..laitapuolen kulkijaa, köyhää yksinhuoltajaa, pitkäaikaistyötöntä, alkoholistia, mielenterveyskuntoutujaa, vankia, huumeongelmaista kohtaan..?
Onko huono osaisuus oma vika??
Tunnetko myötätuntoa vaiko inhoa?!
42
191
Vastaukset
- saieen
Suhtaudun kriittisesti myös näihin ihmisiin. Seulaani ei läpäise herkästi yksikään ihminen, oli tausta, mikä oli.
Yleensä myötätunnolla, kun ko. ihminen on parhaansa yrittänyt selvitä tässä byrokratiaviidakossa ja kuitenkin livennyt ahdinkoon.
Jostakin syystä näen omana mokana huumeet, alkoholin ja vankilan. Pääsyy itsessä.
Noissa muissa voi olla yhtä paljon omaa vikaa, mutta useammin näkisin noissa muissa olevan myös muita syitä kuin vain se oma vika olemassa.Taino harvemmin kai kukaan pakolla toiselle huumeita tai alkoholia tunkee taikka käskee aloittaa rikoskierteen? Kai ne voi olla seurausta kuitenkin monen asian summasta, että joku noihin juttuihin lopulta päätyy. Mutta enemmän niissä silti on omaa valintaa, kun vaikka yksinhuoltajn elämässä, josta puoliso on liuennut tai jopa kuollut, pitkäaikaistyötön joka on ehkä pudonnut väliin useista yrityksistä huolimatta, mielenterveyskuntoutuja joka on sen sortin sairauden kanssa painimassa ettei ehkä riitä kyvyt kaikkeen arjen vatimaan rumbaan.
Laitapuolenkulkija on siinä ja tässä, onko hän pudonnut ja jos mistä syystä laitapuolelle ja onko se ollut oma valinta luopua kaikesta. Lakata yrittämästä? On monia syitä miksi joku päätyy johonkin tilaan..kaikkia tuskin viitsii alkaa selostaa. Variaatioita on paljon. Useinmiten kuitenkin ihminen jotenkin kykenee vaikuttamaan elämäänsä. Jos haluaa.
Ei huono-osaisuus aina ole itsestä kiinni. Jos ihmistä syrjitään pienestä pitäen, pielkeen saattaa mennä loputkin elämästä. Tai sitten loppuelämä menee potkimalla toisia päähän.
Itse asuin 2 x kadulla, oikeastaan autossa. Hieman hankala siinä on työniloa etsiä kun ei oikein ole paikkaa minne mennä. Harmi, ettei ennen ensimmäistä asunnottomuuskautta tiennyt tulevasta, olisin henkilöauton tilalle ostanut asuntoauton.
Siinä ulkoruokinnassa eläessä tutustui moneen kadulla elävään ja selvisi monen joutuneen kadulle esim. avioeron myötä.
Pitkäaikaistyöttömiä on turha syyllistää tilanteestaan. Jos työttömiä on puoli miljoonaa ja työpaikkoja 200 000 joista osa täytetään vaihtamalla työpaikkaa. Osa työttömistä saa paikan ja tilalle tulee koulunsa/opintonsa päättäneet.
Vangeista suurin osa on tietoinen, että rikollisesta teosta joutuu huonossa tapauksessa vankilaan. Ensin pitäisi miettiä mitä tekee ja vasta sen jälkeen toimia, jos rahkeet riittää.
Raiskaajat ja pedofiilit voisi sinänsä pitää lukkojen takana, elleivät sitoudu kastraatioon jalobotomiaan.Kauheeta tollanen pakkotunteilu - myötätunto ilman toimintaa on kuin paavin pallit ja inho kertoo enempi henkilökohtaisesta ongelmasta. Ai pitäs puhua tunteista - sade tuntuu märältä.
jaa ollaanko tässä taas jollain tietyillä karjamarkkinoilla.. no mut riippuu ihan käytöksestä tms. miten suhtaudun, noin muuten en tunne mitään.
kyllä siinäki on kolikolla kääntöpuolensa.. eli on ja ei oma vika.- S Etämies
Jos kokoomuksen lupaamat 200 000 työpaikkaa syntysi
Olisiko syrjäytyneitä enää yhtä paljon?
Joutusimme jo maksamaan kunnon palkan, että saisimme tarpeeksi mamuja
työvoimapulaan.
60-luvulla viela Austraalia ja Canada maksoi matkat ja palkkion töihin tuleville mamuille
Suomestakin lähti paljon ammattimiehiä---naisista oli kova pula ja enimmäisenä tulivat tietenkin vanhimman ammatinharjoittajat ja sitten
gold-diggeräämät Äkkirikastneiden miesten siivelle
Alkujaan Englanti pakkoasutti Austraaliaa rangaistksen rikollisille
Ilotytöt tulivat perään hyville apajille
Austraaliassa onkin päinvastoin, kui jenkeissä- ja Persu Suomessa--ollaan ylpeä0pi mitä tuoreempi mamusuku on
- ratikka.. (ei kirj.)
Tunnetko myötätuntoa vaiko inhoa?!
V: Inhoa!
Onko huono osaisuus oma vika??
V: oma vika, mokomakin *askasakki!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10946805#comment-57474687 - Pentti S
Tunnen, mitä tunnen...
en kumpaakaan,
murYleensä myötätuntoa.
- elämä on
Esimerkiksi moni ihan vain uupunut ihminen leimautuu myös helposti mielenterveyspotilaaksi, ainakin pahansuopien ihmisten jutuissa.
Meistä jokainen on ihminen, myös se spurgu asemalla, samassa veneessä ollaan, vaikka eri matkustusluokassa! Myötätuntoa koen vähän liikaakin, mutta noita kerjäläissurffailijoita on aivan liikaa, jotta voisi tunnistaa sen ihmisen, joka oikeasti kaipaa apuani, eikä vaan lanttiani jatkaakseen samaa rataa. En vaan jaksa ottaa selvää jokaisesta reppanasta, vaikka voisin varmasti pelastaa ihmisä, jos vaan olisi parempi ihmistuntemus. Siinä mielessä en luota itseeni. Mulla ei vaan ole kykyä nähdä toisen aikomuksia ja sisintä parin minuutin jutustelulla.
- Atte Teisti
Natral born killersin kingi Late Johanssonin aivot tuhosi kokaiini ja sekosi hihhuliksi--tunnusti kaksi murhaa, joista ei poliisillakaan ollutaavistustakaan
luuli, että tuomio tulee samaan piikkin kärynneestä murhasta--erehtyi pahasti
ja konnalle tuli pyttytuomio=elinikäinen.
hihhulit hokasivat markkinaraon ja Late kiertää evankelistana "Jeesuuksen pelastaessa sielua Paratiisiin"
Sari Essayah olisi pitänyt valita presidentiksi, silloin Jesse olisi pelastanut hänen pannukakkumaailmansa talouden EU Saatanalta Atte Teisti kirjoitti:
Natral born killersin kingi Late Johanssonin aivot tuhosi kokaiini ja sekosi hihhuliksi--tunnusti kaksi murhaa, joista ei poliisillakaan ollutaavistustakaan
luuli, että tuomio tulee samaan piikkin kärynneestä murhasta--erehtyi pahasti
ja konnalle tuli pyttytuomio=elinikäinen.
hihhulit hokasivat markkinaraon ja Late kiertää evankelistana "Jeesuuksen pelastaessa sielua Paratiisiin"
Sari Essayah olisi pitänyt valita presidentiksi, silloin Jesse olisi pelastanut hänen pannukakkumaailmansa talouden EU SaatanaltaOlen myös ateisti. Mutta ei ateismi estä kanssaihmisitä välittämisestä .. päionvastoin! Meillä ei ole jumalaa, joka pitäisi huolta vähäosaisesta. Meillä ei ole jumalaa, joka anteeksiantaisi kaiken, pitää vaan pyytää nöyränä anteeksi kanssaihmisiltä, jos on tullut loukattua. Meillä ateisteilla on vaan ihmiset ja maailma, ei mitään yli sen. En voi hakea oikeuttani toisen loukkaamiselle, tappamiselle tai luonnon tuhoamiselle miltään ylemmältä taholta. Teen kaiken aivan omilla päätöksilläni ja vastuussa olen minä, ei jumala, ei jokin typerä ideologia tai korkeampi voima.
mr-groove kirjoitti:
Olen myös ateisti. Mutta ei ateismi estä kanssaihmisitä välittämisestä .. päionvastoin! Meillä ei ole jumalaa, joka pitäisi huolta vähäosaisesta. Meillä ei ole jumalaa, joka anteeksiantaisi kaiken, pitää vaan pyytää nöyränä anteeksi kanssaihmisiltä, jos on tullut loukattua. Meillä ateisteilla on vaan ihmiset ja maailma, ei mitään yli sen. En voi hakea oikeuttani toisen loukkaamiselle, tappamiselle tai luonnon tuhoamiselle miltään ylemmältä taholta. Teen kaiken aivan omilla päätöksilläni ja vastuussa olen minä, ei jumala, ei jokin typerä ideologia tai korkeampi voima.
Ja me ennenkaikkea emme ole täydellisiä tai oikeassa kun ei ole absoluuttista oikeata, se on ihmisten välisissä vuorovaikutussuhteissa. Sentään ollaan siedettäviä joskus :D
- omia valintoja ne
mr-groove kirjoitti:
Olen myös ateisti. Mutta ei ateismi estä kanssaihmisitä välittämisestä .. päionvastoin! Meillä ei ole jumalaa, joka pitäisi huolta vähäosaisesta. Meillä ei ole jumalaa, joka anteeksiantaisi kaiken, pitää vaan pyytää nöyränä anteeksi kanssaihmisiltä, jos on tullut loukattua. Meillä ateisteilla on vaan ihmiset ja maailma, ei mitään yli sen. En voi hakea oikeuttani toisen loukkaamiselle, tappamiselle tai luonnon tuhoamiselle miltään ylemmältä taholta. Teen kaiken aivan omilla päätöksilläni ja vastuussa olen minä, ei jumala, ei jokin typerä ideologia tai korkeampi voima.
Oletko mr-groove varma ettet sitten ajattele liian kyynisesti ? Tuolla asenteella sä olet sitten tavallaan aivan riippuvainen ihmisten kulloisistakin ajatuksista ja käytöksestä.
omia valintoja ne kirjoitti:
Oletko mr-groove varma ettet sitten ajattele liian kyynisesti ? Tuolla asenteella sä olet sitten tavallaan aivan riippuvainen ihmisten kulloisistakin ajatuksista ja käytöksestä.
Näin se vaan on, kun mulla ei oo jumalaa, enkä ole itse sellainen. Mutta jos haluaa elää, on uskallettava olla alaston ja altis muiden käytäkselle ja palautteelle, negatiivisellekin. Eikö se ole ihmisyyttä?
mr-groove kirjoitti:
Näin se vaan on, kun mulla ei oo jumalaa, enkä ole itse sellainen. Mutta jos haluaa elää, on uskallettava olla alaston ja altis muiden käytäkselle ja palautteelle, negatiivisellekin. Eikö se ole ihmisyyttä?
Piti, vielä sanoa se, että johonkin ideologiaan uskovat ovat riippuvaisia auktoriteetistään, mitä olen riippuvinen kanssaihmisistäni, toisista enemmän toisista vähemmä, mutta teen päätäkseni riippuvuuteni oman elämänkokemukseni ja oikeudentajuni pohjalta, en kenenkään sanelemana. Ajattelunvapaus ei ole helppoa, siinä joutuu puntaroimaan ihan oikeesti :)
- omia valintoja ne
mr-groove kirjoitti:
Piti, vielä sanoa se, että johonkin ideologiaan uskovat ovat riippuvaisia auktoriteetistään, mitä olen riippuvinen kanssaihmisistäni, toisista enemmän toisista vähemmä, mutta teen päätäkseni riippuvuuteni oman elämänkokemukseni ja oikeudentajuni pohjalta, en kenenkään sanelemana. Ajattelunvapaus ei ole helppoa, siinä joutuu puntaroimaan ihan oikeesti :)
Ymmärrän sua kyllä, enkä sua oo tuomitsemassa. Mulle vaan käynyt niin että on ollu vastoinkäymisiä, joutunu niin selkä seinää vasten tilanteeseesn ja jos silloin ei ole sellaista johon tunnet että voisi luottaa, eli kun on ns. toivotonta. Silloin voi tulla mieleen ajattella jopa jumalaa.
- Kyöstix
Tunnetko myötätuntoa? Kyllä suurimmalle osalle noista mainituista.
- Kyöstix
Ja just nyt sitä laitapuolenkulkijaa kohtaan, joka menee nukkumaan lehtienkeräyslaatikkoon, kun ite tässä menossa oikeaan sänkyyn nukkumaan :)
- palsta-analyytikko
Täältä palstaltahan noi "ihmistyypit" löytyvät helposti!
Oletusarvoisesti en kumpaakaan. Mun tunteeni kohdistuvat lähinnä ihmisiin, jotka tunnen ja joiden taustoista jotain tiedän. Silloinkin tunteet riippuvat siitä minkä takia omasta mielestä tämä henkilö on niissä ongelmissa missä on.
Myötätuntoa tietysti. Haluan jakaa myötätuntoni kanssasi lähettämällä puolet "Piri-torin" vähäosaisista kotikulmillesi heti, kun ilmoitat osoitteesi. ;-)
"Onko huono osaisuus oma vika??"
Joskus on,joskus ei.
(helvetin syvällistä)Mitä v1ttua? Ei kai se koskaan voi kenenkään oma vika olla.
Vanhemmat, koulu tai yhteiskunta vaan pakottaa jotkut valikoimatta syyllisiä syömään nappeja ja siirtymään bubreen. Elämä on...
Ps. Mikä on päiväannos?Ratikkakuski kirjoitti:
Mitä v1ttua? Ei kai se koskaan voi kenenkään oma vika olla.
Vanhemmat, koulu tai yhteiskunta vaan pakottaa jotkut valikoimatta syyllisiä syömään nappeja ja siirtymään bubreen. Elämä on...
Ps. Mikä on päiväannos?Noeiniin! Vittuako työskentelee jollain Nokialla tai Rautaruukilla esim jossain hevon vitun kuusessa väärällä koulutuksella väärän ikäisenä!!! Kuula kalloon saatana!
Huumeista sun ei kai kannata puhua mitään.
Ps. En tiedä, mutta kelaa joku 80€/nappi ja 3-4 sellaista päivässä- tulot 0€. Mistä se raha otetaan? No sulta tietty.- kylä näi o
Ratikkakuski kirjoitti:
Mitä v1ttua? Ei kai se koskaan voi kenenkään oma vika olla.
Ps. Mikä on päiväannos?.
Jokainen on oman onnensa seppä
Mukaanlukien monivammaiset, invalidit, kuuromykkäsokeat
Se on vain itsestä kiinni että pärjää :)
Har!
. kylä näi o kirjoitti:
.
Jokainen on oman onnensa seppä
Mukaanlukien monivammaiset, invalidit, kuuromykkäsokeat
Se on vain itsestä kiinni että pärjää :)
Har!
.Jep, monivammaiset, invalidit ja kuuromykkäsokeat ovat varmaan narkkareiden ja väkivaltaisten ryöstäjien kärkijoukkoa.
- sxth
Humalaisia röyhkeästi öriseviä kohtaan ei. Yksinhuoltajia kohtaan kyllä. Pitkäaikaistyöttömiä kohtaan painava kyllä. Mielenterveyskuntoutujia kohtaan kyllä. Vankeja kohtaan neutraali. Huumeongelmaisia kohtaan ei kokemusta.
- sxth
Se on kyllä omasi, ja nyt saat ymmärrykseni mukaan stondiksen, kun pepustasi puhutaan.
Omistatko karvaisen perseen? Suonet anteeksi suorasanaisen kysymykseni, mutta nostetaan karvatassu pöydälle :) .. tai siis se perseesi.
Inhoa? En. Myötätuntoa? Myötätunto ei mitään auta, kuten edellä on todettu, mutta empatiaa kyllä. Tuttavapiiriin kuuluu em. tyyppejä, riippuen henkilöstä, riippuu mitä tunnen.
Ja onko oma vika? Voi olla. Tai olla olematta. Kaikkeen ei pysty yksilö vaikuttamaan.
Eli tarkennusta vielä eiliseen väsyneeseen kirjoitukseen: Tunnen myötätuntoa, mutta ymmärrän sen, että pelkkä myötätunto ei riitä, jos se ei johda tekoihin, jotka auttavat myötätunnon kohdetta.
- vara Ratikka.
Onhan köyhälläkin kahisevaa: tuulipuku.
- kylä näinkin o
Ratikkakuski kirjoitti:
No hyvä. Se pitää tuulta ja sadetta, jos on asunnoton.
.
Tuulipuku ei ole huonoa karmaa
Tuulipuku on mahdollisuus!!!11!!!!1!!!!1!!1!!!!!1!!!
Har!
. kylä näinkin o kirjoitti:
.
Tuulipuku ei ole huonoa karmaa
Tuulipuku on mahdollisuus!!!11!!!!1!!!!1!!1!!!!!1!!!
Har!
.Näin on. Minusta jokaisella asunnottomalle alkoholistille pitäisi antaa sossusta maksusitoumus tuulipuvun ostoon.
- .....
osa ei taida tajuta sanan myötätunto merkitystä
http://suomisanakirja.fi/myötätunto - Nasdaq
Mä olen tullut täysin sokeaksi tälle ilmiölle laitapuoli. Mä kun asun laitapuolella ja olen jatkuvasti tekemisissä kirjaimellisesti laidan kanssa, niin ei sitä oikein enää huomaa.
Mutta sitten kun tulee vastaan jokin eteerinen harpisti hajuvesineen niin sitä tuijottaa kuin jotain Disney-ilmiötä.
(naurua) - kundi.kundine
lusmui tää ei tolreittais
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019