Talkkunasta jotain siedettävää?

Jari K

Tietääkö kukaan, miten talkkunasta saa tehtyä jotain syömäkelpoista?

Ja SAVOLAISILTA EI KYSYTÄ! Ne kuitenkin vaan ylistää sitä ja syövät paljaaltaan, leivän päällä, kahvin seassa jne.

Oikeita käyttäjäkokemuksia kaipailisin, sellaisia kun joku normaali (ei-savolainen) on oppinut käyttämän ainetta.

23

4797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäpä tiedän

      SAVOLAISENA, KOKKELIPIIMÄN KANSSA.Ähäkutti kerkisinpä vastaamaan.

    • Panhandle

      Miksi sitä pitää syödä, jos se ei maistu?

      En osaa neuvoa, miten talkkunasta saa syömäkelpoista, koska en itsekään pidä siitä. Minä olen ratkaissut asian niin, etten syö sellaista, mikä ei minusta ole hyvää, ainakaan silloin, kun itse voin valita.

    • Ouksalo

      Mummoni teki talkkunapuuroa,oli hyvää kun siihen pisti vielä voi silmän:) Mielestäni talkkunaa voi käyttää leivonnassakin vaikka piiraisiin ym.
      Lisäämällä vaikka ruis taikka täysjyvä jauhoa.Mustikka maistuu hyvin myös ruis,-jauhon ja jos siihen vaikka ripautat talkkunajauhoja varmasti hyvää:)

    • kjuh8

      Viilin kanssa.

    • Champa

      Talkkuna, nimellä champa, on tiibetiläisten kansallisruokaa. Equadorissa sitä syödään myös, en vain nyt muista, millä nimellä.

      Ei ole reseptejä tarjota, mutta tämä on minusta mielenkiintoista.

      Sämpylöhin meillä toisinaan laitetaan neljännes jauhoista talkkunaa ja hyvää tulee!

      • ghee paistoa

        tsampa, ohrajauhoista ja jakin voista tehty leivonnainen, jota voidaan syödä voi-teen tai liha- ja vihannesvellin kanssa


    • savolaenen 4ever

      Haistappa pierus stadilainen ääliöjuntti.

    • Mummilla hyvä ruoka

      Olen tarjonnut lapsille vaniljajogurttiin sekoitettuna. Päälle hiukan hilloa mausteeksi ja muutama (pensas)mustikka koristeeksi ja lisää on pyydetty - sellaisetkin lapset jotka maistavat ensimmäistä kertaa!

    • Mesu2

      Vanha kunnon puolukkahyve. Vatkattua kermaa, pimää, sokeria, talkkunaa ja makeutettuja puolukoita.

      Naminami

    • Talkkunaherkku

      Minäkin tiedän,vaikka en mikään savolainen olekaan.Marjahyve esim. mansikoista
      ja mustikoista maidon ja sokerin kera.

    • ravintoarvot
      • puurosta puhuattakaa

    • Ei Savosta

      Talkkunapuuro ja läskikäristys, tietty!

      • teija18

        Siis talkkunaa. Sekoita 500g rahkaa ja2.5dl vaahdotettua 20% vispikermaa (valio) .sekoita joukkoon marjoja, mitä vain, itse laitan usein puolukkasurvosta. lisää n.3-4rkl talkkunaa. makeuta vaniljasokerilla, tavallisella sokerilla (itse käytän osan makeutusainetta, talousmakonen. sekoita ja maista maku. luulen että maistuu myös niille jotka eivät pidä talkkunasta. tv.Teija


    • Talkkunoa

      Kaupan "Aitoa hämäläistä talkkunajauhoa" on tosi hyvää siltään Ingmanin 1% tai 2,5 % piimään sekoitettuna, erityisesti. Muutkin piimät käy. Joukkoon voi lisätä marjoja tai hedelmänpalasia.
      Keitettävät talkkunat ovat sitten erikseen.
      Talkkunapiirakoita ovat tehneet ennen muinoin ja käyhän talkkuna sämpylöihin yms. leipiin.
      Talkkunaahan se on kus-kus suurimotkin.

    • hernejauhettanenään

      Kakarana pääasiallinen ravintoni koulun jälkeen oli talkkunapuuro eli talkkunaa ja piimää sekoitettuna keskenään paksuksi seokseksi. Oli hyvää vaikka nykyään en sitä olekaan syönyt - pitäisi kai maistaa, josko se vieläkin nykymakuuni on syötävää.

    • Tirri.P.

      Kuumaan veteen talkkunat ja muutama sekoitusliike ja valmista on. Voisilmä keskelle ja kohti iäntä. Äiti vainaa kertoi aikanaan et nuorena ollessaan oli tapana tehdä tirripaisti talkkunan kyytipoijaks. Oli hyvvee kun söin semmosen annoksen. Hämäläisten talkkunasta en tykkää kun se kauroista ja herneistä tehty. Talkkuna kuuluu olla tehty ainoastaan ohrista. Kesäisin haen talkkunani Savosta!

      • Mummilla hyvä ruoka

        Hei, mutta tuonhan voi sitten tehdä töissäkin! Kuumentaa vettä vedenkeittimellä ensin, sitten lautaselle. Ja kaataa talkkunaa päälle. Voita ei ole työpaikan jääkaapissa, mutta kai se menee ilmankin?


    • Mummilla hyvä ruoka

      Kokeilin talkkunaa ja vedenkeittimessä keitettyä vettä. Voita ei ollut mutta pistin vähän sokeria. Tosiaan aika hyvää, vaikka teinkin hämäläisestä talkkunasta. Tästä lähtien näytän pitkät työmaaruokalalle!

    • uudispuuroksi

      http://www.savolaistakotitalkkunaa.fi/

      SAVOLAISTA KOTITALKKUNAA PÄÄRUOKANA
      Perinteinen Savolainen talkkunapuuro (2 hengelle) valmistetaan näin:
      4dl kiehuvaa vettä kattilassa, johon lisätään suola
      2dl (100g) talkkunajauhoja sirotellaan samanaikaisesti hämmentäen, kunnes seos
      tuntuu sopivan puuromaiselta ja annetaan hautua hetki.
      Perinteinen talkkunapuuro nautitaan ”tirripaistin” tai muiden erilaisten riista- ja lihakäristeiden
      kanssa, mutta voinokare puuronsilmäksi riittää.

    • herkuttelija 3

      oletko ottanut huomioon että meillä Suomessa on ainakin kaksi erilaista koulukuntaa talkkunalle , on savolainen ja hämäläinen versio savolainen versio on kopratalkkuna jossa talkkuna jauhot sekoitetaan kuumaan veteen ja taikinasta pyöritetään jonkinlainen pitkulainen pötkö joka syödään voisulan tai paistetun sianlihan kanssa olen maistanut savolaista talkkunaa, mutta ei se minusta mitään herkkua ollut, enkä tiedä mistä aineista tuo talkkunajauho on tehty.
      minä olen syönyt hämäläistä talkkunaa lapsesta asti ja sen aineosat ovat ruis,kaura ja ohra, ja ennen myös herne eu direktiivit kielsivät herneen käytön koska viljaa ja palkokasvija ei saa sekoittaa samaan jauhoon. Virossa valmistetaa talkkunajauhoja edelleen myös herneen kanssa niinpä ole viimevuosina ostanut talkkunajauhot Virosta , viroksi kamajahu, Perinteinen kesäruoka hämeessä, talkkunajauhot sekoitettiin kirnupiimään tai pitkänpiimä viiliin minulle lapsena opettettiin että jahovain nostettiin piimän pinnalle ja oikea oppinen talkkunansyöjä osasi ottaa lusikkaansa sopivast sekä jauhoja että piimää,niin ettei vettänyt jauhoja henkeensä ja saanut valtavaa yskänpuuskaa.
      Minun viimekesäinen helleruoka oli 2-3 ruokalusikallista maustamatonta jugurttia reilu ruokalusikallinen talkkunajauhoja sitten tuoreita marjoja loraus juoksevaa hunajaa ja tarvittaissa toinen samanlainen kierros. herkullista sanoivat kaikki kelle tarjosin savossa elänyt hämäläiskarjalainen

    • talkkuna taipuu
    • Ekiset

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe