Tässä kun viimeaikoina on

vedetty esiin kasvattajia, niin hyviä kun huonojakin, niin miten olisi kun koiria etsiessänne vain vertailisitte niitä perheenne kanssa ja valitsisitte sitten parhaat yksilöt hinta/laatu suhteessa ja jättäisitte kaiken arvostelun näiden koirasivustojen ulkopuolelle.
On todella huolestuttavaa, kun te omasta mielestänne suvereenit koiratietäjät, vaikka ensimmäistä koiraa olettekin ostamassa, mustamaalaatte kaikki kasvattajat vain sen takia, ettei teistä kukaan tiedä koirista yhtään mitään.
Millä perusteella kukin teistä luulee, että kasvattajat kusee hirveillä hinnoillaan tai nyhtää teiltä ylimääräistä rahaa, jos joku pikkukoira maksaa 1000 euroa, ja siitä te nostatte kauheen mekkalan?
Ei noin mene.
Rotukoiria saa muutamaan sataan euroonkin, kun tietää mitä hakee ja jos ei paperillista koiraa edes halua, niitä lähtee jopa satasella tai sen allekkin.
Miksi pitää ostaa kallis koira jos sitä ei koskaan ole ajatellut käyttää näyttelyissä tai jalostaa eteenpäin vaan ottaa vain seurakoira, lemmikki tai vahti omakotitalon pihamaalle?

28

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mode Rome

"Miksi pitää ostaa kallis koira jos sitä ei koskaan jne..."

Koska se on muoti-ilmiö. Kennelit ja kennelliitto ovat saaneet tyhmät kusetettua uskomaan että kaikki muu on laitonta tai ainakin epäeettistä. Siksi he tekevät niin.

Ja mitä naapurin Ritu ja Reijo tuumaisi jos MEILLÄ olisi vain joku paperiton, onhan meillä jopa parempi autokin(ainakin uudempi kuin heidän tojota) kuin heillä ja kesämökkikin meillä on(ihan kuusamossa saakka) ja käymme joka vuosi eksoottisemmissa paikoissa lomilla kuin he käyvät. Ei ei ei, kyllä koirallamme täytyy olla hyvät sukutaulut ja ainakin sen vanhempien tulee olla palkitut moneen kertaan. Jotain tasoa sentään täytyy meidän tasoistemme ihmisten pitää. Emme sentään ole mitää AT-väkeä.

• Jos olisin tuon suoraan sanonut, mitä itsekin päällimmäisenä ajattelin, olisin saanut melkoisen "tukkapöllyn" ja vähintäänkin viikon jäähyn ja ehdonalaisen kaikkeen täällä, mutta onneksi sinä selvensit asian noin yksinkertaiseen muotoon.
        Juuri sitä tarkoitin.
        Tässä yhden korttelin alueella on sata koiraa, joista rotukoiria ainakin omistajiensa mukaan on 90% mutta niistäkään ei edes 20 ole koulutettu millään tavalla.
        Siis mitä järkee on maksaa, niin kuin tässä menneillä viikoilla on kyselty, koirista jopa 2000 euroa, kun se kumminkin on vain PELKKÄ KOIRA? Aivan saman asian ajaa mikä hyvänsä lemmikki, kunhan se vain elää ja hengittää.

• niin...

"Miksi pitää ostaa kallis koira jos sitä ei koskaan ole ajatellut käyttää näyttelyissä tai jalostaa eteenpäin vaan ottaa vain seurakoira, lemmikki tai vahti omakotitalon pihamaalle?" Siksi ostin paperillisen koiran kun halusin tietää mitä siellä taustalla on ja mistä se tulee, enkä halunnut lähteä arvailemaan niin kuin mitä joutuisin tekemään jos olisin ottanut sen koiran millä ei ole papereita.

Myös herää epäilys noista ns. peperittomista rotukoirista, miksi kyseistä yhdistelmää ei voitu rekata, koska myös ne mitä ei jalostuksessa haluta käyttää, toisin sanoen se kotikoira, voidaan rekata ej-rekisteriin jolloin kyseiset yksilöt on poissa jalostuksesta.

Ei se paperi oo vaan näyttelyä varten, se on vähän niin kuin sen koiran henkkari, mutta miten kukin sen haluaa ajatella, itse ajattelen näin.

• Eppäillä soppii aina, mutta joku roti sentään siihenkin, haluaako itselleen lemmikin, pilalle jalostetun rotukoiran vain pelkän kaverin metsäleinkeille luontoon.

• niin...
        gooddog kirjoitti:

Eppäillä soppii aina, mutta joku roti sentään siihenkin, haluaako itselleen lemmikin, pilalle jalostetun rotukoiran vain pelkän kaverin metsäleinkeille luontoon.

Rotukoiria kun tuppaa olemaan useampi sata erinäköistä, tietynlaisilla ominaisuuksilla varustettu, erilaisilla luonne ominaisuuksilla jne.

Että ihan siitä voi valita minkä sortin rotu itelleen soppii, ja kyllä mie ainakkiin valikoin sen tietyn rotuisen, tietyillä ominaisuuksilla lemmikiksi ja sinne metsälenkeille mukaan kuin sen paperittoman mistä ei edes tiedä mitäkä sen takaa löytyy.

Ja pakko ihan kysyy, että mitäkä tää "pilalle jalostettu rotukoira" pitää sisällään? (rotuja, omaisuuksia jne)

• niin...
        niin... kirjoitti:

Rotukoiria kun tuppaa olemaan useampi sata erinäköistä, tietynlaisilla ominaisuuksilla varustettu, erilaisilla luonne ominaisuuksilla jne.

Että ihan siitä voi valita minkä sortin rotu itelleen soppii, ja kyllä mie ainakkiin valikoin sen tietyn rotuisen, tietyillä ominaisuuksilla lemmikiksi ja sinne metsälenkeille mukaan kuin sen paperittoman mistä ei edes tiedä mitäkä sen takaa löytyy.

Ja pakko ihan kysyy, että mitäkä tää "pilalle jalostettu rotukoira" pitää sisällään? (rotuja, omaisuuksia jne)

omaisuuksia=ominaisuuksia

• Minpin4Ever
        gooddog kirjoitti:

Eppäillä soppii aina, mutta joku roti sentään siihenkin, haluaako itselleen lemmikin, pilalle jalostetun rotukoiran vain pelkän kaverin metsäleinkeille luontoon.

Ai noi ovat ostajan vaihtoehdot?
        Rohkenen olla eri mieltä. Itselläni on kaksi paperillista koiraa jotka maksoivat 1400€ kappale. Tällä hinnalla sain haluamani vietit, luonteet, terveystaustat, hermorakenteet ja koulutettavuuden. Eli hankin koirat harrastuskavereiksi, tokoon, agilityyn, koiratanssiin, näyttelyihin jne.
        Olen samaa mieltä erään toisen kanssa, haluan tietää suurin piirtein millaisen koiran saan ja tietää koiran suvun terveydestä. Haluan rekisteröidyn koiran koska en todellakaan halua tukea välipentueita kun on vaikeaa erottaa tahalliset tahattomista vahingoista.
        Minä en valita pentujen hinnoista, maksan mieluusti hyvästä koirasta. En välttämättä yli 2000€ mutta lempirotuni ei onneksi liiku vielä niissä hinnoissa :)

• niin... kirjoitti:

Jos tiedät koirista ja niiden luonteista sairauksineen yhtään mitään, et kysyisi tuommoista.
        Jokainen ihminen joilla on koiratietoutta edes sen verran että tuntee rodut, tuntee myöskin niiden rakentelliset sairaudet.

• Minpin4Ever kirjoitti:

Ai noi ovat ostajan vaihtoehdot?
        Rohkenen olla eri mieltä. Itselläni on kaksi paperillista koiraa jotka maksoivat 1400€ kappale. Tällä hinnalla sain haluamani vietit, luonteet, terveystaustat, hermorakenteet ja koulutettavuuden. Eli hankin koirat harrastuskavereiksi, tokoon, agilityyn, koiratanssiin, näyttelyihin jne.
        Olen samaa mieltä erään toisen kanssa, haluan tietää suurin piirtein millaisen koiran saan ja tietää koiran suvun terveydestä. Haluan rekisteröidyn koiran koska en todellakaan halua tukea välipentueita kun on vaikeaa erottaa tahalliset tahattomista vahingoista.
        Minä en valita pentujen hinnoista, maksan mieluusti hyvästä koirasta. En välttämättä yli 2000€ mutta lempirotuni ei onneksi liiku vielä niissä hinnoissa :)

Tietysti ostat kun sen olet kerran päättänyt tehdä, mutta minä en osta sairasta koiraa vaan sen takia, että siinä on kaikki tuo mikä sun argumentteihisi kuuluu.

• niin...
        gooddog kirjoitti:

Jos tiedät koirista ja niiden luonteista sairauksineen yhtään mitään, et kysyisi tuommoista.
        Jokainen ihminen joilla on koiratietoutta edes sen verran että tuntee rodut, tuntee myöskin niiden rakentelliset sairaudet.

Kyllä, mutta kysyinkin sinun näkemystäsi niistä.

Ja sanotaanko että kotona on yksi niistä joita todennäköisesti pidät rakenteellisesti sairaana.

• niin...
        gooddog kirjoitti:

Tietysti ostat kun sen olet kerran päättänyt tehdä, mutta minä en osta sairasta koiraa vaan sen takia, että siinä on kaikki tuo mikä sun argumentteihisi kuuluu.

Tulee vähän sellainen käsitys että sulle on joka ikinen paperillinen koira sairas, ainoastaan seropit ja paperittomat koirat terveitä.

Ei siinä, onhan tilastollisesti nuo sekoitukset ja paperittomat tietenkin terveitä, mutta valehteleeko se tilasto kun noilla ei pakollisia terveys tutkimuksia.

• niin... kirjoitti:

Kyllä, mutta kysyinkin sinun näkemystäsi niistä.

Ja sanotaanko että kotona on yksi niistä joita todennäköisesti pidät rakenteellisesti sairaana.

Sitten sulle ei taida olla mitään hyötyä siitä, että alkaisin täällä kertoon niistä koira roduista, joita ainakin minä pidän jopa niin sairaina koirina, että itse kieltäisin niiden astuttamisenkin, mutta niin kun aina, koirankasvattajat tietää paremmin kuin kukaan koirien omistajista.
        Ei kenenkään koiraa harkitsevan tarvi kovinkaan pitkälle sukutauluja lähtee etsimään kun kaikki romahtaa niskaan niistä sukusiitoksista, joissa koirat on tuomittu lähestulkoon myyntikelvottomiksi, mutta jos joku välttämättä sellasen haluaa itselleen hankkia, niin siitä vaan.

• niin... kirjoitti:

Tulee vähän sellainen käsitys että sulle on joka ikinen paperillinen koira sairas, ainoastaan seropit ja paperittomat koirat terveitä.

Ei siinä, onhan tilastollisesti nuo sekoitukset ja paperittomat tietenkin terveitä, mutta valehteleeko se tilasto kun noilla ei pakollisia terveys tutkimuksia.

Paperittomat on sis lähinnä rotukoiria,joilla ei ole papereita.Joten miten se vaikuttaa tervehdyttävästi,ettei papereita ole...En ole kyllä nähnyt noista mitään tilastoakaan.
        Sekarotuisista on jotain joskus tutkimuksia tehty,joissa väitettiin niiden olevan terveempiä.Mutta niistä tutkimuksista on aika monta vuotta,ja tuskinpa noin on enää.
        Muistaakseni ei ainakaan jonkun vakuutusyhtiön mukaan(oisko ruotsin?)
        Ja tosiaan,jos otettaisiin kuvaan mukaan rodunomaiset terveystutkimukset,niin vaikuttaisi paljonkin...

• niin... kirjoitti:

Mikä siinä on valheellista? Kun lähes joka ikinen seropi elää tutkimusten mukaan jopa 15-17 vuotiaaksi ja taas paperilliset kuolee 8-12 vuotiaina, onhan sen pakko olla totta, ettei rotukoiria kannata hankkia, jos ei ole tyhmä niin kuin itse olen vuosikymmeniä jo ollut. Ja laske se rahamäärä, mitä uhraat rotukoiriin vuosien aikana, kun sitä käytät eläinklinikoilla milloin mistäkin syystä mutta seropilla voit periaatteessa unohtaa kaikki sairaskäynnit ja kaikenlaiset kuvaukset ynnä lääkekierteet lähes kokonaan.
        Ja mitä tulee mun sanomisiini sepopeista ja niiden hehuskeluista, en mä sitä tarkoita mitä sä mieltä sä mun kirjotuksistani olet, vaan herätän keskustelua siitä, miksi joku aina tyrkyttää sairasta koiraa mm. alottaville koiran omistajille, kun terveitä koiriakin on suomessa yllin kyllin.

• gooddog kirjoitti:

Mikä siinä on valheellista? Kun lähes joka ikinen seropi elää tutkimusten mukaan jopa 15-17 vuotiaaksi ja taas paperilliset kuolee 8-12 vuotiaina, onhan sen pakko olla totta, ettei rotukoiria kannata hankkia, jos ei ole tyhmä niin kuin itse olen vuosikymmeniä jo ollut. Ja laske se rahamäärä, mitä uhraat rotukoiriin vuosien aikana, kun sitä käytät eläinklinikoilla milloin mistäkin syystä mutta seropilla voit periaatteessa unohtaa kaikki sairaskäynnit ja kaikenlaiset kuvaukset ynnä lääkekierteet lähes kokonaan.
        Ja mitä tulee mun sanomisiini sepopeista ja niiden hehuskeluista, en mä sitä tarkoita mitä sä mieltä sä mun kirjotuksistani olet, vaan herätän keskustelua siitä, miksi joku aina tyrkyttää sairasta koiraa mm. alottaville koiran omistajille, kun terveitä koiriakin on suomessa yllin kyllin.

Voitko linkittää tuollaisia tutkimuksia.Kiinnostaisi,kun en ole nähnyt.
        Ja siis sellaisia tutkimuksia,jotka on myös ajantasalla,ei mitään vanhoja.
        Itse tiedän niin nuorempana,kuin hyvin vanhoiksi eläneitä rotu,kuin seurakoiriakin.
        Samoin enemmän ja vähemmän sairaita kumminkin päin.
        Ylipäätään,jos pitäisi jotain yleistää,niin koirien eliniät taitaapi olla laskeneet.

• Minpin4Ever
        gooddog kirjoitti:

Puhdasrotuinen ei välttämättä ole sairas. Oman koirani kasvattaja ei edes vakuuta koiriaan koska kyseessä on niin terve rotu ettei tarvitse. Niin ja viimeksi lauantaina näin 12 vuotiaan veteraanin joka iloisena hyppeli eikä kärsi yhdestäkään vanhuudenvaivasta, tätä samaa rotua. Joten edelleen sanoisin ettei yleistäminen kannata, on yleensä merkki kapeänäköisyydestä.

• niin...
        gooddog kirjoitti:

Sitten sulle ei taida olla mitään hyötyä siitä, että alkaisin täällä kertoon niistä koira roduista, joita ainakin minä pidän jopa niin sairaina koirina, että itse kieltäisin niiden astuttamisenkin, mutta niin kun aina, koirankasvattajat tietää paremmin kuin kukaan koirien omistajista.
        Ei kenenkään koiraa harkitsevan tarvi kovinkaan pitkälle sukutauluja lähtee etsimään kun kaikki romahtaa niskaan niistä sukusiitoksista, joissa koirat on tuomittu lähestulkoon myyntikelvottomiksi, mutta jos joku välttämättä sellasen haluaa itselleen hankkia, niin siitä vaan.

Mistäs sinä tiedät mistä minulle on hyötyä ja mistä ei, ei kannata turhaan lähtee olettamaan, tuskin olisin kysynyt asiasta jos minua ei kiinnostaisi kuulla mielipidettäsi. Sama kysymys on edelleen voimassa.

Pystytkö täysin vakuuttamaan minut että siellä paperittomien ja seropien taustalla ei ole tota sinun mainitsemaasi sukusiitosta?

• niin....
        molossi kirjoitti:

Paperittomat on sis lähinnä rotukoiria,joilla ei ole papereita.Joten miten se vaikuttaa tervehdyttävästi,ettei papereita ole...En ole kyllä nähnyt noista mitään tilastoakaan.
        Sekarotuisista on jotain joskus tutkimuksia tehty,joissa väitettiin niiden olevan terveempiä.Mutta niistä tutkimuksista on aika monta vuotta,ja tuskinpa noin on enää.
        Muistaakseni ei ainakaan jonkun vakuutusyhtiön mukaan(oisko ruotsin?)
        Ja tosiaan,jos otettaisiin kuvaan mukaan rodunomaiset terveystutkimukset,niin vaikuttaisi paljonkin...

Äh, jäi ajatus kesken viimeksi kirjoittaessani.

Mutta siis kun mitään virallisia tilastoja ei taida muilta edes löytyä kuin paperien omaavilta ja kommentti viittasi lähinnä aloittajan kirjoituksiin joista heräsi itselläni uteliaasuus että onko hänen mielestään näin koska tuntuu olevan todella vastaan rekisteröityen koirien ottamiseen.

Sekarotuisista tosiaan on tehty tutkimuksia, ja tosiaan aikoinaan se on ollut yleinen käsitys että ne ovat terveitä ainakin päällisin puolin, mutta kuten sanoit että tuskimpa enään on. Kyllähän ne samat sairaudet ja viat liikkuu niidenkin geeneissä.

• pohdiskelija vaan
        gooddog kirjoitti:

Tiedätkö, että jos koiralla on "paperit", ei tee siitä automaattisesti sairasta, eikä muuten päinvastoin sekarotuisestakaan tervettä. Meillä on nimenomaat ne pahat ja vakavat perinnölliset vaivat siinä sekarotuisessa, joka otettiin vain lemmikiksi muutenkin.

Toisekseen, on olemassa upeita rotuja, joissa ei varsinaista jalostustoimintaa ole juurikaan harrastettu. Tai on, tavallaan, mutta käytännön ominaisuuksien johdatellessa valintoja. Rekisteripapereissakin on tuntemattomia yksilöitä. Tämä on hiukan kaksipiippuinen juttu, ja itsekkin pohdiskelin kauan. Nimittäin sitä, onko se käytännönterveys ja tutkittu terveys miten tärkeä valintaperuste. MIten paljon vaivoja koirilta voidaankaan nykyaikana diagnosoida. Millaiset käytännön merkitykset kaikilla pikkuvaivoilla oikeasti on elämässä.

Muuten, minulla on koira, joka on elänyt hyvän ja pitkän elämän, vaikka on rakenteellisesti surkea. Vuosia sitten eräs eläinlääkäri sanoi, että ei muista ikinä nähneensä koiralla yhtä huonoja niveliä. Niillä nivelillä on kuitenkin menty, eletty hyvin hyvää ja aktiivista elämää. Onneksi tilanne paljastui vasta melko myöhäisessä vaiheessa, olisin pian alkanut liian varovaiseksi. Nyt koira sai elää oikeasti toimeliasta elämää, ja sai mahdollisuuden luonnollisesti hyvään lihaksistoonsa ja peruskunnon kasvatukseen. Ja tosiaan, kun tilanne paljastui, emme juuri muuttaneet elämää mihinkään suuntaan, se oli eläinlääkärinkin mielipide. Että antaa vaan koiran tehdä sitä, mistä se tykkää ja mitä se rakastaa, kun kerran on niin hyvin mennyt. Se ei ole ollut kivuliasta tai kipulääkehuuruista elämää. Kipulääkkeitä on pääsääntöisesti tarvittu ihan muiden vaivojen vuoksi, eli leikkausten jälkeen, ja vammautumisten takia. Ulospäin se ei näy, esimerkiksi koiraa on kehuttu mm. upeista liikkeistään.

Loppupeleissä on kuitenkin melkoista arpapeliä elämä. Teki miten teki, voi käydä huono tuuri. Esimerkiksi minulla oli terve kuin pukki yksilö rodusta, jossa terveystilanne on räjähtänyt käsiin pahan kerran. Tällä hetkellä yksi rotukoira, jolla onkin sitten jos jonkinlaista pientä, vaikka jalostustietokantojen perusteella ei olisi ollut syytä pelätä. Tämän pentueen tilanne on ollut kasvattajallekkin kova paikka. Ei ne huvikseen tällaisia sairaita jälkeläisiä halua tuottaa. Jokaiselle, joka pidempään kasvattaa jotain tiettyä rotua, tulee ennen pitkää myöskin se "huonompi pentue". Useimmat kasvattajat ovat hirmu pahoillaan. Ja miettivät tarkkaan, miten jatkossa toimivat.

Sitten on se kääntöpuoli. Tietyissä roduissa on kasvattajia, joille ei laatu ole milläänlailla merkitsevä, nuoria yksilöitä huonoilla terveystuloksilla käytetään surutta jalostukseen. Jo pelkästään se, että kovin nuorta koiraa käytetään jalostukseen, pitäisi laittaa hälytyskelloja soimaan. Kaikki perinnölliset vaivat kun ei heti näy. Ja erityisesti urosten kohdalla pitäisi olla äärimmäisen tarkka. Tällainen sairas matadoriuros kun pystyy valitettavan nopeasti levittämään geenivirheitään. Mutta ihan samalla lailla se virhe leviää, oli kyseessä sitten rotukoira, taikka monirotuinen. Ei se ole yksi eikä kaksi koiraa, jotka edelleenkin turhan tiuhaan pääsevät karkuun, eikä "vahinkopennut" ole vieläkään kovin harvinaisia, vaikka varmaankin vähenemään päin.

• niin... kirjoitti:

Mistäs sinä tiedät mistä minulle on hyötyä ja mistä ei, ei kannata turhaan lähtee olettamaan, tuskin olisin kysynyt asiasta jos minua ei kiinnostaisi kuulla mielipidettäsi. Sama kysymys on edelleen voimassa.

Pystytkö täysin vakuuttamaan minut että siellä paperittomien ja seropien taustalla ei ole tota sinun mainitsemaasi sukusiitosta?

En tietenkään pysty mutta mitä väliä sillä edes olisi. Oot valinnut koirasi rodun ja nähtävästi vähät välität siitä, kuuluuko se niihin koiriin, mitä jo eläinlääkäritkin kammoksuu niiden sairauksien tähden.
        Mä kuitenkin alotin tän ketjun vain siksi, että annoin ensimmäistä koiraansa harkitsevalle nuorelle vähän esimakua siitä, kannattako aina lähteä jonkun 2000 euroa maksavan sairaan koiran kierteeseen, kun koiria saa satasellakin?

• molossi kirjoitti:

Voitko linkittää tuollaisia tutkimuksia.Kiinnostaisi,kun en ole nähnyt.
        Ja siis sellaisia tutkimuksia,jotka on myös ajantasalla,ei mitään vanhoja.
        Itse tiedän niin nuorempana,kuin hyvin vanhoiksi eläneitä rotu,kuin seurakoiriakin.
        Samoin enemmän ja vähemmän sairaita kumminkin päin.
        Ylipäätään,jos pitäisi jotain yleistää,niin koirien eliniät taitaapi olla laskeneet.

En voi linkittää mitään; ne on vain kuulopuheita, joista ihmiset keskenään puhuu toistensa kanssa tavatessaan lenkillä, mutta uskon silti että ne on totta.
        Mulla on itsellä ollut rotukoiria useita ja yksi sekarotuinen, ja se piski peittosi alleen kaikki muut niin terveydessään kuin elämän pitudellaankin.

• niin...
        gooddog kirjoitti:

En tietenkään pysty mutta mitä väliä sillä edes olisi. Oot valinnut koirasi rodun ja nähtävästi vähät välität siitä, kuuluuko se niihin koiriin, mitä jo eläinlääkäritkin kammoksuu niiden sairauksien tähden.
        Mä kuitenkin alotin tän ketjun vain siksi, että annoin ensimmäistä koiraansa harkitsevalle nuorelle vähän esimakua siitä, kannattako aina lähteä jonkun 2000 euroa maksavan sairaan koiran kierteeseen, kun koiria saa satasellakin?

Niin no toi rakeenteellinen erilaisuus mitä toisella koirallani on, tuskin koskaan tulee vaivaamaan itse koiraa saati eläinlääkäreitä ja ihan kyseessä on se ensimmäinen rekku mikä taloon tuli ja onneksi valitsinkin tuon, kriteereitä mitä valintaan vaikutti, on sitten täyttäny moneen otteeseen, lapsiperheeseen kun en ihan mitä tahansa koiraa lähde ottamaan.

Ja en todellakaan maksannu koirastani, kummastakaan 2000 euroa. Ei se rotukoiran ostaminen aina tarkoita että on sairas, mutta mitäpä tohon enään sanomaan kun oot itelles asian niin päähän iskostannu.

Tosiaan oon törmänny moneen seropiinkin kellä on vaikka mitä sairautta, ja ihan juuri tuolla sinun aloitus tekstillä valittuja ovat olleet, ja mainitsihan joku tässäkin omistavansa sellaisen.

Koiria tosiaan saa satasella, mutta luuletko että monikin ensikoiraa hankkiva osaa kattoa mitä ottaa ja mistä ottaa?

• gooddog kirjoitti:

En voi linkittää mitään; ne on vain kuulopuheita, joista ihmiset keskenään puhuu toistensa kanssa tavatessaan lenkillä, mutta uskon silti että ne on totta.
        Mulla on itsellä ollut rotukoiria useita ja yksi sekarotuinen, ja se piski peittosi alleen kaikki muut niin terveydessään kuin elämän pitudellaankin.

Noh,kuulopuheet on nyt vähän niitä näitä...
        Minullekkin kesällä lenkillä eräs rouva kertoi tekevänsä pikkukoiralleen pennut,ettei sille tule märkäkohtua.Oli kuullut joltain lenkillä myöskin,että kannattaa hänen pennuttaa...
        Onhan noita,kuulopuheita.

Minulla on ollut myös jokusenkin rotukoiraa.Kaikki tähän mennessä olleet ihan hyviä,terveydellisesti mitattuna,ja eläneet pitkään.
        Yhdellä työkaverillani lopetettiin alle vuotinen sekarotuinen nuoruusiän kaihin takia,kun sokeutui.Muistaakseni kaikki pennut todettiin kaihiseksi :(

Noh,mutta tunnen minä toki terveitä sekarotuisiakin.Mutta ihan samoin,rotukoirissa,muitakin ja toisinpäin.

• SEROPI SERKKUNEN

Sekarotuisilla koirilla esiintyy perinnöllisiä sairauksia harvemmin kuin puhdasrotuisilla lajitovereillaan jälkimmäisten suhteen noudatettavien tiukkojen rotumääritelmien takia. Kun rodulle määritellään tietty ilmiasu, sille samalla rajautuu tavallista kapeampi geenivaranto, mikä voi vaarantaa rotujen elinvoimaisuutta, laskea lisääntymiskykyä ja rikastaa tautigeenejä.[1] Muiden muassa yhdysvaltalainen biologian professori Raymond Coppinger on todennut, että liian kapea geenivaranto ja sisäsiittoisuus tekevät roduista ennen pitkää sairaita.[2] Coppinger on myös esittänyt, että nykyisistä koiraroduista olisi luovuttava ihmisen määrittelemien rotuvaatimusten ajaessa niitä umpikujaan. Sekarotuisilla havaitaan harvemmin perinnöllisiä vikoja, koska niitä risteyttäessä ei vaadita samoja tutkimuksia koiran terveyden takaamiseksi kuin rotukoirilta. [3] Sekarotuisetkin koirat olisi mahdollisten sairauksien havaitsemiseksi hyvä käyttää samanlaisissa terveystutkimuksissa kuin rotukoirat.

tämä kirjoitelma oli WIKIPEDIASTA- SEKAROITUNEN KOIRA

• joobax

Rotukoira:
      -kuvaukset tehty ennen jalostukseen käyttöä -> vikaista koiraa ei (toivottavasti) käytetä, kasvattajien vastuu (ostajan vastuu = voi vaatia tai jättää ostamatta)
      -kenties luonnetesti tai MH-koe tehty -> on osoitettu edes jotakin koiran luonteesta ja hermorakenteesta
      -harrastuskäyttöön ja saa osallistua kokeisiin
      -sukutaulu. Näet sukulaisten terveystulokset ja mahdolliset koetulokset. Jos on tuloksia, voi veikata ettei koira ainakaan ihan hermoraunio ole
      -tiedät suunnilleen mitä saat (koko, luonne...)

Seropi:
      -ei kuvauteta lonkkia, kyynäriä taikka polvia. Ei mitään hajua, onko niissä vikaa vai ei -> periyttää ongelmia eteenpäin
      -pennutukseen voi käyttää tietämättään paukkuarkaa, arkaa, turhan terävää tai muuten huonoa yksilöä. Todistettavaa tietoa koiran luonteesta ei ole. Pitää uskoa omistajan sanaan, joka monesti on varsin puolueellinen.
      -saa osallistua joihinkin harrastuksiin ja kisoihin, muttei esim pk-kokeisiin
      -et juuri yhtään tiedä mitä saat. Rotumiksistä voi syntyä mitä tahansa.

Paperiton rotukoira on aikalailla pommi, jos taustalla on kuitenkin samaa rotua olevia, ja samoja sairauksia kantavia, yksilöitä. Näistähän ei tiedä sitten yhtikäs mitään, kun ei ole sukutaulua eikä terveystuloksia.

Rotukoiran hinta kertainvestointina on koko koiran elämän ajan kuluvassa rahasummassa häviävän pieni raha. Sikäli mulle on se ja sama, maksaako se pentu 100e vai 1000e. On tiettyjä rotuja, joita en suostuisi ottamaan mistään hinnasta. Niihin kuuluvat kaikki pilalle jalostetut rodut (mopsi, ranskanbulldog, saksanpaimenkoirasta viistoperät, rottweiler, cockerspanieli...). Kukin itse puntaroi, minkälaisen koiran haluaa ottaa, ja toivottavasti puntaroikin tarkkaan.

• Jarpikassv

Joobax, sinulla on vanhentunutta tietoa.
        Nykyään yhä useampi on alkanut tutkituttaa myös sekarotuisten koiriensa terveyttä röntgenkuvauksin ym. ennen pentujen teettämistä. Sekarotuisia pentueita on myös alettu teettää harkiten ja katsoa, että yhdistelmällä olisi jotain annettavaa ihmisille (ei millekään roduille, koska rotu ei ole tiedostava olento).
        300 koirarotua on loppupeleissä erittäin vähän, kun siihen sisältyy rotujen eri karva-, koko- ja värimuunnoksetkin.

Jos on vähänkään vaativampi koiranhankkija ja etsii jotain tietynlaista, sitä ei nykyroduista löydä.
        Omat kriteerini esimerkiksi ovat terveys, alhainen sukusiitos, tutkitut vanhemmat, tietyt luonteenpiirteet, tietyt vietit ja tietynlainen ulkomuoto ja koko.
        Missään koirarodussa ei ole sellaista koiraa, kuin haluaisin ja joka täyttäisi nämä kaikki kriteerit mitä minulla on, edes enimmiltä osin. Miksi pitäisi tyytyä huonompaan vain sen tähden, että se nyt vain sattuu olemaan yleisesti enemmän näkyvyyttä ja sen myötä kannatusta saanut mielipide, että rekisteröity FCI rotukoira on parempi kuin joku muu? Eihän siinä ole mitään järkeä.

Se kasvattaako sekarotuisia vai rotukoiria on ihan omasta mielipiteestä kiinni. Kumpaakaan ei tulisi tehdä kepein perustein ja huvin vuoksi. Moni kasvattaja kasvattaa harrastuksen (=huvin) vuoksi, se ei ole kovin vakuuttava syy kasvattaa lisää koiria tähän maailmaan, olkoonkin rotupuhtaita paperikoiria, sillä ei ole mitään väliä.

Kun yhdistellään terveeksi tutkittuja terveitä sekarotuisia toisiin eri rotuja sisältäviin terveisiin sekarotuisiin, syntyy todennäköisemmin terveempiä koiria kuin rotukoira x rotukoira. Tämä siksi, että rotukoirien geenit on ajettu niin ahtaalle, että samat sairaudet ja viat kertautuu sukutaulussa piilona uudelleen ja uudelleen, vaikka rotuvanhemmat näennäisesti terveitä olisivatkin.
        Kun nämä saman rotuiset, näennäisesti luustoltaan ja silmiltään terveet vanhemmat yhdistetään, syntyy rotupentuja, joilla on suurempi todennäköisyys saada nämä vanhempiensa suvuissa piilevät sairaudet puhjenneina. Siksi rotukoirissa on niin paljon allergioita, epilepsiaa, pieniä pentuekokoja, narttukoirilla tyhjäksi jäämistä ynnä muuta, mitkä kaikki ovat merkkejä geneettisestä rappiosta. Tämän vuoksi myös harkitsematta teetettyihin sekarotuisiin pentueisiin syntyy allergisia pentuja, kun allergisilla rotukoirilla teetetään niitä.

Tämän vuoksi jokaisen, joka aikoo sekarotuisia pentuja teettää, tulisi tietää näistä asioista ja näitä asioita ei saada ihmisten tietoon kun ainoastaan rankalla valistamisella! Ihminen on yksinkertainen ja tyhmä olento, harvoin se ajattelee itse omilla aivoillaan.

Ainoastaan terveeksi tutkituilla koirilla kannattaa teettää pentuja.

• Minäjoovaan

Hinnoista: vastuullinen kasvatus ja erityisesti jalostus maksaa. Mietipä jos aiot teettää tietyllä koiralla vain yhden tai kaksi pentuetta, sitä varten monissa roduissa teetät satojen eurojen edestä erilaisia terveystarkastuksia. Sitten tästä 1-2 pentueesta syntyykin vain yksi tai kaksi pentua. Ei välttämättä siinä kaikki ruokinta- yms kustannukset mukaan laskien tuhatkaan euroa yhdestä pennusta kata kaikkea! Kyllä se summa on yhtä usein perusteltu kuin perustelematon.

• bullipoju

Itse pidän siitä että voin valmistautua edes jotenkin siihen mitä saan. Ei sekarotuinen ole mitenkään poissuljettu koska rakastan kaikkia koiria mutta itselläni ainakin oli sellainen tilanne koiraa hankkiessa ettei ihan mitä tahansa koiraa voinut hankkia vaan vaatimuksia oli rodulle.

Toinen asia rotukoirissa mitä ei varmasti kovinkaan seropin mukana saa, on kasvattaja! On mahtava kun sinulla on joku jolla on kymmenien vuosien kokemus rodustasi, jolle voit soittaa kun kaipaat neuvoja tms. Ja se turva että JOS tulee tilanne että et voisi syystä tai toisesta koiraa enää pitää, sinulla on tuttu ihminen jolle voit koirasi viedä.

Seropit ovat varmasti suhteessa terveempiä kuin rotukoirat mutta ei sekarotuisuus ole mikään tae terveestä koirasta, kuten ei rotukoirakaan ole automaattisesti sairas. Ja vaikka kuinka tekee tutkimustyötä ja hankkii rotukoiran hyvästä kennelistä hyvästä yhdistelmästä, voi koira joutua tapaturmaan ja loukkaantua vakavasti. Koira kun koira voi jäädä auton alle tai joutua tappeluun, hypätä kalliolta ja reväyttää polvensa. Ei noita sairauksien todennäköisyyksiä kannattaisi minusta tuijotella kun miettii hankkiiko rotukoiran vai seropin, vaan pitäisi miettiä kumpi sinulle itsellesi sopii!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      137
      7189
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      125
      5001
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      68
      4372
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3493
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2301
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      302
      1799
    7. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      24
      1666
    8. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      9
      1609
    9. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1495
    10. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1448
    Aihe