Missä vika kun muffinsit "lässähtävät" keskeltä? Siis ensin kohoavat uunissa hyvin, mutta paiston loppuvaiheessa/uunista jo poisotettua lässähtävät keskeltä muodostaen pienen (joskus suuremmankin) kuopan muffinsin keskelle. Teenkö jotain väärin vai missä vika? Joskus onnistuu joskus ei. Eri reseptejäkin olen kokeillut mutta toisinaan näin käy silti.
muffinsit lässähtävät?
10
9350
Vastaukset
- tex mex
Missä kaikki ovat? Vai tarkoittaako tämä ettei muille ole koskaan käynyt samalla lailla/ette tiedä miksi näin käy? Joka tapauksessa kummallisen hiljaista porukkaa...
- Titta
On vaikea sanoa. Olen itse tehnyt muffinsseja paljonkin. Ainoa mikä on sattunut yhren kerran, oli että halkeilivat päältä..
Onko taikinasi liian löysää... Mikä uunin lämpötila.... Mikä paistotaso....
Yleensä jos keskeltä lässähtää se on sen merkki, että ei ole paistettu tarpeeksi.Oletko kokeillut niitä tikulla...
Mikä lämpötilä? Mikä korkeus?
Vai heititkö vain jonkin täyn..
Anna ohjeet ja resepti kuin teet, niin kokeilen ensi viikolla... - tex mex
Titta kirjoitti:
On vaikea sanoa. Olen itse tehnyt muffinsseja paljonkin. Ainoa mikä on sattunut yhren kerran, oli että halkeilivat päältä..
Onko taikinasi liian löysää... Mikä uunin lämpötila.... Mikä paistotaso....
Yleensä jos keskeltä lässähtää se on sen merkki, että ei ole paistettu tarpeeksi.Oletko kokeillut niitä tikulla...
Mikä lämpötilä? Mikä korkeus?
Vai heititkö vain jonkin täyn..
Anna ohjeet ja resepti kuin teet, niin kokeilen ensi viikolla...No sehän tässä onkin ongelmana että sama juttu on tapahtunut usealla eri ohjeella. Joskus siis onnistuu joskus ei eli en usko että vika on ohjeissa. Olen paistanut alimmaisella tasolla, yleensä varmaan jotain 200 astetta ja kymmenisen minuuttia vähän siitä riippuen miltä uunissa näyttää ja mitä ohje sanoo. En ole availlut luukkua ennen kuin vasta lopussa. Ei oikein voi olla vika siinäkään ettei olisi paistettu tarpeeksi kun muffinsit lässähtävät jo uunissa paiston loppuvaiheessa. Itse epäilin josko vatkaan muna-sokerivaahtoa liian kauan, en tiedä voiko tällä olla vaikutusta. Floraa tai Keijua olen yleensä käyttänyt rasvana.
- piia
tex mex kirjoitti:
No sehän tässä onkin ongelmana että sama juttu on tapahtunut usealla eri ohjeella. Joskus siis onnistuu joskus ei eli en usko että vika on ohjeissa. Olen paistanut alimmaisella tasolla, yleensä varmaan jotain 200 astetta ja kymmenisen minuuttia vähän siitä riippuen miltä uunissa näyttää ja mitä ohje sanoo. En ole availlut luukkua ennen kuin vasta lopussa. Ei oikein voi olla vika siinäkään ettei olisi paistettu tarpeeksi kun muffinsit lässähtävät jo uunissa paiston loppuvaiheessa. Itse epäilin josko vatkaan muna-sokerivaahtoa liian kauan, en tiedä voiko tällä olla vaikutusta. Floraa tai Keijua olen yleensä käyttänyt rasvana.
olla jos vaikka vatkaat liikaa sen jälkeen kun olet lisännyt leivinjauhe-jauhosekoituksen.
itse paistan uunin keskitasolla 225astetta ja noin 10min, riippuu tietysti uunistakin, ei aivan tarkkaa lämpötilaa voi sanoa, on niin uuni kohtainen. - Titta
tex mex kirjoitti:
No sehän tässä onkin ongelmana että sama juttu on tapahtunut usealla eri ohjeella. Joskus siis onnistuu joskus ei eli en usko että vika on ohjeissa. Olen paistanut alimmaisella tasolla, yleensä varmaan jotain 200 astetta ja kymmenisen minuuttia vähän siitä riippuen miltä uunissa näyttää ja mitä ohje sanoo. En ole availlut luukkua ennen kuin vasta lopussa. Ei oikein voi olla vika siinäkään ettei olisi paistettu tarpeeksi kun muffinsit lässähtävät jo uunissa paiston loppuvaiheessa. Itse epäilin josko vatkaan muna-sokerivaahtoa liian kauan, en tiedä voiko tällä olla vaikutusta. Floraa tai Keijua olen yleensä käyttänyt rasvana.
Minä nyt taasen kirjoittelen näin yömyöhään, mutta ei voi mitään, jos se jotakuta riepoo...
Siis asiaan:
Ethän sellaista rasvaa käytä mikä on tarkoitettu vain leivän päälle?
Muna-sokerivaahtoa EI voi vatkata liian kauaa ikinä.
Yleensä muffinssien paistoaika on kyllä pidempi kuin 10 minuuttia.
Jauhojen lisäämisen jälkeen taikinaa EI SAA enää vatkata, muutoin sen kuohkeus katoaa.
Itse tein viimeksi pojantyttären synttäreille viime viikolla puolitoistakertaisen annoksen vadelma-suklaamuffinsseja. Satsista tuli noin 60 pikkumuffinia. Ei niitä voi paistaa äkkiä...
Paperivuokiin vain lusikoin taikinaa ja uuniin kun edellinen pellillinen valmistui. Paistoaika hiukka vajaa 200 astetta noin 15. min. Olivat erittäin hyviä ja kuohkeita. Parhaimmillaan oli 4 pellillistä odottamassa.
Vaahto on ylensä hyvää, kun se on vaaleata ja vispilästä valutettu taikina jää hetkeksi pinnalle... Ei saa koputella taikinakulhoa, eikä paiskoa uuninluukkua...
Voin laittaa jossain vaiheessa omia ohjeitani, kun katson ovatko kaikki koneella vai pitääkö kirjoittaa ensin. Siis jos kelpaa. - tex mex
Titta kirjoitti:
Minä nyt taasen kirjoittelen näin yömyöhään, mutta ei voi mitään, jos se jotakuta riepoo...
Siis asiaan:
Ethän sellaista rasvaa käytä mikä on tarkoitettu vain leivän päälle?
Muna-sokerivaahtoa EI voi vatkata liian kauaa ikinä.
Yleensä muffinssien paistoaika on kyllä pidempi kuin 10 minuuttia.
Jauhojen lisäämisen jälkeen taikinaa EI SAA enää vatkata, muutoin sen kuohkeus katoaa.
Itse tein viimeksi pojantyttären synttäreille viime viikolla puolitoistakertaisen annoksen vadelma-suklaamuffinsseja. Satsista tuli noin 60 pikkumuffinia. Ei niitä voi paistaa äkkiä...
Paperivuokiin vain lusikoin taikinaa ja uuniin kun edellinen pellillinen valmistui. Paistoaika hiukka vajaa 200 astetta noin 15. min. Olivat erittäin hyviä ja kuohkeita. Parhaimmillaan oli 4 pellillistä odottamassa.
Vaahto on ylensä hyvää, kun se on vaaleata ja vispilästä valutettu taikina jää hetkeksi pinnalle... Ei saa koputella taikinakulhoa, eikä paiskoa uuninluukkua...
Voin laittaa jossain vaiheessa omia ohjeitani, kun katson ovatko kaikki koneella vai pitääkö kirjoittaa ensin. Siis jos kelpaa.En käytä leipomiseen leivän päälle tarkoitettua rasvaa, vaan ihan normaalirasvaista missä lukee myös paistamiseen/leivontaan. Jauhojen lisäämisen jälkeen en myöskään vatkaa lisää, kunhan vain sekoitan jauhot joukkoon. Mutta hyvä siis tietää ettei muna-sokerivaahtoa voi vatkata liikaa eli ongelma ei ole siinä. Täytyy katsoa ensi kerralla josko olen vaikka ollut liian kovakourainen vaahdon vatkaamisen jälkeen. Kaikki reseptit kelpaa jos vaan viitsit lähetellä. Kiitos paljon neuvoista.
- -mari
Minulla oli samanlainen ongelma. Syyksi selvisi,että poikani oli paistovaiheessa avannut uunin luukun ja tarkastanut paistotilanteen ja PAM luukku kiinni ja leivonnaiset kuopalle.
- anni helenaa
kun massa on valmista pitäisi nopeasti jakaa vuokiin ja paistaa.kokeile myös isompia matalampia paperisia ´´vuokia``` (tarvikkeet saman lämpöisiä= mielellään huoneen lämpöisiä)
- leipoja
Joskus muffinssi ohjeissa on liikaa leivinjauhetta ja se aiheuttaa liian ilmoittumisen jota tuote ei kestä.Korkeintaan 7tl/16dl jauhoja. Ja jos on hyvin vatkattu sokeri-kananmunaseos niin leivijauhetta tarvitaan melko vähän.Jauhojen sekoittaminen tulee tapahtua tosi varovast ettei vaahto laskisi.Rasva lisätään sulana. Tuotteita ei kannata seisotell kovin kauan ennen uuniin panemista.
- tex mex
leipoja kirjoitti:
Joskus muffinssi ohjeissa on liikaa leivinjauhetta ja se aiheuttaa liian ilmoittumisen jota tuote ei kestä.Korkeintaan 7tl/16dl jauhoja. Ja jos on hyvin vatkattu sokeri-kananmunaseos niin leivijauhetta tarvitaan melko vähän.Jauhojen sekoittaminen tulee tapahtua tosi varovast ettei vaahto laskisi.Rasva lisätään sulana. Tuotteita ei kannata seisotell kovin kauan ennen uuniin panemista.
Täytyypä tarkkailla tuota leivinjauheen määrää. En ole koskaan kuullut että liika leivinjauhe voisi aiheuttaa tällaista, päinvastoin olen luullut että mitä enemmän leivinjauhetta sitä paremmin nousee, mistä syystä leivinjauhelusikkani ovat kyllä aina olleet aika reiluja. Saattoipa hyvinkin löytyä syy tuohon lässähtämiseen. Kiitos tiedoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839