Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Soijaproteiinin terveellisyys

jfnvjirfnv

Iltalehdessä oli juttu ruuista, joita ravitsemusterapeuttien mukaan ei kannattaisi ikinä syödä. Yksi näistä oli eristetty soijaproteiini. Itse olen kasvissyöjä ja käytän ruokiini soijarouhetta (esim. soyappetit) sekä vaaleaa että tummaa ja tämän purkin kyljessä luki, että se on soijaproteiinia. Niin tarkoittavatko ravitsemusterapeutit juuri tällaisia tuotteita? Jotenkin vaikea uskoa, että se oli vaarallista, kun tuota rouhetta voi itsekin tehdä kotona soijapavuista.

4

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soija on vaarallista

      Ei tarvitse olla edes ravitsemusterapeutti saadakseen puolueetonta tietoa soijasta. Soija itsessään on suorastaan vaarallista.

      Soija sisältää fylaatteja, jotka estävät mineraalien imeytymistä. Soija on myös hyvin kyseenalaista, koska se sisältää kasvisestrogeenejä. Soijan on todettu lisäävän naisilla rintasyövän riskiä ja aiheuttavan kaikille iästä ja sukupuolesta riippumatta jopa aivovaurioita.
      Soija aiheuttaa myös kilpirauhashäiriöitä varsinkin naisilla. Soija lisää munuaiskivien riskiä ja heikentää immuunijärjestelmää ja se voi myös altistaa vakaville ruoka-allergioille.

      • kotkotkoo

        siis mitä nykyaikana voi syödä ? kaikki mitä laitamme suuhun ei ole terveellistä myrkytettyä...
        kaikki viljely tapahtuu joutuin eikä näin ollen ole positiivista jos ajattelee ravintosisältöä, ravintomäärä pienempi kuin esim.60- luvulla.
        eläinten kasvatuksesta puhumattakaa ja kasvishuoneessa kasvaneet kasvit..

        suurimman määrän myrkkyjä sisältää paprika, kahvi ja banaani.


    • Soijakasvi

      Jokainen tietenkin päättää itse mitä syö, mutta en usko, että soijasta on haittaa osana muutenkin terveellistä ruokavaliota.

      Ja mitä tuohon "puolueettomaan tietoon soijasta" tulee, en sellaista lähdettä ole nähnyt. Olen lukenut vain kahdenlaisia artikkeleita, toisissa soija manataan alimpaan helvettiin, toisissa ylistetään superkasviksi. Keskitie on tässäkin asiassa hyvä. Pitänee vielä huomauttaa, että noita soijatutkimuksia on käsittääkseni tehty eläimillä, ja valtavilla määrillä soijaa, kukaan ihminen ei tavallisessa elämässä kuluta sitä niin paljoa että pääsisi näihin vaarallisiin lukemiin.

    • ...

      Pikaisella googletuksella sain sellaisen käsityksen, etttä eristettyä soijaproteiinia valmistetaan eristämällä rasvaa pavuista ja näin saadaan soijarouhetta josta sitten poistetaan hiilihydraatit ja jäljelle jää eristetty soijaproteiini, jota sitten myydään esim. lisäravennikaupoissa.

      Eli soijarouheessa on soijaproteiinia mutta se ei ole eristettyä, koska siinä on hiilihydraatteja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe