Kun itse irtisanouduin työstäni viime viikolla

LLLiliann.

en saa ansiosidonnaista enkä muutakaan rahaa mistään.
Näinkö se menee aina?

mutta Tv:ssä "Inhimillisessä tekijässä" eräs opettaja kertoi koulun homeongelmien takia lopulta irtisanoutuneensa kokonaan työstään ja saavansa nyt ansiosidonnaista, voiko olla joillakin aloilla näin?
Kiitos vastauksestanne!

26

2659

Vastaukset 26

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ääälllii

kaikilla aloilla saa ansiosidonnaista jos itse irtisanoutuu 3kk karenssin jälkeen.

• cremekorvaus6

tuo on helppo. eli saat 2-3 kk karenssin ja siihen 2 kk lisää byrokratia aikaviivettä päälle. voit valittaa tuomiosta työvoimatoimilautakunnalle, johon suosittelisin liittämään teettämäsi homevaurioraportin kopion, sekä lääkärintodistuksen oireistasi. Puuttuuko sinulta jompi kumpi yllä mainituista? silloin karenssi pysyy, sosiaalihuollosta rahan saaminen tapauskohtaista. onko sulla auto, rahaa enemmän tilillä kuin 365 euroa? omistusasunto? jos kaikki edellämainitut kyllä, niin saat -20 % alennettua ansiosidonnaista joskus juhannusviikon paikkeilla eka kerran. kysykää jotain vaikeampaa, esim. miten ylläpito voisi estää tuon saunakahvatyypin, nämä te-toimiston karenssipykälät on ihan liian tylsän helppoja ratkottavia, pitää kahvia juoda samalla et pysyy hereillä.
      pannaan loppuun vielä oma arvioni ansiosidonnaisesta työttömyysrahatasosta: törkeää eliittilaiffia, suurin osa meistä viruu 550 eurolla, sen pitäisi piisata kaikille

• luetun ymmärrys...

muu varallisuus, omistusasunto, auto, rahaa pankissa vaikka niin paljon ettei tilille mahdu... mikään niistä ei vaikuta ansiosidonnaisen saamiseen... nythän ei puhuta mistään sossurahasta, huom.Eikä sitä mitenkään alenneta .

• Muutama pointti

Omasta irtisanoutumisesta saa AINA karenssin, jonka jälkeen voi ehkä saada työttömyysturvaa... kannattaa siis varautua elämään 3-5kk nollatuloilla.

Tuota edellä mainittua opettajaa vaan ihmettelen, miksi ihmeessä se ei hae muualle töihin, opettajilla riittää töitä AINA, ei niiden tarvi jäädä kotiin ruikuttamaan.

Olen muuten itsekin työskennellyt useammassa homekoulussa ja terveyshän siinä on mennyt, mutta koulunkäyntiavustajalla ei ole mitään mahdollisuuksia ottaa lopputiliä, ei niillä palkoilla mitä aikoinaan itselleni maksettiin.

Onneksipa pätkätyöläisenä on oppinut hakemaan töitä töiden perään, joten homeloukoistakin pääsee varsin nopeasti pois, kunhan se määräaikaisuus vaan päättyy. Kannattaa muuten jo työhaastattelussa käydä varsinaisessa työpisteessä paikanpäällä, niin tietää kannattaako sinne oikeasti nokkaansa pistää vai meneekö siitä terveys..

• manteli61

Hei!

Kerron tässä läheiseni tapauksen.

Hän oli toimistotöissä useamman vuoden. Kuitenkin kiusaamisen sekä huonon työilmapiirin takia hän sairastui.

Sairastuminen todettiin työpaikkalääkärillä työpaikasta johtuvaksi.

Liitosta tuli päivärahat ilman 3 kuukauden karenssia.

• 14789

tietysti saa aina itse irtisanouduttuaan karenssin... ja menee ehkä muutama kk käsittelyssä, mutta sen jälkeen SAA sen ansiosidonnaisen.... ei ehkä saa ,... vaan saa.

• TE-virkailija

Älkääs valehdelko. Karenssia ei saa AINA. Siitä voi välttyä kokonaan muuttotilanteessa jos:

Henkilö muuttaa puolison vastaanottaman pysyvän työn tai yritystoiminnan vuoksi toiselle paikkakunnalle ja työstä eroaminen tapahtuu enintään viikkoa ennen muuttoa. Uuden paikkakunnan täytyy sijaita työssäkäyntialueen ulkopuolella tai päivittäiset työmatkat ylittävät 3 tuntia kokoaikatyössä ja 2 tuntia osa-aikatyössä. Sillä ei ole merkitystä, ovatko puolisot asuneet yhdessä tai onko heillä yhteisiä lapsia. Puolisoksi katsotaan myös avopuoliso.

• 3kkkärsinyt
        TE-virkailija kirjoitti:

Älkääs valehdelko. Karenssia ei saa AINA. Siitä voi välttyä kokonaan muuttotilanteessa jos:

Henkilö muuttaa puolison vastaanottaman pysyvän työn tai yritystoiminnan vuoksi toiselle paikkakunnalle ja työstä eroaminen tapahtuu enintään viikkoa ennen muuttoa. Uuden paikkakunnan täytyy sijaita työssäkäyntialueen ulkopuolella tai päivittäiset työmatkat ylittävät 3 tuntia kokoaikatyössä ja 2 tuntia osa-aikatyössä. Sillä ei ole merkitystä, ovatko puolisot asuneet yhdessä tai onko heillä yhteisiä lapsia. Puolisoksi katsotaan myös avopuoliso.

Kyllä se nyt vaan aina tulee. Tuo taisi olla ainut poikkeus. Mulle kerran yksi ystävällinen te-tantta sanoi näin "voithan aina valittaa mutta karenssi tulee kuitenkin" Mieti sitä kun niitä karensseja jakelet.

• s2s1

" kaikilla aloilla saa ansiosidonnaista jos itse irtisanoutuu 3kk karenssin jälkeen. "

Ansiosidonnaista heruu vain jos on työttämyyskassan jäsen (työhistoriaa väh 10kk). Muutoin peruspäivärahaa 550€.

• 666

Peruspäivärahan määrä on 698€/kk

• tiponalli

tietysti edellytys on liiton/työttömyyskassan jäsenyys, sehän on sanomattakin ihan itsestään selvyys.Ensivuonna työhistoria 6kk.Peruspäivärahasta en tiedä mitään.

• Pari täsmennystä

Pelkkä jäsenyys ei riitä, vaan myös työssäoloehdon tulee täyttyä jäsenyysaikana! Työssäoloehdon täyttymiseen muuten sitten vaikuttaa moni seikka, kuten esim palkan pienuus, jollain 1200€/kk palkalla ei työssäoloehtoa kerry ollenkaan.... tiedoksi. Eikä muuten sillonkaan, jos työnantaja hoksaa hakea palkkatukea!

• 456456

ei mihinkään normaaliin työhön/normaaliin työpaikkaan kukaan työnantaja hae mitään'tukea'... tarkoitan ihan sellaisia tavallisia töitä joissa ihmiset käy... en mitään tekemällä tehtyja..

• Kylläpä muuten saa

Kyllä muuten hakee! Jos olet ollut tarpeeksi kauan työttömänä ja saat työpaikan firmasta X, niin firma voi tosiaan hakea palkkatukea te-keskukselta sun työllistämiskustannuksiin! Etkö tiennyt? Tiesitkö sitäkään, että jos firma hakee sitä palkkatukea, saa sen, niin sulle ei kerry työssäoloehtoa kuin 50% ja lisäksi et saa soviteltua työttömyysturvaa, VAIKKA sun tunnit siihen oikeuttaiskin!?

• 456456
        Kylläpä muuten saa kirjoitti:

Kyllä muuten hakee! Jos olet ollut tarpeeksi kauan työttömänä ja saat työpaikan firmasta X, niin firma voi tosiaan hakea palkkatukea te-keskukselta sun työllistämiskustannuksiin! Etkö tiennyt? Tiesitkö sitäkään, että jos firma hakee sitä palkkatukea, saa sen, niin sulle ei kerry työssäoloehtoa kuin 50% ja lisäksi et saa soviteltua työttömyysturvaa, VAIKKA sun tunnit siihen oikeuttaiskin!?

mutta kun ne töihin tulijat tulee kaikki toisista työpaikoista suoraan ilman että ovat työttömänä, tai sitten hakeutuvat ihan itse ilman mitään työkkärin pakottamisia, meillä on vain töissä kauan olleita eikä kukaan saa mitään palkkatukea eikä ole koskaan saanutkaan.Meillä kaikilla on työssäoloehto täyttynyt jo lyhyimmilläänkin yli 10v.sitten.Miksi mä/meistä kukaan saisi soviteltuapvrahaa kun olemme 40t/vko töissä.

• lorveille
        456456 kirjoitti:

mutta kun ne töihin tulijat tulee kaikki toisista työpaikoista suoraan ilman että ovat työttömänä, tai sitten hakeutuvat ihan itse ilman mitään työkkärin pakottamisia, meillä on vain töissä kauan olleita eikä kukaan saa mitään palkkatukea eikä ole koskaan saanutkaan.Meillä kaikilla on työssäoloehto täyttynyt jo lyhyimmilläänkin yli 10v.sitten.Miksi mä/meistä kukaan saisi soviteltuapvrahaa kun olemme 40t/vko töissä.

;456456;Oottepa laiskaa porukkaa hemmetin lorvit!!!Itte teen 59t viikkoa,että revippä luuseri siitä!!

• 456456
        lorveille kirjoitti:

;456456;Oottepa laiskaa porukkaa hemmetin lorvit!!!Itte teen 59t viikkoa,että revippä luuseri siitä!!

ei tarvi tehä kuin se 40t/vko... ja sitten ne vkl ylityöt onkin jo erijuttu.... niistähän saa sen 44t palkan ...siis la-su, molempina 8t. ja sitten seuraavana vkl pekkasvapaata pe.... ei se mitä on tunteja työmaalla vaan se mitä siitä saa palkkaa...eli ne 16t antaakin jo 44t palkan... heh

• fddbdf

Karenssia ei aina tule, on myös poikkeustilanteita, kuten juuri mielenterveyttä tai terveyttä uhkaavat tekijät.

Mutta pääsääntöisesti jos itse irtisanoutuu niin 3kk karenssi tulee.

• irtosanoutunut

Sanouduin eilen irti työstäni, kun en kestänyt katella yhden tyypin rumaa naamaa.
      Joudunko nyt karenssille? En kai sentään, olihan minulla pätevä syy irtisanoutumiseeni.

• pätevöittäjä

tuo syy on pätevä jos ko tyyppi on plm tai pelkästään liittojen jäsen

• miia4

Sain karenssia, koska iritsanouduin itse työstäni huonojen kulkuyhteyksien takia ja terveydentilan huonontumisen takia. Sain epilepsiakohtauksia työstä johtuvasta liiallisesta valvomisesta ym. Minulla on nyt lääkärintodistuskin, etttei tarvi tehdä tällaista työtä. Voinko valittamisella saada karenssin peruttua?

• miialle4

Valittaa ainakin kannattaa, et menetä siinä mitään eikä se maksa mitään. Jos syynä olis yksin tuo terveydellinen juttu niin luultavasti saisit karenssin peruttua.

• ????????????????????
        miialle4 kirjoitti:

Valittaa ainakin kannattaa, et menetä siinä mitään eikä se maksa mitään. Jos syynä olis yksin tuo terveydellinen juttu niin luultavasti saisit karenssin peruttua.

Mutta minne? Ei niissä karenssipäätöksissä ole valitusosoitetta, eikä niistä edes voi valittaa..

• miia4

Oon ymmärtäny että kelan päätökseen vasta voi valittaa, ei työkkärin. Jos hakee kelasta työttömyystukea ja luonnollisesti tulee kieltävä vastaus, jos on saanut karenssin. Mukana tulee valitusohjeet.

• Eri asioita

Joo, siitä päivärahapäätöksestä voi toki valittaa, mut se ei siltikään muuta sitä työppärin lausuntoa. Maksamisen perusteena on aina se lausunto ja sitä ei muuta edes ukkojumala...

• miia4

Oon kyllä ymmärtäny, että sen karenssin saa kyllä peruttua, jos ilmenee lisää hyviä syitä/on todistuksia (esim juuri tuo lääkärintodistus).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun

Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid
      Maailman menoa
      135
      865
    2. En jaksa

Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene
      Ikävä
      43
      629
    3. Minkälainen nainen

Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi
      Ikävä
      21
      578
    4. Kissa eli kivuissa useita viikkoja

Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.
      Tuusniemi
      110
      543
    5. Yksi asia sen esti

Etten antanut meille mahdollisuutta
      Ikävä
      36
      532
    6. Jos meillä olisi yhteinen koti

Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal
      Ikävä
      50
      525
    7. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      49
      490
    8. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      33
      461
    9. Martinan mauton tyyli

Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      452
    10. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      22
      417
    Aihe