Lapissa kuolee poroaitoihin ja sähkölinjoihin jopa yli 40 000 kanalintua vuosittain, arvioi Metsähallitus. Eniten lankoihin lentää riekkoja.
Ihmisen rakentamat maastoesteet verottavat pahimmilla alueilla lintukantaa enemmän kuin metsästys.
Metsähallitus aikoo selvittää, miten lintukuolemia voitaisiin vähentää. Keinoina voisivat olla aitojen merkitseminen, niiden mataloittaminen tai turvallisemmat aitamateriaalit.
Erilaisia aitoja on Lapissa noin 15 000 kilometriä. Valtaosa niistä on porotalouden käytössä.
- Tappiot ovat niin merkittäviä, että erityisesti riistaväki on halunnut jo vuosia tehdä jotain. Nyt asia yritetään saada kunnolla jalalle, sanoo eräsuunnittelija Jarmo Katajamaa.
Katajamaan mukaan poronomistajat pitää saada mukaan hankkeeseen. Elinkeinolle ei myöskään haluta sälyttää uusia kustannuksia.
Poronomistajat eivät hanketta vastusta, jos rahoitus järjestyy.
- Ensin on kuitenkin tutkittava kunnolla. Siihen porotalouden rahat eivät riitä, että se joutuisi itse maksamaan kaikkien aitojen merkinnän, korostaa Paliskuntain yhdistyksen puheenjohtaja Jukka Knuuti.
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/poroaitoihin-kuolee-tuhansia-kanalintuja/1284185
Missä Riekot?
12
490
Vastaukset
- lullibiegga
Noh, etpä olis tuotakaan tiennyt ellei lapin kansa olis asiasta kirjottabu.. taas yks syyihmisille päässä valittamaan ja pätemään.. hankippa sieki oikeita töitä ja jätä se paskanpuhuminen.
- ammatti aitamies
Kyllä tuo Metsähallituksen arvio riekoista poroaidassa on liiottelua,olen ajanut
tuhansia km aidan vartta talvella ja kesällä,eikä miitä riekkoja ole kyllä kasapäin siellä näkynyt,ihmettelenki mitähän se Metsähallitus tuolla tuulesta temmatulla jutulla oikein aikoo ???????? - aitamies
Ei riitä tuo arvio, satojatuhansia metsäkanalintuja sanoisin. olen kymmeniä tuhansia kilometrejä aidan varsia kulkenut tarkastamassa.
- Tutulta kuulostaa
Kainuussa poro/metsäpeura aita tekee ihan samaa tuhoa. Ei kannattaisi ihmisen mennä rakentelemaan aitoja metsän eläimien riesaksi.
- rauhoitetaan ne
Eikö voisi lopettaa lintujen metsästystä, säästyisi lintuja ja näin välttämättömien poroaitojen vahinko saataisiin tasapainotettua.
- Ammatti aitamies
Tuskimpa on tuo "aitamies" kulkenut meriäkään aitojen varsia,kun laskettelee
noin lööperiä. - metsohallitukse mies
Itse olen ajellut aitojen vierillä miljoonia kilometrejä. ihan pelkästää jo kuolleita metsoja on näkynyt roikkumassa aidoissa tuhansia miljardeja.
mistähän se johtuu että ilmassa ei näy koskaan kuolleita lintuja vaikka ilmoja on pidellyt jo vaikka kuinka pitkää
todellinen aidosti asiasta huolestunut riistaväki on jo tehnyt asialle vuosikausia vaikka mitä. he ovat nimittäin vapaaehtoisesti merkinneet pienellä värikkäällä kankaalla kaikki ne kohdat aitoihin joihin on joskus jokin lintu lentänyt. kaikki metsässä kävelleet tietävät tämän. - säälittävät raukat
Todellinen huolestunut riistaväki olisi rauhoittanut linnut tuon takia.
Mutta oma napahan se on lähinnä, ahneet metsästäjät tekevät mitä vain, kunhan saavat ampua lintuja. Laittavar värikkäitä nauhoja aitoihin, kunhan saavat ampua sen viimeisenkin linnun. - rakastan petoja
Petokorvausten maksu lopetettava
(Lapin kansasta lainattua tekstiä)
HYVÄ KIRJOITUS!! Lue
Poronomistajat ovat kyenneet jollain konstilla valtaamaan sadan vuoden aikana peuran laidunalueet itselleen.
He vaativat lisäksi yhteiskunnan taloudellista osallistumista omaan liiketoimintaansa.
Missään ei tule kysymykseenkään, että jonkun tuottajan naudat päästettäisiin luonnon helmaan toisten maille, vaikka ne ovatkin täällä kauemmin laiduntaneet kuin porot.
Kun luontoon kuuluva peto tappaa nälkäänsä sinne kuulumattoman laiduneläimen, niin eikö vaan laki ole omistajan puolella ja pane vahingot ”naapurin piikkiin” ja veronmaksajien maksettaviksi, vaikka oikea maksaja olisikin kehätien sisällä asuva vihreä tai itse poronomistaja.
Petovahinkokorvauksien maksaminen poronomistajille pitää lopettaa veronmaksajille kuulumattomana kohtuuttomana kuluna heti.
Vastaavasti petojen rauhoitus yläperän laidunalueilta tulee poistaa. Poropaimenelle pitää sallia oikeus poistaa tokkaa uhkaava peto kuitenkin siten, ettei konevoimaa saa käyttää metsästykseen. Hiihtämällä pyytäminen sallittakoon vaikka naapuripitäjän puolelle.
Kyseisellä vaihtokaupalla yhteiskunta säästää miljoonia euroja vuosittain. Luulisi rahalla olevan käyttöä suojelualueiden lunastamisiin tai kaivostoiminnan valvontoihin.
Laki ei saa kuitenkaan estää petojen säilyttämistä eteläisen Suomen metsäalueilla.
Tärkein saavutus uudella lailla saavutetaan synergiaedulla. Syyttelyt ”itsestään kuolleiden” porojen panemisista petojen piikkiin loppuisivat ja paimentolaiskulttuuri nousisi arvoon entisten aikojen. - arviomies1
Lapissa kuolee nälkään jopa yli 40 000 kanalintua vuosittain, arvioi arviomies. Eniten lankoihin lentää ukkoja, jotka postailevat typeriä lehtiuutisia ja linkkejä keskustelupalstoille.
Ihmisen rakentamat keinotekoiset riidat verottavat pahimmilla alueilla järjenkäyttöä enemmän kuin kukaan uskoisi.
Arviomies aikoo selvittää, miten lintukuolemia voitaisiin vähentää. Keinoina voisivat olla paitojen merkitseminen, niiden maadoittaminen tai turvallisemmat paitamateriaalit.
Erilaisia paitoja on Lapissa noin 15 000. Valtaosa niistä on kaapissa.
Lapiot ovat niin merkittäviä, että erityisesti riistaväki on halunnut jo vuosia tehdä jotain. Nyt lapio yritetään saada kunnolla jalalle, sanoo arviomies.
Arviomiehen mukaan kanalinnutt pitää saada mukaan hankkeeseen. Arviomiehelle eikä kanalinnuille ei myöskään haluta sälyttää uusia kustannuksia.
Kanalinnut eivät hanketta vastusta, jos rahoitus järjestyy.
Ensin on kuitenkin tutkittava kunnolla. Siihen arviomiehen rahat eivät riitä, että se joutuisi itse maksamaan kaikkien paitojen merkinnän, korostaa arviomies. - am-vm-59
Olen nähnyt kun eräs ivalolainen "tuplakarhunkaataja" on kehunut
ampuneensa koiralleen n.55 riekkoa talvessa.Sillä "pitäähän koiran saada koulutusta" oli perustelu.
Minäkin olen kävellyt pitkin ylä-lapin aitoja, eikä niissä mitään riekkoja ole näkynyt.
Jos niitä riekkoja olisi roikkumassa pitkin aitoja, olisi siellä melkoinen trafiikki, kun ihmiset niitä kilvan keräilisivät.
Metsähallitus syyllistää mm.poronomistajia lintukadosta, vaikka todellinen syy
on siinä, että metsähallitus ahneuksissaan myy lupia enemmän kuin kanta kestäisi ja toinen syy on metsästäjien ahneus ja tyhmyys, niin kuin alussa kerroin. - turhaa aitaa
Eikö nyt sitä riekkoa voitaisi rauhoittaa metsästykseltä ja miksi niitä aitoja ei sitten pureta pois ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301- 181280
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232