Kaikille, jotka harkitsevat itsemurhaa

Kaneli

Haluaisin siis kuulla tarinoitanne. Harkitsetko, tai oletko yrittänyt itsemurhaa? Miksi? Millä lailla olet yrittänyt saada apua tai helpotusta? En tietenkään voi taata, että tästä olisi mitään apua, mutta haluan omalta osaltani yrittää auttaa. Vihaan nimittäin yli kaiken mm. sitä, kuinka toiset ihmiset pystyvät kiusaamalla vaikuttaa niin paljon toisten ihmisten elämään.

Joten pyydän, ennen kun jätät tämän maailman, kirjoita ensin tänne ja kokeile, millainen vastaus tulee.

49

3528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mävaanrumilus

      No siis on jo kauan ollu aikeissa tehä itsemurha, mutta en oo okein keksiny tarpeek varmaa keinoa. Oon miettiny sitä, että heittäis kuparilankaa korkeejännitejohtoihin ja kaatuis sillalta alas ja murskaantuis sinne alas. Tykkään piirtää raakoja kuvia ja aattelen aina, esim kun nään rekan et olis kiva jäädä ton alle! Sit mulla on kaikkii fantasioita, missä mä loukkaannun tai kuolen. Sitten tykkään viillellä, mutta en oikein keksi hyvää paikkaa, kun ne haavat näkyy ikävästi ku on lyhyet vaatteet. Onko kellään muuten ideaa, tai tietoa että miten paljon ja mitä lääkkeitä pitää ottaa, pitääkö ottaa esim. Alkoholin kanssa? Kiitos, jos vastaatte!

      • pitää olla syy

        Mikäs saa sinun ajattelemaan noin? Miksi elämä ei ole kivaa? Olet varmaan masentunut? En usko että kukaan ihan toista noin vaan fantasioi ja unelmoi itsemurhasta? Mistä tuo kiinto moiseen heräsi?


      • Mävaanrumilus
        pitää olla syy kirjoitti:

        Mikäs saa sinun ajattelemaan noin? Miksi elämä ei ole kivaa? Olet varmaan masentunut? En usko että kukaan ihan toista noin vaan fantasioi ja unelmoi itsemurhasta? Mistä tuo kiinto moiseen heräsi?

        No siis mulla on huono itsetubto, oon ylipainonen ja terkkarikin on näin sanonu, mulla ei oo oikein ystäviä tai tukea ja mun isä on lähteny pois.. Sit mun isäpuoli aina huutaa mulle ja on kerran työntänyt raput alas ja pari kertaa lyönykki. En oikee tiiä mistä tää kaikki johtuu, mutta mun on vaan paha olla. Ei mulla oikeen oo syytä, että oon kai aika säälittävä. En myöskään viiti hakea apua, koska täää ei ole kovin akuuttia ja veisin turhaan muiden aikaa


      • ....olla syy
        Mävaanrumilus kirjoitti:

        No siis mulla on huono itsetubto, oon ylipainonen ja terkkarikin on näin sanonu, mulla ei oo oikein ystäviä tai tukea ja mun isä on lähteny pois.. Sit mun isäpuoli aina huutaa mulle ja on kerran työntänyt raput alas ja pari kertaa lyönykki. En oikee tiiä mistä tää kaikki johtuu, mutta mun on vaan paha olla. Ei mulla oikeen oo syytä, että oon kai aika säälittävä. En myöskään viiti hakea apua, koska täää ei ole kovin akuuttia ja veisin turhaan muiden aikaa

        Sinulla on tarpeeksi kurjaa ymmärrän että siksi sinulla noita ajatuksia. Kun on mieli maassa niin tulee sitten syötyä murheeseen. Masentuneena ei ole oikein kivaa seuraa ja itsekkin on taipuvainen vetäytymään kuoreensa voi olla ärhäkkä. Sinulla on suurin syy pahaan oloon varmaan perheen hajoaminen isäi on jättänyt ja tuo uusi vieras mies ei osaa suhtautua asialisesti sinuun. Varmaan hän sotkee ja koet hänen olevan esteenä myös äitis ja sinun välillä. Onko sinulla tunne et ole oikein kotona ja turvassa omassa kodissa. Tuollainen jo fyysinen väkivalta ei tule missään nimessä kysymykseen vaikka olisit itse huutanut ja meuhannut miehelle. Kerrot, että et tiedä mikä on pahan olon syynä. Kaipaat ymmärtävää ja rakstavaa aikuista ja isää. Et ole säälittävä raukka vaan normaali oikeasti rakkautta ja hyväksyntää tarvitseva nuori ihminen. Et ole mitenkään paha ja huono omana itsenäsi, vaikka omat tunteesi sanovat niin. Vaikeuksien syyt tulevat täysin ulkopuoleltasi.
        Onko sinulla lähellä ja elossa isovanhempia. Heille olet varmaan silmäterä vaikka asuisivat kaukana.
        Nuorena paino vaihtelee ja kun mieliala kohentuu jaksat ehkä vähän pudottaa liikakilot. Kannattaa nytkin lähteä lenkille, sillä liikkumien tuottaa hyvänolon hormoonia ja on hyvä lääke piristämään mieltä. Onko teillä perheessä koira. Eläimistä saa moni hyvän harrastuksen ja ystävän. Jos ei ole kenen kanssa jutella tuntemuksista niin ala kirjoiittamaan. On sitten kiva lukea vuosien päästä miten on kehittynyt ja asiat kulkeneet. Toivottavasti saat palstalla ymmärrystä ja kaipaamaasi ihmisyyttä.


      • S.F
        pitää olla syy kirjoitti:

        Mikäs saa sinun ajattelemaan noin? Miksi elämä ei ole kivaa? Olet varmaan masentunut? En usko että kukaan ihan toista noin vaan fantasioi ja unelmoi itsemurhasta? Mistä tuo kiinto moiseen heräsi?

        Heh ei toi oikeastaan pidä paikkaansa. Itse fantasioin aika paljonkin itsemurhasta mutta en siihen kykene kun on niin monta ihmistä ketä satuttaisin jos sen tekisin. Mutta tänne tulin vaan etsimään vastauksia miksi minun kaltainen täysin onnellinen nuori haluaishdä itsemurhan.


    • mun kokemus

      Yrittänyt vuosia sitten erilaisilla pääasiassa kipu- ja flunssalääkkeillä. Niitä oli ehkä 50 kpl. Otin illalla ja aamulla heräsin; olin pettynyt. Nousin vuoteesta ja oksensin voimakkaasti pitkin lattiaa. Joku toinen joutui siivoamaan.
      Miksikö? Krooninen käsittämätön, invalidisoiva ahdistus, sekä loputon masennus ja yksinäisyys. Mikään ei ole muuttunut parempaan. Haluaisin yhä kuolla.

      • Svg

        Ymmärrän. Mulla on asperger ja mua haukutaan just ääsburgeriksi. Mäki haluaisin koittaa lääkkeiden yliannostusta


    • Toivotonta.

      Maailma on paska ja hyödytön paikka olla. Ihmiset on tyhmiä, voimattomia tai itsekeskeisiä jonka takia toisten ihmisten elämä vaikeutuu kohtuuttomasti.

      Rahattomana ei pysty tekeen mitään ja töihin ei henkisesti vammautuneena ole toivoakaan päästä, sensijaan orjatyötä saa tehdä jos siitä ei vaadi palkkaa - mutta tästä kiitoksena muu elämä kärsii ja väsyttää ja tahkoaa rahaa jollekulle toiselle saamatta siitä itse korvausta.

      Sukulaiset ovat juoppoja tai hurmosuskovaisia (ja kaikki tyhmiä kuin saappaat), entiset kaverit on perustaneet perheet ja vierastaa mielenvikaista minua, päivätoimintakeskuksessa oleva väki on ns. oikeasti vajukkia porukkaa jotka ihmettelee yksinkertaisiakin asioita ja vaikka olis joku ihminen joka olis "samalla aallonpituudella" niin vuosikymmenen kestänyt sosiaalinen syrjätyminen tarkoittaa että yhdistävää kommunikaatiota ei edes synny.

      Lääkkeet turruttaa, lääkärit on voimattomia, kovan luokan terapeuteilla on kovan luokan hinnasto, muu yhteiskunnan palveluverkosto perustuu karjamaiselle ihmistenkäsittelylle joten tulen huonovointiseksi jo pelkästään sossussa/kelassa/työkkärissä käymisestä.

      Yleismaailmallinen maailmantila on harvojen hallitsema, media kusettaa ihmisiä, valtioita ei enää ole merkitsevässä muodossa, rahatalous on tahallisedsti tehty rikkinäiseksi ja kaikki perustuu vain toisten (heikompien) orjuuttamiselle, luonnonvarojen sikamaiselle riistämiselle ja sotavoiman käytölle. Mitään korkean tason hyödyllistä ihmiskunnan rakennusta ei ole näkyvissä vaan johtajisto selvästikin pelaa vain egopelejään.

      Uskonnot levittävät harhaisia oppejaan kenenkään siihen puuttumatta, ihmiset turvautuvat huumeisiin ja rikollisuuteen koska niillä selviää huomiseen. Kaikki ns. "ylempi ajattelu" puolestaan suljetaan ja formalisoidaan yliopistoille ja "tiedostavuus" kahlitaan johonkin vasemmisto-ideologiseen nettisivustoon eikä se sieltä jalkaudu konkreettiseksi hyväksi vaan on vain "hieno itseriittoinen idea".

      Nykymaailman ihmissuhteissa selvästikin ollaan unohdettu pitkäjänteisyys koko paska on vain kaaoottista sekoilua ja turhautumista ja jäsentymätöntä halua seksiin, "onnelliseen parisuhteeseen" tai sitten jonkinlaiseen elämänkaavan toteuttamiseen johon ihmsiet nyt vaan sattuu kuulumaan. Ihmisten välillä ei ole rehellisyyttä vaan tarpeita, hyötyjärjestelmä.

      Minä tämän kaiken keskellä voin vain todentaa että "Ei tämän näin pitäisi olla." - mieleni huutaa että tämä kaikki on vääryyttä, tässä ei ole järkeä eikä tämä johda mihinkään hyvään. Kaikissa asioissa toteutuva silkka VÄÄRYYS saa minut päivittäin tuntemaan oloni todella kurjaksi. En näe maailmassa mitään toivoa, ja oma yksityinen totuuteni on ja jää yksityiseksi totuudeksi koska sen silkka merkityksettömyys ja voimattomuus ei voi ikinä elää ja kasvaa mihinkään tälläisessä ympäristössä.

      En näe tarpeen elättää tässä paskassa maailmassa omaa ituani johonkin parempaan. Tämä itu ei voi elää tässä ympäristössä; vihaan koko maailmaa ja vääryyttä niin paljon - ja voin sille niin vähän - että haluan riistää oman versoni siitä että maailma saa rauhassa tukehtua omaan paskaansa ilman vastalausettani.

      Minä haluan kuolla, koska kuolema on parempi kuin tällä planeetalla ja näiden ihmisten ja heidän toimintansa kanssa eläminen. Minä en halua olla osa sitä järjestelmää joka ns. paskoo omaan pesäänsä silkkaa yksilö-itsekeskeisyyttään. Tämä kaikki on väärin ja tähän osallituminen (väärän maailman eläminen) on todellakin väärä valinta.

      • Kaneli..

        ''Toivotonta'' nimimerkille:
        Tykkään kirjoitustyylistäsi ja siitä, kuinka hyvin olet asiasi saanut tuotua esille.
        Sinusta voisi tulla hyvä eduskunnan jäsen. :D Silloin voisit auttaa yhteiskuntaa parantamaan näitä maailman epäkohtia, joihin olet kiinittänyt huomiota.

        On totta, että jotkut yhteiskunnan palveluista kohtelevat ihmisiä ns. karjamaisesti, mutta tuhansista ihmisistä on vaikeaa, itseasiassa mahdotonta kohdella jokaista ihmistä tuttavallisesti ja henkilökohtaisesti.

        Jotkut pitävät vain itsestäänselvyytenä asioita, joiden eteen miljoonat ihmiset ovat nähneet valtavasti vaivaa eivätkä tajua olla siitä kiitollisia. Tälläkin hetkellä selaamme internettiä tietokoneella ilman, että meidän tarvitsee itse osata edes valmistaa tietokoneita, sillä joku on tehnyt sen meidän puolestamme. Suomi on hyvinvointivaltio, jonka ansiosta lapset saavat ilmaisen koulutuksen, johon sisältyy ruoka ja koulukyyditys. Lisäksi voimme hyödyntää monia ilmaisia hyvinvointipalveluita.

        Sanot, että ''uskonnot levittävät harhaisia oppejaan''. Uskotko sitten evoluutioteoriiaan ja alkuräjähdykseen? Vaikka se kuulostaisi paljon järkeenkäyvämmältä teorialta, se voi aivan yhtä lailla olla pelkkää kusetusta, kuin mikä tahansa uskonto. Sitäpaitsi, onko uskon levittäminen edes huono asia? Uskovaiset ovat helposti onnellisempia, sillä he saavat rukoilla aina vaikeina aikoina ja saavat siitä toivoa. Läheisen kuolemakin on helpompi hyväksyä, kun (tietää) hänen pääsevän taivaaseen. Lisäksi uskovaiset ovat erittäin ystävällisiä ja levittävät hyvää muillekin ihmisille.


    • sellasta vaan

      Tämä on maa jossa ei saa erottua joukosta.Olet erilainen,millätavalla hyvänsä,
      siitä rangaistaan.Lopulta kiusattu on niin henkisesti nujerrettu,pilkattu ja
      väheksytty ja muiden hylkimä ettei a. apua enää voi hakea b. avusta ei ole enää mitään hyötyä c. elämänilo on kadonnut ikuisesti d. jäljelle jää itsemurha

    • 24vmies

      aion tappaa itteni. en vielä tiedä milloin. mul on surkee lapsuus ja nuoruus. oon ollu yksinäinen koko ikäni. mult puuttuu kyky empatiaan sillä en oo sitä ikinä saanut. olen elävä kuollut. oon parantunu vuosia kestäneestä psykoosista. ongelma on se että en osaa kommunikoida muiden ihmisten kanssa. se on kulttuurin tärkein asia, että pystyy viestimään toisten ihmisten kanssa kokemuksiaan ja ajatuksiaan. en ole tehnyt tätä ikinä. en ole ollut aidossa yhteydessä toiseen ihmiseen. olen hakenut vastausta, että onko tämä ominaisuus korjattavissa. etsin vastausta ja mietin rauhassa elämästäni luopumista.

    • Keissa

      Kuule kyllä ihmin en voi oppia. juuri siunlaisita tuleekin niintä syvällisä elämäntaituretia, Olen joa iäkkäämpi ja lukenut paljon elämänkertoja, todella mitä hirvittävimpiäkin kohtaloita ja niistä vain selvitään. Luoja on laittanut ihmisen aivoihin ja psyykeeseen sellaiset mahdollisuuden arsenaalit että joalselle kaikki on mahdollista. Ei ole toivotonta tapsuta ja ei tarvitse jäädä menneisyytensä vangiksi. Ei sinuakaan ole luonu turhaan. Oikeastaan joakinen meistä kasvaa ja kehittyy oman yskilöllisen koulunsa kautta. Sinäkin olet vielä niin nuori: teidä mitä olet meikäläisen iässä. En viitsi edes paljastaa miten vanha olen. Ei ole minunkaan lapsuus helppoa ollut, mutta nyt olen elämässä tasapainossa.

    • dfweqfgt

      keissa, et muistanut lyödä raamatulla päähän.

    • -----------------

      Joitain kertoja olen harkinnut, yrittänyt en ole koskaan. Uskon vakaasti, että jos yrittäisin, myös onnistuisin. Olen päättänyt että en enää yritä mitään, vaan vien loppuun sen minkä aloitan. Mulla meni ainakin kolme vuotta hukkaan kun yritin lukiota. Sen jälkeen ei enää kiinnosta yrittää. Jätän suosiolla sivuun ne asiat joissa en usko voivani onnistua.

      Niin kuin joku tuolla ylempänä kirjoitti, mullakin yksinäisyys saa aikaan turhuuden tunnetta. Sitä kun on jatkunut viitisentoista vuotta nuorehkon ihmisen elämästä niin eipä paljon ole elämässä iloa. Sitten vielä sekin, että en näe mitään parempaa odottavan missään. Paskaa duunia pienellä palkalla päivästä toiseen, rahalla saa ruokaa jotta voi taas seuraavana päivänä painua paahtamaan paskaduunia.

      Opiskelu ei innosta kun sitten ei sais sitä ruokaakaan kun ei siitä mitään makseta. Sitten siinä on yhtä pitkät päivät kuin duunissa ja päälle järjetön määrä tehtäviä. Opiskelukaverit olis kymmenen vuotta nuorempia, kauniita, seurustelevia ynnä muita joilla kaunis elämä edessä. Mä olisin se epäsosiaalinen, yksinäinen turhake jota kukaan ei edes näe kun ei halua. Kun valmistuisin, olisin jo ikäloppu. Koulusta kortistoon? Ei kiitos, ei kiinnosta.

      Mun alakulo alkoi jo 15 vuotta sitten kun muutettiin kauas kavereista, kuitenkin niin että jatkoin samassa kaupungissa samassa koulussa. Siinä sitten aamulla tunti kouluun sieltä hevonperseestä, iltapäivällä takas paikkaan jonne en ikinä halunnut edes käymään saati asumaan. Kämppäkin oli sata kertaa surkeampi kuin mistä lähdettiin. Eikä multa kysytty. Kenenkähän kanssa uudessa paikassa olisin aikaani viettänyt kun ei ollut muita kuin tarhaikäisiä? Niinpä, olin yksin.

      Pari vuotta muuton jälkeen isä kuoli. Se oli koko mun perheestä ainut, josta välitin. Muut oli lähinnä pakollinen paha, joiden läsnäolo vitutti. Sillon kävi varmaan ihan tosissaan mielessä päättää päiväni. Jälkeenpäin ajateltuna en olisi välttämättä paljoa menettänyt.

      Yksinäinen, turha elämä jatkuu vielä. Kun mietin että ikää on nyt muutama kuukausi yli puolet siitä mihin isän elämä päättyi, mietin että se sai aikaan aika paljonkin siihen nähden että kuoli melko nuorena. Sillä oli sentään perhe, pitkä työura ja arvostettu asema. Ja se oli hyvä isä. Vaikea kuvitella, että itse löytäisin edes koskaan kumppania saati että saisin lapsia ja olisin niille isä jota ne jää kaipaamaan.

      Musta tuskin tulee koskaan mitään. Korkeintaan todennan sen, että kyllä vitutukseen voi kuolla.

    • Ahdistunut mies

      Paljon samankaltaisia ajatuksia kuin minullakin. Ei ihme että itsemurha tuntuu kiehtovalta ajatukselta. Jotenkin tunnen suurta mielihyvää kun kuvittelen kuinka juna jyräis minun ylitseni ja olisin kappaleina radan varrella. Aika sairasta.

    • Kylmät kädet
    • päivä kerrallaan

      Minulla oli mukava lapsuus, tasapainoiset vanhemmat ja mummot ja ukit. Murrosiässä sain tehdä mitä huvittaa, mutta olin kuitenkin aika kiltti. Tykkäsin elämästä. Pidän erilaisista ihmisistä, rakastan eläimiä ja musiikkia. Parisuhteita on ollut muutama ja ne ovat päättyneet ihan hyvissä merkeissä.

      Tällä hetkellä asun yksin, vellon erilaisissa pelkotiloissa ja saan paniikkikohtauksia päivittäin. Käyn puhumassa psykologille ja siitä on ollut ehkä hieman apua mutta silti oloni on hälyttävän usein epätoivoinen. Sellainen epätoivon tunne, ettei nää enää mitään tulevaisuutta vaan tuntuu että koko elämä on vaan tälläistä surkeaa ja kamalaa. Mietin paljon kuolemaa, mutta en voi tehdä sitä koska minulla on liikaa läheisiä enkä pysty olemaan niin itsekäs että veisin elämän itseltäni.

    • Kaneli.

      Pahoittelut etten saa kaikkiin viesteihin vastattua yksitellen, mutta tässä tulee ainakin parille henkilölle vastaus. Toivottavasti siitä on jotain hyötyä, myös kaikille muille :)

      nimimerkille ’’mun kokemus’’: Kipulääkkeet on helvetin huono keino yrittää itsemurhaa. Seurauksena on aina korkeintaan oksentelua ja herääminen hitonmoiseen pää- ja mahakipuun. Menee vain rahaa ja hyviä lääkkeitä hukkaan.
      Jos olet koulua käyvä nuori, sinulla olisi kyllä hyvä olla koulussa joku kaveri, kenen kanssa puhua.

      Ihailtavaa olisi jos uskaltaisit itse mennä ihmisille puhumaan. Yleensä sen voi nähdä päältä päin, jos henkilö on sen verran ystävällinen, ettei raaski sinua potkia ulos porukasta. Opettajienkin kaveri voi olla ja joskus heille on ehkä helpompi mennä juttelemaan. Myös netistä voi löytää hyviä ystäviä. Jos etsit seurustelukumppania tai haluat kohottaa itsetuntoa, suosittelen meet me- sivustoa. Lyön vaikka vetoa, että saat siellä useamman salaisen ihailijan.

      Nuorille mukava kohtaamispaikka on imvu. Imvu on nettiyhteydellä toimiva sovellus, jossa voi muokata oman kolmiulotteisen käyttäjähahmon ja käydä toisten luomissa huoneissa tapaamassa uusia ihmisiä. Voit myös sopia näiden nettikaverien kanssa tapaamisia ihan livenäkin.

      Jos haluat, niin voit toki ruveta minunkin nettikaverikseni. Livetapaamisia en valitettavasti voi luvata, mutta ilmoittakaa vain niin voin antaa meseosoitteeni

    • kaneli

      Nimimerkille ’’sellasta vaan’’: Joillakin ihmisillä on se ongelma, että heidän on vaikea hyväksyä erilaisuutta. On kuitenkin niitä hyväksyviäkin ihmisiä, ja erilaisuus on vain hyvä asia. Et voi olla kenellekään se ainoa oikea, jos maailmassa on miljoona samanlaista mistä valita. Kaikenlaisissa hakemuksissakin sinut muistetaan paremmin, kun et ole samaa massaa muiden kanssa.

      Jos jotkut näyttävät tuijottavan sinua, kuiskivat läheisyydessäsi, pyörittelevät silmiään jne., ei siitä kannata edes välittää. Omapahan on ongelmansa. Ja olethan itsekin katsonut heitä, jos olet huomannut tällaisen asian.

      Jos joku taas tulee haukkumaan, nimittelemään, käyttää fyysistä väkivaltaa tai koskee luvatta omaisuuteesi, voi asiasta heti ilmoittaa opettajalle, vanhemmille, sossuille tai vaikkapa poliisille. Jos et sitä heti olisi tehnytkään, niin koskaan ei ole liian myöhäistä, paitsi jos kiusaaminen on jo loppunut.

      Jos näiden tyyppien kanssa ei meinaa vieläkään tulla toimeen, paikkakunnan vaihtaminen voisi olla yksi vaihtoehto

    • Fewklfmemklwefwef

      Haluan dokumentoida tähän itsemurhani syyt. En vielä ole varma johtaako tämä elämäntilanne lopulliseen valintaan, mutta vaikuttaisi että näin on mahdollista käydä.

      Olen väsynyt sätkimiseen ja rakentamaan hyvää elämää joka sitten kuitenkin revitään maahan taas syystä tai toisesta. Olen väsynyt toivomaan rauhallista hyvää elämää, niin kohtuulliselta kuin se kuulostaakin niin en pysty enkä halua elää maailmassa jossa tuo ei toteudu kohtuullisin toimin.

      Asun tällä hetkellä ihan kivassa asunnossa avopuolison kanssa, koska asun avon kanssa en saa toimeentulotukea - sopimuksemme on kuitenkin sellainen että molemmat hoitavat omat menonsa.

      Elämälleni tärkeät lapseni asuvat exäni luona toisessa kaupungissa. Joudun maksamaan päivärahositani matkat joilla käyn tapaamassa lapsiani. Olen yrittänyt anoa sosiaalitoimistolta matkakuluihin avustusta, mutta he kieltäytyvät ja käskevät maksamaan matkat päivärahoista.

      Olen siis varaton, nyt olemme ajautumassa rahariitoihin avopuolisoni kanssa. Jos tämä riita jatkuu ja joudun muuttamaan yksin johonkin yksiöön en pysty enää hallitsemaan masennustani kuten tähän saakka ja lasteni tapaaminen - vaikka se järjestyisi taloudellisesti niin en pysty elämään kunnolla yhdessä huoneessa lasten kanssa, tiedän tämän kokemuksesta - viimeisin masennuskauteni on hellittänyt juuri siksi että sain avokumppanin tukemaan arkielämää ja lisää tilaa jossa olla lasten kanssa. Tiedän että jos joudun taloudellisen tilanteen takia muuttamaan yksiöön romahdan, kun romahdan muutun hyödyttömäksi lapsilleni.

      Saan siis noin 400 euroa kuukaudessa rahaa työttömyyspäivärahasta. Olen työvoiman palvelukeskuksen asiakkaana - ja unohdin käydä yhdessä tapaamisessa jonka takia minulta peruttiin 50 euron arvosta tukea. Tämä tarkoittaa kirjaimellisesti sitä että joko jätän tapaamatta lapsiani tai en syö pariin viikkoon, eli taas neuvotellaan avokin kanssa - joka tekee pitkää päivää ja nyt siis joutuisi rahoittamaan minun unohdustani, ja tämä kiristää suhdetta taas kerran.

      Haluan tavata lapsiani, haluaisin työtä ja haluan päästä eroon masennuksestani. Hetken asiat olivat hyvin, mutta tämä hauraasti kokoonkyhätty hyvä olotila heiluu pienemmästäkin vastoinkäymisestä, en koe saavani apua kohtuullisiin menoihini ja tuo palvelukeskus ei suostu ottamaan huomioon masennustani ja turhautuneisuuttani näiden virastojen suhteen.

      Kuin dominopalikat kaatuvat - kaatuu elämäni kohta siihen että joudun muuttamaan yksin koska se on ainoa tapa saada kohtuullisesti rahaa - mutta joutuessani olemaan yksin elämäni romahtaa koska en saa arkea toimimaan. Kun elämäni romahtaa muutun lapsilleni taakaksi enkä pysty kelvolliseen vanhemmuuteen kuten nyt pystyn olosuhteiden ollessa vielä suht hyvin....

      Ja sitten minulla ei ole enää syitä tai tahtoa elää.

      Tämä on syy miksi teen - jos teen - itsemurhan. Tämä ei ole uhkaus, eli en ole naru kaulalla - vaan tämä on tietoisuus siitä että kun homma alkaa menemään huonoksi niin mihin se johtaa. En aio enää kärsiä uutta masennuskautta tunkkaisessa yksiössä siksi että se on ainoa tapa saada sosiaaliturvaa.

    • yksinäinen harakka

      Mietin lähes joka päivä itsemurhaa. En oikein aina edes tiedä, että miksi. Minulla kun pitäisi asiat olla hyvin. Vanhemmillani on erittäin arvokas maatila, olen töissä, minulla on ammatti, seurustelen ja myös kavereita muutama löytyy. Opiskelen avoimessa yliopistossa ja arvosanani ovat melkein parhaita mahdollisia. Silti en ole koskaan juurikaan onnellinen.

      Olen usein kärttyisä ja huonolla tuulella, minulla on lähes aina paha olla henkisesti. En jaksaisi esittää onnellista, inhoan sitä teeskentelyä ja muka iloisuutta. Olen kyllästynyt kaikkeen mitä teen, elämäni on todella tylsää. En jaksa lukea kirjoja, en jaksa piirtää, en jaksa kirjoittaa kirjeitä, mikään ei oikein kiinnosta.

      Myös sosiaaliset tilanteet ovat minulle helvetillisiä. En tunne olevani tältä planeetalta. Olen niin erilainen muihin nähden. En tiedä olenko paljon tyhmempi kuin muut vai miksi en vain löydä juteltavaa. Olen miettinyt olenko autisti tai sairastanko kenties psykoosia tjn. Tuntuu, että olen aina aivot jumissa kun pitäisi avata suuni. Töissä on niin kurjaa vain istua, kun muut eivät tule juttelemaan.

      Kahdesti olen ollut lähellä itsemurhaa, kerran vedin yskänlääkettä överit, mutta se vain aiheutti sekavan olon mulle. Toisella kertaa otin viinaa ja nukahtamislääkkeitä, mutta siitäkin selvisin. kerran myös meinasin niellä paperinpalan, mutta se tuntui aivan karmealta.

      Tiedän, että tämä ei ole ratkaisu ja haluaisin sanoa kaikille, että älkää tehkö itsemurhaa ja elämä tulee paremmaksi.

      • Marenkinalle

        Elämään tarvitaan myös surua ja vastoinkäymysiä, että pystyy nauttimaan onnellisuudesta ja tietää, mitä onnellisus on ja kuinka paljon huonommin asiat voisivat olla. Jos elää sellasta ''kaikki ok'' elämää, elämästä voi helposti jäädä pois jännitys ja siitä voi tulla vähän yksitoikkoista. Kaikki hyvä muuttuu itsestäänselvyydeksi, eikä siitä osaa olla enää onnellinen.

        Periaatteessa siihen toimisi se, että tekee enemmän ikäviä asioita, nii tulee onnellisemmaksi, vaikkei se varmaan ihan yksinkertaista ole :D

        En usko että olet muita hirveästi tyhmempi, jos kerran olet avoimessa yliopistossa ja saanut vielä hyviä arvosanojakin. Omista ystävistäni moni on sellaisia ''outoja'', jotka pukeutuvas selvästi erillailla kuin muut ja tekevät asioita, joita monet eivät kehtaisi julkisesti tehdä. Meillä on aivan erilaiset kiinostksen kohteetkin, mutta silti olen sitä mieltä, ett erilaisus on rikkaus.

        Jos kuitenkin epäilet autismia tai jotain muuta sairautta/häiriötä, voit aina käydä lääkärillä selvittämässä asian.


    • ymmärystä itsarille
      • Penrose.

        Mielestäni tekstin kautta saa käsityksen että ihmiset haluavat etteivät toiset tee itsemurhaa.

        Olen lukenut tuota materiaalia oikeastaan koko elämäni ajan, sekä ennen ajatuksia että ajatuksien jälkeen. Mitä enemmän luen tuota roinaa sitä yksinkertaisemmalta ja vain kolikon toisen puolen esittelevältä se vaikuttaa.

        Minä haluan toisen mielipiteen. Haluan mielipiteen joka käsittelee tasapainoisesti myös sen vaihtoehdon että kuolema on ratkaisu. Vasta sitten koen että asia on käsitelty tasapuolisesti.

        Kaikessa lähdetään siitä että kuolema on "pahin mahdollinen lopputulos" - minusta asia ei ole niin. Samoin itsemurhaajia pidetään jotenkin "tuskaisina" automaattisesti, itse en koe olevan juurikaan tuskissani - vaan itseasiassa päinvastoin, itsemurha on ajatuksena minulle nimenomaan keino välttää mahdollinen tuska - jota olen kokenut ja jota tiedän etten kestä tai halua kokea.

        Samoin missään ei oteta kantaa siihen että "Mitä jos pelastun?" - Omat kuolemanhaluni teemat liikkuvat esim. yhteiskunnallisissa asioissa joille voin hyvin vähän. Se etten tee itsemurhaa tarkoittaa että annan hyväksyntäni noille asioille - joka taas tuntuu väärältä. "Elä- vaikka se olisi vasten arvomaailmaasi"? - Otetaan esimerkiksi se tiibetiläinen munkki, ikoniksi muodostunut tapaus joka poltti itsensä vastustaessaan kiinalaisten invaasiota. Olisiko hänet pitänyt "Puhua pois aikeestaan?".

        Milloin itsemurhaa käsitellään yhteisöllisenä omatunnon muotona? Miksi itsemurhien elämänlaatuun (siis sen puutteeseen) liittyvä protesti-aspekti aletaan huomioida? Entä milloin pakonomainen elämässä roikkuminen voidaan mieltää psykoottiseksi toiminnaksi?

        On myös syytä muistuttaa että jokainen sotilas on itsemurhaaja. He valitsevat toimia tavalla joka uhkaa heidän henkeään - ja kuitenkaan tätä puolta kunnioitetaan "sankarillisena". Samoin kulttuurimme eräs merkkihenkilö - Jeesus - on itsemurhaaja; hän olisi voinut milloin tahansa "ajatella toisin" - mutta anarkistijesse naulautti itsensä ristille pitäytymällä ajatusmaailmassaan.

        Yksi loogisista ajatuksistani on että elämä on jokatapauksessa ohimenevä ilmiö. Vanhuutta ei ole pakko kokea. Kuolema on luonnollinen vaihtoehto - ja toteutuessaan se ei ole "ennenaikainen" vaan juuri ajallaan olosuhteisiin nähden.

        En myöskään ymmärrä miksi niiden jotka rakastavat elämäänsä annettaan peilata omaa mielipidettään sellaisia ihmisiä pakottaviksi toimiksi jotka eivät rakasta elämäänsä? - Jos ihmisiä halutaan auttaa - silloin avun tulisi tapahtua jo kauan ennenkuin elämä koetaan negatiiviseksi. Näin kuitenkaan ei tapahdu, vaan ihmiset "pelastetaan" - siksi että he voisivat hengittää ja olla samassa tilassa joka ajoi heidät yrittämään tekoa.

        Minä en häpeä haluani kuolla, vaan häpeän ympäröivää maailmaa ja sen ihmisiä. Jos kuolemani saa muut häpeämään maailman ja ihmisyhteisöjen tilaa - niin silloin kuolemallani on juurikin oikea tarkoitus.


      • jättää elmä kesken
        Penrose. kirjoitti:

        Mielestäni tekstin kautta saa käsityksen että ihmiset haluavat etteivät toiset tee itsemurhaa.

        Olen lukenut tuota materiaalia oikeastaan koko elämäni ajan, sekä ennen ajatuksia että ajatuksien jälkeen. Mitä enemmän luen tuota roinaa sitä yksinkertaisemmalta ja vain kolikon toisen puolen esittelevältä se vaikuttaa.

        Minä haluan toisen mielipiteen. Haluan mielipiteen joka käsittelee tasapainoisesti myös sen vaihtoehdon että kuolema on ratkaisu. Vasta sitten koen että asia on käsitelty tasapuolisesti.

        Kaikessa lähdetään siitä että kuolema on "pahin mahdollinen lopputulos" - minusta asia ei ole niin. Samoin itsemurhaajia pidetään jotenkin "tuskaisina" automaattisesti, itse en koe olevan juurikaan tuskissani - vaan itseasiassa päinvastoin, itsemurha on ajatuksena minulle nimenomaan keino välttää mahdollinen tuska - jota olen kokenut ja jota tiedän etten kestä tai halua kokea.

        Samoin missään ei oteta kantaa siihen että "Mitä jos pelastun?" - Omat kuolemanhaluni teemat liikkuvat esim. yhteiskunnallisissa asioissa joille voin hyvin vähän. Se etten tee itsemurhaa tarkoittaa että annan hyväksyntäni noille asioille - joka taas tuntuu väärältä. "Elä- vaikka se olisi vasten arvomaailmaasi"? - Otetaan esimerkiksi se tiibetiläinen munkki, ikoniksi muodostunut tapaus joka poltti itsensä vastustaessaan kiinalaisten invaasiota. Olisiko hänet pitänyt "Puhua pois aikeestaan?".

        Milloin itsemurhaa käsitellään yhteisöllisenä omatunnon muotona? Miksi itsemurhien elämänlaatuun (siis sen puutteeseen) liittyvä protesti-aspekti aletaan huomioida? Entä milloin pakonomainen elämässä roikkuminen voidaan mieltää psykoottiseksi toiminnaksi?

        On myös syytä muistuttaa että jokainen sotilas on itsemurhaaja. He valitsevat toimia tavalla joka uhkaa heidän henkeään - ja kuitenkaan tätä puolta kunnioitetaan "sankarillisena". Samoin kulttuurimme eräs merkkihenkilö - Jeesus - on itsemurhaaja; hän olisi voinut milloin tahansa "ajatella toisin" - mutta anarkistijesse naulautti itsensä ristille pitäytymällä ajatusmaailmassaan.

        Yksi loogisista ajatuksistani on että elämä on jokatapauksessa ohimenevä ilmiö. Vanhuutta ei ole pakko kokea. Kuolema on luonnollinen vaihtoehto - ja toteutuessaan se ei ole "ennenaikainen" vaan juuri ajallaan olosuhteisiin nähden.

        En myöskään ymmärrä miksi niiden jotka rakastavat elämäänsä annettaan peilata omaa mielipidettään sellaisia ihmisiä pakottaviksi toimiksi jotka eivät rakasta elämäänsä? - Jos ihmisiä halutaan auttaa - silloin avun tulisi tapahtua jo kauan ennenkuin elämä koetaan negatiiviseksi. Näin kuitenkaan ei tapahdu, vaan ihmiset "pelastetaan" - siksi että he voisivat hengittää ja olla samassa tilassa joka ajoi heidät yrittämään tekoa.

        Minä en häpeä haluani kuolla, vaan häpeän ympäröivää maailmaa ja sen ihmisiä. Jos kuolemani saa muut häpeämään maailman ja ihmisyhteisöjen tilaa - niin silloin kuolemallani on juurikin oikea tarkoitus.

        Minä olen lukenut myös itsemurhan jälkeen jääneiden kokemuksista ja kuullut myös ihan suupuheinakin. Heiän loppuelämänsä on pilalla yhden toivottoman suvun jäsen johdosta. Myös työkavertit, ystävät murehtii. Itsemurha todella itsekäs teko.


      • Fewkfeklefwweffwe
        jättää elmä kesken kirjoitti:

        Minä olen lukenut myös itsemurhan jälkeen jääneiden kokemuksista ja kuullut myös ihan suupuheinakin. Heiän loppuelämänsä on pilalla yhden toivottoman suvun jäsen johdosta. Myös työkavertit, ystävät murehtii. Itsemurha todella itsekäs teko.

        MInusta kulttuurimme fyysisen elämän yliarvostamisessa ja todellisen elämänlaadun aliarvostamisessa on luonut sellaisen henkisen perinnön joka tuomitsee itsemurhan. Kyseessä on kulttuurillinen ongelma.

        Esim. antiikin kreikassa - sivistyksen kehdossa - itsemurha oli normaaliksi koettu asia - yksilövapauden ilmentymä. Väitän että noissa kulttuureissa "jälkeen jääneet" eivät suhtautuneet asiaan traumatisoitmalla - vaan kyseessä oli yksi kuoleman normaaleista muodoista - koska sitähän itsemurha on.

        Ajatus siitä että täällä olisi sätkittävä omassa pahassa olossaan vain siksi että muilla olisi parempi olla tekee itsemurhaa harkitsevasta siis sosiaalisesti orjan asemassa olevan. "Isäntä" on se jonka eduista huolehditaan ja orja maksaa tämän kärsimyksellään ja pystymättä valitsemaan kohtaloaan.

        Ei toimi noin. Lopettakaa roikkumassa omassa pahassa olossanne ja käyttämällä sitä oikeutuksena määrätä muiden elämästä. Itsemurhaajat eivät vaadi teitä tuntemaan pahaa oloa tekonsa takia, ja ainakin minulla on keinot nähdä itsemurha nimenomaan vapautumisen muotona - lohdullisena asiana. Jos ns. "normaalit" ihmiset eivät tähän pysty tai halua on se heidän ongelmansa.

        Todellinen ongelma onkin se että kollektiivimme ei yritä kohottaa kärsivien elämänlaatua, vain pelastaa heidän sydämensykkeensä ja hengityksensä kliinisessä mielessä. Jos todellista ihmisryhmien ja yksilöiden välistä apua ja empatiaa olisi - poistuisi useimmilta syyt miksi itsemurhia yleensäkään tehdään - ja tuon TERVEEN empatian kautta voisimme ymmärtää niitä harvoja jotka siihen kuitenkin päätyvät.


      • eijaksa
        jättää elmä kesken kirjoitti:

        Minä olen lukenut myös itsemurhan jälkeen jääneiden kokemuksista ja kuullut myös ihan suupuheinakin. Heiän loppuelämänsä on pilalla yhden toivottoman suvun jäsen johdosta. Myös työkavertit, ystävät murehtii. Itsemurha todella itsekäs teko.

        "Jättää elämä kesken." On itsekästä syyllistää ihmistä jolla on paha olo. Itse olen miettinyt sitä jo pidemmän aikaa. Olen tuonut asian julki perheeni kanssa keskustellessa. Aina siitä syntyy kamala riita. Minua syyllistetään ja on vielä pahempi olo.
        Edes kerran elämässä on oikeus olla itsekäs. Elämä ei ole kärsimystä varten ja jokainen saa lähteä täältä silloin kun haluaa. Varsinkin ne joila ei ole jälkikasvua ovat ihan oikeutettuja siihen.
        Itse aion jättää jälkeen viestin johon kirjoitan kuinka onnellinen on. Sitähän me ihmiset toisillemme toivomme - ONNEA. Tai ainakin minä toivon.
        Olen voinut jo liian kauan hunosti jaksaakseni enää. Minulla on niitä niin kutsuttuja kavereita. Jos kertoisin olevani masentunut, eivät he siitä välittäisi. Jos kuolisin, olisin ohi kulkeva ajatus monen muun ajatuksen joukossa.

        Voin pahoin ajatellessani kuinka vihaisia läheiseni tulevat olemaan. Tämän kerran saan olla itsekäs. Sen jälkeen ei enää koskaan ole riitoja ja minuun kohdistuvaa syyllistämistä. Saan vihdoin olla onnellinen ikuisessa unessa.


      • Lf,elwweweefefw
        eijaksa kirjoitti:

        "Jättää elämä kesken." On itsekästä syyllistää ihmistä jolla on paha olo. Itse olen miettinyt sitä jo pidemmän aikaa. Olen tuonut asian julki perheeni kanssa keskustellessa. Aina siitä syntyy kamala riita. Minua syyllistetään ja on vielä pahempi olo.
        Edes kerran elämässä on oikeus olla itsekäs. Elämä ei ole kärsimystä varten ja jokainen saa lähteä täältä silloin kun haluaa. Varsinkin ne joila ei ole jälkikasvua ovat ihan oikeutettuja siihen.
        Itse aion jättää jälkeen viestin johon kirjoitan kuinka onnellinen on. Sitähän me ihmiset toisillemme toivomme - ONNEA. Tai ainakin minä toivon.
        Olen voinut jo liian kauan hunosti jaksaakseni enää. Minulla on niitä niin kutsuttuja kavereita. Jos kertoisin olevani masentunut, eivät he siitä välittäisi. Jos kuolisin, olisin ohi kulkeva ajatus monen muun ajatuksen joukossa.

        Voin pahoin ajatellessani kuinka vihaisia läheiseni tulevat olemaan. Tämän kerran saan olla itsekäs. Sen jälkeen ei enää koskaan ole riitoja ja minuun kohdistuvaa syyllistämistä. Saan vihdoin olla onnellinen ikuisessa unessa.

        "Edes kerran elämässä on oikeus olla itsekäs. Elämä ei ole kärsimystä varten ja jokainen saa lähteä täältä silloin kun haluaa. Varsinkin ne joila ei ole jälkikasvua ovat ihan oikeutettuja siihen."

        Mitä on "oikeus" tässä kontekstissa?

        Oikeus - tai sen puuttuminen - on metakäsite, henkinen rakennelma. "Oikeus" ei ole konkreettinen asia, vaan mielenrakenne jota ei ole olemassa missään muussa muodossa kuin tiettynä hermosolujen kytköksenä. Jokainen siis palvelee omaa sisäistä käsitystään oikeudesta eikä tuo oikeus ole ihmisten välillä sama, se ei voi olla sama koska "Oikeuden lähteet" ovat erilaiset.

        Joku pitää oikeutena lakia, joku tunteitaan, kolmas raamattua. Joku ei tunnusta oikeuksia lainkaan. Ja loppukädessä "Oikeus" onkin "mitä minä nyt henkilökohtaisesti satunkaan pitämään oikeana täysin vapaasti valitsemistani syistä johtuen" - aiheutti tämä valinta ristiriitoja toisten henkilökohtaisen oikeustajun kanssa vai ei.

        Yksinkertainen alle 70äo pisteen tulkinta oikeudesta on se että "Varastaminen on väärin." - Entä jos varastaa nälkäänsä? - Alle 70 äo pisteen tulkinta on "Se on silti väärin - koska kymmenen käskyä tai suomen laki!" - Oma oikeuskäsitykseni kuitenkin sanoo että varastaminen nälkäänsä on luonnollista ja järkevää ja jos ihmisyhteisö on laiminlyönyt jäsentensä ravitsemisen niin silloin varastaminen on tapa selvitä eikä siitä tulisi rangaista tai syyttää ketään, päinvastoin - tuollaisten varkauksien tulisi toimia yhteisön suuntaan herättävänä ja ongelman sijainnin osoittavana asiana ja ne jotka joutuvat varastamaan nälkäänsä ovat jonkin suuremman vääryyden uhreja. Tämä on 115 äo pisteen tulkinta.

        Kun juopa viedään loppuun niin kaikki kulminoituu ajatukseen "Ei mitään oikeuksia tai kaikki oikeudet". Ainakin itse asetun mielummin siihen asemaan jossa pohjimmiltaan minulla on kaikki oikeudet tarvittaessa - tarkemmin sanonutta kaikki mahdollisuudet. Jokainen kuitenkin päättäköön keskenään kuinka vapaa haluaa olla sisäisesti, ja jos joku välttämättä haluaa luopua oikeuksistaan niin kukaan ei sitä estä.

        Asia käsiteltynä sekä syvällisesti että huumorilla:

        George Carlin - You Have No Rights
        http://www.youtube.com/watch?v=hWiBt-pqp0E


      • eijaksa
        Lf,elwweweefefw kirjoitti:

        "Edes kerran elämässä on oikeus olla itsekäs. Elämä ei ole kärsimystä varten ja jokainen saa lähteä täältä silloin kun haluaa. Varsinkin ne joila ei ole jälkikasvua ovat ihan oikeutettuja siihen."

        Mitä on "oikeus" tässä kontekstissa?

        Oikeus - tai sen puuttuminen - on metakäsite, henkinen rakennelma. "Oikeus" ei ole konkreettinen asia, vaan mielenrakenne jota ei ole olemassa missään muussa muodossa kuin tiettynä hermosolujen kytköksenä. Jokainen siis palvelee omaa sisäistä käsitystään oikeudesta eikä tuo oikeus ole ihmisten välillä sama, se ei voi olla sama koska "Oikeuden lähteet" ovat erilaiset.

        Joku pitää oikeutena lakia, joku tunteitaan, kolmas raamattua. Joku ei tunnusta oikeuksia lainkaan. Ja loppukädessä "Oikeus" onkin "mitä minä nyt henkilökohtaisesti satunkaan pitämään oikeana täysin vapaasti valitsemistani syistä johtuen" - aiheutti tämä valinta ristiriitoja toisten henkilökohtaisen oikeustajun kanssa vai ei.

        Yksinkertainen alle 70äo pisteen tulkinta oikeudesta on se että "Varastaminen on väärin." - Entä jos varastaa nälkäänsä? - Alle 70 äo pisteen tulkinta on "Se on silti väärin - koska kymmenen käskyä tai suomen laki!" - Oma oikeuskäsitykseni kuitenkin sanoo että varastaminen nälkäänsä on luonnollista ja järkevää ja jos ihmisyhteisö on laiminlyönyt jäsentensä ravitsemisen niin silloin varastaminen on tapa selvitä eikä siitä tulisi rangaista tai syyttää ketään, päinvastoin - tuollaisten varkauksien tulisi toimia yhteisön suuntaan herättävänä ja ongelman sijainnin osoittavana asiana ja ne jotka joutuvat varastamaan nälkäänsä ovat jonkin suuremman vääryyden uhreja. Tämä on 115 äo pisteen tulkinta.

        Kun juopa viedään loppuun niin kaikki kulminoituu ajatukseen "Ei mitään oikeuksia tai kaikki oikeudet". Ainakin itse asetun mielummin siihen asemaan jossa pohjimmiltaan minulla on kaikki oikeudet tarvittaessa - tarkemmin sanonutta kaikki mahdollisuudet. Jokainen kuitenkin päättäköön keskenään kuinka vapaa haluaa olla sisäisesti, ja jos joku välttämättä haluaa luopua oikeuksistaan niin kukaan ei sitä estä.

        Asia käsiteltynä sekä syvällisesti että huumorilla:

        George Carlin - You Have No Rights
        http://www.youtube.com/watch?v=hWiBt-pqp0E

        Totta...
        kuten George Carlings sanoi. Hänellä on mielestään kaikki oikeudet ja jos hän tekee jotakin sellaista mikä loukkaa vastapuolta, on vastapuolella oikeus ampua hänet.

        Miten itsemurhassa. Jos kuolen oman käden kautta ja teen omalla oikeudella sellaisen teon mikä loukkaa muita ja he eivät voi enää "ampua" minua, niin olenko silloin käyttänyt oikeuteni oikein...? Vai onko kyseessä vain vastapuolen asennevamma kuolemaa kohtaan - kukaan ei saa kuolla oman käden kautta koska niin on määrätty "jossakin". Eli siltikin minulla on kaikki oikeudet, koska en ole vastuussa muiden vääristä kuvitelmista...?


      • Fewklmfmklwefmklwef
        eijaksa kirjoitti:

        Totta...
        kuten George Carlings sanoi. Hänellä on mielestään kaikki oikeudet ja jos hän tekee jotakin sellaista mikä loukkaa vastapuolta, on vastapuolella oikeus ampua hänet.

        Miten itsemurhassa. Jos kuolen oman käden kautta ja teen omalla oikeudella sellaisen teon mikä loukkaa muita ja he eivät voi enää "ampua" minua, niin olenko silloin käyttänyt oikeuteni oikein...? Vai onko kyseessä vain vastapuolen asennevamma kuolemaa kohtaan - kukaan ei saa kuolla oman käden kautta koska niin on määrätty "jossakin". Eli siltikin minulla on kaikki oikeudet, koska en ole vastuussa muiden vääristä kuvitelmista...?

        Ehkäpä kysymys on "Mikä on kohtuullista?".

        Jos kulttuurimme ei heittäisi itsemurhan tekijöitä mielisairaaloihin niin ehkäpä teon selittäminen läheisille etukäteen, keskustelu asioista ja omista tunnoista - olisi se oikea ratkaisu. (Oikea ja oikeus ovat sattumoisin sukulaisia sanoina).

        Mutta koska vammautunut kulttuurimme paskoo heti housuihinsa ja ehdottomasti itku-poru-raivari-kieltää mahdollisuuden käsitellä asiaa asiallisesti koska helvetti ja raamattu niin sitten ei keskustella.

        Jossain vaiheessa pitäisi lopettaa normaalien ihmisten traumatisointi itsemurhat tuomitsemalla. Ensimmäinen askel voisi olla että sana "murha" poistetaan käsitteenä ja aletaan puhua vaikka "omavalintaisesta kuolemasta". Murhaahan itsemurhissa ei tapahdu, joten kyseistä negatiivissävytteistä sanaa on turha liimata mukaan.


      • sfögmaömömgöa
        jättää elmä kesken kirjoitti:

        Minä olen lukenut myös itsemurhan jälkeen jääneiden kokemuksista ja kuullut myös ihan suupuheinakin. Heiän loppuelämänsä on pilalla yhden toivottoman suvun jäsen johdosta. Myös työkavertit, ystävät murehtii. Itsemurha todella itsekäs teko.

        Tai sitten itsemurhan tehneen läheiset havahtuvat vasta itsemurhan teon jälkeen miten olisivat voineet uhria paremmin auttaa tai kohdella? Entäpäs jos he siinä ovat olleet itsekkäitä? Itse olen ollut koulukiusattu ja vanhempani lähinnä ovat raivonneet minulle kaikesta. Perhe-elämä heidän kanssaan etenkin murrosiässä oli yhtä helvettiä. Saisivat kyllä miettiä tekemisiään ja sanomisiaan todellakin.


    • Finhammer

      Kun luin tässä teidän kirjoituksia, heräsi muutamassa ihan oma elämä eteen,
      olen itsekkin harkinnut itsemurhaa ja yrittänytkin kahteen otteeseen. Olen ollut koulukiusattu niin kauan kun olin koulussa enkä oikein osannut puolustautua muita vastaan, olen aina ollut pienikokoinen poika ja hyvin syrjäytynyt, nyt olen 19vuotias ja tuntuu etten ole vielä elänyt päivääkään onnellisesti.

      Isäni kuoli kun olin 14, eivät vanhempani ikinä toimeen tulleetkaan joten asuin aina kahdessa kodissa, isäni oli alkoholisti ja ''sijaisäitini'' eli isäni vaimo aika väkivaltainen ja jouduin aina pelkäämään kun asuin isäni luona joka toinen viikko.
      Kun isäni kuoli syyhyn jota minulle ei koskaan edes kerrottu sulkeuduin täysin. olin jo pienenä koulukiusattuna oppinut etten osannut puolustautua joten patosin vaan kaiken negatiivisen sisälleni, nielaisin vain aina kerran ja kuvittelin asioiden olevan paremmin, ja jatkan sitä vieläkin huolimatta siitä että se tavallaan aiheuttaa minulle identiteetti ongelmia.

      Olen käynyt terapiassa ja pakkohoidossa, mutten koe hyötyneeni niistä mitään, asiat eivät tunnu menevän koskaan niin että tuntisin oloni onnelliseksi tai onnistuneeksi, minulla ei järin ole ystäviä koska en oikein uskalla antaa kenenkään lähestyä.
      Juuri hetkittäin olen eronnut 2 vuotisesta suhteesta masennukseni ja itseinhon takia koska nämä tunteet ovat hyvin aggressiivisia, en tarkoita että olisin väkivaltainen mutta olen hyvin vihainen ja katkera maailmalle. Olen yrittänyt itsemurhaa kahdesti kuten alussa mainitsin, kerran köyden kanssa ja kerran lääkkeillä, joista kumpikaan ei toiminut, tuo aika oli kun olin 16, nyt 3 vuotta myöhemmin olen vain katkeroitunut enemmän ja en koe haluavani tehdä itsemurhaa vain syystä että en pysty tällä tavoin näkemään ihmisten ilmeitä kun kuulevat/näkevät mitä olen tehnyt. Tavallaan haluaisin mutten haluakkaan, ja siitä syystä olen ''fantasioinut'' miten voisin menehtyä esimerkiksi liikenneonnettomuudessa tai vastaavassa mitä en olisi suunnitellut, koska silloin en pystyisi miettimään asiaa ollenkaan.

      Pyydän anteeksi jos tarinani on epäselvä tai muuten hajanainen, toin asiani esille niinkuin tunnen nyt kun tätä kirjoitan, olen vain hyvin surullinen ja olen aina ollut. Päätin kokeilla tätä kun minulla ei ole ketään muuta kenelle tästä kertoa.
      Olisi tosin kyllä varmasti mukava keskustella jonkun kanssa joka tuntee samoin, erillaisista asioista joilla jaksaa eteempäin ja muutenkin arjesta näinkin syvän masennuksen ja toivottomuuden kanssa.

    • Keissa

      En ole itse elänyt juuri tuollaisia vaiheita ja elämää, mutta lukenut ja kuullut varmaan satoja vuosieni varrella. Kaikkea se ihmislapsi joutuu läpikäymään ja sittenkin selviää ja sinnittlee. Jokainen joka tuollaisen sihdin läpi kulkee kokee ja tuntee noin.
      On lapsia ja nuoria, jotka kokevat vain pahaa ja negatiivista kohtelua ja osaa edes kuvitella mitä on elää normaalia elämää.
      Sisimmältään olet erittäin hieno ja empaattinen tyyppi (tarkoitan että jos olisit saanut elää ja kasvaa normaalissa perheessä. Olet joutunut sopeutumaan, luovimaan, pelkäämään ja kätkemään kaiken vihan ja surun sisimpääsi ja jopa terapiakin on ollut kuin sinun itsenäisyyden ja oman tahdon riistoa. Et ole saanut vanhepien rakkautta ja hyväksyntää, mutta olet kuitenkin vastuullinen ja et tahdo silit kostaa kokemaasi pahaa toisille.
      Sinulla on valtavasti kätekettyä vihaa ja on hyvä että tunnistat noita tunteita. Se viha ilmee kuviteltuna kostona ja itsetuhoaikeina. Jopa ihan piruuttasi olet päättänyt elää?
      En usko saattumaa ja jokin tarkoitus täytyy olla, että olet vielä hengissä. saistkohan apua jos lukisit samalaisen lapsuuden ja nuoruuden läpikäyneiden mutta selvinneiden elämänkertoja. En tiedä kestäisitkö tässä vaiheessa jos sattuisi tulemaan liian suuri annos nostattamaan kaikkea ahdistavaa tietoisuuteesi jonkun toisen kertomuksen siivittämänä. Sinussa on potentiaalia selvitä ja et ole mikään typerä mies. Mitäpä muuta voi ihminen kokea maailmaa ja itseä kohtaan moisen jälkeen.
      Olet syntynyt hyvin rikkinäisten ja raadollisten vanhempien lapseksi. Eivät he ole olleet välttämättä pahoja vaan itsekkin oman historiansa uhreja ja heillä ei ole ollut eväitä luotsata omaa eikä jälkikasvunsa elämää. Eivät he ole tietoisesti tuhonneet sinua vaan omassa kurjuudessaan!
      Sinulle olis varmaan hyötyä lukea itsenäisesti hyvää terapeuutista kirjallisuutta, esim. Seppo Jokinen, Tommy Helstey. He ovat itsekkin läpikäyneet hirveän elämän ja lapsuuden ja ovat nyt taitavia terapeutteja.
      Paras eheytymiskeino sinulle on nyt juuri menneisyyden läpikäyminen ja samalla uuden löytäminen. Onneksi: pyyhettä ei tarvitse heittää sinunkaan kohdalla kehään. Onneksi et ole luisunut rikollisuuden teille. Sinulle on mahdollista tulla vielä loistava tulevaisuus.

      • Ofeofwfeef

        Taas ihan bullshittiä.

        Olen saanut vanhemmiltani rakkautta ja välittämistä, historiassa ei ole mitään aivan hirvittäviä kokemuksia.

        Pettymykseni elämään on kasvanut samaa tahtia kun olen vanhentunut ja alkanut havaitsemaan tarkemmin ihmiselämää yhteisössämme. Tämä paska saa minut pahoinvoivaksi.

        Onnellisesta ja tyytyväisestä lapsesta on kasvanut pettynyt ja tuskainen aikuinen.

        Jos luulet että "onneton lapsuus" on karu kohtalo - niin mietippä uudelleen. "Onnettomalla lapsella" on oikeus kokea kuinka hänen elämänsä parantuu hänen itsemääräämisoikeutensa kasvaessa ja hänen oppiessaan yhteisöön.

        Sensijaan jos lapsi alkaa onnellisista elämästä ja päätyy kasvaessaan aina vain huonomapaan ja epätoivoisempaan asemaan, niin mikä on ollut elämän johdonmukainen suunta, ja mikä se jatkossa on?

        Tuo "Kaikki ongelmat ovat traumatisoituneesta lapsuudesta johtuvia" on niin täydellistä bullshittiä ja puolen centin kyökkipsykologiaa ettei tosikaan. Merkittävä osa ongelmista on kertakaikkisen kestämättömästä ja lamaannuttavasta nykyhetkestä johtuvia. Can you relate to that?


      • Keissa
        Ofeofwfeef kirjoitti:

        Taas ihan bullshittiä.

        Olen saanut vanhemmiltani rakkautta ja välittämistä, historiassa ei ole mitään aivan hirvittäviä kokemuksia.

        Pettymykseni elämään on kasvanut samaa tahtia kun olen vanhentunut ja alkanut havaitsemaan tarkemmin ihmiselämää yhteisössämme. Tämä paska saa minut pahoinvoivaksi.

        Onnellisesta ja tyytyväisestä lapsesta on kasvanut pettynyt ja tuskainen aikuinen.

        Jos luulet että "onneton lapsuus" on karu kohtalo - niin mietippä uudelleen. "Onnettomalla lapsella" on oikeus kokea kuinka hänen elämänsä parantuu hänen itsemääräämisoikeutensa kasvaessa ja hänen oppiessaan yhteisöön.

        Sensijaan jos lapsi alkaa onnellisista elämästä ja päätyy kasvaessaan aina vain huonomapaan ja epätoivoisempaan asemaan, niin mikä on ollut elämän johdonmukainen suunta, ja mikä se jatkossa on?

        Tuo "Kaikki ongelmat ovat traumatisoituneesta lapsuudesta johtuvia" on niin täydellistä bullshittiä ja puolen centin kyökkipsykologiaa ettei tosikaan. Merkittävä osa ongelmista on kertakaikkisen kestämättömästä ja lamaannuttavasta nykyhetkestä johtuvia. Can you relate to that?

        Kyllä voi olla noinkin päin, että lapsuus on ollut tasapainoinen ja kehitykslle odollinen, mutta sitten on myrskypilvet alkaneet leijailemaan aiuisella iällä. Yleensä on vain niin että lapsuuden kolhut aiheuttavat ongelmia nuoruudessa ja miehuusvuosina. Kuitenkin jos elämän alussa tapahtuu häiröitä niin seuraukset ovat suuritöisempiä hoitaa ja parantaa kuin myöhemmin - jos perusturvallisuus ja itsetunto ja persoonallisuus ovat saaneet kehittyä normaalisti niin aikuisena kohdattavat vaikeudet on helpompi selättää. Tietenkin on sekin mahdollista, että kasvaa niin turvallisessa lintukodossa, ettei kehity minkäänlaista valmiutta ja työkaluja kohdata vaikeuksia ja ongelmia, mutta harvalla taitaa sellainen kasvuympäristö. Aikuisella on aina paremmat mahdollisuudet hakea apua ja sopeutua ja jopa paeta ylipääsemättömistä olosuhteista. Voihan masennukseen olla syynä myös neurologiset ja aineenvaihdunnalliset syyt. Myös toinen saa vahvemmat geenit sopeutua elämän haasteisiin. Syitä on monia.


    • kertaalleen kokenut

      Ilman muita kommentteja lukematta aloitin kirjoittamisen ensimmäisen kommentin jälkeen todenten ettei vastaa mun ajatusmaailmaa joten ajattelin tarjota omani:
      ajatus natsasi ensimmäisen kirjoittajan kohdalla ainoastaan sillä tavalla että hän kuvitteli tilanteen mitä tapahtuu; tämä pelasti minut, ei mikään J***la vaan minun oma ajattelu että "vittu että oon luuseri jos teen tämän", tämä taas soti omaa ajattelua vastaan.

      Mutta sen vain sanon että vaikka olen miespuolinen niin tämän ankaran koettelumksen jälkeen totesin että naiset ovat paljo enemmän "ajan tasalla omasta itsestään" kuin tämän koettelumuksen kokeneet miehet. Tämä mistä johtuu, on moniselitteinen, mutta aukeaa ymmärtäville ;)

      Lopuksi haluan vain sanoa niille jotka ajattelee itsaria; Suurinta v***lua yhteiskunnalle? Haluan vain pyytää kaikkia harkitsea ensin miettimään mitä tuskaa tuotatte muille... ylipäätänsä masennus on merkki että jotain on jäänyt päähän "levyllä" soimaan, tällä kertaa tunne tai ajatus, mutta ei ole selvillä mikä..
      kiitos jos luit loppuun :)

    • kohti vapautta

      Mielestäni yhteiskunnan tavassa nähdä itsemurha negatiivisena asiana on ongelma, jo itse sana, itsemurha kuhisee jo ennakkoasenteita. Kukaan ei meistä ei ole valinnut syntyä ja jokaisella pitäisi ainakin olla oikeus päättää elämänsä päättymisestä.

      Nyky-yhteiskunta etenkin on muuttumassa hetki hetkeltä sairaalloisempaan suuntaan ja mielestäni yhteiskunnan tulisi tarjota kansalaisille, muutakin, kuin lääketokkuraa tai kallonkutistajalle turisemista. Itsemurha ei ole pelkästään masentuneiden tapa ratkaista kipu ja kärsimys vaan myös yksi varteenotettava uravaihto, jossa yhteiskunnan tulisi ottaa vastuu ja tarjota kansalaisilleen ammattimaisia elämänlopetus palveluita sen sijaan, että delegoi sen rekkakuskeille ja julkiselle liikenteelle.

      Itse en ole enää vuosiin nähnyt omaa olemassaoloani tarpeelliseksi yhteiskunnassa saati sen osana. Ja haluaisin päättää osani, joka näyttää olevan pelkästään yhteiskunnan tukien varassa elämistä, terveydentilani takia minusta ei ole enää työelämään.

      Ratkaisuna ainakin toimii VR viime kädessä, mutta itseäni kovasti kiinnostaa hiilimonoksidin avulla tapahtuva malli, joka periaatteessa vaatii vain muurahaishappoa ja rikkihappoa yhdessä, näin voisin rajoittaa päättymisen valitsemaani sijaintiin eikä tarvitse viattomien järkyttyä. Muistakaa vain, että jos käytätte kyseista mallia niin tehkää se ulkona ja pistäkää kyltti, joka ilmoittaa aikeistanne ja neuvoo ohikulkijoita pysymään kaukana.

      http://lostallhope.com on hyvä sivusto.

      • en viitsi edes lukea

        Jälleen turhautuneen ateistin toivotonta elämän tuhjyyden voivottelua!


      • Fjkwenwefnjwfwefef
        en viitsi edes lukea kirjoitti:

        Jälleen turhautuneen ateistin toivotonta elämän tuhjyyden voivottelua!

        Niin, elämä on tyhjää kun on joutunut siihen asemaan - onko se niin vaikeaa tajuta?

        Ja jos ajatellaan että Jumala on niin sadistinen että heittää ihmisiä tuohon tilaan ja antaa maailman olla sillä mallilla että ihmiset kärsivät niin pahasti että itsemurha on oikeasti hyväksi koettu vaihtoehto - eikö se kerro (uskonnollisen ihmisen näkökulmasta) että Jumala on oikeasti pahansuopa olento? Juuri siksi jumalusko onkin mielestäni houkkamaisuutta, joko liikaa kärsineiden valinta - tai lapsenomaiseseti ajattelevien kiva satu.

        Ihminen joka toivoo kuoleman loputonta tyhjyyttä ja itsensä ja havaitsemisensa jatkumon loppua on arvioinut tämän maailman ja elämänsä siinä huonommaksi kuin kuoleman lopullisen olemuksen. Se on täydellinen vastalause myös Jumalan luomistyölle - jos Jumala ei pystynyt tätä parempaan - niin aika todella helvetin heikko näytös "kaikkivoipalta".

        Juuri tämän takia uskonnot tuomitsevat itsemurhat - koska se on paras ja osuvin kritiikki sitä vastaan että maailmassa olisi Jumalaa tai että maailma olisi Jumalan luoma. Päinvastoin, tämä on mekanistinen paikka, ihmisten pikkumaisuuden ja harhojen riivaama planeetanpahanen jonka ainoa lohdullinen kaikille käytettävissä oleva uloskäytävä on kuoleman kautta.

        Mikä on ratkaisu tuskaan? Kuolema
        Mikä on ratkaisu turhautumiseen? Kuolema
        MIkä on ratkaisu elämään? Kuolema
        Mikä pyörittää elämän myllyä? Kuolema
        Mikä on viimeinen raja? Kuolema
        Mikä voittaa kaiken? Kuolema
        Mikä on ikuista? Kuolema
        MIkä on kaikkivoipaa? Kuolema
        Mitä elämä kuiskii korvaamme? Kuolema

        Mikä on ratkaisu? Kuolema.

        Elämä todellakin on väliaikainen harha. Kuoleman merestä nouseva väiaikainen hahmo, joka painuu takaisin sinne mistä on tullutkin. On vain yksi Jumala ja se Jumala on Kuolema. Kuolema on kaikkivoipa, Kuolema rakastaa ja ottaa haltuunsa jokaisen, Kuolema on tie, totuus ja - myös - elämä.

        Ihmisen elämä on väliaikainen saari kuoleman meressä, minneikinä suuntaammekin on lopputulos aina sama lopulta. Miksi saarelta ei saisi tai pitäisi muka lähteä uimaan? - Etenkin jos henkilökohtainen saari ei täytä väliaikaisen olemisenn minimistandardeja. Jos ei ole halua elää saarta, vaan se on karu ja tyhjä luoto jolla ihminen voi huonosti sen väliaikaisuutensa.

        Koska olemme väliaikaisia - kuten oikeasti olemme - onko sillä muka väliä olemmeko täällä lyhyen vai pitkän hetken? Uskonnot haluavat kiertää tämän vetoamalla "ikuiseen elämään" - mutta ikuinen elämä on huuhaata. Sen sanoo terve järki. On vain tämä elämä, ja jos tämä elämä ympäristöineen on paska ei ole mitään syytä olla valitsematta samantien sitä lopullista totuutta - eli kuolemaa.


    • sonskii-

      Haluan, ja olen yrittänyt itsemurha. Mulla on todella vaikea masennus. Siksi olen yrittänyt ja haluan kuolla, koska elämä menee päin persettä, ja kukaan ei enää välitä, olen koulukiusattu ja kaikkee muutaki paskaa sattunu. Olen sairaala hoidossa, mutta en ole vielä saanut oikein apua, ei oo vointi muuttunu mihinkään suuntaan.

      • fewmkefwmklfwefwfeef

        Mielestäni sinulla on oikeus lähteä ja kokea se oikeaksi valinnaksi ja itsellesi parhaaksi asiaksi.

        Yhteisössämme ei ole juurikaan sellaisia oikeasti auttavia tahoja, turruttavia ja kierouttavia nappeja saat mielin määrin - senkun menet ja pyydät - mutta jos se ei ole sinun juttusi (sisäinen kriitikkosi tajuaa asian vääräksi etkä tahdo sitä) - ei ole olemassa valoisaa tulevaisuutta, ei ole mitään loogista havaittavaa syytä miksi sellaista olisi tiedossa. Päinvastoin - asiat menevät lujaa huonompaan ja epäinhimillisempään suuntaan.

        Tällöin siis viheltää peli poikki omalta kohdaltaan on järkeenkäypä vaihtoehto eikä se voi olla "väärin" maailmassa jossa niin paljon vääryyttä tapahtuu hiljaisella hyväksynnällä.


      • kikkoman2

        kannattaa hommata lääkkeitä jostakin niin saa syyn elää, netistä jotakin kipulääkkeitä, vaikka opiaatteja, sitten terapiaa ja juttelet täällä lisää niin alkaa sun aivokemia tervehtymään.


    • hkeueju

      Katsoppa paniikkihäiriö palstalta epäonnisen itsemurha.

    • sna51

      "jumala pelastaa sinut"
      "jumala auttaa ja antaa syntisi anteeksi"
      Jumalaa EI ole olemassa. Jos olisi, jumala olisi jo auttanut ^ , eikä monen ihmisen tila olisi tämmöinen, ja asiat näin huonosti.

    • Ilta Pimenee
    • ahdistaa1

      Oon kohta kolmekymppinen mies, jolla on viime vuosina menny usko elämään. Toki on ollu lievää masennusta aina välillä aiemminkin ja ensimmäisen kerran itsemurhaa mietin teinivuosina joskus 15-16 vuoden ikäisenä vai liekkö jo aiemmin. Eli ajatukset ovat tähän astisesta elämästä olleet mukana enemmän tai vähemmän viitisentoista vuotta.

      Muutin töiden perässä reilut viisi vuotta sitten lapista pääkäupunkiseudulle ja siitä lähtien ahdistus on vaivannut lisääntyvässä määrin. Eka vuos täällä meni suht hyvin alun ahdistuksen sain helposti selätettyä. Kunnes loppuvuodesta tuli taas masennus ja kesti muutaman kuukauden. Tästä lähin oon potenut vähintään kerran vuodessa masennusta ja kerran kärsinyt puolitoista vuotta unettomuudesta, johon sain nukahtamiseen lääkkeitäkin. Auttoivat kaks päivää ja sitte niistä ei ollu mitään apua. Söin kuitenki kuurin loppuun.

      Asiat helpottii taas vähäks aikaa kun tapasin nykyisen kihlattuni keväällä 2011. Vuosi meni ihan mukavasti kunnes taas kevät-kesä taitteessa 2012 ahdistus alkoi taas vaivata. Tästä lähtien se on ollut jatkuva riesa ja jouluna tuossa jo ajattelin että tämä on viimeinen joulu jonka vietän elävien kirjoissa ja olen kyllä sitä mieltä edelleenkin. Hitaasti etenee ajatus itsemurhasta mutta varmasti ja uskon että sen teen jossain välissä elämääni, mutta tuskin vielä vähään aikaan.

    • ahdistaa1

      Mietin jo pari vuotta sitten, että sinnittelen siihen asti kun äidiltäni valo sammuu ja sitten voin lähteä itsekin. En oikeasti jaksa välittää miten joku muu kärsisi pois menostani. Hänelle olisi liian kova pala jos minä lähtisin ennen.

    • Paskamaailma :d

      Itse en pode masennusta, tai harkinnut itsemurhaa ym vaikka joskus vituttaa oikeen urakalla tämä elämä, uskon kuitenkin että kaikki voisi olla paremmin, tai kuuluisikin olla, nykymaailma nyt sattuu vaan olla paskasti järjestetty ja potkii monella tapaa ihmistä päähän(eikä ainoastaan ihmistä). Liian paljon valtaa on annettu pienille järjestöille ja ihmiskunta elääkin suressa deluusiossa, jossa rahallinen voitto, talouskavu ym muu toissijainen paska menee, totuuden ja ihmisen luonnon todellisten tarpeiden edelle, nyky-yhteiskunnassa ihminen on kuin paristo, väliaikainen voimanlähde koneistolle, vastineeksi annetaan kaikenlaisia "tärkeitä" velvoitteita ja tietysti illuusio vapaudesta ja "hienosta" maailmasta(materiaaliset viihdykkeet ym) Jos ei samaistu näihin kaavoihin niin edessä saattaa olla synkkä taival.
      "The first reaction to truth is hatred" Kaikki ne viisaat IHMISET jotka sekoittivat vähän pakkaa puheillaan saivat lyijyä, tai tavalla tai toisella hiljennettiin : D (Gandhi, Malcom X, Tupac ym) paska paikka tämä kyllä on, mutta lohduttava fakta on että paremminkin voitaisiin asiat hoitaa.

      http://www.youtube.com/watch?v=WibmcsEGLKo

    • Svg

      Mä haluaisin niin lujaa tehdä itsemurhan. Mä oon ysillä ja kohta päättötodistus tulee käteen ja pääsen peruskoulusta. Mä oon jo tarkalleen päättänyt et mihin mä haen. Mä asun Peräsinäjoella, vähän lähellä Seinäjokea. Mun alan paikka on Kauhajoen Kauppiksen Datanomi Peliala. Seinäjoellakin on datanomialan koulu, mutta siellä keskitytään vain taloudellisiin asiohin, koska OmaOnni (Joku VITUN osuuspankin nuorten talousjuttujuttu) on sponsorina niissä. Mua ei kiinnosta talousala paskan vertaa. Sitä paitsi Seinäjoen datanomialan koulutusta voisin kutsua enemmän tradenomi tai merkonomi yksin koulutus. Kauhajoella taas tehdään pelejä, Unity 3D ja blender ovat ohjelmia, joita haluan käyttää jatkossa elämässäni. Se on just se, mitä mä haluan. Mut mulla on ongelmia mun opiskelija-asunnon kanssa. Kauhajoella on asuntola, johon majoitetaan opiskelijoita, mut mä en halua asuntolaan, koska se on noin automatkan päässä kauppikselta. Ja mua pelottaa mennä asuntolaan, koska mä pelkään et jotkut kusipäiset autoala tai raksa-alan opiskelijat herättelee mua aamuyöllä. Mua pelottaa et ne pääsee mun kämppään ja pöllii mun koneen, puhelimen, lompakon ja kaikki muut tärkeät kamat. Sit mua pelottaa et mun skootteri varastetaan, koska siinä esiintyy osin punaista, mutta valtaosin se on alumiininharmaa ja siinä on mustia ja keltaisia tarroja. Ja siks, koska skootterit on kuulemma naisille, eli sattunenko olemaan ainoa mies joka tykkää ajella skootterilla? Ja sit mua pelottaa et jos mä vähänki elvistelen et joo kyl mä näitä kodinkoneita osaan käyttää ilman opastusta. Ja jos mä lervaan jollakinlailla niitten kans ja syttyy tulipalo, mua syytetään ja mä joudun korvaamaan koko asuntolan kesäduunirahoilla. Mua vaan pelottaa mennä asuntolaan, en tiedä muuta syytä, mutta mä vaan koen oloni turvattomaksi asuntolassa. Mulle on tarjolla toinen vaihtoehto, joka on mun Teuvan asunto. Mun vanhemmat on eronnut. Silloinkin olin itsetuhoinen, mutta hokasin et elämä hymyilee, koska iskä ja äiti pääsi jotenki väleihin. Mut sit kun mä aloin puhumaan et mä aion muuttaa Teuvalle, koska on helpompaa ja lyhyempi matka Kauhajoen kauppikseen. Mut miksi se tekee musta itsetuhoisen, on se, et äiti pakottaa mut lukioon. Se aikoo laittaa yhteishakuun mun Sotun (Sosiaaliturvatunnuksen) ja muut hekilötiedot ja droppaa mut paikalliseen lukioon ja sen jälkeen nakkaa mut yliopistoon, vaikka mä en halua tohotriksi tai opettajaksi, mua EI KIINNOSTA!!!! Mä haluan datanomiksi ja olla mainekas pelien tekijä, en lääkäri tai tähtitieteilijä. Ja jos mä en mee niinkun äiti haluaa, se ei halua olla mun äiti enää ollenkaan. Aikoo järjestää isälle yksinhuoltajuuden ja mä menetän äidin. Vaikka mä oonkin menossa amikseen, mun äiti, mun isä ja muut sukulaiset on silti mulle raikkainta ja ne on aina mun sydämessä, mutta mun valinta oli niille pettymys, joten mä haluan tehdä itsemurhan, koska mä ymmrsin et mun päätökset ja asiat mitä mä teen, aiheuttaa vain sydänsuruja, tappeluja ja taisteluja et mun pitää vaan luovuttaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2077
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      116
      1562
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1500
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      71
      1196
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1121
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1097
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      922
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe