Tervehdys kaikille. Ongelmani on melko pieni, mutta askarruttaa kuitenkin. Juoksen kolme kertaa viikossa 4 km lenkin ja joskus tuntuu että jaksaisi vielä kilometrin lisää ja joskus joutuu vetämään ihan äärirajoilla että jaksaa saman lenkin. Erityisesti minua kiusaa se kun joskus jo alkumetreillä jalat menevät kauttaaltaan maitohapoille, erityisesti pohkeet. Kengät ovat hyvät ja pohjalliset ovat teetetyt. Voisiko tätä hapottumista estää jotenkin, esimerkiksi ravinnolla tms? Ennen lenkkejä tapanani on lämmitellä myös hyvin, magnesiumiakin syön päivittäin. Kertojaa vinkkejä jos tiedätte!
jalat maitohapoilla
12
3282
Vastaukset
- --..--
Aika outoa että noin nopeasti menee jalat hapoille. Itselläni ei ole juoksulenkeillä ikinä mennyt jalat hapoille. Juoksetko liian kovaa kenties? Voi olla myös ravinnossa vikaa eli jos syöt aivan liian vähän niin lihakset menee helposti hapoille koska niillä ei ole ravintoaineita käyttää energiaksi.
- Itselläni
menevät reisilihakset tukkoon juostessa. Kuntosaliharjoittelijan reisilihakset ovat suhteellisen isot juoksutouhuun ja niitä on vaikeaa hieroa.
Pohkeissani on enemmän rasitustyyppistä vaivaa. Tosin hieromatyyny auttaa niihin.
http://96640.cn.all.biz/fi/goods_hierontatyyny_219416 - 68-v
Syketaso ja aerobinen kynnyksesi?
Menen itse nopeasti hapoille kun sykkeeni nousee 140:n tietämille.
Yksi lyhyt ylämäki jo riittää.
120 ja alle niin saan jumputtaa pitkään mutta varsinkin alussa täytyy varoa pulssin nousua alkuverryttelyn jälkeenkin.
Noin 5:n minuutin lämmittelyhölkkä ja sitten parin minuutin venyttelyt ovat auttaneet minua. - runnerup2
Maitohappoa alkaa erittyä lenkin aikana se on selvä, kaikki eivät vain tunne sitä. Jos alkumetreillä tuntuu huonolta, niin ehkä aloitat liian kovaa.
Olisikohan jollakin rasitustasoilla puutteita? Jos peruskunto ei sittenkään ole riittävän hyvä. Peruskestävyyttä olisi syytä kehittää.
Ehkä pitäisi tehdä vaikka viikonvaihteessa yksi vaellustyyppinen pitkä lenkki, joka kestää selvästi yli tunnin. Vaikuttaa sitä että kehosi ei pysty käsittelemään maitohappoja hyvin. Osaatko juosta hyvin hiljaa mutta teknisesti oikein? Jos pystyt niin sellainen vauhti ja kestoa tunti tai ylikin, niin se voisi olla yksi vaihtoehto. Eikä se kävelykään olisi pahitteeksi aina välillä. - Abugir
Sykettä en pysty valitettavasti tällä hetkellä antamaan kun ei ole laitteistoa siihen. Toi hierontatyyny kuulostaa varsin miellyttävältä, mistäköhän sitä saisi Suomesta? Aloitin vuosi sitten ahkeran salikäynnin myös joten yksi "teoria" on että massaa on tullut yläkroppaan lisää, mutta jalkoja en ole varsinaisesti treenannut yhtään joten ne joutuvat entistä kovemman rasituksen alle. Se juuri minua ihmetyttää kun toisinaan tuntuu että jaksaa saman lenkin kevyesti ja toisinaan jalat menevät jumiin suht äkkiä juoksun aloitettua samoista lämmittelyrituaaleista huolimatta. Olen tätä lenkkitahtia harrastanut kuitenkin jo noin 5 kuukautta. Juoksuryhtini ei ehkä maailman paras ole, mutta otan todella lyhyitä askeleita, sekin käy pohkeiden päälle liian paljon jos niitä pidennän. Kiitos vinkeistä ja kertokaa toki lisää!
- "Itselläni"
Kuntosalitreenaajilla on usein suhteellisen painava yläkroppa, niin pohkeet joutuvat koville. Joskus myös tuntuu alaselässä, jos olen erehtynyt juoksemaan liian kovalla alustalla.
Reisilihakseni saattavat olla juoksun alkuvaiheessa jumissa, mutta aueta muutaman kilometrin jälkeen yhtä´äkkiä. Se kertoo siitä, että reisilihakset eivät ole aina palautuneet riittävästi tai isoilla lihaksilla on vaikeuksia lämmetä.
Ostin hierontatyynyni Lidlin tarjouksesta. Hierontatyynyssä kannattaa olla myös lämpötoiminta, kuten tässä:
http://kauppa.helsinginreumakeskus.fi/product/11/shiatsu-hierontatyyny - edell.
"Itselläni" kirjoitti:
Kuntosalitreenaajilla on usein suhteellisen painava yläkroppa, niin pohkeet joutuvat koville. Joskus myös tuntuu alaselässä, jos olen erehtynyt juoksemaan liian kovalla alustalla.
Reisilihakseni saattavat olla juoksun alkuvaiheessa jumissa, mutta aueta muutaman kilometrin jälkeen yhtä´äkkiä. Se kertoo siitä, että reisilihakset eivät ole aina palautuneet riittävästi tai isoilla lihaksilla on vaikeuksia lämmetä.
Ostin hierontatyynyni Lidlin tarjouksesta. Hierontatyynyssä kannattaa olla myös lämpötoiminta, kuten tässä:
http://kauppa.helsinginreumakeskus.fi/product/11/shiatsu-hierontatyynyKuvia pohjevenytyksistä
http://www.google.fi/search?q=pohjevenytys&hl=fi&rlz=1C1AVSW_enFI379&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=1iONUPeQJ87S4QS-xICYDw&ved=0CCwQsAQ&biw=1162&bih=715 - malttionvalttia
edell. kirjoitti:
Kuvia pohjevenytyksistä
http://www.google.fi/search?q=pohjevenytys&hl=fi&rlz=1C1AVSW_enFI379&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=1iONUPeQJ87S4QS-xICYDw&ved=0CCwQsAQ&biw=1162&bih=715Kovin on lyhyet lenkit jopa punttimiehen mittarilla. Minä lähtisin purkamaan tuota tilannetta satsaamalla lihashuollon lisäksi peruskestävyyteen. Eli vain kertaan viikossa juosten sen reilu puolituntia siten että lämmittely 5min kevyttä hölkkää 20 min käänny takaisin ja reipasta juoksua (ei siis täysillä) 15 min ja lopuksi kävelyä niin kauan että syke (hengitys) on tasaantunut, kevyt venyttely ja 5min kävelyä. Pari muuta lenkkiä heittäisin kävellen 1,5-2,5 h ja mieluiten maastossa ettei ala tuntuun liian tylsältä. Ja tietenkin salitreenin päätteeksi kevyt venyttely pari tuntia jälkeen kunnollinen venyttely.
Tällä saata kroppasi totutettua juoksemiseen. Luultavasti jo 6-8 viikossa voit yrittää pikkuhiljaa laittaa osan kävelylenkeistä sellaiseksi hiljaa eteneväksi nylkytyshölkäksi ja sitä rataa pikkuhiljaa rupeaa juoksukin kulkemaan saliharjoittelun lomassa. Juokseminen ei ole kaikille keveillekkään tuostavaan laji, saati sitten keskiverto sieppoa isommalle ja lihaksikkaammalle kaverille, mutta jos jaksaa nähdä vaivaa sen eteen niin ruoeaa se sujumaan.
Nimim 96kg/45v ja maratooni alle 4h
- naisjuoksija
Juoksulenkkien jälkeen omat jalkani myös kipeytyvät ja tuntuvat tosi raskailta, olen käyttänyt nyt muutaman kuukauden Relaxantin rauhoittavaa voidetta, jota saa tilattua detria.fi verkkokaupasta. Auttaa ainakin minulla.
- kohtuus kaikessa
Myös tavallinen hevoslimentti auttaa.
Ja marketeista saa Devils claw root-yrttivoidetta
- juoksun iloa
Hyvä alkulämmittely ja loppujäähdyttely tärkeää. Treenin jälkeen vielä kunnon venyttelyt. Rasituksesta kipeytyneisiin lihaksiin voi kokeilla Relaxant palauttavaa voidetta, nopeuttaa myös palautumista. www.detria.fi.
- vcxvcxvxc
Itselläni syke nousee hetkessä ja maitohappoa alkaa tulemaan, mutta silti pystyn juoksemaan pitkään ilman mitään huonoa oloa. Aika yksilöllistä taitaa olla tuo maitohapon muodostuminen ja siihen reagoiminen.
Ehkä kehosi ei kuitenkaan ehdi palautua riittävän hyvin treenistäsi? Kuinka paljon nukut yössä ja kuinka paljon syöt päivässä? Entä venyttely?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255