Neuvojamulle

Kim

Olen ollut palkkatuella työpajalla puoli vuotta. Laitoimme kaupungille anomuksen jos he avustaisivat mua palkan suhteen. Huomenna(1.2) pitäisi tulla tämä uusi työsopimus voimaan jonka olemme tehneet ja allekirjoittaneet ennenkuin päätös on tullut.
Eli olen ollut tähän saakka työkkärin avustuksella sen 4,5h/pv ja nyt pitäisi aloittaa huomenna 7tuntnin työpäivät. Tässä on kuitenkin se ettei kaupungilta ole tullut päätöstä siitä et avustavatko he työpajaa palkkauksessa.

Minulle sanottii et menisin kuitenkin 7ksi tunniksi töihin. Ja jos kaupungilta tulee kielteinen päätös nii saisin tuosta työtunneista vapaata mitä on kertynyt. Voinko kuitenkin kieltäytyä tästä suunnitelmasta? Että saisinko jatkaa tuolla 4,5h/pv kun kerran ei ole tullut päätöstä asiaan,vaikka olemme allekirjoittaanet työsopimuksen? Tuota kaupungin päätöstä voi joutua odottamaan jopa 3viikkoa.

Meneehän se sitten hankalaksi jos teen ny pidempiä päiviä ja tulee kielteinen päätös(toki saisin ne vapaiksi) mutta jos pääsen sitä ennen ihan muihin töihin jossa pitäisi aloittaa heti, nii multa jää pitämättä nuo vapaat ja noista ylitöistä ei makseta palkkoina.

Voinkohan neuvotella työnjohtajan kanssa siitä että alottaisin vasta sitten uudella työsopimuksella kun kaupungilta on tullut vahvistusta asiaan? Pelkään vain et asiat mutkistuu jos tehään niin kuin mua on pyydetty.

Eli miten nyt toimin eteenpäin?

Toivottavasti saitte käsityksen siitä mitä ajoin takaa.

6

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baskeriville

      Sen mukaanhan tuossa mennään, mitä työsopimuksessa lukee. Jos työsopimukseen on kirjattu vain yksinkertaisesti 7 tunnin työaika, niin sillon sinun hommasi on tehdä töitä 7h/työpäivä ja työnantajan homma järjestää niitä töitä ja maksaa palkkaa.

      Jos asia on tosiaan niin, että sinulla oli työsopimus jossa työaikasi oli määritelty 4,5 tunniksi ja se päättyi, ja nyt tehtiin uusi työsopimus 7 tunnin työajalla, niin silloin sun työaikasi on 7h/päivässä ja piste.

      Vaikka työaikasi olisi sopimuksessa 4,5 tuntia päivässä, niin sen lisäksi tehtävä työ 7 tuntiin asti ei olisi ylityötä vaan lisätyötä. Ylityötä on ko. tehtävään sovellettavassa työehtosopimuksessa määritellyn säännöllisen työajan ylittävä työ. Missään työehtosopimuksessa säännölliseksi työajaksi ei ole sovittu 4,5 tuntia, vaan yleensä 7,5 tai 8 tuntia.

      Lisätyön ja ylityön palkan maksu tapahtuu aina ensisijaisesti (eli myös jos ei muuta ole sovittu) rahana. Sen palkan vaihtamisesta vapaaseen on sovittava työntekijän ja työnantajan kesken. Jos olet sopinut, että vapaana, niin silloin se on vapaana. Jos et ole sopinut että lisätyö-/ylityöpalkka maksetaan vapaana, niin silloin sinulla on oikeus saada se rahana mutta jos haluat, voit sopia työnantajan kanssa että se vihdetaan vastaavaan aikaan vapaana, voit niin tehdä. Ei kannata sopia mitään vakiojärjestelyä yli- tai lisätyöstä, vaan kannattaa aina joka kerta erikseen kun ylitöitä tai lisätöitä tulee, että otatko sen palkan osan vapaana vai rahana.

      Jos teillä on työpaikalla sinun tehtävissäsi työskenteleviä edustava luottamusmies, häneltä saat apua näissä asioissa, jos kuulut alan ammattiliittoon. Jos et kuulu, kannattaa liittyä, niin et jää yksin jos jostain näistä asioista tulee erimielisyyksiä. Etkä myöskään ole vain oman tiedon varassa, vaan saat apua liittosi asiantuntijoilta, jotka ovat perehtyneet näihin asioihin. Lähin asiantuntija on se luottamusmies.

      Toivottavasti saatte sovittua asian työnantajasi kanssa sovussa!

      Kotiläksynä – kun työhommia olet kerran jatkamassa – kannattaa tutustua erilaisiin työlakeihin. Työsopimuslaki, Työaikalaki, Vuosilomalaki aivan ensimmäisinä, niillä pääsee jo hyvin pitkälle jos ei mitään irtisanomistilanteita tms. tule eteen. Ja lakien lisäksi AIVAN EHDOTTOMASTI OMAN ALAN TYÖEHTOSOPIMUS! Monesti työnantajatkaan eivät niistä ole perillä.

      Työaikalaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605?search[type]=pika&search[pika]=työaikalaki

      Työsopoimuslaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search[type]=pika&search[pika]=työsopimuslaki

      Vuosilomalaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162?search[type]=pika&search[pika]=vuosilomalaki

      Työehtosopimukseen en voi antaa vinkkiä enkä linkkiä, kun en tiedä minkä alan yrityksestä ja mistä työtehtävistä on kyse.

      • Ap....

        Tässä on se et ku oon tuo 7h/pv. Jos kaupungilta tulee kielteinen päätös(päätöksen tekoo voi mennä 3viikkoa) niin tuon aikana mulle on kertyny lisätöitä 50h.
        Olen kuitenkin ymmärtänyt että lisätöitä ei olisi pakko vastaanotta jos ei halua, vai olenko ymmärtänyt väärin? Joltain nettisivustolta oon lukenut näin.
        Työsopimuksessa ei mainita mitään lisätöistä vaan ylitöistä johon tarvitaan työnantajan kirjallinen hyväksyntä. Ja tuo korvaus on työpajan käytäntö et he eivät maksa lisätöistä/ylitöistä rahallista korvausta, vaan vapaapäivinä. Eli jos tulee kielteinen päätös nii mut on pakotettu tekemää lisätöitä.
        Tosin työnjohtaja sanoi ettei ala patistaa mua olemaa 7h/pv kun mainitsin et multa jäisi vapaat pitämättä jos siirryn toisiin hommiin, mutta en kuitenkaa uskalla olla tuolla vanhalla. Työnjohtaja ymmärsi sen et vapaiden suhtee mulle tulis vaikeuksia ja joutuisin tappiolle jos alottaisin heti työt kun saisin tietää et kielteinen päätös tullu kaupungilta ja enkä kerkiäisi pitämää ansaitsemiani vapaita. Minulla ku on työhakemuksia vireillä ja kun työpajan yksilöohjaajalla on kova halu patistaa mut muualle hommiin.

        Kuulin perjantaina et sopimuksessa olisi ollut ehto et se 7h/pv purkaantuu jos tulee kielteinen päätös. En ikävä kyllä muista että oliko tuollainen kohta siinä vai onko se työpajan suullinen juttu jota ei mulle kerrottu kun allekirjoitin sopimuksen jouluukuussa. Huomenna aion pyytää työsopimuksen itselleni kun en ole tainnut saada sitä ku en löydä sitä kotoani mistään. En ole saanut noita edellisiäkää sopimuksia vasta sitte ku oltii saatu työkkäriltä päätös. Siihe saakka työpaja panttas mun työsopimuksia. Täytyy vissii liittyä liittoon tämön tapausten takia :)

        En kyllä ymmärrä miks työpaja haluaa allekirjoittaa sopimuksia ENNEN kuin päätös on tullut.


      • Ap...
        Ap.... kirjoitti:

        Tässä on se et ku oon tuo 7h/pv. Jos kaupungilta tulee kielteinen päätös(päätöksen tekoo voi mennä 3viikkoa) niin tuon aikana mulle on kertyny lisätöitä 50h.
        Olen kuitenkin ymmärtänyt että lisätöitä ei olisi pakko vastaanotta jos ei halua, vai olenko ymmärtänyt väärin? Joltain nettisivustolta oon lukenut näin.
        Työsopimuksessa ei mainita mitään lisätöistä vaan ylitöistä johon tarvitaan työnantajan kirjallinen hyväksyntä. Ja tuo korvaus on työpajan käytäntö et he eivät maksa lisätöistä/ylitöistä rahallista korvausta, vaan vapaapäivinä. Eli jos tulee kielteinen päätös nii mut on pakotettu tekemää lisätöitä.
        Tosin työnjohtaja sanoi ettei ala patistaa mua olemaa 7h/pv kun mainitsin et multa jäisi vapaat pitämättä jos siirryn toisiin hommiin, mutta en kuitenkaa uskalla olla tuolla vanhalla. Työnjohtaja ymmärsi sen et vapaiden suhtee mulle tulis vaikeuksia ja joutuisin tappiolle jos alottaisin heti työt kun saisin tietää et kielteinen päätös tullu kaupungilta ja enkä kerkiäisi pitämää ansaitsemiani vapaita. Minulla ku on työhakemuksia vireillä ja kun työpajan yksilöohjaajalla on kova halu patistaa mut muualle hommiin.

        Kuulin perjantaina et sopimuksessa olisi ollut ehto et se 7h/pv purkaantuu jos tulee kielteinen päätös. En ikävä kyllä muista että oliko tuollainen kohta siinä vai onko se työpajan suullinen juttu jota ei mulle kerrottu kun allekirjoitin sopimuksen jouluukuussa. Huomenna aion pyytää työsopimuksen itselleni kun en ole tainnut saada sitä ku en löydä sitä kotoani mistään. En ole saanut noita edellisiäkää sopimuksia vasta sitte ku oltii saatu työkkäriltä päätös. Siihe saakka työpaja panttas mun työsopimuksia. Täytyy vissii liittyä liittoon tämön tapausten takia :)

        En kyllä ymmärrä miks työpaja haluaa allekirjoittaa sopimuksia ENNEN kuin päätös on tullut.

        Hain tänää työsopimuksen.

        Siellä lukee että säännöllinen työaika on 7tuntia/päivä, 35tuntia/viikko.

        MUTTA! Siellä on ehto :" 7tunnin osalta edellytetään harkinnanvaraista Kaupungin työllistymistuen saamista" eli tuon lauseen ymmärtäen minun ei kannataisi aloittaa 7tunnin työpäivää ennekuin tulee päätös, mutta silti minut pakotetaan olemaa. Onko minulla oikeus kieltäytyä? Tuohon 7h/pv sisältyy jo työkkärin myöntävä päätös 4,5h/pv, koska sieltä on tullut jo vastaus, mutta ny odotellaan sitä lisäosaa palkkaan kaupungilta. Eli minulla on jo "sisällä" työkkärin myöntävä päätös 4,5h/pv tukeen.

        Eihän työkkärin työharjoittelua tai palkkatukea saa aloittaa ennenkui tulee päätös!

        Jos tulee kielteinen päätös, tehdään kuulemma takautuvasti vanha työsopimus, onko se edes laillista?


      • ippopo
        Ap... kirjoitti:

        Hain tänää työsopimuksen.

        Siellä lukee että säännöllinen työaika on 7tuntia/päivä, 35tuntia/viikko.

        MUTTA! Siellä on ehto :" 7tunnin osalta edellytetään harkinnanvaraista Kaupungin työllistymistuen saamista" eli tuon lauseen ymmärtäen minun ei kannataisi aloittaa 7tunnin työpäivää ennekuin tulee päätös, mutta silti minut pakotetaan olemaa. Onko minulla oikeus kieltäytyä? Tuohon 7h/pv sisältyy jo työkkärin myöntävä päätös 4,5h/pv, koska sieltä on tullut jo vastaus, mutta ny odotellaan sitä lisäosaa palkkaan kaupungilta. Eli minulla on jo "sisällä" työkkärin myöntävä päätös 4,5h/pv tukeen.

        Eihän työkkärin työharjoittelua tai palkkatukea saa aloittaa ennenkui tulee päätös!

        Jos tulee kielteinen päätös, tehdään kuulemma takautuvasti vanha työsopimus, onko se edes laillista?

        Työnantajalla on tulkintaetuoikeus. Työnantaja on aina oikeassa siihen saakka, kunnes joku virallinen taho osoittaa, että työnantaja ei olekaan oikeassa. Olisi parasta vaan tehdä niin kuin esimies sanoo. Muuten voit olla pian ilman mitään työtä.

        Vaikka työaika sitten lyhenisi, saat korvauksen tehdyistä tunneista. Niitä ei voi jättää maksamatta. Koska työnantajasi ei ole mikään kokematon pikkupaja, olen melko varma, että kukaan ei yritä kusettaa sinua ja teettää ihan ilmaistä työtä. Jos maksuja ei ala kuulua tai olet muuten vaan pihalla, etkä kuulu liittoon, soittele työsuojeluviranomaiselle aluehallintovirastoon ja juttele asiastasi.


      • Ap..
        ippopo kirjoitti:

        Työnantajalla on tulkintaetuoikeus. Työnantaja on aina oikeassa siihen saakka, kunnes joku virallinen taho osoittaa, että työnantaja ei olekaan oikeassa. Olisi parasta vaan tehdä niin kuin esimies sanoo. Muuten voit olla pian ilman mitään työtä.

        Vaikka työaika sitten lyhenisi, saat korvauksen tehdyistä tunneista. Niitä ei voi jättää maksamatta. Koska työnantajasi ei ole mikään kokematon pikkupaja, olen melko varma, että kukaan ei yritä kusettaa sinua ja teettää ihan ilmaistä työtä. Jos maksuja ei ala kuulua tai olet muuten vaan pihalla, etkä kuulu liittoon, soittele työsuojeluviranomaiselle aluehallintovirastoon ja juttele asiastasi.

        Olen puhunut kyllä työnjohtajani kans kaikista mahdollisista jutuista. Ja myönsi itsekin et mä jäisi tappiolle siinä asiassa et saisin kieltävän vastauksen ja sen takia mulle olis kertyny liikaa vapaita lisätöistä ja sitte kävis nii et pääsisin toiseen paikkaan hommaan(jossa siis pitäisi aloittaa heti)nii en kerkeis pitämää vapaitani. Ja kun työpajalla ei ole varaa maksella ilman avustusta. Tässä jäisi tappiolle ku työpajalla ei olis varaa maksella ylitunneista.

        He sanovat et voin saada lisätöistä vapaata jos tulee kielteinen päätös, mutta työsopimuslaki sanoo että työntekijältä vaaditaan suostumus lisätöistä ja en tietääkseni ole suostunut semmoiseen ! Jos saisin rahallista korvausta nii peace of cake mut en hyödy vapaista mitää joten en halau sen takia tehdä lisätöitä. Mielummi teen rahasta.

        Haluan vain olla 100% ettei mulle koidu mistään ongelmia, joten huomenna menen kyl pamiin juttelemaan, ihan varmuuden vuoks. Ei olisi eka kerta et paskan työsopimuksen takia joutuisin taloudellisesti vaikeuksiin ja josta sain tapella hiton kauan kuin oikeuteni kävi toteen. En haluaa samaa jamaan enää.


      • Ap...
        Ap.. kirjoitti:

        Olen puhunut kyllä työnjohtajani kans kaikista mahdollisista jutuista. Ja myönsi itsekin et mä jäisi tappiolle siinä asiassa et saisin kieltävän vastauksen ja sen takia mulle olis kertyny liikaa vapaita lisätöistä ja sitte kävis nii et pääsisin toiseen paikkaan hommaan(jossa siis pitäisi aloittaa heti)nii en kerkeis pitämää vapaitani. Ja kun työpajalla ei ole varaa maksella ilman avustusta. Tässä jäisi tappiolle ku työpajalla ei olis varaa maksella ylitunneista.

        He sanovat et voin saada lisätöistä vapaata jos tulee kielteinen päätös, mutta työsopimuslaki sanoo että työntekijältä vaaditaan suostumus lisätöistä ja en tietääkseni ole suostunut semmoiseen ! Jos saisin rahallista korvausta nii peace of cake mut en hyödy vapaista mitää joten en halau sen takia tehdä lisätöitä. Mielummi teen rahasta.

        Haluan vain olla 100% ettei mulle koidu mistään ongelmia, joten huomenna menen kyl pamiin juttelemaan, ihan varmuuden vuoks. Ei olisi eka kerta et paskan työsopimuksen takia joutuisin taloudellisesti vaikeuksiin ja josta sain tapella hiton kauan kuin oikeuteni kävi toteen. En haluaa samaa jamaan enää.

        Kävin tänää juttelemas pamissa ja päätin liittyä siihen.

        Kyllä kannatti kuunnella omaa järkeäni ku pam sanoi et jos työnantaja käskee olla tuon 7h/pv ja jos tulee kielteinen päätös nii työnantajan velvolisuus on maksaa mulle siitä palkkaa. Ja työsopimusta ei saa yksipuolisesti muuttaa, eli he tarvitsevat minun lupaani siihe että työsopimusta muutettaisiin.

        Perkele se on hieno tunne ku on oikeessa ! Harmi vaa ettei työnjohtaja ja työpajan yksilöohjaaja kuunnelleet mua. Ja onneks mä en kuunnellu heitä ! Kieltävän vastauksen takia melkei he kusi mun oikeuteni vaikka mulle vannottii ettei mulle kidu laillisesti vahinkoo. Kannattais tyiommoisella työpajalla olla sellaisia henkilöitä jotka tietää nämä lakikiemurat. En enää luota yksilöohjaajan tai hänen pätevyyteensä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      596
      16328
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      46
      14594
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      373
      9231
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5199
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4472
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      162
      2951
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      111
      1780
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1329
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1245
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1227
    Aihe