somali? somalialainen?

...

Kumpi näistä on muuten oikein? Jos maan nimi on 'Somalia', niin eikö sitten 'somalialainen' eikä 'somali'?

Esim. 'Kenia'-> 'kenialainen' eikä 'kenili'

Toisaalta, maan nimi on kai joskus ollut 'Somalimaa', mutta siitä on jo aikaa.

14

1057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K.k.

      Eiköhän esimerkiksi Kroatiassa asu sekä kroaatteja että muita kroatialaisia, ts. sellaisia Kroatian asukkaita, jotka eivät ole etniseltä taustaltaan kroaatteja.

      • kivityömies

        Tämän kirjoittaja asusti hamassa nuoruudessaan yhden talvikauden Suomen Ateenassa kämppäkaverinaan ihka-aito urdu...

        Veikas Huovinenas muuten taisi joskus kirjoittaa littlejutun aiheesta "Ostjakki ja voguli"?

        Muistaako joku miten se meni?...


    • mä vaan........

      käytetään sanaa somali, eli se on tavallaan slangia, mutta tarkoittaa ihan samaa.

      • ...

        Mutta voiko sen käsittää lievästi rasistiseksi?
        Onhan esim. 'japsi' vähän negatiivisesti virittäytynyt.
        Sana 'somali' on sointuu sitäpaitsi vähän samalle kuin 'sopuli' tai 'sipuli'.


      • suomali
        ... kirjoitti:

        Mutta voiko sen käsittää lievästi rasistiseksi?
        Onhan esim. 'japsi' vähän negatiivisesti virittäytynyt.
        Sana 'somali' on sointuu sitäpaitsi vähän samalle kuin 'sopuli' tai 'sipuli'.

        itali=italialainen?


    • filologisti

      Entisessä Tsekkoslovakiassa asui tsekkejä.

      Kyseinen valtio on jakautunut Tsekiksi ja Slovakiaksi?

      Ovatko nykyiset tsekit Tsekin asukkaita?
      Slovakian puolelle jääneet eivät liene enää! Ovatko slovakkeja, vai mitä ovat?

      • K.k.

        Minun (tarkistamaton) käsitykseni on, että Tšekin tasavallassa (Tshekissä, Tšekinmaalla, Tshekinmaalla) asuu pääsääntöisesti tšekkejä ja Slovakiassa vastaavasti slovakkeja. Kummallakin kansalla on oma kielensä (kielisukulaisia toki). Tšekinmaa on teollistuneempi ja vauraampi ja sen asukasluku on kymmenisen miljoonaa Slovakian viittä vastaan. Slovakia on ollut itsenäinen valtio aikaisemminkin, joskus ennen II maailmansotaa. Tšekkoslovakia oli tavallaan kahdesta kansallisvaltiosta sulautettu liittovaltio, vaikka sitä tuskin hallittiin liittovaltioperiaatteella (taisi olla ennemminkin jonkinlainen kauko-ohjausperiaate...)

        Slovakian pääkaupunki Bratislava muuten sijaitsee aivan Itävallan itärajan tuntumassa; se ja Wien ovat naapurikaupunkeja! Saksalaiset ja saksankieliset tuntevat Bratislavan nimellä Pressburg (Preßburg).

        Jotenkin minä myös yhdistäisin mielessäni Tšekin ja historiallisen Böömin (engl./lat. Bohemia). Olisikohan sitten historiallinen Määri (engl./lat. Moravia) pääosin nykyisen Slovakian alueella? Netissä kahlaamalla kai tuokin selviäisi, kun vain jaksaisi.

        Äskettäin hymyilytti hieman, kun luin jostain suomenkielisestä tiedotusvälineestä jonkun henkilön syntyneen Moraviassa! Kas kun ei suomeksi puhuta saman tien Bohemiasta, Bavariasta tai Rhineland-Palatinatesta!


      • K.k.
        K.k. kirjoitti:

        Minun (tarkistamaton) käsitykseni on, että Tšekin tasavallassa (Tshekissä, Tšekinmaalla, Tshekinmaalla) asuu pääsääntöisesti tšekkejä ja Slovakiassa vastaavasti slovakkeja. Kummallakin kansalla on oma kielensä (kielisukulaisia toki). Tšekinmaa on teollistuneempi ja vauraampi ja sen asukasluku on kymmenisen miljoonaa Slovakian viittä vastaan. Slovakia on ollut itsenäinen valtio aikaisemminkin, joskus ennen II maailmansotaa. Tšekkoslovakia oli tavallaan kahdesta kansallisvaltiosta sulautettu liittovaltio, vaikka sitä tuskin hallittiin liittovaltioperiaatteella (taisi olla ennemminkin jonkinlainen kauko-ohjausperiaate...)

        Slovakian pääkaupunki Bratislava muuten sijaitsee aivan Itävallan itärajan tuntumassa; se ja Wien ovat naapurikaupunkeja! Saksalaiset ja saksankieliset tuntevat Bratislavan nimellä Pressburg (Preßburg).

        Jotenkin minä myös yhdistäisin mielessäni Tšekin ja historiallisen Böömin (engl./lat. Bohemia). Olisikohan sitten historiallinen Määri (engl./lat. Moravia) pääosin nykyisen Slovakian alueella? Netissä kahlaamalla kai tuokin selviäisi, kun vain jaksaisi.

        Äskettäin hymyilytti hieman, kun luin jostain suomenkielisestä tiedotusvälineestä jonkun henkilön syntyneen Moraviassa! Kas kun ei suomeksi puhuta saman tien Bohemiasta, Bavariasta tai Rhineland-Palatinatesta!

        > Olisikohan sitten historiallinen Määri
        > (engl./lat. Moravia) pääosin nykyisen
        > Slovakian alueella? Netissä kahlaamalla kai
        > tuokin selviäisi, kun vain jaksaisi.

        Pitipähän jos ei kahlata niin ainakin vilkaista. Maakunta Määri/Moravy/Moravia/Mähren on sittenkin nykyisen Tšekin tasavallan alueella ja Slovakia sen kaakkoispuolella (välissä osa Karpaattien vuoristoa).

        Määrin alueen suurimpia kaupunkeja näyttäisivät olevan Brno, Olomouc, Ostrava, Jihlava ja Zlín. Tšekin tasavallan kakkoskaupunki Brno on eteläisen ja Ostrava pohjoisen Määrin keskus.

        Eräällä tšekkiläisellä nettisivulla näkyy englanninkielisen version "Bohemia and Moravia" olevan tšekinkielisessä versiossa "Čech a Moravy" ikään kuin Böömi olisi tšekeille "se varsinainen Tšekki" ja Määri määriteltäisiin miten määriteltäisiinkään.


      • Muistelija

        Edesmennyt kuopiolaiskoomikko Pertti Pasanen sanaili eräässä TV-ohjelmassaan lähemmäs neljä vuosikymmentä sitten jotenkin tähän tapaan:

        "Ei ole yhtään prahaa, pitänee kirjoittaa tšekki!"


    • asiaa

      Eikös se mennyt niin, että somali on Somaliassa olevan somali-heimon jäsen ja somalialainen taasen Somalialainen joka ei ole somali-heimon jäsen.

      Somali sanan käyttö taisi olla erittäin epäkohtelias puhuttaessa somalialaisesta koska somali-heimo on hyvin väkivaltainen heimo ja harva Somaliasta tänne paennut kuuluu siihen heimoon. Ettei ollut jopa niin että tänne paenneet somalialaiset pakenivat nimen omaan noita väkivaltaisia somaleja?

    • Nandi-heimo

      Otan tästä lähtein 2 isoa koiraa mukaan aina, kun liikun seuraavissa paikoissa:

      - Leppävaaran Sellon kirjasto, jonka nimeksi voisi muuttaa nuorisotalo, koska paikan ovat vallanneet kovaääniset luku- ja kirjoitustaidottomat somalit. Mitä luku- ja kirjoitustaidottomat somalit tekevät KIRJASTOSSA?

      - Pasilan juna-asema.
      - Itäkeskus.
      - Helsingin Rautatieasema.

      Missä osoitteissa asuu lähinnä somaleita? Voisin käydä katsomassa, millaista on touhu ja käydä taloyhtiön grillillä paistamassa sianliha-makkaraa. Herkullista tuoretta makkaraa voin heittää maistiaisiksi parvekkeelle, jos nälkäinen "älä-wälä-bälä!" tulee parvekkeelleen huitomaan.


      http://fi.wikipedia.org/wiki/Abdigadir_Osman_Hussein

      4704 Suomessa asuvasta somalialaisesta vain 440 kävi töissä. Ylivoimainen enemmistö eli 91 % heistä ei käynyt töissä.

      Mikä työvoimareservi somalit ovat tulevaisuudessa? Kovasti huudetaan, että sairaanhoitajia pitäisi saada Afrikasta asti.

      • Myö työ hyö

        Mutta eikös se ole hyvä, että somalit ovat pääasiassa työttöminä? Eivät siis ole viemässä suomalaisten työpaikkoja.


      • böööhöö..

        no huhuhu... harmi et kaikki ei pelkää koirii.. suurin osa kyllä... joka liittyy uskontoo :) mutta minä tässä olen koiraani (isoon saksanpaimenkoiraani) raahannu ja tutusttuttanut somaleihin, ja jotkut kyllä tykkäävät talutella sitä :) ja aika outoa jos tunnen paljonpaljon töissä käyviä somaileita.. valitettavasti kyllä mäkin kassalla tai joissain ruokakaupoissa.. :/ plus kyllä ne osaa lukee ja kirjottaa ihan siinä missä muutkin.. okei joillakin on opetus vaihees.. mut suomi ei oo mikää helpoin kieli.. eli gus duug!! dhillo...
        waa mahadsantahay :)


    • hra X

      Näitähän on:

      skotti, britti, afgaani, uzbekki, kazakki, kirgiisi

      "Eikös se mennyt niin, että somali on Somaliassa olevan somali-heimon jäsen ja somalialainen taasen Somalialainen joka ei ole somali-heimon jäsen."

      Eikös se ole niin, että kaikki Somaliassa asuvat ovat somalialaisia. Ne, jotka eivät ole somaleja, ovat jonkin muun heimon jäseniä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      178
      1731
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      864
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      445
    Aihe