Miten äännät kirjaimen Q?

Kukguu

Lausutko kirjaimen Q, kuu vai guu? Itse olen kuun kannalla, mutta osa tutuistani vääntää sen guuksi. Minusta se on äärettömän hupaisaa. Mutta siltise on väärin Q:ta kohtaan. Mistä tämä guu oikein tulee? Onko se jokin Q ja G kirjaimien jälkeläinen?

19

1545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain tästä

Se tulee vain siitä, että ihmiset kokevat q-kirjaimen vieraaksi ja oudoksi. Niin vieras ja outo, että sen on pakko olla äänettynä guu!

Ei mistään muusta.

• awsefghjhgf

väärin. mulle se on opetettu guuksi, ja hankala sitä nyt enää on saada muutettua. koulussakaan ei korjattu kun lausuin väärin. tosin en sano sitä niin pehmeästi kuin g:n yleensä. tosin kun luettelen kirjaimet, q kuulostaa kuulta, vaikka pelkän quun sanoessani se kuulostaa enemmän guulta... heh.

tuli yllätyksenä, että lausun sen väärin.

• gvintus.
        awsefghjhgf kirjoitti:

väärin. mulle se on opetettu guuksi, ja hankala sitä nyt enää on saada muutettua. koulussakaan ei korjattu kun lausuin väärin. tosin en sano sitä niin pehmeästi kuin g:n yleensä. tosin kun luettelen kirjaimet, q kuulostaa kuulta, vaikka pelkän quun sanoessani se kuulostaa enemmän guulta... heh.

tuli yllätyksenä, että lausun sen väärin.

Ai jaa. No, niinpä tietenkii, että opetuksessa vika. Mutta mahtaa sulla kurkunpää tulla kipeeksi jos erityisen paljon joutuisit Q-sanoja ääntämään. Miten luontuu esim. Quintus - gvintus. Tai jos olet ranskaa yhtään lukenut niin vaikeata lienee, Que est, Qui est, Quelqun, Cinque - ja mitä niitä onkaan, minulle se ranska oli muutenkin niin vaikeata ilman guutakin, etten paljonkaan muista.

• lkjhgfbvh
        gvintus. kirjoitti:

Ai jaa. No, niinpä tietenkii, että opetuksessa vika. Mutta mahtaa sulla kurkunpää tulla kipeeksi jos erityisen paljon joutuisit Q-sanoja ääntämään. Miten luontuu esim. Quintus - gvintus. Tai jos olet ranskaa yhtään lukenut niin vaikeata lienee, Que est, Qui est, Quelqun, Cinque - ja mitä niitä onkaan, minulle se ranska oli muutenkin niin vaikeata ilman guutakin, etten paljonkaan muista.

en osaa ranskaa... osaan kyllä Q:n lausua ihan oikein monissa sanoissa, kuten vaikkapa queen, mutta esimerkiksi nämä sanat tuottavat paljon hankaluuksia: squirrel, square. en tiedä johtuuko se tuosta Q:sta vai muusta osasta sanaa...

kyllä ymmärrän, miten q kuuluisi sanoissa lausua, mutta kun sanon pelkän kirjaimen, tulee helposti guu. luonnostaan.

• sano miten tykkäät!
        lkjhgfbvh kirjoitti:

en osaa ranskaa... osaan kyllä Q:n lausua ihan oikein monissa sanoissa, kuten vaikkapa queen, mutta esimerkiksi nämä sanat tuottavat paljon hankaluuksia: squirrel, square. en tiedä johtuuko se tuosta Q:sta vai muusta osasta sanaa...

kyllä ymmärrän, miten q kuuluisi sanoissa lausua, mutta kun sanon pelkän kirjaimen, tulee helposti guu. luonnostaan.

Niin on se tietysti hassua on kun taivaalla on Kuu, ja sitten on tämä kirjain Q, että eihän sitä tietenkään voi sanoa kuuksi!

• Kuun häntä
        sano miten tykkäät! kirjoitti:

Niin on se tietysti hassua on kun taivaalla on Kuu, ja sitten on tämä kirjain Q, että eihän sitä tietenkään voi sanoa kuuksi!

Ei tietenkään. Kuu taivaalla on pyöreä eikä siinä ole häntää niinkuin Q-kirjaimessa.

• nimi merkki
      • ei, bii, cii, dii

No, nimi merkki, sieltä englanninkielisestä aakkostostako se q meille tulee? Kysymys oli kaiketi siitä, miten suomalaisessa aakkostossa q äännetään?

Khjuuuuu.

• Quo vadis
        ei, bii, cii, dii kirjoitti:

No, nimi merkki, sieltä englanninkielisestä aakkostostako se q meille tulee? Kysymys oli kaiketi siitä, miten suomalaisessa aakkostossa q äännetään?

Khjuuuuu.

Latinasta se kuu on lähtöisin.

• nimi merkki
        ei, bii, cii, dii kirjoitti:

Khjuuuuu.

Olet oikeassa ja minä väärässä. Jostakin kumman syystä luulin aloittajan tarkoittavan englannin kielen Q:ta.

• Quoi?
        nimi merkki kirjoitti:

Olet oikeassa ja minä väärässä. Jostakin kumman syystä luulin aloittajan tarkoittavan englannin kielen Q:ta.

Millä tavalla englannin [k] on pehmeämpi kuin suomen? Eikö se ole juuri päinvastoin, koska englannin soinnittomissa klusiileissa on myös aspiraatio, erittäin voimakas plosiivisuus sanojen alussa (ennen vokaalia).

• Qu'est-ce que vous d

Se on "kuu" suomessa, ja esim. ranskassa "kyy", englannissa "kjuu". Miksi siinä pitäisi soinnillinen äänne olla - monien kielten ortografia muuttuisi käsittämättömäksi. Q on soinniton ollut latinan ajoista.

• Uiliam

Vähän samanlainen ilmiö kuin se, jossa vanhaa kirjasuomea luetaan väärin. Jos tekstissä on sana "wanha", ääntää keskiverto tomppeli radiotoimittaja sen tietenkin "uanha".

• wddww

suomeksi se lausutaan vahva G ja lopuksii suora ja hieman laskeva uu elikkä guu. englannissa se on kuin kh eli queen lausutana "khviin"

s00me keel taas hukassa ihmisil

• Q:ta ei lausuta suomessa eikä missään muussakaan kielessä guuksi. Paitsi jos lausuu väärin.

• wddww
        Hakro kirjoitti:

Q:ta ei lausuta suomessa eikä missään muussakaan kielessä guuksi. Paitsi jos lausuu väärin.

älä ala sä siinä mulle kettuilemaan kyllä mä osaan omaa kieltäni puhua!! toi oli ihan oikein mitä mä sanoin! sinä olet väärässä!!

• guuqeli

Kaikki väärässä. Kieltä taitamattomat pellet eivät vaan tunnista kirjaimia q ja g joissain sanoissa. Ja kun eivät tajua savon lisäksi mitään muuta kieltä lukevat kaikki kuut ja geet sekaisin mutta osaavat kuitenkin lausua ne melkein oikein, eli: kuu ja kee.

• hra X

"EERO. Niin lukekaas kiltisti taas. C.
        MUUT. C.
        EERO. T.
        MUUT. T, E, Äffä, Kee...
        JUHANI. »Ventta holl!» Minä poloinen olen eksynyt. Mutta annetaanpas
        mennä alusta alkaen kerta vielä.
        EERO. A.
        MUUT. A.
        EERO. »A, P, C ummee nälkäpuuroo». Mitä ymmärretään sillä lauseella,
        Juhani? Taidatko selittää sen?"
        (Aleksis Kivi, Seitsemän veljestä)

Jokos Jukolassa, siellä eteläisessä Hämeessä, on opittu sanomaan "gee"?

• Remainderi

Tukholman Östermalmilla voi ravita itseään paikassa nimeltä GQ. Omistaja Jürgen Grossmann puhuu sellaisesta kuin ”gastronomisk intelligens”, mitä se sitten lieneekään. Oma IQ:ni ei poikkea paljoakaan kengännumerostani. Älykkyysosamääriä jaettaessa tuli minun osakseni pelkkä jakojäännös.

http://gqrestaurang.se/

Lähisukulaiseni työskentelee tuon paikan keittiössä. En ole tullut häneltä kysyneeksi, käytetäänkö talossa gheetä ja kuinka ruotsalaiset sen ääntävät.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ghee

En edes tiedä, kuinka tuo GQ pitäisi ruotsalaisittain ääntää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe