Palelen aloitettuani avantouinnin, miksi?

jääkalikka

Olen aloittanut tänä syksynä avantouintiharrastuksen ja pidän siitä kovasti. Käyn noin 2 kertaa viikossa. Lopetan aina "oikeaoppisesti", kuten konkarit ovat mua opastaneet, käynnin kylmään, eli en mene enää saunaan viimeisen järvikäymisen jälkeen. Toki käyn viileässä suihkussa ja pukeudun. Kaikilla avantopaikoillahan ei ole edes saunaa mutta olen kuitenkin valinnut tämän paikan missä sauna on. Käyn saunassa ensin ja sitten toisen kerran ensimmäisten pulahdusten jälkeen. Joskus kokeilin saunaan päättämistä, jäi jotenkin tunkkainen olo eli en ihmettele sitä kun monet päättävät kylmään.

Ongelmani on tämä: palelen koko loppuillan ja yön, sekä vielä seuraavaan aamupäiväänkin. Kysymys kuuluu miksi?Joudun nukkumaan täysi vaatetus ja villasukat päälläni. Eikös harrastuksen pitäisi lisätä kylmänsietokykyä? Olen keski-ikäinen terve ja hyväkuntoinen nainen.

Mitä teen väärin?

20

3787

Vastaukset

  • En usko,että teet mitään väärin.
    Itsekin olen aloittanut tuon harrastuksen tänä syksynä ja
    erään kerran jälkeen palelin myös koko illan.
    Muilla kerroilla taas on ollut todella hyvä olo ja lämminkin
    uinnin jälkeen.
    Samalla "kaavalla" harrastan kuten sinäkin.Paras olo jää kun lopettaa
    kylmilteen..
    sillä kerralla kun itse palelin,tajusin etten ollut syönyt kunnolla.
    No,tosiaan en ole asiantuntija vastaamaan mistä palelu johtuu mutta
    luulisi ajanmyötä helpottavan kun verenkierto paranee!

  • Minäkin palelen joskus avannon jälkeen samoin kuin sinä. Mikään syöminen ja juominen ei auta. Käy kotona kunnolla lämpimässä suihkussa, jos palelee. Tämä auttaa ja tulee hyvin rento ja mukava olo.

  • Seuraavia voit kokeilla: Jätät saunassakäynnin kokonaan pois. Helsingin Hietaniemessä oli aikoinaan kylmä pukukoppi ja noin 50 metriä avantoon. Siinä kerkisi sopivasti jäähtyä ennen lämpimään veteen pulahtamista. Siis jos pakkasta oli reilusti, niin vesihän oli suhteellisen lämmintä. Ja sitten kylmään pukukoppiin pukemaan ja reippaasti kotiin.
    Kauanko olet avannossa? Se on henkilökohtaista. Minäkin palelen pitkään jälkeenpäin, jos olen liian kauan. Se aika on henkilökohtaista. Avannossa ollessaan sitä ei huomaa, jos on liian kauan, vasta jälkeenpäin toteaa, että tuli oltua liian kauan. Täytyy kokeilemalla löytää oma aikansa, joka sitten vähitellen saattaa lisääntyä. Eikä ruveta "näyttämään" sitkeyttään. Itse lasken sekunteja vedessä ollessani.

    • Hieman tarkennusta kylmän vaikutuksista: Kun menee kylmään veteen, niin kroppa huomaa, että nyt iho kaipaa jotakin lämmittävää. Kääntää hanasta lämpimän veren virtaamaan iholle. Sen huomaa siitä, että kun tulee avannosta pukukoppiin, niin iho punottaa ja on lämmön tunne. Siis jos tulee vikkelästi ylös. Sitten jos on kylmässä pidempään, niin kroppa toteaa, että nyt tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä. Kääntää venttiilejä toiseen suuntaan, jolloin verenkierto raajoissa ja iholla melkein pysähtyy, että lämmintä verta riittäisi tärkeisiin elimiin, siis sydämeen ja aivoihin (ne aivot eivät tosin kaikilla ole erityisen tärkeitä). Ääritapauksessa kroppa siis jopa uihraa raajat. Käsissä ja jaloissa lämpötila saattaa olla jopa noin 7 astetta, ja ne selviävät vielä, siitä. Sydän taas ei kestä alle 30 (suunnilleen) asteista verta, vaan irtisanoo työehtosopimuksen. Jos siis pahasti alilämpöisen ihmisen verenkierto saadaan vilkastumaan esimerkiksi hieromalla tai liian nopealla lämmittämisellä TAI ALKOHOLILLA, niin raajojen kylmä veri menee sydämeen. Ihminen saattaa näennäisesti toipua, kun veri lähtee kiertämään, mutta sitten "yllättäen" kuolee - afterdrop on hienompi termi. Pahasti hypoterminen potilas on siis välittömän sairaalahoidon tarpeessa. Jos se ei mahdollista, niin lämmittää hitaasti.
      Jos avannossa tai muussa kylmässä on liian kauan, niin kroppa lyö päälle katastrofiohjelman. Siitä toipuminen kestääkin melko kauan. Riippuu ihmisen kunnosta ja iästä ja kveeneistä - vai geenejäkö ne olivat, miten kauan.
      Että kannattaa löytää oma avanto-aikataulunsa, missä kroppa ei mene siihen katastrofihälytys tilaan. Mainitsit, että käyt avannossa - saunassa - avannossa useamman kerran. Ehkä ei paras tapa. Verenkierron säätelykeskus saattaa mennä sekaisin sellaisesta, eikä oikein käsitä, että mihin suuntaan niitä hanoja pitäisi kääntää.


    • kylmää kirjoitti:

      Hieman tarkennusta kylmän vaikutuksista: Kun menee kylmään veteen, niin kroppa huomaa, että nyt iho kaipaa jotakin lämmittävää. Kääntää hanasta lämpimän veren virtaamaan iholle. Sen huomaa siitä, että kun tulee avannosta pukukoppiin, niin iho punottaa ja on lämmön tunne. Siis jos tulee vikkelästi ylös. Sitten jos on kylmässä pidempään, niin kroppa toteaa, että nyt tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä. Kääntää venttiilejä toiseen suuntaan, jolloin verenkierto raajoissa ja iholla melkein pysähtyy, että lämmintä verta riittäisi tärkeisiin elimiin, siis sydämeen ja aivoihin (ne aivot eivät tosin kaikilla ole erityisen tärkeitä). Ääritapauksessa kroppa siis jopa uihraa raajat. Käsissä ja jaloissa lämpötila saattaa olla jopa noin 7 astetta, ja ne selviävät vielä, siitä. Sydän taas ei kestä alle 30 (suunnilleen) asteista verta, vaan irtisanoo työehtosopimuksen. Jos siis pahasti alilämpöisen ihmisen verenkierto saadaan vilkastumaan esimerkiksi hieromalla tai liian nopealla lämmittämisellä TAI ALKOHOLILLA, niin raajojen kylmä veri menee sydämeen. Ihminen saattaa näennäisesti toipua, kun veri lähtee kiertämään, mutta sitten "yllättäen" kuolee - afterdrop on hienompi termi. Pahasti hypoterminen potilas on siis välittömän sairaalahoidon tarpeessa. Jos se ei mahdollista, niin lämmittää hitaasti.
      Jos avannossa tai muussa kylmässä on liian kauan, niin kroppa lyö päälle katastrofiohjelman. Siitä toipuminen kestääkin melko kauan. Riippuu ihmisen kunnosta ja iästä ja kveeneistä - vai geenejäkö ne olivat, miten kauan.
      Että kannattaa löytää oma avanto-aikataulunsa, missä kroppa ei mene siihen katastrofihälytys tilaan. Mainitsit, että käyt avannossa - saunassa - avannossa useamman kerran. Ehkä ei paras tapa. Verenkierron säätelykeskus saattaa mennä sekaisin sellaisesta, eikä oikein käsitä, että mihin suuntaan niitä hanoja pitäisi kääntää.

      Kiitos vastauksista.

      En ole järvessä kuin 10-40 sek kerrallaan. En koskaan yli 40 sekuntia. Pieni pulahdus ei käsittääkseni riitä vaan tarvitaan hiukan pidempi oleilu että hyöty tulee esille. Näin mulle on konkarit kertoneet. Mutta liian kauaa en ole. Eli en tiedä sitten mistä johtuu, aloittelijan vaivako vai mikä?

      Tiedän että asian kanssa ei ole leikkiminen. Saunan ja veteen menon välillä pidän pienen paussin eli "jäähdyttelen" siinä saunan eteisessä ennen kuin menen vaikkapa saunasta veteen. Ihmeekseni olen huomannut että kovinkaan moni niin ei tee ja sitä todella ihmettelen. Siinä taitaa olla sydän kovilla kun 90 asteisesta saunasta menee suoraan 5 asteiseen veteen!

      Alkoholin kanssa en pelaa koskaan kun käyn avantosaunalla. Olen aina hyvin syönyt ennen kuin menen avantosaunalle.


    • alkuperäinen kirjoit kirjoitti:

      Kiitos vastauksista.

      En ole järvessä kuin 10-40 sek kerrallaan. En koskaan yli 40 sekuntia. Pieni pulahdus ei käsittääkseni riitä vaan tarvitaan hiukan pidempi oleilu että hyöty tulee esille. Näin mulle on konkarit kertoneet. Mutta liian kauaa en ole. Eli en tiedä sitten mistä johtuu, aloittelijan vaivako vai mikä?

      Tiedän että asian kanssa ei ole leikkiminen. Saunan ja veteen menon välillä pidän pienen paussin eli "jäähdyttelen" siinä saunan eteisessä ennen kuin menen vaikkapa saunasta veteen. Ihmeekseni olen huomannut että kovinkaan moni niin ei tee ja sitä todella ihmettelen. Siinä taitaa olla sydän kovilla kun 90 asteisesta saunasta menee suoraan 5 asteiseen veteen!

      Alkoholin kanssa en pelaa koskaan kun käyn avantosaunalla. Olen aina hyvin syönyt ennen kuin menen avantosaunalle.

      Jos aloittaja vielä lukee (saa muutkin lukea): Koska en ole lääkäri, ei minun juttuja kannata liian vakavasti ottaa. Tosin olen "vanha konkari", melko tarkkaan 60 vuotta avannossa (ja nyt joku huutaa, että tule jo ihmeessä ylös sieltä!). Erääseen seikkaan kiinnitin huomiota: sanoit että olet hyvin syönyt ennen avantoon menoa. Jos massu on täynnä, niin se verenkierron ohjelmoija ohjaa verta ruuansulatukseen. Jos sitten tulee muita ohjeita, esimerkiksi että nyt tarttis verta kylmää vastaan taistelussa, niin saattaa mennä sekaisin.
      Jotkut lääkkeet sekoittavat kropan termostaattia, esimerkiksi unilääkkeet.
      Iän myötä kropan termostaatista rupeaa parasta ennen-päivä menemään umpeen, minäkin olen näin vanhemmiten huomannut, että palelen herkemmin kuin villissä nuoruudessa, vaikka kuinka kaikille esittäisin karaistunutta jääkarhua.
      Toisilla vain on se oma termostaatti heikommin toimiva kuin toisilla (tai ensimmäisillä), joko synnynnäisesti tai sairaudesta johtuen, Esimerkiksi eräällä tuttavallani on jonkuntyypin diabetes, ja hän kertoi samoista oireista kuin aloittaja, siis pitkään palalemisesta avannon jälkeen. Ei ole parin ensimmäisen kokeilun jälkeen käynytkään.
      Lääkäri saattaisi perusteellisten tutkimusten jälkeen pystyä sanomaan, mistä se sinulla johtuu. Jos menet lääkärille valittamaan, että avannon jälkeen palelet pitkään, niin hän todennäköisesti vain toteaa, että ei sitten pidä mennä avantoon (jos et sitten mene kallisiin yksityisiin tutkimuksiin). Jos juttu ei muuten haittaa elämää, niin ei ehkä kannata välskärille valittaa.
      Eräs ehdotus: käyt ei-täydellä vatsalla pelkästään avannossa ilman saunaa aivan pikaisesti. Katsot, paleletko sen jälkeen. Jos et, niin seuraavalla kerralla pari sekuntia pidempään. Jos löydät itsellesi sopivan ajan, katsot lisääntyykö se vuosikymmenten mittaan.
      Ja vielä kerran varoituksena: en siis ole lääkäri, enkä ota mitään juridista. moraalista tai teologista vastuuta näistä neuvoista! Hyvää jatkoa joka tapauksessa avannon kanssa tai ilman!


    • kylmää kirjoitti:

      Jos aloittaja vielä lukee (saa muutkin lukea): Koska en ole lääkäri, ei minun juttuja kannata liian vakavasti ottaa. Tosin olen "vanha konkari", melko tarkkaan 60 vuotta avannossa (ja nyt joku huutaa, että tule jo ihmeessä ylös sieltä!). Erääseen seikkaan kiinnitin huomiota: sanoit että olet hyvin syönyt ennen avantoon menoa. Jos massu on täynnä, niin se verenkierron ohjelmoija ohjaa verta ruuansulatukseen. Jos sitten tulee muita ohjeita, esimerkiksi että nyt tarttis verta kylmää vastaan taistelussa, niin saattaa mennä sekaisin.
      Jotkut lääkkeet sekoittavat kropan termostaattia, esimerkiksi unilääkkeet.
      Iän myötä kropan termostaatista rupeaa parasta ennen-päivä menemään umpeen, minäkin olen näin vanhemmiten huomannut, että palelen herkemmin kuin villissä nuoruudessa, vaikka kuinka kaikille esittäisin karaistunutta jääkarhua.
      Toisilla vain on se oma termostaatti heikommin toimiva kuin toisilla (tai ensimmäisillä), joko synnynnäisesti tai sairaudesta johtuen, Esimerkiksi eräällä tuttavallani on jonkuntyypin diabetes, ja hän kertoi samoista oireista kuin aloittaja, siis pitkään palalemisesta avannon jälkeen. Ei ole parin ensimmäisen kokeilun jälkeen käynytkään.
      Lääkäri saattaisi perusteellisten tutkimusten jälkeen pystyä sanomaan, mistä se sinulla johtuu. Jos menet lääkärille valittamaan, että avannon jälkeen palelet pitkään, niin hän todennäköisesti vain toteaa, että ei sitten pidä mennä avantoon (jos et sitten mene kallisiin yksityisiin tutkimuksiin). Jos juttu ei muuten haittaa elämää, niin ei ehkä kannata välskärille valittaa.
      Eräs ehdotus: käyt ei-täydellä vatsalla pelkästään avannossa ilman saunaa aivan pikaisesti. Katsot, paleletko sen jälkeen. Jos et, niin seuraavalla kerralla pari sekuntia pidempään. Jos löydät itsellesi sopivan ajan, katsot lisääntyykö se vuosikymmenten mittaan.
      Ja vielä kerran varoituksena: en siis ole lääkäri, enkä ota mitään juridista. moraalista tai teologista vastuuta näistä neuvoista! Hyvää jatkoa joka tapauksessa avannon kanssa tai ilman!

      En ollut tullut tuota ruokapuolta ajatelleeksi. Olen usein mennyt aika täydellä vatsalla. Nälissäni en koskaan.

      Olen nyt kokeillut päättää saunalla käyntini ja silloin palelua ei jää, mutta ei myöskään yhtä reipasta oloa :(

      Lääkityksiä ja sairauksia ei tietääkseni ole.


  • Itsellä jos jää kylmä avantouinnin jälkeen syynä on ollut, puutteellinen alkulämmitely ennen tai jälkeen uinnin, liian pitkä aika avannossa, on tullut huonosti syötyä tai nukuttua.... Enimmäkseen käyn uimassa ilman saunaa. Jos edellä mainituista syistä johtuen iskenyt kylmyys olen syönyt tukevasti ja ottanut lämpöisen suihkun kotona. Se on auttanut.

    • Jeps, sama täällä.

      Kun tulee kotiin ja kylmä vaan hytisyttää, on turha enää spekuloida, että mitä olisi pitänyt tehdä että ei palele kotona enää. Pohtimisesta ei ole apua siinä vaiheessa.

      LÄMMIN SUIHKU rentouttaa ja vie heti paikalla palelemisen ja tulee tosi kiva olo.
      Tämä aloittajalle ensiavuksi. Ehkä on tullut oltua liika pitkään uimassa tai jokin muu edellä mainittu syy, mikä kelläkin sitten on, mutta olipa se syy mikä tahansa niin lämmin vesi on ratkaisu paleluun. Olen myöskin 5 vuotta käynyt kylmäuinnilla ja kaikennnäköisiä oloja tuntenut. Joskus kuumottaa koko yön ja joskus palelee.


    • Liikuntaa avannon jälkeen eikä suoraan sohvalle


  • Miksi kukaan ei ehdota liikuntaa. Itse en ikinä yhdistä avantoo saunomista, mutta liikunnans kyllä, 10-60min hengästys liikunta ennen avantoa,toimii.

    • Hetkellinen kylmäaltistus kuormittaa sydäntä ja supistaa keuhkoputkia. Ääreisverenkierto supistuu, mikä nostaa hetkellisesti verenpainetta ja lisää sydämen syketaajuutta, jolloin seurauksena on sydämen kuormittuminen. Verenpaineen vaihtelu voi aiheuttaa myös huimausta. Sukeltaminen ja pään kasteleminen avannossa ei ole suositeltavaa. Pään kastelu lisää lämmönluovutusta, josta voi olla seurauksena alilämpöisyys. Avantouinnin terveysvaikutuksia on tutkittu verrattain vähän, koska ohr Ollikaisen Hirsitalot käräjille petoksesta. Asiantuntijoiden mukaan avantouinnin hyödyt ovat haittoja suuremmat. Avantouinti tehostaa verenkiertoa, lievittää selkä-, niska- ja hartiaseudun kipuja, saattaa vähentää masentuneisuutta, astmaoireita Ollikaisen Hirsitalot tuomittiin jättikorvauksiin petoksesta ja avanto uinti helpottaa nukahtamisvaikeuksia. Ollikaisen Hirsirakenteen veronkierto käräjille. Avantouinti helpottaa nivelreumaa ja Ollikaisen Hirsirakenne tuomittiin veronkierrosta fibromyalgiaa sairastavien vaivoja. huijarirakentaja Ollikaisen Hirsitalot tuomittiin petoksesta Avantouimarit kertovat harrastuksensa auttavan stressiin, Ollikaisen Hirsirakenne huijasi asiakkaitaan, virkistävän kehoa ja mieltä sekä parantavan verenkiertoa ja Ollikaisen Hirsirakenne tuomittiin petoksesta, avanto uinti lisää kylmänsietokykyä.


  • Hei !

    Kyse palelusta on nk. "jälkivilusta" ja ainoa keino siihen on kuuma mehu. Peitotkaan päälle eivät auta. Kuumaa mehua niin loppuu.
    Totut ajan kanssa. Jospa aloitat liian rajusti avantouinnin.

    yst. t. Jari Laurila
    http://jarinhotelli.blogspot.com

  • Oon pohtinut samaa. Liekö kyse siitä, että akuutisti vilkastunut ääreisverenkierto ja endorfiinit vie palelemisen tunteen pois, mutta kun kylmä veri sittemmin palaa sisempiin kudoksiin, kestää lihastonuksella jonkin aikaa saada kaikki ominaislämpökapasiteetiltaan suuri verimassa taas lämmitettyä.

    • Tätä ainakin tukee se tosiasia että liikunnalla pystyy vaikuttamaan asiaan. Kuuma mehu auttaa sisältä siinä missä lämmin suihku ulkoa.


  • Aluksi avannossa vain kastaudutaan. Myöhemmin siellä voi olla pidemmän ajan. Kannattaa opetella kuuntelemaan omaa kehoaan, koska kylmä myös kangistaa nopeasti.

    Ennen avantoa kannattaa hankkia itsensä lämpimäksi esimerkiksi saunassa tai liikkumalla rivakasti.

    Hyvä olo avannosta jää, kun sen jälkeen ei mene saunaan eikä ota kylmää suihkua.

    Hytinästä pääsee eroon juomalla lämmintä mehua tai teetä tai liikkumalla lihakset lämpimäksi.

    Kun avantoon on tottunut, hytinää ei tule. Tulee vain se hyvä olo. Oikeastaan saunan jälkeen avantoon ei tunnu niin hyvältä kuin kävelylenkki avantoon.

    Avanto ei sovi kaikille.

  • Asenne

  • Minulla joskus sama "ongelma". Nykyään menen usein polkupyörällä (5km) uintipaikkaan, siellä ei ole kuin lämmin koppi, ei saunaa, suihkua tms. Uinnin jälkeen kun ajelen takaisn niin siinä mukavasti lämpeää eikä tule kylmä. Joskus kun käyn autolla k.o reissun niin silloin kylmyys voi olla koko illan...

SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.