Tietoa Skeittajista

Opiskelija ja tehtäv

Minun pitää tehdä tehtävä skeittauksesta.
Siitä löytyy aika vähän tietoa netistä.

Nyt skeittarit, kertokaa minulle mikä symbolisoi teitä?, Onko pukeutumisen suhteen jotakin tiettyä? Mitä merkkejä te vaatteissa ja laudoissa ostatte? Onko jokin käyttäytymistyyli teille ominaista?

Ja ihan kaikki tieto lajista otetaan ilolla vastaan:)

Kiitos jo etukäteen ja suotavaa olisi, että vastaukset olisi asiallisia.

2

202

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joitain faktoja

Yksilöllisyys ja vapaus tehdä sitä, mitä itse haluaa. Skeittaus on aika fiilispohjaista vaikka voihan sillä skabatakin ja joissain tapauksissa jopa elättää itsensä, mikä tosin on aika harvinaista.

Skeittaus on nykyään trendikästä mutta ei aina ole ollut sitä. Esim. vielä 80-luvulla skeittausta ei pahemmin tunnettu suomessa koska sen harrastajia oli todella vähän. Skedeys alkoi kehittyä nykyiseen muotoonsa (mm. temput, tyyli) vasta 90-luvun alkupuolella eikä esim. Arto Saaresta ollu paljon kukaan kuullu ennen ysikytluvun puoliväliä.

Nykyään skeittaus tuntuis olevan osa nuorisokulttuuria, mutta se ei tarkoita sitä etteikö myös vanhemmat harrastajat skeittais aktiivisesti. Skeittaus on luova laji, joka voidaan myöntää jossain tapauksissa urheiluksi mutta enemmänkin elämäntavaksi.

Skeittaus on tavallaan taidetta, ja skeittaaja itse vastaavasti taitelija, joka oman skeittauksensa kautta ilmaisee ja toteuttaa itseänsä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että skeittauksen ydin olisi näyttää toisille miten hyvä on tai yrittää päteä omilla kyvyillään tms.

Skeittaus on siitä kätevä laji, että se voi edustaa nimenomaan sitä mitä itse haluat. Pohjimmiltaan skeittaus on fiilistelyä ja hauskanpitoa, mutta nykyään skeittaus on tietenkin vähän kaikkea muutakin.

Skeittaajat yleensä (stereotyyppisesti) myönnetään aika villeiksi ja anarkistisia arvoja (yhteiskunnasta poikkevia tai vapaita) omaaviksi ihmisiksi. Se ei kuitenkaan yleensä ole se koko totuus vaan totuus on se että kaikki skeittaajat on erilaisia ja erilaiset arvot omaavia ja kaikilla on omat syyt skedeykseen. Joillekin se voi olla pätemisen tarve, joillekin henkireikä, joillekin fiilistelyä jne.

Skeittauksen kautta skeittaaja pystyy toteuttamaan itseään ko. lajissa mielensä mukaan. Fiilispohjainen vapaa-ajan aktiviteetti siinä missä monet muutkin lajit.

Monille skeittaajille on tyypillistä myös valtavirtakulttuurista poikkeaminen. Skeittaajien on helppo mieltää laji itse tärkeämmäksi kuin monet aktiviteetit jotka ns. tavallinen väestö katsoisi tärkeäksi, koska laji itse tuntuu tärkeämmältä eikä muiden ihmisten myöntämä hyväksyntä sopeutumalla heidän omiin arvoihinsa ja käyttäytymissääntöihinsä välttämättä tunnu kovinkaan oleelliselta. Tämä voi tietenkin olla paitsi hyvä myös joissain tapauksissa ehkä huonokin asia, mutta enemmän näkisin sen positiivisena ilmiönä.

Kuten aikaisemmin mainittu niin skeittaushan on nykyään trendikästä ja coolia mutta ei se sitä aina oo ollut. Muutamat aika merkittävät ihmiset on ollut mukana muokkaamassa lajia nykyiseen muotoonsak niinku esim. Rodney Mullen (lähes kaikki streettitemput, ollie mukaanlukien) Mark Gonzales ja Natas Kaupas (streettiskeittauksen aikaisia ikoneita) Tom Penny ja Eric Koston jotka enemmän modernia ja sit tietenkin nää isot nimet niinku Rob Dyrdek tai Danny Way jotka on noita DC:n keulahahmoja.

Mitäpä muuta... no tossapa vähän eväitä. Niin ja voithan sä heittää jonkun komeen videopartin siihen esityksee loppuun jos haluat. Kai.

• P.S.

Sori kirjotusvirheet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      141
      1765
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1668
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1420
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      210
      1167
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      279
      1113
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1093
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      968
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      898
    Aihe