Huomenna olis pitkän matikan preli ja kiinnostais tietää kuinka paljon uutta symbolista laskinta saa käyttää hyväksi? Jos tehtävä on vaikka tehdä paraabelin yhtälö annetuiden pisteiden avulla, voiko sen näpytellä vain laskimeen ja that's it vai pitääkö se tehdä "vanhanaikaisesti"? Toi nyt oli vaan yksi esimerkki, mutta yleisellä tasolla, missä menee raja? Tuskin riittää pelkkä vastaus vai voiko sanoa, että "laskin tämän laskimella ja sain näin ja näin paljon?
Symbolinen laskin ja Yo-koe
4
403
Vastaukset
- hyhyh
perusteluksi käy pelkkä laskin, mutta sillä saa vain kuudesosan maksimipisteistä.
jotkin symboliset laskimet oli kiellettyjä yo-kokeissa, mutta en nyt tarkkaan muista mitkä ne olivat Minusta hyvä periaate on miettiä, että miten tehtävän voisi tehdä pelkällä funktiolaskimella. Eli mekaaniset laskut, normaalijakauman kertymäfunktion arvot ja vastausten tarkistamisen voi varmaankin hoitaa koneella, mutta muuten välivaiheet näkyviin. Esimerkiksi vaikkapa paraabelin piirrossa kannattaa laskea huipun koordinaatit, nollakohdat ja joitain muita pisteitä. Sitten piirtää toisen puolen ja peilaa sen akselin suhteen.
Kannattaa kirjoittaa melko tarkkaan välivaiheet paperille ja pitää huoli siitä, että välivaiheet etenevät järjestelmällisesti kohti ratkaisua. Jos jotain tehtävää ei osaa kokonaan, kannattaa hyvät havainnot pistää paperille kerryttämään pistepottia.- Maallikko.
Luulen, että ainakin vähitellen tehtävät tullaan laatimaan niin, että ratkaisun periaatteelliseen puoleen laskimella on varsin vähän vaikutusta. Jos sattuisi, että vastaus on suoraan laskimesta katsottavissa, ilman perusteluja vastaus ei ole juuri minkään arvoinen.
Sulla on aikaa vielä selvittää symbolilaskimen käytön periaatteet yo-kokeissa, joka tapauksessa ne ovat jo olemassa ja yhtenäiset kaikille koetta kirjoittaville. - näyttää pahalta
"... voiko sanoa, että "laskin tämän laskimella ja sain näin ja näin paljon? "
Ylioppilastodistus myönnetään tässä tapauksessa sille laskimelle ja ko. henkilö saa päähänsä vain vanhan haalistuneen oranssin värisen Hankkijan lippiksen, joka näyttää aika kamalalta yo-kuvissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758