Miten muutetaan liian antelias mies?

Siiri

Mulla ongelma kohta 20 v jatkunut, ja asia ei muutu.
Mies tuhlaa kuukauden tilin 2ssa päivässä, ostaa lapsille hienot turhat tavarat ja herkkuja, ja loput kuukaudesta kärvistellään, ja ennen tilipäivää joudun leipäjonoon. Todella ankeaa. Olisi luullut, että ulosottoon jouduttuaan ymmärtäisi yskän, vaan ei.
Oli rahaa sitten paljon tai vähän, 2ssa päivässä ne ovat menneet.
Itse tuskailen maksamattomien laskujen kanssa, miten saan ne yksin maksettua...joskus hän auttaa, mutta vain joskus. Levittelee vaan käsiään -antaisihan hän, jos olisi, vaan kun ei ole. Ei varmaan, kun ei tiedä, mitä sana säästäväisyys merkitsee.
Kunnian ottaa itselleen kun lapsille rahaa jakaa tilipäivinä ja herkkuja - ja minä tylsä pihi Äiti joudun pihtaamaan koko kuukauden, että jotenkin pärjäisimme...

62

2238

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hommatkaa taloustili, johon molemmat laitatte palkkapäivänä rahaa. Tai jos mies tuhlaa nekin, niin pyydät osan hänen rahoistaan heti palkkapäivänä. Holhousta, jos ei oma kontrolli pelaa. Etenkin jos teillä on lapsiakin.

• Siiri

Mies ei suostu yhteisiin tileihin vaan tuhlaa ensin, ja sitten harvoin maksaa laskuja (yleensä vain kännykkälaskunsa) jos jotain on jäänyt. Siis menee suoraan töistä tilipäivän jälkeen tuhlaamaan ja tuo kalliit yllätyksensä lapsille, vaikka asiasta on todellakin keskusteltu.
        Minäkö siinä sitten lasten ilon pilaan ja mekastan liian hienoista lahjoista?
        Heittäisinkö pellolle miehen - kuitenkin on lasten isä ja itse kasvoin ilman isää, ja kaipasin isää.
        Välitän hänestä, mutta raha-asioissa hän on holtiton. Ilmankos meni luottotiedotkin.
        Minä sitten tunnollisena realistina yritän paikata hänen jälkensä...
        Ja lappu luukulle: Eihän sossu voi auttaa, jos mies vaikka onkin idiootti, ja tienaa sen verran, että järkevästi rahat joka päivälle jakamalla meidän pitäisi pärjätä koko kuukausi..ei kai tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin se loppukuun leipäjono, vai keksiikö joku muuta?

• pitää olla jäärä
        Siiri kirjoitti:

Mies ei suostu yhteisiin tileihin vaan tuhlaa ensin, ja sitten harvoin maksaa laskuja (yleensä vain kännykkälaskunsa) jos jotain on jäänyt. Siis menee suoraan töistä tilipäivän jälkeen tuhlaamaan ja tuo kalliit yllätyksensä lapsille, vaikka asiasta on todellakin keskusteltu.
        Minäkö siinä sitten lasten ilon pilaan ja mekastan liian hienoista lahjoista?
        Heittäisinkö pellolle miehen - kuitenkin on lasten isä ja itse kasvoin ilman isää, ja kaipasin isää.
        Välitän hänestä, mutta raha-asioissa hän on holtiton. Ilmankos meni luottotiedotkin.
        Minä sitten tunnollisena realistina yritän paikata hänen jälkensä...
        Ja lappu luukulle: Eihän sossu voi auttaa, jos mies vaikka onkin idiootti, ja tienaa sen verran, että järkevästi rahat joka päivälle jakamalla meidän pitäisi pärjätä koko kuukausi..ei kai tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin se loppukuun leipäjono, vai keksiikö joku muuta?

Tee kuten minä. Sanot, että nyt piste tälle menolle ja laita hänen maksettavakseen kaikki laskut. Laita hänet ottamaan vastuunsa perheenpäänä. Se vaatii sitkeyttä ja huutoa ja meteliä, mutta kun hän huomaa , nyt on pakko ryhdistäytyä ja sinä et häntä pinteestä pelasta, hän huomaa että vastuullisuus on kivaa. Siitä tulee hyvä mieli, kun saa laskut maksettua ja on vähän rahaa vielä seuraavana tilipäivänäkin. Lopeta itse vastuunkantajan osasi.
        Miehelle pitää antaa tilaa hoitaa vastuunsa. Itse tein avioon mennessä sen vihoviimeisen tempun, että maksoin mieheni ulosotot lainalla, jolla piti taloa rakentaa. Hän lupasi sitä vastaan rakentaa talon kuntoon. Toistakymmentä vuotta kulunut, eikä vieläkään ole muuta kuin velka lisääntynyt. Ja tulihan sekin pakko eteen, että minä, joka huolehdin laskuista, jouduin pitkälle sairaslomalle ja kelan päivärahalle. Sillä rahalla ei taloutta yksin maksella. Niinpä mieheni on pakko ottaa lusikka kauniiseen käteensä ja hoitaa osansa taloudenpidosta.
        Puhu vakavasti miehesi kanssa, että holtittomasta rahankäytöstä on tultava loppu. Ja jakakaa talouteen kuuluvat menot niin, että miehelläsi on selkeä vastuualue josta hänen pitää huolehtia. Meillä minä hoidan talolainan ja hän kaikki juoksevat kulut. Talo on minun nimissäni.
        Kun miehesi ei halua antaa sinulle rahaa ja ilmeisesti kuvittelee että sinä sitten hurvittelet sen rahan kanssa, niin anna hänelle suoraan ne laskut maksettavaksi. Ja et maksa itse niitä missään vaiheessa. teet selväksi että asunto menee alta jos ei hoida laskuja. Ota se riski, tämä ohje oli jossain lehdessä ja minä rupesin sitä noudattamaan, vuosia maksut laahasivat jatkuvasti perässä, mutta nyt hän on tyytyväinen kun on saanut asian hallintaansa ja maksaa laskut ajallaan, kun oikeasti tuli tilanne eteen , että talo on vaarassa mennä alta.

• Oikein menee.
        pitää olla jäärä kirjoitti:

Tee kuten minä. Sanot, että nyt piste tälle menolle ja laita hänen maksettavakseen kaikki laskut. Laita hänet ottamaan vastuunsa perheenpäänä. Se vaatii sitkeyttä ja huutoa ja meteliä, mutta kun hän huomaa , nyt on pakko ryhdistäytyä ja sinä et häntä pinteestä pelasta, hän huomaa että vastuullisuus on kivaa. Siitä tulee hyvä mieli, kun saa laskut maksettua ja on vähän rahaa vielä seuraavana tilipäivänäkin. Lopeta itse vastuunkantajan osasi.
        Miehelle pitää antaa tilaa hoitaa vastuunsa. Itse tein avioon mennessä sen vihoviimeisen tempun, että maksoin mieheni ulosotot lainalla, jolla piti taloa rakentaa. Hän lupasi sitä vastaan rakentaa talon kuntoon. Toistakymmentä vuotta kulunut, eikä vieläkään ole muuta kuin velka lisääntynyt. Ja tulihan sekin pakko eteen, että minä, joka huolehdin laskuista, jouduin pitkälle sairaslomalle ja kelan päivärahalle. Sillä rahalla ei taloutta yksin maksella. Niinpä mieheni on pakko ottaa lusikka kauniiseen käteensä ja hoitaa osansa taloudenpidosta.
        Puhu vakavasti miehesi kanssa, että holtittomasta rahankäytöstä on tultava loppu. Ja jakakaa talouteen kuuluvat menot niin, että miehelläsi on selkeä vastuualue josta hänen pitää huolehtia. Meillä minä hoidan talolainan ja hän kaikki juoksevat kulut. Talo on minun nimissäni.
        Kun miehesi ei halua antaa sinulle rahaa ja ilmeisesti kuvittelee että sinä sitten hurvittelet sen rahan kanssa, niin anna hänelle suoraan ne laskut maksettavaksi. Ja et maksa itse niitä missään vaiheessa. teet selväksi että asunto menee alta jos ei hoida laskuja. Ota se riski, tämä ohje oli jossain lehdessä ja minä rupesin sitä noudattamaan, vuosia maksut laahasivat jatkuvasti perässä, mutta nyt hän on tyytyväinen kun on saanut asian hallintaansa ja maksaa laskut ajallaan, kun oikeasti tuli tilanne eteen , että talo on vaarassa mennä alta.

Aloittajan ongelma on, että hän on mennyt yhteen lapsen kanssa. Jos ei aloittajakaan ole tyhmää tyttöä kummempi. Jos ei ole mies kasvanut murrosikää pidemmälle tuossa ajassa, ei se enää kasvakaan.
        Mies pelkkä materialisti ja nainen hänen ilmainen läsnäoleva seksiobjekti.

Siis oikeastiko aloittaja kysyy (muka) neuvoja?????

• Jeppe jaska

Sano ukolles että tyhmä ja köyhä saa olla. Mutta jos on idiootti niin silloin ei Jumalakaan auta!
        Laita ukko nälkä kuurille, mitä sinä oikein mahdollistat tätä tilannetta. Syököön kynsiään.

• lappu luukulle

Miksi seurustelet tuollaisen idiootin kanssa? Mee soskuun ja pyydä sieltä rahaa?

• kyytiiis

nulikka

• ...

Ex-mieheni oli tuollainen. Tili tuli ja meni samantien, yleensä perheen elättämisen kannalta turhiin asioihin. Minun palkallani sitten kitkuteltiin, ja kehtas tuo vielä väittää, että olen pihi. Pakko olla, muuten olis ruoka loppunut pöydästä.

Eksäni sai otteen omista raha-asioistaan vasta, kun jätin hänet, eikä hän siihen hätään löytänyt ketään muuta kustantajaa elämälleen. Mikään puhe tai muu vastaava ei auttanut pätkän vertaa.

• Kommentoija69

Ensin kannattaisi työskennellä oman pään kanssa asiat siihen pisteeseen, että kykenee uskottavasti uhkaamaan avioerolla, jos touhu ei lopu. Jos ei lopu, niin eropaperit vetämään.

• qlj763jls

Vastaat omaan kysymykseesi ekassa virkkeessä: "ongelma jatkunut 20 vuotta ja asia ei muutu". Ole nyt sinä sitten se realisti, kun kerran mainostat sellainen olevasi, ja tee johtopäätökset.

• tiärän kaikesta kaik

ota ero.kyllä järkevä miähiä on maa täynnä

• Rahamies

Täytyyhän miehenkin joskus tuhlailla..

• kylmästi vaan

Vaihtakaa kaikki laskut hänen nimelleen. Jos hän ei suostu, lopeta tyynesti esim. sähkösopimus ja järjestä siksi päiväksi lapsille ja itsellesi joku majapaikka vaikka viikoksi. Oppii ukko olemaan..

• Mikäs ongelma

tuo muka sitten on? Joku mainitsi, että sama show on jatkunut jo 20 vuotta. Mikäänhän ei muutu jos sitä muutosta ei itse halua ja tee.

• äiti...

Et muuta mitenkään! Itse otin eron saman tyylin omaavasta miehestä kymmenen vuoden kärvistelyn jälkeen. Kaikki raha mikä tuli meni kaikkeen muuhun kuin mihin olisi pitänyt. Koskaan ei jäänyt mitään säästöön pahan päivän varalle. Minulla oli oikeus hänen tileihinsä ja jollen ehtinyt ensin laskujen kanssa, niin rahaa ei ollut muutaman päivän jälkeen. Kauppaan meni aina enemmän kuin todellisuudessa olis tarvittu, juuri herkkuihin ja muuhun epäoleelliseen.
      Herkkua ei ole yksin lasten kanssa, mutta nyt ainakin teidän koska rahaa tulee ja mihin on oikeasti varaa.

• Turha toivo

Tunnen tapauksia,tuo ei parane millään,ehkä vanhemiten 55 > eteen päin,niitä rupee pelotamaan,jätävät sukan varteen jotain,monet tuolaiset tapaukset ovat joutuneet holhoukseen.

• ehdotuksia1

1. Pariterapia tai ero
      2. Kummallakin omat rahat, vain lapsia varten yhteinen tili
      3. Erillään asuminen jos kärvistelyä ei kestä enää
      4. Sinulle parempipalkkainen ala
      5. Miehen pitäisi ajatella muuta kuin tavaraa, eli ruokaostokset ja toisten hyvinvointi. Olkoonkin että oman palkkansa saa käyttää miten haluaa
      6. Miehelle parempipalkkainen työpaikka
      7. Jotain muuta

• kysymys myös

Tekeekö mies tahallaan sen? Haluaa sinut töihin vai näyttää valtaansa. Vai onko se sitä ettei hän osaa käyttää laskinta? Olla taloudellinen. Muuta?

• oikeastaan.
        kysymys myös kirjoitti:

Tekeekö mies tahallaan sen? Haluaa sinut töihin vai näyttää valtaansa. Vai onko se sitä ettei hän osaa käyttää laskinta? Olla taloudellinen. Muuta?

Aika itsekkäältä vaikuttaa kuitenkin? Ei kykene ajattelemaan omaa napaansa pitemmälle?

• porkkanasormi

Hai,et sitten ole päättänyt kääntyä tuntemattomien lahjoittajien puoleen?

• paljonko-

Riippuu miten suuri palkka miehellä on? 2:ssa päivässä?

• 14+14

Mies on ADHD. Jokin suoraveloitussysteemi auttaisi,jolla osa maksuista erääntyy hänen tililtään tilipäivänä. Sen jäljelläolevan muutaman satasen sitten tuhlatkoon (tai muutaman kympin).
      Kyllä sinun olisi parempi omassa taloudessa, ja hän maksaisi elatusmaksut sinulle. Voitte muuttaa erilleen eroamattakin. Perusteena miehen holtiton rahankäyttö. Voit silloin saada sosiaalitoimesta tukia (jos asut vuokralla eri osoitteessa kuin mies). Avioerolle on kuitenkin puolen vuoden harkinta-aika.
      Ei kannattane enää kärsiä samasta syystä toista 20 vuotta, jos toinen on kuuro ja sokea ilmiselville asioille.

• ressu-671

Näytä sille tää keskustelu....

• Elämää kokenut 50v

Ukko vaihtoon, talosälyä on oltava jos meinaa perheelämää viettää. Ei kakarat kaikkea rihkamaa tarvii, tämä yhteiskunta menee penee päin persettä kun kaikkee on yllinkyllin, perustarve riittää koti, ruoka, lämpö ja rakkaus!

• Paa ukko pihalle!

• voivoisentäs

Atht käy kilipäivänä pupissa kalöjoilla,ja sitte alkaa tämä huuto! Mikste aina menette halpaan?

• 16plusneljä

ON ILMISELVÄÄ ETTÄ MIES PITÄÄ JÄTTÄÄ! Ihan oikeasti siis. Ja voithan ottaa miehen takaisin, kun hän on tajunnut mitä menettää ja sitten palaa järkiinsä. jos ei palaa takaisin kotiin anoen ja lupaillen muutosta, niin etsi uusi mies :) Tai ala yksinhuoltajaksi. Se on parasta.

• Auttasko jos

etsiskin naisen? Mies on femakoille aina kaikkien ongelmien syy ja jos naisella sattuu olemaan ongelmaa niin sen aiheuttaa mitä todennäköisimmin mies,,, naisen mielestä.

• Nainen onnellinen
        Auttasko jos kirjoitti:

etsiskin naisen? Mies on femakoille aina kaikkien ongelmien syy ja jos naisella sattuu olemaan ongelmaa niin sen aiheuttaa mitä todennäköisimmin mies,,, naisen mielestä.

Auttasko jos...Joo kyllä auttaa.Tein niin ja jätin vastaavanlaisen miehen 14 vuoden jälkeen ja löysin naisen ja täytyy sanoa että elän elämäni parasta aikaa. Kumpikin maksaa puoleksi talolainan ja muut asumiseen ja elämiseen kuluvat asiat. Lapsetkin tyytyväisiä kun pystyvät nyt harrastamaan. :)

• jhkjhkjhkjhkhk

Mistä tämä akkojen armeija tulee tänne aina huutamaan että OTA ERO OTA ERO OTA ERO? Niinkuin se nyt olisi mikään ratkaisu.

Saanko kysyä mistä tuo miehen ulosotto on tullut? Ja onko paljonkin uo:ssa?

• Eroa huutelee

vain oman parisuhteensa sössineet ja karkuun juosseet. Jollainhan se on itselle koetettava perustella, että se selän kääntö ongelmille on paras pakokeino. Harmittaahan se vietävästi jos aloittaja pysyykin suhteessaan ja saa asiat kuntoon. Suomalaista kateutta ei voita edes kiima, mutta naisten keskinäinen kateus siihen kykenee.

• mies itsekin

"Mistä tämä akkojen armeija tulee tänne aina huutamaan että OTA ERO OTA ERO OTA ERO? Niinkuin se nyt olisi mikään ratkaisu.
        "

Miehen perustehtävä on ELÄTTÄÄ PERHEENSÄ. Jos ei siihen kykene, on syytä harkita vakavasti eroamista.

Vamion tehtävä on hoitaa koti. Jos ei siihen kykene, semmoinen vaimo kannattaa jättää.

Suomi on vapaa maa, täällä saa erota sillä peruteella kun haluaa, esimerkiksi juurkin että jompikumpi laiminlyö tehtävänsä.

• ÄLÄ ANNA SILLE

PILDEE! Sanot sille, että nyt on talouspolitiikka sillä mallilla, ettei mohkaletta irtoa ennenkuin on ukko oivaltanut mihin rahat oikeasti on syytä investoida.
      Keino on ehkä hieman brutaali, mutta sen hässäkän vuoksi on miehet mitättömämpiäkin asioita toteuttaneet kuin perheensä ruokkineet.

• wiwiwi

Pistä ukko asumaan omaan kämppään ja sinä asut lasten kanssa..
      Näin molemmilla on omat rahat!!Ehkä ukkos oppii näin jotain rahan käsittelystä tai sitten ei..Mutta sun ei tarvii enää huolehtia ukkosi raha-asioista..
      Sun rahat tulee näin jatkossa riittämään,mä tein niin!
      Ja jos tulee senkin jälkeen vielä pyytämään rahaa sulta,älä anna,vaan käske mennä soskuun..
      Yhdessä oloa voi jatkaa siitä huolimatta,että asuu erillään.Parisuhde voi jopa parantua tai sitten saattaa tulla ero..Mutta sittenpähän tiedät,jos tulee ero,että ukkos ei oikeasti välitä ja arvosta sinua..Eli ei oo valmis panostamaan sinuun ja teidän lapsiin!!
      Kuitenkin kannattaisi kirjoittaa aluksi ukolle vaikka kirje,missä kertoo sun tuntemuksesi ja ajatuksesi tästä asiasta ja mitä asialle voisi alkaa tehdä..Tsemppiä ja uskallusta muuttaa asioita ;)

• Siiri

Kiva kun mut nostettiin ylös, niin tulikin paljon vastauksia.
      Pihtaaminen aiheuttaisi itsellekin kurjan olon...täytyyhän jotain ilojakin olla kun näissä rahavaikeuksissa kärvistelee...
      Ulosottoon joutui silloin, kun firma kaatui.
      Eka puolikas elämästämme sujuikin hyvissä merkeissä rahallisesti, oli oma firma ja mies tienasti kivasti, mutta tuhlasi niin paljon, että joutui lopulta ulosottoon.
      Tein kyllä kaikkeni auttaakseni maksujärjestelyissä yms...
      Eli sama juttu onko rahaa paljon tai vähän, kaikki menee parissa päivässä.
      Jos tosiaan pystyisinkin itse olemaan korkeapalkkaisella alalla, niin mies voisi tuhlata rauhassa, mutta olen kroonisesti sairas, niin se ei onnistu...
      Terapiaan ei lähde. Joskus ovat laukutkin olleet pakattuina, mutta en tosiaan haluaisi erota, koska välitän hänestä, ja yh-elokaan ei houkuta.
      Tuskin enää pian viisikymppisenä sairaana yksinhuoltajanakaan olen suhdemarkkinoilla listan kärkipäässä, kun joka puolella kuhisee kauniita nuoria vapaita neitosia...
      Lisäksi mies ei osaa kertakaikkiaan käsitellä rahaa, joten miten pärjäisi.
      Olen yrittänyt opettaa häntä hyvällä ja pahalla, mutta hän ei opi.
      Ja lisäksi - miten hän saisi luottokelvottomana asuntoa kun asuu minun kanssani - eli olisi melkein pakko laittaa ero vireille ja heivata mies pakkaseen? Aiemmin asuntoa etsiessäni pelkästään se, että hän olisi ollut kanssa-asujana vuokra-asunnossa, esti minua saamasta haluamaani asuntoa meille, vaikka asunto olisi ollut minun nimissäni. Koska taloudessa ei voinut olla luottokelvotonta, sanoi VVO. Kuka vuokraa luottotiedottomalle? Kaupungin jonossa oli muutaman vuoden ilman tulosta.
      Mitä tapahtuisi, jos minäkin jättäisin laskut maksamatta - en halua luottotiedottomaksi, asunto on minun nimissäni, kaikki on minun nimissäni...
      Kärsivällisyydellä ja kiltteydellä olen koettanut häntä opastaa, mutta kovat otteet ilmeisesti vain tehoaisivat, ja sitten olisi oma ja lasten elämäkin riekaleina...

• Mitäpä tuota

sen enempi pähkäilemään,,,mies ei muutu ja sinäkin olet tilaanne tottunut,,,elämä jatkukoon.

• pitää olla jäärä

Tuo ongelma on hyvin yleinen nykyään. Kuinka sitten on ollut ennen.
        Onko hän masentunut, kun konkurssikin on takana. Masentuneisuuteen kuuluu usein holtiton tuhlaaminen. Olet kuitenkin pärjännyt jo liki sen 20 v, eikä raha-asiat ole oikeasti äkkinäisen eron syy.
        Tiedän pari tapausta, joissa vaimo hoitaa kaiken rahaliikenteen ja säilyttää kaikki kuitit ja todisteet miehelleen ja selittää ne hänelle. Voi olla kyseessä sellainen ongelma, ettei miehesi tajua numeroita, eikä rahaa.
        Miten teillä muutoin menee, oletko usein kiukkuinen, ja miehesi siksi turhautunut. Kun hän ymmärtäisi että raha-asiansa hoitamalla sinä olisit paremmalla tuulella ja teillä olisi hauskempaa yhdessä.
        Sinä olet väsynyt ja pettynyt ja se tuo sairautta ja vaivaisuutta lisää. Kun saisit itsesi mahdollisimman hyvään kuntoon ja jaksaisit passata miestäsi, jos hän kokisi että rakastat häntä ongelmista huolimatta , niin hän saattaisi kuunnella sinua tuossa, mitä ehdotat raha-asioiden hoitamiseksi.
        Minulla sama tilanne, että kaikki on minun nimissäni, koska miehellä on luottotiedot menneet, ja siksi onkin tärkeää , että laskut ei joudu ulosottoon enää.
        Älä anna periksi. Kai teidän lapsetkin ovat jo aika isoja, koska itsekin olet jo liki 50 v. Sanot lapsille että heidän tulee kieltää isää ostamasta yhtään mitään, ennekuin laskut on maksettu. Jos laskujen maksamisen jälkeen jää mitään ylimääräistä, sitten voi tilipäivän kunniaksi vähän herkutella, mutta vain vähän.
        Omille lapsilleni oli erittäin tärkeää, että kaikki laskut oli maksettu. He ensin kysyivät, onko laskut maksettu ja riittääkö rahaa hampurilaiseen. Ja voi sitä riemua kun päästiin hampurilaiselle, olin silloin yksinhuoltaja.
        Lapsesi ovat jo kohta aikuisia ja silloin pitäisi rahapulan helpottaa. He rupeavat pärjäämään omillaan.
        Ahdistus ja huolet ovat taattu keino saada itsensä kroonisesti sairaaksi, olisi todella tärkeää , että saisit miehesi ymmärtämään sen, ja saisitte yhdessä toimien ongelmanne selvitettyä.
        Ota härkää sarvista ja tee kertakaikkiaan selväksi, että nyt on tehtävä muutos ja kysy mieheltäsi, millaiseen keinoon hän on valmis.
        Oma mieheni ei tykännyt siitä, että hän maksoi minulle puolet lasketusta kulutussummasta. Kun hän ei nähnyt mihin se raha meni , hän kuvitteli että käytän sen lapsiini, jotka ovat edellisestä avioliitostani.
        Sitten tein niin, että sovimme, että hän maksaa kulutusmenot ja minä maksan talovelan ja omat laskuni.
        Silloin hän huomasi ettei se summa, jonka hän oli aiemmin maksanut, riittänyt edes niitten kulutusmenojen kattamiseen ja hän ehdotti että palataan takaisin siihen että hän maksaa sen summan. Johon minä sitten tiukkana, ettei se raha siitä mihinkään lisi, että sama tilannehan se oli silloin kun hän minulle sen rahan maksoi. Että mitä hän kuvittelee. Sitten hän rupesi jätättämään laskujen maksua, eikä maksanut ajallaan niitä, niin että ne menivät perintätoimistolle toistuvasti ja siinä vaiheessa minä olin tosi kiukkuinen ja uhkasin että jos talo menee alta ulosottojen ja maksamattomien laskujen takia , se on avioero. Ja se olikin sitten hyvin lähellä. Mutta nyt kun siitä olemme selvinneet ja hän teki ylitöitä, että sai laskut ajantasalle, on hän nyt ylpeä siitä että saa kaiken maksettua ajallaan.
        Se nostaa itsetuntoa, kun hallitsee tilanteensa, ja se tuo hyvää mieltä miehelle, ja tietysti itsellenikin.
        Kun avioon mennään luvataan myötä-ja vastamäessä rakastaa. Mutta se rakastaminen ei olekaan sitä että aina lasketaan se kumppani pälkähästä, vaan pitää keksiä keino, millä auttaa häntä kasvamaan ihmisenä. Ja raha-asioiden hallinta on nimenomaan sitä aikuisen ihmisen osaamista, mihin kannattaa kannustaa.
        Voimia sinulle ja toivon että pääset yhteisymmärrykseen miehesi kanssa.
        Ole periksiantamaton

• freind

Kaiken tuon lukemani jälkeen ihmettelen vielä, miksi suomalaiset miehet tuntevat vihaa suomalaisia naisia kohtaan. Monissa keskusteluissa miehet neuvovat toisia miehiä lemppaamaan suomalaisen naisen pois ja ottamaan jonkun ulkomaalaisen naisen. Se on kuulostanut oudolta. Varsinkin kun luin sinun kirjoituksesi. Uskon, että on muitakin vastaavia tapauksia, joissa nainen hoitaa raha-asioita.

Suomi24:n keskusteluissa olen huomannut yllytystä naisten ja miesten välisiin suhteisiin. En nyt tiedä kenen itsessi se olisi. Tietenkin viimekädessä itsensä vihtahousun, mutta...

Tänä aikana saa tehdä kaikkensa perheensä kasassa pitämiseksi. Se kannattaa pitemmän päälle. Kaikissa suhteissa ennemmin tai myöhemmin voi tulla ristiriitoja, koetuksia. Silloin vaaditaan pinnan venytystä ja kaikkea mahdollista sovittelua. Ja aina sitä ei vaan jaksa. Joskus voi ottaa ulkopuolista apua. Puolueeton, asiallinen ja ulkopuolinen tilannearvio on hyvä; silloin se vaimo ei ole aina se natkuttava akka vaan ehkä asiansahoitava, pystyvä toimija. Ehkä sitä arvostusta sitten löytyy sitä kautta enemmän.

• erkkipertti

Olis ehkä kannattanut laittaa mies vaihtoon jo aikaa sitten.

• pöljä akka

Voi pyhä jysäys.
      Jos et emäntä hyvä ole 20 vuodessa oppinut olemaan siinä rahanjakojonossa ihan ekana, niin ei taida enää olla mitään saumaa.
      Siis miehen tuloista heti puolikas siirtyy taloustilille, joka on vain sinun hallinnassa, mutta ei ole omasi. Miehelle tiliotteet mutta ei käyttöoikeutta. Pankin siirron pystyy ohjelmoimaan automaattiseksi. Luulisi äijän sen verran ymmärtävän että perhe on elätettävä.

• pamimies

tökit sitä tekopeniksellä niin eiköhän lopu......

• kaikellaist

Miehesi elää kuin viisi vuotias pikku-poika. Tuskin tarpeeksi älykäs oppimaan mitään uutta. Ainoa mahdollisuus on laittaa hänet virka-holhoukseen, silloin tulee laskut maksettua.

• missä näitä kasvaa

Siirrä kaikki laskut hänen nimiinsä mitkä ovat siirrettävissä. Sitten kun sähköt ovat poikki, hän voi ylpeänä esitellä saamattomuuttaan. Saattaa tulla vilu ja nälkäkin kun uuni ei toimi. Etkä auta ja pysyt kovana.
      Suorasiirto tilipäivänä talustilille on toinen hyvä vaihtoehto.

• nulikka1

lapsellista kirjoitella tollasesta paskasta! ku tietää että mitään muuta neuvoja ei tuu ku jätä se :DD

• yg8o9g

Meillä miehen kanssa sama homma. Hänellä on tapana tilailla netistä kaikkea ja sit makselee niitä palkastaan, samoin heti tilipäivänä pitää ostaa herkkuja ja kaikkea turhaa p*skaa...Viikon päästä on tili tyhjä ja sit koitetaan kituutella minun palkallani - ei kiva!

Onneksi on itse myöntänyt sen ettei osaa rahaa käyttää ja ymmärtää huoleni. Eli heti tilipäivänä maksetaan vuokra ym laskut siitä ja loput siirretään minun tililleni (jonne miehelläni ei ole siis käyttöoikeutta).

Välillä tuntuu kurjalta,ihan kuin olisin joku holhoava äiti tai jotain...haluaisin kuitenkin luottaa mieheeni ja elää tasa-arvoisessa parisuhteessa,mutta en voi joten siksi tämä järjestely :( miehen kaveritkin jaksavat kuittailla siitä kuinka "tiukka kuri" meillä on ja olen kamala pirttihirmu kun meillä näin,mutta tosiaan meilläkin ollut pari kertaa tilanne että leipäjonoon jouduttu menemään kun yksinkertaisesti rahat ei riitä.........

• jaahas?!

Se on säälittävää teillä luusereilla ja teikäläisten ton tyyppisten ajattelijoiden lähipiirillä, jollaisille varmaan vaikkapa 20:nkin vuoden avioliitto on ihan tuntematon käsite, koska eihän sitä missään pitkässä liitossa voi paria vuotta kauempaa olla kukaan, joilla ei ole yhtäläinen käsitys myös raha-asioista. Eli surkea ja v*ttumainen provokaatio väittää, että ykskään 20 vuotta tai yli sen naimisissa ollut pari olisi joku keskenään raha-asioista riitelevä tai talousongelmainen, vaan kyllä ne talousongelmaiset löytyy lähinnä ihan tuolta käräjiltä jankuttamasta exiltän rahaa ja sitä rataa, ja sellaisilla tuskin lapsillansakaan on väliä, vaikka niitä olisivat punnertaneetkin. Ja ylläpito voisi lopettaa sanan "herkkuja" käyttämisen: tulee mieleen joku kuolaava rikollinen tosta termistä "ostaa herkkuja", mitä aina noissa ylläpidon jankutuksissa tän Suomi24:n etusivulla jauhetaan. Tunnistan ton Suomi24:n etusivulla mainoskuvien kanssa tekstejää laativan nimettömän saittisoftan tuntijan käsialasta: juntti ja vähäisesti koulutuksellista tai sivistyksellistä pääomaa omaava, mutta näemmä taitava tietotekniikassa, ja toivottavasti ei _sentään_ tän Suomi24:n laillinen ylläpitäjä, ko. emt. kyseinen v*tun herjaaja.

Ja v*ttuaks teille kuuluu pitkissä parisuhteissa elävien asiat?

• yks ajatus

Sano etukäteen, että mies huolehtii ensi kuun tai jonkun kuun maksut ja ruuat yms, sinä seuraavan. Asian pitimeksi ota sille kuulle loma, jona mies huolehtii ja lähde huitelemaan. Eivätköhän pärjää, tarviihan sinunkin joskus saada humputella.

• hkhjbb

Jos on 20 vuotta lapsille ostanu kaikkea, niin olis aika lopettaa. Ei aikuiset lapset tarvi joka kuu jotain ja asuuko ne vielä kotona?

• cooooool

Jos yks alkaa rällästää rahojen kans muidenkin kannattaa. anna palaa, älä mieti liikoja.

• j k

jotenkin

• not a quitter

Itse kun murehdin miehen holtitonta rahankäyttöä ja minun äitiysrahalla kitkuttelua löysin seuraavan ajatuksen lehdestä: "Ei ole huonoja rahankäyttäjiä on vain huonoja opastajia". Sain siitä hyvät naurut ja voimaa jaksaa taistella samasta aiheesta joka kuukausi. :D Nyt vuotta myöhemmin mies on oppinut kysymään onko varaa esim. uuteen puhelimeen laskujen jälkeen, itse kun ei viitsi etukäteen budjetoida. Edelleen mies tuhlailee ja palkka menee about viikossa, mutta nykyään palkka kuluu LASKUJEN JÄLKEEN jäävästä tilistä. Lisäksi mies maksaa vuokran koska muuten kaatuisi kaikki taas minun niskoilleni. Jostain on aloitettava ja siitä pidettävä kiinni. Yhteistiliä en uskalla edes harkita koska vaikka mies tsempannut paljon niin edelleen hänen palkkansa mennessä minä maksan ruoan ja yllättävät menot. En jaksa kaikesta tuhlailusta niuhottaa ettei mies suutahda lopullisesti nalkuttamisesta ja lähde. Raha-asioissa hölmöäkin ihmistä voi rakastaa. :) Loppujen lopuksi raha on `vain` rahaa jos muuten olette perheenä terveitä, rakastatte toisianne ja lapsilla on molemmat vanhemmat esimerkkinä. Varmaan voit opastaa lapsillesi rahankäyttöä, etteivät he opi tuhlureiksi? Sekin voi olla perheen yhteinen harrastus.
      Isovanhempani ovat olleet naimisissa 50 vuotta ja edelleen mummi surkea rahankäyttäjä. Rakastettava mutta raivostuttavan huono raha-asioissa. :D Ja hei, onhan noita ohjelmia jotka opettaa rahankäyttöä. Ilmoita miehesi sinne.

• gfdvv

Haiskahtais pahasti peliongelmaiselta ihmiseltä...ei oo pelktä herkut mihin kk tilit menee parissa päivässä...puhu asiasta ihan rehellisesti ja yritä saada hänen hakevan apua ongelmaan..se ei poistu pelkillä lupailuilla...p.s kokemusta on...voithan sanoa että sä laitat ittes tästä ulos kirjoilta ja lähet käveleen mikäli omaa osuuttas taloudesta et maksa...en sit tiedä miten alkkomahooli maistuu et onko sekin ongelma mut harva joilla noita ei oo niin tekee toistuvasti samaa tahallaan..

• cvxzvsd

aivan..suosittelen että kolmanenn pitää puhua...muuten se on joko vääntelyä tai passiivisuutta tai turhia lupailuja...Joku jota hän arvostaa edes jollain tasolla...vaikka hänen työkaverinsa /kaveri ?

• freind

Tilivihko, joita saa kirjakaupoista, on hyvä opas. Sitten tiedät, mihin eurot huvenneet.
        Kuiteista näkyy, mitä summa pitää sisällään. Tuo realismia tullessaan. Mitä jää käteen. Sitten vaan harjoittelemaan. Tulee niitä retkahduksia vielä senkin jälkeen, mutta .....

• Sitä vain

Jos ei mies kerran hyvällä aikuistu niin kyllä olen sitä mieltä, että sinä pärjäät yksin paremmn :)!

• Lapsekas mies?

Mitä tuossa muuta kuin laita oma tilisi jemmaan ja sanot ukolles että tässä kuussa on hänen vuoronsa maksaa kaikki laskut ja sinun hurvitella, ostaa herkkuja ja ajatella itseäsi. Lapsille tulee helpostikin ajatus että isi on kiva kun se hemmottelee ostamalla herkkujaan. Puhu järkeä lapsillesikin että sinä maksat leivät, lämmön, vaatteet ja mitä nyt kodissasi maksatkaan. Kerro sekin että ilman sinun palkkaasi ei lapsilla olisi joka päivä sitä mitä heillä on.

• mek

Otat miehn tilin kokonaan itsellesi ja annat miehlle vain tarpeellisen köyttörähän ja ensin ne laskut maskuun ja pakolliset menot ja sitten ostetaan turhuuksia jos jotain jää.

• sam8

miksi et anna kengänkuvaa pyllyy. yksihuoltaja sinulla olisi paremmi rahatilanne

• kyllästynyt-

Sama juttu täällä, lapsilta saa kuulla kuinka paska on kun en anna rahaa ja isä sentään antaa..

- tienaan vähän reilu 2000 euroa kuukaudessa
      -vuokraan laskuihin menee siitä yli puolet
      -4 henkisen perheen ruokiin loput...

• Tärkeysjärjestys

tämä on taas tämä juttu, se joka pyytää ei ole tyhmä, vaan se joka antaa, yritä nyt viimeinkin selittää miehelles, että rahaa tarvitaan loppukuustakin. Tee nyt hyvä ihminen asialle jotakin,ennen kun sinun lapsesi on ihan pilalla. Pitäähän sun miehesikin ymmärtää, ettei peli vetele. Tai sitten se mies ei ymmärrä lasten kasvatuksesta yhtään mitään. Nyky nuoriso vaan kulkee aipody korvilla ei kuule eikä näe, eikä opi mitään. Koulu läpäistään juuri ja juuri ja tuolla asiakaspalvelussa huomaa ettei nillä ole kykyä palvella eikä muutakaan sosiaalista taitoa, se ei tule pelikonsoleilla.

• sdfs sdf

", yritä nyt viimeinkin selittää miehelles, että rahaa tarvitaan loppukuustakin."

NO kun ei se auta noiden tyyppien kanssa. Se on sama kuin yrittäisit kertoa alkoholistille, että sitä viinapulloa ei tartte juoda tyhjäksi.

• jkoopoiuytreew

homatkaa taloustili

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6316
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      25
      3847
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2923
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2840
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1724
    6. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      1623
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1612
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      148
      1571
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1328
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      21
      1272
    Aihe