Ylirasitustilaako? Ja muita vinkkejä urheiluun

Liikuntakipinä

Arvon palstalaiset yritin taas aloittaa säännöllisen epäsäännöllistä kuntoiluani viime viikolla, mutta huonoin tuloksin.

Taustoja sen verta että ylä-asteella lenkkeilin melko paljon keskimäärin 3 krt x viikko ja juoksin aina n.7km lenkin luonnossa. Sittemmin lukiossa tuli punttailu siihen kylkeen ja lenkkeilyt melkein jäivät koska olin saanut muutaman kerran penikkataudin vasempaan polveeni ja juoksu ei tullut kysymykseenkään. Sen sijaan kävelin suurinpiirtein kerran päivässä vastaavan lenkin kun ei juoksua kestänyt.

Noh tuo punttailu ei siis ollut mitään punttisalilla käyntiä (ikävä kyllä ei yksinkertaisesti itsellä eikä vanhemmilla ollut varaa maksaa). Siispä tein kotona ihan 5kg ja 10kg käsipunteilla toistoja, vatsalihaksia, selkälihaksia, etunojapunnerruksia ja niskan takaa 5kg punteilla ylösnostoja. Eli mielestäni melko monipuolisesti ottaen huomioon miten vähillä eväillä sitä pystyi tekemään.

Olin armeijaan mentäessä huippukunnossa 3000 cooper ja lihaskunnoista täydet. Kuitenkin armeijassa kuntoilut jäivät ajanpuutteeen vuoksi ja koska ohjelma oli melko intensiivistä niin halusi viettää vapaa-ajan rennommin.

Nyt työelämässä olen kolmatta vuotta ja halua olisi taas päästä edes samoihin kuntoihin. Ongelmana on ollut vain se, että olen muutaman kerran kokeillut taas aloittaa sitä punttailua, mutta tuntuu että aina kun sen teen niin heti olen kipeänä. Niin kävi taas viimeviikolla, nyt hirveä nuha ja kurkkukipu vaikka tein vain 2 kertaa kuntoilut ma to.

Mikäli ammattilaisia olisi niin kaipaisin neuvoja, ne olisivat enemmän kuin tarpeen. Teenkö sitten "liaan" paljon vaikka en mielestäni ihan piippuun taaskaan vetänyt itseäni? Harmittaa tosi paljon kun intoa olisi kuntoilla, mutta keho ei tunnu kestävän.

1

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikuntakipinä

      Mikäli täältä löytyisi joitakin ammattimaisempia urheilijoita joilla olisi tietämystä niin olisin todella kiitollinen neuvoista.

      Jostakin olen lukenut, että sykemittari olisi oiva-apu kun aloittaa "aivan pohjalta" ja olisi syytä treenata matalalla sykealueella. Mutu tuntumalla sillä teholla, että voi puhua normaalisti ja itse olen juurikin tätä neuvoa noudattanut, että keskustelukin sujuu samalla.

      Entäs ruokapuolesta? Itse käytin aikanaan proteiinilisää ja söin aivan normaalia kotiruokaa (tosin loppuaikoina sitäkin meni paljon kun keho tarvitsi polttoainetta). Ja miten usein ja minkälaisia treenejä olisi hyvä aloittaa mikäli mielin päästä kuntoon taas? Esim. olisiko hyvä vetää 2krt puntti ja kerran lenkki viikossa?

      Olo tuntuu todella avuttomalta kun taas kävi näin että olen ihan kipeänä kuntoilun jälkeen. Ennen sitä vain jaksoi tehdä mitä vain ja jopa lähes päivittäin. Olen suorastaan hieman kateellinen eräälle kaverilleni joka aloitti kuntosalilla käynnin muutamaviikko sitten ja hän käy 5krt viikossa siellä, eikä merkkiäkään sairauksista.

      Onko muillakin vastaavia kokemuksia, että heti kun vähä kuntoilee niin sitten sairastuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe