Hyväkuntoisen naisen lihasprosentti?

diagnoosivaaka

Onko tietoa mikä on hyväkuntoisen naisen lihasprosentti, edes suurinpiirtein? Yli 30 %, yli 35 %? vai miten paljon?

38

26901

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --..--

      No se riippuu aika paljon. Hyvä kuntoinen kun on aika laaja määritelmä.
      Haetaanko aerobista kuntoa vai lihaskuntoa vai molempia?
      Lyhyttä räjähtävää voimaa, pitkää kestävyys voimaa, jotain siltä väliltä?
      Sanoisin silti että yli 50% tulisi olla lihasprosentti.

    • 69-v

      Erilaisia asteikkoja?

      Katsoessani InBody 720:n tulostetta on siinä, sukupuoleni ja ikäni huomioiden, määritetty lihasmassan normaalialueeski 29,2 - 35,7%.

      Omani oli 45,6%.

      En osaa suhteuttaa naisiin!

      • jkhgfads

        no tuo miesten lihasprosentti kun ei ole millään tavalla verrannollinen naisten prosentiin.


    • 5+2

      mulla ei mitään virallista tietoa ole, mutta uskoisin, että yli 30% on jo aika hyvin ja yli 35% todella hyvä. naisella siis. toki hyväkuntoinen voi olla paljon pienemmälläkin lihasprosentilla, jos aerobista kuntoa katsotaan.

    • diagnoosivaaka

      Diagnoosivaakani ilmoittaa nimittäin lihasprosentiksi 31.7 %, en tiedä uskoako vai ei. Nostelen kevyitä painoja kotona ja käyn pari kertaa viikossa 4 km:n hölkällä, kävelen päivittäin tunnin pituiset työmatkat ja soudan päivittäin puoli tuntia soutulaitteella.

      • 4+7

        Noiden vaakojen prosentteihin ei todellakaan kannata luottaa. Varmaan jokainen tajuaa, että naisella, joka vähän nostelee kevyitä painoja, ei ole lihasprosentti noin suuri.


      • esimerkkitapaus
        4+7 kirjoitti:

        Noiden vaakojen prosentteihin ei todellakaan kannata luottaa. Varmaan jokainen tajuaa, että naisella, joka vähän nostelee kevyitä painoja, ei ole lihasprosentti noin suuri.

        Mulla on InBody mittauksen mukaan lihaksia painosta 40%. Rasvaprosentti on 27,6 % ja BMI 26,7.

        Tavoitteeksi masiina laittoi mulle rasvaa -5,1 kg ja lihasta 0 kg (ei lisääkään).

        Treenaan 3-4h viikossa rankahkoja lihaskuntopainotteisia tunteja (esim. kahvakuula, body pump) ja myös aerobista (body combat). Lisäksi pyöräilen ympärivuotisesti työmatkat (8 km/päivä). Syön paljon proteiinia.

        Olen nelikymppinen nainen.


      • diagnoosivaaka
        esimerkkitapaus kirjoitti:

        Mulla on InBody mittauksen mukaan lihaksia painosta 40%. Rasvaprosentti on 27,6 % ja BMI 26,7.

        Tavoitteeksi masiina laittoi mulle rasvaa -5,1 kg ja lihasta 0 kg (ei lisääkään).

        Treenaan 3-4h viikossa rankahkoja lihaskuntopainotteisia tunteja (esim. kahvakuula, body pump) ja myös aerobista (body combat). Lisäksi pyöräilen ympärivuotisesti työmatkat (8 km/päivä). Syön paljon proteiinia.

        Olen nelikymppinen nainen.

        Kiitos konkreettisesta esimerkistä ;)


      • jhyugtrfws
        esimerkkitapaus kirjoitti:

        Mulla on InBody mittauksen mukaan lihaksia painosta 40%. Rasvaprosentti on 27,6 % ja BMI 26,7.

        Tavoitteeksi masiina laittoi mulle rasvaa -5,1 kg ja lihasta 0 kg (ei lisääkään).

        Treenaan 3-4h viikossa rankahkoja lihaskuntopainotteisia tunteja (esim. kahvakuula, body pump) ja myös aerobista (body combat). Lisäksi pyöräilen ympärivuotisesti työmatkat (8 km/päivä). Syön paljon proteiinia.

        Olen nelikymppinen nainen.

        taidat syödä aika paljon kaikkea muutakin kuin proteiinia, kun ylipainoinen olet liikunnasta huolimatta...


      • esimerkkitapaus
        jhyugtrfws kirjoitti:

        taidat syödä aika paljon kaikkea muutakin kuin proteiinia, kun ylipainoinen olet liikunnasta huolimatta...

        Tietysti syön paljon muutakin (en oikeastaan juurikaan tarkkaile syömisiäni). Paljolla proteniilla tarkoitin, että syön varmasti enemmän proteiinia (jolla lihakset kasvavat) kuin keskimäärin.

        Makean ja pullan syönti on vähäistä (1-3 kertaa viikossa), mutta annoskoot perusruuassa ovat isoja. Leipää syön vain aamulla, mutta pastaa, riisiä tai perunaa joka aterialla (2x päivä). Syön sitä mikä maistuu hyvälle, enkä välitä mistään karppauksista ym. hömpötyksistä. Ylimääräinen rasva ei häiritse niin paljon, että viitsisin säädellä syömisiäni. Rasva-arvot ja verenpaine ovat erinomaiset (työterveyslääkäriä lainaten).


      • n89__
        esimerkkitapaus kirjoitti:

        Tietysti syön paljon muutakin (en oikeastaan juurikaan tarkkaile syömisiäni). Paljolla proteniilla tarkoitin, että syön varmasti enemmän proteiinia (jolla lihakset kasvavat) kuin keskimäärin.

        Makean ja pullan syönti on vähäistä (1-3 kertaa viikossa), mutta annoskoot perusruuassa ovat isoja. Leipää syön vain aamulla, mutta pastaa, riisiä tai perunaa joka aterialla (2x päivä). Syön sitä mikä maistuu hyvälle, enkä välitä mistään karppauksista ym. hömpötyksistä. Ylimääräinen rasva ei häiritse niin paljon, että viitsisin säädellä syömisiäni. Rasva-arvot ja verenpaine ovat erinomaiset (työterveyslääkäriä lainaten).

        itsellä 55% prosenttia.. syön päivittäin raejuustoa ja rasvatonta maitorahkaa..


      • 69-v
        esimerkkitapaus kirjoitti:

        Mulla on InBody mittauksen mukaan lihaksia painosta 40%. Rasvaprosentti on 27,6 % ja BMI 26,7.

        Tavoitteeksi masiina laittoi mulle rasvaa -5,1 kg ja lihasta 0 kg (ei lisääkään).

        Treenaan 3-4h viikossa rankahkoja lihaskuntopainotteisia tunteja (esim. kahvakuula, body pump) ja myös aerobista (body combat). Lisäksi pyöräilen ympärivuotisesti työmatkat (8 km/päivä). Syön paljon proteiinia.

        Olen nelikymppinen nainen.

        Hyvä lihasmassa! Kohtuullinen rasva%. Naisella 20% rasva on hyvä ja hoikka.

        BMI:n saa työntää hanuriinsa koska se ei ota huomioon kehon koostumusta.
        Lihakset painavat ja nostavat indeksiä.

        Tuo 5kg rasvaa on hienosäätöä joka on helppo toteuttaa JOS pitää tarpeellisena.

        Itselläni oli extraa tavoitepainoon 3,5kg. 90kg:ssa se ei tunnu eikä näy.
        Ilman pyrkimyksiä se putosi hieman alle 9-kympin enkä ollut sen onnellisempi kuin aikaisemminkaan.


      • herätys!
        4+7 kirjoitti:

        Noiden vaakojen prosentteihin ei todellakaan kannata luottaa. Varmaan jokainen tajuaa, että naisella, joka vähän nostelee kevyitä painoja, ei ole lihasprosentti noin suuri.

        Moni tuntuu luulevan, että nainen joka on vähän paksumpi ja jolla lihakset eivät erotu, on aina pelkkää läskiä. Ja sitten anorektisia joilta heikot lihakset erottuvat pidetään lihaksikkaina.

        Kyllä lihaksetkin hyllyvät kun tarpeeksi suuret ovat.


      • 10+11
        jhyugtrfws kirjoitti:

        taidat syödä aika paljon kaikkea muutakin kuin proteiinia, kun ylipainoinen olet liikunnasta huolimatta...

        Ylipaino on vähän suhteellinen käsite. BMI voi näyttää ylipainoa, vaikka rasva% on normaali.


    • marenki<3

      hmm eikö 50 % pitäisi olla sitä vettä.. tai ainakin niin sanonta kuuluu, että puolet ihmisestä on vettä. Jos tuohon pitää ymppää vielä rasvaprosentti ja luuston paino, niin on kyllä aikamoista, että 55 % on lihasta o_ o

      • Ukkelimies45

        Suurin osa lihaksista on vettä. Lihas sitoo paljon enemmän vettä kuin rasvakudos ja siksi se painaakin paljon enemmän kuin rasva. Ei se vesi siellä kropan sisällä mitenkään vapaana lillu :) (paitsi vatsassa jne).


    • --..--

      Ei sitä noin lasketa. Ihmisestä on noin 70% vettä mutta se ei nyt suoraan liity tähän mitenkään.
      Lihas ja rasva % pitävät sisällään se veden osuuden, noissa laskuissa.
      55% lihasprosentti on ihan mahdollinen.

    • fdsfsdvcxvxcxcv

      Muuttuuko huippukuntoinen urheilija huonokuntoiseksi lihottuaan puolessa vuodessa kymmenen kiloa? Ei hän muutu, vaikka itsensä liikuttaminen hieman raskaampaa onkin. Lihasprosentti ei kerro läheskään kaikkea hyväkuntoisuudesta.

      Jos taas tarkoitat "kunnolla" ulkonäköä niin se lienee katsojan silmässä mikä rasvaprosentti on sopivin ja mikä prosentti millekin kropalle.

      Rasvaprosentti on toki mukava tietää ja nähdä kehitystä, mutta parempi keino on ottaa kropastaan kuvia tasaisin väliajoin niin voi nähdä kehityksen tai sen puutteen. Kannattaa kuitenkin muistaa jokaisessa kuvassa käyttää samaa valaistusta ja kuvakulmaa.

    • Treenailija.

      Lihasmassa 47,2. Rasvaprosentti 20,1. Olen 40 . nainen, treenaan n. 5 krt/vko.

    • hellou11

      Mulla juuri tuore Tanita- mittaus. Lihasprosenttini on 52.5% ja rasvaprosentti 24.9%. Treenaan neljä rankkaa treeniä viikossa salilla ja lisäksi 2-4 20-30 min kovatehoista aerobista, sekä reippaat hyötyliikunnat. Olen siis 30vee 59kg painava nainen.

      • 69-v

        Muut kudokset ja neste?

        Lihas 52,5% ja rasva 24,9%. Yht 77,4%

        Lihas 45,6% ja rasva 15%. Yht 60,6%

        Voiko solun sisäisten ja ulkoisten nesteiden ero olla noin suuri koska mineraaleista ( luustosta ) ei pysty kovin suurta eroa kiloina eikä varsinkaan %:na kertymään?


    • Terve sydän ♡

      Riippuu iästä. Mitä vanhempi ihminen on sitä vähemmän lihaksia, siis normaalisti.

      Minä olen 48v nainen ja minun normaali lihasten osuus olisi 31 - 36% - mittari näyttää 36% ja jotain päälle.

      Painan 52, 5kg ja pituus 159cm

      • ed.

        Niin ja minä käyn salilla 3kertaa/viikko


      • ed.
        ed. kirjoitti:

        Niin ja minä käyn salilla 3kertaa/viikko

        Voi ei! Kirjoitin väärin! Minulla 32.6% eikä suinkaan 36%

        Pahoittelen virhettä.


    • 69-v

      Salikäynneillä todistelu! Voi hyvät siskot! Olette itse nähneet erittäin monen tyyppisiä kävijöitä. Jokainen on varmaan omasta mielestää tiukka patu treenaamaan mutta ne todelliset treenaajat ovat harvassa, jos puhutaan saliharrastuksen merkityksestä kehon koostumukseen analyysimielessä.

      Tekemisen laatu on tärkeintä!

      Toinen "kovien kuntoilijoiden" laji on uinti.
      Kellutaan 45-asteen kulmassa eteenpäin 20-minuuttia ja sen jälkeen voikin nauttia kakkukahvit kun altaaseen karisi niin paljon kaloreja!

      • "Salillakäynneillä todistelu"

        No mutta "69-v"...etkös se sinäkin ole täällä ketjuilla "todistellut" yhtä sun toista omista tekemisistäs ja olemisistasi ja eri nimmareilla...

        No jaa...hyväkuntoinen olen/ollut (ottaen aina iän huomioon) mutta ei koskaan ole tullut mieleenikään ottaa selvää mikä on lihasprosettini...leposyke se vain pompottaa yhäkin alle viidessä kympissä...kiitos pitkäkestoisen liikunnan.

        Kerran olen käynyt kuntotestissä ja "luuloni" piti paikkansa...ja "luulen" että olen yhäkin hyväkuntoinen 60 vuotias nainen.


      • Anonyymi

        Todellakin noissa naisten jutuissa pistää silmään kuinka kehutaan treenien määriä lukumäärinä ja aikoina, jopa rankoiksi niitä mainitaan. Paljon uskottavampaa olisi luetella mitattavia tuloksia tutuissa urheilulajeissa yksikäsitteisillä numeroilla.


    • Ihmettelen kovasti

      Onkohan mun vaa'assa vikaa, kun kuitenkin oon keskimääräistä parempikuntoinen ja treenaan aika paljon, mutta vaa'an mukaan mun lihasprosentti on 11... :D

    • mary91

      Hei,

      olen 23-vuotias säännöllisesti sekä aerobista että anaerobista liikuntaa harrastava nainen. Pituutta 171 cm ja painoa 62,5 kg.

      Sain kehonkoostumusmittauksessa seuraavat tulokset:
      -rasvaprosentti 27,3 %
      -rasvan määrä 17,1 kg
      -lihasmassa 43,1 kg
      -luumassa 2,3 kg
      -metabolinen ikä 22v.
      -viskeraalinen rasva 1 (en tiedä yksikköä)

      Kuinkahan luotettavat tulokset ovat? Itse yllätyin mm. ''korkeasta'' rasvaprosentista, naisilla tosin normaalin rajat ovat 21,0-32,9 %. Luulin sen olevan alhaisempi, sillä välillä rasvan määrä ruokavaliossani on ollut jopa liian vähäinen ja hormonikierto sen mukaista. Ehkä tuo onkin vain suuntaa-antava?.

      • 17+14

        No jos syöt liian vähän rasvaa, sun keho säästelee sitä. Rasva palaa parhaiten, kun ravinnosta tulee hyvin rasvoja.


    • Analysaattoreiden eroja.

      InBody 720 antoi Tanhuvaaran tyyppien käyttämänä tulosteen jossa rasvani oli
      16,0%.
      Pari päivää myöhemmin kävin pienen hyvinvointikeskuksen vaakassa joka tulosti rasvakseni 27,8%!?

      Laitteiden vakuuttavuudessa on eroja.
      InBody antaa hyvin analyyttisen tulosteen.

      En usko tuohon rasvamäärääsikään. Ei voi olla noilla mittasuhteilla noin korkea!
      Olen itse 176cm / 90kg 70v ukko.
      Lihasta on ja rasvaa 14,6kg.
      Tavoitepainoni 89,6kg.

      Nuo sinun lukusi heittävät volttia! Älä usko!
      Eikä liasmassakaan mahdu noihin raameihin.

    • 55-v

      Minun lihasmassa kehossa 37. 3kg

    • Anonyymi

      painan 127 kg...
      lihasmassa 54 kg
      rasvaprossa 54
      sisäelin rasva 17
      vettä 33 %
      luusto 3 kg
      enkä liiku

    • Anonyymi

      Olen 14v tyttö, pituus 165, paino 59, rasvaprosentti 23.5 ja lihasprosentti 42

    • Anonyymi

      Oman vaa'an ohjekirjan mukaan 30-vuotisen naisen normaali lihaosuus on 33-38 % ja samanikäisen miehen 41-52 %. Mutta itse olen 73-vuotias mies ja vaaka mittasi mulle 55,2 ja 55,8 %, vaikka sellaisia arvoja kuuluisi lihaksikkaalle 20-vuotiaalle miehelle. Muut mittausarvot ovat uskottavia, painoindeksi 24,4, rasva 24,2 %.

    • Anonyymi

      Oletin että minulla olisi pieni lihasprosentti ja siksi eksyin tänne. No minulla on enemmän kuin se keskiverto miehen 40%,ehkä olen ihan tyytyväinen nyt tähän. Ainahan tämä tietenkin korkeampi voisi olla?

      • Anonyymi

        Niin ja nainen olen.


    • Anonyymi

      Seuraan muutosta joka on lohduton.
      67 vuotisena painoin 94,5kg. Pituus 176cm.
      Lihasta 43,9kg.
      Rasvaa 16,9kg
      Viskeraali 135!

      78v ikäisenä paino 79,9lg. Pituus 172cm.
      Lihasta 38,6kg.
      Rasvaa 13,1kg.
      Viskeraali 57,1. En tiedä paljoko tämän väheneminen on kiloissa?

      Käyn analyysissä samassa paikassa samassa tilanteessa.
      Noiden vuosien väliin sattui sääriluun murtuma jona aikana oli alakerran kuntoilu mahdotona ja rasva ehti hyppäämään 18,6 kiloon ja lihakset kuihtuivat 41,6 kiloon. Viskeraali pimahti 146,5:een. Yleinen viitemaksimi lienee 100?!

      Salilla käymisen lisäksi yritän tehdäkin siellä jotain. Omilla toimilla voi vaikuttaa kehonsa koostumukseen ja siinä on kyse terveydestä.
      Mutta puheet ikääntymisestä huolimatta ikuisesta lihasten ja voimien kasvamisesta ovat täyttä potaskaa!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe