Miten tehdään mehua punaherukoista?

Pauliina

Hei

Pihallani on kolme pensasta punaherukkaa ja ne ovat tehneet paljon marjoja. Ajattelin tehdä niistä mehua, mitenkähän? Iso kattila on.

Kuulin, että ne mehut kuulemma aina homehtuvat... voiko sitä jotenkin estää?

9

6018

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piia

      puhdista ja huuhdo marjat. laita kattilaan vettä suhteessa 4l marjoja 6dl vettä, laita marjat ja vesi kattilaan keitä noin 10-15 min. kaada ne kehikkoon kiinnitetyn siiviläharson päälle ja anna valua noin ½tuntia rauhassa. mittaa mehu ja kiehauta se. lisää 6dl sokeria mehulitraa kohti. kiehauta jälleen ja kuori vaahto pinnalta pois. ota kattila liedeltä pois ja lisää ½tl natriumbentsoaattia. pese pullot hyvin ja pullota mehu kuumiin pulloihin ja sulje korkki heti kuumana.

      ei niitä mitenkään tarkkaan tarvitse alkaa perkaamaan, kunhan suuremmat roskat poistat, itse olen joskus keittänyt ihan terttuina, siivilöidäänhän ne.

    • hilloa

      Eli perkaan marjat ja sitten laitan hillosokeripussin ohjeen mukaan. Hillo on kirpeää ja sopii hyvin esim. kääretorttuun, johon laitan sen kaveriksi kermarahkaa. Muuten punaherukkahilloa voi käyttää monessa kohti kuin puolukkaakin. (Poikkeuksiakin löytyy eli ei sellaisiin tarkoituksiin kuin puolukkasurvosta - esim. verilättyjen ym. kanssa. Puolukkasurvoshan on tehty siten, että puolukat on survottu raakoina ja sitten käyttöön otettaessa lisätään sokeria.)

    • voisi

      Sisareni lapset popsivat mielellään pakastettuja punaherukoita vielä vähän kohmeisina eli marjat perataan, pussitetaan ja laitetaan pakkaseen.

    • Titta

      Pullot kannattaa kuumentaa uunissa sanomalehteen käärittyinä. Noin sata astetta ja noin 10-15 min. Näin ne ovat steriilejä.

      Pullot täytetään piripintaan kuumalla mehulla ja päälle kumikorkki heti.

      Mehun pinta pulloissa laskee niiden jäähdyttyä, se kuuluu asiaa. Samoin kumikorkin keskusta painuu lievästi lommolle.

      Näin säilöttyjä mehuja voit säilyttää myös viileäkaapissa. Kellarissa säilyvät parikin vuotta hyvinä.

      Pullojen käsittelyssä kannattaa käyttää uunikinnasta jollei ole parempaa...

      Mehun tekoahan jo opetettiin, joten siihen en sen enempää puutu. Steriilit välineet ovat kuitenkin säilymisen kannalta ensiarvoisen tärkeät.

    • piia

      mehun voi myös pakastaa. myytävänä on pakastukseen tarkoitettuja muovipulloja.
      itse olen kyllä mehun säilönyt tuolla Titan antamalla ohjeella, eivätkä ole homehtuneet.

      kätevintähän mehu olisi tietysti tehdä Mehumaijalla.

    • sisko

      Olen käyttänyt jo vuosia pullojen sulkemiseen tavallisia kierrekorkkeja. Jotta hygieenisyys taataan laitan pullon suulle ensin palan uunipussia. ( siis leikkaan pieniä neliöitä sellaisesta pusseista, joissa voi kypsentää esim lihaa uunissa).
      On mielestäni helpompi tapa sulkea pullot puhtaasti.
      En käytä säilöntäaineita, tavallista sokeria vain.

    • Pauliina

      ... ja hyvää alkusyksyä!

    • 15 pensasta

      Marjoja ei tarvitse puhdistaa vaan tertut kokonaisina mehumaijaan ja keitetään niin kauan kunnes mehu irtoaa ja joko lasketaan suoraan desinfioituihin (uunissa 100 ast) tai mehu otetaan isoon kattilaan ja keitetään sokerin kanssa ja sen jälkeen pullotetaan.
      Mehumaija on aivan ehdoton, jos sinulla ei ole sitä niin lainaa tuttavalta.

    • Rituliini

      Hei.
      Keitä mehu mehumaijalla. Kuumenna puhtaat lasipullot uunissa 100 asteessa. Laita kumitulpat kuumaan veteen. Pullota mehu pulloon aivan piripintaan ja sulje kumitulpalla. Näin olen aina tehnyt ja hyvin säilyy. Sokeria voi lisätä jos haluaa, itse laitan sokerin vasta kun käytän mehua. Terv Ritu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe