dietti, mitä ruokaa?

kasvis1

Olen terveyssyistä kasvisdieetillä. En saa käyttää maitotuotteita, en mausteita, en gluteenituotteita, en lihaa, enkä munia, vain vähän rasvaa. Mitä ruokaa voin tehdä? Kasvissosekeittoa olen kokeillut, aika olemattoman makuista ilman kermaa ja mausteita. Kaaliriisipaistosta kokeilin. Salaatteja. Keitettyjä kasviksia.

9

572

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Siis mitään mausteita? Miksi ihmeessä? Edes yrttejä: basilika, minttu, persilja jne, niistäkin saa ihan kivasti makua. Kasvisruuassa vaan noi mausteet on monesti aika keskeisiä. Maidottomia kermoja kyllä löytyy, esim soija sieltä mistä muutkin ruokakermat (mut vähärasvaisia tuskin ovat :D).

      Esim täällä on keskusteltu vegaanisesta ja glueenittomasta ruokavaliosta, tai sit kannattaa googletella reseptejä ja kokeilla tehdä niistä muuten sopivia.
      http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=7749

    • Viheranna

      Parasta on linssikeitto. Esimerkiksi kreikkalainen linssikeitto. Siinä olevan kasvisliemen voi keittää itse tai jättää pois kasvisliemikuution. En laita linkkiä, löydät kyllä itsekin.

      Toiseksi parasta on avokadopasta, senkin löydät helposti ja jätät juuston pois. Ihmettelen kyllä, mikset voi käyttää yrttejä?

    • aloitteleva kasvissy

      itse teen usein uunijuureksia: lanttua, porkkanaa, sipulia, perunaa, paloittelet ne pieniksi ja sekoitat rypsiöljyssä ja uunivuoassa foliolla peitettynä n.1,5h. Itse laitan mausteeksi vain timjamia, mutta kasvikset on niin maukkaita ettei ne mausteita kaipaa.

      Olen myös kokeillut soijaa. sitä voi käyttää jauhelihan tapaan ja siitä saa esim. soijapolognesekastikkeen joka on mielestäni hyvää.

      seuraavaksi kokeilen härkäpapurouhetta jota voi käyttää soijan tapaan sitä saa luomukaupasta.

      • ivanka1

        Teepä tällainen ratatouille, itsekin olen dietillä. Normaalisti paistan tai kuullotan kaikki kasvikset voi/öljyseoksessa, joka on terveellisin, mutta nyt sitä ei saa käyttää. Uunivuokaan/astiaan pilkot munakoisoa, kesäkurpitsaa, paprikaa, mahd tomaattia ja kaadat päälle tomaattimurskaa. Valkosipulia tietysti, niin ja sipulia, ja vettä ja yksikin tai puolikas kasvisliemikuutio sinne muhimaan, jos on lupa laittaa.. Mustapippuri, ehdottomasti ja itse suosin oreganoa tai pizzamaustetta. Rakuunaakin joskus laitan, mutta vain aavistuksen, silllä se ei ole ykkössuosikkini vaan aika vahvan makuinen. Niin ja basilikaa tietysti. Ehdottomasti parasta on Kreikan basilika, mutta sitä saa vain kesäisin puutarhaliikkeistä, jolloin se kannatta istuttaa jonnekin kasvamaan. Koska paistaa ei voi, (parasta kuitenkin), laitat uuniin muhimaan. Jos saat syödä esim Cous Cousia, se on ihan parasta tämän kanssa. Siihenkin vaan täytyy keitettynä sekoittaa voita, muuten hieman "puisen" mauista. Tuon kun saa hyvin onnistumaan, pitkin yötä pitäs syödä....


    • kalat sallittu

      Tuntuu omituiselta "terveyssyistä".
      Nimittäin tiedän itse kun olen ammatti-ihminen terveysasioissa.

      Mitä ihmettä haet dietilläsi. Olet varmasti itse päätellyt oman diagnoosisi. Jos olisit ammatti-ihmisen ohjaamana noin erikoisella ruokavaliolla, saisit passituksen ravitsemusterapeutille saamaan ohjeita.
      Tämä on siis vain provo.

      • 65476543

        Samaa mieltä. Ihan äkkiseltään ei tule mieleen ensimmäistäkään terveyssyytä, jonka perusteella esimerkiksi kaikki mausteet olisivat pannassa.


    • Pelle-ilmeet:Stycken

      Kasvis-borssi

      1,5 l vettä
      melkein pussillinen punajuuria kuorittuna
      laakerinlehti x 2
      suolaa 1,5 tl
      maustepippureita 10 kp
      lanttu
      3 porkkanaa
      varsiselleriä 3 vartta
      punasipuli
      keltasipuli
      rosmariinia, meiramia

      1. Raasta kuoritut punajuuret karkeaksi raasteeksi.
      2. Leikkaa lanttu kuutioiksi, saa olla reilun kokoisia kuutioitua.
      3. Kuori ja leikkaa porkkana lantuksi.
      4. Pilkkoa sipulit lohkoiksi ja varsisellerin varrret viipaloituna.
      5. Lisää kasvikset kiehuvaan ja maustettuun liemeen.
      6. Keitä aivan kypsiksi, esim. n. 50 min.
      Huom. keitto-aika on melko tarkka.
      Tarjoa keiton kanssa raejuustoa, miel. rasvatonta.

    • surfing:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2101
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      70
      1523
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1225
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe