Ovatko Ridleyn X-bow ja X-ride cyclocross-pyörät sopivia esim. talvella ajoon ja työmatkoihin (15km yhteen suuntaan). ? Tähän asti ajellut hybridillä, katselen nyt jotain parempaa. Koeajoon ei ole juuri nyt mahdollisuutta.
Ridleyn pyörät hyviä työmatkailuun ?
5
3324
Vastaukset
- Rusmo
Kokemuksesta voin sanoa, että talviajossa etenkin työmatkalla, jossa et voi itse valita reittiä, pyörään kohdistuvat voimat ovat todella karuja. En missään tapauksessa ostaisi siihen käyttöön yli tonnin pyörää, koska se se pyörä on aika äkkiä kakkoskuntoinen. Cyclocrossia käytetään paljon, mutta pehmeässä mastossa se ei ole parhaimmillaan.
Täällä pääkaupunkiseudulla talvikelit ovat usein äärimmäisiä, joten väittäisin, että tuolla et pärjää joka päivä. Hyvin auratulla tiellä tuo on OK. Hyviäkin päiviä on. Kysymys onkin siitä, mitä teet, kun tulee se huonompi päivä? Myöhästyt töistä?
Täällä pääkaupunkiseudulla joudut joulukuusta alkaen ajoittain ajamaan maastopyöräkelillä, joskus riittävät nastarenkaat, mutta löytyy päiviä, jolloin ajat kovassa hyllyvässä jääsohjossa, jonka renkaisiin kohdistuva vääntövoima vastaa kyllä katukivetykseen hakkaamista. Hyllyvyyden takia karkeakuvioiset renkaat ovat plussaa. Joka talvi löytyy myös pari päivää, jolloin mikään muu kuin patikointi ei luonnistu. Kun sää voi vaihtua päivän aikana, toivottavaa on myös, että töistä pääsisit kotiin taluttamatta pari tuntia raskaassa sohjossa.
Talviajossa kestävyyden lisäksi tärkein ominaisuus on hyvä tasapaino. Kun joudut kuitenkin jossain vaiheessa 5cm lumisohjoon, maastopyörän ominaisuudet ovat aika mainiot. Monesti etua on myös pyörän painosta, koska joudut oikeasti käyttämään pyörääsi muurinmurtajan tavoin kulkiessasi heikosti auratuilla osuuksilla sohjovallien läpi.
Koeajoasta ei ole mitään iloa tässä vaiheessa, koska se ei kuvaa niitä ääriolosuhteita, joita sää tarjoaa 3 kuukauden kuluttua.- cyclocrossari
Kymmenisen vuotta olen ajellut cyclocrossarilla työmatkaa ja lenkkiä. Yhtään matkaa ei ole jäänyt olosuhteiden takia ajamatta. Tosin en lähde baanalle, jos 20 senttiä on lunta satanut. Pyörässäni on kolmet kiekot: Nastarenkaat Nokia 240/160, Crossirenkaat, Schwalbe Racing Racet sekä Michelinin Krylionit kesäkäyttöön. On ajettu pääkallokelillä, lumisohjossa, kovalla pakkasella sekä kauniissa auringon paisteessa. Aiemmin minulla on jäykkäkeulainen maasturi, mikä oli aika yksipuolinen ajopeli, kelpasi kyllä talveen huonoille keleille, mutta muutoin ei ollut käytännöllinen. Crossarilla käy ajo kelissä kuin kelissä.
- huippu ridley :)
mulla itsellä on ollut aikaisemmin tommonen helkaman cs 2800 testivoittaja hybridi ..sitten kiinnostus iski cyklo cross fillareihin ja harkinnan jälkeen ostin ton ridleyn x-bowin tiagran osilla ja en ole päivääkään katunut ,on se vaan niin hintansa väärti peli.tarkoitus oli ajaa sillä vain kesät mutta nyt kun hyppäsin helkaman selkään ja ajattelin ajaa sillä talven niin se tuntui kyllä painavalle ja kolholle mutta kai mä sillä yritän talven jaksaa ajaa ja odotan taas kevättä kun pääsee hyvin rullaavalla ridleyllä paahtamaan!!
- huippu ridley :)
niin ja mulla on tosiaan toi vajaa 15km duunimatkaa....ja ridleyhyn saa hyvin sopimaan myös lokasuojat jotka tosiaan kannattaa laittaakin jos haluaa sade ja talvikeleillä ajella...SUOSITTELEN!
- huomio
huippu ridley :) kirjoitti:
niin ja mulla on tosiaan toi vajaa 15km duunimatkaa....ja ridleyhyn saa hyvin sopimaan myös lokasuojat jotka tosiaan kannattaa laittaakin jos haluaa sade ja talvikeleillä ajella...SUOSITTELEN!
Kauniina kesäaamuna maantiepyörällä töihin mennessä on todella nautinto ajaa. Mun 12 kilometrin työmatka venyy tuolloin jopa kolminkertaiseksi. Mutta tähän vuodenaikaan ja etenkin talvella tukevammat renkaat ja levyjarrut on pop. Ennen ajoin työmatkaa maasturilla ja tulin siihen tulokseen ettei ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetussa pyörässä enään ole muita vaihtoehtoja jarruiksi kun levyjarrut, mutta siihen täytyy saada myös täyspitkät lokasuojat. Sempä vuoksi olen ajellut viimevuodesta työmatkaa jäykkäkeulaisella hybridillä, jossa mahtuu pyörimään 40 nastarengas. Olen ollut erittäin tyytyväinen siihen, joskin myös pikkuisen speksannu mieleisekseni sitä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897