Surfata vai surffata

elmeri

Terve!

Onko tähän olemassa virallista suositusta kumpi olisi parempi muotu surfata vai surffata? Terho Itkosen Kieliopas ei ota kantaa kumpi olisi parempi muoto. Kollegani väittää, että surfata olisi oikea. Minä taas kannatan surffata-muotoa.

8

3503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surhvailija

      Editan cd-perussanakirja tuntee ainoastaan muodon "surffata", eli olet oikeassa.

      • Jännä

        Suomen kielen perussanakirjan painettu versio vuodelta 1994 taas antaa vain "surfaaja", "surfata", "surfaus" ja "surfilauta" - kaikki yhdellä f-kirjaimella ilman rinnakkaismuotoa. Asiathan ovat kymmenessä vuodessa ehtineet muuttua ja surffaus vakiintua myös nettisurffauksena, mutta ehkä kollega, joka ehdotti yhtä "ähvää" ei nyt niin kauhean väärässä ollutkaan.


      • Ilpo Tuskin
        Jännä kirjoitti:

        Suomen kielen perussanakirjan painettu versio vuodelta 1994 taas antaa vain "surfaaja", "surfata", "surfaus" ja "surfilauta" - kaikki yhdellä f-kirjaimella ilman rinnakkaismuotoa. Asiathan ovat kymmenessä vuodessa ehtineet muuttua ja surffaus vakiintua myös nettisurffauksena, mutta ehkä kollega, joka ehdotti yhtä "ähvää" ei nyt niin kauhean väärässä ollutkaan.

        CD-PERUSSANAKIRJA 1997
        KOTIMAISTEN KIELTEN TUTKIMUSKESKUKSEN JULKAISUJA 94
        ISBN 951-37-2076-4, ISSN 0355-5437

        antaa ainoastaan kaksois-ähvälliset muodot ilman rinnakkaismuotoja yhdellä ähvällä.


      • utelias
        Ilpo Tuskin kirjoitti:

        CD-PERUSSANAKIRJA 1997
        KOTIMAISTEN KIELTEN TUTKIMUSKESKUKSEN JULKAISUJA 94
        ISBN 951-37-2076-4, ISSN 0355-5437

        antaa ainoastaan kaksois-ähvälliset muodot ilman rinnakkaismuotoja yhdellä ähvällä.

        Miksi muuten kirjoitamme Veijo ja Kaija, vaikka äännämme veijjo ja kaijja? Eikös suomen kieltä pitäisi kirjoittaa niinkuin äännetäänkin? Eikös pitäisi kirjoittaa Veijjo ja Kaijja?


        ???


      • Jännä
        utelias kirjoitti:

        Miksi muuten kirjoitamme Veijo ja Kaija, vaikka äännämme veijjo ja kaijja? Eikös suomen kieltä pitäisi kirjoittaa niinkuin äännetäänkin? Eikös pitäisi kirjoittaa Veijjo ja Kaijja?


        ???

        On sitkeästi elävä käsitys, että suomen kieltä äännettäisiin niin kuin kirjoitetaan. Tosi asiassa mitään kieltä ei äännetä tismalleen kirjoitusasun mukaan. Kirjoitusjärjestelmä ei ole sama kuin foneettinen äännejärjestelmä jo siitä yksinkertaisesta syystä, että sama grafeemi (kirjainmerkki) saattaa ääntyä eri tavalla eri ympäristöissä.

        Mitä sitten tulee noihin äänteiden pidentymiin äännettäessä, eivät nekään niin yksiselitteisiä ole. Tuskin äännettäessä "Veijjo" sentään aivan kahdentuneena äännetään, jotakin yhden ja kahden väliltä kaiketi. Sitä paitsi, mitä lisäarvoa kaksi j-kirjainta toisi? Ei mitään. Kyseinen tapaus ei myöskään ole oikeinkirjoitusongelma, sillä tietääkseni meillä ei esiinny kirjoitusvirheitä (muotoja "Veijjo").

        Sen sijaan joissakin toisissa yhteyksissä kirjoitusvirheitä esiintyy, koska kirjoituksessa yksöiskonsonantti kahdentuu äännettäessä. Tampereen Teiskossa taitaa nykyisin olla kyltti "Aunessilta". Minä olin aina luullut, että se on "Aunesilta", mutta äännettäessä s kahdentuu. Nyt se on (muistaakseni) vakiinnutettu kirjoitusasuun. Vastaavia esimerkkejä on eteen tullut muualtakin päin maata.

        Ja vielä, eikös tuo ääntäminen erota perinteisesti suomenkielisen ja ruotsinkielisen suomalaisen? Ruotsinkieliset kun ääntäisivät kirjoitusasun "Aunesilta" yhdellä s-äänteellä, suomenkieliset kahdella.


      • Topias
        Jännä kirjoitti:

        On sitkeästi elävä käsitys, että suomen kieltä äännettäisiin niin kuin kirjoitetaan. Tosi asiassa mitään kieltä ei äännetä tismalleen kirjoitusasun mukaan. Kirjoitusjärjestelmä ei ole sama kuin foneettinen äännejärjestelmä jo siitä yksinkertaisesta syystä, että sama grafeemi (kirjainmerkki) saattaa ääntyä eri tavalla eri ympäristöissä.

        Mitä sitten tulee noihin äänteiden pidentymiin äännettäessä, eivät nekään niin yksiselitteisiä ole. Tuskin äännettäessä "Veijjo" sentään aivan kahdentuneena äännetään, jotakin yhden ja kahden väliltä kaiketi. Sitä paitsi, mitä lisäarvoa kaksi j-kirjainta toisi? Ei mitään. Kyseinen tapaus ei myöskään ole oikeinkirjoitusongelma, sillä tietääkseni meillä ei esiinny kirjoitusvirheitä (muotoja "Veijjo").

        Sen sijaan joissakin toisissa yhteyksissä kirjoitusvirheitä esiintyy, koska kirjoituksessa yksöiskonsonantti kahdentuu äännettäessä. Tampereen Teiskossa taitaa nykyisin olla kyltti "Aunessilta". Minä olin aina luullut, että se on "Aunesilta", mutta äännettäessä s kahdentuu. Nyt se on (muistaakseni) vakiinnutettu kirjoitusasuun. Vastaavia esimerkkejä on eteen tullut muualtakin päin maata.

        Ja vielä, eikös tuo ääntäminen erota perinteisesti suomenkielisen ja ruotsinkielisen suomalaisen? Ruotsinkieliset kun ääntäisivät kirjoitusasun "Aunesilta" yhdellä s-äänteellä, suomenkieliset kahdella.

        >Tampereen Teiskossa taitaa nykyisin olla kyltti "Aunessilta".
        >Minä olin aina luullut, että se on "Aunesilta", mutta

        Onhan niitä sukunimiä sellaisiakin kuin Ilvessalo ja Helkesalo.

        Jos jon kun sukunimi olisi Ilvesalo, se luultavasti äännettäisiin "ilvessalo"? Jotta se kuuluisi ääntämisessä, yhdysnimen osat pitäisi silloin lausua erikseen: "ilve-salo"

        Toisaalta taas Helkesalo pitäisi ääntää "helkessalo" - suomen kielen käytännön mukaisesti. Moni taitaa kuitenkin [epävarmuuttaan?] lausua sen "helkesalo"?


      • K. J.
        utelias kirjoitti:

        Miksi muuten kirjoitamme Veijo ja Kaija, vaikka äännämme veijjo ja kaijja? Eikös suomen kieltä pitäisi kirjoittaa niinkuin äännetäänkin? Eikös pitäisi kirjoittaa Veijjo ja Kaijja?


        ???

        Sanotaan golfata, eikä golffata vaikka sanotaan surffata eikä surfata.

        Ei ole mikään järki suomi kielessä.


      • Kolopallo
        K. J. kirjoitti:

        Sanotaan golfata, eikä golffata vaikka sanotaan surffata eikä surfata.

        Ei ole mikään järki suomi kielessä.

        Jaa mut se ei näyttäis niiiin hienolta seurapiiripalstalla sanottaisiin:
        "Olen golffannut aina kun työkiireiltäni pääsen", "Olen hurahtanut golffiin".
        Tai jos minulla olisi "Golffi-klubin" jäsenkortti...
        No joo vitsi vitsinä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1251
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      929
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      577
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      242
      470
    Aihe