Onko The Wire sosiologisesti tarkka sarja?
The Wire
7
175
Vastaukset
- mmm1231
On. Olen kirjoittanut yliopistollakin (Skotlannissa) esseen perustellen ko. argumenttia. Harvardissa ja Yorkin yliopistossa on The Wire pohjaiset sosiologian kurssit.
- dwwavam
Entäs Legend of the Galactic Heroes?
Filosofian osalta se ainakin on lasten alkeiskurssitasoa, vaikka ilmeisesti yrittää olla jokin yhteiskuntafilosofinen eepos.- gb8
Vastaus: ei ole. Ne "yhteiskunta oli liian täydellinen, joten epätäydelliset ihmiset eivät pysyneet perässä ja sekasorto seurasi" -jutut joita niissä "historiadokumenttijaksoissa" käytiin läpi ovat täysin tuulesta temmattuja. Sama idea on mm. Appleseedissa ja Brave New Worldissa. En itse ymmärrä, mikä tarve joillain fiktion kirjoittajilla on pistää tarinaelementiksi jokin sosiologinen mekanismi jota ei oikeasti ole olemassa, etenkään kun ne ovat usein niin pessimistisiä, tyyliin "tämä on ihmisluonto, mitään toivoa paremmasta ei ole".
- plupa
gb8 kirjoitti:
Vastaus: ei ole. Ne "yhteiskunta oli liian täydellinen, joten epätäydelliset ihmiset eivät pysyneet perässä ja sekasorto seurasi" -jutut joita niissä "historiadokumenttijaksoissa" käytiin läpi ovat täysin tuulesta temmattuja. Sama idea on mm. Appleseedissa ja Brave New Worldissa. En itse ymmärrä, mikä tarve joillain fiktion kirjoittajilla on pistää tarinaelementiksi jokin sosiologinen mekanismi jota ei oikeasti ole olemassa, etenkään kun ne ovat usein niin pessimistisiä, tyyliin "tämä on ihmisluonto, mitään toivoa paremmasta ei ole".
Komppaan edellistä kirjoittajaa (sosiologian kandi). Tuntemistani anime/mangasarjoista sosiologisesti merkittävin on Freesia-manga, jossa käsitellään toisaalta erikoisten lakikokeiluiden vaikutuksia ja toisaalta yhteiskuntainstituutioiden taipumusta laittaa tällaisista epäonnistuneista kokeiluista syntipukeiksi kokeilun suorittavan portaan toteuttajat, ne, jotka hetki sitten olivat kokeilun alkaessa lähes sankareina pidettyjä. Tällaiset paljon tunnetummat teokset kuten Ghostintheshell ovat mielestäni loppujenlopuksi sosiologialtaan aika latteita. Death Note on myös mielenkiintoinen, joskin ehkä hieman epärealistinen, sillä tosielämässsä on havaittu, ettei rangaistusten koventaminen kaiken muun pysyessä ennallaan vähennä rikoksia. Toisaalta on vaikea määrittää, milloin "kaikki muu pysyy samana". Death Note -tyyppisessä valistuneeen yksinvaltiuden skenaariossa usko siihen että rangaistuksia ei ole kovennettu vain ahneiden poliitikkojen perseiden suojelemiseksi vaan todella viattomien suojelemiseksi voi hyvin ollakin ratkaiseva ero, jotain joka havahduttaa moraalittomassa ja korruptoituneessa yhteiskunnassa rikoksen tielle lähteneet miettimään maailmaa ja omaa asemaansa siinä.
- 17+5
Mielestäni Stargate on sosiologisesti kaikkein eksaktein tv-sarja, mitä olen ikinä seurannut. Lisäksi, se kuvaa hyvin kulttuurin vaikutusta paikallisiin poliittis-hallinnollisiin struktuureihin. Mithän Durkehim olisi sanonut, jos olisi elännyt meidän aikanamme?!
- da cap
Musta Jesse Venturan Salaliittoteoriat on tosi sosiologisesti analyyttinen ohjelma...
- Fanittaja
No, ainakin mielestäni paras koskaan näkemäni tv-sarja. Kertoo ainakin hyvin, miten yhdysvaltalainen yhteiskunta toimii, kenellä on valta, minkälaisia sivuvaiutuksia on sillä, että kaikki päätökset tehdää talousedellä, tilastoihin nojaten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 285380
- 1601804
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1551476Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141304Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike231154- 931114
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.711048viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2101023- 38865
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan35858