Bussi vie hermot

dieselin katku

Tervaharjulla rumpsutta joku linja-auto jatkuvasti tyhjäkäynnillä. Aloittaa aamulla
viideltä ja käy tunnin, kyllä herättää. Illalla sama juttu. Eikö sitä tyhjäkäyntiä saa olla vain muutaman minuutin?

159

4656

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arkska K

      Voisitko ystävällisesti käydä katsomassa, onko bussien kyljessä omistajan nimi? Voistaisiin sitten ottaa yhdessä yhteyttä omistajaan ja antaa hänelle neuvoja.

    • Paluumuuttaja

      Tosi juttu. Bussilla on terrorisoitu koko aluetta koko syksyn. Eilen illallakin sitä käytettiin Kaarlonkadulla reilu tunti. Toinen auto oli edessä, miten siitä pääsit edes ohi. Katku levisi pitkälle ympäristöön.

      • Arska K

        Jos bussin kyljessä ei ole edes omistajan nimeä, voisitko merkitä muistiin rekisterinumeron ja ilmoittaa tänne, niin voitaisiin porukalla lähettää kirjelmiä savuttajalle. Se on kaksi minuuttia pisin yhtämittainen tyhjäkäyntiaika. Ilmoita rekisterinumero, niin minä tiedän, miten omistaja selvitetään. Siihen ei tarvita muuta kuin puhelinsoitto oikeaan numeroon.


      • Kävelkää mieluimmin.
        Arska K kirjoitti:

        Jos bussin kyljessä ei ole edes omistajan nimeä, voisitko merkitä muistiin rekisterinumeron ja ilmoittaa tänne, niin voitaisiin porukalla lähettää kirjelmiä savuttajalle. Se on kaksi minuuttia pisin yhtämittainen tyhjäkäyntiaika. Ilmoita rekisterinumero, niin minä tiedän, miten omistaja selvitetään. Siihen ei tarvita muuta kuin puhelinsoitto oikeaan numeroon.

        Katso kuitenkin ensin, ettet joudu itse astumaan tähän bussiin, joka on käynnistetty ja heti liikkeelle lähdetty. Ota pysäkille kuitenkin huopa mukaan, jonka voit kietoa ympärillesi istuttaesi bussiin, jottet palellu.
        Oletko koskaan ajatellut, "mitään" jos olet joskus bussiin noussut.
        Nämä tietämättömät narisijat pitäisi pudottaa maan tasalle, tutustuttamalla bussinkuljettajan työhön, kortin ajo ei kaikilta onnistu, eikä kaikki siihen pääse.


      • Kuljettajia arvostav
        Kävelkää mieluimmin. kirjoitti:

        Katso kuitenkin ensin, ettet joudu itse astumaan tähän bussiin, joka on käynnistetty ja heti liikkeelle lähdetty. Ota pysäkille kuitenkin huopa mukaan, jonka voit kietoa ympärillesi istuttaesi bussiin, jottet palellu.
        Oletko koskaan ajatellut, "mitään" jos olet joskus bussiin noussut.
        Nämä tietämättömät narisijat pitäisi pudottaa maan tasalle, tutustuttamalla bussinkuljettajan työhön, kortin ajo ei kaikilta onnistu, eikä kaikki siihen pääse.

        Linja-autoja ei lämmitetä enää nykyään tyhjäkäyttämällä. Se on Suomen laissa kielletty. Autoa saa tyhjäkäyttää enintään kaksi minuuttia. Lämmittämiseen on muut keinot, jotka ovat tehokkaampiakin, eivätkä saastuta ympäristöä eivätkä aiheuta melua ihmisten nukkuessa. Tutustu tilanteeseen linja-autoyhtiöden varikolla. Autot lämmitetään sähköllä tai auton lisälämmittimellä.
        Sähkö saadaan pistorasiasta, joka on joko linja-auton edessä olevassa tolpassa tai sitten se roikkuu linja-auton yläpuolella olevasta vaijerista. Valitettavasti en osaa liittää tänne kuvaa. Linja-autot ovat rinnakkain sähkötolppien edessä. Autoja saattaa olla jopa monta kymmentä tai sitten vain muutama, riippuen varikon suuruudesta.
        Joitain yksittäisiä linja- ja kuorma-autoja lämmitetään auton polttoaineella toimivalla lisälämmittimellä. Yleisin merkki on Webasto. Näitä käytetään ykisittäisissä tapauksissa, jolloin lämmitettäviä kohteita on vähän, yleensä vain yksi. Lisälämmitin toimii samalla periaatteella kuin kodin öljylämmitin. Siitä ei lähde melua. Lämmitin saavuttaa käyntilämpötilansa hyvin nopeati, joten siitä ei lähde savuakaan niin paljon, että sitä huomaisi.
        Suurin osa, lähes kaikki, bussinkuljettajat ovat rehtejä ja lakia noudattavia Suomen kansalaisia, jotka noudattavat lakia myös auton tyhjäkäynnin suhteen.


      • Kuski3
        Kuljettajia arvostav kirjoitti:

        Linja-autoja ei lämmitetä enää nykyään tyhjäkäyttämällä. Se on Suomen laissa kielletty. Autoa saa tyhjäkäyttää enintään kaksi minuuttia. Lämmittämiseen on muut keinot, jotka ovat tehokkaampiakin, eivätkä saastuta ympäristöä eivätkä aiheuta melua ihmisten nukkuessa. Tutustu tilanteeseen linja-autoyhtiöden varikolla. Autot lämmitetään sähköllä tai auton lisälämmittimellä.
        Sähkö saadaan pistorasiasta, joka on joko linja-auton edessä olevassa tolpassa tai sitten se roikkuu linja-auton yläpuolella olevasta vaijerista. Valitettavasti en osaa liittää tänne kuvaa. Linja-autot ovat rinnakkain sähkötolppien edessä. Autoja saattaa olla jopa monta kymmentä tai sitten vain muutama, riippuen varikon suuruudesta.
        Joitain yksittäisiä linja- ja kuorma-autoja lämmitetään auton polttoaineella toimivalla lisälämmittimellä. Yleisin merkki on Webasto. Näitä käytetään ykisittäisissä tapauksissa, jolloin lämmitettäviä kohteita on vähän, yleensä vain yksi. Lisälämmitin toimii samalla periaatteella kuin kodin öljylämmitin. Siitä ei lähde melua. Lämmitin saavuttaa käyntilämpötilansa hyvin nopeati, joten siitä ei lähde savuakaan niin paljon, että sitä huomaisi.
        Suurin osa, lähes kaikki, bussinkuljettajat ovat rehtejä ja lakia noudattavia Suomen kansalaisia, jotka noudattavat lakia myös auton tyhjäkäynnin suhteen.

        "Suurin osa, lähes kaikki, bussinkuljettajat ovat rehtejä ja lakia noudattavia Suomen kansalaisia, jotka noudattavat lakia myös auton tyhjäkäynnin suhteen."
        Tämän palstan kirjoituksista päätellen Kaarlonkadun bussinkuljettaja ei kuulu lakia noudattaviin kansalaisiin.


    • Pienhiukkanen

      Nykyään kun autoa ei kohta saa pitää käynnissä edes liikennevaloissa, niin pitäs saada nämä toisten ihmisten terveyden turmelijat kuriin. Tietoa ja tutkimustuloksia on haitoista.

    • eijummarratätä

      Ota selevää mihin bussi hermosi vie ja hae ne sitten sieltä takaisin vaikka taksilla jos ei sopivaa bussivuoroa löydy. En kyllä ymmärrä että miksi laitat hermosi bussin kyytiin jos et tiedä bussin määränpäätä.

      • pidä huolta

        Joku voi ne bussista ottaa mukaansakin. Taikka vaihtaa huonompiin.


      • Arska Kinnunen

        No et todellakaan näytä ymmärtävän. Siis tyhjäkäynnillä Tervaharjulla aamulla viidestä kuuteen eli tunnin ajan, silloin kun ihmisten pitäisi vielä nukkua, että jaksaisivat mennä aamulla töihin. Sama toistuu iltapäivällä. En ollenkaan ihmettele vaikka naapurissa olisikin hermot kireällä. Laki sallii vain kahden minuutin tyhjäkäynnin. Toimella rikotaan törkeästi lakia eli ovat rikollisia. Eikö kukaan voisi käydä katsomassa rekisterinumeroa niin selvitän bussin omistajan.


    • aslakki pöö

      No voi vittu, kai sen bussin omistaja löytyy siitä läheltä tai autorek keskuksesta saa rek numerolla omistajan selville. Miksi vitussa pittää tehä helevetin selvästä asiasta tommosta juttua, eläkää elämää pahvit.

      • Arska Kemi

        Olet aivan oikeassa. Voisitko käydä katsomassa rekisterinumeron ja ilmoittaa sen tänne, niin selvitän bussin omistajan. Minulla on pitkä matka, asun kaupungin toisella puolella. Asia hoituu helpommin, jos käyt katsomassa rekisternumeron. Ilmansaasteet kulkeutuvat pitkät matkat ja on kaikkien etu, että tuollainen rikollisuus saadaan loppumaan.


    • Jeesboxholiday

      Hoh hoijaa, älkääpä rasittako aivojanne(?) liikaa moisilla valituksilla
      .
      Turhasta valittaminen tuhoaa aivot.
      Jatkuva altistuminen negatiiviselle mielialalle ja valittamiselle heikentää aivojen toimintaa, väittää amerikkalainen sarjayrittäjä ja kirjailija Trevor Blake.

      Blaken tuoretta kirjaa esittelee inc.com.

      Blake kuvailee, miten neurotieteilijät mittaavat aivojen aktiivisuutta ja reagointia arilaisiin ärsykkeisiin, yhtenä sellaisena pitkään kestävä valittaminen ja nalkutus.

      Turha negatiivisuus tyhmistää

      Aivot ovat Blaken mukaan paljon enemmän lihasten kaltainen elin kuin kuvittelemmekaan.

      – Negatiivisuus tarttuu. Se joka altistuu pitkään kestävälle valittamiselle, alkaa todennäköisemmin itsekin narista ja valittaa asioista.

      Pahinta on, että negatiivisuus tekee ihmisen tyhmemmäksi.

      Tutkimus osoittaa, että yli 30 minuutin altistus valittamiselle joko elävässä elämässä tai vastaavan materiaalin katseleminen televisiosta tappaa hermosoluja aivojen hippokampus-osasta eli aivotursosta.

      – Hippokampus on aivojen ongelmanratkaisija. Kitinän kuunteleminen kirjaimellisesti muuttaa aivot mössöksi, Blake väittää.

      Asiallinen kritiikki on toinen juttu

      Asiallinen kritiikki on Blaken mukaan eri asia. Silloin ongelmaan myös etsitään ratkaisua.

      Ratkaiseva ero on asenteessa. Kitisijä ei ole kiinnostunut ratkaisuista, vaan haluaa kieriskellä kurjuudessa.

      Omia aivojaan kannattaa Blaken mukaan suojata. Kroonisia valittajia kannattaa välttää, jos mahdollista. Jos karkuun ei pääse, kannattaa kysyä, miten valittaja haluaisi ongelman ratkaista.

      Jonkinlaisena apuna voivat toimia myös mentaaliset mielikuvat. Blake itse kuvittelee levittävänsä ylleen Harry Potterin näkymättömyysviitan.

      Toinen hyvä keino on luoda itselleen paikka, jonne voi mielikuvituksessaan paeta – vaikkapa valkea trooppinen hiekkaranta.

      http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tiede/turhasta valittaminen tuhoaa aivot/a830946

      • ABCDEF

        Linja-auton rumpsutus vie yöunet ja terveyden. Mitäs sun Lakes siihen sanoo?


      • Jeesboxholiday
        ABCDEF kirjoitti:

        Linja-auton rumpsutus vie yöunet ja terveyden. Mitäs sun Lakes siihen sanoo?

        Yksinkertaista. Soita virkavalta paikalle.


      • Kansalainen Kemistä
        Jeesboxholiday kirjoitti:

        Yksinkertaista. Soita virkavalta paikalle.

        No virkavalta ei välttämättä letkauta korvaansakaan. Poliisit eivät ole yhtä vastuuntuntoisia kuin ennen. Istuvat autoissaan ja viettävät aikaa. Vaikea saada valvomaan lain noudattamista, jos ei ole kyse henkirikoksesta.


      • Kemiläinen.

        "Jatkuva altistuminen negatiiviselle mielialalle "
        Olet aivan oikeassa. Erityisesti ilmasaasteiden on todettu lisäävän sairastavuutta ja masennusta. Ilmansaasteita jokaisen on pyrittävä vähentämään ja välttämään mahdollisuuksien mukaan. Ajoneuvojen tyhjäkäyntiin on puututtava välittömästi. Siitä on huomautettava ympäristörikokseen syyllistyvälle. Jos se ei auta, on tehtävä ilmoitus poliisille. Usein ympäristörikoksiin syyllistyvät ovat peräti välinpitämättömiä paatuneita rikollisia eikä huomauttaminen aina auta.


    • vituaali vittu

      blake saa painua, vaikka ite luomalleen hevonvittuun.

    • riinpiisin mies

      Blake tänne imemään myrkkykaasut linjurin pakoputkesta. Problem solved.

    • vietävä muualle

      Asuuko siinä autossa joku? Se selvittäisi miksi käynnistää kun tulee kylmä.

    • ÄWPKpossi

      Koitappa banaania tai pari kookosta pottua pakoputkeen. Loppuu häiriö.

    • unet vex

      Huhhuijaa! Eilen tämä bussinperkele käydä ryskytti yöllä NELJÄ TUNTIA!!! Aloitti klo
      2 yölla ja lähti matkaan klo 6. Kävin katsomassa rekkarin ( IGK-981), mutta kylessä ei ollut liikennöitsijää eikä kuskin paikalla ketään. Taitanpa hankkia pari pottua!

    • Keukeukeukeukeukeu
    • unet vex

      Kiitti vinkistä!

      • letku3

        Elekää tuonne sivulle sitä palautetta kuitenkaan laittako!


      • Putkilemmari
        letku3 kirjoitti:

        Elekää tuonne sivulle sitä palautetta kuitenkaan laittako!

        No miksi ei sinne voi palautetta laittaa, jos siellä kerta on kohtakin sitä varten. Silloinhan tieto menee oikeaan paikkaan ja tietävät korjata epäkohdan. Siis kaikki palautetta antamaan.


      • Arktiset Bussit
        Putkilemmari kirjoitti:

        No miksi ei sinne voi palautetta laittaa, jos siellä kerta on kohtakin sitä varten. Silloinhan tieto menee oikeaan paikkaan ja tietävät korjata epäkohdan. Siis kaikki palautetta antamaan.

        Joo älkää mulle laittako palautetta. Sivustolla on satoja bussikuvia ja tietoja busseista. Ei ole minun tehtävä kuvien omistajana kertoa firmoille mahdollisista epäkohdista :)
        Ottakaa yhteyttä suoraan kyseiseen bussifirmaan jos ongelma jatkuu.


    • unimeni

      joku orajärven kuski asuu allunkadulla

      • ggghjk

        Arktisten bussien sivu tosiaan kertoo ilmaiseksi että bussin omistaja Markku Orajärvi.


      • uniaikaa
        ggghjk kirjoitti:

        Arktisten bussien sivu tosiaan kertoo ilmaiseksi että bussin omistaja Markku Orajärvi.

        kuskin yöuni jää risaiseksi kun kesken yön kulkee käynnistämässä autoa. Ja eikö käyntiääni ja saaste häiritse häntä itseäänkin?
        Onko kyyti turvallista?


    • niksi-sirkka

      vois laittaa 9KW rak lämmittimen sisälle huutaan ,niin ei tarttis moottorilla lämmittää

      • Sähkölämmittäjä

        Niksi-Sirkalle:
        Yksivaihesyötöllä: I = 9 kW / 230 V => I = 39 A ja
        kolmivaihesyötöllä: I = 9 kW / (3 * 230 V) => I = 13 A.
        Kolmivaiheisena se onnistuisi mutta ajattele energian kulutusta.
        Kuinka paljon luulet linja-autonkuljettajan tienaavan?


    • tornio-

      Tuskin tuolta kalustosivun ylläpitäjältä tieto menee liikennöitsijälle. Palautelomake on varmaan sitä varten jos listoissa on virheitä tai puutteita.

    • Taksari vaan
      • Arska K

        Kiiros Sinulle Taxari Van. Vihdoinkin löytyivät oikeat yhteystiedot.
        Sähköpostia pitää lähettää osoitteeseen:
        [email protected]

        Sanoman perillemeno on varmistettava puhelimella:
        Puhelin: 040-1834373.

        Postikortteja voi lähettää osoitteeseen:
        Orajärven Bussit Oy
        PL 3
        95601 Ylitornio

        Nyt kaikki lähettämään palautetta liinennöitsijälle mahdollisimman pian, niin eiköhän saada kuljettaja noudattamaan Suomen lakia. Tyhjäkaynti on sallittua vain ja enintään kahden minuutin ajan.

        Tänä internet-sivusto on jo kaatunut:
        www.orajarvenbussit.fi


      • Rumpsutuksen loppu
        Arska K kirjoitti:

        Kiiros Sinulle Taxari Van. Vihdoinkin löytyivät oikeat yhteystiedot.
        Sähköpostia pitää lähettää osoitteeseen:
        [email protected]

        Sanoman perillemeno on varmistettava puhelimella:
        Puhelin: 040-1834373.

        Postikortteja voi lähettää osoitteeseen:
        Orajärven Bussit Oy
        PL 3
        95601 Ylitornio

        Nyt kaikki lähettämään palautetta liinennöitsijälle mahdollisimman pian, niin eiköhän saada kuljettaja noudattamaan Suomen lakia. Tyhjäkaynti on sallittua vain ja enintään kahden minuutin ajan.

        Tänä internet-sivusto on jo kaatunut:
        www.orajarvenbussit.fi

        Hyvät ihmiset, ilmoittakaa mahdollisimman moni Orajärven bussiyntiön hallintoon tuosta Tervaharjulla tapahtuvasta bussin tyhjäkäynnistä, jota on jatkunut kauan. Kemiläisilläkin on oikeus yöuneen ja puhtaaseen ilmaan. Joku kirjoitti tänne viestin, jossa on hallinnon puhelinnumerokin sekä sähköpostiosoite. Niiden avulla ilmoitus käy kätevästi.


    • vastuullinen b-kuski

      Vieläkö se bussi käy joka arkiaamu? Kyllä polliisilla on velvollisuus puuttua liian pitkään tyhjäkäyntiin, soitto vaan Kemin poliisin päivystykseen tai häkeen.

      • Arska K

        Onko sinun, vastuullisen b-miehen mielestä arkiaamu kello kahdesta kuuteen? Taidat olla varsinainen aikainen lintu.


      • vastuulinen b-kuski
        Arska K kirjoitti:

        Onko sinun, vastuullisen b-miehen mielestä arkiaamu kello kahdesta kuuteen? Taidat olla varsinainen aikainen lintu.

        niinno tarkotin sitä että vastuullinen b-kuski ei roklota kampetta tyhyjäkäynnillä kymmeniä minuutteja, vain sen verran että saa etuikkunat puhtaaksi ja paineet ylös


    • beekuski

      Tuo bussi oli nyt parkissa tampparin päädyssä.

      • Paluumuuttaja

        Joku bussi on parkissa kadulla edelleen öisin ja jurahtaa aamulla ennen viittä käyntiin niin, että harju vapisee. Nyt kadulle oli pysäköity myös iso rekka. Varsinainen parkkipaikka. Miten käy, kun lunta tulee ja lumet pitäisi aurata?


      • Arska K
        Paluumuuttaja kirjoitti:

        Joku bussi on parkissa kadulla edelleen öisin ja jurahtaa aamulla ennen viittä käyntiin niin, että harju vapisee. Nyt kadulle oli pysäköity myös iso rekka. Varsinainen parkkipaikka. Miten käy, kun lunta tulee ja lumet pitäisi aurata?

        No Paluumuuttaja, joka olet omalta osaltasi lähettänyt palautetta liikennöitsijälle annettuun sähköpostiosoitteeseen ja puhelinnumeroon?


      • IDI....t... :-DDD
        Paluumuuttaja kirjoitti:

        Joku bussi on parkissa kadulla edelleen öisin ja jurahtaa aamulla ennen viittä käyntiin niin, että harju vapisee. Nyt kadulle oli pysäköity myös iso rekka. Varsinainen parkkipaikka. Miten käy, kun lunta tulee ja lumet pitäisi aurata?

        NO voivoi....elämää suurempi asia.


    • keemix

      Ota yhteyttä kaupungin tekniseen toimistoon ja pyydä laittamaan kuorma-auton pysäköintikieltomerkki plus busseja koskeva lisäkilpi kadulle tai kaduille. Tai käy päästämässä ilman renkaista kyllä loppuu isojen rohjojen seisottaminen.

      onko se bussi sama Orajärven bussi, eikö sen pitäny olla Tampparilla?

      • Naapuri Nieminen

        Keemix yllyttää rikolliseen toimintaan, joka sinänsä on rikos, josta voidaan määrätä sakkoja. Toinen seikka, joka ihmetyttää, on pysäköintikieltomerkin vaatiminen. Mitä haittaa bussista on, jos sitä ei tyhjäkäytetä? Tyhjäkäynti on jo sinänsä laissa kieletty. Ei siinä pysäköintikieltomerkkiä tarvita. Pysäköintikielto ei tuo apua tilanteeseen. Jos poliisi haluaa puuttua väärinkäytökseen, se voidaan tehdä jo tyhjäkäyntikieltoon puuttumalla.


      • Naapuri Nieminen

        Mitkä ovat mielestäsi perusteet pysäköintikieltomerkin vaatimiselle. Ei siihen ainakaan tarpeeton tyhjäkäynti riitä, koska sitä varten on eri lakipykälä. Kuka pysäköintikieltoa valvoisi, jos tyhjäkäyntikieltoonkaan ei pystytä puuttumaan?


      • Toopuri Narkkeli
        Naapuri Nieminen kirjoitti:

        Mitkä ovat mielestäsi perusteet pysäköintikieltomerkin vaatimiselle. Ei siihen ainakaan tarpeeton tyhjäkäynti riitä, koska sitä varten on eri lakipykälä. Kuka pysäköintikieltoa valvoisi, jos tyhjäkäyntikieltoonkaan ei pystytä puuttumaan?

        Pysäköintikieltoa valvoo myös lappuliisa jos kemisä on sellanen. Asuntokadut eivät ole tarkotetu raskaan kaluston parkkipaikaksi, niiden liikkuminen ahtailla ja kapeilla kaduilla on riski lapsille, jalankulukijoille ja muulle kevyelle liikenteelle, varsinki pimeällä.Laiska kuski haluaa vaan autosa mahollisimman lähelle kämppääsä eikä viitti kävellä kauvempaa.


      • Naapuri Nieminen
        Toopuri Narkkeli kirjoitti:

        Pysäköintikieltoa valvoo myös lappuliisa jos kemisä on sellanen. Asuntokadut eivät ole tarkotetu raskaan kaluston parkkipaikaksi, niiden liikkuminen ahtailla ja kapeilla kaduilla on riski lapsille, jalankulukijoille ja muulle kevyelle liikenteelle, varsinki pimeällä.Laiska kuski haluaa vaan autosa mahollisimman lähelle kämppääsä eikä viitti kävellä kauvempaa.

        "Pysäköintikieltoa valvoo myös lappuliisa jos kemisä on sellanen".
        Niinpä niin, jos Kemissä olisi lappuliisoja.


      • Pysäköijä
        Toopuri Narkkeli kirjoitti:

        Pysäköintikieltoa valvoo myös lappuliisa jos kemisä on sellanen. Asuntokadut eivät ole tarkotetu raskaan kaluston parkkipaikaksi, niiden liikkuminen ahtailla ja kapeilla kaduilla on riski lapsille, jalankulukijoille ja muulle kevyelle liikenteelle, varsinki pimeällä.Laiska kuski haluaa vaan autosa mahollisimman lähelle kämppääsä eikä viitti kävellä kauvempaa.

        "Asuntokadut eivät ole tarkotetu raskaan kaluston parkkipaikaksi, niiden liikkuminen ahtailla ja kapeilla kaduilla on riski lapsille, jalankulukijoille ja muulle kevyelle liikenteelle, "
        Sinänsä laki ei kiellä bussien pysäköintiä asuinkaduille, ellei pysäköinti ole muuten kiellettyä kyseisellä katuosuudella..


    • AaBeeBussi

      se on varmaan se bussi joka ajaa simon ja ranuan väliä.

      • Naapuri Nieminen

        Tekeekö se tuntien tyhjäkäynnistä jotenkin sallitumpaa, jos bussi ajaa Simoon ja Ranualle?


      • enkirjaudusisään
        Naapuri Nieminen kirjoitti:

        Tekeekö se tuntien tyhjäkäynnistä jotenkin sallitumpaa, jos bussi ajaa Simoon ja Ranualle?

        naapuri nieminen taitaa olla vähän tollo...


      • Naapuri Nieminen
        enkirjaudusisään kirjoitti:

        naapuri nieminen taitaa olla vähän tollo...

        Taidat olla simolainen vai oletko ihan Ranualta?


      • teve.
        Naapuri Nieminen kirjoitti:

        Tekeekö se tuntien tyhjäkäynnistä jotenkin sallitumpaa, jos bussi ajaa Simoon ja Ranualle?

        Luulis auton lämpeevän siinä, kun ajaa kemistä simoon. Aikataulun mukaan se lähtee simosta klo: 6.30 kohti ranuaa..

        http://www.orajarvenbussit.fi/Aikataulut.pdf


    • Typeryt !!!!!!!!!!!!

      On sulla prkl murheet. hohhoijaa...varmaan iniset tällä saitilla jos astut bussin jossa ikkunat jäässä jotta ulos ei nää.....URPO!

    • naapuri lähiö

      Kyllä bussin paikka on jossain varikolla, vaikka teollisuusalueella kauempana
      asuinrakennuksista. Kyllä kuskin pitäis ihan itse ymmärtää, että jatkuva yöllä jurnuttaminen ja auton parkkeeraus kapealle tielle häiritsee kadulla asujia.

    • unet vex

      Minulle ainakin yöunien menetys on prkl murhe.

      • Arska K

        Joko Unet vex olet ottanut yhteyttä liikennöitsijään?
        Sähköpostia pitää lähettää osoitteeseen:
        [email protected]

        Sitten voit vielä soittaa puhelimella numeroon:
        040-1834373.
        Tämä täytyy saada loppumaan. Kaikki voivat lähettää sähköpostia vaikka heti vuorokauden ajasta riippumatta.


    • ei kotipoliisi

      Lopettakaa nyt jo tämä p*skanjauhanta! V**un kyyrät! Ihan asiallisesti on linja-auto parkissa tampereen säästötexin pihalla. Mitä v*ttua tästä pitää vielä lässyttää?

      • Miranda

        Hai sie kotipoliisi! Oletko sie kyseisen linja-auton kuljettaja, joka rumpsuttaa linja-autoa tyhjäkäynnillä. Miksi kirjoituksesi on aggressiivinen? Onko linja-auto myytävänä, kun on viety kaupan pihalle? Onko siinä hintalappu vai paljonko maksaa? Kaale voi ostaa sen.


    • VesikuIho

      Minne unohdit a,it ja a:n?
      Kyllä tänne voi kirjoittaa vaikka meriketunvitunpaskaa ilman ongelmia.
      Tuolla sivun alussa on se kirosanafiltteri jonka jokainen itse voi valita.

    • unet vex

      Joku linja-auto näytti tuossa Kaarlonkadulla vieläkin nököttävän.

      • Järjestys Tervaharju

        Lähettäkää mahdollisimman moni sähköpostia liikennöitsijälle koskien lainvastaista auton tyhjäkäyntiä. Sähköpostiosoite ja puhelinnumero tämän saman viestiketjun aikaisemmassa viestissä.


      • texilä

        no mikäs sen rekkari on?


      • Nieminen lähistöltä
        texilä kirjoitti:

        no mikäs sen rekkari on?

        Rekisterinumero on mainittu aikaisemmassa viestissä. Jos bussin tyhjäkäynti sinua häiritsee, voit käydä varmistamassa rekisterinumeron myös paikan päällä. Muuten et rekisterinumeroa tarvinne.


      • Hupu ja Lupu
        texilä kirjoitti:

        no mikäs sen rekkari on?

        Tarkoitatko Texilä autoa AA-123? Aku ei kyllä tyhjäkäytä autoaan.


    • jokotai...

      Tampparin päädyssä majailee joskus bussi, onko se sama IGK-981 jonka kerrotaan myös käydä rumpsuttavan Kaarlonkadulla? Vai onko siellä Kaarlonkadulla mitään bussia enää öisin? asiahan on ratkennut jos busaa säilytetäänkin tampparin päädyssä.

      • Ihmettelevä lukija

        Sinä jokotai, jos olet kerran nähnyt Tamppaanin päässä hyrskyttävän bussin, niin katso sen rekisterinumero samalla, äläkä kysele täältä. Eikö olisi helpompi katsoa samalla rekisterinumero, jos kerran näet bussinkin.


    • naapuri lähiö

      Kyllä Kaarlonkadulla näyttää bussi parkkeeraavan. Onkohan niitä jo kaksi.?Lisääntyyköhän ne?

      • Ihmettelevä lukija

        Sinulle Naapuri ja lähiö! Katso sen Kaarlonkadulla hörskyttävän bussin rekisterinumero. Vaihtoehtoja on kaksi. Ne ovat
        1. Bussin rekisterinumero on IGK-981. Silloin busseja on yksi.
        2. Bussin rekisterinumero ei ole IGK-981. Silloin busseja on vähintäänkin kaksi.
        Käytä maalaisjärkeä, äläkä turhaan kysele.


    • valivalivalivali

      Näkyy olevan pääasia että saa valittaa.

    • 2.ihmettelevä lukija

      no kertokaa sitten mikä on sen Kaarlonkadulla parkkeeraavan bussin rekkari? Sitähän tässä on kyselty jo monta kertaa mutta viisastelijat eivät ole tajunneet sitä.

    • naapuri lähiö

      Ajelin Kaarlonkadulla. Siellä seisoi bussi LYB ja jotakin ( rekkari lumessa) ja Tampiksen pihalla seisoi kaksi bussia. Ne todella lisääntyvät! Paljonkohan niitä mahtaa olla ensi vuonna?

      • Ihmettelevä lukija

        Orajärven Bussien kalustotietokannan
        http://kalusto.arktisetbussit.com/yrityslista.php?O=Orajärven Bussit
        mukaan yhden auton rekisterinumero on LYB-347. Merkki on Volvo B10M. Ilmeisesti Kaarlonkadun bussi kuulunee myös Orajärven Bussit Oy:lle. Joten senkin lainvastaisesta tyhjäkäynnistä tulee ilmoittaa aikaisemmin toisessa viestissä ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.


      • Arska K

        Kai niitä busseja Kemissä on. Montako on linja-autoasemalla? Nyt oli kysymys kuitenkin aamuyön tyhjäkäynnistä. Kuinka moni näistä busseista jätetään tyhjäkäynnille ja häiritsee siten ihmisten unta? Miten on Kaarlo L:n kadulla? Entä Tampion parkkipaikalla? Keskittykää oleelliseen!


    • Nauraa teille

      Ootte te Kemiläiset urpoa sakkia.Teitä ei häiritse jatkuva paskanhajussa eläminen...teitä risoo jonkun tunnollisen bussikuskin auton tyhjäkäynti.Toivon todella että te vikisijät matkustatte työmatkanne perse jäässä ilman mitn mukavuuksia ja pari tuntia myöhässä.HALOO! Pikkusielut! On elämä tosi köyhää kotona jos ei ole muuta hommaa aamuyöstä kun kytätä bussin tyhjäkäyntiä.Kannattaa varata aika psykiatrille.

      • Psykiatri vastaa

        Ei se sun ruottin kilvissä oleva vm84 kiisselimersukaan varsinainen ilmanraikastin ole.


      • Paluumuuttaja

        Toivottavasti sinuakin naurattaa, kun joka yö heräät ennen viittä isomoottorisen bussin rumpsutukseen etkä saa enää unta. Koko syksy mennyt samalla tavalla ja sitten pitäisi olla pirteänä töissä ja lasten kanssa koko päivä. Tavisäidit eivät nuku päivällä eivätkä liiemmin ota iltatorkkuja, ne joutuu olemaan valveilla silloinkin. Me nukutaan YÖLLÄ. Tunnollinen bussikuski vie auton varikolle eikä kadun laitaan ja menee aamulla töihin niin kuin me muutkin.


      • Paras nauraja

        Hei Teille naurava! Minä nauran sinulle.


    • butsix

      *Nauraa teille* on vähän agressiivinen. Käy tekemässä lumitöitä. Se helpottaa.

    • Mietikkää joskus

      Eli niinkun edellä on jo mainittu että omistaja on Orajärven Bussit Oy , ja että webastolla voidaan lämmittää ymsyms, Jos auto on lähdössä joka aamu linjalle, niin pakkohan sitä on lämmittää ei linja-auton sisätilat ja koneet paljon webastoilla lämpia pakkasilla se on sen 1 h tyhjäkäyntiä, ja saastunut ilma johtuu siitä että auto on tuommoinen yhden miljoonan ajettu paska,

      • Lakia noudattava

        Mietipä joskus itsekin. Riippumatta siitä, kuka on bussin omistaja, lisälämmittimellä lämpiää niin moottori kuin sisätilatkin. Lisälämmittimiä on eri kokoisia, isoille autoille iso lämmitin ja pienille riittää pieni lämmitin. Lisälämmitin saa energiansa joko sähköstä tai polttoaineesta. Jos auto lämpiää moottoria käyttäen, niin kyllä se lämpiää lämmittimelläkin, jopa nopeammin. Näin tapahtuu myös käytännössä. Rivissä saattaa olla monta kymmentä bussia. Niitä ei todellakaan tyhjäkäytetä aamuisin vaan ne lämmitetään sähköenergialla. Auto ja moottori ovat lämpimiä käynnistettäessä kovallakin pakkasella eikä tule kitkerää savua käynnistettäessä. Sähköenergiaa on saatavana myös Kemissä ja on ollut jo kauan. Tiedätkö, mikä on Suomen laki? Siinä ei todellakaan ole poikkeusta bussien pitkäaikaiseen tyhjäkäyntiin ja se on kiellettyä.


      • Haluan nukkua yöllä

        Tietääkö kukaan sitä kuljettajaa, joka tyhjäkäyttää bussia Tervaharjulla yöllä ja varhain aamulla? Voisitteko ilmoittaa nimen ja puhelinnumeroin tänne.


      • ihme janteri

        sie se jeppe olet kun näet ulko kuoresta paljonko on ajettu ja saman laihin ne kaikki linja autot katsastetaan ei ne saa mitään kilometri hyvityksiä. Kyllä näkee että olet selainen mies että äkiä kortiston jonosta pois ja autoja katsastan niin nähdään miten katsastat pärstän perusteella


    • bussi kuski

      Tyhjäkäynti loppuu oikein helposti.
      Avatkaa bussin takana oleva moottoritilan luukku alareunasta vetämällä. Oikealla ylhäällä näkyy huoltokojetaulu jossa on katkaisin, missä lukee "STOP" tätä katkaisijaa kun vääntää niin moottori pysähtyy ja voit mennä jatkamaan uniasi taas.

      • Haluan nukkua yöllä

        Pitääkö minun nousta joka aamu sammuttamaan bussi? Entäs jos rikollinen kuljettaja käynnistää sen uudelleen? Pitääkö taas mennä sammuttamaan? Entäs se vartiokoira? Miten selviän koirasta?


      • Ajattele ensin

        Saako toisen omaisuuteen kajota, vaikka sillä tehtäisiinkin rikollista toimintaa? Siinä voi ulkopuolinen sammuttelija joutua kuulusteluun.


      • bussi kuski
        Haluan nukkua yöllä kirjoitti:

        Pitääkö minun nousta joka aamu sammuttamaan bussi? Entäs jos rikollinen kuljettaja käynnistää sen uudelleen? Pitääkö taas mennä sammuttamaan? Entäs se vartiokoira? Miten selviän koirasta?

        siellä samassa huoltokojeaulussa on nuppi jossa lukee "start-0-start front" Nyppäse se nappi kokonaan irti, niin rikollinen kuski ei käynnistä sitä autonraatoaan enää ollenkaan itse, vaan joutuu ainakin korjaamon tilaan paikalle ja siinä menee niin kauan, että ehdit hyvin nukkua aamu-unesi.
        Ja kun tämän toistat tarpeeksi monesti, niin eiköhän bussi häivy kuvioista lopullisesti


      • sussu5
        Ajattele ensin kirjoitti:

        Saako toisen omaisuuteen kajota, vaikka sillä tehtäisiinkin rikollista toimintaa? Siinä voi ulkopuolinen sammuttelija joutua kuulusteluun.

        minusta sekin rikollista ilkivaltaa kajota toisen omaisuuteen....ei ole kummempia kansalaisia nämä neuvojat.......kohta saa Kemissä ja muualla viattomatkin bussikuskit kärsiä,kun täällä neropatit neuvoo miten pääse tekeen vahinkoa busseihin......ja se bussu varmaan syytön,ei se itestään käynnisty.......ja se on joku Mauri joka asuu siinä Allunkadulla,ajanu ennen ainakin Kemin Liikenteelle.....


    • Saamatonta

      Paljon puhetta, vähän villoja. Luulisi että olis tuohon hommaan jo ratkaisu löytyny, kun kerran lakikin kieltää pitemmän tyhjäkäynnin. Taitaa olla taas niitä marttojen höpinöitä nämä.

    • Bussikuski

      Teistä varmaaan kovinkaan moni ei ole Linja-auton kuljettaja, Linja autoavaan pitää tyhjäkäyttää että sillä pääsee lähtemään kunnolla ei se lämpiä muuten kunnolla

      • vahti2

        tuokin totta.....vaatii oman aikansa jotta saa sen kokoisesta ajokista lämpimän.....mutta totta myös sekin jotta EI PERKELE SITÄ PIÄ LÄMMITELLÄ OMAKOTITALO ALUEELLA eikä myöskän muuten lähellä asutusta.......siinä on kyseisele autolle mm.tamppis ja jäähallin piha-alue fixumpia lämmittely paikkoja....siinä muutama esim.jos lähellä auton haluaa pitää...enkä minäkään ole ajanu kuin 5vuotta ;)


      • Tervaharjulainen
        vahti2 kirjoitti:

        tuokin totta.....vaatii oman aikansa jotta saa sen kokoisesta ajokista lämpimän.....mutta totta myös sekin jotta EI PERKELE SITÄ PIÄ LÄMMITELLÄ OMAKOTITALO ALUEELLA eikä myöskän muuten lähellä asutusta.......siinä on kyseisele autolle mm.tamppis ja jäähallin piha-alue fixumpia lämmittely paikkoja....siinä muutama esim.jos lähellä auton haluaa pitää...enkä minäkään ole ajanu kuin 5vuotta ;)

        Vahti2, sinulle tiedoksi, jos olet ajanut bussia 5 vuotta. Autoa ei saa tyhjäkäyttää kuin korkeintaan 2 minuuttia. Pidempi tyhjäkäyttö on laissa kielletty. Tämä koskee kaikkia autoja, oli sitten kysymyksessä linja-auto, henkiköauto tai kuorma-auto. Tamppis tai jäähallin piha-alue ei ole poikkeus. Tyhjäkäyttö on sielläkin kielletty. Auton lämmittämiseen on muut keinot. Linja-autokin saadaan paljon nopeammin ja tehokkaammin lämpimäksi kuin tyhjäkäyttämällä.


      • beekuski myös
        vahti2 kirjoitti:

        tuokin totta.....vaatii oman aikansa jotta saa sen kokoisesta ajokista lämpimän.....mutta totta myös sekin jotta EI PERKELE SITÄ PIÄ LÄMMITELLÄ OMAKOTITALO ALUEELLA eikä myöskän muuten lähellä asutusta.......siinä on kyseisele autolle mm.tamppis ja jäähallin piha-alue fixumpia lämmittely paikkoja....siinä muutama esim.jos lähellä auton haluaa pitää...enkä minäkään ole ajanu kuin 5vuotta ;)

        jos sillä kuskiäijällä on eturauhasonkelma, vaatii lämpimän auton ettei alapää jäädy ja ala ronklaamaan!


    • Bussikuski

      Kommentoin viellä omaan kommenttiini sen verran että kaikissa autoissa ei ole takana sitä stop hommaa että voi sammuttaa sen mutta tässä kuuluisassa Scania K-113 Eagle 560 IGK-981 autossa on sellainen :)

    • dösä mies.

      nimim. "Bussikuski" on tyypillinen ääliö ay-aktivisti. Ei sitä bussia tartte tyhjäkäyttää ja lämmittää. Ei ne edes lämpiä tyhjäkäynnillä.
      Lyö kaminan tulille niin sillä lämpeää. Ja auto käymään. max. 1½ minuuttia niin paineet on noussut ja sitten voi ajaa muualle kiusaamasta lainkuuliaisia kansalaisia

    • Bussikuski

      Joo jos ulvottaa webastoa monta tuntia niin sitten mutta kyllä sisätilat tyhjäkäynnillä lämpiää ainakin suomen korimallin autoissa, ja paineen nousun aika riippuu siitä miten alhaalla ovat olleet

      • Lämmitäjä

        Kussibuskille vastaus. Kuten kerroin, lämmitin pitää valita riittävän tehokkaaksi. 30 ... 40 minuutin lämmitysaika lisälämmittimellä riittää kovallakin pakkasella. Lisälämmitin toimii joko sähköllä tai auton polttoaineella. Jos linja-autot lämmitetään kovallakin pakkasella lisälämmittimellä muualla pohjois-Suomessa niin miksi se ei toimisi Tervaharjulla. Näytät olevan näistä asioista ulkona kuin lumiukko.


      • Lämmitäjä

        Tässä Kussibuskille lisää tietoa linja-auton polttoaineella toimivasta lisälämmittimestä: http://www.kaha.fi/category.php?cid=90&pid=49 .
        Olen nimenny sinut kussibuskiksi, koska et tiedä linja-autoista etkä niiden lisälämmittimistä mitään.


      • Autoakin ajanut

        Webasto ei ulvo. Puhallin pitää pientä kohinaa. Ei tarvitse pitää päällä kuin muutaman kymmenen minuuttia. Kun auto on käynnistetty, Ilmanpaine nousee alle kahden minuutin. Silloin jarrut on mahdollista vapauttaa. Ei laske alle 0 barin.


    • Bussikuski

      Kiitos, niin onhan se totta että ne voi valita niinkin mutta ei jostain syystä kaikki niin halua tehdä, joo , webasto on hyvä merkki, mutta mielummin stroco. Ja kiitos nimestä linja-autoista tiedän aika paljonkin, ja niitten lämmittimistä mutta tämä IGK-981 ja Orajärven bussitkaan ei ole ainoa maailmassa jotka tätä tekee käyhän helsingissäkin paikkurit pahimmillaan 3 tuntia varsinkin kovilla pakkasilla, kun niillä on ihmisiä jotka käynnistelee niitä aamulla

      • 2. bkuski

        Mutta ei ne käydä rumpsuta toisten ihmisten kotitalojen ikkunoiden alla!


      • Läheltä seurannut

        Nyt on Kussibuski aivan ulkona Helsingin bussien lämmittämisestä. Ei todellakaan Helsingissä busseja lämmitetä tyhjäkäyttämällä. Rivissä ovat kuin siat syöttökaukalolla. Kuljettaja kytkee lisälämmittimen sähköjohdon, kun tuo bussin varikolle. Kaapeli lähtee bussin edessä olevasta tolpasta. Busseja on riveissä muutamasta kymmenestä ylöspäin, riippuen varikon suuruudesta. Sähkö kytketään aamulla ennen bussin liikenteeseen lähtöä keskitetysti. Useinmiten sähkö kytketään automaattisesti ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Kuljettaja irroittaa sähköjohdon liikkeelle lähtiessään. Sama käytäntö on koko pääkaupunkiseudulla. Ei lähde meteliä eikä nouse saasteita ilmaan. Aivan bussin vieressä seistessä saattaa kuulua hyvin heikko kohina sähkölämmittimestä ja vesipumpusta. Laki kieltää kahta minuuttia pidemmän autojen tyhjäkäynnin. Bussit eivät ole tästä poikkeuksena.


      • rumpsu
        2. bkuski kirjoitti:

        Mutta ei ne käydä rumpsuta toisten ihmisten kotitalojen ikkunoiden alla!

        Mitä sinun vaikuttaa siitä rumpsuttaa täällä?


      • Läheltä seurannut

        Nyt on Kussibuski aivan ulkona Helsingin bussien lämmittämisestä. Ei todellakaan Helsingissä busseja lämmitetä tyhjäkäyttämällä. Rivissä ovat kuin siat syöttökaukalolla. Kuljettaja kytkee lisälämmittimen sähköjohdon, kun tuo bussin varikolle. Kaapeli lähtee bussin edessä olevasta tolpasta. Busseja on riveissä muutamasta kymmenestä ylöspäin, riippuen varikon suuruudesta. Sähkö kytketään aamulla ennen bussin liikenteeseen lähtöä keskitetysti. Useinmiten sähkö kytketään automaattisesti ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Kuljettaja irroittaa sähköjohdon liikkeelle lähtiessään. Sama käytäntö on koko pääkaupunkiseudulla. Ei lähde meteliä eikä nouse saasteita ilmaan. Aivan bussin vieressä seistessä saattaa kuulua hyvin heikko kohina sähkölämmittimestä ja vesipumpusta. Laki kieltää kahta minuuttia pidemmän autojen tyhjäkäynnin. Bussit eivät ole tästä poikkeuksena.


      • asdfao
        rumpsu kirjoitti:

        Mitä sinun vaikuttaa siitä rumpsuttaa täällä?

        Miksi sinä itse rumpsutat Täällä?


      • Matkustaja 85

        "helsingissäkin paikkurit pahimmillaan 3 tuntia varsinkin kovilla pakkasilla, kun niillä on ihmisiä jotka käynnistelee niitä aamulla"
        Luuletko todella niillä olevan erikseen palkatut bussinkäynnistäjät? Sellaisia ei ole. Totuus on se, että bussit lämmitetään sähköllä. Kuljettaja käynnistää sähköllä lämmitetyn bussin ja lähtee liikkeelle. Ei tule varikolle monta tuntia aikaisemmin käynnistäkseen auton.


    • Uteliaskemiläinen

      Vieläkö se bussi käydä rumpsuttaa Kaarlonkadulla keskellä yötä?

    • naapurilähiö

      Kyllä se joka arkiaamu puoli viideltä käynnistyy. Tyhjäkäyntiaika on lyhentynyt
      varttituntiin, mutta kyllä se silti herättää.

      • Karihaaralainen

        Nyt on kaikki muut keinot kokeiltu. Vielä lienee tekemättä rikosilmoitus poliisille. Sen voi tehdä netissä: www.poliisi.fi ja sieltä valitaan "Sähköinen rikosilmoitus". Tässä rikotaan selvästi lakia, koska auton enimmäistyhjäkäyntiaika on korkeintaan kaksi minuuttia. Rikosilmoituksella on eniten painoarvoa, kun sen tekee sellainen, joka asuu lähistöllä ja tietää tapahtuman varmaksi. Esimerkiksi Karihaarassa asuva ei välttämättä ole varma tapahtumista, ellei käy aamuisin toteamassa tilannetta. Nöyrä karihaaralaisen pyyntö on kuitenkin, tehkää mahdollisimman moni asukas rikosilmoitus auton laittomasta tyhjäkäynnistä.


      • Tanu K
        Karihaaralainen kirjoitti:

        Nyt on kaikki muut keinot kokeiltu. Vielä lienee tekemättä rikosilmoitus poliisille. Sen voi tehdä netissä: www.poliisi.fi ja sieltä valitaan "Sähköinen rikosilmoitus". Tässä rikotaan selvästi lakia, koska auton enimmäistyhjäkäyntiaika on korkeintaan kaksi minuuttia. Rikosilmoituksella on eniten painoarvoa, kun sen tekee sellainen, joka asuu lähistöllä ja tietää tapahtuman varmaksi. Esimerkiksi Karihaarassa asuva ei välttämättä ole varma tapahtumista, ellei käy aamuisin toteamassa tilannetta. Nöyrä karihaaralaisen pyyntö on kuitenkin, tehkää mahdollisimman moni asukas rikosilmoitus auton laittomasta tyhjäkäynnistä.

        Karihaaralaisen neuvo on hyvä. Sähköisen rikosilmoituksen tekemiseen ei kauan kulu. Poliisi ottaa sen nopeasti käsittelyyn. Näissä viesteissä kuvatut rikolliset eivät lopeta rikollista toimintaa ennen kuin poliisi puuttuu siihen ankarin ottein. Jos muu ei auta, niin takavarikoivat linja-auton ja johan loppuu älytyn tyhjäkayttö. Tehkää rikosilmoitus jokainen, jolle tilanteesta on aiheuttanut haittaa.


      • Paluumuuttaja

        Olemme olleet pakopirtillä muutaman päivän ja tulimme eilen kotiin. "Iloksemme" bussi aloitti jurnutuksen aamulla jo hieman neljän jälkeen. Onkohan tämä jo suoranaista kiusantekoa? Onneksi se lähti sitten liikenteeseen ja lapset saivat unesta uudelleen kiinni. Me muut sitten valvotaankin taas viikonloppuun asti.


      • Tanu K
        Paluumuuttaja kirjoitti:

        Olemme olleet pakopirtillä muutaman päivän ja tulimme eilen kotiin. "Iloksemme" bussi aloitti jurnutuksen aamulla jo hieman neljän jälkeen. Onkohan tämä jo suoranaista kiusantekoa? Onneksi se lähti sitten liikenteeseen ja lapset saivat unesta uudelleen kiinni. Me muut sitten valvotaankin taas viikonloppuun asti.

        Joko Paluumuuttaja on tehnyt rikosilmoituksen poliisille? Nyt olisi hänenkin korkea aika kantaa kortensa kekoon. Ilmeisesti Paluumuuttajalla on tietokone ja Internet käytössään. Helpoimmin rikosilmoituksen teko käy sähköisesti Internetissä: www.poliisi.fi -> Sähköinen rikosilmoitus. Sähköisen rikosilmoituksen voit tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa eikä siihen kauan mene. Nythän olisi hyvää aikaa valvoessanne tehdä rikosilmoitus. Halutessasi voit tietenkin mennä poliisiasemalle tekemään rikosilmoituksen. Yli kahta minuuttia pitempi tyhjäkäynti on siis laissa kieletty.


      • tyytyväinen asiakas

        kyllä sä joudat jo siihen aikaan heräämään,mee aikasemmin nukkuun äläkä täällä sättäile yökaudet


      • Tervaharjun asukas
        tyytyväinen asiakas kirjoitti:

        kyllä sä joudat jo siihen aikaan heräämään,mee aikasemmin nukkuun äläkä täällä sättäile yökaudet

        Ei linja-autoyhtiö eikä sen kuljettaja voi määrätä ihmisten nukkumisaikoja. Jokaisen on voitavaelää omaa elämäänsä huomioimalla samalla Suomen lain määräykset. Linja-autonkuljettajankin on noudatettava lakia.


      • onse kemi p####a
        Paluumuuttaja kirjoitti:

        Olemme olleet pakopirtillä muutaman päivän ja tulimme eilen kotiin. "Iloksemme" bussi aloitti jurnutuksen aamulla jo hieman neljän jälkeen. Onkohan tämä jo suoranaista kiusantekoa? Onneksi se lähti sitten liikenteeseen ja lapset saivat unesta uudelleen kiinni. Me muut sitten valvotaankin taas viikonloppuun asti.

        on sulla huonot eristeet siinä kämpässä =D
        oneksi en asu kemissä kun on tuolaiset kämpät ja paskan hajulla pehmitetyjä ihmisiä


    • kaniakuski

      Mikäs on päivän tilanne, tai pikemminkin yön tilanne? Vieläkö Orajärven bussi käydä rumpsuttaa keskellä yötä vai joko polliisi on viimeinki laittanu kuskin ojennukseen?!

    • Kompura mäen kauhut.

      Eikö teillä muuta tekemistä ole kuin kytätä toisten tekemisiä,muuttakaa perta-aavalle ei tarvi kuunella rumpsutusta jaa ei se käy siellähän on kaivos.voi voi ampukaa itsenne.

      • kemi-sti

        ookko nää sen rumpsuttavan bussin kuski? Tais osua kipiästi kun noin pitää höyrytä


    • Onneksi terve vielä.

      Heittäkää helvettiin tyhjän päivänen valittaminen,olkaa onnellisia kun saatte olla terveenä ja töissä kulkevia,nämä on pikku asioita toiset ihmiset tekevät kuolemaan ja ajattelevat että miten sais elämään lisä aikaa.

      • Töissäkäyvä

        "olkaa onnellisia kun saatte olla terveenä ja töissä kulkevia".
        Ei jaksa kulkea töissä, jos ei voi nukkua yökaudet rumpsuttavan bussin takia. Antakaa ihmisten nukkua, jotta jaksetaan käydä töissä. Menkää rikolliset Perta-aavalle rumpsuttamaan.


    • lehenlukija

      Kajjaanissa oli kuulemma laitetu audin pakoputkeen uretaanivaahtoa

    • ohimenijä

      Lunta on tullut, kyllä on kohta hankala päästä bussin ohi. Taitaa Kaarlonkadusta tulla Kaarlonkuja.

      • kuski2

        Bussi on edelleen iltaisin ja öisin parkissa kadulla. Nyt ongelmaksi on tullut nimenomaan auraaminen ja kunnossapito. Auraaminen isolla koneella on vaikeaa, mutta minkäs teet. Pari päivää on ollut muutenkin kiirettä, ei siinä joutaisi värkkäämään enää autojen kanssa.


      • kuski3
        kuski2 kirjoitti:

        Bussi on edelleen iltaisin ja öisin parkissa kadulla. Nyt ongelmaksi on tullut nimenomaan auraaminen ja kunnossapito. Auraaminen isolla koneella on vaikeaa, mutta minkäs teet. Pari päivää on ollut muutenkin kiirettä, ei siinä joutaisi värkkäämään enää autojen kanssa.

        Kyllä se siitä lähtee, viimeistään juhannuksena, kun auraa keulaan, perään ja sivulle puolentoistametrisen kinoksen!


      • Tanu K
        kuski2 kirjoitti:

        Bussi on edelleen iltaisin ja öisin parkissa kadulla. Nyt ongelmaksi on tullut nimenomaan auraaminen ja kunnossapito. Auraaminen isolla koneella on vaikeaa, mutta minkäs teet. Pari päivää on ollut muutenkin kiirettä, ei siinä joutaisi värkkäämään enää autojen kanssa.

        Olisiko kuski22:lla mahdollisuutta käydä auraamassa Kaarlonkatu päivällä, jolloin Bussi on linjaliikenteessä. Olisi tosiaankin hyvä, jos Kaarlonkadulle saataisiin pysäköintikielto. Kukahan viranomainen tekee sellaiset päätökset? Pysäköintikieltoonkin on mahdollista lisätä rajoitekilpi siten, että se koskee vain linja- ja kuorma-autoja. Kyllä Kemin kaupungin päättäjienkin velvollisuus on puuttua toimintaan, joka estää katujen auraamisen. Jos katua ei pystytä auraamaan, silloin sinne ei pääse paloautotkaan. Pelastuslaitoksen on aina päästävä asuinkadulle.


      • Kuski4
        kuski3 kirjoitti:

        Kyllä se siitä lähtee, viimeistään juhannuksena, kun auraa keulaan, perään ja sivulle puolentoistametrisen kinoksen!

        Kuski3 on ulkona kuin lumiukko. Bussi nimittäin lähtee päivittäin linjaliikenteeseen. Ei juhannuksena aurata muuta kuin peltoja.


      • Buukuski
        Tanu K kirjoitti:

        Olisiko kuski22:lla mahdollisuutta käydä auraamassa Kaarlonkatu päivällä, jolloin Bussi on linjaliikenteessä. Olisi tosiaankin hyvä, jos Kaarlonkadulle saataisiin pysäköintikielto. Kukahan viranomainen tekee sellaiset päätökset? Pysäköintikieltoonkin on mahdollista lisätä rajoitekilpi siten, että se koskee vain linja- ja kuorma-autoja. Kyllä Kemin kaupungin päättäjienkin velvollisuus on puuttua toimintaan, joka estää katujen auraamisen. Jos katua ei pystytä auraamaan, silloin sinne ei pääse paloautotkaan. Pelastuslaitoksen on aina päästävä asuinkadulle.

        Otapa yhteyttä kaupungin tekniseen virastoon ja pyydä laittamaan pysäköintikielto kadulle!


      • kuski999
        Kuski4 kirjoitti:

        Kuski3 on ulkona kuin lumiukko. Bussi nimittäin lähtee päivittäin linjaliikenteeseen. Ei juhannuksena aurata muuta kuin peltoja.

        tarkotti varmaan sitä että jos auramies läjää joka puolelle puolentoista metrin kinoksen, niin viimestään juhannuksena pääsee lähtemään kinosten keskeltä, olis ihan oikkein tälle rumpsuttajakuskille


    • linja auto kuski

      Bussia on pakko tyhjäkäyttää ennen lähtöä jos sen haluaa lämmittää, se pelkkä webasto ei riitä välttämättä yksinään ilman lisälämmityspuhaltimia ja pitkässä webaston käytössä akut alkaa mennä tyhjäksi.

      Eli moottori käy tyhjäkäyntiä jolloin latausgeneraattori tuottaa virtaa ja sitten webasto puhaltimet sekä mahdolliset kattokanavakennot lämmittää bussia. Ilman moottorin käyntiä mm. kattokanavapuhaltimia ei voida käyttää ollenkaan koska akut on hetkessä tyhjät, kulutus on niin suuri.

      Tunti on normaali tyhjäkäyntiaika kovalla pakkasella, tietysti ennen sitä webasto voi olla 1-2 tuntia päällä ja tietysti tyhjäkäytön aikana.

      • Rautapersekuski

        Höpöhöpö. Bussi lämpiää parhaiten ajossa, webaston ollessa päällä. Tässä "tunnin tyhjäkynnissä" on vain kyse herkkupersekuskin omasta mukavuudesta ja herkästä takapuolesta. Oikea ammattikuski töräyttää bussin käyntiin lähtöhetkellä, tyhjäkäyttää sen verran että jarrupaineet nousee, sitten pipo päähän ja hanskat käteen ja baanalle! Näin tekemällä huomioidaan ympäristön asukkaat, jos kampetta säilytetään asutuksen keskellä!


      • linja auto kuski
        Rautapersekuski kirjoitti:

        Höpöhöpö. Bussi lämpiää parhaiten ajossa, webaston ollessa päällä. Tässä "tunnin tyhjäkynnissä" on vain kyse herkkupersekuskin omasta mukavuudesta ja herkästä takapuolesta. Oikea ammattikuski töräyttää bussin käyntiin lähtöhetkellä, tyhjäkäyttää sen verran että jarrupaineet nousee, sitten pipo päähän ja hanskat käteen ja baanalle! Näin tekemällä huomioidaan ympäristön asukkaat, jos kampetta säilytetään asutuksen keskellä!

        Mitähän matkustajat moisesta tykkää?

        Kyllä itse käytän aina tyhjäkäyntiä niin kauan että on lämmin auto ja tottakai webasto päällä aina kun moottori käy! Ei se moottorin lämpö riitä yksinään ja jos riittää niin sittenhän termostaatti ei pidä tulta webastossa.

        Jos ei ole esilämmitetty lainkaan niin silloin varsinkin ainakin 15min käytettävä tyhjää ennenkuin voi lähteä ajoon ihan jo moottorin, vaihdelaatikon jne. kestävyyden kannalta. Lämmityksen takia täytyy kuitenkin käyttää ainakin tunti tyhjää joka tapauksessa.

        Ja kuskin penkissä on osassa autoja lämpövastukset ja penkkikin lämpiää siinä samalla kun auto käy tyhjää.


      • Roihin matkaaja
        linja auto kuski kirjoitti:

        Mitähän matkustajat moisesta tykkää?

        Kyllä itse käytän aina tyhjäkäyntiä niin kauan että on lämmin auto ja tottakai webasto päällä aina kun moottori käy! Ei se moottorin lämpö riitä yksinään ja jos riittää niin sittenhän termostaatti ei pidä tulta webastossa.

        Jos ei ole esilämmitetty lainkaan niin silloin varsinkin ainakin 15min käytettävä tyhjää ennenkuin voi lähteä ajoon ihan jo moottorin, vaihdelaatikon jne. kestävyyden kannalta. Lämmityksen takia täytyy kuitenkin käyttää ainakin tunti tyhjää joka tapauksessa.

        Ja kuskin penkissä on osassa autoja lämpövastukset ja penkkikin lämpiää siinä samalla kun auto käy tyhjää.

        Käytätkö sinä bussiasi tyhjäkäynnillä keskellä asutusaluetta yhden tunnin ennen liikkeelle lähtöä, vai teetkö sen varikkoalueella tms.?


      • kuski+auto+linja
        linja auto kuski kirjoitti:

        Mitähän matkustajat moisesta tykkää?

        Kyllä itse käytän aina tyhjäkäyntiä niin kauan että on lämmin auto ja tottakai webasto päällä aina kun moottori käy! Ei se moottorin lämpö riitä yksinään ja jos riittää niin sittenhän termostaatti ei pidä tulta webastossa.

        Jos ei ole esilämmitetty lainkaan niin silloin varsinkin ainakin 15min käytettävä tyhjää ennenkuin voi lähteä ajoon ihan jo moottorin, vaihdelaatikon jne. kestävyyden kannalta. Lämmityksen takia täytyy kuitenkin käyttää ainakin tunti tyhjää joka tapauksessa.

        Ja kuskin penkissä on osassa autoja lämpövastukset ja penkkikin lämpiää siinä samalla kun auto käy tyhjää.

        Lämmitintä valittaessa on tärkeintä selvittää tarvittava lämmitysteho. Webaston mallistosta löytyy sopiva lämmitin jokaiseen käyttötarpeeseen ja kokoluokkaan!
        35 kW:n lämmittimellä lämpiää kaikkein suurinkin linja-auto puolessa tunnissa ja ilman tyhjäkäyttämistä. Lisälämmittimen käyttötarkoitus on nimenomaan se, että autoa ei tarvitse tyhjäkäyttää ja siten rikkoa Suomen lakia. Lue lisää: http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=90&pid=49


      • linja auto kuski
        kuski+auto+linja kirjoitti:

        Lämmitintä valittaessa on tärkeintä selvittää tarvittava lämmitysteho. Webaston mallistosta löytyy sopiva lämmitin jokaiseen käyttötarpeeseen ja kokoluokkaan!
        35 kW:n lämmittimellä lämpiää kaikkein suurinkin linja-auto puolessa tunnissa ja ilman tyhjäkäyttämistä. Lisälämmittimen käyttötarkoitus on nimenomaan se, että autoa ei tarvitse tyhjäkäyttää ja siten rikkoa Suomen lakia. Lue lisää: http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=90&pid=49

        Itse käytän tyhjää aamulla "teollisuusalueen" yhteydessä olevan tallin pihassa missä bussit säilytetään. Kylmä talli on niin autokin on sitten kylmä ja webasto ei voi olla tallissa päällä etukäteen koska katku tarttuu linja-autojen matkustamoihin.

        Eli kylmänä käyntiin ja tallista ulos jonka jälkeen pihalla pyörii tyhjäkäyntiä n. tunnin verran, pakkasesta riippuen. Väitätkö, että kylmäkäynnistyksen jälkeen heti kun vaan paineet saa ja auton pihalle pitäisi sammuttaakin heti moottori ja jättää vain webasto päälle.

        Ei kyllä tulisi mieleenkään, moottori käy ja webasto polttaa siinä samalla, virtaa riittää puhaltimiin ym, auto lämpenee paremmin ja akut lataantuu. Lisäksi vaihdelaatikko ja moottoriöljyt lämpiää siinä samalla että parempi lähteä ajoon notkeammilla öljyillä.

        35kW pannu käy kovalla pakkasella melkeimpä koko ajan, ei ole auto puolessa tunnissa kyllä lämmin varsinkaan jos moottori ja puhaltimet ei ole käynnissä.

        Sitäpaitsi spheros valmistaa webaston bussilämmittimet ja ilmastointikojeet.


      • auto linja kuski
        linja auto kuski kirjoitti:

        Itse käytän tyhjää aamulla "teollisuusalueen" yhteydessä olevan tallin pihassa missä bussit säilytetään. Kylmä talli on niin autokin on sitten kylmä ja webasto ei voi olla tallissa päällä etukäteen koska katku tarttuu linja-autojen matkustamoihin.

        Eli kylmänä käyntiin ja tallista ulos jonka jälkeen pihalla pyörii tyhjäkäyntiä n. tunnin verran, pakkasesta riippuen. Väitätkö, että kylmäkäynnistyksen jälkeen heti kun vaan paineet saa ja auton pihalle pitäisi sammuttaakin heti moottori ja jättää vain webasto päälle.

        Ei kyllä tulisi mieleenkään, moottori käy ja webasto polttaa siinä samalla, virtaa riittää puhaltimiin ym, auto lämpenee paremmin ja akut lataantuu. Lisäksi vaihdelaatikko ja moottoriöljyt lämpiää siinä samalla että parempi lähteä ajoon notkeammilla öljyillä.

        35kW pannu käy kovalla pakkasella melkeimpä koko ajan, ei ole auto puolessa tunnissa kyllä lämmin varsinkaan jos moottori ja puhaltimet ei ole käynnissä.

        Sitäpaitsi spheros valmistaa webaston bussilämmittimet ja ilmastointikojeet.

        Kai sinne talliinne tulee sähköt. Siitä vaan sähkölämmitin bussiin. Hommaat vielä jostain kellokytkimen, niin ei tartte nousta ylös aamulla niin varhain. Ei tule savua eikä hajuja matkustamoihin. Sen helpompaa ei voi olla.


      • Kalle Tervaharjulta
        linja auto kuski kirjoitti:

        Itse käytän tyhjää aamulla "teollisuusalueen" yhteydessä olevan tallin pihassa missä bussit säilytetään. Kylmä talli on niin autokin on sitten kylmä ja webasto ei voi olla tallissa päällä etukäteen koska katku tarttuu linja-autojen matkustamoihin.

        Eli kylmänä käyntiin ja tallista ulos jonka jälkeen pihalla pyörii tyhjäkäyntiä n. tunnin verran, pakkasesta riippuen. Väitätkö, että kylmäkäynnistyksen jälkeen heti kun vaan paineet saa ja auton pihalle pitäisi sammuttaakin heti moottori ja jättää vain webasto päälle.

        Ei kyllä tulisi mieleenkään, moottori käy ja webasto polttaa siinä samalla, virtaa riittää puhaltimiin ym, auto lämpenee paremmin ja akut lataantuu. Lisäksi vaihdelaatikko ja moottoriöljyt lämpiää siinä samalla että parempi lähteä ajoon notkeammilla öljyillä.

        35kW pannu käy kovalla pakkasella melkeimpä koko ajan, ei ole auto puolessa tunnissa kyllä lämmin varsinkaan jos moottori ja puhaltimet ei ole käynnissä.

        Sitäpaitsi spheros valmistaa webaston bussilämmittimet ja ilmastointikojeet.

        "Itse käytän tyhjää aamulla "teollisuusalueen" yhteydessä olevan tallin pihassa missä bussit säilytetään. Kylmä talli on niin autokin on sitten kylmä ja webasto ei voi olla tallissa päällä etukäteen koska katku tarttuu linja-autojen matkustamoihin. "
        No pane se Webasto käyntiin sitten siellä tallin pihassa, jossa bussit säilytetään. Webasto lämmittää myös moottoriöljyt. Hommaa isompi Webasto, jos tiedät pienen riittämättömäksi. Auton yli kaksi minuuttia kestävä tyhjäkäyttö on laissa kielletty.


    • ykä.

      Heittäkää vittuun tuo tyhjänpäivänen valittaminen.

      • kemi-stix

        onko ykä tuo rumpsuttava ja rupsuttava kussibuski?! lopeta ite laiton tyhyjäkäynti!


      • kuski auto linja

        Lopeta Ykä runkkuttaminen!


    • vieläki yskittää

      Vieläkö Orajärven romubussi käydä rumpsuttaa yöllä Kaarlonkadulla? Samanen bussi oli eräänä iltapäivänä viime viikolla parkissa simon plussan eesä, kone rumpsutti tyhyjäkäyntiä, hirveä kitkerä pakokaasupilivi ympärillä. Tais olla se bussi joka ajaa linjaa Ranualle.

      • Arkiyö

        Edelleen arkipäivisin joka aamuyö... ja dieseli haisee. Joskus vain bussi vaihtuu.


      • mistä titä itää

        hankki elämä


    • väsynyt sinuun.

      Joko tuo itkeminen taas alkoi,vaihda jo levyä ja muuta vaikka Honkajärveen siellä ei äänet eikä pakokaasu häiritse.

    • kuskikakkonen

      Valita poliisille (puh. 07187 66430, Kemin päivystys), kyllä ne käy sakkolapun laittamassa ikkunaan! Jos rivipollarit ei tee mitään, ota yhteyttä poliisipäällikköön niin alakaa tapahtuun.

      • Kalle Tervaharjulta

        Lainvastaisesta auton tyhjäkäytöstä pitää ehdottomasti ilmoittaa poliisille. Vain sillä tavoin saadaan rikollinen toiminta loppumaan. Ilmoittajalla pitää olla varma havainto tyhjäkäytöstä. Ilmoituksen voi tehdä myös netissä.


      • kaskikukkonen
        Kalle Tervaharjulta kirjoitti:

        Lainvastaisesta auton tyhjäkäytöstä pitää ehdottomasti ilmoittaa poliisille. Vain sillä tavoin saadaan rikollinen toiminta loppumaan. Ilmoittajalla pitää olla varma havainto tyhjäkäytöstä. Ilmoituksen voi tehdä myös netissä.

        Kyllä poliisit tekee tarvittavat havainnot. Netti-ilmoitusta ei kannata tehdä, puhelinsoitto miekkahihoille on sopivampi keino. Joutavat käymään paikalla kellon kanssa.


      • Kirjallisesti
        kaskikukkonen kirjoitti:

        Kyllä poliisit tekee tarvittavat havainnot. Netti-ilmoitusta ei kannata tehdä, puhelinsoitto miekkahihoille on sopivampi keino. Joutavat käymään paikalla kellon kanssa.

        "Netti-ilmoitusta ei kannata tehdä"
        Netti-ilmoitus on parempi kuin puhelimella tehty ilmoitus. Netissä tehtyä ilmoitusta pidetään kirjallisena ilmoituksena ja se otetaan paremmin todeksi kuin puhelinsoitto, josta ei jää mitään jälkeä paperille eikä tietokoneisiin. Suosittelen joko kirjallista ilmoitusta tai netissä tehtyä ilmoitusta. Puhelinsoittoa ei kukaan noteeraa eikä kirjaa mihinkään. Puhelinkeskustelun jälkeen ilmoitus unohdetaan ja haudataan hilmaisesti.


      • kantelupukki..
        Kirjallisesti kirjoitti:

        "Netti-ilmoitusta ei kannata tehdä"
        Netti-ilmoitus on parempi kuin puhelimella tehty ilmoitus. Netissä tehtyä ilmoitusta pidetään kirjallisena ilmoituksena ja se otetaan paremmin todeksi kuin puhelinsoitto, josta ei jää mitään jälkeä paperille eikä tietokoneisiin. Suosittelen joko kirjallista ilmoitusta tai netissä tehtyä ilmoitusta. Puhelinsoittoa ei kukaan noteeraa eikä kirjaa mihinkään. Puhelinkeskustelun jälkeen ilmoitus unohdetaan ja haudataan hilmaisesti.

        Ehottomasti kunhan tekee sen palautelomakkeella, ei rikosilimotuksena.

        https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/feedback?OpenForm

        Täältä valitaan Kemi poliisilaitokseksi ja omin sanoin kuvataan tapahtunut, omia yhteystietoja ei tarvi välttämättä jättää.


      • Tervaharjun puolesta
        kantelupukki.. kirjoitti:

        Ehottomasti kunhan tekee sen palautelomakkeella, ei rikosilimotuksena.

        https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/feedback?OpenForm

        Täältä valitaan Kemi poliisilaitokseksi ja omin sanoin kuvataan tapahtunut, omia yhteystietoja ei tarvi välttämättä jättää.

        "Ehottomasti kunhan tekee sen palautelomakkeella"
        Ei kysymys ole palautteen antamisesta poliisille vaan ilmoitus pitkään jatkuneesta rikollisesta toiminnasta. Autojen tyhjäkäyttö on laissa kielletty eli on rikos. Ei ole kysymys palautteen antamisesta poliisin toiminnasta vaan ilmoitus linja-autonkuljettajan rikollisesta toiminnasta. Varsinkin, kun parhaimpaan nukkumisaikaan tuntien tyhjäkäyttö häiritsee lähialueen asukkaiden yöunta ja pitkään jatkuneena aiheuttaa ympäristöhaittoja. Palautteen antamisella ei ole mitään merkitystä eikä niitä kukaan noteeraa.


    • uneton Kemissä

      Tänäkin yönä klo 4.30 heräsin bussin ääneen. Uni ei enää tullut silmään, vaikka kuinka yritti. Voihan p...

      • Anekdootti

        Minulla päinvastainen ongelma. Entisenä keskustan asukkina ostin talon Takajärven alueelta ja täällä on öisin niin hiljaista, että herään siihen.
        Pittää oikein välillä nousta ylös katselemaan ikkunasta, josko maailmanloppu tullut?
        Mutta ei, kyllä siellä jokunen katuvalo palaa ja lehdenjakajakin liikkuu.
        Se hiljaisuuden tunne, on kuin kuolema olisi ympärillä? Sit kun aamu sarastaa ja pikkulinnut harakoiden kera tulevat marjapensaita tarkastaan sekä vaaniva kissa ilmestyy näkyviin, voi uskoa maailman olevan vielä elossa. Ei mene kuin tovi ja alkaa etäältä kuulua hyvin vaimeasti töihin menevien autojen ääniä ja itse voi mennä nukkumaan heräämättä saman kadun urakoitsijan rymistellessä kaivinkoneelaan taloni ohi. Saatika hänen kahden teinipojan mopedin pörinää mennessään kouluun.
        Sitten taas herään (n.09:00-09:30) hiljaisuuteen, onhan toki aikakin mutta hiljaisuus on palannut. Ihmisten ollessa töissä ja koulussa, niin eipä tällä asuinalueella juuri häiritseviä ääniä kuulu?
        Joku varmaan häiriintyy nyky postinjakelustakin, sehän jaetaan autolla.
        Ehkäpä on minulle liian hiljainen paikka, mut eiköhän tähänkin totu?


    • Järkikäteen.

      Kylläpä on vaikeaa Älä kuuntele sitä auton käyntiä mikset nuku ja toinen vaihtoehto muuta Kivaloille siellä ei ole häiriköitä,kun kaupunkialueella asuu pitää tottua tälläiseen.

    • krooh

      Ei siellä Tervaharjulla enää sitä bussia ole. Kuski oli fiksu mies ja siirsi sen muualle.

      • rene.

        Ja toivottavasti turha napina nyt loppuu..


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      878
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      839
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      60
      832
    Aihe