Olen outo

Olen outo

Psykologin teettämän älykkyystestin mukaan olen erittäin lahjakas. Muutamat nettitestit ovat antaneet samanlaista tulosta. Kuitenkin minulla on valtavia ongelmia joissakin asioissa jotka kaikki muut tuntuvat osaavan helposti. Onko täällä muilla vastaavia kokemuksia?

Autolla ajo: failasin inssin kahdesti, ja vähän kortin saamisen jälkeen meinasin ajaa kolarin. En ole uskaltanut ajaa sen koommin. Koen vaikeaksi sentasoisen käden ja silmän yhteispelin kuin mitä siinä vaaditaan. Monimutkaisten tilanteiden liikenteessä (risteyksessä 3 kulkuneuvoa, missä järjestyksessä menevät) hahmottaminen vie minulta monta sekuntia, tuntuu että muut liikenteessä turhautuvat sellaiseen ja ovat jo käsi torvella. Lisäksi koen vaikeaksi pysyä hereillä pitkää tyhjää tietä tuijottaessa, rupean ajattelemaan ties mitä pilvien muotoja.

Kyky erotella relevanttia ja irrelevanttia informaatiota: yleensä jo koulun oppikirjoissa koin olevan liikaa kohinaa suhteessa varsinaiseen sisältöön, joten mielenkiinto ei pysynyt lukiessa yllä. Tilanne on sama lähes minkä tahansa monimutkaisemman asian opiskelun kanssa. Vihaan sitä kun päässä on miljoona kysymystä ja vastauksia joutuu odottamaan määrittelemättömän pituisen ajan. Olen myös äärettömän huono keskittymään vähääkään sellaiseen asiaan joka ei tunnu minusta mielekkäältä tai relevantilta. Kaikenlaiset pitkät tv-sarjat turhauttavat minua, en jaksa seurata mitään loppuun. En pysty seuraamaan keskusteluja joihin osallistuu enemmän kuin 3 ihmistä, en ikinä muista kuka nyt on sanonut mitäkin. Haluaisin kaiken maailman tiedon mahdollisimman tiiviissä paketissa, jotta voin ahmaista sen kerralla ja sitten olla tekemättä mitään. Pitkäjänteisyys ja keskittyminen johonkin oman mieleni ulkopuoliseen eivät ole minun juttujani.

Multitasking: ahdistun jo siitä kun pitäisi hoitaa yhtä aikaa opiskeluja, ihmissuhteita, kodinhoitoa, talousasioita, ja vielä yrittää jotenkin pysyä kärryillä maailman tapahtumista ja popkulttuurista ettei vaikuta tynnyrissä eläneeltä. Pystyn noin kahteen näistä yhtäaikaa. Koulussa koin vaikeaksi jatkuvan aiheesta toiseen pomppimisen ja erityisesti koeviikot kun olisi pitänyt joka ilta lukea eri asiaa. Vähäisenkin paineen alaisuudessa unohtelen aivan yksinkertaisimpiakin asioita. Haluaisin viettää aikani vain ajatellen jotain yhtä asiaa, vaihtaen sitä sitä mukaa kun kyllästyn edellisen ajatteluun. Ei niinkään opiskellen, vain ajatellen. Mindfulness-meditaation tyyliin.

Olen aina RAKASTANUT sitä kun ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Lapsena saatoin vaan maata lattialla ja tuijottaa kattoon tuntikausia. Tuntuu että suurimmalle osalle ihmisistä tällainen on täysin käsittämätöntä. Yksin viihtyvä myös olen, kouluaikoina kaikki illat yksin sisällä piirrellen ja musiikkia kuunnellen ja sen jälkeen kaikki päivät.

Luulen että suurin osa ihmisistä pitää minua täysin retardina tämän kaiken takia.

Joitain mahdollisia selityksiä mitä olen miettinyt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sluggish_cognitive_tempo
http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person

7

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+11

      Entä Asperger?

    • 090902

      onhan "professorit" kuuluisia höppänyydestä... uppoutuneita omiin ajatuksiin

    • tosi outo

      Olen ihan samanlainen.

      Lukiossa oma keskiarvoni oli 9.5 kaikesta huolimatta.

      Älykkyystestit - typeryyksiä. Älykkyys on niin monimutkainen asia, ettei sitä kukaan ymmärrä. Joskus itsekin haksahdin testeihin, kunnes tajusin etteivät ne kerro mitään oleellista. Yhden testin mukaan olisin päässyt Mensaan. Who cares?
      Paljon oleellisempaa on kyky oppia. Se on eri asia kuin

      1) keskittymiskyky
      2) opiskelutaidot
      3) multitasking
      4) yksinkertainen ongelmanratkaisu

      Keskittymiskykyään voi kehittää juuri tuolla mindfulness meditaatiolla. Hyvät opiskelutaidot voi oppia. Myös multitaskingissa voi kehittyä jos sitä tekee tarpeeksi. Kysy vaikka kiireisessä työssä olevilta. Ongelmanratkaisu on logiikan soveltamista ja logiikan pelisäännöt voi oppia.

      Myös minua on pidetty retardina tämän takia. Ihminen, joka luulee osaavansa mitata toisten älykkyyttä on ylimielinen, koska hän luulee ymmärtävänsä mitä älykkyys on. Samalla hän asettuu toisten yläpuolelle, koska älykäs voi ymmärtää tyhmempää, mutta ei toisin päin.

      Joskus kävi asperger mielessä omalla kohdallani. Omituiset ominaisuuteni eivät tuntuneet ratkeavan ilman sitä. Mitä minä kuitenkaan millään diagnoosilla tekisin kun olen jo aikuiseksi kasvanut?

      Nykyään vain nautin rauhallisesta elämästä ja olen oma itseni. Jos joku ei hyväksy minussa niitä asioita, joita en pysty muuttamaan, hän ei kuulu minun elämääni.

    • Voin myös ilmoittautua tähän outojen joukkoon.

      Minulle moni asia, mikä on toisille monimutkaista, on helppoa ymmärtää. Olen aina ollut hyvä laskemaan päässä kaikenlaisia laskuja, mutta tapaa jolla laskin, on vaikea tuoda konkreettisesti paperille. Persukoulussa sain matematiikasta huonoja numeroita, koska en osannut tehdä lausekkeita. Pisteitä sain vai oikeista vastauksista ja opettajan mukaan olin vain laiska.

      Koulun jälkeen läksyjä tehdessäni saattoi kulua montakin tuntia, vaikka tehtäviä olisi ollut vain muutama. Ajauduin aina tuijottelemaan ikkunasta ulos ja mietiskelemään. Minulla on myös sama ongelma tuon informaation kanssa. Keskittyminen lukiessa herpaantuu, kun alan miettimään jotain lukemani informaation sovellusta tai kyseenalaistan sen. Asiat jotka eivät kiinnosta minua, eivät sitten millään jää päähän, vaikka niitä kuinka hokisi. Minua kiinnostaa vain sellaset asiat, jotka selittävät jotain toimintaa tai rakentavat uutta.

      Olisin myös voinut liittyä mensaan, mutten halunnut. Älykkyys on minulle vain suhteellinen käsite. Olen joko älykkäämpi, kuin joku muu, tai tyhmempi.

    • pascalin kolmio.

      Hei. Olen aivan täpinöissäni, koska kertomasi kuvailu on samanlainen kuin minun ajatukseni itsestäni. Rakastan hengailla sisällä yksin ja selailla vaikka National Geographya tai kaitsella muiden tekemiä taiteiluja Deviantartissa.

      Olen saanut monista älykkyystesteistä keskivertoa paremmat tulokset ja muutenkin pärjään koulussa.

      En myöskään jaksa olla keskusteluissa missä on monta osallistujaa, en osaa autokoulun teoriakokeita ja rakastan intensiivistä keskustelua kahdenkesken tai tieteenkuvalehtien plus muiden tiedelehtien lukemista. Niissä on mielenkiintoisia ns. nippelitieotjuttuja.

      En seuraa sarjoja enkä ole muutenkaan kova katsomaan televisiota. Simpsoneita yleensä kyllä katson. En seuraa niitä koska ne eivät ole totta ja usein tylsiä. Dokumentit kiinnostaa paljon paitsi historia/sotadokumentit.

      Kuuntelen mielellään rentouttavaa musiikkia kuten Merce-memories tai sitten jotain sen tapaista. Mutta yleensä menevä tanssimusiikki mitä yle Xltä kuuluu niin saa minut pauloihinsa. En kuitenkaan siis poikkea paljoakaan valtaosasta nuoria. Rakastan juhlimista ja yksin oloa. En jaksa ikinä raahaa kavereitani mukaan joka paikkaan, jos heistä ei kuulu, vaan menen solmimaan suhteita illanistujaisiin.

      Päättelykykytehtävät ovat ihania ja varsinkin jos yleistietoa kysytään. Ennen olin matemaattisesti lahjaton, mutta nykyään kun olen sitä alkanut harjoitella, omaksuin asiat nopeasti ja nykyään lukion kirjat on laskettu useaan otteeseen ihan pääsykokeita varten.

      Ajaminen liikenteessä taas sujuu minulta hyvin ja urheilu. Jotkut ovat musiikillisesti luonnonlahjakkaita, itse olen motorisesti eli urheilu on kuin veressä.

      Aristokraattisesti haluaisin keskustella samakaltaisten ihmisten kanssa kysymyksistä maailmasta vaikka, enkä niinkään jaksa kuunnella ja spekuloida muita ihmisiä tai niiden salitreeniohjelmaa. Minusta tuntuukin nykyään kun menen ystävättärien kanssa ulos. NE ON TYLSIÄ.

    • koinen eri

      Minun älykkyysosamääräni 100-115. Suorittanut kovista luonnontieteistä tutkinnon. Sain vaikeimmista kursseista korkeimpia arvosanoja. En pelkää kvanttimekaniikkaa.

      Lukion keskiarvo 7,5-8 välissä. En muista yksityiskohtia ja tarvitsen jonkin muistuttavan seikan, joka purkaa sen saataville. Esimerkiksi otsikon näkeminen saa ne tulemaan esiin.

      Pystyn kirjoittamaan erittäin kummallista ja humoristista assosiatiivista tajunnanvirtaa. Monet tykkäävät kuunnella minun erikoisia ajatuksia ja heillä on yleensä hauskaa. Eläydyn absurdeihin hokaamisiini niin loistavasti.

      Joku on ehdottanut aspergeria. On vaan vähän outoa, että systemaattisuuden osamääräni on alhainen (erittäin epätyypillistä aspergereille ja luonnontieteilijöille) ja empatiakykyni on normaalia korkeampi (moni väittää, että osaan tulkita heidän ajatuksiaan) ja tunnen voimakkaita tunteita ihmisten kanssa, mutta sosiaalisesti olen outo. Rutiinitkaan eivät ole kivoja. En kykene suorittamaan rutinoituja toimintoja 100 % oikein.

      En kykene ajamaan autolla kaupungissa juuri ollenkaan vaikka onnistuu hyvin alhaisen liikenteen ja risteysten alueella. Liikaa painetta ja unohdan liikennesäännöt. Liikunnallisesti en kykene kehon täydelliseen hyödyntämiseen.

    • pulsar

      Älykkäiden määrä suhteessa keskiverto kansalaisiin on pieni ja myöskin keskiverto kansalaiset yliarvioivat omaa älykkyyttään, jolloin heidän mielestään kaikki keskivertokäyttäytymisestä poikkeavat tavat ilmaisevat henkilön matalasta älykkyydestä.
      "Normaalisti" käyttäytyvillä ja ajattelevilla henkilöillä on pienemmät mahdollisuudet keksiä tai kehittää uusia menetelmiä, koska he keskittyvät tunnettuihin ja opittuihin asioihin. Älykkäät henkilöt turhautuvat helposti jokapäiväseen rutiiniin ja etsivät uusia kokemuksia, mitkä taasen hämmentää keskivertokansalaisia luulemaan että idiootit ovat taasen asialla kun heidän oma älykkyys ei riitä ymmärtämään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4320
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4225
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3996
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2837
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2531
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2094
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2013
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1659
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe