Sukelluskellon alainen vedenpaine

magneettimatu

Onko niin, että jos sukelluskellolla menee jonnekin syvälle, ja sitten tuikkaa sormensa siitä vedenpinnan läpi, niin paine riittävän syvällä ollessa voi musertaa sen sormen heti, vaikka siellä kellossa pinnan yläpuolella ei tunnu mitään normaalista poikkeavaa?

13

1835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No ei

      Sukelluskellossa on sisällä sama paine kuin veden alla heti pinnan alapuolella. Jos sormi ei muserru siellä sisällä, ei se muserru veden allakaan.

    • totaää

      Paine ei voi kasvaa tilavuuden vähentymättä ainemäärän pysyessä samana, koska paineen käsitettä ei voi olla ilman ainetta

      • totaää

        Ja vesitornikin toimii niin että vesi tulee sieltä alas ja sitten menee itsestään ylöspäin samalle tasolle missä se siellä tornissakin oli, juurikin ympäröivän ilmanpaineen ja vedenalaisen paineen suhteen takia. Jos sukelluskellon ilmanpaine jotenkin muuttuisi niin vesitornit eivät toimisi. Sukelluskellossa on oltava sama paine kuin veden pinnalla josta kello laskettiin


      • totanoin*
        totaää kirjoitti:

        Ja vesitornikin toimii niin että vesi tulee sieltä alas ja sitten menee itsestään ylöspäin samalle tasolle missä se siellä tornissakin oli, juurikin ympäröivän ilmanpaineen ja vedenalaisen paineen suhteen takia. Jos sukelluskellon ilmanpaine jotenkin muuttuisi niin vesitornit eivät toimisi. Sukelluskellossa on oltava sama paine kuin veden pinnalla josta kello laskettiin

        Ei kannata kirjoitella aamuyön tunteina, silloin ajatus ei oikein juokse.


      • kuori
        totanoin* kirjoitti:

        Ei kannata kirjoitella aamuyön tunteina, silloin ajatus ei oikein juokse.

        Ei paine syvyyksissä sukelluskellon sisällä muutu, koska kaasun (ilman) määrä suljetussa tilassa ei muutu eikä sisätilan tilavuuskaan muutu.
        Ainoastaan sukelluskellon seinämiin ulkopuolelta kohdistuva voima kasvaa.


      • shjksioaioi
        kuori kirjoitti:

        Ei paine syvyyksissä sukelluskellon sisällä muutu, koska kaasun (ilman) määrä suljetussa tilassa ei muutu eikä sisätilan tilavuuskaan muutu.
        Ainoastaan sukelluskellon seinämiin ulkopuolelta kohdistuva voima kasvaa.

        "Kuori" tarkoittaa sukellus palloa.
        Sukelluskello on kuin kirkon kello, joka lasketaan veteen ja vesi pyrkisi nousemaan sisällä, sitä ylemmäksi mitä syvemmälle mennään, siksi sisälle lisätään painetta.
        Koska rakenne on avoin kirkon kellon tavoin paine kasvaa tai sitä pitää kasvattaa kun mennään syvemmälle. muuten ilmatila käy pieneksi.

        Kellossa voi haukata happea tai tulla välillä lepäämään ja lämmittelemään, pois kylmästä vedestä, syödä.. niin edelleen.


      • Ihmetyttää
        shjksioaioi kirjoitti:

        "Kuori" tarkoittaa sukellus palloa.
        Sukelluskello on kuin kirkon kello, joka lasketaan veteen ja vesi pyrkisi nousemaan sisällä, sitä ylemmäksi mitä syvemmälle mennään, siksi sisälle lisätään painetta.
        Koska rakenne on avoin kirkon kellon tavoin paine kasvaa tai sitä pitää kasvattaa kun mennään syvemmälle. muuten ilmatila käy pieneksi.

        Kellossa voi haukata happea tai tulla välillä lepäämään ja lämmittelemään, pois kylmästä vedestä, syödä.. niin edelleen.

        Tuli mieleen että miten on syvälle veteen upotettu vedellä täytetty lasinen vesipallo. Lasihan ei paljon jousta ja neste ei puristi kasaan. Eli onko veden paine pullon sisällä muuttumaton ja voisiko täten esim. sukeltaja jättikokoisen vesitäytteisen pullon sisällä välttää ulkopuolinen verenpaine.


      • Ihmetyttää
        Ihmetyttää kirjoitti:

        Tuli mieleen että miten on syvälle veteen upotettu vedellä täytetty lasinen vesipallo. Lasihan ei paljon jousta ja neste ei puristi kasaan. Eli onko veden paine pullon sisällä muuttumaton ja voisiko täten esim. sukeltaja jättikokoisen vesitäytteisen pullon sisällä välttää ulkopuolinen verenpaine.

        Korjaan.. Vedenpaine.


    • 11+7
      • plää

        Maalaisjärjellä, jos hän kestää tuon vedenpaineesta puristuneen ilmanpaineen, niin hän kestää kyllä vedenpaineenkin jos laittaa sormensa veteen.


      • 11+1
        plää kirjoitti:

        Maalaisjärjellä, jos hän kestää tuon vedenpaineesta puristuneen ilmanpaineen, niin hän kestää kyllä vedenpaineenkin jos laittaa sormensa veteen.

        Tuollaisen avoimen sukelluskellon ideana on kai, että sen sisällä olija käy kellon ulkopuolella ja menee kelloon haukkaamaan happea. Eli siinä koko ruumis kokee veden paineen sukellussyvyydessä.


      • kellokalle1
        11+1 kirjoitti:

        Tuollaisen avoimen sukelluskellon ideana on kai, että sen sisällä olija käy kellon ulkopuolella ja menee kelloon haukkaamaan happea. Eli siinä koko ruumis kokee veden paineen sukellussyvyydessä.

        "Menee kelloon haukkaamaan happea..." Tarkoittaa vanhanaikaista sukelluskelloa, josta poistuttiin ilman happilaitteita. Nykyisissä kelloissa on ideana, että sukeltaja kestää melkoista painetta (ehkä jopa 10 ilmakehää?), mutta jos tulee liian nopeasti ylös, on seurauksena sukeltajantauti. Vereen liuennut typpi rupeaa kuplimaan. Siksi sukeltajan täytyy tulla pintaan hitaasti. Syvällä työskennellessä levätään välillä alhaalla olevassa sukelluskellossa, jossa on sama paine kuin työkohteessa. Kun päivien mittainen työjakso päättyy, kello hinataan ylös ja työntekijät menenevät painekammioon, jonka painetta lasketaan vähitellen päivien ajan. Sittenhän on sukelluskelloja, joissa on normaali ilmanpaine, ja joista ei poistuta sukelluksen aikana.


    • olen päärynä

      Onko tuo ilman tilavuuden puristuminen suoraan verrannollinen paineeseen? Eli kun 10 metriä vettä vastaa yhden ilmakehän painetta, niin kymmenen metrin sukellus puristaa ilman puoleen, 20 metrin sukellus kolmasosaan jne?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe