Joulukinkku on vanhanaikainen. Älä osta!

Kinkku unholaan

Voit halutessasi korvata kinkun grillatulla kanalla, kalkkunaleikkeleellä tai valutetulla säilyketonnikalalla.

Kinkun voi korvata porsaanfileellä, joka on kuorrutettu kinkun tapaan. Kinkun voi myös korvata sinappikastikkeen kanssa tarjotulla porsaanfileellä.

Perinteiset joululaatikot voi hyvin korvata myös muilla kasvislaatikoilla.

http://kotiliesi.fi/joulu/jouluruoka/joulukinkun-korvikkeet

179

3081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kinkku paras

      No en varmasti korvaa kinkkua ja perinteisiä joululaatikoita millään muulla.

      • Perinteiset joululaatikot ovat minulla olleet perunasta, porkkanasta ja lantusta. Mitähän "Kinkku unholaan" mahtaa tarkoittaa? Minkälaisilla laatikoilla ne korvaisi?


      • citi men

        kyllä voi korvata kinkun.itse korvasin kinkun luuttomaan possun liha palaan noin 3-4 kiloa ei nahkaa ei kamaraa,vaan puhdasta possun lihaa.miksi ostaa kymmenen kilon kinkku ja ahmia sitä että tammikuussa ei enää vyö ylety ympäri kiinni.nyt olen saanut edellisten kinkut 8 kg pois miksi pitäisi saada kahden vuoden uurastus romukoppaan.syököön se joka haluaa possumahan kasvattaa.itse tyydyn laatikoihin ja vihanneksiin ja vähän lihaa leivälle.aikoinaan kasvatettiin meilläkin possut 140 kg ja silavaa oli possussa 14 cm nahan alla nyt ei enää käydä 36 asteen pakkasilla metsätöissä joten silava joutaa kaupunkilaisten makkaroihin.


      • city pappa
        citi men kirjoitti:

        kyllä voi korvata kinkun.itse korvasin kinkun luuttomaan possun liha palaan noin 3-4 kiloa ei nahkaa ei kamaraa,vaan puhdasta possun lihaa.miksi ostaa kymmenen kilon kinkku ja ahmia sitä että tammikuussa ei enää vyö ylety ympäri kiinni.nyt olen saanut edellisten kinkut 8 kg pois miksi pitäisi saada kahden vuoden uurastus romukoppaan.syököön se joka haluaa possumahan kasvattaa.itse tyydyn laatikoihin ja vihanneksiin ja vähän lihaa leivälle.aikoinaan kasvatettiin meilläkin possut 140 kg ja silavaa oli possussa 14 cm nahan alla nyt ei enää käydä 36 asteen pakkasilla metsätöissä joten silava joutaa kaupunkilaisten makkaroihin.

        veit niin sanoakseni sanat suusta.eilen tehtiin imellettyä perunalaatikkoa pakkaseen ja pikku lihapala possua oikeaa lihaa luuton 3kg,se paistetaan jouluksi ja hirvenlihaa kovasti lisukkeeksi.muita laatikoita lisukkeeksi ja salattia kovasti.siitä joulu tulee.paistia jossa hirven lihaa 70 prossaa ja possua 30 prossa siitä tulee joulu paisti.


      • kot kot koottt

        kanaa syöty koko kesä ja syksy miksi niin arkinen kana olisi joulu juttu.hirven lihaa 5 kg kimpale uuniin ja possua 4 kg kimpale kaveriksi siitä tulee joulu.ei mistään arkisesta kanasta


      • possut kasvamaan
        citi men kirjoitti:

        kyllä voi korvata kinkun.itse korvasin kinkun luuttomaan possun liha palaan noin 3-4 kiloa ei nahkaa ei kamaraa,vaan puhdasta possun lihaa.miksi ostaa kymmenen kilon kinkku ja ahmia sitä että tammikuussa ei enää vyö ylety ympäri kiinni.nyt olen saanut edellisten kinkut 8 kg pois miksi pitäisi saada kahden vuoden uurastus romukoppaan.syököön se joka haluaa possumahan kasvattaa.itse tyydyn laatikoihin ja vihanneksiin ja vähän lihaa leivälle.aikoinaan kasvatettiin meilläkin possut 140 kg ja silavaa oli possussa 14 cm nahan alla nyt ei enää käydä 36 asteen pakkasilla metsätöissä joten silava joutaa kaupunkilaisten makkaroihin.

        City men: Possun?? Tarkoittanet SIAN lihaa. Suomalaiset ovat ahkeria ravintotiedon väärentäjiä, muualla sitä ei tehdä, vai oletteko nähneet POSSUJA muiden maiden sianlihamainoksissa.

        Muuten on ohjeesi hyvä: "luuttomaan liha palaan noin 3-4 kiloa ei nahkaa ei kamaraa:
        (esim. sian niskaa, ulkofilettä tai muuta osaa)


      • Jouluna kuule syödää
        citi men kirjoitti:

        kyllä voi korvata kinkun.itse korvasin kinkun luuttomaan possun liha palaan noin 3-4 kiloa ei nahkaa ei kamaraa,vaan puhdasta possun lihaa.miksi ostaa kymmenen kilon kinkku ja ahmia sitä että tammikuussa ei enää vyö ylety ympäri kiinni.nyt olen saanut edellisten kinkut 8 kg pois miksi pitäisi saada kahden vuoden uurastus romukoppaan.syököön se joka haluaa possumahan kasvattaa.itse tyydyn laatikoihin ja vihanneksiin ja vähän lihaa leivälle.aikoinaan kasvatettiin meilläkin possut 140 kg ja silavaa oli possussa 14 cm nahan alla nyt ei enää käydä 36 asteen pakkasilla metsätöissä joten silava joutaa kaupunkilaisten makkaroihin.

        Ei ihminen miksikään mene parin päivän mässäilystä. Ei varmasti painonnousu ole minkään jouluruuan syytä vaan mässäilyä pitää jatkaa kyllä pidempään että saa läskit ja possumahat kertymään. Jos nyt haluat tietää, niin se leipä se juuri läskit kasvattaa, eli jos haluat pysyä hoikkana niin jätä leivät pois ja syö ne pelkät lihat.


      • Miksei sitä kinkkuva popsita joka viikko jos se niin tärkiä ja herkullinen on?
        Syököön kukin kohtuudella juuri sitä mitä mieli tekee! Turha näistä on taistella.

        Aamen


      • criitikko

        Kyllä minäkin sitä mieltä olen, että joulukinkku on todella hyvää. Samoin perinteiset peruna-, ja lanttulaatikot jne. Mutta voisihan sitä jotain uuttakin välillä kokeilla. Kanasta en pidä yhtään, mutta kalkkunaa en olekaan maistanut. Suositteleeko joku kalkkunaa, vai onko kaikilla kinkut? Kalkkunaa voisin ottaa. Mutta perinteisiä laatikkoruokia en vaihda.


      • karjalalaine

        Kuuluuko kenenkään muun joulupöytään karjalanpaisti? Vai onko kaikilla kinkku ja laatikot?


      • ju,,,,,,

        haista home,,,, älä tuu tänne esitämään noita typeriia juttujas,,i tee itse siin kuin haluat mut pidä moiset mölyt mahassai,,, tyhmä olet,, ha ha


      • älä epäröi vaihtaa

        Mun tuttava ,kehitti vipran.. ja keksi laittaa sen päälle sianliha pihvin.. aikansa kun pihvi oli vibrassa tätisemässä, niin eikös kohta ollut lautasella trikiini matoja joukko.

        Asia on tosi ja kertomus luotettava Pena

        Hyvää ruokahaluja... Eikös Joulun sanoman päähenkinlö ole myös kirjoittanut, että sianlihan syöjistä tulee loppu Jes 66: 17

        Syökää kanaa, vaihtakaa loppunne kanaan!


      • sikamakee

        Uudessa monikulttuurisessa Suomessamme kinkutkin viedään juhlapöydästä!
        Saattepa nähdä että pian on ruokana pääskysenpesiä ja paahdettuja etanoita.


      • tonttu
        city pappa kirjoitti:

        veit niin sanoakseni sanat suusta.eilen tehtiin imellettyä perunalaatikkoa pakkaseen ja pikku lihapala possua oikeaa lihaa luuton 3kg,se paistetaan jouluksi ja hirvenlihaa kovasti lisukkeeksi.muita laatikoita lisukkeeksi ja salattia kovasti.siitä joulu tulee.paistia jossa hirven lihaa 70 prossaa ja possua 30 prossa siitä tulee joulu paisti.

        ompa hyvä paisti, käytän itsekin jouluna riistaruokia ja salaatteja, itsetehtyjä....


      • Yks Emmi vaa
        karjalalaine kirjoitti:

        Kuuluuko kenenkään muun joulupöytään karjalanpaisti? Vai onko kaikilla kinkku ja laatikot?

        Minulla joulupöytään kuuluu aina niin kinkkku kuin karjalanpaistikin. Saarioisten perinteisistä peruna-, porkkana-,lanttu- ja maksalaatikoista tuunaan kermalla ja mausteilla oman maun mukaisia suussasulavia herkkuja. Menyytä keventää meillä raikas, hedelmäinen vihreä- salaatti, ja jälkiruokana joku raikas jäädyke.

        Kinkuksi meidän perheeseen on valittu jo monen vuoden ajan luuton juhlakinkku, n 4-5 kilon painoinen ja se paistetaan perinteisesti aatonaattona ja kuorrutetaan aattoaamuna. Pistän sen jo aattoaterian jälkeen paloiksi ja palat pakkaseen, niin sieltä on kiva ottaa tuorretta leivänpäällistä herkullisen kotitekoisen joululimpun päälle joulunpyhinä ja välipäivinä, ja jos kaikki ei uuteen vuoteen mennessä ole syöty, lopuista saa juhlavia pizzoja vaikka uudenvuoden vastaanottajaisiin.

        Torttuja ja pipareitakaan ei meidän joulusta puutu, mutta olemme oivaltaneet jo aikoja sitten, että ähkyksi ei itseään tarvitse syödä, kun jakaa eri herkkuja päivän monille aterioille, eikä yritä ahtaa kaikkea kerralla. Tärkeintä on viihtyä hyvän ruuan äärellä niiden kaikken läheisimpien ja rakkaimpien ihmisten kanssa niin, että kaikkilla on vielä aterian jälkeenkin hyvä olla.

        Joulun rauhaa kaikille kinkuilla tai ilman.


      • aitoa on

        kinkkua ei voita mikään siis aitoa sikaa.oli se sitten kotimainen tai ulkolainen samanlaista on.laatikot ovat hanha perinne ja toivottavasti pysyy myös.ei mikään korvaa imelletetty perunalaatikko,lanttulaatikko,porkkanalaatikko ja maksalaatikko
        ei parempi joulu ruokia olekkaa.ja kaiken ruunaa livekala sitten on joulu täydellinen.sahtia nyt unohtamatta.jos joku haluaa korvikkeita näiden tilalle se on niin pieni määrä ihmisiä jotta antakaa heidän syödä heinänsä ym.minun joulupöytään ei sellaiset hihhulit tule tai jos tulaa nostan tulitikulla rappusille.


      • syö läskiä
        älä epäröi vaihtaa kirjoitti:

        Mun tuttava ,kehitti vipran.. ja keksi laittaa sen päälle sianliha pihvin.. aikansa kun pihvi oli vibrassa tätisemässä, niin eikös kohta ollut lautasella trikiini matoja joukko.

        Asia on tosi ja kertomus luotettava Pena

        Hyvää ruokahaluja... Eikös Joulun sanoman päähenkinlö ole myös kirjoittanut, että sianlihan syöjistä tulee loppu Jes 66: 17

        Syökää kanaa, vaihtakaa loppunne kanaan!

        syö vaan kanasi ja kukkosi mutta älä toivota sitä normaali ihmisten kuullen.
        joko taas tulee mailman loppu?nyt sitten pitäis olla kun läskistä sianlihaa kun sitä
        syö niin rasva tippuu suu pielistä ai sitä ihanuutta.


      • Alanalle

        Hai saa siitä maksaa ja kärsiäkin.


      • Ei mene pappa läpi
        tonttu kirjoitti:

        ompa hyvä paisti, käytän itsekin jouluna riistaruokia ja salaatteja, itsetehtyjä....

        citi men, city pappa ja tonttu on näköjään yksi ja sama henkilö. Mua jotenkin huvittaa tämä, kun kirjoitetaan jotain ja sitten parin minuutin päästä toisena nimimerkkinä kehutaan omaa tekstiä ja kaikille kuitenkin näkyy että kyseessä on sama henkilö. Tismalleen samat kirjoitusvirheet ja lauserakenteet.


      • ccccbbbmmmmllll
        älä epäröi vaihtaa kirjoitti:

        Mun tuttava ,kehitti vipran.. ja keksi laittaa sen päälle sianliha pihvin.. aikansa kun pihvi oli vibrassa tätisemässä, niin eikös kohta ollut lautasella trikiini matoja joukko.

        Asia on tosi ja kertomus luotettava Pena

        Hyvää ruokahaluja... Eikös Joulun sanoman päähenkinlö ole myös kirjoittanut, että sianlihan syöjistä tulee loppu Jes 66: 17

        Syökää kanaa, vaihtakaa loppunne kanaan!

        Ihan vaan tiedoksesi; trikiinit näkee vain mikroskoopilla. Liittikö kekseliäs ystäväsi myös sen tuohon "vipraan"....


      • kotkotkoo
        citi men kirjoitti:

        kyllä voi korvata kinkun.itse korvasin kinkun luuttomaan possun liha palaan noin 3-4 kiloa ei nahkaa ei kamaraa,vaan puhdasta possun lihaa.miksi ostaa kymmenen kilon kinkku ja ahmia sitä että tammikuussa ei enää vyö ylety ympäri kiinni.nyt olen saanut edellisten kinkut 8 kg pois miksi pitäisi saada kahden vuoden uurastus romukoppaan.syököön se joka haluaa possumahan kasvattaa.itse tyydyn laatikoihin ja vihanneksiin ja vähän lihaa leivälle.aikoinaan kasvatettiin meilläkin possut 140 kg ja silavaa oli possussa 14 cm nahan alla nyt ei enää käydä 36 asteen pakkasilla metsätöissä joten silava joutaa kaupunkilaisten makkaroihin.

        kinkusta on helppo ottaa läski pois ja vaikka joulu lihoittaisikin niin omalla kohdallani se kuuluu asiaan. ongelman olen ratkaissut pudottamalla painoa pari kiloa ennen joulua :) ei kiristele housut pyhien jälkeen.
        ymmärrän jos eläinsuojelu syistä jättää kinkun pois sillä sikoja kohdellaan huonosti, varsinkin tanskassa se on aika eläinrääkkäystä.


      • viher piipitys
        miettiläs kirjoitti:

        Perinteiset joululaatikot ovat minulla olleet perunasta, porkkanasta ja lantusta. Mitähän "Kinkku unholaan" mahtaa tarkoittaa? Minkälaisilla laatikoilla ne korvaisi?

        noih KASVISLAATIKOILLA;-)


    • Ei ole

      Enemmin tekee niin,että jättää joulun kokonaan väliin.Sittenhän voi luopua myös
      lahjoista ja leipomuksista yms.jos ei saa valmistaa ja syödä perinteisiä jouluherkkuja.

    • 3 days max

      Miksi pitää olla jotain korvikkeita?
      Mieluimmin lähden reissuun ja annan muiden höösätä joulun eikä tarvitse itse tehdä mitään.
      Kinkun voi pienemmässä taloudessa korvata vaikka kinkkurullalla ja jos joku haluaa syödä ne 3 kinkkua, niin siitä vaan, minulla tökkää jo tapaninpäivänä jouluruuat.

    • Panhandle

      Kuinkahan moni oikeasti ruokaostoksilla ajattelee, mikä olisi mahdollisimman trendikästä syötävää? Aika harva, uskoisin, varsinkin jouluna ja muina juhlapäivinä, joihin perinteet liittyvät vahvasti.

      Jouluna voi syödä ihan mitä tahansa, mikä kenellekin sattuu maistumaan. Kun on juhlasta kyse, ostetaan tavallista parempaa ja ehkä kalliimpaa tai sitten sellaista, mikä vaatii pitkän valmistusajan. Meillä ei ole syöty kinkkua varmaan 35 vuoteen, mutta emme pidä joulusyömisiämme minään kinkun "korvikkeina". Säilyketonnikala ei minusta ole juhlaruokaa, mutta jos jonkun mielestä on, syököön sitä sitten kaikin mokomin vaikka jouluna.

      Sama pätee laatikoihin. Joka niistä pitää, syö niitä, muut syövät muuta. Ihan oman mieltymyksen mukaan eikä minkään "vanhanaikaisuuden".

      • lumipisara1

        Näin on!
        Kummallinen ajatus että pitäisi ostaa puolta kalliimpaa fieetä siksi kun kinkku on vanhanaikainen :)
        Tosiaan tonnikala ja kalkkunaleike on niin arkiruokaa.
        En itsekään syö kinkkua kuin juuri kahtena päivänä. Lohesta tykkään eri muodoissaan ja sitä meillä syödään. Itselle ostan yhden lanttulaatikon, lapset tykkäävät porkkanalaatikosta. Sienisalaatti uppoaa kaikkiin.
        Tapanina teen yleensä pizzaa.
        Jokainen syököön aivan mitä haluaa. Onneksi ei tarvitse tässäkään asiassa mennä naapureiden mielen mukaan :)


    • Rasvaiset suupielet

      Luuletko todella, että täällä joku lukija ei tietäisi ja tuntisi noita tuputtamiasi vaihtoehtoja? Luuletko saavasi ketään käännytettyä omaan leiriisi – ja mitä iloa sinulle siitä olisi?

      Ainakin minä syön grillattua kanaa, kalkkunaleikettä, tonnikalaa ja possunfilettä ihan riittämiin pitkin vuotta. Ei tulisi mieleenkään kantaa sellaisia arkieväitä joulupöytään!

      Vanhanaikainen kinkku on joulupöydän kruunu. Se on halpa ja helppotekoinen herkku, jota ilman joulupöytä olisi kovin vajaa! Miksi ihmeessä tuollaisesta traditiosta pitäisi luopua?

      Meidän 4 hengen ruokapöydässämme on kinkku yritetty vaihteen vuoksi korvata jollakin muulla (kalkkunalla, hanhella tms.) vuosikymmenien mittaan pari kertaa, mutta kinkkuun on päätetty yksimielisesti palata.

      Kinkkua on kaupoissa yleisesti tarjolla vain jouluksi ja kilohinnat on kilpailtu niin alas, ettei joulukinkkua oikein tulisi enää mieleenkään jättää ostamatta. Vastapainoksi kinkkua ei sitten tule edes etsineeksi kaupoista muihin vuodenaikoihin. Kun kinkulla herkuttelu keskittyy juuri jouluun, ei siihen ole ehtinyt kyllästyä vuoden varrella ja tuo tuhti herkku maistuu joulupöydässä niin mahtavasti!

      Joulu on perinneruokien juhla. Mikä pätee kinkkuun, pätee myös laatikoihin, rosolleihin ja sen semmoisiin.

      Sinulla on toki oikeus syödä omassa joulupöydässäsi ihan mitä tahansa, mutta teet itsesi naurunalaiseksi saarnatessasi noin hölmöjä oppeja muiden noudatettavaksi.

      • siassa on kuolema

        Jouluhan on sanoma Jumalan syntymisestä ihmiseksi, koska Jumala on Henki, eikä hengellä ole lihaa eikä luita, kuten Jeesuksella oli.

        Hän Henkenä ollessaan kirjoitutti profeettojensa kautta, että sianlihan syöjät asuvat jo valmiiksi haudoissaan, ja syövät siellä sianlihaa! Jes 65: 4

        Raamatun tkstithän ovat figuratiivistä puhetta, eli teksti kertoo saman kuin Jes 66: 17.. sian lihan syöjistä, että " heistä tulee loppu"

        Kristinuskossahan se merkitsee toista kuolemaa tulista järveä! Joten syökää kalkkunaa, tahi kanaa !! ter Benkku


      • kuolema on...
        siassa on kuolema kirjoitti:

        Jouluhan on sanoma Jumalan syntymisestä ihmiseksi, koska Jumala on Henki, eikä hengellä ole lihaa eikä luita, kuten Jeesuksella oli.

        Hän Henkenä ollessaan kirjoitutti profeettojensa kautta, että sianlihan syöjät asuvat jo valmiiksi haudoissaan, ja syövät siellä sianlihaa! Jes 65: 4

        Raamatun tkstithän ovat figuratiivistä puhetta, eli teksti kertoo saman kuin Jes 66: 17.. sian lihan syöjistä, että " heistä tulee loppu"

        Kristinuskossahan se merkitsee toista kuolemaa tulista järveä! Joten syökää kalkkunaa, tahi kanaa !! ter Benkku

        Tai sitten ihmiset siirtyvät syömään geenikasvatettua lihaa, jolloin sianlihan syöjiä ei enää ole.


    • Kinkku on pop!!!!!

      Miksi ihmeessä joulukinkku ja perinteiset laatikot pitäisi korvara tuollaisella arkiruualla: kanalla, kalkkunaleikkeellä, säilyketonnikalalla, porsaanfileellä? What?

    • onnittelen siitä

      Aloittja saavutti provollaan hyvän menestyksen.

      • nöh röh

        Syökää kanaa...


      • Kinkkua nam nam
        nöh röh kirjoitti:

        Syökää kanaa...

        Eikun kinkkua.


    • Kotiuuni

      No mitä se siun persiettä kaivelee jos joku syö kinkkua. Eiköhän se ole jokaisen oma asia, eikä todellakaan kuulu sulle.
      Valutettu säilyketonnikala HAHHHAAAAAA

      • Nautiskelija...

        Suomalainen kinkku on hankittu jo. Se on parasta ja joulupöydän kunkku.


    • Kinkkua, nam.

      Voi kai sitä syödä kinkun sijasta vaikka p*skaa.... Aloittaja voi vapaasti kokeilla tätäkin neuvoa. Minä ainakin ostan perinteisen joulukinkun.....

    • Hyvää oli

      Viime jouluna oli kinkun sijaa hirvipaisti =)

      • ei hirveä !

        Hirveä syödään meidän perheessä läpi vuoden, se on talouslihaa. Hirveä tulee meille vuodesta riippuen keskimäärin 100-150kg.
        Ei kyllä tulisi jouluna mieleen hirveä syödä, koska sitä jäystetään joka jeesuksen päivä muutenkin.
        Jouluna pitää saada oikeaa kinkkua.


    • V.I.T.T.U MIKÄ PÖLJÄ

      Syö mun puolesta vaikka vaahtokarkkeja ja juo kuravettä. Minä syön ja tulen syömään AINA jouluisin kinkkua ja laatikoita.

    • kalkkunaa

      Kalkkunan ajattelin tehdä tänä vuonna :) Kivaa vaihtelua kun kuitenkin appivanhemmilla ja omilla vanhemmilla kinkkua niin meillä sitten hiukan tarjota vaihtelua heidän pöytiensä antimiin :) odottavat kyllä jo innoissaan

    • hewa

      No eihän kinkkua korvaa mikään lentävä ja siipiä heiluttava,nyt on kyllä pakko myötää että kanan syönti on lisääntynyt viimeisen 6kk. aikana. Asun aurinkorannikolla espanjassa ja täällä käytetään kanaa paljon. Täytyy kait ostaa tuo kuivasuolattu sianjalka serraanon tai jamon nimeltään ja vuolla ohutta siivua siitä. Saa täällä sian lihaa kyllä, mutta ei kinkun muodossa?

      • Patttte

        Kyllä sitä kinkkuakin saa. Joka vuosi tilaan lihakaupasta kinkun, jonka sitten paistamme. Eroaa siinä suomalaisesta, että ei ole niin suolattu ja täynnä vettä.

        Serranon jalan ostin ahneuksissani ja kyllä se muutaman viikon päästä homehtui, vaikka vakuuttivat sen kestävän 4 kuukautta


    • Pötyä pöytään

      Miksi? Kerran vuodessa voi hyvin mässäillä oikealla kinkulla, jos tuntee tarvetta vaihteluun, sen voi tehdä vuoden muina päivinä. Mutta tehköön kukin kuten haluaa ilman, että tuputtaa toisille korvikekinkkua.

    • Juures

      Eikö lanttu ja peruna muuten ole kasviksia jos nyt juurekset voi luetella kasviksiin.

    • Isofaija

      Naurettavaa Jouluperinteiden pilkkaamista! Joulukinkku on pöydän kunkku ja kuuluu ehdottomasti Joulupöytään! Muutenkin, varsinkin nuorison kannattaisi edes yrittää vaalia perinteitä, jotka ovat kaikessa katoamassa. Myöhemmin he aikuistuessaaan kuitenkin ikävöivät mummojensa vaalimia perinteitä ja ihmettelevät minne ne katosivat?
      Ei Joulukinkkua, lipeäkalaa, Joulun laatikoita eikä kynttilöitä tai Joulumusiikkia voi korvata muulla. Vain he voivat, joilla ei ole koskaan ollut lapsuudessa Joulua.

      Joulun ylenpalttisen lahjavillityksen ja kuukausia kestävän Jouluvalmistelun voi korvata rauhoittumalla, hiljentymällä ja olemalla läheisilleen tai ystävilleen hyvä kaikessa pienessä.

    • 4878579375u35yhiujh

      Miksi pitää korvata? Mitä pahaa on perinteissä? Jokainen voi höösätä joulua tai olla höösäämättä, valinta on itsellä!
      Joillekin aina pitäisi olla harmaata arkea, ilman mitään nautintoja tai hyvää. Sittenkö eläminen on elämisen arvoista?

      Syö ihan mitä haluat, mutta pidä se omana tietonasi!

    • Ei kinkkua meille

      Kinkku on trosi vanhanaikainen. Me syödään pitsaa ja pastaa jouluna. Pari kertaa käydään Hesellä hamppareilla.

    • murmur mur

      höpönlöpön korvikkeita voi syödä vuoden muina päivinä. joulussa on kato just se idea että vaalitaan perinteitä ja syödään just niitä jouluruokia mitä lapsenakin on syöty.

    • kinkku kunniaan

      Kukin taplaa tyylillään,mutta tähän perheeseen tulee ainakin joulukinkku ja perinteiset laatikot.
      Jos joku haluaa syödä jouluna valutettua säilyketonnikalaa niin siitä sitten vaan.

    • Joulu on taas

      Perinteiset joululaatikot ovat itse asiassa ihan kasvislaatikoita. Vai onko lanttu, porkkana ja peruna jotain muuta kuin kasviksia?

    • köyhä muori

      Luovutaan joulunvietosta kokonaan. Sitten ei tarvitse valittaa kenenkään. Voi syödä mitä lystää ja talouselämäkin olisi tyytyväinen, kun voitaisiin luopua pyhistä ja vapaapäivistä. Siinä sivussa jäisi isot pyhätyökorvaukset saamatta töissä olevita. Eletään vaan sita samaa arkista pötköä ilman mitään juhlia. Oltaisiin niin viileitä ja filmaattisia. Heitetään vaan kaiki perinteet romukoppaan vanhanaikaisina ja ollaan "terveen" itsekkäitä vain itseämme ja omaa napaamme ajattelevia. Jokainen voi ostaa marketista lanttunsa ja porkkanansa ja kinkkunsa tai kalkkunansa ilman hässäkkää. Mitähän kauppiaat tästä tykkäisivät?

    • jonee3

      no joo .taas yksi klasikko ruoka joka muka pitää korvata,tosi asia on et joulu on meille suomalaisille kuitenkin yksi vuoden odotetuimmista juhlapyhista ja jouluun kuuluu vaan laatikot kinkku piparit ja muut perinteiset joulu herkut.jos sua ei kiinnosta suomalainen joulu kaikkine herkkuineen.niin asia on helppo muuttaa lähde pois suomesta joulunajaksi.maailmassa on tosi monta maata missä joulu on erillainen kun suomessa,kokeile ja uskon et vuoden päästä sinäkin haluat viettää suomalaisen joulun kinkun kera

    • kinkkuja sinappia

      Kinkku on aina uusi, niin kuin kaikki ruoka... se ei mene ikinä pois muodista, niinku kinkkuin ei syöminenkään.

    • vanhanaikainen ihmin

      Joulu on vanhanaikainen, joululahjat on vanhanaikaista, sanokaa lapsille,että vaihdamme joululahjat isin ja äidin kapakkailtaan.
      Joulupukki on vanhanikainen, otetaan vaikka kesäpukki tilalle.

      Joulukuusi on vanhanikainen...


      koko joulu on vanhanaikainen...

      Perinteinen joulu kannattaa vaihtaa vaikka työntekoon ilman palkkaa, niin kaikille tulee hyvä mieli.

      • Ei ruokafasismille

        "Perinteinen joulu kannattaa vaihtaa vaikka työntekoon ilman palkkaa, niin kaikille tulee hyvä mieli. "

        Heh, juu voitaisiin maksimoida joulukurjuus: ollaan joulunpyhät töissä, tai jos ei ole töitä niin seistään 20h ulkona pakkasessa, jotta saisi maksimaalisen kärsimyksen fiiliksen ja väliajalla sisätiloissa nakerretaan pahvilaatikon reunaa ja sanomalehtisilppua ja syödään joulukinkun korvikkeena betoninkovaksi keitettyä kaurapuuroa, jota voi leikata veitsellä. Juomaksi lumesta sulatettua vettä. Lasten herkku vois olla räystäältä leikattu jääpuikko.

        On terveellinen joulu ja kaikki ravitsemusterroristit tyytyväisiä.


      • bioloogikko
        Ei ruokafasismille kirjoitti:

        "Perinteinen joulu kannattaa vaihtaa vaikka työntekoon ilman palkkaa, niin kaikille tulee hyvä mieli. "

        Heh, juu voitaisiin maksimoida joulukurjuus: ollaan joulunpyhät töissä, tai jos ei ole töitä niin seistään 20h ulkona pakkasessa, jotta saisi maksimaalisen kärsimyksen fiiliksen ja väliajalla sisätiloissa nakerretaan pahvilaatikon reunaa ja sanomalehtisilppua ja syödään joulukinkun korvikkeena betoninkovaksi keitettyä kaurapuuroa, jota voi leikata veitsellä. Juomaksi lumesta sulatettua vettä. Lasten herkku vois olla räystäältä leikattu jääpuikko.

        On terveellinen joulu ja kaikki ravitsemusterroristit tyytyväisiä.

        Miksi vapaaehtoistyön tekeminen jouluna olisi huono ajatus?

        Ateistina en mene tähän uskonnollista manipulointia laittamaan, mutta ihan jo sillä, että maallistuneessa nykymaailmassa joulu on ennenkaikkea perheen ja yhdessäolon, rauhoittumisen aika, voisi perustella, miksi olisi ihan asiaankuuluvaa mennä vaikka siksi illaksi auttavaan puhelimeen päivystäjäksi.

        En nyt sano, että omat lapset pitäisi siksi hylätä kotiin tai raahata heitäkin vapaaehtoistyöhön, mutta jos sattuu olemaan mahdolisuus, niin toisten auttaminen ja yleisen hyvän edistäminen rauhoittaa mieltä ja maailmaa.

        Kaikilla ei ole rauhallinen joulu, rakastava joulu. Jotkut palelevat kadulla, jotakuta hakataan... toisilla on nälkä. Joihinkin asioihin voi jopa vaikuttaa ja tehdä paremman joulun heille ja samalla itselle.


    • Just joo ja

      Ladan vois vaihtaa Ferrariin.

      Rapeeksi paistettu kinkku ja pontikkasinappia niskaan,,,muuta syytä odottaa joulua ei ihminen tarvitse. Ja jos kenellä taipumusta on niin sen pontikan voi heittää helttaansa ilman sinappiakin.

    • Vääpeli Rokka

      Kinkku on kotimaista sianlihaa, kun taas tonnikala on tuontiruokaa jostain tuolta Aasien mailta. Jouluruokailussa tärkeintä on yhdessäolo. Sen jatkeena hyvä ruoka ja juoma.

      • dddgfdffggd

        Tonnikala on delfiiniä! Possua sen olla pitää!


    • Vilinää vilskettä

      Joulu on vietetty jo 20 vuotta poissa Suomesta, mutta edelleen syödään perineisiä kotimaan jouluruokia. Kinkkua tosin ei ole saatavissa kaupoissa, mutta possunpaisti kinkun tapaan laitettuna maistuu aivan samalta. No kaikenlaista lisää tuo tietysti paikalliset herkut. Lanttulaatikkoa ei valitettavasti saa, koska lanttu on paikallisten mielestä karjan ruokaa eikä sitä näin ollen kaupassa myydä,

    • vanhanaikainenmamma

      Sitähän tämä nyky-yhteiskunta on, nykyaikaa, nykyaikaa! Kokoajan pitää olla uutta, trendikästä, hienonpaa ja parempaa. Minä saan pilkat jopa siitä että minulla ei ole kosketusnäytöllistä puhelinta. Sillä ei pääse internettiin eikä sillä voi tehdä oikeastaan mitään muutakaan mitä ilmeisesti nykypuhelimilla pitäisi voida tehdä. Ai että, kun olen vanhanaikainen! Rahastustahan tämä on. Ostatetaan ihmisillä 500€ puhelin, joka ei kestä edes normaalia käyttöä kunnes saat kiikuttaa sen huoltoon ja maksaa siitä vähintäänkin puhelimen ostohinnan verran... Minun puhelimeni on kestänyt vuosikausia, eikä siinä ole mitään vikaa. Montaa kymppiä en siitä maksanut.

      Nykyäänhän mikään ei ole enää edes käytännöllistä, ainoastaan modernia. Kallista ja hienoa! Mitään ei edes valmisteta kestämään 1-2 vuotta pidempään. Ostin taannoin uuden tulostimen... Myyjä yritti saada minut ostamaan takuuaikaa laitteeseen. Ihmettelin, miksi kummassa, eikös vuoden takuu tule kaupantekijäisinä? Myyjä vastaa: joo-o, mutta kun näitä ei ole tehty kestämään kahta vuotta kauempaa.. Voihan jestas!

      Kyllä menee jo naurettavaksi, että joulun perinteetkin pitäisi nykyaikaistaa! Mihin joulukuusen voisi vaihtaa? Entä lahjat? Vaihdetaanko ihanat joululaulut tekno-/ räp musiikkiin, sehän olisi vähän nykyaikaisempaa. Angry Bird voisi tulla joulupukin sijasta.

    • Whildo

      Mikä hemmetti sinulla on vanhanaikaisuutta ja hyviä vanhoja perinteitä vastaan???? Minä olen aina joulukinkun ostanut ja tulen aina ostamaan.

    • hst2

      syö vaikka ituja tai matoja perinteiset jouluruoat on parhaita.

    • 242352135uiyuiyi

      Joulu ei kuulu kirkkoon kuulumattomille! Menkää töihin!

      • pää kiinni

        Mene itse töihin Joulu on pakanoiden juhla, kirkko yrittää vain omia sitä


      • Uskonnoton juhlija

        "Joulu ei kuulu kirkkoon kuulumattomille"

        Eikä pekkaspäivät, äitiyslomat, vappuvapaa, kesälomat ja muut ei kuulu uskiksille, Menkää töihin! Kyseiset vapaat on työläiset taistelleet, ja joita uskikset käyttää ihan häikäilemättä vapaan viettoon.

        Me kirkkoon kuulumattomat vietetään vaikka Kekriä, Saturnalia-juhlaa tai Talvipäivän seisauksen juhlaa kuten keltit, mistä joulukin alun perin tulee. Joulupukkikin on pakanallinen juttu. Ennen Suomessa joulupukki oli oikeasti eläinpukin tamineissa.


      • bioloogikko

        Vietä mielikuvitushahmosi syntymäjuhla sitten ajallaan alkukesästä ja jätä kelttien keskitalven juhla , roomalaisten Saturnaalia jne meille jumalaasi uskomattomille. Heitä mäkeen kuusi ( elämänpuu), lahjat, ruuat ( uhraukset kelttien jumalille), Saint Nikolauksen saat puolestani pitää.


    • kinkuton

      En hanki joulukinkkua. En pidä sianlihan mausta. Se haiseekin pahalle.

      • rreerrtrt

        Itse haiset!


    • noh ei

      Jaa, minä olen aina pitänyt porkkanaa ja lanttua kasviksina, joten mihin ne pitäisi vaihtaa. Ja kinkkua meillä on aina. Lapsuuden kodissa oli kalkkunaa kerrattain, mutta en syönyt sitä, itse poikasesta kasvatettua. Sinä voit tehdä ihan mitä huvittaa, korvaa kinkku vaikka tofulla tai syö pelkkää salaatinlehteä, mutta niin tehdään myös me muut niin kuin huvittaa.


      ps. oletkos kokeillut jouluna veteen keitettyä kaurapuuroa ?

    • Ei ruokafasismille

      Säilyketonnikalalla? Kalkkunan vielä tajuan juhlaruokana, ja sitä itsekin tarjoan kinkun ohella, mutta tonnikalaa kinkun asemesta?

      Minua sitten raivostuttaa välillä tämä "korvikkeiden" keksiminen, ja ns. kevyiden vaihtoehtojen etsiminen, kun puhutaan ruuasta, jota syödään kerran vuodessa yhden juhlapyhän aikana. Mitä väliä sillä on, mitä syö, kun syö kerran pari vuodessa mitä tykkää? Enemmän merkitsee se, mitä silloin muulloin, arkena syö. Minua raivostuttaa kaikki painonvartijat ja keventäjät ja kevytnakkien ja margariinien tarjoajat, jotka ei joulunakaan hellitä ihmisten syyllistämistä ja kiusaamista. Jos sitä pysyy kohtuullisen kuosissa syömisineen muun ajan vuotta, niin on ihan sama mitä sitä mässyttää jouluna. Miksi joulukin pitäisi pilata kireään terveellisyyden maksimointiin, kyttäämiseen ja kevytvouhotukseen? Me eletään täällä vaan kerran, niin pitääkö ne harvat juhlahetket mitä ihmisillä on, pilata ruokafasismilla?

      Vaihtoehtojen keksijät pitää itsetarkoituksena sitä, että jokainen perinneherkku ja ruoka pitää vääntää piloille ja keksiä joku mauton, hajuton, rasvaton versio kaikesta, johon omat tottumukset pitäisi vaihtaa, että pysyisi hyvä omatunto ja täyttäisi kunnollisen kansalaisen mittapuun. Tofukaan ei muuten mitään terveellistä ole, kuten ei soijatuotteet yleensäkään. (Ilman perinteistä käymisprosessia (eli kaikki muut paitsi miso, tempeh ja natto) valmistetun soijan on havaittu aiheuttavan seuraavia terveysongelmia: ruoansulatusongelmat, alentunut immuniteetti, PMS, endometrioosi, alentunut hedelmällisyys miehillä ja naisilla, allergiat, ADHD, sydänsairaudet, syöpä, aliravitsemus, alentunut libido)

      http://www.aitoterveys.fi/Soija.php

      "Tärkeämpää on se, mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä eikä se, mitä syö joulun ja uudenvuoden välillä." Niin se vaan on.

      Minä ainakin syön oikein kermalla, voilla höystettyä ja laitettua ruokaa ja jälkiruuaksi suklaata ja hyvää likööriä ja konjakkia.

    • kkffjjhsgdyhjfkvm

      Ei ole vanhanaikainen vaan perinteinen :)

    • Joulukinkku=kunkku

      Itse olet aloittaja vanhanaikanen. Onko aloittaja jostain muualta maailmasta muuttanut, kun ei tajua kyseisten ruokien olevan perinteitä meille SUOMALAISILLE. Kas kun et sanonut suomalaisten "porsaita äidin oomme kaikki ym enkelilaulujen" olevan myös vanhanaikaisia ja voisimme vaikka tillalla laulaa jotain Bollywoodi lallatuksia. Saati että joulukuusenkin voisi vaihtaa vaikka palmuun tai kolibrikukkiin.

      Älkää puuttuko meidän perinteisiin jotka jatkuneet satoja vuosia.

    • kinkkuu

      No hei,,en syö kanaa missään muodossa, edes kananmuniakaan.
      Jouluun kuulu kinkku, mutta valitettavasti on heitä, joilla syödään HK sinistä,
      koska ei ole varaa kinkkuun, eikä muihin herkkuihin.

      Minulla on ainakin toistaiseksi, niin ettei tarvitse luopua joulun herkuista.

    • Ei kinkkuun kyllästy

      Mikä se sellainen joulukinku on meillä pistetään uusi pöytään kun vanha loppuu ja niitä menee useampi vuodessa. Jouluna tehdään laatikoita kyytipojaksi

    • hekpois

      Jos haluaa joulun viettää rennosti, niin nimenomaan ne laatikot ja kinkku ovat helposti valmistuvia. Itse teen laatikot paistamista varten valmiiksi jo itsenäisyyspäivänä, joten ne tarvitsee vain paistaa jouluaattona. Samoin riisipuuro valmistuu helposti haudutuspannussa eikä luumusoppaankaan kauheasti joudu näkemään vaivaa. Kinkku jos mikä on helppoa, kun leikkaa vaan pöytää siivuja ja niitä voi sitten iltasella syödä ruisleivän päällä sellaisenaan. Rosollissa toki on oma näpertelynsä, mutta sen teko ei vaadi keittotaitoja, vaan tumpelommatkin voi auttaa sen tekemisessä.

      Jos ekologisesti ajattelee, niin ainakaan tonnikalaa ei kannata syödä, koska liikakalastuksen vuoksi sitä uhkaa sukupuutto.

      Jos joulua viettää isommalla porukalla, niin grillattu kana on mielestäni aika ankea tarjottava, jolloin niitä ptiäisi olla useampia kappaleita. Kanassa myöskin maku kärsii heti sen jälkeen, kun se pääsee jäähtymään.

      Pidetään joulu jouluna ja ollaan ylpeitä siitä, että meillä on vahva omaperäinen ruokatraditiomme. Monissa muissa maissa ei ole erityisiä jouluruokia, vaan syödään sitten vaikka pitsaa ja hampurilaisia tai muita perheen herkkuruokia. Minusta taas osa joulumieltä tulee nimenomaan siitä ruoasta, mutta traditionaalisia ruokia voi täydentää sitten esim. vaihtamalla lipeäkalan savukalaan, silleihin ja graavikalaan.

    • eikcka

      Sinä voit syödä vaikka paskaa mutta kyllä kinkku on aina kinkku.

    • JOULUPOSSU

      MEILLÄ AINAKIN SIAT TAPETAAN PARI VIIKKOO ENNEN JOULUAATTOO PISTETÄÄN KINNERIIN ROIKKUMAAN VIIKOSI ET LIHA OIKEIN HYVIN MURENEE SIT KUN AATTO KOITAA AAMULLA LÖYDÄÄN LEIVIN UUNIIN PAISTUMMAAN SEMMONEN 50KG LÖNTTI SIT KUN ILTA KOITTAA OTETAAN UUNISTA POIS JA PISTETÄÄN JOULUPÖYTÄÄN ODOTTAMAAN SYÖJIÄ NIITÄ KYLLÄ MEILLÄ RIITTÄÄ LAATIKOT PAISTETAAN ITSE LEIVIN UUNISSA PAITSI PORKKANA LAATIKKOO EI PAISTETA KUN EI SITÄ SYÖ ERKKIKÄÄN ON NIIN HIRTVEETÄ MÖSSÖÖ MUT MUUT LAATIKOT TEKEE KAUPPANSA JA MAISTUVAT ERITTÄIN HYVÄLLE MUUTKIN JOULU HERKUT OVAT HYVIÄ PAITSI JOKU RAAVI LOHI HYI HELVETTI KUN ON PAHAA SYÖDÄ JOTAIN RAAKAA KALAA ET MADOTKIN JYLLÄÄ MAHASSA KYLLÄ JOULUUN KUULUU KINKKU JA LAATIKOT JA OVAT TOSI HERKULLISIA MAISTUIVAT ERITTÄIN HYVÄLLE

      • Ei ruokafasismille

        No katos, eihän ravitsemusterrorismin tarkoitus olekaan, että ruoka maistuu hyvältä. Jos se maistuu hyvältä, on se epäterveellistä ja tuomittavaa. Ruuasta ei saa nauttia, se on moraalitonta hedonismia. Ihmisten pitää kärsiä vilua ja nälkää, kuin Balkanin vuorilla taistellessa.


    • ei kinkkua

      Mä en syö kinkkua lainkaan. Meillä oli lapsena aina hirvenlihapaisti jouluna pöydässä ja kinkkua en oo oppinu syömään. Yritetty on muutamana vuonna mutta se pelkkä haju ja maku kääntää vatsaa.

    • joulu2

      Tottakai kinkun ostan. Ja muutakin perinnettä.

    • nikkarjmikko

      SUOSITAN FUNKTIONAALISTA, YMPÄRJ VUEN KELEPO EVÄSTÄ, SUOMEN KANSAN TUHATVUOTISTA RUISPERINNEHERKKUVA MÄMMIJÄ! JA NIMENOMMAAN MAKOSAKS MAESTETTUVA KYMPPIMÄMMIJÄ KERA VALION VANILLA KASTIKKEEN.

      SIITÄPÄ EI PIJOT PARANE.
      k mikko kankahan alta

    • fggfggfg

      Mitä ne perinteiset laatikot sun mielestä on, jos ne eivät ole kasvislaatikoita? Käsittääkseni perinteiset laatikot ovat porkkana- lanttu -imelletty peruna ja joillekin idässä makaronilaatikko (siis ilman lihaa, joululaatikossa on pelkkää makaronia.)

    • kinkut kävelee

      Itse en ole viettänyt joulua sitten -94 jälkeen, ollut kaikkein paras tapa jättää hötkyilyt sikseen. Se mitä kinkkuun tulee niin, kun sellainen sopivan kaunis ja muodokas kinkku kävelee ohitse tai sellaisen näkee kaupassa missä hyvänsä siinä on joulu ajasta riippumatta milloin hyvänsä. Tuollainen kinkku on minun herkkua ei ne suolatut harmaat ihraklöntit tai vastaavat oksetukset.

    • hanhat arvot

      Vedä käteen

    • Tuore kinkku

      Ei kinkku ole vanhanaikainen , jos sen ostaa tuoreena. Mutta jos se on vaikka 2-3vuotta ollut jossain säilässä, esim. Kellarissa tai vintillä.

    • KRISTILLISDEMOKRAAT.

      MIKSEI KUKAAN AJATTELE SEIMEN LASTA?!?!

      • sinineoni

        Ihan vaan siule tiedoksi, että tässä keskustellaan jouluruoista ja kinkusta ei mistään uskonto hihhuloinnista.


    • ihmehöpinöitä

      Kanoja tai kalkkunoita ei meidän joulupöydässä tulla näkemään. Meidän perheessä ei ole muslimeja. Kinkku on Kunkku!

      • isoäitee

        Ei kana ja kalkkuna ole vain muslimien ruokaa.Se on hyvin terveellistä sekä jouluna että muulloinkin.Etkö koskaan syö kanaa?


      • ihmehöpinöitä
        isoäitee kirjoitti:

        Ei kana ja kalkkuna ole vain muslimien ruokaa.Se on hyvin terveellistä sekä jouluna että muulloinkin.Etkö koskaan syö kanaa?

        Syön. Ja syön mä makaronilaatikkoaki, mutta en jouluna. KInkku kuuluu jouluun.


    • unho kinkkulaan

      Viestiketjun aloittajan mielipiteiden perusteella ei varmaan Joulua tarvittaisi lainkaan - mitäpä jos koko kristillinen juhla vaihdettaisiin tavalliseen arkeen harmaine klimppisoppineen?! =D

    • vkät

      Jaa, että sun mielestä perinteitä ei sitten pitäis vaalia?

      Joulukinkku ja jouluun kuuluvat laatikot sun muut kuuluu joulun viettoon ja perinteisiin.


      Mutta hei, syö sinä vaan jokapäiväistä porsaanfiletta ja kasvislaatikkoa jouluna jos haluat, kukin taplaa tyylillään ja syö niitä pitkin vuotta, mä kyllä osan joulukinkun ja teen siihen perinteisen sinappi/korppujauho/sokeri kuorrutuksen, vedän lanttulaatikkoa ja porkkanalaatikkoa ym. jouluperinteeseen liittyviä ruokia ihan hyvällä mielellä.

      Ja mitä tulee vanhanaikaisuuteen niin sun asenne huokuu sitä ihteään, kyllä nykyajassa oleva ihminen juurikin arvostaa myös perinteitä tässä alati muuttuvassa maailmassa.

    • mrrrrrrrrrr

      Voiko tyhjänpäiväisempää aloitusta olla. Kai nyt jokainen saa ihan itse päättää, mitä jouluna (kuten muinakin päivinä) pistää suuhunsa. Sinun mielipiteesi joulukinkun vanhanaikaisuudesta ja korvattavuudesta on ihan yhdentekevää. Minua on aina ärsyttänyt tyypit, jotka tyrkyttävät omia tapojaan ja viisauksiaan asettaen itsensä johonkin valistajan rooliin.

    • isoäitee

      Meidän perheessä on valmistettu kalkkuna aina jouluksi.6-7 kg kalkkunasta riittää 12 hengelle hyvin kolmeksi päiväksi.Se on maukas kun sisälle laitetaan kuivia luumuja ja hapanta omena lohkoa .Paistetaan kuten kinkku.Ei ole kellään ähky olo niinkuin kinkun syömisestä.Perinteisiä laatikoita ei kyllä vaihdeta rosolleineen pois.Näin meillä jo 40 joulua on tehty.Jos joku haluaa kinkkua,niin saahan sitä ostaa pienen tarpeen palana kaupasta. Hyvää joulua!

    • Idari. Koko joulu on vanhanaikainen. Mitä muita kasvislaatikoita ajattelit? Hernelaatikkoa? Omenalaatikoa vai peräti siankärsämölaatikkoa? Monella ei ole varaa edes siihen kinkkuun, vaikka se on jouluna halvinta tarjolla olevaa sikaa.
      Aina voi kaikki ruoat korvata jollain muulla, oli joulu tai ei. Tee vaikka nakkikastike niistä kuorettomista ja lihattomista nakeista ja tarjoile se männynkäpylaatikon kanssa. Ihan yks lysti.
      Ehkä ihmiset osaa valita jouluruokansa itse ilman sinun neuvojasikin?

    • Bastrado

      Kinkkua ei ole hommattu vuosiin.Tilalle tullut Kalkkuna. Laatikoita hommataan muutama pieni loota.Ei kiinnosta järsiä samaa lihaklönttiä (kinkkua) viikkotolkulla,riittää kun sitä aattona parissa paikassa syö (minun ja vaimon vanhemmilla).

    • potka1

      Perinteitä pitää vaalia!
      12kg kinkku, perinteiset laatikot, rosolli, alatoopia,karjalan paistia,karjalan piirakoita, graavilohta,kylmäsavulohta, silliä perunoita ja riisipuuroa, kyytipokana snapsi ja punkku.
      Kinkku on yleensä tapanina loppu.

    • huuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Maassa maan tavalla. Suomalainen joulukinkku on todella herkullista ja suht edullista. Vaivatonta laittoa, niin miksi pitää keksiä jotain uutta ? Toki laatikot voi jokainen korvata jos haluaa. Kanaa saa ympäri vuoden ja se on toki herkullista jos valmistaa sen hyvin niin, että liha säilyy mehukkaana.

      Kanaa voisin laittaa kokonaisena uuniin ja tehdä siihen herkullinen täyte niin kun muualla Euroopassa on tapana. Suomessa on vaan se ongelma, että täällä ei myydä tuoretta kokonaista kanaa joka olisi kunnon kokoinen niin että siitä riittäisi syötävää kunnolla. Täällä saa ainoastaan pakastettua kokonasita kanaa ja se on onnettoman pieni ja keiken lisäksi TODELLA KALLIS.

      Harmittaa myös että kaupoista ei saa esimerkiki hanhea tai Ankkaa. tuoreena.

      JOTEN HYVÄ SUOMALAINEN KINKKU ON PARAS VAIHTOEHTO.

    • Ohraleipää ja paistan kananmunia päälle, ja völiin beceliä sulamaan. Jälkiruuaksi mandariineja tai klementiinejä, ja radio ja tv kiinni loppiaiseen asti!

    • kanat unholaan...

      ...jouluksi. Sen verran paljon tuota broileria saa arkenakin, ettei se riitä joulun juhlistajaksi. Kinkku pöytään...ja ehkä sitten kalkkuna niille, jotka ei tykkää kinkusta.

    • ei tekopartaa

      Meillä joulupöydän ruokalajien määrä kasvaa joka vuosi, siinä mielessä kinkun osuus pienenee. Me ei mitään korvikkeita syödä jos ei aitoa lihaa ole, silloin syödään potut pottuina eikä luulotella.

    • hersy

      Se vaan on kinkku paras ja perinteinen ,nämä nykyjutut ainoastaan "ahterista" ja siihen lanttulaatikko ja porkkanalaatikko ja sillisalaatti,alkaa tuntuun pelkästään aidolta Joululta ei nykyajan keinotekoiselta huuhaalta,niinkun pakkaa olemaan moni muukin asia nykyaikoina,mikä on hyväksi havaittu sitä en aio muuttaa:)

    • Kinkku ja laatikot kuuluvat joulun traditioihin. Niistä nautittu joulunajan ja jatkossakin näin meillä tehdään. Joulu on vain kerran vuodessa.

    • perinteisesti

      Ja höpö höö!!! Ei perinteisiä jouluruokia mihinkään voi vaihtaa, niistähän se joulun tunnelma tulee, kuten piparin ja joulutorttujen tuoksusta!

    • fggfh

      PERINTEET KUNNIAAN!!

    • Pieni paheeksi

      Ei kinkkua unholaan jätetä ei tietenkään. Tehkööt jotakin muuta jotka muuta haluaa, mutta ei kinkkua tarvitse toisilta kieltää! Samat lihaa vieroksuvat ihmiset pyrkii kaikessa toisia neuvomaan ettei kukaan käyttäisi ruokavaliossa lihaa. Kuitenkin paras ruokavalio ihmiselle on sekaruoka. Mitä siitä jos kinkku on vanhanaikainen, vanhaan aikaan kuuluu paljon hyviä asioita joista yksi on joulukinkku!
      Nyt uskottomuuden ja turhan krääsän aikakautena on vanha perinteinen perhejoulukin arvossa. Nyt monet viettää ikävää joulua yksin, perhe hajalla. Kunpa ihmiset voisi kokoontua edes sen yhden joulukinkun ympärille perheenä.

    • mukavanhanaikaista

      No ihan vapaasti voit ja jokainen voi JOS HALUAA vaihtaa vaikka mihin omat jouluruokansa. MInä ostan kuitenkin luomukinkun, ja pakastettukin kelpaa jos en löydä enää tuoresuolattua, kun vaan jostain saan sellasen ja laitan ihan ne perinteiset laatikotkin ja ihan ite ja miten sattuikin nehän ON kasvikuntaan kuuluvista aineista tehty, lanttu porkkana peruna..
      Minkä ihmeen takia kaikki perinteet heitetään romukoppaan O__o?!?
      Minkä ihmeen takia kaikki pitää "päivittää"!! Jokainen päivttäköön jos tuntee tarvetta, nykytrenipelle-terveysterroristit terrosoikoot omaa pöytäänsä ja ruokakaappiaan!!
      Naurettavinta on jopa se että mm. suodatinkahvista on tehty se "perinteinen kahvin valmistustapa" HAH ja nyt on lanseerattu "uutukainen" paras tapa valmistaa kahvia pressopannulla hauduttamalla!!!! Tämä kansa on niin kauan kun se on kahvia juonut niin se alunalkaenkin on tehty hauduttamalla, suodatus tuli käytäntöön suomessa 60-luvulla.
      Näemme vielä sen ajan kun keksitään "uutukaiset" jouluruuat; ruiskuoressa paistettu 5 sentin läskikerroksella varustettu joulukinkku, lanttu-porkkan-perunalaatikot etc. ruuat!

    • henki elää jatkossa

      Joo ja syöminen se vasta vanhanaikaista on ,lopeta itse syöminen vanahan aikaisena ketjun aloittaja.

    • kinkku3

      Syö yksinäs kanas ja kasvislaatikot.

    • kinkku rules

      No on tuo kalkkuna melko härskin näköinen. Mielummin sitten vaikka broileri.

    • Joulupossua Tallinna

      Saa vaikka liikkiönä ja se uuniin kera pannuvihannesten! Maistuu lapsuudelta. Lisäksi hernetuuvinki, pernaloora, porkkanalaatikko!


      http://keskustelu.suomi24.fi/node/1937343
      Esitutkimukseen huomenna

      Puhutaan paljon kanasta. mutta lienee kyseessä broisku.
      Kana taas pakkasista !

      • ap.

        Kana? Tarkoitatko Johanna Tukiaista?


    • tonttujouluinen

      sinähän se järjen jättiläinen olet.laatikot ovat nimenomaan kaviksia.ja kinkku on numero yksi jouluna.

    • EI MIKÄÄN VOITA KINKKUA EIKÄ KANINRUOKAA LAATIKOIHIN

    • Suoma Lainen

      Muuta Somaliaan niin ei tarvi kärsiä SUOMALAISUUDESTA

    • Metsän antimet

      Mulla viä sika röhkii karsinas mutta kohta saa kuulankalloonsa, nyt on hyvä sika teurastaa kun on pakkaaset.

      Siittä sitte leikkaan kinkut ja palottelen ruhon pakasteeseen, hirvenlihhaa jo onki pakkases.
      On sieltä hyvä ottaa talvenmittaan syötävää ja pottuja ynnä muita juureksia kellarista.
      Marjoja ja sieniäkin on säilöttynä, että sikäli omavaraista taloutta elän,

    • Älä sönkötä!

      Sinä olet vanhan aikainen. Kinkku kuuluu asiaan!

      • Jeeeesss....

        Ehdottomasti suomalainen kinkku kuuluu ruokapöytäämme.


    • Kriisusjestus

      Joo joulunviettäjät syäkää ähkyyn ja juakaa kännit päälle niin ollaan ristillsen joulun syvimmässä ytimessä kun olette sen ainoan kerran vuodessa kirkossa joulupäivänä.
      Onneksi ei tarvi jouluja vietellä mutta onhan tuossa "siivellä" pari vapaapäivää otettavissa.

      Kovin tekopyhän näköistä touhua ... Laps hankeen hukkuu ja unhoittuu.

      • älä jeesustele

        " juakaa kännit päälle niin ollaan ristillsen joulun syvimmässä ytimessä kun olette sen ainoan kerran vuodessa kirkossa joulupäivänä."

        ---- No pitäähän sitä kännit juoda että unohtaa sen kirkon sun muut jeesustelun valheet


    • 10-4

      No makunsa kullakin. Mutta itse ymmärrän minkä takia ihmiset haluaa syödä joulu kinkkua ja muita perinteisiä jouluherkkuja. Syy on se että niitä syödään muutoin niin harvoin. Mutta kana, kalkkuna ja tonnikala, menee meillä miltei päivittäin. Eipä tuntuisi joulu silloin kovin erikoiselta ainakaan ruoan kohdalta, jos mussuttaisin sitä samaa mistä yleensä teen ruokaa kotona. Mutta meilläkin perheessä syödään esim. karjalan paistia jouluisin, ollaan joskus kinkku korvattu täytetyllä kalkkunalla, mutta tultiin siihen tulokseen että kyllä se joulukinkku kuuluu jouluruokaan.

    • !!!

      Vanhanaikaista ruokaa voivat syödä vain ruualla snobbailijat. Muut syövät itselle maistuvaa, perinteistä tai jotain uutta, vaihdellen, omia tapoja noudattaen.
      Hyvää ruokahalua kaikille!

    • Kinkku eri muodoissa

      Joskus voisi jouluna vaihteeksi kokeilla kinkkupizzaa!
      Tapanina sitten kinkulla tersästettyä hernekeittoa.

    • vcvxcvcxvc

      Minä kyllä pärjäisin joulun ilman joulukinkkua, mutta ilman riisipuuroa en.

      Kyllähän kanakin voisi mennä jos saisin jostain 10 kiloisen kanan.

      • vcvxcvcxvc : LLE

        Eikö 2-kymmentä puolen kilon kanaa ajaa saman asian ?


    • Ne makuasiat ..

      Joo eipä tuota ole viitsinyt kinkkua oman itsensä takia paistella. Joskus olen
      paistanut mm. broilerrullia - ne on mehukkaita kun liha on sidottu tiukkaan.
      Myös samalla lailla sidottuja ja savustettuja tillimausteisia lohirullia olen ostanut
      Tuomaan markkinoilta.

      Nyt on pakastimessa Joulua odottamassa ankanrintaa- ja koipea, uunilohta,
      poronkäristystä ja punaviini-rosmariini marinoitua naudan paahtopaistia.

      Mutta sehän on jokaisen oma asia mitä Joulupöytäänsä haluaa laittaa - vaikka
      sitä lipeäkalaa.

      • nälkäinen

        " broilerrullia - savustettuja tillimausteisia lohirullia - ankanrintaa- ja koipea, uunilohta, poronkäristystä ja punaviini-rosmariini marinoitua naudan paahtopaistia.
        - vaikka sitä lipeäkalaa. "

        Hei niinku haloo näitä ei voi sitten lukea kun tulee nälkä, säälikää nyt vähän lukijoitakin ;) kuola valuu näppis on litimärkäää kohta saan san sähköiskun ... pixpoxräx moi


    • hkljjkhkk

      Jouluksi vanhemmille syömään isolla porukalla. Tapanina alkaa.jouluruoka tökkimään.

    • Antero

      Syö vaikka sammakonreisiä, mut minä syön kinkkua jouluna !

    • Joulu Kultainen

      Tottakai saat korvata kinkun vaikka kaurapuurolla tai ämpärillisellä silakoita. Joulukuusen voit korvata vaikka harmaalla leppärangalla. Entä joulupiparit - näkkileipä sopii oikeen hyvin. Entä joulutervehdykset - ne voit korvata vetämällä pipon korville ja katsomalla tienposkiin jos sattuu ihmisiä vastaan kävelemään.
      Jokainen saa vetää partansa ihan niin kireälle kun itse haluaa.

      Ja minä saan viettää Joulua perinteiden mukaan ihan ninkuin ennenkin.

      Ja saan toivottaa Hyvää Joulua Sinullekin.

    • Seitankinkku!
      • joulurauhaa

        Kukin syö mitä tykkää ja mikä sopii kukkarolle. . .minulle maistuu perinteinen kinkku laatikoineen ja rosollin kera.
        Joululimppua, torttuja ja pipareita. Piimää ja kotikaljaa. Sinappia ja salaattia. Voi mikä nautinto!

        Voin ymmärtää kasvissyöjääkin mutten itse voi ruveta sellaiseksi. Täysin aikanaan. Mutta makkaran olen jättänyt pois kaikissa muodoissaan, samoin valkoisen sokerin ja vehnäjauhot.

        Hyvää joulun odotusta kaikille!


      • tajuntaa

        " oikeuttaelaimille"

        Eläimet saavat oikeanlaisen tarkoituksen omalle elämälleen MINUN masussa - ne on tarkoitettu SYÖTÄVÄKSI


      • Kuulostaa ihan hyvältä, mutta kuinka paljon kinkkua tuohon laitetaan? Jos ymmärsin oikeen, että 'kinkusta' on kysymys,

        Perinteisen Joulukinkun (ns. viljapossun) voi vaihtaa myös villisian kinkkuiun. Sitä saa hankittua esim. tiloilta suoraan. Ravintoarvotkin on kohillansa.


      • hbjkuilpöå

        Tunge se seitankinkku vaikka hanuriisi, ituhippi. LIHAA sen olla pitää eikä mitään tofup*skaa.....


    • nöf nöf

      kinkku on pahaa..savustettu peurakin kaikkine kalvoineen on parempaa

    • Minareetti-Joulu

      Kinkku pöytään, sitä saa ottaa tai olla ottamati, jos niin on 'ituhippi',, ettei kelepaa, sellanen menköön somalien kanssa minareettiin pyllisteleen ja piereksiin.

    • frty

      kana/kalkkuna vasta onkin vanhanaikasta ja liian amerikkalaista.
      Miten ois grillattu humanoidi? vähän mausteita päälle ja avot.
      Tai no grillaa sä uunissas sitte vaa vaikka 100kg kurpitsa.

    • SahtiPierunlemu

      Kinkku kuuluu suomalaiseen joulupöytään mutta ei sitä ole pakko ottaa jossei halua..
      Myös peinteinen joulusahti, sitä kun juo muutaman tuopillisen, niin seuraavana päivänä tulee mojevia 'sahtipieruja' ,, siinä pierunlemussa on rattoisaa viettää joulua, see tuo 'lämpimän' joulutunnelman, joovvain..

    • aivan sama

      kunhan viinoja ette korvaa alkoholittomilla tuotteilla.

    • sikaonsikahyvää

      Syökää sikaa,syökää sikaa!Sika on muuten sikahyvää.
      Jotain kananpaskaa...Hyi helkkari mitä sontaa syötte,kunnon kinkkua ei mikään voita ja sit kinkunjämistä tehdään kunnon pieru..eiku hernesoppa.
      Pitäs nämä kotkottimen ihailijat viedä kanateurastamoon kattoo miten sitä kotkotinta tehdään,jäis broiskut syömättä....

    • minäkk

      Kasvisruoka? Sinulla on varmasti pitkä coecum.

    • mek

      En korvaa mitään millään koska olen jo jouluruokailua muuttanut nykyaikaan ja tänä jouluan katotaan minkälaista ruokaa jouluristeilyllä on ja kaikki valmiina. Ristelyn hinta samaa luokkaa mitä jotonakin kun ostaa kaikki tukötarpeet mutta laivalla on kaikki valmiina eik ätarvitsde muuta kun mennä sinne satmaan parituntia ennen laivan lähtöä.

    • Kana on suolesta

      Hyi vittu. Kana on paskinta lihaa maailmassa.

      • elohopearäkäkiiski

        Kananpaska(siis kana) ei ole lihaa,se sonta on kanaa kuten kalankakka(siis kala)on kalaa,ei mitään jalompaa lihaa ole niinkuin ehta sika.
        Liha nimitystä näistä "kotkottimista ja räkäkiiskeistä" ei tulisi käyttää!


    • sanomattakin selvä

      Todellakaan joulukinkkuun ei kyllästy, varsinkaan kun se on kotimainen. Uudeksi vuodeksi ostamme jo toisen kinkun, tietenkin kotimaisen.

    • ........

      En kyllä varmasti aio vaihtaa joulukinkkua mihinkään tai ruveta vaihtamaan laatikoita ja rosollia johonkin trendikkääseen ulkomaan ruokaan. Voin tehdä eksoottisia kokeiluja ympäri vuoden, mutta jouluna syön tasan sitä ruokaa mitä aina ennenkin jouluna.

    • Pelaaja1337

      Eroon kinkusta!? Haista sinä vittu!!!!!

    • kola3

      Minusta jokainen saa syödä itse mitä haluaa.Minä en kauheesti kinkusta perusta joten syön sen sijaan kalaa mutta muut perheestä syövät sitä kinkkua.Joten se joulun syöminen on jokaisen päätettävissä.

    • Kinkkua poskeen

      Pöh. Mitäs tuo yksi hihhuli yrittää MINUN kinkunsyömistäni rajoittaa. MINÄ syön jouluna mitä haluan enkä MINÄ aio syödä tonnikalaa, vaan vedän kinkkua niin että napa naukuu.

    • röh röh

      Kinkku on parasta ja kuuluu suomalaiseen jouluun niinkuin verimakkara viron jouluun tai lihapyörykät ruotsalaiseen jouluun. Omasta mielestäni kalkkuna on niin amerikkalaista ja kalkkuna on kuivaa ja mautonta mielestäni.

    • luomua

      ostakaa ihmiset LUOMUkinkku! ei ole siat kituneet ja kärsineet ahtaissa tiloissa ja purreet toisiaan hännistä ja korvista... mieti kannatatko tälläistä toimintaa..

      • Suosittelen

        Jättäkää se raadonpalanen kokonaan ostamatta. Näin ei sika ole kärsinyt.


    • idiootti!!

      Valutetulla säilyketonnikalalla? Vau!!! Siinähän on kunnon juhlaruoka. Ei kun pidot pystyyn!

    • avarakatseinen89

      rasistit syövät kinkkua. meidän perheessä syödään talvijuhla-kebabia.

    • 15 v. kasvissyöjänä

      Syön tofua ja kasvisruokia.

    • Kepukirjoittajille

      Minä ostan kepukinkun viimeistä kertaa tänä jouluna ja pelaan sillä jalkapalloa pitkin pihaa ja joka potkulla kiljaisen ja kiroan kepukinkut ja sikalat ALIMPAAN HELVETTIN.

      Lahotkoon kepukinkut Prisman altaissa vielä pääsoäisenäkin hintalapun kanssa jossa lukee 1€/kg

      AAMEN.

    • Sedä
      • Jouluna -

        Joulu on vain kerran vuodessa ja ehdottomasti joulupöytään kuuluu silloin suomalainen kinkku. Kanoja ja hirvenlihaa syödään viikottain niin eihän joulu tuntuisi joululta, jos jokapäiväisiä ruokia syötäisiin myös jouluna. Ehdottomasti suomalainen kinkku ja itsetehdyt laatikkoruoat ja tortut ym. kuuluvat jouluun.


      • Pinkki Possu

        Kannatan lämpimästi yllä olevaa linkkiä. Rauhallista ja väkivallatonta joulua myös eläimille.


      • Kunnon kinkkua

        Ai seksiä?


    • Sikaflexi.

      Me emme ole valmistaneet joulukinkkua varmaan koskaan. Sikaa ei pitäisi syödä, kana on hyvä vaihtoehto. Kalkkuna ok. Kasvikset ovat paras vaihtoehto

    • Heh miksi siis kanaa, eli ostetaa nlanganlaiha munituskana pakasteesta, maksaa kolme euroa, broileriin voisin vaihtaa, miksi käsitteet on edelleen sekaisin :D

    • .....

      Älä nyt hullujasi puhu.

    • .....

      Itse korvasin kinkun makaroonilla koska makarooni on halpaa.

    • joulu tulee :)

      Senkus korvaat vaikka pizzalla sen kinkkusi ym, mitä sitä tänne tuut esitelmöimään. Jokainen kai osaa ilman neuvojasikin syödä jouluna sitä mitä haluaa. Kuvitteletko että vasta sinun kirjoituksesi luettuaan joku hoksaa että "wau, tosiaan, eihän mun ookkaan pakko ostaa kinkkua, mähän voin syödä vaikka leipää".

      Syö sinä mitä haluat, niin me muutkin tehdään :)

      Iloista joulun odotusta vaan...kinkkukin on jo ostettu...tosin ei vielä paistettu ;)

    • miki-66

      Kalkkuna on jotenkin jo vanhanaikaista. Kokeilkaa vaihtelun vuoksi Ruisrääkkää!

    • suomi juurekset jes

      Perinteisethän joululaaatikot ovat kasvislaatikoita :peruna .porkkana ,lanttulaatikko. Ja itse lisännyt bataattia perunalaatikkoon. Monikaan vanhempi ihminen kuten minä emme vaihda uusin kasviksiin omia ihania perinteisiämme joululaatikoita. Syön pitkin vuotta punajuurta ,kesäkurpitsaa ym. punajuurta käytän paljon ja tein peruna suikale laatikon johon tuli kesäkurpitsaa ,perunaa ,porkkanaa, punajuurta ja palsternakkaa raastoin nämä ja kasvisliemi ja sitten uuniin.

    • jouluna kuuluu syödä

      kinkkuhan tuo nimen omaan sen joulun tunteen ja jokainen syö sitä mistä tykkää/haluaa itse meille hankitaan joka joulu kinkku ja laatikotkin ovat aina maistuneet jos joku haluaa syödä kinkun sijasta kanaa/possua niin sitten syö minun ruokaani ei kukaan tule puuttumaan

      • on selvempää tekstiä

        Vaikka joulu onkin näin lähellä niin silti kannattaa käyttää välimerkkejä, eli pilkkuja ja pisteitä. Myös lause voi alkaa isolla kirjaimella.


    • Ei kaipaa kinkkua!

      Omassa lapsuuden kodissani ei ollut koskaan "perinteistä" joulukinkkua, enkä ole osannut sitä oikein siksi kaivata. Avioiduttuani vaimoni on ihmetellyt, meidän viettämiämme joulukinkuttomia jouluja. Meillä on ollut nyt yhteisten joulujen aikana pieni joulukinkkukin pöydässä. En vain vieläkään osaa ymmärtää, että mikä juju siinä joulukinkussa oikein on.

      Jos rehellisesti sanon, niin jouluni ovat menneet paljon huonompaan suuntaan tämän yhteisen elomme aikana. Joulu on minulle ahdistava.

      Olen monasti kertonut vaimolleni lapsuudenkotini jouluista, kuinka söimme kalkkunaa, kalaa eri muodossaan, äyriäisiä ja erilaisia salaatteja, sekä ruusukaalia ja vihreitä herneitä, rosollia oli aina. Perinteisiä laatikkoruokiakin oli tarjolla, erityisesti muista isosetäni reseptillä tehdyn porkkanalaatikon, joka oli jouluna todella hyvää, mummoni ohjeilla valmistettu imelletty perunalaatikko oli myös hyvää. Pidän myös "tönkkösuolatuista" muikuista perunan ja lanttulaatikon kera, aivan mahtavaa!! Koko homman kruunasi perinteinen riisipuuro ja sekahedelmäkiisseli jälkiruokana.

      Olen vuosien varrella tuskastumiseen asti seurannut vaimoni hössäämistä täydellisen joulun perässä, minun pitää olla siinä mukana, vaikka en saa päättää yhtään mitään, enkä saa oikein auttaakaan, kalkkunan saan sentään paistaa ja siitä en ole suostunut luopumaan näiden vuosien aikana. Olen monta kertaa ehdottanut, että minä tekisin yksin koko joulun perheellemme, ettei vaimoni tarvitsisi tuskailla ja valittaa joulun laittamista, mutta EIHÄN SE KÄY, kun HÄN haluaa laittaa perheelle kunnon joulun. Tämä marttyyrin rooli on opittu varmaan hänen lapsuuden kodistaan. Tänä vuonna "saan" leipoa ranskalaisen jouluhalon, jonka reseptin sain vanhalta opiskelukaveriltani.

      En pitänyt lapsuudenkotiani mitenkään varakkaana, elimme suhteellisen vaatimattomasti, olimme aatelisia, mutta sukunimemme oli vaihdettu peri suomalaiseksi ja elimme eroittumatta naapureistamme. Opiskeluaikana en juuri kiinnittänyt huomiota, vaikka silloin laulettiinkin 20 rikkaasta perheestä ja suurin osa kavereistani oli juuri noista perheistä.

    • Kristillinen

      MIKSEI KUKAAN AJATTELE SEIMEN LASTA!!!??????!!!!!!!

      • 2ewqrfsgt

        V*ttuako se seimen lapsi siihen kuuluu, että syökö kinkkua vai jotain kuppasta kanaa ?


    • jontte5

      Loistavaa "Kinkku unholaan", juurikin näin! :) Olen ihan samaa mieltä, ne kaameat laatikkopöperöt ja sotkut olisi korkea aika vaihtaa parempaan!
      Hampurilaiset, kananuggetit ja lehtipihvi maustevoilla ovat omat ehdotukseni.

    • Kysyn vaan !

      Eikös lanttu ja porkkana ole kasvis ?

    • naurettavaaaaaaa

      Miksi helvetissä korvaisin juhlatunnelmaa luovan itse paistetun kinkun johonkin arkiseen ja mauttomaan broileriin tai purkkimoskaan?

      Enpä ole viime aikoina typerämpää ehdotusta nähnyt!

    • kinkku kuuluu jouluu

      Siis millä tavalla se vanhanaikaisuus ilmenee, minä olen viettänyt jouluja jo yli 60 joihin kaikkiin on kuulunut kinkku, ja tulee vastaisuudessakin kuulumaan mikäli kotimainen lihantuotanto on voimissaan.

    • Zeira

      Ei tarvi kanaa, ei kalkkunaa eikä kinkkua, laatikot on ihan tarpeeksi. Antaa eläinten elää. Mutta taitaa olla liian radikaalinen asenne tälle sajtille?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      291
      19791
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      99
      4089
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2336
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      198
      2041
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1940
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      307
      1805
    7. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      94
      1454
    8. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1452
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1237
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      273
      1189
    Aihe