Terve!
Onko tähän olemassa virallista suositusta kumpi olisi parempi muotu surfata vai surffata? Terho Itkosen Kieliopas ei ota kantaa kumpi olisi parempi muoto. Kollegani väittää, että surfata olisi oikea. Minä taas kannatan surffata-muotoa.
Surfata vai surffata
8
3493
Vastaukset
- Surhvailija
Editan cd-perussanakirja tuntee ainoastaan muodon "surffata", eli olet oikeassa.
- Jännä
Suomen kielen perussanakirjan painettu versio vuodelta 1994 taas antaa vain "surfaaja", "surfata", "surfaus" ja "surfilauta" - kaikki yhdellä f-kirjaimella ilman rinnakkaismuotoa. Asiathan ovat kymmenessä vuodessa ehtineet muuttua ja surffaus vakiintua myös nettisurffauksena, mutta ehkä kollega, joka ehdotti yhtä "ähvää" ei nyt niin kauhean väärässä ollutkaan.
- Ilpo Tuskin
Jännä kirjoitti:
Suomen kielen perussanakirjan painettu versio vuodelta 1994 taas antaa vain "surfaaja", "surfata", "surfaus" ja "surfilauta" - kaikki yhdellä f-kirjaimella ilman rinnakkaismuotoa. Asiathan ovat kymmenessä vuodessa ehtineet muuttua ja surffaus vakiintua myös nettisurffauksena, mutta ehkä kollega, joka ehdotti yhtä "ähvää" ei nyt niin kauhean väärässä ollutkaan.
CD-PERUSSANAKIRJA 1997
KOTIMAISTEN KIELTEN TUTKIMUSKESKUKSEN JULKAISUJA 94
ISBN 951-37-2076-4, ISSN 0355-5437
antaa ainoastaan kaksois-ähvälliset muodot ilman rinnakkaismuotoja yhdellä ähvällä. - utelias
Ilpo Tuskin kirjoitti:
CD-PERUSSANAKIRJA 1997
KOTIMAISTEN KIELTEN TUTKIMUSKESKUKSEN JULKAISUJA 94
ISBN 951-37-2076-4, ISSN 0355-5437
antaa ainoastaan kaksois-ähvälliset muodot ilman rinnakkaismuotoja yhdellä ähvällä.Miksi muuten kirjoitamme Veijo ja Kaija, vaikka äännämme veijjo ja kaijja? Eikös suomen kieltä pitäisi kirjoittaa niinkuin äännetäänkin? Eikös pitäisi kirjoittaa Veijjo ja Kaijja?
??? - Jännä
utelias kirjoitti:
Miksi muuten kirjoitamme Veijo ja Kaija, vaikka äännämme veijjo ja kaijja? Eikös suomen kieltä pitäisi kirjoittaa niinkuin äännetäänkin? Eikös pitäisi kirjoittaa Veijjo ja Kaijja?
???On sitkeästi elävä käsitys, että suomen kieltä äännettäisiin niin kuin kirjoitetaan. Tosi asiassa mitään kieltä ei äännetä tismalleen kirjoitusasun mukaan. Kirjoitusjärjestelmä ei ole sama kuin foneettinen äännejärjestelmä jo siitä yksinkertaisesta syystä, että sama grafeemi (kirjainmerkki) saattaa ääntyä eri tavalla eri ympäristöissä.
Mitä sitten tulee noihin äänteiden pidentymiin äännettäessä, eivät nekään niin yksiselitteisiä ole. Tuskin äännettäessä "Veijjo" sentään aivan kahdentuneena äännetään, jotakin yhden ja kahden väliltä kaiketi. Sitä paitsi, mitä lisäarvoa kaksi j-kirjainta toisi? Ei mitään. Kyseinen tapaus ei myöskään ole oikeinkirjoitusongelma, sillä tietääkseni meillä ei esiinny kirjoitusvirheitä (muotoja "Veijjo").
Sen sijaan joissakin toisissa yhteyksissä kirjoitusvirheitä esiintyy, koska kirjoituksessa yksöiskonsonantti kahdentuu äännettäessä. Tampereen Teiskossa taitaa nykyisin olla kyltti "Aunessilta". Minä olin aina luullut, että se on "Aunesilta", mutta äännettäessä s kahdentuu. Nyt se on (muistaakseni) vakiinnutettu kirjoitusasuun. Vastaavia esimerkkejä on eteen tullut muualtakin päin maata.
Ja vielä, eikös tuo ääntäminen erota perinteisesti suomenkielisen ja ruotsinkielisen suomalaisen? Ruotsinkieliset kun ääntäisivät kirjoitusasun "Aunesilta" yhdellä s-äänteellä, suomenkieliset kahdella. - Topias
Jännä kirjoitti:
On sitkeästi elävä käsitys, että suomen kieltä äännettäisiin niin kuin kirjoitetaan. Tosi asiassa mitään kieltä ei äännetä tismalleen kirjoitusasun mukaan. Kirjoitusjärjestelmä ei ole sama kuin foneettinen äännejärjestelmä jo siitä yksinkertaisesta syystä, että sama grafeemi (kirjainmerkki) saattaa ääntyä eri tavalla eri ympäristöissä.
Mitä sitten tulee noihin äänteiden pidentymiin äännettäessä, eivät nekään niin yksiselitteisiä ole. Tuskin äännettäessä "Veijjo" sentään aivan kahdentuneena äännetään, jotakin yhden ja kahden väliltä kaiketi. Sitä paitsi, mitä lisäarvoa kaksi j-kirjainta toisi? Ei mitään. Kyseinen tapaus ei myöskään ole oikeinkirjoitusongelma, sillä tietääkseni meillä ei esiinny kirjoitusvirheitä (muotoja "Veijjo").
Sen sijaan joissakin toisissa yhteyksissä kirjoitusvirheitä esiintyy, koska kirjoituksessa yksöiskonsonantti kahdentuu äännettäessä. Tampereen Teiskossa taitaa nykyisin olla kyltti "Aunessilta". Minä olin aina luullut, että se on "Aunesilta", mutta äännettäessä s kahdentuu. Nyt se on (muistaakseni) vakiinnutettu kirjoitusasuun. Vastaavia esimerkkejä on eteen tullut muualtakin päin maata.
Ja vielä, eikös tuo ääntäminen erota perinteisesti suomenkielisen ja ruotsinkielisen suomalaisen? Ruotsinkieliset kun ääntäisivät kirjoitusasun "Aunesilta" yhdellä s-äänteellä, suomenkieliset kahdella.>Tampereen Teiskossa taitaa nykyisin olla kyltti "Aunessilta".
>Minä olin aina luullut, että se on "Aunesilta", mutta
Onhan niitä sukunimiä sellaisiakin kuin Ilvessalo ja Helkesalo.
Jos jon kun sukunimi olisi Ilvesalo, se luultavasti äännettäisiin "ilvessalo"? Jotta se kuuluisi ääntämisessä, yhdysnimen osat pitäisi silloin lausua erikseen: "ilve-salo"
Toisaalta taas Helkesalo pitäisi ääntää "helkessalo" - suomen kielen käytännön mukaisesti. Moni taitaa kuitenkin [epävarmuuttaan?] lausua sen "helkesalo"? - K. J.
utelias kirjoitti:
Miksi muuten kirjoitamme Veijo ja Kaija, vaikka äännämme veijjo ja kaijja? Eikös suomen kieltä pitäisi kirjoittaa niinkuin äännetäänkin? Eikös pitäisi kirjoittaa Veijjo ja Kaijja?
???Sanotaan golfata, eikä golffata vaikka sanotaan surffata eikä surfata.
Ei ole mikään järki suomi kielessä. - Kolopallo
K. J. kirjoitti:
Sanotaan golfata, eikä golffata vaikka sanotaan surffata eikä surfata.
Ei ole mikään järki suomi kielessä.Jaa mut se ei näyttäis niiiin hienolta seurapiiripalstalla sanottaisiin:
"Olen golffannut aina kun työkiireiltäni pääsen", "Olen hurahtanut golffiin".
Tai jos minulla olisi "Golffi-klubin" jäsenkortti...
No joo vitsi vitsinä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175083Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1012311- 1351998
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481858Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171660"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551266Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu113925Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää48841Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.303831Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24654