Missä murteessa toisen vaimoa kutsutaan hänen kaverikseen ja perheväkeä sakiksi ?
Asia todella kiinnostaa minua henk. koht. syistä.
SAKKI JA KAVERI
3
147
Vastaukset
- Kymenlaaksolain
Vaimon kutsumisesta kaveriksi en osaa sanoa mitään, mutta täällä Kymenlaaksossa kutsutaan perhettä (tai lähinnä vanhempia) porukoiksi.
Esimerkiksi nuorison keskuudessa on tuttua puhua näin: "Meijän porukat lähtee viikonloppuna mökille".
Lause tarkoittaa siis lähinnä sanojan vanhempia, mutta joskus myös myös (nuorimpia) sisaruksia.
Toinen esimerkki: "Onks teijän porukat kotona?" (siis kotiväki, lähinnä vanhemmat). - mm. Satak.
Ainakin Satakunnassa sekä mies- että naisseurustelukaveria (tai avopuolisoa) voidaan kutsua myös kaveriksi, mutta sakki-nimitys väelle on negatiivisena ilmaisuna 90-prosenttisesti. Jotkin käyttävät sakki-ilmaisua sekä positiivisesta että negatiivisesta väestä ja muista yhteisöistä puhuttaessa.
- Porukalla_sakissa
Itse en tiedä tuosta kaverista sen paremmin sanoa, mutta joskus lapsena ollessa opin vanhemmiltani heidän sanoessa kylään mennessä että "lähettiin koko sakilla kyllään"
saatan itsekkin sanoa joskus noin kylään mennessä.
Ennemmin kuitenkin käytän porukalla sanaa kuin sakkia.
Ja pohjois karjalan suunnalta kotoisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651443Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia110900- 58741
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä47734- 57710
Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39697Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan71671Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606026669Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.41657Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli67650