Astangajoogaa itsenäisesti?

astangaaaa

Minua kiinnostaisi aloittaa astangajoogan harrastaminen, mutta asuinpaikallani ei ole tarjolla mitään joogaa. Olen fyysisesti hyvässä kunnossa aikaisempien liikuntaharrastusteni takia, joten onko mahdollista että harjoittelisin astangajoogaa itse? Onko siihen joitain DVD-oppaita tai netissä sivuja miten sitä harjoitellaan itse? Onko muilla kokemuksia itsenäisestä joogan harrastamisesta?

12

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssooppii

      Minä tykkään Kino Macgregorin videoista Youtubissa.
      Onhan se mahdollista se itsekseen harjoittelu. Perusasioita vain ensiksi, aurinkotervehdyksiä. Sen päälle sitten seisomasarjaa ja vähitellen loppuliikkeitä.
      Istumasarjaa ei tule itsekseen juuri tehtyä, vain jokunen liike.
      Olen muutaman vuoden harrastanut.
      Alkuunsa tietysti se hengitys, Kinolta voi löytyä siihen ohjeita, ja ainakin bandhoihin. Siinä ne tärkeimmät. Idea on että liikkeet tehdään hengityksen tahtiin.
      Tietysti olisi hyvä jos olisi mahdollista käydä alkeet jollain kurssilla. Netissä on kyllä paljon aurinkotervehdys Aata ja Beetä videoina, ja myös yksittäiset osat on selitetty. Downward looking dog kun on kunnossa, niin on jo päässyt aika pitkälle, niin yksinkertaista se on. Silti niin mutkikasta, jo hengittämistä saa opetella aika kauan.

    • lopussa kiitos...?

      Suosittelen kyllä käymään vähintään intensiivikursseilla muilla paikkakunnilla. Aloita ainakin kurssilla, jossa vähintään opetusluvan saanut ohjaaja opettaa hengitystekniikan, bandhojen hallinnan ja tarkistaa liikeratasi. Käy myös myöhemmin välillä intensiivikursseilla ja ota ohjelmaasi lisää asanoita ohjaajana niitä antaessa. Kyllä astangaa joogatessa täytyy olla ohjaaja, vaikka et jatkuvasti hänen valvonnassaan harjoittelisikaan.

      Muihin joogalajeista en tiedä. Itse olen harrastanut astangaa yli 10 vuotta. Alkuvuodet tiiviisti ohjaajan silmien alla ja nykyään pidän vuosittain pari pidempää kotiharjoittelujaksoa.

      Astangassa ohjaaja avustaa sinut myös aluksi vaikeammalta tuntuviin asentoihin. Ainakaan omalla kohdallani tietyissä asioissa etenemistä tuskin olisi koskaan tapahtunut ilman tätä avustusta.

      Kyse on siitä mitä itse haluat: astangaa oikeasti vai jotain sinne päin?

    • vcxvcxvcxvcxvcx

      Eipä ole sen kummempaa aloittaa itse kuin muutkaan harrastukset. Paikkojensa rikkominen joogassa on hankalaa jos ei ole käsittämättömän typerä. Toisin kuin kuntosali tämä ei siis ole vaarallinen laji aloittaa itse. Mielestäni ei mitään järkeä maksaa sellaisesta, jonka voi opetella pienellä vaivalla itsekin. Mitään välineitähän ei varsinaisesti tarvita.

    • vinyasahaltuun

      Olisin itse taipuvainen eriävään mielipiteeseen. Asennot varmaan ovat sinällään replikoitavissa joltain videoltakin, mutta epäilen hieman, että oikeaoppista vinyasaa, siis liikkeen ja hengityksen rytmiä on hankala niistä oppia. Ylipäätänsä koko hengitystekniikka ja asentoihin kuuluvat lukot tarvinnee jonkun opastusta.

      Suosittelen samaa kuin aiemmissakin viesteissä on suositeltu, käy edes viikonlopun intensiivikurssilla niin pääset jyvälle.

    • kokija

      Jossain ketjussa jaoin mm. astangan 1A sarjan kuvina. Olen tullut siihen tulokseen, että astangan harjoittaja tarvitsee alussa todennäköisesti ohjausta. Kyse on urheilullisista asennonvaihdoista ja joskus hyvinkin sirkusmaisista asennoista. Saman voi oppia kirjoista mutta se voi viedä vuosia. Alkeiskurssilla oppimiskäyrää nopeutetaan.

      Astangan 1A ja 1B sarjat voi helposti muuttaa dynaamiseksi rauhallisemmaksi hathaksi muistamalla vinyasat ja joustava siirtyminen liikkeestä toiseen. Monet istumameditoijat ovat aloittaneet dynaamisesta liikemeditaatiosta ja siirtyneet vähitellen istumameditaatioon. Ajattelenkin että vajra-asana toiseksi viimeisenä tai viimeisenä sarjan liikkeenä voi olla sopiva valmistelu puhtaaseen istumameditaatioon.

      Astangasta haetaan luultavasti ennenkaikkea terveyttä ja kuntoa. Sopii urheilullisille.

    • Max Martin

      Oikeastaan kaikkia fitness-tyyppisiä urheilulajeja voi harrastaa itsenäisesti kotona ja sitä varten on tehty dvd-tuotteita, joita löytyy monistakin kaupoista. Etenkin zumba on täynnä uusia askelkuvioita, joten zumbaa harrastavan kannattaakin kotona opetella zumba dvd:sta uudet askeleet, jolloin zumbatunnilla on sitten helpompi seurata ohjaajan askelkuvioita. Zumbassahan on mukana askeleiden lisäksi vielä lantion ja käsien liikkeet, joten zumba harrastukseen kuuluu omatoiminen zumban opettelu kotona dvd:lta.

      Myös joogan perusliikkeet on hyvä opiskella kotona dvd:lta, niin sitten pysyy paremmin ohjaajan liikkeissä mukana joogatunnilla. Mutta etenkin joogaa voi hyvin harrastaa kotona oman jumppamaton päällä. Hyvä tapa kuntoilla on sellainen, että yksin kotona ja noin 15 minuuuttiakin päivässä on riittävästi.

    • aamamaama

      No kyllä astangajoogaa pystyy opettelemaan ja harjoittelemaan itsenäisesti kirjojen, dvd:n avulla tai vaikka you tubesta. Varmasti myös lähimmillä isommilla paikkakunnilla on esim. työväenopistoja tai muita vastaavia, joilta saa edullisesti laadukkaitakursseja ettei tarvitse mennä erikoisemmin johonkin joogakouluun.

    • kyllä vain

      Kyllä onnistuu! Niin kuin moni on jo yllä maininnutkin. Kävisin itse lainaamassa kirjastosta astangajooga kirjoja ja katselisin youtubesta löytyviä klippejä aiheesta. Mukavia joogahetkiä Sinulle!

    • jooga on paras

      Harmi, jos joogatunteja ei ole lähistöllä tarjolla.
      Itse kävin erittäin hyvän opettajan tunneilla puolen vuoden ajan
      ja sain tosi hyvät opit. Opettaja oli tarkka asennoista ym. ja sain
      erinomaiset eväät jatkoa ajatellen.
      Sitten tilasin netistä pari DVD-levyä ja harjoittelu jatkuu kotona.
      Olen sitä mieltä, että en osaisi tehdä liikkeitä täysin oikein,
      jos en olisi käynyt ensin tunneilla. Joiltakin se ehkä onnistuukin.
      Mutta lämpimästi suosittelen joogan aloittamista!
      Siitä ainakaan minun kohdallani tule loppua;
      monenlaiset selkä -ym vaivat ovat tipotiessään ja se myös
      kiinteyttää ja muokkaa vartaloa. Siis oikeesti!!

    • namastee

      Kannattaa katsastaa myös Namaste Yoga myöskin

    • Zumba harrastaja

      Mielummin minä zumbaan ryhmässä tunnilla muiden kanssa ohjaajan vetämänä. Joten ei ole yhtään jännää zumbata kotona yksin joltain dvd:ltä. Ryhmässä on enemmän mielenkiintoa ja motiivi pysyy yllä :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe