Suunnittelen pitkää pyöräreissua. Matkaan kuuluu satojen kilometrien osuuksia, joilla asutusta ei ole lainkaan. Pyöräksi olen harkinnut napavaihteellista pyörää, koska se lienee luotettavin valinta.
Onko retkipyöriä olemassa napavaihteellisina vai täytyykö sellainen kasata itse? Ehdotelkaa.
Napavaihteellinen retkipyörä
26
602
Vastaukset
- 20+14=214
Täältä saat vajaalla kolmellasadalla, napavaihteisin, kevyen (17 kg) retkipyörän:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Polkupyorat-ja-vaunut/Miehille/Briceburg-28-271081/ - 10+9=19
En millään Bilteman pelillä lähde. Sen verran on retkipyöräilystä kokemusta, että tiedän peruslaatuun panostamisen kannattavan, vaikka mitään hienouksia ja viilailua en kaipaakaan.
- -
Jälleen kerran puuttui suosituksien kannalta oleellisin eli budjetti.
Jos budjetti on rajaton niin Rohloff. Jos rajattu niin esim. Alfine.
Joten mikä on rahallinen kipurajasi koko paketin suhteen? - Alkup. Maantiepyöräi
Napavaihteen huoltaminen matkan päällä on huomattavasti vaikeampaa kuin ketjuvaihteen. Joten pitkille matkoille ainoa napavaihde vaihtoehto ollee Rohloff tai uusi Allfine.
Yleensä retkipyörissä suositaan ketjuvaihteita. Jos ajetaan paljon alueilla, joissa ei ole huoltoliikkeitä, ainakin USA:ssa suositaan ketjuvaihteissa tangonpäävaihtajia. Ajettaessa Euroopassa, ne ovat mielestäni ylivarmistelua. - HiPo
Olisi mielenkiintoista kuulla miten aloittaja perustelee sen, että napavaihde on luotettavampi kuin ketjuvaihde.
Itse olisi tarkalleen päinvastaista mieltä. Perusteluna ketjuvaihteen selvästi yksinkertaisempi, selkeämpi ja lujempi rakenne. Ketjuvaihteessa voima välittyy suoraan takarattaalta yksinkertaisen vapaavaihteen välityksellä takapyörälle. Napavaihteessa on monta pikkuratasta välissä plus samaan pakettiin rakennettu vaihteen valitsin.
Mietin ihan näin yleisellä tasolla. Molemmissa tyypeissä on tietenkin omat heikot ja vahvat mallinsa. - 10+9=19
"Olisi mielenkiintoista kuulla miten aloittaja perustelee sen, että napavaihde on luotettavampi kuin ketjuvaihde."
Kokemuksella. Minulla on napavaihteellinen pyörä ja ketjuvaihteellinen pyörä. Ketjuvaihteellista olen joutunut huoltamaan monesti, mm. vaihtamaan rattaat, mutta napavaihteellinen kulkee kesät talvet horjumatta.
En tiedä, mitä tilastot sanovat.- HiPo
Rattaita ja ketjuja joutuu vaihtamaan ihan samoilla kilometreilla vaihteen tyypistä riippumatta. Poljinvoimat kun ovat samat. Ei taida sinun kokemuksesi olla aivan vertailukelpoisia.
Onkos sinulla myös kokemusta napavaihteen kestosta pidemmillä matkoilla suuremmalla kuormituksella?
- Joonan Valas
"Perusteluna ketjuvaihteen selvästi yksinkertaisempi, selkeämpi ja lujempi rakenne."
Yksinkertaisuus ei auta, koska ketjuvaihde on altis ulkoisille voimille.
Talvipyöräilyssä ketjuvaihteen ongelmallisuus paljastuu nopeasti. Napavaihde toimii, ketjuvaihde ei. Ketjuvaihde kuluu enemmän kuin napavaihde, joka ei kerää likaa.
Olkoonkin, että napavaihde on monimutkaisempi, niin huolettomaan pyöräilyyn se on ylivertainen.- HiPo
No ei se ketjuvaihteen ongelmallisuus ihan nopeasti paljastu. Vuosikausia olen pyöräillyt töihin ympäri vuoden eikä vieläkään ole ongelmia esiintynyt. Pakkasta on parhaimpin aamuina ollut reilusti yli 30 astetta, joten tuskin se siitäkään on kiinni ollut.
Talvipyöräilyssä kaikkien vaihdepyörien potentiaalisin ongelma on vaijereiden jäätyminen. Toisena on sitten voitelurasvojen jäykistyminen, joka ainakin oman kokemukseni mukaan jämäyttää ensimmäiseksi nimenomaan napavaihteen.
On teitenkin totta, että ketjuvaihde vaati hieman enemmän säätöä. Pidän kuitenkin luotettavampana rakennetta, jossa kaikki on näkyvillä ja helposti huollettavina. Reissulle kuna ottaa varalle mukaan yhden vaihteenkannatinkorvakkeen niin "ulkoisista voimistakaan" ei ole vaaraa matkan jatkumiselle. - uiuiuiuiuiuiui
HiPo kirjoitti:
No ei se ketjuvaihteen ongelmallisuus ihan nopeasti paljastu. Vuosikausia olen pyöräillyt töihin ympäri vuoden eikä vieläkään ole ongelmia esiintynyt. Pakkasta on parhaimpin aamuina ollut reilusti yli 30 astetta, joten tuskin se siitäkään on kiinni ollut.
Talvipyöräilyssä kaikkien vaihdepyörien potentiaalisin ongelma on vaijereiden jäätyminen. Toisena on sitten voitelurasvojen jäykistyminen, joka ainakin oman kokemukseni mukaan jämäyttää ensimmäiseksi nimenomaan napavaihteen.
On teitenkin totta, että ketjuvaihde vaati hieman enemmän säätöä. Pidän kuitenkin luotettavampana rakennetta, jossa kaikki on näkyvillä ja helposti huollettavina. Reissulle kuna ottaa varalle mukaan yhden vaihteenkannatinkorvakkeen niin "ulkoisista voimistakaan" ei ole vaaraa matkan jatkumiselle.Ketjuvaihde tarvitsee enemmän huoltoa, mutta huollettuna pelittää kelillä kuin kelillä. Myös napavaihde tarvitsee säännöllistä huoltoa, mutta harvemmin. Ketjuvaihteen kompastuskivi on keli jolloin rapa ja sohjo lentää mutta jäätyy rattaissa. Silloin ei ketjuissa ja rattaissa kestä olla ylimääräisiä tönkköjä. Napavaihteinen (ja vaihteeton) pelittää tälläkin kelillä likaisenakin, vaikkakin huonosti.
Summasumarum: molemmat toimivat huollettuna. Ketjuvaihteista täytyy huoltaa useammin, mutta se on myös helpompaa.
Itse ajan kesät talvet mielummin ketjuvaihteisella ja sopivilla välityksillä. Siksihän ne vaihteet on..
- -
Tokkopa ketjun aloittaja meinaa tehdä reissuaan lumi- ja räntäsateessa.
Mikään olemassaoleva vaihteisto ei ole täysin varma. Ei edes maailmanmatkaajien suosiossa oleva Rohloff, sillä esim. Mark Beumont ja Lukas Priklopil joutuivat säätämään varaosien tilaamisen kanssa tien päällä.
Toimintavarmuudeltaan napavaihteet ovat silti hyviä. Jos reissuun todella sattuu etappeja jossa ei ole satojen kilometrien säteellä asutusta, saati sitten pyöräkauppoja niin itse kyllä kallistuisin napavaihteen puoleen. Esim. edellinen 1000km vuoristoseikkailu meinasi itsellä mennä mönkään heti alussa ketjuvaihteiston vaihtajan korvakkeen vääntymisen vuoksi.
Toki ketjuvaihteet voivat toimia syrjäseuduilla vaikka siinä tapauksessa jos haluaa kantaa mukana täyttä varaosasettiä. Se on kunkin oma päätös kuinka tarkoituksenmukaista ja järkevää se on.
Tuossa esimerkki Lukas Priklopilin pyörästä: http://safebiking.wordpress.com/gear/
Ja tässä Mark Beaumontin kulkupeli: http://farm5.static.flickr.com/4045/4430575460_ce972bdf1f.jpg- HiPo
Rohloff on varmasti luotettava. Aloittaja kyseli kuitenkin napavaihteisesta yleisesti. Rohloff ei ole aivan joka retkeilijän valinta, joten en lähtenyt siitä, että se olisi juuri itsestäänselvä valinta.
Ajattelin asiaa lähinnä voimansiirtolinjan rakenteen kautta. Ketjuvaihteinen on silloin vahvoilla huomattavasti yksinkertaisemman rakenteen takia. Monimutkaisempi rakenne vaatii paljon paremmat osat, jotta saavutetaan sama luotettavuus. Rohloffissa näin saattaa olla, mutta en menisi takuuseen kaikissa tapauksissa.
Kaikki vaihteet toimivat tietenkin hyvin ollessaan kunnossa ja huollettuna. Kaikkiin voi tulla myös vikoja. Ketjuvaihteen heikoin lenkki on ehkä juuri tuo vaihteen ripustin. Se on kuitenkin parikymmentä grammaaa painava osa ja helposti vaihdettavissa, joten parin vararipustimen mukanapito ei ole ongelma. Napavaihteessa täytyy vain luottaa että se toimii.
- Eppäilevä Tuomas
Missä on satojen kilometrien osuuksia, joilla ei ole asutusta lainkaan? Kuulostaa liioittelulta tai vedätykseltä.
Suomessa pisin matka tielle niin, ettei asutusta ole välissä, on alle 50 kilometriä. Jos jossain kulkee tie, niin siellä on asutustakin. Eikö?- ja Saharassa
Australiassa on.
- Alkup. Maantiepyöräi
ja Saharassa kirjoitti:
Australiassa on.
Samoin on pitkiä asumattomia osuuksia paikoitellen USA:ssa ja kaiketi Etelä-Amerikassakin. MInusta tangonpäävaihtajat ovat liioittelua, kun ajetaan Euroopassa.
- Kartan katselija
Kassaneiti kirjoitti:
Onhan niitä.
http://goo.gl/l8P1F
http://goo.gl/Ew88J
http://goo.gl/fCLxqKatselin Google mapsista noita paikkoja. Huikeita rännejä. Korpimaihinkin on vedetty kapea asfalttikaistale. Ei kaiketi kukaan tulisi kyselemään jokamiehenoikeuksista, jos vähän katsoisi teltan paikkaa ja tuonne yöpyisi.
http://goo.gl/maps/cxCS5 - Alkup. Maantiepyöräi
Kartan katselija kirjoitti:
Katselin Google mapsista noita paikkoja. Huikeita rännejä. Korpimaihinkin on vedetty kapea asfalttikaistale. Ei kaiketi kukaan tulisi kyselemään jokamiehenoikeuksista, jos vähän katsoisi teltan paikkaa ja tuonne yöpyisi.
http://goo.gl/maps/cxCS5Tuosta Australian linkistä tuli mieleen yksi napavaihteellinen retkeilijä. Pidän tätä kuitenkin aika extreminä, mutta se osoittaa että napavaihteellisellakin pyörällä voi retkeillä.
http://www.reservilainen.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=493:sprintin-ja-intin-mestari-&catid=147:flash-alue&Itemid=114
Aika paljon vaihteettomalla Jääkärillä intissä ajaneena ja jonkun myös koonneena pidän tuota todella kunnioitettavana saavutuksena. Satula on ainoa, jonka ehdottomasti vaihtaisin. Jo aikoinaan vanhat nahkasatulat olivat haluttuja, kun uusissa Jääkäreissä oli muoviset. Nykyiset vaahtomuoviviritykset ovat entistä huonompia.
Täytyy myöntää, että itse ajan retkiä tällä hetkellä ilman vaihdeongelmia.
http://www.buzzillions.com/reviews/men-specialized-tricross-single-reviews
Tuosta mallista kannattaa muistaa, että siinä on takahaarukassa mitoitusongelma ja rungoilla on tapana katketa. Muuten ihan hyvä perus retkipyörä, mutta täytyy myöntää, että kaipaan vaihteita.
En ole lähdössä maailman ympäri enkä halua edes ajaa Saharan poikki. Vanhemmiten on oppinut, ettei turhaa tavaraa tarvitse kuljettaa mukana. Haaveena on jotain Milanin Fango Puron tapaista Campan osilla. Siihen asti ajetaan ilman vaihteita, jos Spessun takahaarukka vain kestää.
http://www.milanicycles.com/#go:special - Rimpula
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Tuosta Australian linkistä tuli mieleen yksi napavaihteellinen retkeilijä. Pidän tätä kuitenkin aika extreminä, mutta se osoittaa että napavaihteellisellakin pyörällä voi retkeillä.
http://www.reservilainen.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=493:sprintin-ja-intin-mestari-&catid=147:flash-alue&Itemid=114
Aika paljon vaihteettomalla Jääkärillä intissä ajaneena ja jonkun myös koonneena pidän tuota todella kunnioitettavana saavutuksena. Satula on ainoa, jonka ehdottomasti vaihtaisin. Jo aikoinaan vanhat nahkasatulat olivat haluttuja, kun uusissa Jääkäreissä oli muoviset. Nykyiset vaahtomuoviviritykset ovat entistä huonompia.
Täytyy myöntää, että itse ajan retkiä tällä hetkellä ilman vaihdeongelmia.
http://www.buzzillions.com/reviews/men-specialized-tricross-single-reviews
Tuosta mallista kannattaa muistaa, että siinä on takahaarukassa mitoitusongelma ja rungoilla on tapana katketa. Muuten ihan hyvä perus retkipyörä, mutta täytyy myöntää, että kaipaan vaihteita.
En ole lähdössä maailman ympäri enkä halua edes ajaa Saharan poikki. Vanhemmiten on oppinut, ettei turhaa tavaraa tarvitse kuljettaa mukana. Haaveena on jotain Milanin Fango Puron tapaista Campan osilla. Siihen asti ajetaan ilman vaihteita, jos Spessun takahaarukka vain kestää.
http://www.milanicycles.com/#go:specialSuomalainen pisteli menemään Trek 7200 -pyörällä. Tuon omistavana totean vain, että pyörä on melkoinen rimpula, mutta niinpä näköjään silläkin tuli reissu tehtyä, vaikka matkaaja toteaakin, että "Trek 7200 on edullinen citypyörä. Osoittautui että pyörä oli osiensa puolesta hieman kevyt matkan rasituksiin."
http://www.seikkailua.com/veijosivu.htm#varusteet - -
Rimpula kirjoitti:
Suomalainen pisteli menemään Trek 7200 -pyörällä. Tuon omistavana totean vain, että pyörä on melkoinen rimpula, mutta niinpä näköjään silläkin tuli reissu tehtyä, vaikka matkaaja toteaakin, että "Trek 7200 on edullinen citypyörä. Osoittautui että pyörä oli osiensa puolesta hieman kevyt matkan rasituksiin."
http://www.seikkailua.com/veijosivu.htm#varusteetTuota lukiessa tulee väistämättä mieleen että joskus on oma auvoisuutensa tehdä reissua vähän epäkonventionaalisilla vehkeillä siitäkin huolimatta että siihen kuuluu omat riskinsä. Itsekin lähdin taannoin opiskelijana ekalle pyöräreissulle mentaliteetilla että "rahaa ei ole nyt paljoa paskaakaan mutta otetaan tästä kalustosta irti se mikä lähtee."
Toki voi ottaa lähtökohdaksi sen, ottaa pudottaa n. 1000e pelkkään Rohloff-osasarjaan mutta onhan se nyt omalla tavallaan kammottavan tylsää.
Mikä onkaan pyöräretkellä tärkeintä? - Pelle H.
- kirjoitti:
Tuota lukiessa tulee väistämättä mieleen että joskus on oma auvoisuutensa tehdä reissua vähän epäkonventionaalisilla vehkeillä siitäkin huolimatta että siihen kuuluu omat riskinsä. Itsekin lähdin taannoin opiskelijana ekalle pyöräreissulle mentaliteetilla että "rahaa ei ole nyt paljoa paskaakaan mutta otetaan tästä kalustosta irti se mikä lähtee."
Toki voi ottaa lähtökohdaksi sen, ottaa pudottaa n. 1000e pelkkään Rohloff-osasarjaan mutta onhan se nyt omalla tavallaan kammottavan tylsää.
Mikä onkaan pyöräretkellä tärkeintä?"Tuota lukiessa tulee väistämättä mieleen että joskus on oma auvoisuutensa tehdä reissua vähän epäkonventionaalisilla vehkeillä siitäkin huolimatta että siihen kuuluu omat riskinsä."
Pitkissä reissuissa oleellisinta on välineen kestävyys ja siedettävä ajoasento. Kun vuodenkin painaa menemään, ei hienouksilla ole merkitystä. Periaatteessa vaihteitakaan ei tarvittaisi kuin yski, kunhan välitys vain mahdollistaisi kevyen polkemisen.
- Torpedoa
Kyllä monet napavaihteet ovat aivan käsittämätön kestäviä ja huoltovapaita.
Esim. Itselläni on tuossa mökin seinällä talvet kesät nököttänyt jo yli 30 vuotta kauppamatkohin ym. ravitsemusliikkeisiini käyttämäni Tunturi, jossa on Fichtel & Sachsin Torpedo Zwei Gang kaksivaihteinen automaattinapa.
Ikinä ei tuolle automaattiselle 2-vaihteiselle navalle ole vielä minkäänlaista huoltoa tarvinnut tehdä, vaikka vehje on ollut reilusti yli 30 vuotta käytössä. Repikää siitä!!! - Rusopolvi
Niin pitkälle matkalle en lähtisi pelkästään sillä perstuntumalla, että jokin osa kestää paremmin kuin toinen. Kun sattuu huono päivä, sinä olet tuolla asenteella pahemmassa pulassa.
Ainoa järkevä suositus on tehdä kuten Rämö: Hanki pyörä, jota osaat huoltaa ja ota mukaan muutama varaosa. Rämön ohjetta kannattaa kunnioittaa, koska hänellä on kokemusta juuri noista pitemmistä pätkistä.
Sitten sekin asia: Kun olet korvessa ja vihdoin löydät pienen kylän. Kumpaan tekniikkaan saat todennäköisemmin varaosia. Vastaus on: ketjuvaihteisto.
Osta pyörä, johon myydään varaosia ympäri maailmaa pienimmässäkin pitäjässä.- taasmaafuntsin
Ja jos siellä korvessa sattuu pitempi siivu siihen pitäjään missä varaosia myydään, niin kummanko hätävarakorjaaminen yhdellä yleistyökalulla jossa on ketjunkatkaisin onnistuu helpommin
- Rusopolvi
taasmaafuntsin kirjoitti:
Ja jos siellä korvessa sattuu pitempi siivu siihen pitäjään missä varaosia myydään, niin kummanko hätävarakorjaaminen yhdellä yleistyökalulla jossa on ketjunkatkaisin onnistuu helpommin
Ketjuvaihteiston korjaamiseen saat helpommin apua. Se myös toimii paremmin, jos pientä vikaa ei saada korjattua, mikä on tärkeää, koska sieltä korvesta pitää päästä elävänä myös pois. Älä nyt kuitenkaan yhdellä työkalulla meinaa selvitä. Matkaan lähtiessä ei saa olla liian sinisilmäinen. En ostaisi mitään harvinaismpaa merkkituote X:ää, koska siihen et löydä kuitenkaan varaosia. Suosittelen käyttämään maailman yleisimpiä osasarjoja.
Napavaihteiston korjaaminen ei onnistu mitenkään ja tuosta on jo haittaa rengasrikkojen yhteydessä. Jos tosissasi meinaat ajaa Australian erämaissa, kannattaa varautua muutamiin rengasrikkoihin. - Ohhoh77
Rusopolvi kirjoitti:
Ketjuvaihteiston korjaamiseen saat helpommin apua. Se myös toimii paremmin, jos pientä vikaa ei saada korjattua, mikä on tärkeää, koska sieltä korvesta pitää päästä elävänä myös pois. Älä nyt kuitenkaan yhdellä työkalulla meinaa selvitä. Matkaan lähtiessä ei saa olla liian sinisilmäinen. En ostaisi mitään harvinaismpaa merkkituote X:ää, koska siihen et löydä kuitenkaan varaosia. Suosittelen käyttämään maailman yleisimpiä osasarjoja.
Napavaihteiston korjaaminen ei onnistu mitenkään ja tuosta on jo haittaa rengasrikkojen yhteydessä. Jos tosissasi meinaat ajaa Australian erämaissa, kannattaa varautua muutamiin rengasrikkoihin.Ei ainakaan tuo mainittu Australia sellaista korpea ole, etteikö siellä autoja kulkisi. En toki tiedä, onko kyseinen matkakohde juuri Australia, mutta itse olen siellä liikkunut, myös aavikkojen halki. Kyllä sieltä pois pääsee.
Retkipyörästä ei kannata kasata niin kallista, etteikö sitä raaski jättää elämänsä suurimman reissun aikana tien varteen. Pyörä veks, autolla sivistykseen ja uusi pyörä alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618