Terve!
Onko tähän olemassa virallista suositusta kumpi olisi parempi muotu surfata vai surffata? Terho Itkosen Kieliopas ei ota kantaa kumpi olisi parempi muoto. Kollegani väittää, että surfata olisi oikea. Minä taas kannatan surffata-muotoa.
Surfata vai surffata
8
3503
Vastaukset
- Surhvailija
Editan cd-perussanakirja tuntee ainoastaan muodon "surffata", eli olet oikeassa.
- Jännä
Suomen kielen perussanakirjan painettu versio vuodelta 1994 taas antaa vain "surfaaja", "surfata", "surfaus" ja "surfilauta" - kaikki yhdellä f-kirjaimella ilman rinnakkaismuotoa. Asiathan ovat kymmenessä vuodessa ehtineet muuttua ja surffaus vakiintua myös nettisurffauksena, mutta ehkä kollega, joka ehdotti yhtä "ähvää" ei nyt niin kauhean väärässä ollutkaan.
- Ilpo Tuskin
Jännä kirjoitti:
Suomen kielen perussanakirjan painettu versio vuodelta 1994 taas antaa vain "surfaaja", "surfata", "surfaus" ja "surfilauta" - kaikki yhdellä f-kirjaimella ilman rinnakkaismuotoa. Asiathan ovat kymmenessä vuodessa ehtineet muuttua ja surffaus vakiintua myös nettisurffauksena, mutta ehkä kollega, joka ehdotti yhtä "ähvää" ei nyt niin kauhean väärässä ollutkaan.
CD-PERUSSANAKIRJA 1997
KOTIMAISTEN KIELTEN TUTKIMUSKESKUKSEN JULKAISUJA 94
ISBN 951-37-2076-4, ISSN 0355-5437
antaa ainoastaan kaksois-ähvälliset muodot ilman rinnakkaismuotoja yhdellä ähvällä. - utelias
Ilpo Tuskin kirjoitti:
CD-PERUSSANAKIRJA 1997
KOTIMAISTEN KIELTEN TUTKIMUSKESKUKSEN JULKAISUJA 94
ISBN 951-37-2076-4, ISSN 0355-5437
antaa ainoastaan kaksois-ähvälliset muodot ilman rinnakkaismuotoja yhdellä ähvällä.Miksi muuten kirjoitamme Veijo ja Kaija, vaikka äännämme veijjo ja kaijja? Eikös suomen kieltä pitäisi kirjoittaa niinkuin äännetäänkin? Eikös pitäisi kirjoittaa Veijjo ja Kaijja?
??? - Jännä
utelias kirjoitti:
Miksi muuten kirjoitamme Veijo ja Kaija, vaikka äännämme veijjo ja kaijja? Eikös suomen kieltä pitäisi kirjoittaa niinkuin äännetäänkin? Eikös pitäisi kirjoittaa Veijjo ja Kaijja?
???On sitkeästi elävä käsitys, että suomen kieltä äännettäisiin niin kuin kirjoitetaan. Tosi asiassa mitään kieltä ei äännetä tismalleen kirjoitusasun mukaan. Kirjoitusjärjestelmä ei ole sama kuin foneettinen äännejärjestelmä jo siitä yksinkertaisesta syystä, että sama grafeemi (kirjainmerkki) saattaa ääntyä eri tavalla eri ympäristöissä.
Mitä sitten tulee noihin äänteiden pidentymiin äännettäessä, eivät nekään niin yksiselitteisiä ole. Tuskin äännettäessä "Veijjo" sentään aivan kahdentuneena äännetään, jotakin yhden ja kahden väliltä kaiketi. Sitä paitsi, mitä lisäarvoa kaksi j-kirjainta toisi? Ei mitään. Kyseinen tapaus ei myöskään ole oikeinkirjoitusongelma, sillä tietääkseni meillä ei esiinny kirjoitusvirheitä (muotoja "Veijjo").
Sen sijaan joissakin toisissa yhteyksissä kirjoitusvirheitä esiintyy, koska kirjoituksessa yksöiskonsonantti kahdentuu äännettäessä. Tampereen Teiskossa taitaa nykyisin olla kyltti "Aunessilta". Minä olin aina luullut, että se on "Aunesilta", mutta äännettäessä s kahdentuu. Nyt se on (muistaakseni) vakiinnutettu kirjoitusasuun. Vastaavia esimerkkejä on eteen tullut muualtakin päin maata.
Ja vielä, eikös tuo ääntäminen erota perinteisesti suomenkielisen ja ruotsinkielisen suomalaisen? Ruotsinkieliset kun ääntäisivät kirjoitusasun "Aunesilta" yhdellä s-äänteellä, suomenkieliset kahdella. - Topias
Jännä kirjoitti:
On sitkeästi elävä käsitys, että suomen kieltä äännettäisiin niin kuin kirjoitetaan. Tosi asiassa mitään kieltä ei äännetä tismalleen kirjoitusasun mukaan. Kirjoitusjärjestelmä ei ole sama kuin foneettinen äännejärjestelmä jo siitä yksinkertaisesta syystä, että sama grafeemi (kirjainmerkki) saattaa ääntyä eri tavalla eri ympäristöissä.
Mitä sitten tulee noihin äänteiden pidentymiin äännettäessä, eivät nekään niin yksiselitteisiä ole. Tuskin äännettäessä "Veijjo" sentään aivan kahdentuneena äännetään, jotakin yhden ja kahden väliltä kaiketi. Sitä paitsi, mitä lisäarvoa kaksi j-kirjainta toisi? Ei mitään. Kyseinen tapaus ei myöskään ole oikeinkirjoitusongelma, sillä tietääkseni meillä ei esiinny kirjoitusvirheitä (muotoja "Veijjo").
Sen sijaan joissakin toisissa yhteyksissä kirjoitusvirheitä esiintyy, koska kirjoituksessa yksöiskonsonantti kahdentuu äännettäessä. Tampereen Teiskossa taitaa nykyisin olla kyltti "Aunessilta". Minä olin aina luullut, että se on "Aunesilta", mutta äännettäessä s kahdentuu. Nyt se on (muistaakseni) vakiinnutettu kirjoitusasuun. Vastaavia esimerkkejä on eteen tullut muualtakin päin maata.
Ja vielä, eikös tuo ääntäminen erota perinteisesti suomenkielisen ja ruotsinkielisen suomalaisen? Ruotsinkieliset kun ääntäisivät kirjoitusasun "Aunesilta" yhdellä s-äänteellä, suomenkieliset kahdella.>Tampereen Teiskossa taitaa nykyisin olla kyltti "Aunessilta".
>Minä olin aina luullut, että se on "Aunesilta", mutta
Onhan niitä sukunimiä sellaisiakin kuin Ilvessalo ja Helkesalo.
Jos jon kun sukunimi olisi Ilvesalo, se luultavasti äännettäisiin "ilvessalo"? Jotta se kuuluisi ääntämisessä, yhdysnimen osat pitäisi silloin lausua erikseen: "ilve-salo"
Toisaalta taas Helkesalo pitäisi ääntää "helkessalo" - suomen kielen käytännön mukaisesti. Moni taitaa kuitenkin [epävarmuuttaan?] lausua sen "helkesalo"? - K. J.
utelias kirjoitti:
Miksi muuten kirjoitamme Veijo ja Kaija, vaikka äännämme veijjo ja kaijja? Eikös suomen kieltä pitäisi kirjoittaa niinkuin äännetäänkin? Eikös pitäisi kirjoittaa Veijjo ja Kaijja?
???Sanotaan golfata, eikä golffata vaikka sanotaan surffata eikä surfata.
Ei ole mikään järki suomi kielessä. - Kolopallo
K. J. kirjoitti:
Sanotaan golfata, eikä golffata vaikka sanotaan surffata eikä surfata.
Ei ole mikään järki suomi kielessä.Jaa mut se ei näyttäis niiiin hienolta seurapiiripalstalla sanottaisiin:
"Olen golffannut aina kun työkiireiltäni pääsen", "Olen hurahtanut golffiin".
Tai jos minulla olisi "Golffi-klubin" jäsenkortti...
No joo vitsi vitsinä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221251
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa283929- 43845
- 33631
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html144610- 38577
- 52551
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244528508Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44501Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!
Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte242470