Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ruisleipä

täti

Hei kaikki kotileipurit ! Osaako kuka sanoa mistä johtuu, kun aloitan ruisleipätaikinan teon juuren kanssa, menee kaikki hyvin siihen asti kunnes seuraavana päivänä alustan taikinan, sitä en saa nousemaan millään konstilla ?

Myös sitten käy lähes samalla tavalla kun teen siitä taikinasta leivät nousemaan, nekään ei nouse kunnolla, oli lämpöä alta tai päältä.

Uunissa sitten loppujen lopuksi tietysti nousevat, mutta leivät repeää rumasti.
Äitini teki ennen leipää, ne oli niin hyvin nousseet ennen uuniin panoa nätille pienille viiruille.
APUA !

11

1987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipuri mies

      luulisin että taikina juuressa on vikaa ,herätä juuri aivan pienellä hiivalla ,mutta vähän!!!!!!!!!!!

    • täti

      Kiitos vihjeestä, leipurimies ! Kyllä laitan hiivaa taikinaan vähän, mutta laitan sen vasta sen jälkeen, kun olen liuottanut juuren lämpimään veteen ja lisännyt ruisjauhoja niinkuin veteläksi velliksi, sitten laitan hiivan.
      Kun taikina on ollut pari - kolme tuntia siinä tilassa, kuohuu hyvin, eli näyttää kyllä juuri hiiva toimivan.

      Eli tarkoitatko, että laitan sen juurimöykyn taikinapyttyyn kuiviltaan ja sekoitan siihen hiivan veteen sekoitettuna ja sitten vasta koko taikinan neste jauhot ?

      Vastausta odotellen ?

    • leipurimies

      Olet kokenut leipuri ,että perus asiat on varmaan OK siis lämpötila,jauhojen huoneen lämpö ym.,tulee mieleen sana sitko vaivaatko käsin vai koneella vaivaaminen on yksi tekiä

    • täti

      Hei taasen ! Kyllä minä alustan leipätaikinan ihan omilla pikku kätösilläni, on nim. niin pieni taikina sekä uuni, että teen vain 4 kpl leipiä kerrallaan.

      Tuleepas tässä mieleen jopa se, että jospa olen vaikka liian lämpimässä sitä taikinapyttyä hautonut, kun uunin päällä se on yön yli ja on tosi lämmin koko pytty, kun aamulla sen sieltä otan alas.

      Happamuuttakin on tarpeeksi jo alle vuorokaudessa tullut.

      Kokeilenkin seuraavalla kerralla vähän vähemmällä lämmöllä.

    • Kaksivasenta

      Hei Täti!
      Miten kävi? Joko kokeilit alhaisempaa lpt:laa.

      Minulla on ongelmana keittiöni viileys. Raski ei tahdo jaksaa käydä kuin jonkun tunnin aloituksesta ja ilmeisesti jäähtyy sitten liian viileäksi. Vaikea keksiä yöksi sopivan lämmintä paikkaa.

      Onkohan missään myynnissä sopivan kokoista lämpöpeittoa leveäsuisen sankon kokoiselle astialle. Tai lämpöalusta, jonka lämmön voi säätää niin matalalle että muoviastiakin sen kestää.

      Millähän muulla keinoin raskia vois pitää lämpimänä? Pesuhuoneessa on kyllä lattialämmitys, mutta sen käyttäminen moiseen tunnustaa jo tuhlailulta.

    • täti

      Heippa vaan kaksivasenta ( kättä )
      En ole vielä kokeillut, mutta tulevalla viikolla kyllä aion sen tehdä.
      Huono on muoviastiaa lämmittää muualla kuin uunin päällä, mutta jos ei ole kuin sähköuuni, ei se käy, mutta jos taikina-astia mahtuu uuniin, mikä estää laittamasta uuniin yön ajaksi 30-35 asteen lämmön, ei se koko yötä ole virta päällä.

      Kun se kuitenkin on NIIN HYVÄÄ se itse tehty leipä.

      Laitappa viestiä, oliko neuvosta apua. ( itse teen aina jouluaaton vastaisena yönä imelletyn perunalaatikon juuri sillä tavalla )

    • kaksivasenta

      Kiitos ajatuksesta, mutta toteutus ei taida onnistua minun uunillani. Alin lpt on 50 astetta, joten vaikka astia mahtuukin uuniin, se taitaa olla liikaa.

      Mutta ei luovuteta. Maailma on täynnä ratkaisuja kunhan keksii oikean kysymyksen.

    • Varpulan emäntä

      Hei missä asutte???? Järjestän ruisleipäkursseja kerran kuussa 1800-luvun talossani Sipoon Talmassa, lähellä Keravaa ja 30-40 min ajomatkan päässä Helsingistä.

      Käyn läpi kurssillani kaikki tietämäni ruisleipäniksit ja jokainen osallistuja saa mukaansa itse leipomansa lämpimän leivän sekä nokareen 106-vuotiasta juurta.

      Itse en laittaisi aitoon juureen leivottuun leipään koskaa hivaa, koska sen jälkeen se ei enää ole aito ruisraskijuuri.

      Mutta tapojahan on yhtä monta kuin leipojaakin :)))


      Katso lisää www.varpula.fi

      • kaksivasenta

        Valitettavasti aivan liian kaukana, Kainuussa asti. Tuo 106-vuotias juuri kuulostaa kyllä juhlalliselta.
        Sain ostettua ilman hiivaa tehtyä leipätaikinaa, josta otin osan käyttöön ja pakastin osan varmuuskopioksi.


    • sade60

      Luin jostain vinkin, että kylpyhuoneen lämmitetyllä lattialla voisi olla sopiva paikka kehitellä ruistaikinan juurta ja -raskia.

      Teen omani teräskattilassa, jonka ensin lämmitän huuhtelemalla sen tilkalla kiehuvaa vettä. Sekoitan raskin, kansi päälle (ilmarako pitää olla) ja kattila pesuhuoneen lattialle lämpimään kohtaan, ja ämpäri nurinpäin päälle. Mittari kannen päällä näytti 28 astetta. Hyvin kuplii.

    • Leipien tekijä

      Tässä kaksi loistavaa vinkkiä, joilla olen saanut ruisleivistäni täydelliset. Video ja ohje.

      Teen ohjeen mukaisesti ja yön hapatan leivän sähköuunissa (lämmitän sen 50 asteiseksi ja sammutan virrat ja annan yön hapata siellä) Kun taikina on alustettu kohotan kaksi tuntia sähköuunissa (välillä laitan uunin lämpiämään 50 asteeseen ja sammutan virrat, muutaman kerran parin tunnin aikana teen näin.) Leivät kohoton myös uunissa, sillä se on vedoton paikka.

      Kohotessa leipien pinta pitääkin vähän repeillä siitähän silloin tietää että ne ovat kohonneet tai siis liikkuneet.

      Mutta suosittelen katsomaan tuon videon siitä saa paljon vinkkejä, sekä ohje josta saat hyvää leipää ja ilman hiivaa.

      http://www.kareliaalacarte.fi/fi/karjalaiset-perinneruuat/135

      http://www.puukarinpysakki.fi/fi/ruokailu/pysakin leipa/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe