tunnelin luouhinnasta ?

miten se nyt olikaan

-- ne menetelmät , miten ne saatiin siis molemmilta puolin louhittua sillee , että
sattuu kohdalleen se kohtauspiste ?? -- tunnelin louhinnassa kai tärkeä tekijä myös , että louhittu tunneli on vertikaalisesti kaaren muotoinen , että ne valumavedet sieltä sitten itsestään poistuvat . --

10

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerääjä

      Puoluesihteeri Eino Poutiainen oli sodan jälkeen töissä Outokummun kaivoksessa ja kirjoittaa muistelmissaan 'Suhteellisen kovaa leikkiä', että kaivosmittaajat, 'Peroniuksen porukka' olivat olevinaan muita parempia ja tuskin tervehtivät muita. Kaivoksessa oli sähköjunat ja tunnelin piti osua, kun se ajettiin molemmista päistä vanhalta kuilulta Mökkivaaralle tai Mökkivaaralta Kerettiin. mm kaivosmuseon kokoelmista löysin valokuvia ja teodoliitti näytti samanlaiselta kun kenttätykistössä 1950-luvulla. Mittaus oli niin tarkkaa, että mittavaijerin lämpötila otettiin korrjauksena huomioon. En ole kuullut, että kaivoksen tunnelit olisivat olleet kaaren muotoisia.
      Muistelen, että 60 vuoden takainen tarkkuus oisi ollut 10-20 cm/km.
      Tämä on historiaa, nykyisiä menetelmiä en tunne.

      • harrastaja louhija

        -- tarkotan tässä lähinnä rautatie tai maantie tunnelia -- kai niissä joku kaltevuus pitää yleensäkki olla ,että se valuma vesi saadaan "lattia kaivoon "


      • Kerääjä
        harrastaja louhija kirjoitti:

        -- tarkotan tässä lähinnä rautatie tai maantie tunnelia -- kai niissä joku kaltevuus pitää yleensäkki olla ,että se valuma vesi saadaan "lattia kaivoon "

        Löysin Wikipediasta tiedon, että Pönttövuoren vanha rauttietunneli, 1223 m pitkä, oli niin suora. että valo näkyi päästä päähän, En löytänyt tietoja tunnelib päiden korkeudesta, jotta voisi laskea kaltevuuden.


    • No, onhan niitä pumppuja,.
      Jos olette esim Norjassa ajaneet Oslo-fjordförbindelse, n 7 km pitkä niin alaspäin menee ensin 3,5 km ja sitten nousee saman matkan, joten ilman pumppuja ei vedet sieltä lähde.
      Tunneleissa lattia on vinossa ja toisella laitaa on salaojitus, tien tai radan ei tarvitse olla vino;-) tietysti jos menee läpi suoraan jostamin mäestä niin kannattaa kallistaa niin että vesi valuu itsestään.
      Mittaus tänään takymetrillä, joka on kehittyneempi versio teodoliitista. Laser mittaustakin käytetään. Tarkkuuksista, ei se tunnelin räjäyttäminen ihan millilleen mene, kokoprofiiliporauksesta en osaa sanoa

      • viemärisukeltaja

        siellä saattaa silti olla viemäri reikä 3,5 kohdalla ulos ,jatkuva pumppaaminen tulee kalliiksi .


      • viemärisukeltaja kirjoitti:

        siellä saattaa silti olla viemäri reikä 3,5 kohdalla ulos ,jatkuva pumppaaminen tulee kalliiksi .

        Tuo tunneli menee siis Oslovuonon ali, siellä ei voi olla mitään reikää josta vesi lähtisi ilman pumppuja, koska syvin kohta tunnelista on 134m merenpintaa alempana.


      • arkhimedes kirjoitti:

        Tuo tunneli menee siis Oslovuonon ali, siellä ei voi olla mitään reikää josta vesi lähtisi ilman pumppuja, koska syvin kohta tunnelista on 134m merenpintaa alempana.

        Olen käynytkin pumppuasemalla ko tunnelissa. Tunnelin rakentaminen tuotti hieman yllätyksiä, koska syvimmällä ei ollutkaan kalliota


    • Tunneleita, kalliota ympärillä, myös tiivistetään, niin että estetään/pienennetään veden tuloa

    • gygdsfgcfgx

      Täkymetrillä suuntaus tai itseasiassa sijainti tiedetään ja sen mukaan ajetaan eteenpäin esim tunneliporilla. Tarkkuus on millejä kilometrillä. Suurin virhe tulee orientointi vaiheessa, kiinteillä prismoilla virheet pienenee. Orientointi on se vaihe kun aikaisemmin mitattujen pisteiden xyz koordinaatit kerrotaan koneelle, joihin mittaamalla laite laskee oman sijainnin ja sitten mitataan miten työ on edistynyt ja samalla yleensä tehdään uusia orientointipisteita seuraavaa orientointia varten jos tarvetta.

      Esim on kaksi kiinteää pistettä tiedossa kahta puolen tunnelin alkupistettä. Niiden mukaan määritetään tunnelin alkupiste kallioon. Tyrkätään pora siihe ja aletaan porata. Poraamisen edetessä luolan aukolta voidaan aika kauan mitata etääntyvää tunnelin päätä. Lopultaan kone on niin kaukana tai ollaan tehty mutkia ettei suoraa näkö yhteyttä ole. Voidaan mitata kaksi paikkaa tunnelin seinään. Takymetri siirretään tunneliin niin että ne uudet paikat ovat samasta kohtaa näkyvissä ja tehdään niiden perusteella nyt orientointi. Nyt voidaan mitata eteenpäin.. sillai tehden mittausta voidaan viedä monenkin mutkan taakse. Yleensä noita orientointipisteitä tehdään useita syystä että jos jokin laite peittää yhden on muita valittavana tai mittauspaikka tuhoutuu esim poikittaisen tunnelin tai laitteella ajetaan kohtaa raapaisten.. Useampi parantaa tarkkuuttakin.
      Laitteen tarkkuudesta. laite on tarkka kuin mikä, se havaitsee jos astut seisontajalan viereen, laite huomaa sen vaikka alla olisi kova tie. Jalkasi paino riittää painamaan maata ja sitä kautta laitetta vinoon että sen näkee "vesivaa'an" lukemista Täkymetrissä.

    • käytännön_mies

      Onhan noita mittauslaitteita. Ei nykyään tunneleita tehdä "mutu" eli musta tuntuu tekniikalla.
      Kyllä mittaustekniikka ja matematiikka toimii tunneleissakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      42
      3394
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      1984
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      30
      1729
    4. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1527
    5. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1508
    6. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      9
      1391
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1377
    8. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1227
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1125
    10. Jo Alkanutta Viikkoa Ja Maanantai Päivää

      Hyvää huomenta naiselle ❤🤗😘 Toivoo mies
      Ikävä
      22
      1102
    Aihe