Onko ok ruokavalio?

fshkjhggghkllbvdyufjvkgu

Olen ylä-aste iässä, painoa on 45 kg ja pituutta n. 165 cm. Liikun paljon, joten ylimääräistä ei ole. Nyt oon kuitenkin kiinnistunut syömään vielä terveellisemmin.

Klo 7.00:kaurapuuroa ja marjoja
klo 12.00 (koulussa):puoli lautasellista salaattia ja lasi vettä
klo 15.00:ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla
klo.17.00:lämmin ruoka, lihaa, vähän perunaa tms ja salaattia
-treenit-
klo. 21.00: Valion juotava marjakeitto

12

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panhandle

      Olet huomattavan alipainoinen, joten syömisen rajoittamiseen ei ole mitään syytä. Olet ehkä sairastumassa anoreksiaan.

      Syö päivällä kunnon lounas, siis muutakin kuin salaattia. Jos liikut paljon, sinun pitäisi syödä paljon enemmän, reiluja annoksia oikeaa ruokaa ja lisäksi pari-kolme välipalaa. Aamiaiseen pitäisi lisätä jotain proteiinipitoista - proteiinia pitäisi itse asiassa sisältyä joka ateriaan.

      • Panhandle

        Tarkennus äskeiseen: jos olisit aikuinen, olisit huomattavan alipainoinen. Koska olet ilmeisesti vielä kasvuiässä, sinun ei senkään vuoksi pidä yrittää laihduttaa. Ethän halua, että pituuskasvusi jää heikon ravinnonsaannin vuoksi kesken?

        Terveellinen syöminen EI tarkoita mahdollisimman vähäistä syömistä, vaan sitä, että saat ravinnostasi kaiken, mitä elimistö tarvitsee (mahdollisesti D-vitamiinia lukuunottamatta). Terveellinen ravinto on maukasta, värikästä ja monipuolista.


      • fshkjhggghkllbvdyufjvkgu
        Panhandle kirjoitti:

        Tarkennus äskeiseen: jos olisit aikuinen, olisit huomattavan alipainoinen. Koska olet ilmeisesti vielä kasvuiässä, sinun ei senkään vuoksi pidä yrittää laihduttaa. Ethän halua, että pituuskasvusi jää heikon ravinnonsaannin vuoksi kesken?

        Terveellinen syöminen EI tarkoita mahdollisimman vähäistä syömistä, vaan sitä, että saat ravinnostasi kaiken, mitä elimistö tarvitsee (mahdollisesti D-vitamiinia lukuunottamatta). Terveellinen ravinto on maukasta, värikästä ja monipuolista.

        Kiitos vinkeistä! En tosiaankaan halua jäädä näin lyhyeksi tai sairastua anoreksiaan, joten pitää olla tarkka, että paino ei pääse laskemaan.

        Lisään siis proteiinejä, onko muita kommentteja tai mielipiteitä?


      • Kohtuus syömisessä

        Aloittaja tuskin on sairastumassa anoreksiaan.On se kumma että heti epäillään
        ja väitetään anoreksiaa,vaikka toinen sattuu olemaan luonnostaan pienikokoinen
        ja hoikan/laihanpuoleinen,tykkää syödä vähän kerrallaan ja on tottunut siihen.
        Proteiini ei ole välttämätön joka aterialla ja välipalalla.Salaatti tai keittolounas on
        ok.Turhat välipalat eivät ole tarpeellisia jos syö kaksi lämmintä ateriaa.


      • Panhandle
        Kohtuus syömisessä kirjoitti:

        Aloittaja tuskin on sairastumassa anoreksiaan.On se kumma että heti epäillään
        ja väitetään anoreksiaa,vaikka toinen sattuu olemaan luonnostaan pienikokoinen
        ja hoikan/laihanpuoleinen,tykkää syödä vähän kerrallaan ja on tottunut siihen.
        Proteiini ei ole välttämätön joka aterialla ja välipalalla.Salaatti tai keittolounas on
        ok.Turhat välipalat eivät ole tarpeellisia jos syö kaksi lämmintä ateriaa.

        Jos 165-senttinen tyttö painaa 45 kiloa ja haluaa vielä siitä laihtua, ei ajatus anoreksiasta ole kaukana. Kyseessä on vielä nuori tyttö, jonka vartalo kehittyy, vaikkei enää kasvaisikaan. Se tarkoittaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä, että paino nousee hiukan. Aikuiselle ihmiselle 45 kg ei ole mikään paino, ellei pituutta ole alle 150 cm.

        Turhat välipalat eivät ole tarpeellisia ollenkaan, mutta useimpien elimistö kaipaa ravintoa useammin kuin 4-6 tunnin välein.


      • fshkjhggghkllbvdyufjvkgu
        Panhandle kirjoitti:

        Jos 165-senttinen tyttö painaa 45 kiloa ja haluaa vielä siitä laihtua, ei ajatus anoreksiasta ole kaukana. Kyseessä on vielä nuori tyttö, jonka vartalo kehittyy, vaikkei enää kasvaisikaan. Se tarkoittaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä, että paino nousee hiukan. Aikuiselle ihmiselle 45 kg ei ole mikään paino, ellei pituutta ole alle 150 cm.

        Turhat välipalat eivät ole tarpeellisia ollenkaan, mutta useimpien elimistö kaipaa ravintoa useammin kuin 4-6 tunnin välein.

        Kiitos molemmille mielipeistä! :)


      • Frasinaaaaa
        Panhandle kirjoitti:

        Jos 165-senttinen tyttö painaa 45 kiloa ja haluaa vielä siitä laihtua, ei ajatus anoreksiasta ole kaukana. Kyseessä on vielä nuori tyttö, jonka vartalo kehittyy, vaikkei enää kasvaisikaan. Se tarkoittaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä, että paino nousee hiukan. Aikuiselle ihmiselle 45 kg ei ole mikään paino, ellei pituutta ole alle 150 cm.

        Turhat välipalat eivät ole tarpeellisia ollenkaan, mutta useimpien elimistö kaipaa ravintoa useammin kuin 4-6 tunnin välein.

        ¤ tunnin välein on riittävästi. Aamiainen, päivällinen ja lounas ovat ihan tarpeeksi ja kevyt iltapala. Esim hedelmä ja teetä maidon kanssa. Silloin kun olin ihannepainossa noudatin tätä. painoin kaksi vuotta putkeen 54kg ja olin iloinen ja tyytyväinen. sitten alkoi huutelu että lopeta laihdutus. En ollut laihduttanut enkä laihtunut kahteen vuoteen, mutta kaikki väittivät minun laihtuvan. Sitten sitä painostusta kesti niin kauan että alloin syödä pizzaa ja karkkia joka päivä. Sinne meni se iloisuus. painoa on nyt 80kg ja pituutta 165cm Että kiitti vaan.


      • Korajus
        Frasinaaaaa kirjoitti:

        ¤ tunnin välein on riittävästi. Aamiainen, päivällinen ja lounas ovat ihan tarpeeksi ja kevyt iltapala. Esim hedelmä ja teetä maidon kanssa. Silloin kun olin ihannepainossa noudatin tätä. painoin kaksi vuotta putkeen 54kg ja olin iloinen ja tyytyväinen. sitten alkoi huutelu että lopeta laihdutus. En ollut laihduttanut enkä laihtunut kahteen vuoteen, mutta kaikki väittivät minun laihtuvan. Sitten sitä painostusta kesti niin kauan että alloin syödä pizzaa ja karkkia joka päivä. Sinne meni se iloisuus. painoa on nyt 80kg ja pituutta 165cm Että kiitti vaan.

        4 tunnin välein****


    • sarpsuli

      Sinun tilanteessa yrittäisin lisätä ruokavalioon mm. hedelmiä ja pähkinöitä, joista saat vitamiineja ja hyviä rasvoja. Jos et halua koulussa syödä muuta kuin salaattia voisit ottaa noita hedelmiä ja pähkinöitä mukaan. Myös maitotuotteiden saanti taitaa olla melko vähäistä (onko kaurapuuro tehty maitoon vai veteen?). Voisit yrittää syödä illalla marjakeiton lisäksi esim. rahkaa.

      Olet kuitenkin vielä kasvuiässä, joten saat syödä kunnollisia annoksia, varsinkin kun urheilet säännöllisesti, jotta kehitys pystyy toimimaan normaalisti.

      Älypuhelimiin saa nykyään käteviä sovelluksia, jotka auttavat näkemään mitä ravintoaineita ruokavaliosta puuttuu tai saa lisää. Yksi tällainen on (ilmainen) MyFitnessPal, jota kyllä suosittelen käyttämään mikäli vain mahdollista.

    • Vai terveellistä...

      Toi on kaukana terveellisestä. Terveellinen ruokavalio on monipuolinen ja ennen kaikkea RIITTÄVÄ. Tuolla ei elä.

      Tuohon 7 - 12 väliin pitäisi sijoittaa yksi välipala.

      Lounaalla kunnon ruokaa. Välipaloilla aina myös proteiinia. Sun ikäinen tarvitsee kalsiumia, missä se on?

      Treenien jälkeen täytyy huolehtia proteiini- ja hiilarivarastojen täydennyksestä, määrä riipppuu siitä mitä lajia harrastat ja kuinka raskaasti. Marjakeitto on ihan turhaa litkua.

      Jos liikut paljon, sun pitäisi syödä todella paljon enemmän, jotta voisi puhua terveellisyydestä.

      Kannattaisi nyt etsiä ravintoympyrä netistä, ja katsoa siitä mitä pitää syödä.

    • dhfguy

      Minun ateriani:
      7.00: kaurapuuroa,puolikas banaani, 1/4 isoa omenaa, 2dl maitoa,2 kalaöljykapselia, magnesiumtabletti
      ( juoksulenkki 7km n. 11 km/h)
      Proteiini/palautusjuoma
      12.00: uunilohta(maust.pippuri ja suola,vähän fetaa), täysjyväriisiä, salaattia puoli lautasta (kastike öljypohjaista),pala ruisleipää,levitettä,lasi maitoa
      16.00: kiinalaista wokkia(sis.wokvihanneksia,kanaa ja kastiketta), täysjyväriisiä, salaattia puoli lautasta (kastike öljypohjaista), pala ruileipää,levitettä,lasi maitoa
      20.00: iso pala ruisleipää, levitettä,kevyttä juustoa muutama siivu,siivu kalkkunaleikettä,muutama pala kurkkua,lasi maitoa,1/2 dl aurinkokuivattuja tomaatteja =P

      Olen 12 vuotta, n.160 cm pitkä ja painan 47kg.

    • gggggggg

      olen 161 cm 40-v ja 48 kg on normaalipainon raja. Tyttö voi olla esim. 140 cm, ja pienikokoinen ikäisekseen.45 kg kuulostaa normaalilita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe