Tohtorit ja työelämä

pohtija82

Yle kirjoitti, että tohtorit saattaa olla liian teoreettisia työelämään. Olisiko parempi, että tohtoreita ei tulisi niin paljon vai että työelämä muuttuisi enempi tohtoreita tukevaksi? Ainakin yhdessä työelämän projektissa piti tehdä pienimuotoista tutkimusta, jotta olisi saatu pientä kilpailuetua.

15

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain rajaa

      Riippuu todella paljon tohtorien alasta, En todellakaan osaa kuvitella, mihin käytännön työelämä tarvitsisi runsaasti teologian tai teoreettisen filosofian tohtoreita. Tekniikan ja kauppatieteiden tohtoreita saatetaan tarvita työelämässä aivan oikeasti.

      • Mihin ihmeeseen jotain kauppatieteen tohtoreita muka tarvitaan? Siihenkö että osataan ostaa halvalla ja myydä kalliilla?


      • Selvä tarve
        kekek-kekek kirjoitti:

        Mihin ihmeeseen jotain kauppatieteen tohtoreita muka tarvitaan? Siihenkö että osataan ostaa halvalla ja myydä kalliilla?

        Pitää osata kehittää sellaisia sijoitusmaailman johdannaistuotteita, joita lainsäädäntö ei tunne eikä täten kieltää ja joilla liikkeellelaskija nettoaa joka tapauksessa rutosti. Kuinka tehdä petos tekemättä petosta? Kyllä siihen tohtorin tutkinto ja venyvä omatunto tarvitaan!


      • Selvä tarve kirjoitti:

        Pitää osata kehittää sellaisia sijoitusmaailman johdannaistuotteita, joita lainsäädäntö ei tunne eikä täten kieltää ja joilla liikkeellelaskija nettoaa joka tapauksessa rutosti. Kuinka tehdä petos tekemättä petosta? Kyllä siihen tohtorin tutkinto ja venyvä omatunto tarvitaan!

        Ai niin kuin kuin korvavalo? Mitenkähän vaikuttaisi peräreikään työnnetty taskulamppu?


      • Jotain rajaa
        kekek-kekek kirjoitti:

        Ai niin kuin kuin korvavalo? Mitenkähän vaikuttaisi peräreikään työnnetty taskulamppu?

        Korvavalon kehittäjät eivät tietääkseni olleet kauppatieteen tohtoreita.


      • Jotain rajaa kirjoitti:

        Korvavalon kehittäjät eivät tietääkseni olleet kauppatieteen tohtoreita.

        Miten ne saa sen korvavalon tuijun paistamaan paksujen luiden läpi aivoihin?


    • 10+10

      Ei se aina noin mene. Itse kun työpaikkoja haen niin monesti työnantaja nimenomaan hakee tohtoria, eli maisterin ei kannata edes hakea kun ne palkkaa tohtorin. Ja minun alalla tohtorin tutkinto ei tarkoita sitä että on istuttu ja luettu vaan oikeasti pitänyt tehdä laadukasta tutkimusta.

      Ja vielä, ei kannata aloittaa keskustelua aihepiiristä jotai ei ollenkaan tunne. Jos järkevä kysymyksenasettelukin on hukassa niin vastaukset sitten varsinkin,

    • Työ ja koulutus

      Joka tapauksessa maamme koulutusjärjestelmästä poistuu nykyinen toisen asteen koulutus, kun kaikista tulee korkea-asteen koulutettuja. Nykyään kehitetään kahden vuoden kestoista korkea-asteen tutkintoa, joka luultavasti vastaa nykyistä toisen asteen tutkintoa sisällöltään.

      Kasvatustieteissä on kauan tunnettu sanonta "Älykäs ei ole viisas". Aiheesta on keskustelua myös Älykkyys-palstalla. Maisterit ja tohtorit ovat älykkäitä, mutta he eivät osaa soveltaa lukemaansa alansa työelämässä. Toisen asteen ja AMK:n opiskelijat osaavat sovellukset paremmin kuin pänttäämisen.

      Eniten näkyy työpaikkailmoituksissa "alle 30-vuotias, 10 vuoden työkokemuksen omaava, ylemmän korkea-asteen tutkinnon suorittanut" vaatimuksina. Tämä on tarkoitettu maisterille ja tohtorille.

      Jos tohtoreita on nykyään liikaa, niin miten se näkyy? Työhallinnon avoimissa työpaikoissa näkyy mm. opetusalalla työvoimapula.

      • 1+14

        "Maisterit ja tohtorit ovat älykkäitä, mutta he eivät osaa soveltaa lukemaansa alansa työelämässä."

        Aikamoinen yleistys, arvaan että et ole maisteri etkä tohtori? :) Et tunne koko alaa? Mutta yleistäminen on kivaa.


      • KM avoimesta
        1+14 kirjoitti:

        "Maisterit ja tohtorit ovat älykkäitä, mutta he eivät osaa soveltaa lukemaansa alansa työelämässä."

        Aikamoinen yleistys, arvaan että et ole maisteri etkä tohtori? :) Et tunne koko alaa? Mutta yleistäminen on kivaa.

        KM:n oppimäärä viime syksynä tuli valmiiksi Itä-Suomen yliopiston avoimesta yliopistosta. :-)
        Mainittakoon, että Itä-Suomen avoin yliopisto on Suomen AINOA, jossa on myös syventävien opintojen mahdollisuus, muualla vain perus- ja aineopinnot.

        AMK:n aikana sain tietää ensimmäisen kerran elämässäni, että olen sekä älykäs että viisas. Tuolloin en ollut uskoa kuulemaani!


      • Mutta kuitenkin
        KM avoimesta kirjoitti:

        KM:n oppimäärä viime syksynä tuli valmiiksi Itä-Suomen yliopiston avoimesta yliopistosta. :-)
        Mainittakoon, että Itä-Suomen avoin yliopisto on Suomen AINOA, jossa on myös syventävien opintojen mahdollisuus, muualla vain perus- ja aineopinnot.

        AMK:n aikana sain tietää ensimmäisen kerran elämässäni, että olen sekä älykäs että viisas. Tuolloin en ollut uskoa kuulemaani!

        Mitä avoimessa yliopistossa opiskelleet tai muuntokoulutetut oikeastaan tietävät yliopisto-opiskelusta? Aivan oikein, eivät juuri mitään. Mutta mielipiteet asiasta ovat vankat.


      • Itsellevastaaminen
        Mutta kuitenkin kirjoitti:

        Mitä avoimessa yliopistossa opiskelleet tai muuntokoulutetut oikeastaan tietävät yliopisto-opiskelusta? Aivan oikein, eivät juuri mitään. Mutta mielipiteet asiasta ovat vankat.

        Vastasit itsellesi, joten siitä päätellen sinulla on F22.0 ja R46.5 (sivuaineopinnoissani).


      • Mutta kuitenkin
        Itsellevastaaminen kirjoitti:

        Vastasit itsellesi, joten siitä päätellen sinulla on F22.0 ja R46.5 (sivuaineopinnoissani).

        Jos retorinen kysymys ei ole esityksen tyylikeinona tuttu, niin se kannattaisi ainakin opintojen tuossa vaiheessa opetella. Se saattaa tulla etenkin akateemisissa piireissä varsin usein esille.


      • 12+11
        KM avoimesta kirjoitti:

        KM:n oppimäärä viime syksynä tuli valmiiksi Itä-Suomen yliopiston avoimesta yliopistosta. :-)
        Mainittakoon, että Itä-Suomen avoin yliopisto on Suomen AINOA, jossa on myös syventävien opintojen mahdollisuus, muualla vain perus- ja aineopinnot.

        AMK:n aikana sain tietää ensimmäisen kerran elämässäni, että olen sekä älykäs että viisas. Tuolloin en ollut uskoa kuulemaani!

        "AMK:n aikana sain tietää ensimmäisen kerran elämässäni, että olen sekä älykäs että viisas. Tuolloin en ollut uskoa kuulemaani! "

        Minä en usko vieläkään. Omahyväisyys kyllä paistaa läpi. Mutsisko sulle kerto että oot "älykäs ja viisas"?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe