apua! äiti ei anna meikata :(

muista erottuva rumilus

mä oon 12 vuotias pirteä tyttö, mutta yks asia vaivaa mua: oon harkinnut aloittaa meikkaamisen, toki kevyesti. äiti sanoi että vain juhliin saan meikata. tässä juuri mä ostin mutsin luvalla toooosi kevyen bb voiteen eli maybellinen ja ripsaria. mutta äiti sano, et en saa meikkaa kouluu enkä jokapäivä yhtään mitään. mun naama on epätasainen ja finnejä on liian paljon ja silmäkuopat on ollu mun syntymästä asti (joku outo juttu mulla, ne ei lähe ikinä) ja ku kysyin et voinko mä pliis meikkaa vähän, nii äiti sanoi että en saa ku vaa juhlii ja et jos mä viel kerra ikin kysyn tota samaa asiaa tai meikkaan muulloin kun juhliin, se uhkaa ottaa mun kaikki meikit pois ja heittää roskiin. mä niin oikeesti tarviin meikkii ja nyt ku löysin vihdoin hyvän bb voiteen ja ostin sen, samoin kevyen ripsarin, äiti kieltää. miten saan suostuteltua? kiitän tosi paljon jos autat mua, koska en haluu olla ainoo luokasta joka ei meikkaa ja näytän ötökält ilma mitää suojaavaa ja parantavaa meikkiä. ja anteeks kirjoitusvirheet, kirjotin tän mun puhelimella nopeasti.

32

4067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+1

      pakko sanoo että omasta mielestäni meikkiä käyetään nykyään ihan liikaa. toki itekki meikkaan ja sain luvan alottaa ku pääsin ala-asteelta. mut pointti oli se, et nykyään se on niin iso asia jos joku ei meikkaa. voi ei jos sulla ei oo täydellisen pehmeä ja sileä iho, onks se loppujenlopuks maailmanloppu ? toki meikki voi kohottaa itseluottamusta mut ei se sais olla niin "iso" juttu. ja mitä sitten vaikka oisit ainoo teiän luokalta joka ei meikkaa ? ihminen ei tarvitse meikkiä, me ei olla riippuvaisia siitä.

      " suojaavaa ja parantavaa meikkiä "

      meikki ei suojaa eikä paranna, ja lyön vaikka vetoa ettet näytä oikeesti ötökältä, teet kyll nyt kärpäsestä härkäsen :) oot vielä lapsi, et sä tarvii meikkiä, ja myös äitis tajuaa sen. usko pois, meikki vanhentaa sun ihoa samanlailla ku tupakka (ei yhtä nopeesti mut kumminki), ja vanhempana oot vaan kiitollinen äidilles ettei sun tarvii joka aamu herätä 15min aikasemmin meikkaamaan.

      • Malttia nyt

        Meikki ei vanhenna ihoa, jos kasvot puhdistaa säännöllisesti eikä esimerkiksi nuku meikit naamassa tai käytä kaverien kanssa samoja meikkejä sotkuisin sormin. Oikein valittu ja käytetty kosmetiikka myös suojaa ihoa (12-vuotias ei edes tarvitse muunlaista suojaa kuin aurinkovoiteen kesällä). Kohtuus kaikessa, myös mielipiteissä - ei tarvitse aina olla siellä toisessa ääripäässä.

        Aloittaja, sinun kannattaa kuunnella äitiäsi pahemmin painostamatta. Ennen pitkää hän kyllä antaa sinun meikata enemmänkin, kun on jo noinkin paljon sallinut. Meidän muiden on mahdoton tietää, näytätkö tosiaan ötökältä ilman meikkiä vai nätiltä tytöltä, kuten äitisi mielestä selvästi.


      • muista erottuva rumilus

        siis kyl mä tiiän et meikki ei oo suojaavaa eikä parantavaa, vaan mä tarkotan sillä että ku tos bb voitees on aurinkosuoja ja mun kaverilt on lähtenyt finnit ym muut virheet ku käytti bb voidetta.


      • 6+1
        Malttia nyt kirjoitti:

        Meikki ei vanhenna ihoa, jos kasvot puhdistaa säännöllisesti eikä esimerkiksi nuku meikit naamassa tai käytä kaverien kanssa samoja meikkejä sotkuisin sormin. Oikein valittu ja käytetty kosmetiikka myös suojaa ihoa (12-vuotias ei edes tarvitse muunlaista suojaa kuin aurinkovoiteen kesällä). Kohtuus kaikessa, myös mielipiteissä - ei tarvitse aina olla siellä toisessa ääripäässä.

        Aloittaja, sinun kannattaa kuunnella äitiäsi pahemmin painostamatta. Ennen pitkää hän kyllä antaa sinun meikata enemmänkin, kun on jo noinkin paljon sallinut. Meidän muiden on mahdoton tietää, näytätkö tosiaan ötökältä ilman meikkiä vai nätiltä tytöltä, kuten äitisi mielestä selvästi.

        Pakko kyllä korjata, että kyllä ainakin meikkaustavat voi vanhentaa. Esim se, että monet eyelineriä laittaessa "vetää" silmäkulmaa, tai venyttää luomea (jos ymmärrät), ja se aiheuttaa ryppyjä.


    • kylsesiittä

      Itse taisin aloittaa meikkaamisen 14 vuotiaana... puuterilla ja ripsivärillä. Tai no jo 13-vuotiaana käytin jotain kuivattavaa peitepuikkoa finnien peittelyyn, joka vaan pahensi ihoa kun en tajunnut mitään rääkkäsin ihoani muuten...

      Ymmärtäähän tuon sinun juttusi kyllä, tuo paineita jos kavereista muut meikkaa... mutta ei kai 12 vuotiaana vielä monellakaan ole oikeasti huono iho? Jos äitisi on jyrkästi meikkaamista vastaan, niin et kyllä ikäväkyllä voi tehdä asialle mitään. Voitko panostaa sitten luomalla omaa tyyliäsi muuten? laittelemalla hiuksiasi esim. Niin ja jo pelkkä huulikiiltokin voi mukavasti piristää ilmettä, jos äiti antaa käyttää.

      Äitisi ei taida itse käyttää kovin paljoa meikkejä?

      Nauti niistä hetkistä, kun saat meikata :) monilla teineillä vaan menee liian överiksi meikkaus, kun vasta aloittelevat meikkien käyttöä. Ainakin minun lapsuudessa moni käytti liian paksua meikkivoidetta ja aivan liikaa puuteria, että iho meni tukkoon. Silmiinkin laitettiin ihan liikaa kajaalia ja ripsiväriä. Hyvä, että olet ajatellut käyttää vain kevyesti. Luonnollisuus on kauneinta.

      • muista erottuva rumilus

        joo mun äiti kylläkin meikkaa sillee keskivertoisesti, on hyvä meikkaamaan yms. mut ei vaan suostu mun ehdotuksiin et voisin ostaa kauneustuotteita ym ! :(


    • 14vee

      Mä oon ite kohta 14 vuotta, tyttö, alotin meikkaamisen ehkä 11-v. Mulla se ei sinänsä tuottanu ongelmia kun aloitin juurikin jollain kevyellä peiteaineella ja ripsivärillä. Kyllä siitä meinasin vähän tulla vanhemmilta kommenttia... Nykyään arkimeikkiin kuuluu peiteaine, ripsari, kajaali, kulmakynä ja joskus teen luomillekkin jotain. Joidenkin vanhemmat ei vain halua että se alkaa liian nuorena, että tuntee tarvitsevansa meikkiä. Sun kannattaa vaan pikkuhiljaa vaikka pahimpia finnejä kevyesti peittää ja ihan pienen pieni sipaus ripsiväriä. Siitä sitten aloittelet ja jos kommenttia tulee niin kysäise että näyttääkö tämä nyt niin huonolta. Kyllä se siitä lähtee!:)
      käyttääkö äitisi muuten meikkiä?

    • odota vain

      Eikö kaikilla ihmisillä ole silmäkuopat?
      En tiedä tarkoitatko silmäpusseja, mutta tosiaan jos ei ole kasvojen perusanatomia edes hallussa niin kannattaa odottaa vielä, niin ainakin tietää mitä laittaa mihinkin. Eikä kannata aloittaa ihon rääkkäämistä nuorena.
      En usko että bb-voide poistaa finnejä. Se on ihan harhakäsitystä ihmisillä sillä finnit ja akne tulee jos tulee! Pesu ja puhdistus voi tosin auttaa jotenkin mutta finnit johtuvat ihan vain hormooneista ja niille ei voi mitään paisti lääkkeillä.
      Kannattaa odottaa!

    • xxx...

      Lohdutuksena voin kertoa että nyt kuukauden aikana minua on yrittänyt 7 miestä vaikken edes ollut meikattuna ja ikääkin yli 40v jo enkä käy ravintoiloissakaan. Välillä alkaa jo ärsyttää. "Minne tahansa meneekin.."
      Jos jotain laitan niin Chanelin puuteria mitä muuta pientä sattuu tarvitsemaan.
      Huulipunaa en käytä mutta Yves Rocherilla on mukavia huulirasvoja joilla saa kosteutettua.
      Mitäs jos ehdottaisit äidillesi että kun niin harvoin käytät niin laadukkaampaa sitten?
      Chanelin kivipuuteri on jotain 60-70 euroa ellei enemmänkin ja onhan ne tosiaan kivoja hajuvesiäkin tehnyt.

    • Meikkityttö

      Voi hitsi kun äitiä ei anna ehkä se ei halua että susta kasvaa iso.

    • 12vgirl

      No siis oon saman ikänen, nii mun äiti ei antanu lupaa nii aloin vaa meikkaamaan kouluun, nii sit se lopulta hyväksy ku ei enää jaksanu jankata

    • kovia kokenut

      itse aloitin 12 veenä ripsarilla ja jo 13vuotiaana meni ihan överiksi, hävettää katella omista ala-asteen luokkakuvista sellasta huonosti meikattua goottia. käytin paljon värikkäitä luomivärejä, esim sinistä. ja alakajaalit oli paksusti ja mustaa:Dihan hirveän näköistä. no mutta mielestäni voi juuri ja juuri 12v aloittaa meikkaamisen, joskin hyvin kevyesti. käytin muuten silloin jotain siskoni vanhaa puuteria enkä tiennyt että se piti pestä pois ihan siihen tarkoitetuilla aineilla. huuhtelin siis kasvot joka ilta vain vedellä ja ihoni tukkeutui ja tuloksena n. 2kk kestävä märkärupi. Se levisi poskiin,kaulaan, selkään ja erityisesti kainaloihin. pahemman näköistä kuin hirveä akne, ja haju ällöttävä. Näytti niinkuin kainaloni olisivat olleet täynnä jotain hernekeiton näköistä töhnää, paitsi väri oli punainen. pidin niissä näköesteinä erilaisia sideharsoja. iho ei saanut ilmaa ja ne piti repiä joka päivän päätteeksi irti, kun olivat opeasti mädäntyneet ihoon kiinni. tämä kaikki siis johtui siitä etten ollut puhdistanut meikkejä iholta. onneksi lääkäri määräsi Bucorttia ja jotain muuta rasvaa märkäruven hoitoon ja jo kahdessa viikossa rupesi tuloksia näkymään. märkärupi hilseili mustana ruena pois. ei ollut kyllä nättiä katseltavaa. tyynyliinatkin iti vaihtaa kahden pvän välein. oli muuten tosi tarttuva tauti, jouduin jäämään koulustakin pos. MUISTAKAA SIIS _AINA_ PESTÄ MEIKIT POIS OIKEILLA AINEILLA JA RASVATA ENNEN NUKKUMAANMENOA!

      • Anonyymi

        Voi apua! Kuulostaa ihan hirveeltä


    • enkeksinymitään

      Kunnioita sun äitiä ja sen mielipidettä :) Jos alat nuorena meikkaamaan, niin sun iho menee helpommin todella herkäksi etkä välttämättä voi aikuisena käyttää meikkiä!!!!!

    • Toinenfinninaamanen

      Mäkin oon 12 ja käytän ripsaria ja peitepuikkoa joka päivä kouluun muuta äiti ei anna. Mäkin haluisin alottaa meikkaamisen kunnolla jo mut äiti sanoo et vasta yläkoulussa (eli ihan kohta :D). Välillä oottaminen on vaikeeta mut muista vaan et hän aattelee vaan sun parasta. Hän ei haluu et sulle tulee ulkonäköpaineita eikä varmaa tajuu et sulla semmosia jo saattaa olla. Koita pärjäillä ja finnien hoitoon mulla autto ainakin vaan ihon puhdistaminen iltasin ja sit rasvaus.

    • nahkaneiti

      Minä olin 12 v. kun aloitin meikkaamisen salaa. Vähitellen vahvistin meikkiä lähes gootti tyylisex. Sit ne, iskä ja äiskä anto periks. Tosin iskä vieläkin arvostelee, moittii vahvaa silmämeikkiäni. Sitte alko uus kapina leggingsien ja piikkikorkojen käytöstä.

    • Pizzaperjantai

      Joo. Mutta haluaisin sanoa, että jokainen voi meikata , jos sitä haluaa. Ihmisillä on hyvin erilaisia mielipiteitä tuosta asiasta. Jotkut ei tykkää meikata, toiset taas tykkäävät

    • Anonyymi

      Ymmärrän täysin oon ite vasta 11 ja haluun jo meikata mut en saa ei taida olla muuta keinoo ku vaa odottaa höh:(

      • Anonyymi

        Mäki oon 11 ja en saa meikkaa viel jokapv kouluu. Kyl äiti siitä varmaa pian lannistuu :D


    • Anonyymi

      Meikkaamisen takia naiset rupsahtavat.
      Ei vaan naama kestä mömmöjä ja iänikuista putsaamist

    • Anonyymi

      Käytä peite puikkoa peittämällä jos haluat, sun finnejä niin et tarviikka meikkiä esm arkinna. Jos haluat myös poista tumma alusia sun silmeille käytä, peitevoidetta. Suosittelen enemmän Maybelline tai Lumene tuotteita!

    • Anonyymi

      Moi mäki olen 12v ja rakastan meikata! Äiti tulee munkaa aina essence meikkiostoksille ja juuri eilen kävin taas ostelemassa:) saan käyttää mm ripsari, kulmageeli, poskipuna, hilighter, huuli jutut, puuteri, peitepuikko ja primeri♡ mut jos äiti näkee et laitan paljon meikkivoidet se aina varottaa mua et mun iho menee huonoon kuntoon ja näi. Äiti myös aina iltasin kyysyy onhan meikit pesty hyvillä aineilla jne. Kyllä äitisi ymmärtää tilanteen ja näin poispäin muttei vaan halua että susta tulee aikuisempi. Kysy äidiltäsi onko hän saanut pienennä meikata ja jos hän olisi itse pilannut meikeillä ihonsa eikä halua sinulle samaa!

      • Anonyymi

        Joo mä 11v ja saan meikata, mul on noi samat jutut ja enemmänkin, äiti tosin ostanut kunnon rasvat ja puhdistusaineet♡ ymmärtää mua hyvin ja mul on 2 isosiskoo , 18v ja 15v, se mun 18 v sisko meikkaa jokapäivä kunnon meikin lukioon ja 15v sisko ei niinkään ole kiinnostunut mutta silti on ripsentaivutin, ripsiväri, concealer, meikki sieni, kajaali ja eyeliner. Kyllä hänkin aina kouluun ripsiväriä ja concealeria laittaa. Kummankin siskon kanssa voin puhua meikeistä yms ja 18v on opettanut mua PALJON ja oon hyvä meikkaa mun siskon ansiosta♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mä 11v ja saan meikata, mul on noi samat jutut ja enemmänkin, äiti tosin ostanut kunnon rasvat ja puhdistusaineet♡ ymmärtää mua hyvin ja mul on 2 isosiskoo , 18v ja 15v, se mun 18 v sisko meikkaa jokapäivä kunnon meikin lukioon ja 15v sisko ei niinkään ole kiinnostunut mutta silti on ripsentaivutin, ripsiväri, concealer, meikki sieni, kajaali ja eyeliner. Kyllä hänkin aina kouluun ripsiväriä ja concealeria laittaa. Kummankin siskon kanssa voin puhua meikeistä yms ja 18v on opettanut mua PALJON ja oon hyvä meikkaa mun siskon ansiosta♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

        Moi! Ja mä haluisin käyttää meikki puikkoo
        Mut äiti ei varmaan antais se antaa mun kyl käyttää ripsarii ja taivuttaa ripset muuta mä en viitti laittaa mä haluisin pitää mun rumat finnit en muuta. Äitikin sano yks päivä että,
        - Mitä sä nyt semmosia meikkejä laittelet et sinä sellaisiin tarvii! Kun sanoin että mulla on ripsarii niin mua ärsyttää mä haluisin vaa peittää ne rumat FINNIT! Auttakaa mua!


    • Anonyymi

      Sun kanttii sanoo et mä oon kiinnostunut meikeistä ja sä et mua voi pakottaa. Ja lisäks sano näin jos me oltais koulussa niin toi olis koulu kiusaamista mieti sitä mulla toi toimi ❤️

      • Anonyymi

        Onneks en ole sun mutsis!


    • Anonyymi

      Mä haluaisin aloittaa meikkaamisen kun kaikki kaverit käytää sillein vähän ja äiti sano että vasta joskus yläkoulussa oon. Siis 12v tyttö jä meen kutosluokalle. Ja oon jo vähän harjoitellut meikkaamista äitin meikeillä he he mitä teen

    • Anonyymi

      Moiiii!!!!Mullakin on se homma et äiti ei anna meikkaa hirveesti:( on mulla jotain mut kommentoikaa onko tää normaali, hyvä vai huono määrä meikkejä 11-vuotiaalle. Mulla on siis ripsari, huulikiiltoja, huulipunia, hajuvesiä, ripsen taivutin ja jotain skin care hommia.

    • Anonyymi

      Mielestäni ala-asteella ei tarvitse meikata, mutta ei kyllä myöhemminkään. Itse olen seiskalla, luokallani lähes kaikki tytöt meikkaavat mutta minä en. Ei vain kiinnosta alkaa tuunamaan kasvojani, en yleisesti ole kovin ”tyttömäinen” ja elämässäni on tärkeämpäkin asioita kuin hyvältä näyttäminen. Ja jokainen ihminenhän on kaunis luonnollisena, juuri sellaisena kuin on :)

    • Anonyymi

      Mun äiti antaa mun meikkaa. (Oon 9v.)

    • Anonyymi

      Tää on mun BFF tarina mutt sen pikku veli joka on jotain 4v kysyi sen äidiltä "Miks (nimi muutettu) Violalla ei ole ripsarii? Saako se meikata?
      Ja sen äiti" No ei VI**SSA!! ett Juu tää tapahtuva mun kaverille se on myös 13v eli mun kaa sman ikäinen ja se haluis kokeilla ja kokee ett jää ulkopuolelle kun muut meikkaa se harmittaa häntä auttakaa mun kaveria!! 🥺🥺

    • Anonyymi

      Tässä hyviä neuvoja niille jotka ei saa ostaa/käyttää meikkiä:
      1. Ite ostan niitä normaalin myster bokseja(niistä tulee kivoi meikkei) eikä äiti oikein voi valittaa
      2. Perustele esim. Jos haluut peitevoiteen sano syyksi finnit, tummat silmäpussit.
      3. Keskustele äidin kanssa meikeistä(ole kiinnostunut) niin pääset alkuun.
      4. Pyydä äidiltä saatko käyttää sen meikkejä(harjoitella)
      5. Äitis vois opettaa sulle meikkaamista(sen meikeillä) niin se vähän tottuu siihen ajatukseen, että käyttäisit joskus meikkiä.



      Toivottavasti nää neuvot autto niitä epätoivottomia tyttöjä jotka haluu meikkaa mut ei saa. Olin itekkin joskus sellanen, ja hain tältä sivustolta lohtua. Muistakaa kuitenkin että meikata ei tarvitse, nuorena tai vanhana🫶🏻Meikki liian nuorella tekee ihmisestä ruman, ei kauniin;) Esim. Meidän koulussa jotkut 1-luokkalaiset meikkaa😭😭😭😭

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2423
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1107
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      995
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      873
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      39
      776
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe