Se kun yritän lukea kokeisiin, ja joku puhuu tai liikuttaa esim jalkaansa. En voi olla samassa huoneessa kenenkään kanssa, tai en pysty keskittymään tekstiin lainkaan. Alan hermostua ja melkein itkeä, mieleni tekisi tappaa muut tai huutaa täysillä että "OLKAA HILJAA!!!".
Kun liikunnallinen isi saarnaa terveellisestä ruokavaliosta, liikunnan tärkeydestä, em. "Voi Maija kun oot niin nätti, liikunnalla voisit muokata omaa kroppaa ihan millaseks haluut!"
Miksi ärsyynnyn ihmisistä?
14
2869
Vastaukset
- tiedän syyn
mistä kiikastaa.
Oikeasti älykkäät naiset ei välitä kuunnella jauhamista kauneudesta / ulkonäöstä. Ihan kuin millään muulla naisen ominaisuudella ei olisi väliä, pelkästään ulkonäöllä. V1tuttaa jos joku perheenjäsen alkaa "arvioimaan ulkonäköäsi", saati vartaloa. Puistattavaa ja ärsyttävää!!!!!!!!!
Tiuskaise ensi kerralla että "v1ttuakos se sulle kuuluu mitä minä painan. Tahdon olla ruma/lihava jotta tyhmät miehet ei minua huomaa!" Voit samalla huomauttaa jotain isäsi ulkonäöstä, vaikka että "oletpa äijiintynyt, pieni laihdutus olisi paikallaan tai vaikka hammaslääkärissä käynti."
On täysin eri asia kannustaa lastaan syömään oikein! Sen pitäisi tapahtua jo pienestä pitäen VANHEMMAT ESIMERKKIÄ NÄYTTÄEN ja selittäen teorian!!!!
Näitähän riittää jotka ei elä kuten neuvoo!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - ---
Stressireaktio on todennäköisin syy. Kun ihminen stressaantuu, mikä voi tapahtua tietämättäkin, alkaa kaikki ympärillä ärsyttää...
- wnwmwnbnn
... siihen päälle unenpuute, niin pommi on viritetty räjähtämään.
- pohti
Ehkä olet ärsyttävien ihmisten ympäröimä
- kesä-
Melu yleensä häiritsee ketä tahansa.
Hae apua syömishäiriöön ajoissa (vain itsesi vuoksi, ei isän), ettei pahene ja ahdistukseen. Koulun terkkari voi auttaa eteenpäin siinä, tulevaisuus voi olla paljon valoisampi. Aikuisten pitää kertoa isällesi että lopettaa ulkonäkökeskeiset ja pinnalliset puheensa tyystin, ne sairastuttavat sinut pahemmin. Ja ahdistavat voimakkaasti. -Minusta liikunta ja ruoka kuuluu ensisijassa terveyteen, eikä sen vuoksi että pitäisi näyttää joltain. Ei kukaan muu isä puhu ulkonäöstä lapselleen ja saarnaa terveellisyydestä loputtomiin - se ahdistaisi ketä tahansa ja johtaisi päinvastaiseen tulokseen. Aikuisten pitää puuttua isäsi toimintaan. Hänellä ei ole oikeaa psykologista taitoa toimia ihmisten kanssa ja ymmärtää toista. Voit sanoa hänelle mitä ajattelet, että hän pahentaa vaan asiaa sanoillaan.
Syömishäiriössä on myös vaikeaa aluksi hallita ruokahalua tai makeanhimoa. Mutta uskon että lääkärin neuvoilla ja muulla pääsee eteenpäin. Sellaisen aikuisen tuella joka ei moiti koko ajan. Toivon ettet välitä kaikkien aikuisten ilkeistä sanoista, sillä aikuisissa voi olla myös epäkypsiä. Arvosta itseäsi juuri sellaisena kuin olet, kyllä muutkin hyväksyvät sinut. Ahdistukseen saa myös apua, ettei yksin paini sen kanssa. Minuakin ahdistaa kun luin mitä isä sanoi.. Ja tuntui kurjalta että kärsit sen vuoksi. Miesten vuoksi pitäisi vähiten kärsiä elämässä. Osa vanhemmista ei muutu koskaan, pitää ottaa etäisyyttä ja pyytää ulkopuolista apua. Missä äitisi on? Ja kaverit? Oletko kertonyt äidillesi tai sukulaiselle isän puheista ja miten kärsit tilanteesta.- eli siis
Pyydä että muut aikuiset siis puuttuvat isän sanomisiin. Sillä tavalla isä ei paranna tilannetta eikä kannusta, vaan pahentaa.
- ja sitten
eli siis kirjoitti:
Pyydä että muut aikuiset siis puuttuvat isän sanomisiin. Sillä tavalla isä ei paranna tilannetta eikä kannusta, vaan pahentaa.
Kun turhaudut luokassa, kai siellä voikin sanoa että "voitteko olla hiljaa, luen kokeeseen". Tai etsiä hiljaisempi paikka.
- been there before
Sun pitäisi hankkiutua ihmisistä eroon jos ne niin ärsyttää, sinua vaivaa kypsymättömyys ja itsenäisyyden puute. Kokeile omia siipiä, ne voi kantaa yllättävän pitkälle kun käytät tuon ärsyyntyneisyysenergian omiin tarkoituksiisi. Voisit saarnata isille takaisin, että se on sen vika jos kuolet aliravitsemukseen koska kaikki tuo painostus pahentaa vikojasi ja syömishäiriö on oikeasti vammauttava ja tappava häiriö. Lohduksi voin kertoa, että tuo menee ohi aikanaan. Nyt sinun pitäisi tehdä kovia suunnitelmia siitä, miten pärjäisit itse ja mitä tekisit mieluummin kuin vahtisit liikkumistasi ja painoasi. Sellasta tarkoitan, millä tulet toimeen ja voit rakentaa oman elämän.
- Nirunnarunnn
Aaaaarrrghh! Näen punaista aina kun joku lässyttää näitä "ota itseäsi niskasta kiinni" tai "kyllä se ohi menee" -lässytyksiä.
Minä myös olen ollut tismalleen samassa tilanteessa oikeastaan läpi koko elämäni ja nyt 36-vuotiaana voin sanoa, että ei ne tietyt asiat välttämättä mene koskaan ohi jos on herkkä ihminen. Tämän on myös ammattilainen todennut.
Aloittajalle kurkkaapa tämä seuraava artikkeli. Tämä saattaisi sopia myös sinuun, koska minä myös olen samankaltainen (HSP) ja kuvailemasi asiat kuulostavat kovin tutuilta:
http://erityisherkkyys.blogspot.fi/
Tässä vielä kattavampi englanninkielinen sivu sekä HSP-testi:
http://www.psychologytoday.com/blog/prescriptions-life/201105/top-10-survival-tips-the-highly-sensitive-person-hsp
http://www.hsperson.com/pages/test.htm
HSP:nä voin sanoa, että suurinta hallaa arvostelijoiden lisäksi elämässäni ovat tehneet juuri nämä "nyt ylös vain ja pää pystyyn" -ihmiset. Nämä näennäisen vahvat ihmiset kun eivät hevilä ymmärrä, että joku voi olla niiiiiiin paljon herkempi ja ei vain mahda sille mitään. Se että joku syyllistää siitä käskemällä ryhdistäytymään tuo vain lisää paineita. Monesti ko. ihmiset tarkoittavat hyvää, mutta vaikutus on päinvastainen. Se johtuu ko. ihmisten kärsimättömyydestä joko liian herkkää ihmistä, tai omaa arempaa puolta / menneisyyttä kohtaan.
Siinä voin sanoa pää pyystyyn, sillä jos satut olemaan HSP, voin sen kanssa oppia elämään ja pärjätä loistavasti. Itse en vieläkään siedä monia ihmisiä, tyhmiä ainakaan ja minulla on vieläkin itsetunto-ongelmia, mutta olen oppinut luovimaan ihmisten keskellä ja minulla on ystäviä ja hyvä ammatti. Kannattaa myös ympäröidä itsensä muutamalla avarakatseisella ystävällä jos mahdollist.a Tsemppiä siis!
Vielä vinkkinä tuohon mölyn tai typerien ihmisten sietämiseen. Yksi elämäni parhaimmista hankinnoista olivat taustamelukuulokkeet. Vielä jos haluat tehostaa muun maailman pois sulkemista, lataa soittimeesi esim. rankkasateen ääntä (tai staattista kohinaa, etsi white noise -sanalla). Niin hassulta kun se kuulostaa, tuon melusaasteen suodattaminen rajoittaa myös omaa ympäristön havainnointia (jalkojen liikuttaminen, kävelevät ihmiset, kynän napsutus jne.). Toivo kuulokkeita vaikka synttärilahjaksi, jos hankinta ei nyt onnistu.
Älä sure aloittaja. Siihen voit luottaa, että asiat tuppaavat menevään niille tarkoitettuun suuntaan tavalla taikka toisella. Selviät kyllä tästä! - no outoa
Nirunnarunnn kirjoitti:
Aaaaarrrghh! Näen punaista aina kun joku lässyttää näitä "ota itseäsi niskasta kiinni" tai "kyllä se ohi menee" -lässytyksiä.
Minä myös olen ollut tismalleen samassa tilanteessa oikeastaan läpi koko elämäni ja nyt 36-vuotiaana voin sanoa, että ei ne tietyt asiat välttämättä mene koskaan ohi jos on herkkä ihminen. Tämän on myös ammattilainen todennut.
Aloittajalle kurkkaapa tämä seuraava artikkeli. Tämä saattaisi sopia myös sinuun, koska minä myös olen samankaltainen (HSP) ja kuvailemasi asiat kuulostavat kovin tutuilta:
http://www.psychologytoday.com/blog/prescriptions-life/201105/top-10-survival-tips-the-highly-sensitive-person-hsp
HSP:nä voin sanoa, että suurinta hallaa arvostelijoiden lisäksi elämässäni ovat tehneet juuri nämä "nyt ylös vain ja pää pystyyn" -ihmiset. Nämä näennäisen vahvat ihmiset kun eivät hevilä ymmärrä, että joku voi olla niiiiiiin paljon herkempi ja ei vain mahda sille mitään. Se että joku syyllistää siitä käskemällä ryhdistäytymään tuo vain lisää paineita. Monesti ko. ihmiset tarkoittavat hyvää, mutta vaikutus on päinvastainen. Se johtuu ko. ihmisten kärsimättömyydestä joko liian herkkää ihmistä, tai omaa arempaa puolta / menneisyyttä kohtaan.
Siinä voin sanoa pää pyystyyn, sillä jos satut olemaan HSP, voin sen kanssa oppia elämään ja pärjätä loistavasti. Itse en vieläkään siedä monia ihmisiä, tyhmiä ainakaan ja minulla on vieläkin itsetunto-ongelmia, mutta olen oppinut luovimaan ihmisten keskellä ja minulla on ystäviä ja hyvä ammatti. Kannattaa myös ympäröidä itsensä muutamalla avarakatseisella ystävällä jos mahdollist.a Tsemppiä siis!
Vielä vinkkinä tuohon mölyn tai typerien ihmisten sietämiseen. Yksi elämäni parhaimmista hankinnoista olivat taustamelukuulokkeet. Vielä jos haluat tehostaa muun maailman pois sulkemista, lataa soittimeesi esim. rankkasateen ääntä (tai staattista kohinaa, etsi white noise -sanalla). Niin hassulta kun se kuulostaa, tuon melusaasteen suodattaminen rajoittaa myös omaa ympäristön havainnointia (jalkojen liikuttaminen, kävelevät ihmiset, kynän napsutus jne.). Toivo kuulokkeita vaikka synttärilahjaksi, jos hankinta ei nyt onnistu.
Älä sure aloittaja. Siihen voit luottaa, että asiat tuppaavat menevään niille tarkoitettuun suuntaan tavalla taikka toisella. Selviät kyllä tästä!Aargh vain itsellesi. Itse toistat "pää pystyyn" ja "asiat tupppaavat menevään niille tarkoitettuun suuntaan". Kerrohan sitten. Pitääkö olla tekemättä mitään, sietää isäukkoa ja nyyhkiä eikä koettaa päästä omille jaloilleen ja omaan asuntoon? Yletön ärsytys menee ohi jos asioille tekee jotain, ei itsestään. Sinulla voi olla Sensorisen integraation häiriö, jos vielä kolmekutosena tunnet hermoärsytystä jos asiat ei mene mielesi mukaisesti. Typeriksi en ihmisiä tuomitsisi, kun ei heitä edes yritä ymmärtää vaan kuvittelee, että kaikki koettavat vain hyökätä kimppuun. Jos ei itsessään suostu näkemään mitään vikaa ja luulee, että toiset kommentoivat vain ilkeyttään niin voi katsoa peiliin.
- luppakorva2
Nirunnarunnn kirjoitti:
Älä sure aloittaja. Siihen voit luottaa, että asiat tuppaavat menevään niille tarkoitettuun suuntaan tavalla taikka toisella. Selviät kyllä tästä!menin tutkailemaan tota artikkelia HSP:stä ja vähän pitemmällekin... ja herramunjee kun tunnistin itseni sieltä! laitoin heti feissin kautta pätkiä tekstistä äijälle (joka siis nukkumassa jo, saapahan vähän aamulukemista =)) joka ihan varmasti tajuaa että kuulun siihen ryhmään. jos ei tajua niin on sokee! =D
mutta tosiaan... hyvä kun sattui vastaan. täytyy perehtyä paremmin asiaan että kuinka voisi saada elon helpommaksi varsinkin nyt kun tietää mistä monesti on kyse. =)
- gfsh
Isäsi varmaan ajattelee hyvää, kun yrittää saada sinut pitämään huolta itsestäsi ja yrittää motivoida sinua ulkonäkökeskeisin argumentein. Se on kuitenkin virhe, koska kärsit ilmiselvästi siitä, että koet jostain syystä tarvetta olla muille mieliksi ja alistua muiden tahtoon, ulkonäkö on vain yksi keino saada hyväksyntää. Ehkä pelkäät paljon hylkäämistä, yksin jäämistä ja epäonnistumista? Reagoit tuohon pelkoon sitten kapinoimalla sitä vastaan, esim. ylensyöminen tuon "saarnan" jälkeen on selvä merkki siitä että kapinoit sisäitettyä auktoriteettia vastaan, joka käskee sinun olla kaunis ja hoikka. Et haluaisi alistua tuolle auktoriteetille, mutta et pääse siitä eroonkaan, koska olet sisäistänyt sen osaksi minäkokemustasi. Kokemuksesi mukaan se sitten rankaisee sinua tai hylkää sinut, jos et ole sille mieliksi.Minullakin on vähän samanlaisia ongelmia ollut ja tiedän tunteen, kun stressaa kamalasti ja tekisi mieli antaa seuraavalle vastaantulijalle turpiin vain siksi, että tämä sattuu katsomaan tietyllä tavalla. Ehkä siihen liittyy se, että tuntee olevansa jonkinlaisen äärimmäisen paineen alaisena tekemässä asioita ulkoisen kontrollin takia, ja alistumisesta syntyvä patoutunut aggressio sitten purkautuu ärsyyntymisenä toisiin ihmisiin.
- minäkin täydellinen
Luulenpa että kyse on miellyttämishalun lisäksi myös siitä, että kyllä ne joiden pitää laihduttaa ymmärtävät näyttävänsä laihtuneena paremmilta ja elävänsä terveempinä sekä saavansa muita etuja, hyväksyntää ihmisiltä jne. Ne jotka eivät saa itseään laihdutetuiksi ja aloitettua kuntoilun, tuntevat turhautumista ja syyllisyyttä, pettymys itseen ei ole se helpoin tunne. Sitä myös kapinoi, enkö kelpaa tällaisena kuin olen, eikä minussa ole mitään kaunista ja hyvää jos olenkin oma itseni, eli siis en laiha? Tokihan se harmittaa.
- Thelma ja helma
Mene psykoterapiaan, ihan oikeesti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m563879Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163715Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3983501Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o813327Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363089Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582578- 502495
- 1042344
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise142109Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182099