DVD-RW ja blu-ray-rw kompromissi, ottaisitko?

Järviäkki

Jos olisi uudelleenkirjoitettava dvd tai blu-ray joka kestää 100 kertaa enemmän kirjoituskertoja kuin nykyiset, mutta jossa data kestää vain viikon tai pari kunnes se katoaa itsestään, ottaisitko sen valikoimaan muiden tallennusvälineiden rinnalle?

Voi olla että data olisi luettava pari päivää, sekava 2-7 päivää ja tyhjä viikon parin päästä, lämpötilasta riippuen. Nämä ovat vain suuntaa antavia esimerkkilukuja, mahdoton sanoa millaisen kompromissin kemia mahdollistaa.

Ottaisitko dvd-rw:n tai blu-ray-rw n jonka voi tyhjentää vain laittamalla se uuniin tietyksi ajaksi tietyllä lämmöllä kuin piirakan?

Entä mikä olisi näkymättömän musteen vastine DVD:n cd n tai blu-ray n kanssa? Ainakin yksi vastaus voisi olla, että bitit joissa on enemmän kuin 2 tarkoituksellista kirkkausastetta eli esim. 4 kirkkautta joilla koodataan 2 bittiä, tai 8 kirkkautta joilla koodataan 3 bittiä. Kun levyä luetaan tavallisella laserilla ja sensorilla tavallisella nopeudella, saadaan vain ne normaalit bitit ja ne ylimääräiset bitit ovat pelkkää "kohinaa". Kun levyä luetaan hitaammin ja isommilla sensoreilla eli "valotetaan" bittiä pidemmällä valotusajalla ja isommalla "aukolla", valokuvaustermejä lainatakseni, saadaan tarkkuus joka mahdollistaa ylimääräisten bittien luennan. Tämän toimivuus tavallisella levyllä riippuu siitä miten suorassa suhteessa kirjoittavan laserin pulssin energia ja lukevan laserin heijastuksen sensoriin aiheuttama kirkkaus ovat.

1

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lienee aika lailla yks'hailee voiko DVD-RW:lle uudelleenkirjoittaa tuhat vai satatuhatta kertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      90
      3474
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2857
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2366
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2318
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2261
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2246
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2133
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2077
    9. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      114
      1966
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1964
    Aihe