Miten selviämme seuraavasta, kun edellisessä suuressa Auringonpilkkuminimissä menehtyi puolet suomalaisista ja ruotsalaisista?
Auringonpilkkuminimi
5
160
Vastaukset
Itse suosittelisin sekä ruotsalaisia että suomalaisia seuraavan auringonpilkkuminimin aikana välttämään sotaretkiä Keski-Eurooppaan ja Venäjälle.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sodat#Suurvalta-aika- 18+18
Menehtyi puolet ruotsalaisista? Eikös noissa Ruotsin sodissa 1600-luvulla menehtynyt pääasiassa suomalaisia hakkapeliittoja. Ruotsin kuninkaan iskulauseena oli kuulemma, että "tulemme taistelemaan viimeiseen hakkapeliittaan asti".
18+18 kirjoitti:
Menehtyi puolet ruotsalaisista? Eikös noissa Ruotsin sodissa 1600-luvulla menehtynyt pääasiassa suomalaisia hakkapeliittoja. Ruotsin kuninkaan iskulauseena oli kuulemma, että "tulemme taistelemaan viimeiseen hakkapeliittaan asti".
Iso osa miehistä oli rintamalla ja heistä useimmat eivät palanneet terveinä, kunnossa tai lainkaan, maatiloilla oli hirvittävä työvoimapula, juuri mitään hankkeita ei voinut sotaveron ja sotaväenoton vuoksi saattaa edes alulle. Resursseja ei ollut edes välttämättömiksi katsottujen uudistusten läpiviemiseksi, vaan kaikki vietiin armeijalle kansan eläessä kädestä suuhun, ellei kirkko tahi iivana vienyt viimeistäkin.
Suomessakin saatiin 50 vuotta ennen Suomen sotaa tehtäväksi määrätty isojakokin enimmäkseen toimitettua vasta Venäjän vallan alaisuudessa.
Ei ilmaston kylmeneminenkään avuksi ollut, mutta toimi enimmäkseen vain kurjuuden maksimoijana.
Myös olisi syytä kaihtaa paiseruttoa, isorokkoa, pilkkukuumetta, punatautia, lavantautia, tuhkarokkoa jne.
- Varustautuja
"Pakasteruokaa" tulee riittämään niille jotka ymmärtävät hankkia naparetkeilijän varusteet. Venäläistutkijan mukaan kylmää on tulossa ja yllättävän pian.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843359
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442797Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742336- 612298
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512231Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1162216Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212033Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202027- 621944
- 1061863