Olen 33-vuotias nainen. Painan 81 kiloa ja olen 161 cm pitkä. Uusi vuosi ja uusi ruokavalio!! Pakko saada kiloja tippumaan. Miten onnistuisin pudottamaan painoa noin kilon viikossa? Kaikki hyvät vinkit terveellisistä ruokavalioista otetaan kiitollisena vastaan.
Miten laihdun kilon viikossa?
31
3831
Vastaukset
- LöysäNugetti
Mulla sama homma!
Ikää 27,pituus 163cm ja paino aikalailla sama kuin aloittajalla.- toimiipi,,
1200 kcal ja ruokaympyrä siinä minulle tehonnut kaiken kattavava muutos ...aamu puurolla marjoilla tai hedelmällä..kahvilla ..päivällä lautasmalli pottua. kalaa. kanaa tai lihaa ja salaattia iso kasa..päiväkahvi pulla itsellä ..joku voi ottaa rahkaa hedelmää tms..iltaruoka keittolautasellinen ..ruisleipää gefiluspiimää ..ja iltapalana ruisleipä ja hedelmä klementiiniä omppua no kuka mitäkin syö..ja vesi on tärkeä laihduksessa näin menee kilot, kävelen 5-10 km pv..ssä.. ..ja kahvakuula viuhtuu myöskin:)..joku tekee toisin minulle tämä on presis juttu ja toimii..muutama viikko meni säännöllisen syömisen totutteluun (napsin ennen sieltä ja täältä eli söin pikkuisen jatkuvasti)mutta nyt säännöllisyys on toinen luonto ei vain anna periksi! Olo keveneee ja mieli paranee..itsellä kevyt työ tämä kalorimäärä riittää mutta tietenkin jos tekee rankkaa ruumiillista työtä sitten kalorimäärää täytyy nostää...minulle riittääpi tämä..Yritystä ja Onnea jos tämä tyttö on onnistunut niin varmaan onnistuu muutkin...
- Korookoo
Miinus tuhat kaloria päivittäisestänenergiantarpeesta 7 päivää. Teoriassa.
- oppeliini1
Helpoin tapa pudottaa painoa on jättää kaikki
a) valkeasta (kuorituista jyvistä) jauhosta tehdyt ruoat pois: makarooni tuotteet, valkea leipä, pulla, kakut, leivokset, pikkuleivät
b) alkoholi kaikissa muodoissaan; viinit, oluet, lonkerot, jne. Vesi jano- ja ruokajuomana toimii kaikista parhaiten
c) tuotteet joihin on lisätty sokeria
d) pienentämällä ruoka-annoksia
Mitä sitteen jää enää jaljelle syodä?
Hedelmät, kasvikset, kokojyväviljatuotteet, pavut, herneet, vähärasvaiset maitotuotteet, kala, vähärasvaiset lihatuotteet
Lopuksi: mitä tahaansa syokin, se on kulutettava. Helpoin tapa on kävely. Tunti reipasta kävelyä vähintään kerran päivässä tekee jo ihmeitä. Tapahtui tuo kävely luonnossa tai juoksumatolla.- höpöhöpööö
no just joo :D "mitä tahaansa syokin, se on kulutettava" p*ska puhetta ja täysin naurettavaa :D
Niin kuin joku jo tuolla mainitsikin, niin ei todellakaan kaikkea syömäänsä pidä kuluttaa, eikä voikaan. Keho ja aivot tarvitsee ravintoa.
Jos lähtee sille linjalle, että pakko kuluttaa kaikki mitä syö, niin sit menee jo ajattelumaailma ruan suhteen sairaaksi. - yökukkuja
höpöhöpööö kirjoitti:
no just joo :D "mitä tahaansa syokin, se on kulutettava" p*ska puhetta ja täysin naurettavaa :D
Niin kuin joku jo tuolla mainitsikin, niin ei todellakaan kaikkea syömäänsä pidä kuluttaa, eikä voikaan. Keho ja aivot tarvitsee ravintoa.
Jos lähtee sille linjalle, että pakko kuluttaa kaikki mitä syö, niin sit menee jo ajattelumaailma ruan suhteen sairaaksi.Siinäpä oli järjen riemuvoitto. Keho tarvitsee ravintoa käyttöönsä (ravinnon käyttö = ravinnon kulutus). Eli tottakai kaikki syömänsä ylimääräistä, eli varastorasvaa on kulutettava laihtuakseen. Ihan yksinkertaista fysiikkaa.
Vai mitä ajattelit että keho tekee sillä ruuasta saadulla energialla, jollei kuluta?
Toki sille linjalle ei pidä lähteä, että kuluttaa itsetarkoituksellisella liikunnalla (esim. juoksu) kaiken, koska on myös perusenergiankulutus. Energiaa kuluu mm. elintoimintoihin, ajatteluun, vähäisimpiikiin tahdonalaisiin kehon liikkeisiin jne...
Ja kilon laihtuu viikossa, kun jää kaloreissa miinukselle sen verran mitä on kilo rasvaa kaloreina. Eli arvioit kuinka paljon kaloreita syöt ja kulutat. Tarkasti ei tietenkään ei laboratorio-oloissa pysty sellaista laskemaan Teoriassa näin, mutta parempia käytännön vinkkejä saa joku asioihin paremmin perehtynyt antaa. - Jepsssss
yökukkuja kirjoitti:
Siinäpä oli järjen riemuvoitto. Keho tarvitsee ravintoa käyttöönsä (ravinnon käyttö = ravinnon kulutus). Eli tottakai kaikki syömänsä ylimääräistä, eli varastorasvaa on kulutettava laihtuakseen. Ihan yksinkertaista fysiikkaa.
Vai mitä ajattelit että keho tekee sillä ruuasta saadulla energialla, jollei kuluta?
Toki sille linjalle ei pidä lähteä, että kuluttaa itsetarkoituksellisella liikunnalla (esim. juoksu) kaiken, koska on myös perusenergiankulutus. Energiaa kuluu mm. elintoimintoihin, ajatteluun, vähäisimpiikiin tahdonalaisiin kehon liikkeisiin jne...
Ja kilon laihtuu viikossa, kun jää kaloreissa miinukselle sen verran mitä on kilo rasvaa kaloreina. Eli arvioit kuinka paljon kaloreita syöt ja kulutat. Tarkasti ei tietenkään ei laboratorio-oloissa pysty sellaista laskemaan Teoriassa näin, mutta parempia käytännön vinkkejä saa joku asioihin paremmin perehtynyt antaa.Yhden väärinkäsityksen haluan korjata:
Kilon rasvaa voi laihduttaa, kun jää miinukselle n. 7000-8000 kcal viikossa, mutta näinhän ei oikeasti tapahdu. Jos paino laskee viikossa kilon, siitä suuri osa on lihasta. Vasta puolen kilon viikkovauhti on turvallinen laihtumisvauhti ellei halua ylpeillä myös menetetyllä lihasmassalla.
Eli kaikki jotka esittelevät laihtumistuloksiaan kilo per margariinipaketti (kuten muuten Jutta G. tekee tv-mainoksessa) valehtelevat. Kaikki kadonneet kilot eivät todellakaan ole rasvakiloja, vaikka laihduttaja näin toivookin.
- Lflforkforof
Viikossa ei voi laihduttaa kiloa. Nesteitä siitä kehosta vain poistuu siinä ajassa.
- BofFFFfff
Voihan sitä laihduttaa kilon viikossa kun laihduttaa vaan. Minulla lähti 23 kiloa 13 viikossa.
- tota noin...
BofFFFfff kirjoitti:
Voihan sitä laihduttaa kilon viikossa kun laihduttaa vaan. Minulla lähti 23 kiloa 13 viikossa.
'Lopuksi: mitä tahaansa syokin, se on kulutettava. '
Ei kaikkea mitä syö kuulu kuluttaa. Pitää jäädä 'käyttöön' vähintään 500-600 kcal tai mielummin edes 1000 kcal.
Jos kokonaikulutus on vaikka 1500 kcal ja liikut 500 kcal edestä nousee kokonaiskulutus 2000 kcal:iin. Sitten, kun syö 1000 kcal ruokaa, jää omaan käyttöön tuo 1000 kcal, se millä elät,mut laihdut silti. Ei kukaan nollalla kalorilla elä. Eli kaikkea syömää ei kuulu kuluttaa. Vain osa. - RunX
On se nesteen lähtökin laihtumista. Jos se ei ole laihtumista, niin mitä se sitten on? Kehostahan on suurin osa nestettä.
- 1+2
RunX kirjoitti:
On se nesteen lähtökin laihtumista. Jos se ei ole laihtumista, niin mitä se sitten on? Kehostahan on suurin osa nestettä.
Vain rasvan palaminen on laihtumista. Nesteen lähtö on vain nesteenlähtöä, samoin kuin nesteen kertyminenkin on vain nesteen kertymistä. Nesteen kertyminenkään ei ole lihomista. Lihoa tai laihtua voi vain rasvamäärän muutoksilla. Kaikki muu on muuta.
- -l-
1+2 kirjoitti:
Vain rasvan palaminen on laihtumista. Nesteen lähtö on vain nesteenlähtöä, samoin kuin nesteen kertyminenkin on vain nesteen kertymistä. Nesteen kertyminenkään ei ole lihomista. Lihoa tai laihtua voi vain rasvamäärän muutoksilla. Kaikki muu on muuta.
Laihtuminen on sitä että tulee laihemmaksi.
Jos nesteet lähtevät silloin laihtuu.
Kyllä aika monikin sanoo, että on laihtunut kun vaaka näyttää vähemmän, eikä sitä voi joka hetki tietää paljonko mitäkin massaa - läskiä, vettä, lihasta - on lähtenyt. - Hopi-intiaani
tota noin... kirjoitti:
'Lopuksi: mitä tahaansa syokin, se on kulutettava. '
Ei kaikkea mitä syö kuulu kuluttaa. Pitää jäädä 'käyttöön' vähintään 500-600 kcal tai mielummin edes 1000 kcal.
Jos kokonaikulutus on vaikka 1500 kcal ja liikut 500 kcal edestä nousee kokonaiskulutus 2000 kcal:iin. Sitten, kun syö 1000 kcal ruokaa, jää omaan käyttöön tuo 1000 kcal, se millä elät,mut laihdut silti. Ei kukaan nollalla kalorilla elä. Eli kaikkea syömää ei kuulu kuluttaa. Vain osa."Omaan käyttöön pitää jäädä" :D
Voi tätä älyttömyyttä.
Se oma käyttökin on kulutusta. Perusaineenvaihdunta on kulutusta. Aivotyöhön kuluva energia on kulutusta. Liikkumisen vaativa energia on kulutusta. Jos tuosta jää jotain yli, se muuttuu läskiksi.
- temppis81,0
lueppa mun jutut vertaisryhmä palstalta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10881981 Olen juurikin laihtunut tuon kilon viikossa syyskuun alusta lähtien. (paitsi nyt Jouluna pysynyt samassa lukemassa..)
- 2013_
Itselläni ei onnistuisi. 1 kg rasvaa vastaa n. 7000 kalorin vajetta. Kun peruskulutus on vain 1500 päivässä, niin saisin syödä vain 500 ja se on selkeästi liian vähän. Kulutuksen nostaminen liikunnalla taas edellyttäisi parin tunnin aerobikia päivässä, eikä ole realistista.
Isoilla ihmisillä, joilla on peruskulutus korkeampi, voisi onnistuakin.- 15+12
Ei pidä ajatella peruskulutusta, vaan kokonaiskulutusta. Peruskulutus on koomapotilaan/sänkypotilaan kulutus, eli se, mitä tervekin ihminen kuluttaa maatessa kuumeessa sängynpohjalla tekemättä mitään. Siihen tulee päälle arkitoimintojen kulutus, eli kävely kauppaan, bussipysäkille, jääkaapille, vessaan jne, siivous, ruuanlaitto, kaikki mitä ikinä ihminen päivän aikana tekeekään... Sitten vielä lisäksi erikseeen mahdollinen hikiliikunnan kulutus. Yleensä naisella jolla on peruskulutus vaikka 1500 kcal, on kokonaiskulutus 300 kcal, eli 1800 kcal.
Lisäksi rasvakilon laihtumiseen menee -9000 kcal. Kilo painoa kyllä lähtee myös -7000 kcal, mutta rasvakilo vaatii enemmän.
Esim. 60kg painava nainen kuluttaa kyllä 0,5-1h hikiliikunnassa 300-500 kcal.
Jos edellisen peruskulutus on tuo 1500, on hänen kokonaiskulutus ilman liikuntaa n. 1800 kcal. Jos hän liikkuu vaikka vain 200 kcal edestä, nousee kokonaiskulutus 2000 kcal:iin. Syömällä 1000 kcal päivässä laihdut kilon viikossa. Eli ihan realistista on. - 2013_
15+12 kirjoitti:
Ei pidä ajatella peruskulutusta, vaan kokonaiskulutusta. Peruskulutus on koomapotilaan/sänkypotilaan kulutus, eli se, mitä tervekin ihminen kuluttaa maatessa kuumeessa sängynpohjalla tekemättä mitään. Siihen tulee päälle arkitoimintojen kulutus, eli kävely kauppaan, bussipysäkille, jääkaapille, vessaan jne, siivous, ruuanlaitto, kaikki mitä ikinä ihminen päivän aikana tekeekään... Sitten vielä lisäksi erikseeen mahdollinen hikiliikunnan kulutus. Yleensä naisella jolla on peruskulutus vaikka 1500 kcal, on kokonaiskulutus 300 kcal, eli 1800 kcal.
Lisäksi rasvakilon laihtumiseen menee -9000 kcal. Kilo painoa kyllä lähtee myös -7000 kcal, mutta rasvakilo vaatii enemmän.
Esim. 60kg painava nainen kuluttaa kyllä 0,5-1h hikiliikunnassa 300-500 kcal.
Jos edellisen peruskulutus on tuo 1500, on hänen kokonaiskulutus ilman liikuntaa n. 1800 kcal. Jos hän liikkuu vaikka vain 200 kcal edestä, nousee kokonaiskulutus 2000 kcal:iin. Syömällä 1000 kcal päivässä laihdut kilon viikossa. Eli ihan realistista on.Siis kalorilaskurin (www.kalorilaskuri.fi) mukaan minä voin syödä 1505 kcal päivässä, enkä silloin lihoa tai laihdu. Mukana on vähäinen liikuntani, eli kyse lienee kokonaiskulutuksesta. Nämä arvot tiedoilla nainen 38 v, 160 cm ja 53 kg, sekä istumatyö ja kävelyä päivässä n. 15 min (liikun autolla).
Jos tiputtaisin kulutukseni 504 kcal päivässä, niin en jaksiai liikkua laisinkaan. En jaksa uksoa, että tuollainen elämä olisi terveellistä.
No, mutta minä en ole laihuttamassa, koska siihen ei ole tarvetta. Syksyllä tiputin kesäkiloja vajaa puolen kilon viikkovauhtia.
- tässä vinkit
Minulla lähti 10 kg viidessä kuukaudessa, yksinkertaisesti syömällä vähemmän. Päivän ensimmäisen aterian söin vasta klo 11. Siihen asti pari kupillista kahvia. Kaikkea söin mutta vähän. Ei välipaloja. Ilta ruoka klo 16-17. Perunaa ja kastiketta, salaattia. Illalla pari kuivaa näkkäriä ja vettä. Oli opeteltava nukkumaan vaikka oli nälkä! Kannattaa sitten vaikka jumpata että iho kiinteytyy, muuten jää löysää ihoa roikkumaan.
Itse olen onnistunut painonpudotuksessa siten, että syön mitä ennenkin, mutta vähentäen. Voi aina miettiä missä voi vähentää ja karsia ilman että nälkiintyy ja se on sitten taas siinä. Jos haluaa pudottaa kilon viikossa on liikuntaa oltava jo aika paljon, ja ravinnon melko niukkaa. Se kuuri ei yleensä tuota kestävää tulosta. On opittava uusi tapa syödä.
- -20kiloo
Ei mitään laihdutus kuureja!!!!! vaan muutos elämämän tapoihin!
Terveellinen ruoka joka ei ole hiilihydraatti painotteinen
Eli peruna, makarooni, leipä vähemmälle enemmän kalaa kanaa kasviksia
mukaan pähkinät ja vaikka välipalana protsku juomaa.
säänöllinen liikunta reipas tunti niin että tulee hiki. Vettä 2-3 litraa päivässä!
Ja jos pystyy alottaan aamun reippaalla lenkillä ennen aamu palaa niin hyvä!
Makeet herkut pois, joskus voi pitää herkku päivän vaikka 2kertaa kuussa "löysä päivä" mut kuin pääsee vauhtiin ja saa aikaan tuloksia ei niitä herkku päiviä niin kaipaa! tulokset kannusta.
Kuntosalille kortti ja oikeet ohjeet mukaan, lenkille tai hiihtämään
Tsemppiä elämän taparemonttiin!
T.ens kesänä sixpack esiin..- Burtyul
Se muutos elämäntapoihinhan on se laihdutuskuuri :S
- eräs laihduttaja
Burtyul kirjoitti:
Se muutos elämäntapoihinhan on se laihdutuskuuri :S
Riippuu siitä miten muutoksen tekee. Laihdutuskuuri tarkoittaa monille "kalorit alas ja kilot nopeasti pois" -tyyppistä laihdutusta. Elämäntapamuutos taas vaatii sellaisia muutoksia, joita voi noudattaa kalorimäärää suurentamalla vaikka loppuikänsä.
Moni esimerkiksi jättää laihduttaessaan rasvan minimiin koska siinä on paljon kaloreita, mutta pysyvästi niin ei voi tehdä tai sairastuu. Riittävä määrä rasvaa on terveyden kannalta välttämätöntä. Siksi monessa ei-kuurimaisessa laihdutusohjelmassa rasvasuositus on sama kuin yleisissä ravitsemussuosituksissa, eli vähintään neljäsosa päivän kaloreista. Pelkkään laihdutukseen tähtäävistä ohjelmista löytyy lähes täysin rasvatonta syömistä suosiviakin (esim. painonvartjoiden ohjelma oli tällainen kun vielä Suomessa toimi).
- Laihduttaja1
Itse aloitin myös laihduttamisen ja viidessä päivässä paino putosi 2kg. Kävin vähän yli tunnin lenkeillä joka päivä. Söin hedelmiä ja jätin herkut ja vaalean leivän ja vaihdoin kaikki rasvattomaan.
Toivotan onnea sinulle! :) - yksinkertaista
Sitä laihtuu jos kuluttaa enemmän kuin syö. lisäämällä liikuntaa ja syömällä terveellisesti laihtuu varmasti.
- Pullatätinä
Kiitos kaikille vastauksista. Olen edelleenkin ollut vuoden alusta lähtien "laikkarilla". Eli olen jättänyt karkit ja muut herkut pois ja pienentänyt annoskokoja.
Pidän ruokapäiväkirjaa. Syön tavallista kotiruokaa, mutta pienempinä annoksina ja olen lisännyt erilaisten salaattien syöntiä.
Kävelenkkejä olen tehnyt muutamia ja määrää aion nostaa pikku hiljaa. Kunto nyt tosi huono koska en ole juuri liikkunut. Puoli tuntia on ollut hyvä aloitusmäärä minulle. Kunhan kunto paranee nostan 45-60 minuuttiin/lenkki.
Juon myös paljon sokeritonta tavallista lipton-teetä ( hieman rasvatonta maitoa). Jano- ja ruokajuomana vettä.
Te jotka olette onnistuneet laihtumaan kilon (tai enemmän) viikossa, kertokaa mitä teitte ja mitä söitte ja kuinka paljon? Pitikö liikkua paljon vai riittikö pelkästään kävelylenkit? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.- cuba libre
Painoni putosi pahimmillaan noin 10-12 kg kahdessa kuukaudessa. Tuolloin painoni oli 102-116 kg, mies sukupuoli. Kaloreita en laskenut, mutta suht proteiinipitoista 2000kcal molemmin puolin. 2 kertaa viikossa pitkälti yli tunnin tyhjentävät aerobiset 3 kertaa viikossa kuntosalitreeniä reippaahkoilla painoilla kävelyä sinne tänne kuntopyörää crosstraineria.
Vedin kroppani kyllä pelon rajamaille, mutta taisi nitisten kestää. En suosittele, koska siinä helposti voi mennä moni asia vikaan. Nyttemmin olen nostanut kaloreita noin tuhannella ylöspäin ja katsonut ravintokoostumuksen suositusten mukaiseksi. Kunto on noussut kyllä, samaten lihasten suorituskyky parantunut.
- helposti näin
Kilot lähtee helposti liikkumalla ja kuntoilemalla. Reippaasti vaan vaikka kuntosalille. Kuntpyörää polkemaan, crosstraineria ja juoksumattoa. Painojakin pitää nostella. Pitää myös syödä terveellisesti ja ei saa syödä herkkuja. Ei kaikista herkuista tarvii luopua et joku suklaapatukka kerran viikossa sallitan. Paino putoo liikkumalla syömällä normaalia ruokaa, salaattia ja hedelmiäkin.
- helposti näin
Jätä se kävely ja ala juoksemaan. Jos vaan kävelet niin laihdutat vielä ensi vuonnakin. Kävelyllä ei paljoo kuluta kaloreita. Itse pudotin 25 kg 5 kk juoksemalla ja kuntopyörää polkemalla ja syömällä terveellisesti. Minusta kävely on ajan haaskausta ja se ei kuluta paljon mitään. Sulle pitää tulla kunnon hiki jos meinaat pudottaa painoa.
- huonotneuvot.
helposti näin kirjoitti:
Jätä se kävely ja ala juoksemaan. Jos vaan kävelet niin laihdutat vielä ensi vuonnakin. Kävelyllä ei paljoo kuluta kaloreita. Itse pudotin 25 kg 5 kk juoksemalla ja kuntopyörää polkemalla ja syömällä terveellisesti. Minusta kävely on ajan haaskausta ja se ei kuluta paljon mitään. Sulle pitää tulla kunnon hiki jos meinaat pudottaa painoa.
Kakkapuhetta! Kävely riittää mainiosti jos kävelee reippaasti päivittäin noin tunnin. Kaikki ei halua juosta. Sitä paitsi tyhmää neuvoa juoksemaan, jos ei tiedä toisen kuntoa.
- cuba libre
huonotneuvot. kirjoitti:
Kakkapuhetta! Kävely riittää mainiosti jos kävelee reippaasti päivittäin noin tunnin. Kaikki ei halua juosta. Sitä paitsi tyhmää neuvoa juoksemaan, jos ei tiedä toisen kuntoa.
Kävely sopivan mittaisilla juoksupätkillä tuntuu todella tehokkaalta, eli juoksua ja palauttavaa kävelyä vuorotellen, oman kunnon mukaan, ja vähintään 45 min, mielellään 1h setti kerrallaan. Tämä vaan voi olla kenkku vaihtoehto polville.
Kunnon kohotessa voikin luonnollisesti siirtyä juoksuun, eli silloin välillä vähän reippaampaa spurttia ja palauttavaa hölkkää toisinaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692703
- 632644
- 681782
- 241617
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 371180