Minulla on 4 eri aineistoa, jokaisessa aineistossa on samat kysymykset. Kysymyksiä on n.70kpl. Otoskoko oli 200 ja vastanneita 100. Vastaajia oli jokaisessa ryhmässä suunnilleen sama määrä eli n.25 vastaajaa per ryhmä.
Tarviiko minun tehdä jokaisesta kysymyksestä varianssianalyysi tai Kruskal-Wallis testi? Olen niin pihalla tuon analysoinnin kanssa, että olisin todella kiitollinen jos joku voisi neuvoa.
Näiden eri ryhmien keskiarvoja pitäisi kai verrata jotenkin tilastollisesti. Kysymyslomake oli likert-asteikollinen
kruskall-wallis, varianssianalyysi
4
277
Vastaukset
- PastoriMaldonado
Kannattaisi ehkä muodostaa noista 70 Likert-kysymyksestä jonkinlainen summamuuttuja tai useampi, joka mittaa(vat) sitä ominaisuutta (ominaisuuksia), joita haluat tutkia.
Tuollaisille muuttujille voi nyt tehdä varianssianalyysin tai Kruskal-Wallis -testin muuttujakohtaisesti.
Usealle muuttujalle yhtaikaisesti voi myös tehdä MANOVA-varianssianalyysin, mutta se on jo hieman monimutkaisempaa. - alkuperäinenk111111
Entäs voisiko kuitenkin käyttää t-testiä? Kyseessä on ei-riippuvat ryhmät, mutta normaalijakaumaa ei ole. Kokeilin vaan tuon t-testin ja tulokset näyttivät loogisimmilta kuin mann-whitney tai kruskal-wallis
Jostakin muistan lukeneeni, että jos kyseessä on ei-riippuvat ryhmät, tuo t-testi voisi tulla kyseeseen vaikka jakauma ei ole normaalijakautunut.- statistiopiskelija
Mun mielestä t-testi on varsin yleinen, ja sitä voi käyttää. Aina on parempi, jos data on peräisin normaalijakaumasta. Jos ei ole, niin olen lukenut, että voit koettaa dataan sopivaa muunnosta tai käyttää Mannin–Whitneyn u-testiä. Tosin itse en ole opiskellut vielä niin pitkälle tilastotiedettä, että osaisin neuvoa näissä.
- PastoriMaldonado
En kyllä keksi, miten tähän tilanteeseen voisi soveltaa t-testiä järkevästi. Tarkoitat ehkä t-testin soveltamista kunkin muuttujan kohdalla kaikkiin 6:teen ryhmäpariin. Tuo on lähtökohtaisesti hieman väärin, koska testit antavat tuolloin liian hyviä tuloksia.
Varianssianalyysihan on tarkoitettu juuri korjaamaan tämä tilanne ja on siis käytännössä t-testin laajennus tilanteeseen, jossa ryhmiä on useampi kuin 2. Kruskal-Wallis on vain parametriton vastine varianssianalyysille.
Ja tekemällä niitä summamuuttujia saat varmaan aika nopeasti myös normaalisuuden aikaan. On näköjään sen verran iso data. Se on tässä tapauksessa helppoa, koska kaikki kysymykset ovat samalla asteikolla.
Jos lähdet analysimaan kaikkia 70 kysymystä yksitellen, niin tuloksista tulee luultavasti sellaista solkkumuussia, että et saa mitään järkevää tulkintaa aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591184Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11850Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75795- 53634
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83613Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45542Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33537Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40501