tunnelin luouhinnasta ?

miten se nyt olikaan

-- ne menetelmät , miten ne saatiin siis molemmilta puolin louhittua sillee , että
sattuu kohdalleen se kohtauspiste ?? -- tunnelin louhinnassa kai tärkeä tekijä myös , että louhittu tunneli on vertikaalisesti kaaren muotoinen , että ne valumavedet sieltä sitten itsestään poistuvat . --

10

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerääjä

      Puoluesihteeri Eino Poutiainen oli sodan jälkeen töissä Outokummun kaivoksessa ja kirjoittaa muistelmissaan 'Suhteellisen kovaa leikkiä', että kaivosmittaajat, 'Peroniuksen porukka' olivat olevinaan muita parempia ja tuskin tervehtivät muita. Kaivoksessa oli sähköjunat ja tunnelin piti osua, kun se ajettiin molemmista päistä vanhalta kuilulta Mökkivaaralle tai Mökkivaaralta Kerettiin. mm kaivosmuseon kokoelmista löysin valokuvia ja teodoliitti näytti samanlaiselta kun kenttätykistössä 1950-luvulla. Mittaus oli niin tarkkaa, että mittavaijerin lämpötila otettiin korrjauksena huomioon. En ole kuullut, että kaivoksen tunnelit olisivat olleet kaaren muotoisia.
      Muistelen, että 60 vuoden takainen tarkkuus oisi ollut 10-20 cm/km.
      Tämä on historiaa, nykyisiä menetelmiä en tunne.

      • harrastaja louhija

        -- tarkotan tässä lähinnä rautatie tai maantie tunnelia -- kai niissä joku kaltevuus pitää yleensäkki olla ,että se valuma vesi saadaan "lattia kaivoon "


      • Kerääjä
        harrastaja louhija kirjoitti:

        -- tarkotan tässä lähinnä rautatie tai maantie tunnelia -- kai niissä joku kaltevuus pitää yleensäkki olla ,että se valuma vesi saadaan "lattia kaivoon "

        Löysin Wikipediasta tiedon, että Pönttövuoren vanha rauttietunneli, 1223 m pitkä, oli niin suora. että valo näkyi päästä päähän, En löytänyt tietoja tunnelib päiden korkeudesta, jotta voisi laskea kaltevuuden.


    • No, onhan niitä pumppuja,.
      Jos olette esim Norjassa ajaneet Oslo-fjordförbindelse, n 7 km pitkä niin alaspäin menee ensin 3,5 km ja sitten nousee saman matkan, joten ilman pumppuja ei vedet sieltä lähde.
      Tunneleissa lattia on vinossa ja toisella laitaa on salaojitus, tien tai radan ei tarvitse olla vino;-) tietysti jos menee läpi suoraan jostamin mäestä niin kannattaa kallistaa niin että vesi valuu itsestään.
      Mittaus tänään takymetrillä, joka on kehittyneempi versio teodoliitista. Laser mittaustakin käytetään. Tarkkuuksista, ei se tunnelin räjäyttäminen ihan millilleen mene, kokoprofiiliporauksesta en osaa sanoa

      • viemärisukeltaja

        siellä saattaa silti olla viemäri reikä 3,5 kohdalla ulos ,jatkuva pumppaaminen tulee kalliiksi .


      • viemärisukeltaja kirjoitti:

        siellä saattaa silti olla viemäri reikä 3,5 kohdalla ulos ,jatkuva pumppaaminen tulee kalliiksi .

        Tuo tunneli menee siis Oslovuonon ali, siellä ei voi olla mitään reikää josta vesi lähtisi ilman pumppuja, koska syvin kohta tunnelista on 134m merenpintaa alempana.


      • arkhimedes kirjoitti:

        Tuo tunneli menee siis Oslovuonon ali, siellä ei voi olla mitään reikää josta vesi lähtisi ilman pumppuja, koska syvin kohta tunnelista on 134m merenpintaa alempana.

        Olen käynytkin pumppuasemalla ko tunnelissa. Tunnelin rakentaminen tuotti hieman yllätyksiä, koska syvimmällä ei ollutkaan kalliota


    • Tunneleita, kalliota ympärillä, myös tiivistetään, niin että estetään/pienennetään veden tuloa

    • gygdsfgcfgx

      Täkymetrillä suuntaus tai itseasiassa sijainti tiedetään ja sen mukaan ajetaan eteenpäin esim tunneliporilla. Tarkkuus on millejä kilometrillä. Suurin virhe tulee orientointi vaiheessa, kiinteillä prismoilla virheet pienenee. Orientointi on se vaihe kun aikaisemmin mitattujen pisteiden xyz koordinaatit kerrotaan koneelle, joihin mittaamalla laite laskee oman sijainnin ja sitten mitataan miten työ on edistynyt ja samalla yleensä tehdään uusia orientointipisteita seuraavaa orientointia varten jos tarvetta.

      Esim on kaksi kiinteää pistettä tiedossa kahta puolen tunnelin alkupistettä. Niiden mukaan määritetään tunnelin alkupiste kallioon. Tyrkätään pora siihe ja aletaan porata. Poraamisen edetessä luolan aukolta voidaan aika kauan mitata etääntyvää tunnelin päätä. Lopultaan kone on niin kaukana tai ollaan tehty mutkia ettei suoraa näkö yhteyttä ole. Voidaan mitata kaksi paikkaa tunnelin seinään. Takymetri siirretään tunneliin niin että ne uudet paikat ovat samasta kohtaa näkyvissä ja tehdään niiden perusteella nyt orientointi. Nyt voidaan mitata eteenpäin.. sillai tehden mittausta voidaan viedä monenkin mutkan taakse. Yleensä noita orientointipisteitä tehdään useita syystä että jos jokin laite peittää yhden on muita valittavana tai mittauspaikka tuhoutuu esim poikittaisen tunnelin tai laitteella ajetaan kohtaa raapaisten.. Useampi parantaa tarkkuuttakin.
      Laitteen tarkkuudesta. laite on tarkka kuin mikä, se havaitsee jos astut seisontajalan viereen, laite huomaa sen vaikka alla olisi kova tie. Jalkasi paino riittää painamaan maata ja sitä kautta laitetta vinoon että sen näkee "vesivaa'an" lukemista Täkymetrissä.

    • käytännön_mies

      Onhan noita mittauslaitteita. Ei nykyään tunneleita tehdä "mutu" eli musta tuntuu tekniikalla.
      Kyllä mittaustekniikka ja matematiikka toimii tunneleissakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45339
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9701
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8518
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2212
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      36
      1602
    10. Koulu-uhkaus.

      Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1500
    Aihe