Etsin Sadonkorjuu Vanukkaan ohjetta?

tempmil

Etsin muinaista kristittyjen Sadonkorjuu-vanukkaan ohjetta. Tiedän että se on mausteinen ja makea, aivan hullaannuttavan makuinen, mutta ohjetta minulla ei ole - kenellä olisi? Siinä on todennäköisesti kardemummaa tai kanelia tai molempia, mutta ei hedelmiä eikä sitä kurpitsaa mitä monissa sadonkorjuu-vanukkaissa on.

8

236

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • tempmil

Kiitokset mielenkiintoisista linkeistä. Sadonkorjuuvanukkaan voisi ehkä tehdä tuollaiselle maitovanukaspohjalle. Luulen että sitä pitäisi maustaa kardemummalla ja kanelilla ja jokin sanoo että ehkä jopa vähän kaakaota, muttei niin paljoa että värjäisi. Tämä on nyt tällaista etsimistä kun idea tuli henkimaailman kautta ...

• keittojen jälkkäri
      • raidotusvinkkejä

http://www.ruokala.net/reseptit/selaa/21893
        tai puoleksi suklaavanukasta ja puoleksi maito- ja ne lorotat sitten kulhoon toistensa sekaan.

noista joulumausteisyta kansa taidat; jätä loppu ja lisää siihen nuo mausteet ja lorotat sitten maitokiisselin tarjoulukulhoon.

Sadonkorjuuta saat lisäämällä muutaman marjan juuri ennen tarjoilua

• tempmil
        raidotusvinkkejä kirjoitti:

http://www.ruokala.net/reseptit/selaa/21893
        tai puoleksi suklaavanukasta ja puoleksi maito- ja ne lorotat sitten kulhoon toistensa sekaan.

noista joulumausteisyta kansa taidat; jätä loppu ja lisää siihen nuo mausteet ja lorotat sitten maitokiisselin tarjoulukulhoon.

Sadonkorjuuta saat lisäämällä muutaman marjan juuri ennen tarjoilua

Hyviä ohjeita varmasti, mutta eivät ihan sitä mitä etsin, luulen että se on maitovanukas joka on maustettu, ja siinä voi olla jotakin muuta seassa, mutta mitä, ei marjoja ei kurpitsaa, jotakin muuta. Maun luonne oli mausteinen pehmeällä tavalla, siinä oli joku maku jota ei missään muussa ruuassa ole tullut vastaan, kuin sukua kardemummalle mutta jotakin muuta. Luulen että sillä on jotakin tekemistä itse vanukkaan valmistustavan kanssa, siinä tapahtunee joku kemiallinen reaktio maidon ja niiden mausteiden välillä. Rakenne oli vanukkaan rakenne ja väri kellanruskehtava. Epäilen että jos siinä olisi kaakaota se saattaisi tehdä siihen sen erikoisen maun.

• Aconitum Napellus

Hakemasi vanukas on todennäköisesti vilja/jauhopohjainen, kuten suomalaisittain esim. mämmi. Epäilisin että moni englantilaistyylinen "perinteinen" jouluvanukas on jalostunut tuosta alkuperäisestä vanukkaasta, siirtyiväthän monet sadonkorjuukauden herkut jouluun juhlan merkityksen (kristittyjen vapahtajan syntymäpäivänä) kasvaessa.
      Kristittyjen ruokakulttuurissa on myös paljon juutalaisia, ja islamilaisia piirteitä, samoin kuin suomalainen ruokaperinne on saanut vaikutteita sekä Venäjältä että Ruotsista.
      Monesti perinnereseptejä metsästettäessä resepti ei aina ole täydellinen, ja maalaisjärkeä, omasta keittiökokemuksesta puhumattakaan, joutuu käyttämään täydentämään blankit. Mutta ehkä näitä kannattaisi kokeilla reseptirungoiksi:

http://www.jewishrecipes.org/recipes/dessert/pudding/ale-pudding.html

http://www.deliaonline.com/recipes/cuisine/european/english/traditional-christmas-pudding.html

• tempmil

Tuossa juutalaisessa reseptissä on kyllä rungon tuntua, mutta kaikki nuo hedelmät saavat jäädä. Täytyypäs tutustua siihen lähemmin, kiitos sinulle.

• makua tölkistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      382
      899
    2. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      102
      875
    3. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      195
      687
    4. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      80
      670
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      66
      637
    6. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      635
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      35
      614
    8. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      609
    9. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      62
      606
    10. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      567
    Aihe