Marsin asuttaminen

Nokikios

Sitä vaan, että jos joskus asutetaan Mars niin eikö siellä ole paljon pienempi gravitaatio kuin maassa kun se on paljon pienempi?

14

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä vaan

      On se pienempi (0,381g). Lihavilla olisi kevyempi liikkua, ainakin sisätiloissa ilman varusteita.

      • max räj

        Kannattaako tuota sitten edes suunnitella kun lihakset ja luusto eivät saisi kunnon rasitusta arkiliikunnassa. Kaikista tulis ylipainosia joka tietty hieman kompensoisi liikkeeseen kulutettavan enegian määrää. Toki jos kaikki harrastas räjähtävää voimaa niin asia kunnossa.


      • 0,381
        max räj kirjoitti:

        Kannattaako tuota sitten edes suunnitella kun lihakset ja luusto eivät saisi kunnon rasitusta arkiliikunnassa. Kaikista tulis ylipainosia joka tietty hieman kompensoisi liikkeeseen kulutettavan enegian määrää. Toki jos kaikki harrastas räjähtävää voimaa niin asia kunnossa.

        Marsilaisissa sisähalli-yleiurheilukisoissa (laihat) pituushyppääjät hyppäisivät yli 20 metriä.


      • ja pyllyyni pyrstön
        0,381 kirjoitti:

        Marsilaisissa sisähalli-yleiurheilukisoissa (laihat) pituushyppääjät hyppäisivät yli 20 metriä.

        Kuu olisi vielä parempi. Kuun heikossa gravitaatiossa ihmisen lihasvoima riittäisi lentämiseen linnun lailla, kunhan vaan olisi siivet (ja ilmaa). Marsissa ihminen on liian painava lentämään siipiä räpyttelemällä kuin lintu.


      • kuminauhavastukset
        max räj kirjoitti:

        Kannattaako tuota sitten edes suunnitella kun lihakset ja luusto eivät saisi kunnon rasitusta arkiliikunnassa. Kaikista tulis ylipainosia joka tietty hieman kompensoisi liikkeeseen kulutettavan enegian määrää. Toki jos kaikki harrastas räjähtävää voimaa niin asia kunnossa.

        Toimintakyvyn ylläpito onkin suurin ongelma Marsin suhteen.
        Jonkinlainen vastuspuku voi olla tarpeen.


      • räpytellen onnelline
        ja pyllyyni pyrstön kirjoitti:

        Kuu olisi vielä parempi. Kuun heikossa gravitaatiossa ihmisen lihasvoima riittäisi lentämiseen linnun lailla, kunhan vaan olisi siivet (ja ilmaa). Marsissa ihminen on liian painava lentämään siipiä räpyttelemällä kuin lintu.

        Kuussa räpyttelemiseen tarvittaisiin siis sisähalli jossa on normaali ilmanpaine.


    • Ei asuteta.

    • jgfhjdjhgf
    • Lihavat jenkit vois lähettää Marsiin spedeileen.

    • jgfhjdjhgf

      Vielä pari linkkiä, skeptisyyttä:

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/elon-muskin-suunnitelmat-marsin-asuttamisesta-vastatuulessa-marsin-maankaltaistaminen-on-mahdotonta-nykytekniikalla/71924ec0-21e3-3786-baad-fd33bac8084d

      https://theconversation.com/sorry-elon-musk-but-its-now-clear-that-colonising-mars-is-unlikely-and-a-bad-idea-100964

      Toiveikkaampaa näkemystä:

      https://www.ted.com/talks/lisa_nip_how_humans_could_evolve_to_survive_in_space?language=fi


      Uutista pukkaa:

      http://www.tamk.fi/-/astronautti-vierailee-tampereella-ja-hakee-innovaatioita-marsin-asuttamiseen

      😊

    • ilmojen_piteleminen

      Tietääkseni visioissa olisi tarkoitus saada tehtyä ilmakehäkin Marsiin, mutta onko se mahdollista vai karkaisiko se väistämättä avaruuteen?

      • marssilainen

        Marsin ilmakehä ohenee nyttenkin kaikenaikaa, muistan lukeneeni että marsista karkaa noin 0,5kg kaasua avaruuteen joka sekunti


    • Mm. tuon takia ihminen ei siellä pärjääkään.

      • tähtienlähettiläs

        Eivät pärjänneet nämä Marsilaisetkaan. Hyväkkäät menivät ja kuolivat sukupuuttoon.

        Paitsi jotta Edgar Rice Burroghsin Mars-kirjoissa Maasta Barsoomiin saapunut Heliumin prinssi valloitti koko mollukan. Yhdeksänmetrinen ja kuusikätinen Tars Tarkas oli pelkkää paperia. Marsin Ulsiot olivat jokapaikassa kaikkien potkittavana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe