Viikon kohuaiheeseen liittyen en voinut vastustaa kiusausta vaan ostin tänään 100g suurta herkkuani, kylmäsavustettua hevosta. (Kallista oli, 39€/kg) Rouva Ratikka epäilevästi kysyi, että "Oletko varma, ettei joukossa ole naudanlihaa?" Olen moisesta hämilläni ja taidan tehdä tutkintapyynnön Lapin liha oy:hyn ja Eviraan.
Asian tiimoilta joku näköjään osaa tehdä kauhustakin huumorilla bisnestä:
http://static.iltalehti.fi/uutiset/hevosjuttu2202MH_uu.jpg
Kysymys siis kuuluu, että oksennetaanko, miinustetaanko vai tyydytäänkö vain haistelemaan heppatyttöjen satuloita?
Ps. Minulla on puolikas paketti Poutun kebab-lihaa pakastimessa, joka myöskin paljastui osittain hevoseksi. En tosin koskaan tullut lukeneeksi tuoteselostetta, että onko siinä edes lammasta vai onko se suomalainen versio asiasta...
Nautaa hevosena
29
97
Vastaukset
No onneksi se hevosen liha on kuitenkin hyvää - siis niitä ajatellen, jotka tietävät sen.
Toissapäivänä vaan kuulin radiosta, ettei valmispizojen salami ole lihaa nähnytkään. Ei siinä muuta, mutta olen ostanut sellaista perheen nuorimmalle, vaikken itse ole syönytkään.
Paljonko ihmisiä saa huijata taloudellisen voiton nimissä?.. Tokihan se tulee kuluttajillekin edullisemmaksi, mutta siltikin. Miten paljon voi luottaa elintarviketuottajiin? Osa on rehellisiä, osa huijattuja ja osa huijaajia. Tosi vaikea tällä ruohonjuuritasolla yrittää valita oikeaa."Toissapäivänä vaan kuulin radiosta, ettei valmispizojen salami ole lihaa nähnytkään."
Vaikka minä olen aina ollut skeptikko, olen pistellyt kaikkea mahdollista suuhuni hyvällä ruokahalulla. Sikäli tämäkin skandaali aiheuttaa enemmän "mitäs minä sanoin"-tunnetta kuin kiukkua. Vähän kuin se vanha vitsi, että HK:n Sininen lenkki sopii kasvissyöjillekin, koska siinä ei ole lihaa laisinkaan.
Eri juttu sitten, jos meille myydään oikeasti myrkyllistä ruokaa, kuten vaikkapa Kiinassa se melamiinia sisältänyt äidinmaidon korvike. Oikeasti tekee pahaa, kun ajatteleekin.
100 grammaa.... eikös pekonipaketiskin oo 150 grammaa lihaa, eikä siitäkää tuu miksikään. Tietysti 3,90 on vain vajaan tupakkiaskin verran, että sama se nyt on mihinkä sen laittaa.
Älä ny hermostu, ei mulla mitää pointtia ollu.
Tietysti nyt kun tarkemmin ajatellaan, nii kyllä mä nyt sitä vähä ihmettelen. En siis tuota hevosenlihahommaa, mutta sitä että kuka ostaa sata grammaa lihaa ja leuhkii sillä netissä. Ymmärtäisin paremmin leuhkimisen jos ostais koko hevoosen syötäväksi.- en viittis kehua
Ratikkakuski on oiva asiakas ruokakauppiaille, kun se maksaa pollesta statuksen vuoksi. Tosin ei se kovin rikas oo, jos ei ostanu kuin 100 grammaa:)
- kundi.kundine
en viittis kehua kirjoitti:
Ratikkakuski on oiva asiakas ruokakauppiaille, kun se maksaa pollesta statuksen vuoksi. Tosin ei se kovin rikas oo, jos ei ostanu kuin 100 grammaa:)
pihi se o.
Rouva Ratikka epäilevästi kysyi, että "Oletko varma, ettei joukossa ole naudanlihaa?"
tää olis melko varma, et mimmi oli sarkastine, mut se torspo ei vaa oo hiffannu vielä ;D hähä kundi.kundine kirjoitti:
pihi se o.
Rouva Ratikka epäilevästi kysyi, että "Oletko varma, ettei joukossa ole naudanlihaa?"
tää olis melko varma, et mimmi oli sarkastine, mut se torspo ei vaa oo hiffannu vielä ;D hähäEi se mielestäni ollut sarkasmia vaan hyvä läppä.
- en viittis kehua
Ratikkakuski kirjoitti:
Ei se mielestäni ollut sarkasmia vaan hyvä läppä.
Jos mun mies tulis kauppareissulta 100 gramman lihapaketin kanssa, niin keittäisin sille 50 grammaa pottua lisukkeeksi.
- kundi.kundine
en viittis kehua kirjoitti:
Jos mun mies tulis kauppareissulta 100 gramman lihapaketin kanssa, niin keittäisin sille 50 grammaa pottua lisukkeeksi.
hähä :D just nii grammamitalla mitattuna ettei tuu vahigos liikaa
- kundi.kundine
ihme ku ei ihmistä
- Ja kaikki onnellisia
Se lihan sekottaminen alkoi varmaan tästä härän lihana myytävästä naudan lihasta.No onhan se sanottu tietenkin tuote selosteessa,että häränliha pihvi valmistettu naudan lihasta.Mutta silti.Mutta sotatkaapa sitä,että hollannissa valmistetaan lihaa laboratoriossa.Kohta ei tarvitse miettiä mitä lihaa syödään,mitä lukee tuote selosteessa. Miten ne on kasvatettu ja kuka ne on kasvattanut.
- kundi.kundine
ei kande ostaa jos ei tu ihoo messis
- :))
Mulla hajoaa suu kaupan kapaste salamipizzasta. Kauhea polte ja sitten menee ikenet ja kieli rikki. Nipistelee pari päivää sen jälkeen. Voihan olla jokin maustekin.
Tämän ketjun jälkeen en tahdo edes tietää mitä se sisältää. Enkä ...ehkä....syö sitä enää.- höh taas
kapaste= pakaste
- kundi.kundine
höh taas kirjoitti:
kapaste= pakaste
sille poniparal oli jääny vahingos kengät jalkaa?
- kundi.kundine
kundi.kundine kirjoitti:
sille poniparal oli jääny vahingos kengät jalkaa?
oikeesti se saattais olla joko tomaatti tai paprika, mut jos yleensä noist aineist ei tulis näppyi, ni sit ei osais sanoo. ehkä joku e- eines eli tollane lisäaaine mitänenyon
- tierasta pihviä
kundi.kundine kirjoitti:
sille poniparal oli jääny vahingos kengät jalkaa?
Ja kenkiin hokit... Eipä monta grammaa syötävää jää.
- :))
kundi.kundine kirjoitti:
oikeesti se saattais olla joko tomaatti tai paprika, mut jos yleensä noist aineist ei tulis näppyi, ni sit ei osais sanoo. ehkä joku e- eines eli tollane lisäaaine mitänenyon
Oikeasti olet oikeassa, se ei ole leikin asia. Olen lisäaine, pähkinä, tomaattiallerginen. Se on ajan kysymys, milloin suun nipistely muuttuu koko pillin turvotukseksi. Kotona on kortisonia ja piippua sitä varten. Mutta silti.
Pähkinääkin tungetaan vähän jokapaikkaan. Lukekaa tuoteselosteita.
ps. viimeisitä oikean lihan leikkeleistä sain käsivarsiin punaista pientä ihottumaa. (Samanlaista tulee joskus mansikoista.) Epäilen sen olevan jokin e-aine tai mitä lihoihin lisätään...? En siis syö enää punaista punaista lihaa. Lukuunottamatta paria salamipizzaa vuodessa. - kundi.kundine
:)) kirjoitti:
Oikeasti olet oikeassa, se ei ole leikin asia. Olen lisäaine, pähkinä, tomaattiallerginen. Se on ajan kysymys, milloin suun nipistely muuttuu koko pillin turvotukseksi. Kotona on kortisonia ja piippua sitä varten. Mutta silti.
Pähkinääkin tungetaan vähän jokapaikkaan. Lukekaa tuoteselosteita.
ps. viimeisitä oikean lihan leikkeleistä sain käsivarsiin punaista pientä ihottumaa. (Samanlaista tulee joskus mansikoista.) Epäilen sen olevan jokin e-aine tai mitä lihoihin lisätään...? En siis syö enää punaista punaista lihaa. Lukuunottamatta paria salamipizzaa vuodessa.ihan tiskilt ostettavaski lihas voi olla lisäaineit, tuoreis mansikois torjunta-aineit ja homehtumist estävii aineit. et on tää safkaamine melkost kemikaalisoppaa pahimmillaa. sen mitä itte kasvattaa, suurin piirtei tietäis mitä siin o, jos jättäis laskust kaikki se mitä taivaalt tulee sateen mukana..
- kundi.kundine
tierasta pihviä kirjoitti:
Ja kenkiin hokit... Eipä monta grammaa syötävää jää.
nii tai enemmä, ku mitää ei heitetä hukkaan
"tuote sisältää rautaa ja muita hivenaineita" - alkulähteille
:)) kirjoitti:
Oikeasti olet oikeassa, se ei ole leikin asia. Olen lisäaine, pähkinä, tomaattiallerginen. Se on ajan kysymys, milloin suun nipistely muuttuu koko pillin turvotukseksi. Kotona on kortisonia ja piippua sitä varten. Mutta silti.
Pähkinääkin tungetaan vähän jokapaikkaan. Lukekaa tuoteselosteita.
ps. viimeisitä oikean lihan leikkeleistä sain käsivarsiin punaista pientä ihottumaa. (Samanlaista tulee joskus mansikoista.) Epäilen sen olevan jokin e-aine tai mitä lihoihin lisätään...? En siis syö enää punaista punaista lihaa. Lukuunottamatta paria salamipizzaa vuodessa.Kuuleppa. Ala kalastaa ja metsästää, niin tiedät mitä syöt.
- ja vielä
kundi.kundine kirjoitti:
ihan tiskilt ostettavaski lihas voi olla lisäaineit, tuoreis mansikois torjunta-aineit ja homehtumist estävii aineit. et on tää safkaamine melkost kemikaalisoppaa pahimmillaa. sen mitä itte kasvattaa, suurin piirtei tietäis mitä siin o, jos jättäis laskust kaikki se mitä taivaalt tulee sateen mukana..
Siksi ostan raaka-aineet sellaisenaan ja laitan itse ruoan. Kokkaaminen on kivaa, mutta joskus kyllästyy omiin pöperöihin.
Liha kannattaa ostaa sellaisenaan, marinoimattomana, mahdollsimman käsittelemättömänä.
Mansikkahomma saattaa olla torjunta-aine juttu tai ristiallergia. Leikkeleissä (se oli balkan tms maustettu leike) se on lisäaine. Toiset reagoi toiset ei. Sitäpaitsi ruoka ei ole enää kaikille sopivaa. Ruoan pitää kestää ja kasvaa mahdollisimman nopeasti. GMO tuo allergiat esille
http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Geenimanipulointi-elintarvikkeissa-105
Eläinproteiinitkin ovat erilaisia. Ja kalahan on ravintoketjun ehkä vaikeimmassa päässä (vrt Itämeren puhtaus). Hevosenliha voi olla ihan ok vaihtoehto, ellei sekin ole syönyt jotain dopingkeja. Kuka niitäkin testaa.Hevosille nääs yleensä annetaan aika satsit.
Viikon kohuaihe rönsyilee eikä kukaan keskusteluihin osallistuva oikein osaa sanoa mikä tuossa mättää.
Kyllä minun mielestä testit pitää uloittaa paljon pidemmälle kuin, että testataan vain se....onko hevosta myyty nautana tai muuna lihana. Koska, jos joku on joskus käynyt maamme rajojen ulkopuolella niin on varmasti tietoinen siitä, että Romanisaan ja sen naapuri valtioissa ei kasva nauta, mutta ovat kuitenkin suuria naudanlihan tuottajia.
Nyt on selvästi sekoitettu kaksi eri asiaa, voiko hevosenlihaa syödä ja se, että onko tuote sitä mitä olet ollut ostamassa ja maksat siitä.- kundi.kundine
nii ja se olisko sitä hevosta voinu syödä mitä tuli vahingos ostaneeks, ku ei tienny mitä paketis oikeesti oli
kaippa se olis enimmäksee pelkoi ja suuttumust siit et kokis tulleensa kusetetuks
ja sit ku ekakas sanottais, et "ei koske meitä" ja sit ku totuus paljastuu selitys olis suurinpiirtei, et "mitäs vaaditte 'halpaa', oma moka, söisitte kalliisti, ni ei tarviis tällasiin joutuu" ni totanoi.. - laivakeittiömestari
kundi.kundine kirjoitti:
nii ja se olisko sitä hevosta voinu syödä mitä tuli vahingos ostaneeks, ku ei tienny mitä paketis oikeesti oli
kaippa se olis enimmäksee pelkoi ja suuttumust siit et kokis tulleensa kusetetuks
ja sit ku ekakas sanottais, et "ei koske meitä" ja sit ku totuus paljastuu selitys olis suurinpiirtei, et "mitäs vaaditte 'halpaa', oma moka, söisitte kalliisti, ni ei tarviis tällasiin joutuu" ni totanoi..Mitähän Ratikan lihakauppias tuumaili, kun Ratikka tavallisesti pummaa roiskeet ilmaiseksi ja nyt osti oikein yhden siivun heppaa?
- Moraalin vartija
tässä on puhuttu siitä että se liha(missä kylmä ketju ei ole katkennut) jaettais lahjoitukseen. täytyy katella tuleeko ruokanysseen.
voisin haaveilla tekevä pizzaa pitkästä aikaan.
tuota maanantaina taitaa olla nyt haku, että voi olla ettei meille edes jäis..
http://yle.fi/uutiset/poutun_hevosenlihaa_sisaltavien_jalosteiden_jako_hyvantekevaisyyteen_ratkeaa_maanantaina/6510027 - kundi.kundine
oikeesti tohon topikkiin. nautaa hevosena.
samal vois kyl tsekata kaikki muutki safkat, ku kerra dna:ta mittaillaan tms. et niinku toi ratikka tos sanos notta HEVONE o 39 egee kilolt, ni onks se sit hevost vai poroo vai mitä kirahvii..
se ku vaa lukee siinä. vois olla reilumpaa jos niis lukis, et
"hevosta, usko tai älä. 3,90 egee sata grammaa. ota tai jätä."
tää ei ainaka osais ainaka maust tai näöst sanoo onks joku könttöne hevosta vai kirahviii vai poroo vai mitä kenguruu tai roadkillii. et iha hyvi vois jonku raadon myydä kenguruna 100 egeee kilolt, jos tää vahingos rikastuis. ja tulis joku älytön tarve hifistellä jotai käsittämätönt grilliin. - Frewmfwemkleff
Ihan normaalia että paketissa lukee yhtä ja sisältö on toista. Se on sitä kapitalismin ihan-normaalia.
Entä totuus? Onko totuudella mitään arvoa?
Samoin välinpitämättömyytesi tuote ja tiedotusvastuuta kohtaan on hätkähdyttävää, juuri sen takia että tuote ja tiedotusvastuuta voidaan laiminlyödä ja kiertää on lopputulos lopulta tuo kiinalainen melamiini-systeemi. - Ja.
Niin ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411478
- 1151225
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261043Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89984Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313871- 99833
- 38722
- 109676
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644
