Angle of impact

Tietääköhän kukaan täällä miten Venäjän meteoriitin tuhovoimaan olisi vaikuttanut, jos lähestymiskulma olisi ollut jyrkempi? Tuo meteoriitti osui maahan loivassa 20 asteen kulmassa ja nasan mukaan kokoluokka olisi ollut noin 15 metriä eli kohtuu iso kuitenkin. Energiaa vapautui tulipallossa noin 300 kilotonnin ydinlautauksen verran ja räjähdys tapahtui jossain 14-20km korkeudella. Kuitenkin näytti siltä, että räjähdys tapahtui melko hitaasti, johtuen luultavasti tuosta osumiskulman loivuudesta ja teho (watit) jäi tästä johtuen pienemmäksi. Jos meteoriitti olisi tullut jyrkemmässä kulmassa sen teho olisi ollut suurempi, mutta olisiko se räjähtänyt sitten huomattavasti korkeammalla? Vai kenties jopa matalammalla? Kävikö onni onnettomuudessa, jos pienelläkin kulmanjyrkkyyden muuutoksella olisi paineaalto ollut huomattavasti suurempi. Talot kestävät huonosti painetta johtuen suuresta pinta-alasta ja romahtavat helposti niskaan. Miljoonakaupunki alla eli katastrofin ainekset olivat ilmassa. Vertaan nyt tunguskan räjähdykseen, jossa puita kaatui tuhansien neliökilmetrien alalta ja meteoriitin kokoluokka ei luultavasti ollut kovin paljoa suurempi.

3

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piti alkaa ihan itse tutkimaan asiaa ja netistä löytyikin laskureita tuohon tarkoitukseen. Sain selville, meteoriitti tunkeutuu syvemmälle ilmakehään ja räjähdys tapahtuu lähempänä maanpintaa mitä jyrkemmässä kulmassa se tulee, näin kai yleistäen sillä ainakin maalaisjärjellä ajateltuna on varmasti aika hankala tietää tarkalleen milloin meteoriitti räjähtää ilmakehässä, kun niiden rakenne ei ole yhtenäinen. Jo 35 asteen lähestymiskulmalla kyseinen meteoriitti olisi aiheuttanut rakennuksien romahtamista. Kulman lähestyessä 45 astetta se olisi romahduttanut jo kerrostaloja.

    • Vertailumateriaalia
    • Muistan joskus lukeneeni, että Tunguskan asteroidi olisi ollut jotain 100-metrinen, mutta nuo simuloinnit antavat olettaa, että yksinkertaisiin kaavoihin perustuvissa malleissa on paljon vikaa. Noilla Sandian sivuilla oli tosiaan hyviä videoita aiheesta. Asteroidi jatkaa matkaa tulipallona ilmäkehässä vieden paine- ja lämpöaaltoa huomattavasti syvemmälle maanpinnalle kuin tähän asti on laskettu. Jouduinkin netistä löytyvien laskureiden lähtöarvoja rukkaamaan hieman, että sain painetason sellaiseksi, että ikkunat hajosivat. No nytpä tiedän syynkin siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe