Keskipakoisvoima

J.W.

Jos linja-auto ajaa mutkaan vasemmalle, niin linja-autossa seisoessa keskipakoisvoima pakottaa oikealle.

Jos linja-auto on aluksi paikallaan, sitten hyppään ilmaan ja samaan aikaan linja-autoa työnnetään vasemmalle. Keskipakoisvoima siirtää minua oikealle linja-autossa.

Tässä on suppeampi systeemi ja laajempi systeemi joka sisältää suppeamman systeemin. Suppeammassa järjestelmässä oikealle siirtyminen voidaan havaita. Laajemman järjestelmän vasemmalle siirtyminen, se on linja-autossa seisovalle/hyppäävälle abstrakti käsite, hyppäjä voi väittää että se ei ole totta.

Tässä on jotain mielenkiintoista mielestäni. Miten hyppääjä saadaan tajuamaan, että on olemassa laajempi konteksti/asiayhteys ja että siellä tapahtuu asioita?

Entäs jos olen linja-auton ulkopuolella oikealla? Hyppään ilmaan ja samalla linja-autoa vedetään vasemmalle, keskipakoisvoima vie minua oikealle.

Wikipediassa on minulle hämärä selitys: "Keskipakoisvoima eli keskipakovoima on näennäisvoima, joka ilmenee tietyissä epäinertiaalisissa koordinaatistoissa, esimerkiksi pyörivässä koordinaatistossa. Se ei siis ole todellinen voima vaan johtuu tarkastelijan kiihtyvästä liiketilasta"

Onko Wikipedian määritelmässä nähtävissä nuo suppeampi ja laajempi järjestelmä?

6

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.W.
    • Oletetaan, että istut ajossa olevassa bussissa oikeanpuoleisen seinän vieressä ja bussi alkaa kaartamaan vasemmalle, niin se, mitä oikeasti tapahtuu on, että istuimesi ja ehkäpä bussin oikeanpuoleinen seinäkin alkaa työntämään sinua vasemmalle, bussin uuteen kulkusuuntaan.

      Sama suoraviivaisessa kiihdytyksessä: rajussa auton kiihdytyksessä et sinä painu penkkiin, vaan penkki painuu sinuun, välittäen kiihdytysvoiman sinuun saattaakseen sinut uuteen vauhtiin.

      Keskipakoisvoimaa ei ole, on vain kiihtyvyyden aiheuttamia voimia. Jos kiihtyvyys on nolla, on kaikkiin suuntiin vaikuttavien voimien resultantti nolla. Ei voimia.

      • Syvämiete

        Toisaalta valtava kiihdyskin voi olla hidastumista, sillä myös se että koordinaatisto sidotaan maahan, on vain sopimuskysymys (ja maan liikettä vastaan tapahtuva kiihdytys on hidastumista).

        Kaikki voimat ovat siis riippuvaisia siitä mikä sovitaan koordinaatistoksi ja tällä samalla periaatteella myös keskipakovoima on todellinen silloin kun koordinaatisto on pyörivä.


      • Syvämiete kirjoitti:

        Toisaalta valtava kiihdyskin voi olla hidastumista, sillä myös se että koordinaatisto sidotaan maahan, on vain sopimuskysymys (ja maan liikettä vastaan tapahtuva kiihdytys on hidastumista).

        Kaikki voimat ovat siis riippuvaisia siitä mikä sovitaan koordinaatistoksi ja tällä samalla periaatteella myös keskipakovoima on todellinen silloin kun koordinaatisto on pyörivä.

        Toki, mutta pitää myös muistaa, että kotiplaneettamme, Aurinkomme, Linnunrata ja galaksijoukko, johon kuulumme ovat kaikki vapaassa putouksessa.

        Ei voimia, ei kiihtyvyyttä.


    • ljlxjliohlah

      Jos linja-auto on aluksi paikallaan, sitten hyppään ilmaan ja samaan aikaan linja-autoa työnnetään vasemmalle. Keskipakoisvoima siirtää minua oikealle linja-autossa.

      Tuota ei kyllä voi kutsua keskipakoisvoimaksi tai keskeiskiihtyvyydeksi. Ei sitten millään. Massan hitaus aiheuttaa siirtymisen,, inertia.

      • Sinähän pysyt paikallasi ja linja-auto siirtyy allasi vasemmalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe