parkit ajovaloina?

suhari67

Ajan ammatikseni autoa Helsingissä ja olen kiinnittänyt huomiota siihen, että hyvin moni ajaa parkkivaloilla. Osaako kukaan sanoa, että miksi?

Monissa autoissa ajovalot ovat automaattisesti päällä, toisessa puoliskossa ei sitten ole mitään. Mutta parkit eivät mielestäni tule oletusarvoisesti päälle missään, vaan ne pitää erikseen "haluta".

Usein näitä parkkiautoilijoita näkee hämärissäkin olosuhteissa.
Mielestäni lakikin kieltää moisen, mutta ymmärrettävistä syistä poliisilla ei ole aikaa puuttua siihen.

Mitä siis voittaa parkeilla ajettaessa verrattuna normaaleihin ajovaloihin?

31

1611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veikkaan, ja tämä on täysin arvaus, että kyse on puhtaasti osaamattomuudesta.

      Esimerkiksi reilu kuukausi sitten edelläni ajeli huonossa kelissä joku juntti päiväajovalot päällä — siis peräpää täysin pimeänä. Vähän aikaa väläyttelin valoja, kunnes taakse syttyi jotakin.

      Ohi ajaessa huomasin, että edessä oli pelkät parkit sitten päällä. Ilmeisesti ylivoimaista vääntää sitä valokatkaisijaa parin napsahduksen verran, vaan mentiin automaatilta parkeille vain.

      Oikein muuta syytä en keksi. Paremmat toki kuin esim. nuo päiväajovalot (kun takanakin jotakin on), mutta ei oikein ajovaloille pärjää.

      • 7+6

        Mulla on kanssa tapana tarkastaa ohitettavan valokatkaisijan asento ohitustilanteessa.


      • rotta-fan

        Hyvä rotta, kerrankin samaa mieltä. Ei missään nykyautoissa parkit tule automaatisesti päälle, kuski LUULEE laittavansa päivävalot, mutta sotkuhan siitä tulee.


    • normaali kansalainen

      Samalla voi kysyä miksi ei suuntavilkkua osata käyttää, sama tollojen
      seurakunta on näitten parkkivalojen kanssa soveltamassa
      suuressa viisaudessaan tieliikennelakia.

      Epälookisuutta, päivänvalossa ne parkit näkyy huonosti mutta
      kukaan ei aja pimeällä vain parkit päällä, silloin kun ne erottuisi.
      Autokouluun voisi liittää jonkun lookisenajattelun kurssin myös,
      kaikilla kun ei sitä selkeästi ole. Päivänvalossa ajovalot on joskus
      tärkeät siksi että varjoon jäädä auto voi jäädä risteystä lähestyttäessä
      huomaamatta, on siis omakin etu sulla nähdyksi liikenteessä ja
      varsinkin meidän liikenteessä on syytä näkyä hyvin.

      Lisää epälookisuutta, miksi ajoneuvolla pitää ajaa keskellätietä
      lähempänä vastaantulijaa kuin että ajaisi lähempänä tienreunaa.
      Ajokaistan reunankin jälkeen on usein vielä metri ainakin ennenkuin
      kuin oikeasti ajoradan reuna loppuu.


      Mutta eipä silti, etteikö heistä liikenteen vatipäistä olisi hyötyäkin,
      kyllä he maksavat veroja eli ovat hyödyksi siis hyvinkin paljon.

    • 50 euron rikesakko

      Omassa autossani on aika hyvät parkkivalot, mutta eivät ne kelpaa päivävaloiksi.

      Säästän ajovaloja kun vain siirrän autoa koska niiden vaihtaminen on aika työlästä. Sitten unohtuu parkit päälle kun ei niitä valoja itse tarvitse.

      • poikkeavia

        Onko parkkien vaihtaminen helpompaa?

        Omassa ainakin on helpompi vaihtaa ajovalopolttimo kuin parkkivalopolttimo. Pitäs varmaan hankkia ledilampput parkkeihin, niin kestäs pidempään.

        Luulen että parkeilla ajaminen on usein osaamattomuutta ja huolimattomuutta, ei tiedetä mitkä valot on päällä. Sitten on niitä jotka haluaa erottua poikkeavalla valokäytöksellä.


      • 50 euron rikesakko
        poikkeavia kirjoitti:

        Onko parkkien vaihtaminen helpompaa?

        Omassa ainakin on helpompi vaihtaa ajovalopolttimo kuin parkkivalopolttimo. Pitäs varmaan hankkia ledilampput parkkeihin, niin kestäs pidempään.

        Luulen että parkeilla ajaminen on usein osaamattomuutta ja huolimattomuutta, ei tiedetä mitkä valot on päällä. Sitten on niitä jotka haluaa erottua poikkeavalla valokäytöksellä.

        >Onko parkkien vaihtaminen helpompaa?

        Ainakin halvempaa.

        En minä toisten valottomuutta (päiväsaikaan) tai sumuvaloja koe ongelmaksi, mutta käsitykseni mukaan ajokorttivaatimukset ovat silmälasien osalta melkolailla lepsut. Se tuntuu omituiselta.


      • ......
        poikkeavia kirjoitti:

        Onko parkkien vaihtaminen helpompaa?

        Omassa ainakin on helpompi vaihtaa ajovalopolttimo kuin parkkivalopolttimo. Pitäs varmaan hankkia ledilampput parkkeihin, niin kestäs pidempään.

        Luulen että parkeilla ajaminen on usein osaamattomuutta ja huolimattomuutta, ei tiedetä mitkä valot on päällä. Sitten on niitä jotka haluaa erottua poikkeavalla valokäytöksellä.

        Jos olet yhtään autoihin perehtynyt, tiedät että kun ajovalot palavat, palavat myös parkit. Kun ajovalot on poissa päältä, palaa vain parkit! Näin kuluu pelkästään parkit ja laturi pystyy vähentämään vastusta, joten bensaakin kuluu hieman vähemmän.


      • 2+18
        ...... kirjoitti:

        Jos olet yhtään autoihin perehtynyt, tiedät että kun ajovalot palavat, palavat myös parkit. Kun ajovalot on poissa päältä, palaa vain parkit! Näin kuluu pelkästään parkit ja laturi pystyy vähentämään vastusta, joten bensaakin kuluu hieman vähemmän.

        " bensaakin kuluu hieman vähemmän "

        Sä olet köyhä provo!


    • Ne on hurjia

      Ne on kapinallisia ja muutenkin todella älykkäitä. Näyttävät, että uskaltavat elää sääntöjen ulkopuolella. Varmaan uskaltavat jättää turvavyönkin pois.

    • automaattiledit

      Päiväajovalot syttyvät ja sammuvat automaattisesti jos ne ovat alkuperäiset. Hämärän tullen xenonit syttyy niinkuin myös takavalot. Päivällä taas xenonit pois päältä ja takavalot myös. Huonossakin kelissä saattaa myös olla vain päivävalot päällä jos on vain tarpeeksi valoisa keli. Itse en ainakaa kuskina autossa tiedä milloin on mitkäkin valot päällä päivällä tai esim. lumipyryssä(jos on valoisaa). Toki takana tulevan on vaikeampi nähdä edessä menevää pyryssä jos takana ei ole valoja, mutta ei voi mitään kun automatiikka hoitaa.

    • Siksi on katuvalot

      Jos valoautomatiikan rele on rikki, palaa silloin automaattiasennossa vain ns. parkit.

    • aatratr

      Liittyy suoraan tohon polttimoiden säästämiseen. Jengi olettaa että parkkien käyttäminen riittää ajovaloiksi. Jotkut kyllä riittäis, mutta laki on laki.

      Toinen mahdollisuus on siinä, että pelkät parkit vie virtaa paljon vähemmän ku 55w kertaa 2 (H4:set). Näinollen laturin vastus vähenee ja säästöjä tulee litroittain bensankulutuksessa, kun ajetaan 365päivää vuodessa pelkillä parkeilla.

      Kattokaa näiden nysväreiden laseja, nekin on ihan huurussa, koska puhallinta pidetään maksimissaan I asennossa :) Jokainen säästää tavallaan.

    • vahingossa

      Vahingossa. Talviaamuina tulee usein laitettua auto käyntiin ja sammutan ajovalot lumien harjaamisen ja ikkunoiden raaputtamisen ajaksi. Ja yllättävän usein käy niin seuraavan kerran kiinnitän asiaan huomiota perillä pysäköidessä, kun auto ilmoittaa sammuttamisen jälkeen että parkit on jääny päälle. Saisi antaa herjan myös siinä vaiheessa jos lähetee ajamaan ilman ajovaloja.

      • sdkgksdkgksdg

        En oikein ymmärtänyt miksi sammutat ajovalot lumien putsauksen ajaksi?
        Varsinkin kun talvella ne valotkin on usein lumessa ja jäässä, ja valot päällä ne valot sulaa siinä putsaillessa


    • Täystollo

      Tästä aiheesta käytiin toinenkin keskustelu, eikä oikein kukaan ymmärtänyt tätä vaihinkomahdollisuutta. Se on tässä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11316325

      Tässä keskustelussa tuo mahdollisuus on tajuttu rottaa myöten. Lakiin voi kirjoittaa ihan mitä vain, mutta jos typerällä tekniikalla pilataan asioita, niin se on eri asia. Tästä on huolissaan myös poliisi.

      Itsellänikin on käytettynä maahan tuotu sakumerkki. Tässä autossa täytyy olla valojen kanssa tarkkana ihan itse. Viitseliäisyyttä vaatisi myös se, että muuttaisin tuon valokytkennän Suomen lainsäädäntöön ja olosuhteisiin sopivammaksi.

    • käykää optikolla

      Moottorilehdessä oli juttua Suomen myydyimmästä automallista Qashqaista. Niiden omistajat vievät autojaan katsastukseen ilman että ajovalopolttimot olisivat ehjät, eli ajovalot eivät edes toimi.

      EU-säännöissä Suomi on vähemmistössä sakottamassa ajovalottomista autoista. Huomiovalot on jatkossa pakolliset, ja se on hyvä asia koska toisten ajamiseen ei tosiaan itse voi vaikuttaa.

      Liikenteessä on kuitenkin jatkossakin polkupyöräilijöitä ja jalankulkijoita joilla ei ole valaisinta päiväsaikaan, eli kannattaa käydä optikolla elle ole varma siitä että näkö on tarkka. Hirvikolarejakin tapahtuu edelleen paljon.

      • Täystollo

        "käykää optikolla" oli jo tuossa mainitussa toisessa keskustelussa aivan pihalla asioiden oikeasta laidasta. Kaikki varmasti tietävät mitä tieliikennelaissa sanotaan. Ja tuo esimerkkisi katsastukseen viemisestä ilman valoja kertoo juuri siitä periaattellista ongelmasta: Ihmiset eivät tajua edes valojen päälle enää mitään. Ja vaikka laissa lukisi mitä, niin tätä ongelmaa ei korjaa kuin maalaisjärjen käyttö. Ja milläs sitä opetat aikuisille ihmisille? Et millään muulla kuin sakottamalla aktiivisesti virheistä isolla sakolla, joka ei ole linjassa itse virheeseen. Ei tule mitään ei.

        Ja sitten nämä hirvet ja niihin liittyvät kolarit: Hirvi ei käytä valoja missään olosuhteissa, koska tieliikennelaki ei voi koskea niitä. Mutta kumpi on oikeasti isompi riski, se että ajat valottoman auton kanssa kolarin, vai se että ajat hirvikolarin? Mietipä tätä eroa. Liikenteessä liikkuu paljon enemmän valottomia autoja kuin hirviä konsanaan.


      • käy optikolla
        Täystollo kirjoitti:

        "käykää optikolla" oli jo tuossa mainitussa toisessa keskustelussa aivan pihalla asioiden oikeasta laidasta. Kaikki varmasti tietävät mitä tieliikennelaissa sanotaan. Ja tuo esimerkkisi katsastukseen viemisestä ilman valoja kertoo juuri siitä periaattellista ongelmasta: Ihmiset eivät tajua edes valojen päälle enää mitään. Ja vaikka laissa lukisi mitä, niin tätä ongelmaa ei korjaa kuin maalaisjärjen käyttö. Ja milläs sitä opetat aikuisille ihmisille? Et millään muulla kuin sakottamalla aktiivisesti virheistä isolla sakolla, joka ei ole linjassa itse virheeseen. Ei tule mitään ei.

        Ja sitten nämä hirvet ja niihin liittyvät kolarit: Hirvi ei käytä valoja missään olosuhteissa, koska tieliikennelaki ei voi koskea niitä. Mutta kumpi on oikeasti isompi riski, se että ajat valottoman auton kanssa kolarin, vai se että ajat hirvikolarin? Mietipä tätä eroa. Liikenteessä liikkuu paljon enemmän valottomia autoja kuin hirviä konsanaan.

        =>Mutta kumpi on oikeasti isompi riski, se että ajat valottoman auton kanssa kolarin, vai se että ajat hirvikolarin? Mietipä tätä eroa

        Minä ainakin pelkään enemmän hirviä koska ne voivat juosta tien yli milloin vain ja mistä vain. Vuonna 2011 hirvikolareissa kuoli 3 ihmistä, törmäyksiä raportoitiin 1195 kpl. Pahimpana vuotena 2001 niitä oli 3048 kolaria.

        Ajovalottomien autojen osalta pelkkään vain kaahareita koska he ajavat ohituksissaan vastaantulijoiden kaistalla.

        =>aivan pihalla asioiden oikeasta laidasta.

        Taidat olla aika ylimielinen luonteeltasi, nyt kun kerran henkilökohtaisuuksiin halusit liikennepalstalla mennä.


    • Täystollo

      "Minä ainakin pelkään enemmän hirviä koska ne voivat juosta tien yli milloin vain ja mistä vain. Vuonna 2011 hirvikolareissa kuoli 3 ihmistä, törmäyksiä raportoitiin 1195 kpl. Pahimpana vuotena 2001 niitä oli 3048 kolaria."

      Totta kai minäkin otan hirvikolarin mahdollisuuden huomioon, mutta aivan eri syystä kuin ajovalojen vuoksi. Enemmän huolestuttaa tollo heimoveli, jonka ajotapaan ajovaloineen ei voi luottaa. Hirvi on kuitenkin luonnossa liikkuva otus, eikä niiden asennetta tai tietomäärää niin vain muutella.

      Jos vertaat noita kuolonkolarilukuja muihin onnettomuuksiin, joissa henki on lähtenyt niin toi 3 kpl on todella pieni määrä (n. 1%). Loput liikennekuolemat ovat siis tulleet muista liikennetilanteista. Vuonna 2010 kukaan ei kuollut hirvieläinkolarissa. Kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat harvoin johtuneet siitä, ettei vastapuolella ole ollut valot päällä. Paitsi ehkä korvien välistä.

      Ja jos katsot itse kertomiasi lukuja kolareitten määristä hirvien kanssa niin suuntahan on ollut roimasti laskeva. Ja silloin on suunta ollut niissä aivan oikea. Muut ajoneuvojen väliset kolaroinnit ovat nekin pudonneet. Ja tätä väitettä tukee tilasto vuodelta 2011. Tosin kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat olleet hetken kasvussa. Vuosi 2012 oli kai paras tässä mielessä, mutta jääkö se tilastoihin kummajaiseksi, jää nähtäväksi. Todennäköisesti näin käy.

      Nämä takavalosopat ja muut ihme valoviritykset näkyvät tilastoissa vasta tulevaisuudessa, mutta arvata saattaa, etteivät ne jää näkymättömiin. Tovi ainakin menee ennen kuin ihmiset oppivat niitä käyttämään oikein. Ns. vanhat autot ovat tässä mielessä paljon parempia ja jopa turvallisempia.

      Ja mitä tähän tulee:
      "Taidat olla aika ylimielinen luonteeltasi, nyt kun kerran henkilökohtaisuuksiin halusit liikennepalstalla mennä."
      Katsopa vaan sitä omaa nimimerkkiäsi. Koska itse kävit optikolla viimeksi? Paras tarkistaa se, ennen kuin tulee muille vttuilemaan. Minä sentään myönnän olevani "täystollo". Jos se on ylimielisyyttä niin aika erikoinen on näkökulma.

    • kotipoliisit huoh

      Ruvetkaa vittu poliisiksi, jos haluatte muiden valoja vahtia. Eikö teillä saatanan junteilla ole muuta tekemistä?

      • Palautetta, huoh..

        Tässä pyyntöösi vastaus:

        http://www.iltalehti.fi/autot/2013031116769513_au.shtml
        Liikkuva poliisi: Autoilijat uusavuttomia ja ajattelemattomia

        Huoltokirja käteen ja oman auton automatiikkaa opettelemaan, on liikkuvan poliisin tiukka ohje suomalaisautoilijoille. Autoilijoiden uusavuttomuus korostuu liikkuvan poliisin mukaan lumisella ja pyryävällä talvikelillä, jolloin moni uuden auton omistajan ei osaa kytkeä valoja keliolosuhteisiin sopiviksi.

        Ongelma ei niinkään ole auton valoissa vaan siinä, että kuljettajalla ei ole käsitystä, mitkä valot hänellä ovat käytössä. Vierittäisin vastuun tässä kohtaa kuljettajalle. Autoilijoiden tulisi tietää ja olla selvillä siitä, miten oma auto toimii, Jussi Pohjonen liikkuvan poliisin viestinnästä kertoo.


    • käy optikolla

      =>Koska itse kävit optikolla viimeksi?

      Viime kesänä. Laseissa on -1,5 voimakkuudet. Ei ole enää vuosiin muuttunut.

      =>Paras tarkistaa se, ennen kuin tulee muille vttuilemaan

      Luulitko todellakin etten olisi tarkistanut tuota jos olin tarkistanut hirvikolarien määrän?

      Minulla on tuttuja jotka eivät käytä silmälaseja (turhamaisuuttaan), eli suosittelen edelleenkin tarkistuttamaan näön ellei päiväsaikaan oikein näe valottomia ajoneuvoja koska silloin jää varmasti näkemättä se ruskea hirvikin - tai jalankulkija.

    • Täystollo

      "Minulla on tuttuja jotka eivät käytä silmälaseja (turhamaisuuttaan), eli suosittelen edelleenkin tarkistuttamaan näön ellei päiväsaikaan oikein näe valottomia ajoneuvoja koska silloin jää varmasti näkemättä se ruskea hirvikin - tai jalankulkija."

      Hyvä pointti on tuokin. Minulla on samanlaisia tuttavia. Ja lääkärit päästävät testeistä läpi.

      Mutta eikös tämä näköasia ole erillinen juttu verrattuna ajovaloihin? Parkit päällä tai ilman takavaloja automatiikan vuoksi lumipyryssä ajeleva on melkoisen paha yhdistelmä. Ei siinä paljoa hyvällä näöllä tee, jos näkyväisyys on nolla ja toinen pahentaa tilannetta omalla tietämättömyydellään tai piittamattomuudellaan.

    • optikolla käynti ok

      =>Mutta eikös tämä näköasia ole erillinen juttu verrattuna ajovaloihin?

      Kun mietin aikoinaan miksi ajovalopakko tuli niin sen syy selvisi välittömästi kun otin silmälasit pois. Valoton auto katoaa taustaan vaikka sain ajokortin ilman lasien käyttövelvotetta. Myös moottoripyöräkorttia ajaessani suositeltiin aina käyttämään ajovaloja, mp on niin kapea että kaikki eivät näe sitä.

      Taajamiin ajovalopakko tuli vasta 1997, taajaman ulkopuolella se oli jo alkaen 1982.

      =>Parkit päällä tai ilman takavaloja automatiikan vuoksi lumipyryssä ajeleva on melkoisen paha yhdistelmä.

      Siksi se onkin kiellettyä (uskoisin että kansainvälisesti, ei vain Suomessa), ja tuskinpa kenenkään mielestä lumipyryssä on ok ajella ilman valoja.

    • Täystollo

      "Siksi se onkin kiellettyä (uskoisin että kansainvälisesti, ei vain Suomessa), ja tuskinpa kenenkään mielestä lumipyryssä on ok ajella ilman valoja."

      Niin niin, mutta kun kysessä onkin ajattelamattomuus kuljettajalta. Joskus jopa epätieto siitä, mitä valoja autossa on päällä. Uusien autojen takavaloautomatiikka on tällainen sekoittava ominaisuus. Ei ole kyse lain tietoisesta rikkomisesta, ainakaan välttämättä.

    • silmälasit rulettaa

      =>Ei ole kyse lain tietoisesta rikkomisesta, ainakaan välttämättä.

      Pelkkä huolimattomuuskin kelpaa. Ajokortti on pakollinen (jopa vankeustuomion uhalla), eli autoilija ei voi koskaan väittää ettei tiennyt tai tajunnut.

      Finlex, Rikoslaki 23 Luku "Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi"

      • Teijaliini

        On autoja, joissa päiväajovalo releen vikaantuessa jättää parkit päälle käynistyksen jälkeen. Pitää erikseen kääntää ajovaloille. Ihmettelin päivällä ajaessani, että mitä ne toiset valoja vilkauttelee. Mullahan on ajovalot automaattisesti päällä. Vaan eipä ollutkaan. Meneekö muuten katsastuksesta läpi?


      • Täystollo
        Teijaliini kirjoitti:

        On autoja, joissa päiväajovalo releen vikaantuessa jättää parkit päälle käynistyksen jälkeen. Pitää erikseen kääntää ajovaloille. Ihmettelin päivällä ajaessani, että mitä ne toiset valoja vilkauttelee. Mullahan on ajovalot automaattisesti päällä. Vaan eipä ollutkaan. Meneekö muuten katsastuksesta läpi?

        Sinulle kävi juuri se mitä tarkoitin tuossa aiemmin. Enpäs uskalla sanoa mitään katsastuksesta muuta kuin että ilman huomautusta ei varmaankaan selviä. Jos ei muuta sanomista tule, niin korjauskehoituksella saattaa selvitä, koska autossa on kuitenkin valot.

        Tosin abs-merkkivalon syttyminen johtaa sekin hylkäykseen vaikka autossa olisikin jarrut, joten mene ja tiedä.


    • Täystollo

      "Pelkkä huolimattomuuskin kelpaa. Ajokortti on pakollinen (jopa vankeustuomion uhalla), eli autoilija ei voi koskaan väittää ettei tiennyt tai tajunnut."

      No totta kai kelpaa. Mutta mietipä mikä massa on takana kun alat niitä linnaan laittelemaan? Ja jos sakotat niin kitinä alkaa jo siitä. Eikö valistus olisi parempi?

    • iouyihgjk

      "Mitä siis voittaa parkeilla ajettaessa verrattuna normaaleihin ajovaloihin? "

      Akku latautuu tehokkaammin. Talvella lyhyessä ajossa virrasta tulee ennemmin tai myöhemmin puutetta, jonka huomaa kylmäkäynnistyksessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe