Nälkä

nälkäinen

Koska sinulla on ollut viimeksi nälkä?
Sellainen OIKEA nälkä kun et ole saanut nälkääsi lopetettua kun yksinkertaisesti sinulla ei ole ollut rahaa ostaa ruokaa ja kotonakin on kaikki syömis tarpeet loppuneet.

Moni ei ehkä usko tätä mutta minulla oli sellainen nälkä tammikuun viimeisellä viikolla.
Kun olin maksanut laskuja kuukauden alussa huomasin että ruokarahaa ei jäänyt kuin 25euroa ja kaksi laskuakin olisi pitänyt vielä maksaa, jälkiverot.

Kaikki kaapeissa olevat ruokatavarat käytin ja viimeisellä viikolla huomasin että suolakin loppui. Ainoastaan kahvia oli kaksi pakettia joulunostoksista jäänyt , mutta niillä ei nälkää lopeteta.

Sen verran ylpeä olen etten kenellekään kertonut , eikä ketään vieraitakaan onneksi tullut.
Aiemmin en muista että tässä iässä olisin ollut "nälkäkuoleman partaalla"

Kun perjantaina sain eläkkeeni menin heti kauppaan ja nyt en osaa lopettaa syömistäni.

Tiedän että kuun lopussa on sama juttu kun vielä jäi nuo kaksi laskua ja ilman muuta lisää kokoontuu.

57

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevat

Kokele karppausta VOKvihanneslaatikkoa tee netistä löydät ohjeen,on täyttävä ja monipuolinen. Tänäpäivänä ei kenenkään tartte nälkää nähöä tai sitten rahat menee
      viinaan ja ravintolaan. Miä en ole senttiäkään käyttänyt tämän kuukauden eläkkeestä.

• sisar-martta

Kyllähän meidän ikäisten pitää olla vara .-vara säästössä,että saavat hautaan...

• Rahat jonossa

Minä kyllä maksan laskut, ja siihen menee monta senttiä joka kuussa.
        Mutta vastahan nyt on 3:s pvä.

• mummo jo

Kannattaa tosiaan miettiä mihin rahat käyttää . Minunkin tuttava sanoi että kun rahat ei riitä . Hän elää yli varojensa . Käy kampaajalla joka kuukausi ja ostaa kampaamosta kalleimmat shampoo pullot ja balsamit . Tilaa kotiin kalliin aamulehden ja monta naistenlehteä . Sitten valittaa että tulee niin monta lehteä ettei tahdo ehtiä lukea niitä . Joka vuosi hän käy lomilla ulkomailla , viimeksi Turkissa . Itse olen käynyt ulkomailla viimeksi 10 vuotta sitten . Olen kyllä koko ajan säästänyt rahaa matkaa varten mutta kun sairaus tuli väliin niin ei haluta matkoille . Autonikin on ollut koko talven autotallissa joten bensarahat on säästynyt . Olen alkanut kävelemään joka paikkaan . Joskus harvoin ajan bussilla . Minulle ei tule mitään lehtiä . Katson tv.stä vain uutiset ja luen internetistä lehdet . Olen täysin raitis niin ei mene rahaa tupakkiin tai viinaan . En osta koskaan kalliita vaatteita itselleni . Tarvittaessa pystyn ompelemaan itselleni mitä vain vaatteita . Olen käynyt 3 vuotisen Pukuompelija koulun . Töissäkin olin aikanaan yhdellä tehtaalla ompelemassa miesten pukuja . Nyt olen jo eläkkeellä . Eläke riittää kun elää taloudellisesti .

• KÖYHÄ , KÖYHEMPI , K
        sisar-martta kirjoitti:

Kyllähän meidän ikäisten pitää olla vara .-vara säästössä,että saavat hautaan...

Kyllä sosiaali auttaa kuolleet köyhät maan alle . Ei ketään jätetä lojumaan kuolleena maan päälle ! Köyhät haudataan kuin ministerit valtion varoilla !!!

• kirjanpito

Järjestelykysymys raha-asiat on jokaisella. Lähes turhalta tuntuu tuo maininta " nälkäkuoleman partaalla"
      Monet kerrat on kuun lopussa niukemmat eväät, mutta laskuihin varautuminen aloitetaan jo hyvissä ajoin niistä selvitäkseen.On niistä jälkiveroista tieto tullut jo ajoissa.

• Tepposet

Toukokuussa 1966. Viimeiset käntyt söin torstai-iltana. Perjantaina mätin Scanian taka-akselita kasaan 9h urakalla.

Viikonloppu meni kraanavedellä. Maanatain iltapäivällä alkoivat jarrurummut painamaan.

Hain 50SEK förskottia ja ostin kämpille mennessä leipää, margariinia, maitoa ja mautonta makkaraa.

Tiistaina söin ruokatunnilla ruhtinaallisen herkkulounaan. Paistettuja silakoita ja pottumuusia. 5SEK.

• k-ilot

Minulla on lähes joka päivä nälkä. Se ei johdu ruo'anpuutteesta, vaan siitä, että tapanani on syödä vasta iltapäivällä, jossain iltaviiden tienoilla ensimmäistä kertaa.
      Kahviakin harvoin juon sitä ennen.

Enpä suosittele muille, minulle se sopii.
      Ruokaa on liikaakin, kuin useimmilla suomalaisilla, sen näkee vyön pituudesta.

• Useampana iltana menen pikkunälässä nukkumaan. Ihan vapaaehtoisesti, että paino pysyy kurissa. Lisäpainolla on haittaa minulle sekä polviproteesin omaavana ja sydämen kipuoireilujen takia.
        Ihmis-elimistö on siitä erikoinen kokonaisuus, että sen voi sopeuttaa niukempaankiin ravinnonsaantiin. Kevyemmällä kehonpainolla puuskututtaa huomattavast vähemmän.

• k-ilot
        capt.cöpenick kirjoitti:

Useampana iltana menen pikkunälässä nukkumaan. Ihan vapaaehtoisesti, että paino pysyy kurissa. Lisäpainolla on haittaa minulle sekä polviproteesin omaavana ja sydämen kipuoireilujen takia.
        Ihmis-elimistö on siitä erikoinen kokonaisuus, että sen voi sopeuttaa niukempaankiin ravinnonsaantiin. Kevyemmällä kehonpainolla puuskututtaa huomattavast vähemmän.

Terveellisesti toimit, niinhän sanotaan, että pieni nälkä saisi olla tosi useammin, kuin täyteen ahtaminen.
        Siksi itse suuntaan syömiseni iltaa kohti, koska kuitenkin iltasella tulee jotain apehdittua.
        Eipä silti, että olisin mikään mallioppilas, ikäni olen saanut taistella ylipainoa vastaan. Milloin onnistunut paremmin, milloin pahemmin.
        Puolisolla kovin paljon ylikiloja, puuskutus on paha.

Tuosta sopeutumisesta oli hyvä esimerkki. Kerran tuli töllöstä ohjelma, jossa afrikkalaisperäinen englantilainen miestoimittaja palasi kylään, josta ilmeisesti esi-isänsä olivat aikoinaan lähteneet.
        Mies oli länsimaisittain melko pössevä.
        Kylässä lapset eivät alkuun uskaltaneet tulla lähelleen.
        Hän ihmetteli ihmettelemästä päästyään, kuinka vähällä ravinnolla kylän naiset kulkivat jalkaisin pitkiä matkoja, raskaat kantamukset mukanaan.
        Ravintonaan meidän näkemän mukaan melkein vain rikkaruohoja.
        Mies hikoili, ilman kantamuksia, yrittäessään pysyä naisten kantapäillä
        .

• K.L.
        k-ilot kirjoitti:

Terveellisesti toimit, niinhän sanotaan, että pieni nälkä saisi olla tosi useammin, kuin täyteen ahtaminen.
        Siksi itse suuntaan syömiseni iltaa kohti, koska kuitenkin iltasella tulee jotain apehdittua.
        Eipä silti, että olisin mikään mallioppilas, ikäni olen saanut taistella ylipainoa vastaan. Milloin onnistunut paremmin, milloin pahemmin.
        Puolisolla kovin paljon ylikiloja, puuskutus on paha.

Tuosta sopeutumisesta oli hyvä esimerkki. Kerran tuli töllöstä ohjelma, jossa afrikkalaisperäinen englantilainen miestoimittaja palasi kylään, josta ilmeisesti esi-isänsä olivat aikoinaan lähteneet.
        Mies oli länsimaisittain melko pössevä.
        Kylässä lapset eivät alkuun uskaltaneet tulla lähelleen.
        Hän ihmetteli ihmettelemästä päästyään, kuinka vähällä ravinnolla kylän naiset kulkivat jalkaisin pitkiä matkoja, raskaat kantamukset mukanaan.
        Ravintonaan meidän näkemän mukaan melkein vain rikkaruohoja.
        Mies hikoili, ilman kantamuksia, yrittäessään pysyä naisten kantapäillä
        .

Ihmisellä on paremmat keinot ravinnon puutetta vastaan
        kuin liiallisen ja liian kaloripitoisen ravinnon sietämiseen.

Ravinnon puutteessa elämään joutunut elää pitempään.

Tosin isoveljeni väitti, että se vain tuntuu pitemmältä.

• ''''''''
        K.L. kirjoitti:

Ihmisellä on paremmat keinot ravinnon puutetta vastaan
        kuin liiallisen ja liian kaloripitoisen ravinnon sietämiseen.

Ravinnon puutteessa elämään joutunut elää pitempään.

Tosin isoveljeni väitti, että se vain tuntuu pitemmältä.

Näin varmasti on.

Toiset sanovat, että ilman tiettyjä nautintoaineita saa pitemmän elämän.
        Toiset taas, että se vain tuntuu pitemmältä.

Kaipa kaikki liikaa käytettynä on pahaksi.

• nälkäinen

Alkoholiin ja ravintolaan: hmm
      Minulla on rintakipu... mikäs se nyt on kun en saa päähäni sanaa... johon tarvitaan Marevania.
      Kovasti on nykyisin tämä inr alkanut kokeissa heittelemään, joten viimeksi
      lääkäri tiedusteli olenko käyttänyt paljon alkoholia.
      Sama vastaus hevalle kuin lääkärillekin että ainakin 10 vuotta on siitä kun alkoholia olen maistanut. Ravintolassakin olen sattunut yhden ainoan kerran käynyt syömässä kun tyttäreni piffasi

En ole ikinä joutunut olemaan ja asumaan yksin,
      en myöskään ole koskaan joutunut vuokra-asuntoon ja niistä johtuviin kiemuroihin perehtymään.
      Sain yht'äkkiä 2500: velan niskaani, mieheni hautajaiset, itse jouduin sairaalaan, ja nyt runsas puoli vuotta on kulunut kun 1000euron eläkkeestä joudun "syntejäni" korjailemaan. Koskaan en ole joutunut ennen lisäveroa maksamaan . ainoastaan vuonna 1954, kun menin naimisiin.
      Kuinka lie käynyt niin että kakki maksut sattuivat nyt tähän puoleen vuoteen..

Tarkoitukseni oli vain kirjoittaa nälästä, sory kaikille kun liian laajapiirteisesti otin asian käsiteltäväksi.

On minulla tölli myytävänä, vanha tölli, mutta ehkää siitä myydessä saa sen verran että hautaus tulee maksettua .

Olen itse maksanut kolmet hautajaiset, jos sattuisi joku osaltaan hautaamaan minut etten jää maan päälle haamuilemaan.

• satunnainen kävijä

Hyviä ravintokommentteja. Kukaan ei ole syyllistänyt toista. Niinhän sitä sanotaan, että jokainen itse ne kilonsa kantaa. Toisaalta tänäkin alkavana vuonna lehdään ns. lihavuusleikkauksia ennätysmäärä.
        Viittaisi siihen, ettei ole enää itsensä hallittavissa. Tosi juopot sanovat, heitä aina sorretaan, mutta ylipainoisia paremmin siedetään. Tultiin näin myöhään kyläreissulta. Hyvää alkanuttta sunnuntakii ja Valon päivää kaikille.

• Hoikkaa aikaa

Minulla oli juoppo mies 60-luvulla. Olin kotona lasten kanssa, ja luulen, että vastuu alkoi painaa miestä liikaa ja hän ratkesi juomaan. Tuli joka ilta humalassa kotiin. Kaikki rahat ryyppäsi. Onneksi oli oma asunto, eli suvun omistama, joten emme joutuneet kadulle, kun hän jätti tietämättäni 7 kk vastikkeet maksamatta. Ulosottomieheltä tuli joka päivä kirjeitä.
      Minun piti raivota ja huutaa, että sain kiskotuksi mieheltä sen verran rahaa, että sain ruokaa lapsille. Muistan, että ostin puoli litraa maitoa, yhden omenan ja usein palan palttua tai kalapuikkoja. Perunaa oli. Siihen aikaan sain sukulaisilta perunasäkillisen joka syksy, kiitos heille siitä. Niillä ruokin lapset, ja keitin kaurapuuroa mehukeiton kanssa, onneksi olii omia mehuja. Itse söin sen minkä lapsilta lautasille jäi. Näkkileipää ostin isoissa paketeissa. Siitä riitti pitkään.
      Kahvia en juonut vuoteen. Oli vieraita varten paketti kaapissa.

Seurasin huolissani lasten kasvukäyriä. Pelkäsin, että jäävät aliravitsemuksen takia pienikasvuisiksi, mutta juuri ja juuri pysyivät neuvolan kasvukäyrässä.
      Kun vuokrarästit tulivat korviini, otin yhteyttä muuhun sukuun ja asiat alkoivat parantua. Mutta yhden vuoden mies eli viinalla ja minä ruuantähteillä.

• Vaikeita elämänkohtaloita saamme palstalla paljon lukea. Ihan sydämestä riipaisee. Useimmat lienevät onneksi jo kauan sitten elettyjä ja voi vaan toivoa että ne kokemukset ovat takanapäin. Muistoissa kuitenkin ovat säilyneet ja monta kertaa vanhuudessa kuitenkin elävöityvät ja painavat mieltä.
      Ei meidän maassa tarvitse ainakaan jatkuvasti nälkää nähdä, mutta avun puoleen käänymiseen tarvitaan siihenkin aloitekykyä.

Ja sitten vastaus aloitukseen. Olenko nähnyt nälkää. Sen enempää en keskity kertomaan nälän syitä, mutta lapsena oli nälkä "jotta näköä haittasi". Kuitenkin aina nälkä tuli tyydytetyksi. Äiti oli mestari loihtimaan aina suuhun pantavaa.
      Viime viikolla oli oikea nälkä kun olin siivoamassa erään huushollin enkä moneen tuntiin syönyt mitään.
      Yleensä ei nälkä pääse yllättämään, siitä pidän huolen. Pikemminkin saa olla tarkkana ettei luule mielitekoa näläksi. Siksi olenkin nätisti laittanut jääkaapin oveen ateriointiaikani. Se on ihan mukavansorttinen "lukujärjestys".

• mitä ostit?

nälkäinen

Oli nälkä ja ikävä 1960, kun olin opiskelemassa Hesassa. Äidiltä tuli ruokapaketti perjantaisin, mutta sinä perjantaina ei tullut.

Mutta mietin tuota ruokarahasi määrää 25,-€. Kuinka kauan jouduit sillä elämään ja ennenkaikkea, mitä ostit noilla rahoilla?

Itse olisin ostanut;
      -jauhoja/ryynejä
      -hiivaa
      -kananmunia
      -öljyä
      -porkkanoita/lanttua
      -jauhelihaa
      ....joko rahat loppui?

Tehkää toisetkin ostoslista tuolle summalle.

• texsanell1

Silloin kun tuo tilanne oli ajankohtainen aloittajalla, oli kaapeissa vielä jauhoja kahvia ilmeisesti sokeriakin. Ilmeisesti myös pakasteessa joitakin tuotteita, kuten ihmisellä, jolla on tietokonekin hallussaan.

-Niinpä olisin varustautunut ostamalla pari kiloa silakkaa, -samoin kimpaleen sianlihaa(pakastanut) jotka olisin suolannut.
      -Perunaa pari pussia, sekä pakkauksen kuivamaitoa, -kuivahiivaa ja 4 sitruunaa. Kerran viikossa olisin käynyt -paikkakuntani seurakunnan tarjoamalla edullisella aterialla a' -2 €, jossa on hyvin valmistettu lounastarjoilu jälkiruokineen.

Niinpä olisin kehitellyt silakoista erilaisia versioita, liotettuina liiasta suolasta, suutarinlohesta laatikoihin. Maitoon koko kk ei ilmeisesti riittäisi tuo summa, joten vellejä kuivamaidosta.

Naapurisopu edellyttää minusta sen, että puolin ja toisin voi suolaa käväistä kysymässä:D

Siinä omakohtainen selviytymis stragediani pikaisesti.

Hernekeittoa, silakkaa eri versioissa laatikkona sianlihasiivuineen pinnalla & sianlihakastiketta, kuivamaidosta vellinkeittoon, ja sitruunavedestä ruokajuomaa.

Torelta tai (suuremmista marketeista) saa myös lohen perkuujätteitä pikkurahalla, joista saa mainion lohilaatikon tai keiton.

• Tepposet

Silloin kun minun tilanteeni oli ajankohtainen olin asunut poikamiesasuntolassa kaksi viikkoa.
        Muiden asukkien, suomalaisten joukossa oli riittävästi varkaita ja huijareita.
        Kehenkään ei voinut luottaa.
        Riittävän hyviä tuttavuussuhteita ei ollut vielä muodostunut.

Isin lompakko ja äidin jääkaappi oli veden ja usean sadan kilometrin takana.

Vaihtoehtoja vesikuurille ei ollut koska myymälävarkaaksikaan en ryhtynyt.

Ketjun kirjoittajat eivät tiedä todellisesta pakkonälästä mitään!

Ollessani vuotta myöhemmin vastaavassa tilanteessa olin sen verran viisaampi, että minulla oli verenluovutuskortti > 25SEK = 5 x silakat muusi.
        Työmaalla oli myös vanhoja kavereita jotka olisivat pyytäessäni auttaneet.

• mitä ostit?

@texsanelli1

Kiva, kun yhdyit arvailemaan, mutta itse ajattelin, ettei pakastintakaan ole, kuten minulla myös ei. Siinäpä on miettimistä, jos on vain kahvia.

Aloitetaampa alusta ja on vain kahvia.^^

No, tähän voisinkin tyssätä koko ruokavalion, sillä muinoin nuoruudessani, kun piti laihtua, join vain kahvia noin 4 vko ja poltin tupakkaa. Apteekki lakko oli silloin, joten mitään vitamiinilisiä en siis saanut. Sain sen 10 kg kuitenkin pois.

Vaikein oli ne 3 pv ja sitten ei ollutkaan nälkä. Vain terve järkeni sai minut sitten syömään.

Mielelläni laskeskelen noita ruokamenoja, vaikka rahasta ei olekkaan puute, sillä "muinoin" sossulan virkailijana ihmettelin niitä laskentaperusteita, millä avustuksia sai?

Toisaalta kirjanpitäjän luonteeni saa vielläkin tällaisia "laskentapuuskia", mihin mikin menee? Tammikuu olikin yllätys, sillä nippanappa sain säästöön sen 500,-€ ja nyt olen viikon "kurvotellut", että 30,-€ on jäljellä.

Tulipa mieleeni lapsuudesta, jonka itsekkin muistan, mutta toisetkin sen kuulivat, kun olin hokenut; "ei ole, kuin tässä"??? Söin siis kakkupalaa ja otin murusen kerrallaan!!

^Siis alusta. Aloittajan pitäisi määritellä, kuinka kauan hän joutui olemaan sillä 25,-€, mutta käsitin, että vain viikon ja suolakin oli loppu.

Hyvä sinä, kun muistit perunat ja silakat, mutta kun jauhojakaan ei ole? Eikä suolaa? Eikä pakasteita? Toivottavasti hän osaa leipoa? Jos ei osaa, niin minä opastan.

Ehdottomasti haluan, että "nälkäinen" vastaa meidän ehdotuksille ja myös toivoisin, että useampi osallistuisi tähän mietintään, kuinka pitkälle itse pärjäisi 25,€ ;lla, jos mitään ei olisi?

• Makriina ek
        mitä ostit? kirjoitti:

@texsanelli1

Kiva, kun yhdyit arvailemaan, mutta itse ajattelin, ettei pakastintakaan ole, kuten minulla myös ei. Siinäpä on miettimistä, jos on vain kahvia.

No, tähän voisinkin tyssätä koko ruokavalion, sillä muinoin nuoruudessani, kun piti laihtua, join vain kahvia noin 4 vko ja poltin tupakkaa. Apteekki lakko oli silloin, joten mitään vitamiinilisiä en siis saanut. Sain sen 10 kg kuitenkin pois.

Vaikein oli ne 3 pv ja sitten ei ollutkaan nälkä. Vain terve järkeni sai minut sitten syömään.

Mielelläni laskeskelen noita ruokamenoja, vaikka rahasta ei olekkaan puute, sillä "muinoin" sossulan virkailijana ihmettelin niitä laskentaperusteita, millä avustuksia sai?

Toisaalta kirjanpitäjän luonteeni saa vielläkin tällaisia "laskentapuuskia", mihin mikin menee? Tammikuu olikin yllätys, sillä nippanappa sain säästöön sen 500,-€ ja nyt olen viikon "kurvotellut", että 30,-€ on jäljellä.

Tulipa mieleeni lapsuudesta, jonka itsekkin muistan, mutta toisetkin sen kuulivat, kun olin hokenut; "ei ole, kuin tässä"??? Söin siis kakkupalaa ja otin murusen kerrallaan!!

^Siis alusta. Aloittajan pitäisi määritellä, kuinka kauan hän joutui olemaan sillä 25,-€, mutta käsitin, että vain viikon ja suolakin oli loppu.

Hyvä sinä, kun muistit perunat ja silakat, mutta kun jauhojakaan ei ole? Eikä suolaa? Eikä pakasteita? Toivottavasti hän osaa leipoa? Jos ei osaa, niin minä opastan.

Ehdottomasti haluan, että "nälkäinen" vastaa meidän ehdotuksille ja myös toivoisin, että useampi osallistuisi tähän mietintään, kuinka pitkälle itse pärjäisi 25,€ ;lla, jos mitään ei olisi?

Saako jostain halpaa silakkaa?

• sitroen.
        Tepposet kirjoitti:

Silloin kun minun tilanteeni oli ajankohtainen olin asunut poikamiesasuntolassa kaksi viikkoa.
        Muiden asukkien, suomalaisten joukossa oli riittävästi varkaita ja huijareita.
        Kehenkään ei voinut luottaa.
        Riittävän hyviä tuttavuussuhteita ei ollut vielä muodostunut.

Isin lompakko ja äidin jääkaappi oli veden ja usean sadan kilometrin takana.

Vaihtoehtoja vesikuurille ei ollut koska myymälävarkaaksikaan en ryhtynyt.

Ketjun kirjoittajat eivät tiedä todellisesta pakkonälästä mitään!

Ollessani vuotta myöhemmin vastaavassa tilanteessa olin sen verran viisaampi, että minulla oli verenluovutuskortti > 25SEK = 5 x silakat muusi.
        Työmaalla oli myös vanhoja kavereita jotka olisivat pyytäessäni auttaneet.

Olin minäkin Hisingsbackan parakeilla kuukausia. Oli alkoholisteja ja trokareita ja muita luteista lähtien, mutta ei nälkää. Yhteisestä jääkaapista ei viety mitään. Päivällä syötiin tehtaan ruokalassa hyvää ja halpaa.

Raitilla käveli muuan kaveri kainalosauvojen kanssa. Myöhemmin toinen kaveri käsi kantositeessä.
        Tulin kysäisseeksi, mitä oli tapahtunut. Kertoivat kummallakin kerralla kaverin vahingossa ottaneen toisen sapuskoja yhteisestä jääkaapista...

Ei tullut nälkä eikä varastettu mitään!

• sitroen.
        Makriina ek kirjoitti:

Saako jostain halpaa silakkaa?

Eipä ole löytynyt vuosiin. Oulun kauppahallissa perkkaamaton norsikin maksoi viime talvena saman kuin Norjan lohifile marketissa. Etelärannikolla kuulemma norret heitetään takaisin mereen... Kalastajan jos sattuisi tuntemaan / löytämään, niin jotain saattaisi kohtuuhinnalla saadakin.

• mumm4
        mitä ostit? kirjoitti:

@texsanelli1

Minulla putosi painosta 10 kg ilman että laihdutin . Sain sydänkohtauksen lokakuun lopussa viime vuonna . Aloin kävelemään joka päivä sairaalasta päästyäni . Ja yhtäkkiä huomasin että olin laihtunut 10 kg .

• fiiuliin**

Texsanelille ja muillekin, täytyy mainita Minulla ei ole omaa tietokonetta, tämän omistaa poika, kuten myös television, digipokseineen.Hän on ollut tosi kultainen kun on avustanut monella tavoin ostamalla tuollaisia koneita joita en millään itse pystyisi hankkimaan,mokkulankin hän omistaa.
      Hän myös korjailee kaikki joita tarvitsee korjailla
      Oli aikeissa lähteä jonnekin ulkomaisiin hommiin , mutta minä pidättelin.
      Kiitän luojaani että olen osannut synnyttää viisaan insinööri pojan ja "automonttöörin"
      joka hallitsee myös tietokoneet.

• texsanell1

Onhan hyvä fiuliin, että on turvaa ja apua sinulla:) Siitä voi todella olla onnellinen !

Miten kauniita rusottavia pilviä on taivaalla,..jäin katsomaan koivun runkoa ja oksia miten ne hohti hennon punaisena auringon valaistessa, kaunista!

Leppoisaa päivää toivottelen, - keittiöaskareeni pitää nyt aloittaa.

• Aikainen lintu se varmimmin madon nappaa, toteaa wanha sanonta. Tällä hetkellä madot ja muut otökät ovat linnulta turvassa routakerroksen alla, tosin maamyyrät siellä kin kastemadoilla hoitavat nälkänsä pois.

Oli muuten nätti taivaanranta. Lounaan taivaalle aukesi hieno pilvetön raita. Toivottavasti nälkäiset masut saavat sekä illallista, että aamulla einettä.

• fiiuliin**

Muisti tekee tenää, mitähän minä sitten sillä 25:-ostin---
      Ehkä en mitään kun muistissani olisi etten mennyt minnekään .
      Tulee mieleen siitä , kun sattui vehnäjauhopussi käteeni ja samalla myös pulla.
      Leipomaan siitä vaan--- ja etsin pöydälle kaikki tarvittavat.
      Munan jo rikoin leivonta astiaan, puolitin sen, keltuaisen pullaan ja valkuaisella ajattelin voidella tuotokseni.

Mutta, mutta, sitten ei ollutkaan maitoa. Nooh-eipä se siihen tyssännyt , muna astian pohjalla sai puolisen litraa vettä niskoihinsa,
      Sokeria oli, suolaakin vielä silloin, mutta rusinoita ei-kuivahiivaa löytyi, sitten vatkain, vispilät löytyi , taikinakoukut oli jääneet vanhaan paikkaan,
      Mutta en lopettanut, kaasin osan jauhoista astiaan, ja vispilät käyttöön,
      Pakko oli sekin lopettaa, kun vatkaimet väkisin yrittivät imeä taikinan sisäänsä.
      Ei muuta ,kuinkädet pesemään ja taikinaan.

Loppujen lopuksi pullat uuniin ja itse odottelemaan.
      Valmistuihan ne ja hieman jäähtyneenä maistelemaan.
      Ajattelin mitä ajattelin kaikkien puutoksien myötä pullan teossa, mutta ihmeekseni en olisi uskonut että vedestä alustamasta pullasta tuli niin maukasta.
      Ja kuohkeaa,vatkaimien ansiosta varmaankin...

Niin, minulla oli tosiaan kaapissa käyttämättömiä jauhoja ,makarooneja, irtoriisejä, riisejä ja sensellaista, Jääkaapissa ei ollut kuin muutama tomaatti ja kurkku.
      Maitoa en käytäkään, enkä kermaa.Sipulia, niin , sipulia oli ja niistä olikin paistipannulle parisen kertaa. Perunat loppui, heti ekapäivinä,
      Niin leipää, sitähän hain kahteen otteeseen.
      Suurin piirtein "pinteessä" olin kolmisen viikkoa, koska heti alkukuussa maksan velkojani, ja tammikuuhan olikin melko pitkä.
      Se viimeinen viikko, sitä en haluaisi toistamiseen kokoea.

• ajattelua

Etkö omalle pojallesi ahdinkoasi paljastanut. Olisihan hän äitiään auttanut siinä isän hautajaiskuluissakin.

• sekin on opittava

Järkevin kommentti jonka voi noin iäkkäälle ihmiselle antaa.

• Ei koskaan

Anteeksi nälkäinen, mutta "tyhmästä päästä kärsii koko kroppa".

• ???

Mistä sinä hänen tilannettaan voi tietää/ymmärtää, kun tuskin siitä mitään tiedät??

• ??? kirjoitti:

Mistä sinä hänen tilannettaan voi tietää/ymmärtää, kun tuskin siitä mitään tiedät??

On ihmisiä, jotka voivat syödä itsensä kylläisiksi saamatta silti yhtään ylipainoa. Hyvin onnekkaita ihmisiä. Silti kaikilla heillä ei ole elämänhallinta välttämättä hyppysissään.
        Sukumme ihmisistä taipumus pyylevyyteen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Kaupassa eilen käydessäni katselin 'himokkaasti' pientä täytekakkua. Jo vain paino oli noussut tästä n.0.3kg.

• mitä ostit?
        capt.cöpenick kirjoitti:

On ihmisiä, jotka voivat syödä itsensä kylläisiksi saamatta silti yhtään ylipainoa. Hyvin onnekkaita ihmisiä. Silti kaikilla heillä ei ole elämänhallinta välttämättä hyppysissään.
        Sukumme ihmisistä taipumus pyylevyyteen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Kaupassa eilen käydessäni katselin 'himokkaasti' pientä täytekakkua. Jo vain paino oli noussut tästä n.0.3kg.

"kapteeni"

Ja minä inhoan (leikisti) ihmisiä, joka voivat popsia mitä vain ja paino ei nouse. Sellainen on mieheni ja heidän sukunsa, kaikki laihoja, mutta ompahan kuitenkin verenpainetta ja diab.2 oireita, joten mihin tässä nyt uskoisi?

Omassa suvussani on pyylevyyttä ja kaikki syöminen tuntuu varastoituvan kehoon rasvoina vatsan seudulle, mikä on se vaarallisin..mukamas?

Isäni kuoli sydäninfraktiin ja äitini keuhkosyöpään, joten kumpikaan ei kuollut nälkään, mikä oli aloituksen aihe.

Toisaalta voin todistaa, että jos kolmepäivää jaksaa olla syömättä, niin sitten ei enää ruokaa kaipaakkaan, mutta ne 3-päivää ovatkin sitten helvetti.

Kerran minäkin kestin sen, koska oli vedonlyönti laihtumisesta veljeni kanssa ja minulle tuli hieman "kiire"!

Oletin voittavani, mutta kun äitini sanoi, että veljeni ei syö mitään nykyisin, niin pelkäsin pahinta!

Niin minä "rohkea" lopetin myös syömisen ja join vain kahvia ja poltin tupakkaa. Nälkä häipyi kolmantena päivänä, joten helppoa se oli sen jälkeen .Olin silloin nuori ja apteekit olivat lakossa, joten mitään vitamiinilisiä en myöskään saanut.

Painohan tippui kohisten, kuten sitten myöhemmin kun toimin samoin, mutta tällä "kuuluisalla"..mitä ei saa mainostaa, tällä kuuluisalla muna beconi dietillä!

Nyt vain pitää ottaa "järki käteen", siis se tosiasia, että meidänikäisillä, ...mikäli emme ole todellakin ylilihavia, niin tuo laihdutus on tuhoon tuomittava, mikäli on kysymys vain 2-5 kg!!??

Hitsi kun en viitsi kirjoitustani tuhota, joka koski useita aloituksia, joissa viittasin kirjoituksessani, mutta nälästä voisin muistella lapsuuttani.

Jouduin olemaan sukulaisten (enoni) luona pitkän koulumatkani vuoksi?
        Jotain outoa, koska en voi jatkaa jutttuani???

• Aloitustexti kertoo
        ??? kirjoitti:

Jos aikuinen ihminen ei saa / pysty järjestämään itselleen ruokaa oli tilinväli mikä tahansa, niin on uusavuton tai täysi tossu. Elämänhallinta on hyvä sana ja taloudenpito ja -taju toinen sellainen. Jos rahaa peruselintarvikkeisiin ei ole, niin ne menevät johonkin kankkulan kaivoon; alkoon, tupakkiin tms. turhakkeeseen, jolla ei hengissä pysy, vaikka luuleekin niin.

• Hoikkaa aikaa

Tepponen sanoi, etteivät kirjoittajat tiedä nälästä mitään. Jos ei ole aivan samaa kokenut, niin...
      4-vuotias poikani tuli kotiin naapurista ja kertoi silmät loistaen, että oli saanut syödä niin monta viinirypälettä siellä kuin halusi. Oli syönyt monta.
      Itkin silloin, ja itken nytkin. Minulla ei ollut rahaa ostaa mitään hyvää lapsilleni. Yritin saada rahan riittämään edes puolikkaaseen omenaan tai porkkanaan, mutta ei se aina ollut mahdollista, kun kukkarossa oli aamulla 1 markka.
      Lapsilisää maksettiin 4 kertaa vuodessa.

• muistoja entisestä

Rahattomana ja työttömänä hampparina nuoruudessa kulkiessani koin monien muiden ohella suoranaista kalvavaa nälkääkin. Ahdistavia tilanteita. Sitten kun töitä sai ja palkkaa, vipin pyytäjiä kyllä riitti.
        Vapaaehtoinen nälkä ei ole mitään todellisen nälän rinnalla

• turhake kevyt olo

Luin ajankulukseni tämän ketjun..Minä 74v en ole ikinä sossussa käynyt,omat
      vaikeuteni kun olivat nuorena.Lapset pieniä mies sairaalassa ,tein useata työtä
      kaverit,jotka siellä sossussa kävi,ollessaan melkein samassa tilanteessa työn-
      tekijä oli sanonut myy pesukoneesi.Hyi miten minua kymäsi,kuinka helsinki oli niin kylmä,se oli vuosi 62 ei ollut apua sossusta...Aika kului nautin maalais elämää
      juoppo veljeni kuoli,menin sossuun,sain hänelle arkkurahat...Tilanteet muuttuneet
      silloin vuosi 86 parempaan suuntaan on sitten menty. Elämä minulle on ruuat antanut kovalla työllä,mut nyt naatin.Tosiaan vielä asiaa , olen keliaakikko saan
      kelalta 23ekuukaudessa jauho rahaa.

• lukija/kokija

Sinulle turhake kevyt olo

Tarinasi kosketti ja toivon sydämestäni, että elämäsi ehtoo olisi onnellista ja
        huolista vapaata. Nauti nyt, nosta jalat pöydälle ja syljeskele kattoon,
        kuten usein leikillisesti sanotaan lekottelusta.

Menestyjät saavat paljon palstatilaa mediassa ja jopa täälläkin ja vaatimattomat,
        puurtajat unohtuvat usein, vaikka monet heistä ansaitsisivat mitalinsa ja kukituksensa.

"Ei onni ole mikään sattuma, joka valahtaa taivaasta kuin keskipäivän sade. Se tulee
        vähitellen riippuen siitä miten suhtaudut elämään ja kanssaihmisiin.''
        En muista mistä olen tuon lukenut, mutta kuulostaa viisaalta.

• oikea turhake,,,

hiukan kylmäsi nimmarin " luvaton lainaaminen " turhake on yksi käyttämistäni nimmareista
      suotakoon anteeksi, jos kauniisti pyydät.

• Tepposet

Mitenkäkän moni ketjun "nälkiintyneistä" on todella ollut tilanteessa jossa päiväkausiin kaapissa ei ole ollut muruakaan mitään syötävää eikä muuta juotavaa kuin kraanavesi?
      Ei keksin murua, ei sokeripalaa eikä pussin pohjaa, ei jauhon hiventäkään, ei tyhjiin kaluttua margariinirasiaa, ei irtokarkkia taskussa jne.

Siis ei mitään! Ei yhtään mitään.

Eikä tuttavaa, naapuria, kaveria, ei ketään jolta pummata, lainata tai kerjätä muuten kuin mennä kadulle!

Se oli todellista, vaihtoehdotonta nälkää!

Valittakaa niukkuutta mutta totaalisesta, täysin vaihtoehdottomasta nälästä ette tiedä mitään.
      Olenhan minäkin tuonkin jälkeen joutunut tyytymään niukkaan ja yksipuoliseen sapuskaan ja on jäänyt syömäkertoja pakosta väliin mutta tuota ehdottomuutta en ole tuon jälkeen kokenut.
      Muulloin on aina joku hätäkeino löytynyt ainakin jossakin vaiheessa.

• kevyt olo39kg

Kuljeskelen USEIMMILLA ketjuilla,joten nimim, ei mieleen jää"anteeksi"

Sinulle kokenut kiitoksia" Nyt kaikki hyvin ,odotan kesää etä mökille pääsee
      laittamaan kädet multaan..

• nälkäinen

Näin sanot sinä, ja olet varmaan oikeassa.
      Mutta aloituksessa, huomasitko, oli eka lauseessa kysymys koska sinulla on ollut viimeksi nälkä.
      Kyllähän sitä on monella ollut tuollainenkin nälkä josta sinä kerroit, mutta viimeisestä nälästä oli tässä kysymys..
      Mutta ymmärtäisin tuosta että aloittaja tarkoittaa nykyaikaa.
      Luulisin että tämä porukka joka täälläkin kirjoittelee tietokoneineen ei
      useasti kolmea viikkoa nälässä porskuta.
      Ei nykyaikana.

Minäkin silloin sota-aikana, sain tuntea pahempaakin nälkää,
      äidillä kun ei ollut ruokaa antaa. Silloinhan ei saanut kouluruokaa, eväissä kuljettiin. Minä olin evakko siellä toisten maajussien lasten joukossa joilla oli kunnon eväät. Minulla oli joka päivä vain puolukasta ja porkkanasta tehtyä "marmelaadia" leivän päällä, ei se nälkää oikein vienyt,
      Maajussien lapsilla oli aina lihaa ja muutakin hyvää eväspussissa...Maitopullokin.

Nälkää on nähty, mutta nykyaikana se on harvinaisempaa täällä Suomessa.
      Yksinoloa ei kyllä puutu .......
      .

• akupuu

Olemme menossa elintason suhteen alamäkeä. Ns hyvinvointiyhteiskunta rapautuu vähitellen, ei romahtamalla vaan vähitellen turvattomampaan yhteiskuntaan ajautumalla.
        Sikäli koskee ketjun nälkäkeskustelua, että 20v kuluttua vähäosaisuus on paljon nykyistä yleisempää. Nämä asiat kerrottiin mediassa jo 10v sitten nk tulevaisuuskomitean kannanottoja kuunnellen.
        "Oksani" ei ole ollut kovin vihreä koskaan. Enemmän olen kitkutellut heikkohappisia duuneja tehden, mut aian sitä miten kuten pärjää kun niukkaan elämään on tottunut. Emme ole enää todistamassa hyvin ankeita tulevaisuuden aikoja.

• Tepposet

Evakkko itsekin. Kuitenkin kotoisissa oloissa oli aina joku muren jossakin. Vuodenajasta riippuen vaikkapa perunoita vieraasta pellosta, omenoita puutarhasta, yms.

Kuitenkin jotain ruokaa oli jossakin. Täysin tyhjä ei ympäristö ollut.
        Kun isäni oli pitkällä sairaalareisulla lähti äitini yrittämään leivän ostamista rahan kanssa maaseudulta. Sekin oli tuntunut kerjäämiseltä vaikka hinta oli kova.

Tuo mieleeni painunut ajankohta oli niin ehdoton. Olin juuri tullut keskelle kaupunkia, täysin vieraisiin olosuhteisiin, ilman vaihtoehtoja.
        Metsäluterilainen kasvatukseni oli tehnyt minusta niin ehdottoman rehellisen, ettei myymälävarkaus käynyt mielessänikään.
        Sitä paitsi, ko. kaupungissa oli vain yksi valintamyymälä ja sinänsä minulle täysin outo.

Olen nähnyt nälkää tuonkin jälkeen mutta se on ollut oma valintani eikä siträ voi laskea mukaan.
        Perheen kanssa, lasten ollessa pieniä, olemme panneet sieniin puolet petäjäistä ja keräilytalouden ja pihakasvatuksen saalis ovat muodostaneet hyvin suuren osan ravinnostamme mutta täysin syömättä ei lastemme ole tarvinnut olla.

• yhdessä eteenpäin
        Tepposet kirjoitti:

Evakkko itsekin. Kuitenkin kotoisissa oloissa oli aina joku muren jossakin. Vuodenajasta riippuen vaikkapa perunoita vieraasta pellosta, omenoita puutarhasta, yms.

Kuitenkin jotain ruokaa oli jossakin. Täysin tyhjä ei ympäristö ollut.
        Kun isäni oli pitkällä sairaalareisulla lähti äitini yrittämään leivän ostamista rahan kanssa maaseudulta. Sekin oli tuntunut kerjäämiseltä vaikka hinta oli kova.

Tuo mieleeni painunut ajankohta oli niin ehdoton. Olin juuri tullut keskelle kaupunkia, täysin vieraisiin olosuhteisiin, ilman vaihtoehtoja.
        Metsäluterilainen kasvatukseni oli tehnyt minusta niin ehdottoman rehellisen, ettei myymälävarkaus käynyt mielessänikään.
        Sitä paitsi, ko. kaupungissa oli vain yksi valintamyymälä ja sinänsä minulle täysin outo.

Olen nähnyt nälkää tuonkin jälkeen mutta se on ollut oma valintani eikä siträ voi laskea mukaan.
        Perheen kanssa, lasten ollessa pieniä, olemme panneet sieniin puolet petäjäistä ja keräilytalouden ja pihakasvatuksen saalis ovat muodostaneet hyvin suuren osan ravinnostamme mutta täysin syömättä ei lastemme ole tarvinnut olla.

Minulla ja perheelläni oli monta kertaa nälkä.
        Keksin kaikenlaista, jotta olisimme pärjänneet tilipäivään asti,
        silloin ei ollut vielä leipäjakelua eikä Hurstin ruokaa.

Teimme vedestä, hiivasta, suolasta, margariinista ja jauhoista sämpylöitä.
        Keitimme makaroonia, maustimme ja lisäsimme ketsuppia.
        Keitimme kaurapuuroa - margariinisilmän tai tekemäni omenahillon kanssa - sain ystäviltä ja sukulaisilta omenoita.
        Perunoita muistaakseni keitin useimmiten, joita sitten seuraavana päivänä paistoin ja hyvää oli, jos siihen lisäsi vaikka makkaraa ja sipulia.
        Itse keräsin metsämarjoja ja sieniä perheen ruoka-avuksi.
        Oi, miten monet lettutaikinat olen paistanut herkuiksemme.
        Jne, jne, jne, tämä on ollut meidän perheen arkea 80-luvulla: osasin taikoa ruokaa melkein tyhjästä, mutta joskus oli nälkä, vaikka kuinka taikoi.
        Silloin emme tienneet ruoka-avusta mitään, vaan sinnittelimämä me tilipäivästä seuraavaan kuukauteen, kun rahat ei todellakaan riittänyt koko kuukaudeksi,

Mutta hyviä lapsia minun lapsistani tuli - he arvostavat minua ja tietävät, että raha ei kasva puussa.

Tämä oli erään yh-äidin ja kolmen lapsen tarina, jossa on kuitenkin onnellinen loppu - me kaikki arvostamme hyvää tavallista ja yksinkertaista arkipäivää elämässämme ja olemme tottuneet pärjäämään ja olemaan vahvoja luomaan
        oman elämämme puitteet.

• fiiuliin on nälkäine

Kun tuolla jotkut vihjasivat paheistani, mistään mitään tietämättöminä
      niin voin kertoa, rahani menevät viinaan, tupakkaan, huumeisiin,peleihin , ja niin pois päin.
      Mitähän olisi vielä lisää....

• ...............

aina on nälkä, en osaa ( halua ) enään tehdä ruokaa, en muista aina syödä,
      ahmin itteni täyteen mitä milloinkin suuhuni laitankaan,
      vanhuus tympii niin hitosti,

• ?-?+?

Tyypillistä tätä aikaa, nälkä ja painonpudotus.
      Ihmisiltä puuttuu synnynnäinen itsekontrolli, jolloin syödään ja ollaan syömättä terveellisesti.
      Syönti ja syomättömyys ovat mielen tasapainottomuutta, johon ihminen ei itse voi paljon vaikuttaa.
      Siksipä on ilkeää ja sydämetöntä lihavaa tai luunlaihaa moittia.
      Nälkä, ylensyönti??

• hevat

Suomalaiset ovat kovia perunan syöjiä,myös on edullista ja sillä nälkä lähtee.

Pankkihan nykyään neuvoo,"niin minä muistutan" kenellä on maata tai asunto,ala myymään pankille hae sieltä tarvittaessa,turha nälkää ja jälkiveroja valitella .

Luskellessani tätä ketjua ,näin sanan jälkivero. Minulle vero tulee ainoastaan kesämökistä,sekin vain190e vuodessa,joten sen verran huvia vanhoilla päivillä.
      Kun ei jaksa matkustella,osakkeesta ei veroa mene.

Toivokaamme kesän tuloa pian...

• Sanasta elämän voima

Leipää pelloilta maan ruumiin ruoaksi saamme. Nälästä varjele, Herramme siunaa kylväjät maamme. virren 59 säe.

Nälkää on ruumiin ja hengen nälkää. Me sota-aikana eläneet tiedämme mitä on ruumiin nälkä. Ilman fyysisen olemuksemme polttoainetta emme tule toimeen.
        Tänä aikana taidamme potea enempi hengen nälkää.
        Jos pyörimme yltäkylläisyydessä unohtamme hengen ravinnon.
        Sanotaahan; " terve sielu terveesä ruumiissa."

• aliina77

AIVAN turhaa valitusta ainaki 60% jotain höpöttä,jos siellä liikepaikoilla olette siellä kuulema EU avustuksia jaetaan.Vai onko kajoille niin kiire ette jouda jonottelemaan ,ehkä ne kohta kotia tuo...Meillä täällä korvessa kesäisi varaudutaan,on kaksi pakastinta,marja ja sientä vielä ainakin 2deksi kuukaudeksi....na,-nam

• elän ja olen

Tahallista provosointia, maassamme ei kenelläkään voi olla noin asiat.
      Olen yksin asuja ja kerään paljon talveksi pakastimeen marjoja ja sieniä, niistä saa pitkin talvea maistuvaa ruokaa ja lisukkeita, ja hyvää kuntoa joka myös lisää mielen virkeyttä.

Ymmärrän tällaisen aloituksen tahalliseksi JAARITUKSEKSI.

• Turha jaarittelija

Turhaa, Turhaa kaikki tää.
      Jos sattuisi sinun kohdallesi , olisiko silloinkin turhaa?

Sattuisit jostain syystä menemään .vuokralle
      Vuokraaja sanoo. vuokra 490:- kuukaudessa.
      No mikäs tässä, kyllä tuon helposti maksaa. Ehkä helpottaakin...
      Kuluu puolivuotta, sinulle sanotaan , et ole maksanut koko aikana palvelurahaa se on maksettava kolmessa kuukaudessa, ennen vuoden loppua.
      Huomaat saaneesi 2500:- maksun tietämättömänä palvelumaksusta.
      Ehkä eläkkeesi sattuu olemaan 1000.- hieman alle, vieläkö tuntuu helpottavalta,
      Ehkä et saakaan koottua marjoja ja sieniä, kun et jaksa enää metsään mennä....

Tällaisesta turhasta syntyi tämäkin jaaritus........
      Pyydän anteeksi tyhmyyttäni.

• älä välitä nälkäinen

Et ole turha jaarittelija, vaan vastaajat tuntuvat elävän sota-ajoilla.
        Jos minulle sattuisi nyt, kuten 10-v sitten, että veljeni kuoli kolarissa ja perintöä tuli. Perintövero 12.000,-€ piti maksaa. Iso maatila on edelleen jakamatta, kun perijät ei pääse sopuun, joten laskuja tulee koko ajan.

Nyt tekisi todella tiukkaa, jos tuollainen menoerä ilmaantuisi, sillä ei sossula kenenkään veroja maksa, saati ruokarahaa jakele, kun sitä ylimääräistä omaisuuttakin on.

• kylläinenkin

Mikään asiallinen ei ole turhaa.
        Tekee kaikille hyvää joskus miettiä kuinka vähällä tulemme toimeen kun on pakko, tai kuinka me sopeudumme tilanteisiin jotka ovat jatkuvia.

Nälkä voi olla pienen hetken mahassa tuntuva kouraisu, se voi olla pitkään jatkuvaa ravinnon puutetta ja joskus sellainen kummallinen mielitekokin joka ei poistu oikeastaan millään.

Itselläni on jo pitkään ollut tunne että on nälkä, mutta katsoessani jääkaappiin siellä ei ole mitään jota ottaisin. Kun siirryn telkkarin ääreen tunne vain jatkuu ja jatkuu, muta mikään ei kelpaa. Olen jo sitä mieltä että tuo on yltäkylläisyyttä tai suolan puutetta.

Ei ole leikkimistä kun rahaa on vähän. Syödä pitää ja monipuolisuutta korostetaan.
        Kaikilla on omat herkkunsa, omat tapansa saada kylläisyyden tunne, eikä kukaan kykene toista opettamaan omille tavoillensa, nehän meillä on kaikilla omamme.

• Oikea pitää tiellä
        kylläinenkin kirjoitti:

Mikään asiallinen ei ole turhaa.
        Tekee kaikille hyvää joskus miettiä kuinka vähällä tulemme toimeen kun on pakko, tai kuinka me sopeudumme tilanteisiin jotka ovat jatkuvia.

Nälkä voi olla pienen hetken mahassa tuntuva kouraisu, se voi olla pitkään jatkuvaa ravinnon puutetta ja joskus sellainen kummallinen mielitekokin joka ei poistu oikeastaan millään.

Itselläni on jo pitkään ollut tunne että on nälkä, mutta katsoessani jääkaappiin siellä ei ole mitään jota ottaisin. Kun siirryn telkkarin ääreen tunne vain jatkuu ja jatkuu, muta mikään ei kelpaa. Olen jo sitä mieltä että tuo on yltäkylläisyyttä tai suolan puutetta.

Ei ole leikkimistä kun rahaa on vähän. Syödä pitää ja monipuolisuutta korostetaan.
        Kaikilla on omat herkkunsa, omat tapansa saada kylläisyyden tunne, eikä kukaan kykene toista opettamaan omille tavoillensa, nehän meillä on kaikilla omamme.

Ahaa, siitäkö johtuukin, että jotkut ihmiset eivät käsitä, tai tahdo käsittää, mitä tarkoittavat terveelliset elämäntavat. Jos ajatus on sellainen, että oma tapa on paras tapa ja muitten tavat ovat vain muitten tapoja, niin ei ikinä keksi, että omat tavat saattavatkin olla vääriä, petollisia ja oman terveyden tuhoavia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      253
      8118
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      269
      5318
    3. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      171
      1835
    4. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      76
      1760
    5. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      187
      1308
    6. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      76
      1271
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1157
    8. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      1020
    9. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      131
      1007
    10. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      104
      955
    Aihe