Hgin maistraatti rajoittaa vihmimisiä

dtukd

Hgin uutisissa oli juttu siitä kuinka Hgin maistraatissa aviolittojen esteettömyyden tutkiminen, lähinnä ulkomaalaisten takia, vie niin paljo resursseja että vihkimisten pitää rajoittaa.

Vihkiminen nyt on kuitenkin maistraatin homma. Pitäis sitten saada lisää resusrsseja. Täytyyhän sitä naimisiin päästä jos haluaa.

Se olis kaiken huippu, jos joku pari päätyis tuon takia kirkkohäihin.

21

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vbjhclh

      Hgin maistraatissahan on kirkonmyönteinen johtoporras joka yrittää hankaloittaa parhaan kykynsä mukaan kirkosta eroamista. Ei hyväksy sähköistä eroilmoitusta sellaisenaan, se on enää ainoa maistraatti Suomessa joka niskuroi, vaikka 2 eri eduskunnan apulaisoikeusasimiestä on kehottanut hyväksymään sähköisen ilmoituksen. Pari muuta niskuroivaa maistraattia saatiin jo ruotuun.

      • vbjhclh

        Kummalinen peruste Hgin maistraatilla niskuroinnilleen. Väittävät että sähköisen kirkostaeroamisilmoituksen hyväksyminen on lain vastaista.

        Kummallista jos apulaisoikeusasiamiehet kehottaisivat rikkomaan lakia. Eipä ole kaiketi kukaan valittanut muiden maistraattien oikeusasiamiehen linjan mukaisesta käytännöstä. Ja onhan Hgin maistraatilla aika vahva selkänoja tukenaan - apulaisoikeusasiamies, joka valvoo työkseen virkamiesten toimien laillisuutta - jos joku valituksen tekisi.


    • Valtio säästää

      Olen tavannut saman nurinan, että maistraatit ovat oikeastaan iloisia, että papit tekevät niiden työtä, ettei maistraattien tämän takia tarvitse palkata lisää henkilökuntaa.

      Peruste on kuitenkin arveluttava.

      Delegoisiko pappi vihkimisiä imaamille ihan vain omien työkiireidensä ja kirkon säästötoimien takia?

      Valtio on säästötoimien takia mahdollisesti lakkauttamassa osan maistraateista ja delegoi näiden tehtäviä tuleville yhteispalvelupisteille. Täten valtion tavoitteina lienee myös, ettei Suomessa nykyistä enempää mentäisi naimisiin. Ainakaan maistraatissa?

    • työtä riittää

      Hidastahan se on... Yrittääkääpä itse selvittää, että onko joku Ahmed Irakista naimaton vai naimisissa.

      Kyllä siinä vähintään sata henkilötyöpäivää menee, kun väsätään arabian kielellä tiedusteluja Irakin väestörekisteriin, soitellaan irakilaisille virkamiehille, lähdetään paikan päälle haastattelemaan Ahmedin sukulaisia ja ystäviä...

      Sori vaan, mutta ei nyt riitä resurssit vihkimisiin. On selvitettävää niin paljon. Ahmed, Jussuf, Ronaldo, Ljudmila, Kyong... Palataan asiaan viiden vuoden kuluttua, jookos?

      • dfghjkli

        Ei se noin mene.

        "Moni luulee, että on olemassa maailman- tai ainakin Euroopan-laajuinen rekisteri, josta esteettömyydet voi tarkistaa.

        – Mitään sellaista ei ole, sanoo Komulainen.

        Ulkomaalaisen on hankittava kotimaastaan virallinen siviilisäätytodistus. Jos Suomessa avioituva on kotoisin niin sanotusta Apostille-valtiosta – joita on kaksi kolmasosaa maailman noin 200 valtiosta – ei ongelmia yleensä esiinny.

        Jos hän on muualta, tulee hänen laillistaa siviilisäätytodistuksensa kyseisen maan ulkoministeriössä ja paikallisessa Pohjoismaan lähetystöstä.

        Mahdollisesti hän voi saada todistuksen myös maansa Suomen-lähetystöstä."

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/226089-avioliiton-esteiden-tutkinta-tukkii-maistraatin


    • kantelua pukkaa

      Kai maistraatin pitää hoitaa sille laissa määrätyt tehtävät?

      Mikäs viranomainen on se jolle tästä pitää kannella?

    • 2+6

      "Se olis kaiken huippu, jos joku pari päätyis tuon takia kirkkohäihin."

      Ei kirkko edes vihi kirkkoon kuulumattomia.

      • Atte Ateisti

        Jos avioon aikovista edes toinen on kirkon jäsen, on mahdollista saada siunaus kirkossa. Eipä silti, vasta maistraatin suorittaman vihkimisen jälkeen.

        Eli lisäduunia pukkaa maistraateille, ellei sitten perusteta jotain "avioliittokioskeja".


      • sdhje

        Vaikka molemmat kuuluis kirkkoon niin voivat haluta siviilivihkimisen, mutta jos sopivan ajan saaminen maistraatista on vaikeeta niin saattavat "alistua" kirkkohäihin, on se niin väärin.


    • sdfghjki

      Aivan kuin Helsongin maistraatti haluaisi aikaan sata vuotta sitten, jolloin naimisiin ei edes päässyt, jos ei ollut kirkon jäsen.

      Lakiahan maistraatti tuossa rikkoo, jos uutinen pitää paikkansa.

    • ---------

      Onko sinulla linkkiä tuosta? Vaikea uskoa, että noin voisi toimia. Minä en hesaria pääse lukemaan, mutta jos viitsit kopsata, niin kiva.

      • dtukd

      • hetero...
        dtukd kirjoitti:

        Ei hesari vaan Helsingin uutiset, ilmaisjakelulehti.

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/226089-avioliiton-esteiden-tutkinta-tukkii-maistraatin

        Pari muutakin kintoisaa linnkkiä.

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/205509-henriikka-ja-niina-tahtovat-naimisiin

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/226444-laki-ei-kiella-kirjastossa-saa-levittaa-propagandaa

        Jälkimmäisessä jutussa pohdiskellaan millaisia nimenkeräyksiä kirjasto voi sallia tiloissaan. Onko esim. ok että kirjastossa kerätään nimiä kansalaisaloitteesseen tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Mielestäni on. Kyllä minusta ainakin virallisiin kansalaisaloitteisiin saa kerätä nimiä kirjastoissakin. Sinänsä ihan pohtimisen arvoinen asia että missä menee raja. Olen pitkälti samoilla linjoilla kuin mitä tuossa jutussa asiasta ollaan mieltä.

        Kirjoittelen tätä Hgissä kallion sivukirjastossa. Tää on käsittääkseni homomyönteinen kirjasto. Täällä on ollu sateenkaaren värit esillä ja muistutus että tämä kirjasto on syrjintävapaata aluetta. Taitaa olla henkilökunnassakin seksuaalivähemmistön edustaja(/edustajia).


      • hetero...
        hetero... kirjoitti:

        Pari muutakin kintoisaa linnkkiä.

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/205509-henriikka-ja-niina-tahtovat-naimisiin

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/226444-laki-ei-kiella-kirjastossa-saa-levittaa-propagandaa

        Jälkimmäisessä jutussa pohdiskellaan millaisia nimenkeräyksiä kirjasto voi sallia tiloissaan. Onko esim. ok että kirjastossa kerätään nimiä kansalaisaloitteesseen tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Mielestäni on. Kyllä minusta ainakin virallisiin kansalaisaloitteisiin saa kerätä nimiä kirjastoissakin. Sinänsä ihan pohtimisen arvoinen asia että missä menee raja. Olen pitkälti samoilla linjoilla kuin mitä tuossa jutussa asiasta ollaan mieltä.

        Kirjoittelen tätä Hgissä kallion sivukirjastossa. Tää on käsittääkseni homomyönteinen kirjasto. Täällä on ollu sateenkaaren värit esillä ja muistutus että tämä kirjasto on syrjintävapaata aluetta. Taitaa olla henkilökunnassakin seksuaalivähemmistön edustaja(/edustajia).

        Niin, että luulisin tässä kirjastossa nimiä kerättävän kansalaisaloitteeseen tasa-arvoisen avioliittolain puolesta.


      • -----------
        dtukd kirjoitti:

        Ei hesari vaan Helsingin uutiset, ilmaisjakelulehti.

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/226089-avioliiton-esteiden-tutkinta-tukkii-maistraatin

        Ei voi olla totta!

        "Helsingin maistraatilla kuluu nykyään niin paljon aikaa esteettömyyshakemusten käsittelyyn, että vihkimisten määrää on jouduttu vähentämään."

        Vähentämään millä lailla? Kieltäydytään vihkimästä vai miten?

        Tuli mieleen ihan hullu vertaus tuohon. "tänä vuonna on ollut niin paljon kuolleita, että hautausten määrää on juduttu vähentämään" :D


      • hetero... kirjoitti:

        Pari muutakin kintoisaa linnkkiä.

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/205509-henriikka-ja-niina-tahtovat-naimisiin

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/226444-laki-ei-kiella-kirjastossa-saa-levittaa-propagandaa

        Jälkimmäisessä jutussa pohdiskellaan millaisia nimenkeräyksiä kirjasto voi sallia tiloissaan. Onko esim. ok että kirjastossa kerätään nimiä kansalaisaloitteesseen tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Mielestäni on. Kyllä minusta ainakin virallisiin kansalaisaloitteisiin saa kerätä nimiä kirjastoissakin. Sinänsä ihan pohtimisen arvoinen asia että missä menee raja. Olen pitkälti samoilla linjoilla kuin mitä tuossa jutussa asiasta ollaan mieltä.

        Kirjoittelen tätä Hgissä kallion sivukirjastossa. Tää on käsittääkseni homomyönteinen kirjasto. Täällä on ollu sateenkaaren värit esillä ja muistutus että tämä kirjasto on syrjintävapaata aluetta. Taitaa olla henkilökunnassakin seksuaalivähemmistön edustaja(/edustajia).

        Moikka.

        Helsingin kirjastoissa on esillä kansalaisaloite.fi:n kansiot, joissa voi paperimuodossa kannattaa vireillä olevia aloitteita.
        Aloitteita sitten riittääkin suuntaan jos toiseen: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/hae
        Kansalaisaloite.fi on oikeusministeriön ylläpitämä ja tuottama verkkopalvelu.

        Me ollaan ihmismyönteinen ja iloinen paikka, jonka henkilökunta loistaa kaikissa väreissä. Nähdään kirjastolla! 8)


      • :)))
        kallion_kirjasto kirjoitti:

        Moikka.

        Helsingin kirjastoissa on esillä kansalaisaloite.fi:n kansiot, joissa voi paperimuodossa kannattaa vireillä olevia aloitteita.
        Aloitteita sitten riittääkin suuntaan jos toiseen: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/hae
        Kansalaisaloite.fi on oikeusministeriön ylläpitämä ja tuottama verkkopalvelu.

        Me ollaan ihmismyönteinen ja iloinen paikka, jonka henkilökunta loistaa kaikissa väreissä. Nähdään kirjastolla! 8)

        Kirjasto kuulolla :D Kiva!


    • Kuudes pykälä

      Vapaa-ajattelijat ovat tarjoutuneet siviilivihkimisten suorittajaksi. Pro-Seremoniat voisi organisoida asiaa...

      Suomessahan on myönnetty vihkimisoikeus noin 20 uskonnolliselle yhdyskunnalle, siis pienillekin lafkoille. Uskonto asetetaan nyt jotenkin epäreiluun suosituimmuusasemaan, kun uskonnottomien tapakulttuuria edistävälle järjestölle ei annetakaan vihkimisoikeuksia.

      Mutta eihän uskonnottomien syrjintä ole Suomessa muutenkaan niin outoa. Muutoksen puolesta kuitenkin toimitaan ja syrjijät joutuvat vielä vastaamaan teoistaan ja syrjinnän sallijat tekemättömyydestään.

      • xgzfg

        Pro-seremoniat olis hyvä vaihtoehto jos maistraatti ei "muilta kiireiltään" ehdi. Miten se voi kieltäytyä hoitamasta velvollisuuksiaan? Kummallista.


    • Pitäisikö uskonnottomilla yhdistyksillä olla oikeus vihkiä pareja? Nythän vain maistraatti, valtionkirkot ja uskonnolliset yhdyskunnat ovat tähän oikeutettuja, mutta näyttäisi että uskonnottomien avioliittojen osuus tulee jatkossa vain kasvamaan joten tarve sille ainakin on.

    • Jaahasta

      Täh? Jos ongelma on esteettymyyden tarkistaminen, niin eihän ratkaisu ole että mennään maistraatin sijaan kirkkoon tai vapareiden tiloihin.

      On vihkijä sitten maistraatti, kirkko tai vaparit niin esteettömyys täytyy tarkistaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe