Alituskorkeus

Neiti 32

Ikuisuuskysymys: Onko kukaan vetänyt 17 metrin mastonkorkeudella Särkänsalmen sillasta läpi Naantaliin. Alla olevassa tekstinpätkässä väitetään, että se onnistuisi Luonnonmaan puoleisesta laidasta:

Särkänsalmen läppäsiltahanke
15.8.2002 (Dnro19/553/2001, 1/553/2002)

Esityksen tekijä
Rymättylän kunta
Naantalin luonnonsuojeluyhdistys

Viite: Rymättylän kunnan kirje 19.12.2001 ja Naantalin luonnonsuojeluyhdistyksen kirje 18.12.2001

Tiepiirin selvityksen mukaan läppäsiltaa koskeva suunnitelma liittyy Merimaskun Kirkonsalmen sillan rakentamista koskevaan vesiylioikeuden päätökseen 31.12.1998, jonka perustelujen mukaan myöhemmin mahdollisesti tarvittava avattava silta on perustellumpaa rakentaa Särkänsalmen tiepenkereeseen, koska Särkänsalmen väylä soveltuu syvyytensä ja väljyytensä vuoksi paremmin suuremmille veneille kuin Merimaskun kapea ja matala väylä.

Särkänsalmen sillan alitse kulkee 5 metrin syvyinen väylä, jonka suurin sallittu alikulkukorkeus on ollut 15,5 metriä. Turun tiepiirin tekemien mittausten mukaan Särkänsalmen sillan alikulkukorkeus on Luonnonmaan puoleisessa aukossa 20 metrin leveydellä vähintään 17,0 metriä. Sillan alikulkukorkeudeksi on kesällä 2002 merkitylle osalle 16,5 metriä. Tätä korkeammilla aluksilla ei nykyään ole mahdollista kulkea Naantalin vierasvenesatamaan.

49

4063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2444

      Veden korkeus vaihtee purjehduskauden aikana tuolla päin suunnilleen -30 -> 40, joten ehkä matalan veden aikaan voisi kokeilla varovasti 17m mastolla.

      Olen pohtinut 16m maston mahtumista ja on jäänyt menemättä, mutta 16.5m uusissa kartoissa antaa toivoa.

      Olemme suunnitellet jotain valvontakameraa maston päähän, jotta voisi tutkia korkeuksia tarkemmin. 700 euron arvoista tuulianturia ei viitsi oikein kolistella siltoihin.

      • halpaaOn

        Lagaton uusi tuulianturi maksaa n. 400€


      • mittamies.1

        Eipä toimi normikamera tässä tarkoituksessa. Veneen pituusuuntainen kulma vaihtelee kuormauksen (tankit, henkilöt, kaljat, varusteet) , tuulen , aallokon, nopeuden ja virtauksen vuoksi useita asteita. Tämän vuoksi et saa metrien päästä mitään käsitystä kamerakuvasta jos kysymyksessä on muutaman kymmenen sentin tarkkuusvaatimus. Jos et sitten löydä jostain mastoon mahtuvaa gyrokameraa - jonka hinnalla ostat kylläkin repullisen tuuliantureita.
        Tehokas tasolaaseri voisi olla parempi ratkaisu. Sillä saisi seuran saareen saapuessa elokuun iltanakin kivat efektit ja kaikki katsastusmiehet kimppuunsa.


      • 2444
        halpaaOn kirjoitti:

        Lagaton uusi tuulianturi maksaa n. 400€

        Ei taida sopia nke systeemiin;-)


      • fbsdy
        mittamies.1 kirjoitti:

        Eipä toimi normikamera tässä tarkoituksessa. Veneen pituusuuntainen kulma vaihtelee kuormauksen (tankit, henkilöt, kaljat, varusteet) , tuulen , aallokon, nopeuden ja virtauksen vuoksi useita asteita. Tämän vuoksi et saa metrien päästä mitään käsitystä kamerakuvasta jos kysymyksessä on muutaman kymmenen sentin tarkkuusvaatimus. Jos et sitten löydä jostain mastoon mahtuvaa gyrokameraa - jonka hinnalla ostat kylläkin repullisen tuuliantureita.
        Tehokas tasolaaseri voisi olla parempi ratkaisu. Sillä saisi seuran saareen saapuessa elokuun iltanakin kivat efektit ja kaikki katsastusmiehet kimppuunsa.

        "Tehokas tasolaaseri voisi olla parempi ratkaisu. Sillä saisi seuran saareen saapuessa elokuun iltanakin kivat efektit ja kaikki katsastusmiehet kimppuunsa."

        hyvä idea, meiltä löytyy taloprojektin jäljiltä bilteman sekä pyörivä että vatupassilaser. Hämärässä tuollaiset halpikset toimivat ihan hyvin. Isopurjeen nostimeen jos virittäisi pystytangon, johon laserin kiinnitäisi ja saisi maston yläpuolelle.


      • kaxx1
        fbsdy kirjoitti:

        "Tehokas tasolaaseri voisi olla parempi ratkaisu. Sillä saisi seuran saareen saapuessa elokuun iltanakin kivat efektit ja kaikki katsastusmiehet kimppuunsa."

        hyvä idea, meiltä löytyy taloprojektin jäljiltä bilteman sekä pyörivä että vatupassilaser. Hämärässä tuollaiset halpikset toimivat ihan hyvin. Isopurjeen nostimeen jos virittäisi pystytangon, johon laserin kiinnitäisi ja saisi maston yläpuolelle.

        Mitenkäs tarkka laseretäisyysmittari kävisi. Saisi mitattua kannelta etäisyyden eikä tarvitse mastoon hilata mitään.


    • Massan voimaa

      Tuosta on menty ainakin 17 metrin mastolla kallistamalla venettä sivulle heitetyn puomin päähän ripustetun tukevan gastin avustuksella.

      • Mallisuoritus
        tuossa näkyykin kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=oEYLoT66Z6Q&feature=related

        Just noin. Siitä selviää, miten homma hoidetaan. Muutamaa yksityiskohtaa kannattaa vielä hioa verrattuna videon esimerkkiin. Ja koska Särkänsalmen silta ei ole nostoselainen (murr), on yksi riski vähemmän kuin noilla naapureilla.


    • Naantali spreads

      Nykyään moneen Naantalin satamaan pääsee helposti. Rymättylän kirkkolahteen, Merimaskuun ja vielä Kultaranta golfin satamaan.

    • DolphinD

      Aikaisemminkin tuosta on yritetty korkealla mastolla. Taisi olla
      joskus 90-luvun loppupuolella, kun ko. sillan alla seisoi purkkari. Kun tultiin lähemmäksi, niin nähtiin, että sillä on mastonhuippu jumissa siltapalkkien välissä. Meripelastus oli paikalla auttamassa. Oltiin matkalla Naantaliin, joten ei jääty katsomaan miten tarina päättyi.

    • bttbybrvrj

      Jos kartassa annetaa korkeudeksi 16,5m, niin se vissiin tarkoittaa normaalilla vedenkorkeudella. niin paljonko siinä on oikeasti varaa?

      • 4135

        Olisiko noin vähän alle metri.


      • 14+12

        Eikös se ole niin, että alituskorkeuksiin ei anneta mitään marginaalia vaan se on "just tasan" keskivedestä? Väyläsyvyyksissä sen sijaan on marginaali.


      • Bossu
        14+12 kirjoitti:

        Eikös se ole niin, että alituskorkeuksiin ei anneta mitään marginaalia vaan se on "just tasan" keskivedestä? Väyläsyvyyksissä sen sijaan on marginaali.

        On kai niissä joku aaltovara, muistaakseni enintään metri.


      • Kdxugv
        Bossu kirjoitti:

        On kai niissä joku aaltovara, muistaakseni enintään metri.

        Marginaali siltoihin on 0,2-1 metriä, johtoihin marginaali on enemmän ja riippuu siitä, mitä johdoissa liikkuu. Kun sähköllä on taipumus hypätä, en lähtisi kokeilemaan lainkaan yli merkissä olevan lukeman.

        Merellä marginaali lasketaan keskivedestä, susävesillä kauden ylävedestä.


    • 1510

      Kyllä siitä 17 metriä alta menee, anna mennä vaan.

    • helvetti

      Aloitetaanpa uusi keskustelu Särkänsalmen läppäsillasta 21018

    • Siltaläppä

      Itse en pidä läppäsiltaa tarpeellisena, vaikka kuulun niihin veneilijöihin, joiden veneellä ei nykyisten siltojen alta pääse. Naantali on kaukana kesälomapurjehtijoiden reiteiltä, joka kulkee Hanko-Naantali-Ahvenanmaa välillä. Naantaliin on päivän purjehdus Nauvosta ja ainoa jatkoreitti tulee samaa Kautta takaisin Airiston eteläpäähän. Enpä usko, että monikaan suuri purjevene kiinnostuisi käynnistä Naantalissa, varsinkin jos läppäsilta aukeaisi vain pari kertaa päivässä.
      Vaihtoehtoja voisi olla vierasvenesataman rakentaminen Ukko-Pekan sillan viereen, josta on kävelymatka keskustaan. Jos isot veneet välttämättä halutaan Naantalin keskustaan, vois olla parempi vaihtoehto tehdä uusi silta Kuparivuoren huipulta Luonnonmaalle ja purkaa nykyinen silta.

      • huono.idea

        Ei kukaan mene veneellä Naantaliin voidakseen kävellä siellä. Naantalin vetovoima on juuri olossa kaupungin keskustassa, joka on aivan omanlaisensa. Siksi vierassatama Ukko-Pekan sillanpielessä on aivan kuolleena syntynyt ajatus.


      • Puhut nyt vain helsinkiläisten reiteistä. Käypä joskus Nauvon pohjoispuolella kesällä, niin yllätyt, kuinka vilkas liikenne siellä on ja isoja veneitä. Myös moni vanha kaljaasi tms. voisi tulla sulostuttamaan Naantalin rantoja. Paraisilla käytän usein läppäsiltaa, ajelen silloin tällöin myös autolla sen sillan yli. Ei se mikään iso rasite ole autoilijallekaan. Paraisten silta avautuu puolen tunnin välein, jos joku on vetänyt sillanpielen narusta. Naantalin silta voisi avautua vaikka kahden tunnin välein, jolloin haitta olisi vielä paljon pienempi.


      • R33BlueEyes

        Tuo nykyinen 16,5 m alituskorkeus on sellainen että en omalla 33ft veneelläni uskaltaisi alta mennä. Jos oman seuran ja kavereiden uusia venehankintoja katselee veneiden koko jatkaa kasvuaan aika merkittävästi. Mitään laajempaa tilastoa itselläni ei ole mutta nämä hankinnat/haaveet ovat olleet luokkaa min. 38 - 40 ft. Tällä kun mennään pidempi tovi niin eipä sinne Naantaliin paljoa purkkareita ilmesty ilman avattavaa siltaa.


      • MitaanTietamaton

        Kautta rantain olen kuullut taas läppäsiltakeskustelua, kun se pulpahti maakuntakaavan selvitykseen mukaan. Mielipiteet ovat jokseenkin fanaattisia puolesta ja vastaan. Suuri osa veneilijöistä puoltaa (ei suinkaan kaikki) kuten myös Naantalin rannan ravintoloitsija tai onkohan siellä jo muitakin yrittäjiä. Sillan saariston puolella asuvat, yrittäjät (myös matkailuyrittäjät), veneilijät ja mökkeilijät vastustavat.

        Taloudesta ei ole kiinnostunut kukaan, kuten ei tie- tai veneliikennemääristä. Saati sitten muihin vaikutuksiin, jotka ovat oman navan ulkopuolella. Argumentit oman mielipiteen puolesta kuuluvat olevan analyyttisestä puntaroinnista kaukana.

        Kaavan tekijät perustavat läppäsillan ajatukselle veneilyn runkoväylästä Virolahdelta Pohjanlahdelle, jossa huviveneet ovat poissa kauppa-alusten väyliltä. Väylän kriteerinä on 2,4m syvyys ja 18m alituskorkeus. Tämä on siis se väylä, joka on merkitty merikarttaan vihreällä jakautuen Saaristomeren alueella kahdeksi. Tästä tehdään pistoja muutamiin kohteisiin. Naantali City:ssa halutaan yhtä pistoa vierasvenesatamaan. Länteen kohti Kustavia ei runkoväylä tule jatkumaan.

        Venesataman rakentaminen Campingin viereen ei ole ratkaisu, koska kaikki Naantaliin tulevat turistit haluavat katsoa yli 17m korkeuteen kohoavia mastoja, sanoo matkailuväki. Myös meille läskiperseveneilijöille reilu kilometrin matka on mahdoton ja sitä paitsi puiston kävelytie on muutenkin täynnä 5-vuotiaita lapsia ja äitejä rattaineen kävelemässä Muumiparkista Muumimaailmaan, sanovat saaristolaiset.


      • elkkis

        Eipä ole järjettömämpää puuhaa kuin joku läppäsillan rakentaminen. Kyllä suomenmaassa löytyy varmasti tärkeämpiäkin rahareikiä.
        Ne muutamat mastonkuljetus alukset voivat hyvin parkkeerata sinne sataman puolelle ja kipparit voivat sen verran persettään nostaa että kävelevät sinne kaupungille, tai menkööt taksilla jos ei jaksa kävellä.


      • HyväHanke
        elkkis kirjoitti:

        Eipä ole järjettömämpää puuhaa kuin joku läppäsillan rakentaminen. Kyllä suomenmaassa löytyy varmasti tärkeämpiäkin rahareikiä.
        Ne muutamat mastonkuljetus alukset voivat hyvin parkkeerata sinne sataman puolelle ja kipparit voivat sen verran persettään nostaa että kävelevät sinne kaupungille, tai menkööt taksilla jos ei jaksa kävellä.

        Mitä älyttömämpi hanke, sitä varmemmin siihen saadaan EU-rahaa. Hanke on siten järkevä tapa ottaa hynät pois. Muuten se läppäsilta rakennetaan esim. Kreikkaan.


      • ehkäpä.järkeä
        elkkis kirjoitti:

        Eipä ole järjettömämpää puuhaa kuin joku läppäsillan rakentaminen. Kyllä suomenmaassa löytyy varmasti tärkeämpiäkin rahareikiä.
        Ne muutamat mastonkuljetus alukset voivat hyvin parkkeerata sinne sataman puolelle ja kipparit voivat sen verran persettään nostaa että kävelevät sinne kaupungille, tai menkööt taksilla jos ei jaksa kävellä.

        Näyttipä tuo tehty selvitys läppäsillan olevan taloudellisesti kannattava. Paitsi turistit, myös 15 m maston kanssa kulkevat haluavat katsoa yli 17 m mastoja. Siksi yksi 20 m masto vetää mukaansa viisi pienempää. Nyt satama on todella kuihtuneen näköinen, eikä houkuttele ketään. Ja kuten jo pariin otteeseen todettu, ei kyse ole ihmisten pääsystä Naantaliin. Jos haluaisin vain käydä siellä, menisin autolla. Mutta veneellä motiivi on asua siinä keskustan tunnelmassa, sellaista ei muualla ole.


    • Siltainsinööri

      Kun näet siltaa lähestyttäessä ruorimiehen paikalta maston huipun yläpuolella sillan pohjan pääset sen ali. ota vaikka kiikarit avuksi seuraavan kerran jonkin sillan ali mennessä niin opit tekniikan.
      sinä vaiheessa kun pohja näkyy etäisyydestä voit pätellä paljonko on ilmaa.

      Jos hifistellä haluat laita ison nostimeen keppi ja sen nuppiin levy ja nosta se ylos niin että se on kaikkien härpäkkeiden ylä uolella ja sitten kiikaroi sitten levyä että meneekö se ali.

      Ki nyt osaat solmia ison nostimen molemmat päät lenkiksi ja sitoa kepin kahdesta kohtaa niin että se osoittaa yläspäin kun vedät sen mastoon.

      • Joakim1

        Venessäni masto on 17 m korkea vedenpinnasta (tuulimittari ehkä 30 cm ja VHF antenni 1 m tuon yläpuolella) ja ruorimiehen paikka 5 m maston takana, silmät ehkä reilut 2 m vedenpinnasta. Jos 18 m silan haluaa nähdä alapinnaltaan, pitää sillan nurkan olla vain 30 cm päässä mastosta. Aika vaikea on hallitusti päästä noin lähelle ilman riskiä hajoittaa tuulimittari trikolori tai jopa itse masto.

        Paljon korkeammalla sillalla homma tietysti toimiii, mutta silloin on yleensä jo ennestään selvää, että ali mennään helposti. Joissain nostosilloissa voi ehkä olla epävarmuutta onko silta 15 vai 25 m korkealla, jos mitään korkeusmerkintöjä ei näy. Tuollainen tuli vastaan Hollannissa. Silta oli niin massiivinen, että 25 m korkeuteen nostettuna näytti liian matalalta. Suurin nostokorkeus taisi olla 70 m luokkaa.


      • menikö.ali
        Joakim1 kirjoitti:

        Venessäni masto on 17 m korkea vedenpinnasta (tuulimittari ehkä 30 cm ja VHF antenni 1 m tuon yläpuolella) ja ruorimiehen paikka 5 m maston takana, silmät ehkä reilut 2 m vedenpinnasta. Jos 18 m silan haluaa nähdä alapinnaltaan, pitää sillan nurkan olla vain 30 cm päässä mastosta. Aika vaikea on hallitusti päästä noin lähelle ilman riskiä hajoittaa tuulimittari trikolori tai jopa itse masto.

        Paljon korkeammalla sillalla homma tietysti toimiii, mutta silloin on yleensä jo ennestään selvää, että ali mennään helposti. Joissain nostosilloissa voi ehkä olla epävarmuutta onko silta 15 vai 25 m korkealla, jos mitään korkeusmerkintöjä ei näy. Tuollainen tuli vastaan Hollannissa. Silta oli niin massiivinen, että 25 m korkeuteen nostettuna näytti liian matalalta. Suurin nostokorkeus taisi olla 70 m luokkaa.

        Ja tavallisesti etummaisena on tuulianturi, joka on päreinä pienimmästä hipaisustakin. Ei kenelläkään ole vaikeutta nähdä, mahtuuko sillan alta, kun on jo sen alla. Sitä ennen ei siltainsinöörin kikka toimi.


      • menikö.ali kirjoitti:

        Ja tavallisesti etummaisena on tuulianturi, joka on päreinä pienimmästä hipaisustakin. Ei kenelläkään ole vaikeutta nähdä, mahtuuko sillan alta, kun on jo sen alla. Sitä ennen ei siltainsinöörin kikka toimi.

        Itse mittasin kerran erään sillan korkeuden narun avulla. Lasketaan painolla varustettu naru sillalta veden pintaan, mitataan narun pituus, mitataan sillan rakenteiden korkeus ja todetaan veden korkeus lähimmällä mittausasemalla. Sen sillan alituskorkeus oli merkitty 14 metriksi, mittausteni mukaan alituskorkeus oli vähintään 15 metriä nollavedellä, todennäköisesti noin 16, mutta käytin konservatiivisia arvioita laskuissani. Jos joku on Särkänsalmen sillan tienoilla liikkeellä, mitatkaa ja laittakaa tulos tänne.


    • seppomartti

      Yksinkertaista: Johdon tai sillan alta ajaessa ei voi veneestä silmämäräisesti arvioida mahtuuko masto alta. Yleensä tulee kauhuhetki juuri ennen alitusta vaikka tilaa lopulta jäisi metri tai pari. Veneessäni olevaa kiikaria tai lasermittaria en ole huomannut kokeilla. Täytyy harjoitella kun tilaisuus tulee.

    • Kevarikaveri

      Täytyy soittaa messengerin näköpuhelu kännykästä A kännykkään B. Sitten laitetaan kännykkä B pussiin ja hilataan pussi maston huippuun. Kännykästä A sitten katsotaan, miltä näyttää.

      • WayUpThere

        Minä yleensä tähyilen toppikameran kuvasta aina uutta siltaa lähestyessäni että mahtuuko. Jos horisontti näkyy sillan alapuolella niin kaikki on hyvin. Tosin hämärässä on vaikeampaa nähdä kunnolla kun asentaja idiootti laittoi punaisen toppivalon niin lähelle kameraa että sen loiste häiritsee.


      • WayUpThere kirjoitti:

        Minä yleensä tähyilen toppikameran kuvasta aina uutta siltaa lähestyessäni että mahtuuko. Jos horisontti näkyy sillan alapuolella niin kaikki on hyvin. Tosin hämärässä on vaikeampaa nähdä kunnolla kun asentaja idiootti laittoi punaisen toppivalon niin lähelle kameraa että sen loiste häiritsee.

        Vielä yksi keino on laseretäisyysmittari. Asetetaan vatupassin ja astelevyn avulla mittari 45 asteen kulmaan veneen keulaan. Kun mittari näyttää etäisyyden sillan pohjaan, saadaan sillan korkeus vedestä tasasivuisen kolmion pythagoraan lauseesta plus mittarin korkeus veden pinnasta. 18-metrisen sillan korkeus saadaan selville n. 17 metriä ennen siltaa. Muitakin kulmia voidaan tietysti käyttää.


      • MitaanTietamaton

        Tässä myös faktaa: https://www.varsinais-suomi.fi/images/tiedostot/Maankaytto/2010/liikenne/varsinaissuomi/sarkansalmenmerivaylavaikutusselvitys.pdf vuodelta 2008. Toki kymmenen vuotta vanha, mutta eihän maailma muutu kovin paljon vai muuttuuko sittenkin?

        Turun tiepiirin kustannusarvio sillalle on 2-2,5 M€
        Läppäsilta lisää matkailutuloja vähintään 75.000 €/vuosi.
        Tieliikenteen matka-ajan menetysten arvo enintään 63.000 €/vuosi.

        Viivytys kohdistuu enintään 600 autoon vuorokaudessa.
        Tieliikenteen kasvu 1996-2006 on ollut lähes 50% ja ennustetaan kasvavan 2020 mennessä 28%.
        Ensimmäisinä kausina läppäsiltaa käyttää 350-450 venettä, joista vierasveneitä oletetaan olevan 250.
        Vuonna 2030 veneiden määrä voi olla kaksin- tai kolminkertainen (500-750).
        Merimaskun salmessa kulki 1999 heinäkuussa 188 yli 16m korkeaa venettä Tiehallinnon mukaan (muistaakseni laskennassa Naantalissa käynyt tai sieltä poistunut vene nosti laskuria mennen tullen).

        Naantalin matkailutulot 2005 olivat 37 M€.
        Vuonna 2007 venesatamassa yöpyi 4000 venekuntaa.
        Vierasveneilijän rahan käytöksi arvioidaan 120€/hlö/vrk.
        Vierasveneily tuo Naantaliin rahaa yli miljoona €/vuosi.

        Kylpylälaivan tulovirta selvityksessä on miljoonia euroja ja sopimusehtojen mukaan. Vesialue on vuokrattu 50 vuodeksi ja laiva ei saa olla poissa paikaltaan 12kk pidempää aikaa. Selvitys kertoo, että kylpylän laajennusmahdollisuus mantereella on rajallinen. (Vuonna 2014 laiva siirtyi Lontooseen ja kylpylää laajennettiin 3600 neliötä, joten maailma on tältä osin muuttunut. Kylpylälaiva ei ole mukana uudessa maakuntakaavan selvityksessä.)


    • hurjapie

      Jos kallistat venettä vähintään 20°, niin veneen korkeus pienenee alle 16 metriin.

      • SaattaaTullaJumi

        Tuosta proseduurista ovat asiantuntijat jo vuosikymmenet varoitelleet, joten kannattaa pysähtyä tarkkaan mietintään ennenkuin moiseen ryhtyy.


      • Joakim1

        Kyse tietysti on huumorista, mutta tosiaan 17 m mastoa 20 astetta kallistamalla korkeus tippuu 20 asteeseen. Miten kallistus onnistuu. Purjehtien varmaankin helpoiten, mutta tuuli saattaa heiketä juuri alituksen aikana. Moottorilla ajaen pitäisi saada aika suuri kallistava voima. Omassa veneessäni on suunnilleen 17 m masto ja sen oikaiseva momentti on n. 100 kgm/deg eli 20 astetta vaatii n. 2000 kgm momentin. Puomi on 5 m pitkä, joten senkin päähän pitäisi laittaa 400 kg paino. 20 asteen kallistumalla se puomin pää olisi 1,7 m matalammalla eli pää olisi jo lähellä vettä ja se paino todennäköisesti vedessä.

        Ei siis ole käytännössä mahdollista kallistaa noin muita kuin kanttiköliveneitä. Viime vuonna Suomessa vierailleen CQS:n saisi kölin kääntämällä kallistumaan jopa 35 astetta. Valitettavasti maston toppi olisi edelleen yli 30 m korkeudella, joten lohtu olisi laiha.


    • seppomartti

      Edellä Bossu nym. ovat ehdotelleet lasermittaria. Koetin laserilla mitata saalinkien korkeuksia kannesta ja maston huipun etäisyyttä kummastakin partaasta. Ei meinaa millään onnistua, koska ilmassa lasersädettä ei saa suuunnattua. Maston tyvestä ylös punaista spottia liikuttamalla suuntaus vaivoin onnistuu mutta avaruuteen hukattuna ei löydä enää kohdetta. Takilassa ei toimi mutta sillan alakansi on laajempi kohde, ehkä onnistuisi?


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        Riippuu varmaan vehkeestä. Rannikkotykistön lasereilla mitattiin merellä kymmenien kilometrien päähän. Tässä vehje, jolla saisi tuloksen laskettua suoraan, ehkä tehoakin pikkaisen paremmin kuin halvimmissa laitteissa? https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000575/Laserliner-DistanceMaster-Compact-Pro-etaisyysmittarikulmamittari-Bluetooth

        Kotitehtävä: Koitappa mitata käsivaraisella lasermittarilla kuinka keskellä mastosi huippu on. Teoriassa helppoa. Kerro kuinka onnistuit.


      • ehdot.tulee
        Bossu kirjoitti:

        Riippuu varmaan vehkeestä. Rannikkotykistön lasereilla mitattiin merellä kymmenien kilometrien päähän. Tässä vehje, jolla saisi tuloksen laskettua suoraan, ehkä tehoakin pikkaisen paremmin kuin halvimmissa laitteissa? https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000575/Laserliner-DistanceMaster-Compact-Pro-etaisyysmittarikulmamittari-Bluetooth

        Kuluttajille, tai ammattikäyttöönkään myytävien laserien tehot ovat kertaluokkaa 1 mW. Rannikkotykistön laitteissa varmasti ainakin tuhatkertainen, eikä kai kohdistaminenkaan perustu sen punaisen täplän havaitsemiseen. Aurinkoisena päivänä ulkona piti veneen mittausta tehdessä käyttää sekä hyvin heijastavaa taustaa että punaisia laseja ristiviivalaserin viivan löytämiseen, samoin laseretäisyysmittarin kanssa. Mittojen ottaminen laserilla käsivaralla on sattumanvaraista. Sisällä hallissa kaikki on paljon helpompaa.

        Jätän suosiolla seppomartin kotitehtävän suorittamatta silläkin uhalla, että saan miinuksen open vihkoon.


      • seppomartti kirjoitti:

        Kotitehtävä: Koitappa mitata käsivaraisella lasermittarilla kuinka keskellä mastosi huippu on. Teoriassa helppoa. Kerro kuinka onnistuit.

        Olen sellaisella mittaillut aiemmin, ja mastonhuippu on varmasti erittäin hankala mitata, kun siinä ei ole vaakasuoria tasoja. Sillan pohja taas on erittäin helppo, mutta kirkas aurinko, 45 asteen kulma ja muut häiriöt haittaavat. Sunnuntaina ajoin 14 metrin ilmajohdon alta 13,6 metrin mastolla, ja siinä oli kyllä mahdoton arvioida silmillä katsomalla, miten käy.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Olen sellaisella mittaillut aiemmin, ja mastonhuippu on varmasti erittäin hankala mitata, kun siinä ei ole vaakasuoria tasoja. Sillan pohja taas on erittäin helppo, mutta kirkas aurinko, 45 asteen kulma ja muut häiriöt haittaavat. Sunnuntaina ajoin 14 metrin ilmajohdon alta 13,6 metrin mastolla, ja siinä oli kyllä mahdoton arvioida silmillä katsomalla, miten käy.

        Tuo arvioiminen voisi onnistua melko helposti esim. seuraavilla tavoilla.

        Katso perämiehen paikalta miten suuntima johtoon/siltaan muuttuu maston toppiin nähden lähestyttäessä estettä. Ajelemalla niukkojen siltojen alta varmaankin voisi oppia miltä pitää näyttää, jotta menee ali. Ilman tuota oppia pitäisi saada jotenkin myös vaakasuora etäisyys esteeseen. Korkealla olevan esteen suuntima muuttuu nopeasti ja matalalla olevan hitaammin.

        Maston toppissa on kohdevalo (toimisikohan trikolorikin?), josta tulee keila/piste esteeseen jonkin verran yläviistoon vaakatasoon nähden. Tämä keila/piste osuu "kaukaa" esteeseen ja alkaa siirtyä alaspäin ennen alitusta. Pitää poistua kokonaan esteeltä tai sen alapintaan ennen kuin ollaan kriittisen lähellä.

        Molemmat tietysti vaativat olosuhteet, joissa voi ajaa hallitusti hyvin hitaasti ja peruuttaa tarvittaessa myös hallitusti.

        Vastaavaa tekniikkaa käytän parkkeeraamiseen lähelle seinää. Autoni keulan pituutta on vaikea arvioida kuskin paikalta. Valojen keilan suppenemisesta näkee hyvin miten lähellä keula on seinää ja tuolla tekniikalla voi ajaa muutaman sentin päähän seinästä luotettavasti.

        Tuo ilmajohto varmaankin oli useita metrejä yli nimelliskorkeutensa.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Tuo arvioiminen voisi onnistua melko helposti esim. seuraavilla tavoilla.

        Katso perämiehen paikalta miten suuntima johtoon/siltaan muuttuu maston toppiin nähden lähestyttäessä estettä. Ajelemalla niukkojen siltojen alta varmaankin voisi oppia miltä pitää näyttää, jotta menee ali. Ilman tuota oppia pitäisi saada jotenkin myös vaakasuora etäisyys esteeseen. Korkealla olevan esteen suuntima muuttuu nopeasti ja matalalla olevan hitaammin.

        Maston toppissa on kohdevalo (toimisikohan trikolorikin?), josta tulee keila/piste esteeseen jonkin verran yläviistoon vaakatasoon nähden. Tämä keila/piste osuu "kaukaa" esteeseen ja alkaa siirtyä alaspäin ennen alitusta. Pitää poistua kokonaan esteeltä tai sen alapintaan ennen kuin ollaan kriittisen lähellä.

        Molemmat tietysti vaativat olosuhteet, joissa voi ajaa hallitusti hyvin hitaasti ja peruuttaa tarvittaessa myös hallitusti.

        Vastaavaa tekniikkaa käytän parkkeeraamiseen lähelle seinää. Autoni keulan pituutta on vaikea arvioida kuskin paikalta. Valojen keilan suppenemisesta näkee hyvin miten lähellä keula on seinää ja tuolla tekniikalla voi ajaa muutaman sentin päähän seinästä luotettavasti.

        Tuo ilmajohto varmaankin oli useita metrejä yli nimelliskorkeutensa.

        Ihan hyvä menetelmä, mutta ilmajohdoissa on marginaali, muistaakseni 1,5 - 4 metriä, mitä pitäisi jäädä välii, ettei tule valokaarta. Tuossa oli 5 johdinta ja se oli ilmeisesti Nauvon pääsyöttö Paraisten suunnasta, eli marginaalin pitäisi olla lähempänä 4 metriä.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuo arvioiminen voisi onnistua melko helposti esim. seuraavilla tavoilla.

        Katso perämiehen paikalta miten suuntima johtoon/siltaan muuttuu maston toppiin nähden lähestyttäessä estettä. Ajelemalla niukkojen siltojen alta varmaankin voisi oppia miltä pitää näyttää, jotta menee ali. Ilman tuota oppia pitäisi saada jotenkin myös vaakasuora etäisyys esteeseen. Korkealla olevan esteen suuntima muuttuu nopeasti ja matalalla olevan hitaammin.

        Maston toppissa on kohdevalo (toimisikohan trikolorikin?), josta tulee keila/piste esteeseen jonkin verran yläviistoon vaakatasoon nähden. Tämä keila/piste osuu "kaukaa" esteeseen ja alkaa siirtyä alaspäin ennen alitusta. Pitää poistua kokonaan esteeltä tai sen alapintaan ennen kuin ollaan kriittisen lähellä.

        Molemmat tietysti vaativat olosuhteet, joissa voi ajaa hallitusti hyvin hitaasti ja peruuttaa tarvittaessa myös hallitusti.

        Vastaavaa tekniikkaa käytän parkkeeraamiseen lähelle seinää. Autoni keulan pituutta on vaikea arvioida kuskin paikalta. Valojen keilan suppenemisesta näkee hyvin miten lähellä keula on seinää ja tuolla tekniikalla voi ajaa muutaman sentin päähän seinästä luotettavasti.

        Tuo ilmajohto varmaankin oli useita metrejä yli nimelliskorkeutensa.

        "Katso perämiehen paikalta miten suuntima johtoon/siltaan muuttuu maston.."
        Kerran Euroopan halki, 5 x Ruotsin halki ja vuosikausia Saimaalla ei riittänyt minulla oppimiseen. Aina yhtä epävarmaa silmämääräisesti. Kiikarin mahdollista apua tulen kokeilemaan.
        "Maston toppissa on kohdevalo..." Ei toimisi kuin pimeässä ja silloin kanavat ovat yleensä kiinni. Johtojen havainnointiin tuskin pimeässäkään.
        "Sunnuntaina ajoin 14 metrin ilmajohdon alta 13,6 metrin mastolla". Onneksi 0.4m marginaali ei varmaan ollut kyseessä. Johtojen korkeus lienee kuviteltavissa oleva minimi kuumana päivänä. Yleensä reunoilla lähempänä pylvästä on metrikaupalla korkeammalla.


      • seppomartti kirjoitti:

        "Katso perämiehen paikalta miten suuntima johtoon/siltaan muuttuu maston.."
        Kerran Euroopan halki, 5 x Ruotsin halki ja vuosikausia Saimaalla ei riittänyt minulla oppimiseen. Aina yhtä epävarmaa silmämääräisesti. Kiikarin mahdollista apua tulen kokeilemaan.
        "Maston toppissa on kohdevalo..." Ei toimisi kuin pimeässä ja silloin kanavat ovat yleensä kiinni. Johtojen havainnointiin tuskin pimeässäkään.
        "Sunnuntaina ajoin 14 metrin ilmajohdon alta 13,6 metrin mastolla". Onneksi 0.4m marginaali ei varmaan ollut kyseessä. Johtojen korkeus lienee kuviteltavissa oleva minimi kuumana päivänä. Yleensä reunoilla lähempänä pylvästä on metrikaupalla korkeammalla.

        Johdoista ilmoitetaan suurin sallittu mastonkorkeus, jolla ei sähkö lyö läpi. Johtojen oikeaa korkeutta ei ilmoiteta. Aallokkovaraa tai varavettä ei ole, vaan etäisyys keskivedestä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe