Terve! Elikkäs oon 17v miehen alku ja oon käyny nyt reilun vuoden säännöllisesti punttisalilla. Käyn salilla 3-4 kertaa viikossa ja pyrin menemään aina koko kropan läpi. Tulosta on kyllä tullut ja lihas on kasvanu mutta oon nyt lukenu että jos haluaa lihasmassaan kasvattaa pitäs syödä kuin hevonen ja paljon proteiineja. Käyn n 3 kertaa viikossa lenkilläkin joten rasvaa ei ole paljoa lihasten päällä.kysymys kuuluukin pitäskö mun vähentää tuota lenkillä käymistä ja ruveta syömään enempi että lihas kasvais vielä enempi? Ja sitten ku se lihas on kasvanut niin sen jälkeen taas aerobista liikuntaa lisää ja rasvat pois lihasten päältä? Oon kuullu että lihasten kasvatus ja samalla rasvan poltto ei oikein sovi yhteen vaan pitäs ensin esim kasvattaa lihasta ja syödä kunnolla ja sen jälkeen rasvat pois. Onko näin? Kiitos vastauksista!
neuvoja lihasmassan kasvattamiseen!
10
453
Vastaukset
- treiner
Hei! Asia on juurikin näin eli on hyvin vaikea saada lihasta kasvatettua ja rasvaa poltettua samaan aikaan. Tämä johtuu siitä, että lihaksen kasvatus vaatii sen, että saat kehoosi enemmän energiaa (kaloreita) kuin mitä kulutat. Tällöin mukaan tulee tietysti myös jonkin verran rasvaa. Sitten kun rasvaa halutaan polttaa, täytyy kulutuksen olla suurempi kuin energian saannin. Mielestäni sinun ei kannata vähentää lenkillä käyntiä, koska siitä on paljon hyötyä, mutta sinun täytyisi syödä enemmän. Varma tapa on laskea kalorit (siihen löytyy netistä apuja). Toinen tapa on yksinkertaisesti syödä enemmän ja tarkkailla omaa painoa, esimerkiksi punnitsemalla päivittäin ja katsomalla mihin suuntaan paino liikkuu. Proteiinien saanti on tärkeää lihasten kasvatuksen kannalta. Proteiinit ovat lihasten rakennusaineita. Suositus on noin 1,5-2 kg/painokilo eli jos painat 80kg, tarvitset proteiniina päivässä noin 120 - 160 g. Mutta muista, että ylenpalttinen syöminen tuo myös ylenpalttisesti rasvaa eli lihakset eivät voi kehittyä kuin rajatun määrän. Suositus olisi, että päivän energiamäärät olisivat noin 500kcal plussalla. En usko, että esimerkiks 2000 kcal ylimääräistä päivässä on parempi kuin 1000 kcal. Molemmissa tapauksissa luultavasti lihasta tulee yhtä paljon mutta toisessa läskiä paljon enemmän ja turhaan.
- officalTrnr
Lihaksien kasvatuksesta: mainitsit käymään koko kropan läpi. Tämä ei ole paras tapa.
Sen sijaan sinun pitäisi yhdellä salikerralla keskittyä yhteen osaan. Esim. ensimmäisenä päivänä kädet, toisena jalat, vatsa, selkä jne.
Jos treenaat kaikkia lihaksia, energia ei riitä niiden kasvattamiseen riittävästi.
Toivottavasti auttoi :) - vcxvcxvcxvx
officalTrnr kirjoitti:
Lihaksien kasvatuksesta: mainitsit käymään koko kropan läpi. Tämä ei ole paras tapa.
Sen sijaan sinun pitäisi yhdellä salikerralla keskittyä yhteen osaan. Esim. ensimmäisenä päivänä kädet, toisena jalat, vatsa, selkä jne.
Jos treenaat kaikkia lihaksia, energia ei riitä niiden kasvattamiseen riittävästi.
Toivottavasti auttoi :)Aloittelijoille suositellaan kyllä usein käymään koko kroppa läpi raskailla perusliikkeillä. Näin saadaan hyvä pohja luotua.
Olet kyllä oikeassa, että jos maksimaalista lihaskasvua halutaan niin treeni kannattaa jakaa useampaan osaan, mutta myös muita lajeja harrastavalle perustreenaajalle kaksijakoinen ohjelma on ehkäpä se paras vaihtoehto.
- Ontoma
Energiaa piisaa kun vain syö tarpeeksi ja kannattaa huolehtia loppuverryttelystä hyvin, venyttelyä treenipäivänä pikaisesti ja lepopäivinä perusteellisemmin.
- kuntoilija1
3 kertaa viikossa voi ihan hyvin treenata koko kropan läpi, kunhan ei treenaa peräkkäisinä päivinä. lihakset tarvitsee lepoa kehittyäkseen ja palautuakseen.
- XerXex
"Terve! Elikkäs oon 17v miehen alku ja oon käyny nyt reilun vuoden säännöllisesti punttisalilla. Käyn salilla 3-4 kertaa viikossa ja pyrin menemään aina koko kropan läpi. Tulosta on kyllä tullut ja lihas on kasvanu mutta oon nyt lukenu että jos haluaa lihasmassaan kasvattaa pitäs syödä kuin hevonen ja paljon proteiineja."
Ongelmasi on ikä, noin nuorella ei vielä annabolia tehoa niin hyvin kuin 20-30-vuotiaalla lihaskasvun kannalta. Voit myös syödä liian vähän, tosin hevosmaisesti bulkaten ei kannata syödä.
Älä tee koko kroppaa 3-4-kertaa viikossa, vaan esim. 2-jakoisella 4 treeniä viikossa, niin kehitys nopeutuu koska liikkeitä samalle lihasryhmälle voi olla enemmän, ja intensiteetti kasvaa kun koko kropan lihaksia ei tarvitse käydä läpi kerralla.
"Käyn n 3 kertaa viikossa lenkilläkin joten rasvaa ei ole paljoa lihasten päällä.kysymys kuuluukin pitäskö mun vähentää tuota lenkillä käymistä ja ruveta syömään enempi että lihas kasvais vielä enempi?"
Voit käydä ihan hyvin 3 kertaa viikossa lenillä, haittaa siitä ei ainakaan ole.
"Ja sitten ku se lihas on kasvanut niin sen jälkeen taas aerobista liikuntaa lisää ja rasvat pois lihasten päältä?"
Se että syö enemmän, ei tarkoita että kertyisi joku paksu rasvakerros jota tarvitsisi enempi poistaa. Tätä tapahtuu vain bulkkibodaajilla, jotka syö ihan liikaa ja yleensä täyttä sontaa. Kun kiinnität syömääsi ruokaan enemmän huomiota, syöt itse valmistettua perusruokaa jonka maustat vielä itse ja valitset täysjyvää, paljon kasviksia, vähärasvaista lihaa ja maitotuotteita ja laadukkaita rasvalähteitä (neitsytoliiviöljy, saksanpähkinät, rasvainen kala, kanamunan keltuainen) niin kaloreita ei kerry liikaa, vaikka saat syödä kunnolla. Itse syön 6 ateriaa päivässä n. 3 tunnin välein ja joka aterialla 20-30g valkuaista, sopivasti täysjyvähiilihydraatteja sekä hieman laadukasta rasvaa. Aamupalalla täysjyväpuuroa ja raejuustoa, munaa jne. Välipaloilla aamu- ja iltapäivällä maitorahkasmoothie jossa saksanpähkinää, marjoja 1/2 banaania. Lounas ja päivällinen itse maustettua broilerin rintaa, kirjolohifilettä, paistilihaa vaihdellen, monipuolinen raakasalaatti jossa oliiviöljyä höyrytettyjä kasviksia ja täysjyväleipää, lasillinen maitoa. Iltapalalla täysjyväleipää jossa vihanneksia, broilerin rintaa, kirjolohta ym. ja A rasvaton maalaisjogurtti.
Päivän mittaan 3-4 lasillista vihreää teetä ilman maitoa, tilkalla sitrusta, lisäksi 2-3 kupillista kahvia ja raikasta kraanavettä.
Erillistä palkkaria en tarvitse tai muitakaan proteiinilisiä. Ruuasta saan sen n. 2g/painokilo/pvä proteiinia, eli minun tapauksessani n. 160 g valkuaista päivässä. Rasvat on ympäri vuoden 10-15%:n tienoilla, rantakaudella -10%.
"Oon kuullu että lihasten kasvatus ja samalla rasvan poltto ei oikein sovi yhteen vaan pitäs ensin esim kasvattaa lihasta ja syödä kunnolla ja sen jälkeen rasvat pois. Onko näin? Kiitos vastauksista!"
Lihakset ei oikein kasva samalla kun polttaa rasvaa, mutta kun syöt ja treenaat oikein sovittaen kalorinkulutuksen niin pysyt pienissä rasvoissa koko vuoden, mutta niin että lihaskasvu onnistuu. Eli olet sen verran plussalla että lihakset saavat kaikki tarvittavat aminohapot ym. lihaskasvuun. Vaatii täysipainoisen ruokavalion, jossa ruoka-aineet niitä ravintopitoisimpia..- poitsu1234567
Kiitos hyvistä vastauksista! Tuli paljon hyvää tietoa. Eiköhän se tästä lähde sujumaan :)
- rhp1
poitsu1234567 kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista! Tuli paljon hyvää tietoa. Eiköhän se tästä lähde sujumaan :)
Mielestäni parhaat tulokset saat sillä tyylillä, että pidät erikseen massakauden jolloin vaan keskityt lihasmassan kavattamiseen ja huolehdit että tulee syötyä n.500kcal yli kulutuksen ja tee vaikka vaan yksi lenkki viikossa. Massakauden jälkeen pidät parin kuukauden mittaisen kiristelykauden jolloin syöt jonkun verran alle kulutuksen ja silloin myös salin lisäksi teet lenkkejä(mieluiten aamulla tai salin jälkeen). Jos haluat kesäkuntoon, niin pidä massakautta johonki huhtikuuhun asti ja sitten aloitat parinkuukauden kiristelyjakson. Massakaudella on tärkeää syödä paljon hiilareita ja protskuja ja rasvaa jonkun verran. Kiristellessä kannattaa vähentää hiilareita ja syödä paljon proteiinia ja rasvaa. Kiristelykaudella voit pitää yhden mättöpäivän viikossa jolloin saa hiilaria mätätä, ja sen jälkeen on taas mukavampi palata vähähiilariseen. Ja treeniohjelmaksi en suosittele yksijakoista koska silloin palautuminen on vaikeaa. Ja muista myös riitävä lepo. Eli pitää muistaa treenaamisen pyhä kolminaisuus TREENI, RAVINTO ja LEPO, noi kaikki kulkee käsikädessä ja kaikkien pitää olla kohdallaan jos aiotaan kehittyä.
- rhp1
rhp1 kirjoitti:
Mielestäni parhaat tulokset saat sillä tyylillä, että pidät erikseen massakauden jolloin vaan keskityt lihasmassan kavattamiseen ja huolehdit että tulee syötyä n.500kcal yli kulutuksen ja tee vaikka vaan yksi lenkki viikossa. Massakauden jälkeen pidät parin kuukauden mittaisen kiristelykauden jolloin syöt jonkun verran alle kulutuksen ja silloin myös salin lisäksi teet lenkkejä(mieluiten aamulla tai salin jälkeen). Jos haluat kesäkuntoon, niin pidä massakautta johonki huhtikuuhun asti ja sitten aloitat parinkuukauden kiristelyjakson. Massakaudella on tärkeää syödä paljon hiilareita ja protskuja ja rasvaa jonkun verran. Kiristellessä kannattaa vähentää hiilareita ja syödä paljon proteiinia ja rasvaa. Kiristelykaudella voit pitää yhden mättöpäivän viikossa jolloin saa hiilaria mätätä, ja sen jälkeen on taas mukavampi palata vähähiilariseen. Ja treeniohjelmaksi en suosittele yksijakoista koska silloin palautuminen on vaikeaa. Ja muista myös riitävä lepo. Eli pitää muistaa treenaamisen pyhä kolminaisuus TREENI, RAVINTO ja LEPO, noi kaikki kulkee käsikädessä ja kaikkien pitää olla kohdallaan jos aiotaan kehittyä.
Ja nimimerkillä XerXex oli hyvät ravinto-ohjeet. Ja treeniohjelmia voi koikeilla, ja huomata mikä on itselle paras.
- punttisali1
rhp1 kirjoitti:
Ego on kova...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833