Sitä vaan, että jos joskus asutetaan Mars niin eikö siellä ole paljon pienempi gravitaatio kuin maassa kun se on paljon pienempi?
Marsin asuttaminen
14
418
Vastaukset
- sitä vaan
On se pienempi (0,381g). Lihavilla olisi kevyempi liikkua, ainakin sisätiloissa ilman varusteita.
- max räj
Kannattaako tuota sitten edes suunnitella kun lihakset ja luusto eivät saisi kunnon rasitusta arkiliikunnassa. Kaikista tulis ylipainosia joka tietty hieman kompensoisi liikkeeseen kulutettavan enegian määrää. Toki jos kaikki harrastas räjähtävää voimaa niin asia kunnossa.
- 0,381
max räj kirjoitti:
Kannattaako tuota sitten edes suunnitella kun lihakset ja luusto eivät saisi kunnon rasitusta arkiliikunnassa. Kaikista tulis ylipainosia joka tietty hieman kompensoisi liikkeeseen kulutettavan enegian määrää. Toki jos kaikki harrastas räjähtävää voimaa niin asia kunnossa.
Marsilaisissa sisähalli-yleiurheilukisoissa (laihat) pituushyppääjät hyppäisivät yli 20 metriä.
- ja pyllyyni pyrstön
0,381 kirjoitti:
Marsilaisissa sisähalli-yleiurheilukisoissa (laihat) pituushyppääjät hyppäisivät yli 20 metriä.
Kuu olisi vielä parempi. Kuun heikossa gravitaatiossa ihmisen lihasvoima riittäisi lentämiseen linnun lailla, kunhan vaan olisi siivet (ja ilmaa). Marsissa ihminen on liian painava lentämään siipiä räpyttelemällä kuin lintu.
- kuminauhavastukset
max räj kirjoitti:
Kannattaako tuota sitten edes suunnitella kun lihakset ja luusto eivät saisi kunnon rasitusta arkiliikunnassa. Kaikista tulis ylipainosia joka tietty hieman kompensoisi liikkeeseen kulutettavan enegian määrää. Toki jos kaikki harrastas räjähtävää voimaa niin asia kunnossa.
Toimintakyvyn ylläpito onkin suurin ongelma Marsin suhteen.
Jonkinlainen vastuspuku voi olla tarpeen. - räpytellen onnelline
ja pyllyyni pyrstön kirjoitti:
Kuu olisi vielä parempi. Kuun heikossa gravitaatiossa ihmisen lihasvoima riittäisi lentämiseen linnun lailla, kunhan vaan olisi siivet (ja ilmaa). Marsissa ihminen on liian painava lentämään siipiä räpyttelemällä kuin lintu.
Kuussa räpyttelemiseen tarvittaisiin siis sisähalli jossa on normaali ilmanpaine.
Ei asuteta.
- jgfhjdjhgf
Kaikenmoisia suunnitelmia ja visioita on esitetty. Aiheesta on paljon videopätkiä, myös Kuuhun rakennettavista siirtokunnista tai tukiasemista. Esimerkki Mars-ideoinnista, englanninkielinen:
https://www.youtube.com/watch?v=t9c7aheZxls&app=desktop (toimiiko linkki?)
Kuuhun tukikohta:
https://www.youtube.com/watch?v=amYK5voqLSk&pbjreload=10 (???)
Samantapaisia pätkiä on YouTubessa melko paljon. Lihavat jenkit vois lähettää Marsiin spedeileen.
- jgfhjdjhgf
Vielä pari linkkiä, skeptisyyttä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/elon-muskin-suunnitelmat-marsin-asuttamisesta-vastatuulessa-marsin-maankaltaistaminen-on-mahdotonta-nykytekniikalla/71924ec0-21e3-3786-baad-fd33bac8084d
https://theconversation.com/sorry-elon-musk-but-its-now-clear-that-colonising-mars-is-unlikely-and-a-bad-idea-100964
Toiveikkaampaa näkemystä:
https://www.ted.com/talks/lisa_nip_how_humans_could_evolve_to_survive_in_space?language=fi
Uutista pukkaa:
http://www.tamk.fi/-/astronautti-vierailee-tampereella-ja-hakee-innovaatioita-marsin-asuttamiseen
😊 - ilmojen_piteleminen
Tietääkseni visioissa olisi tarkoitus saada tehtyä ilmakehäkin Marsiin, mutta onko se mahdollista vai karkaisiko se väistämättä avaruuteen?
- marssilainen
Marsin ilmakehä ohenee nyttenkin kaikenaikaa, muistan lukeneeni että marsista karkaa noin 0,5kg kaasua avaruuteen joka sekunti
Mm. tuon takia ihminen ei siellä pärjääkään.
- tähtienlähettiläs
Eivät pärjänneet nämä Marsilaisetkaan. Hyväkkäät menivät ja kuolivat sukupuuttoon.
Paitsi jotta Edgar Rice Burroghsin Mars-kirjoissa Maasta Barsoomiin saapunut Heliumin prinssi valloitti koko mollukan. Yhdeksänmetrinen ja kuusikätinen Tars Tarkas oli pelkkää paperia. Marsin Ulsiot olivat jokapaikassa kaikkien potkittavana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1301355
- 101876
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13511ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381